abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 mei 2005 @ 19:00:07 #151
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27414861
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 18:55 schreef LibertarianX het volgende:

[..]

Je gaat zeer selectief in op het verhaal, en je dringt het aantal delicten wel degelijk terug. Singapore is zo veilig als wat.
andere landen die hetzelfde beleid hanteren tonen niet aan dat er met hogere straffen minder delicten worden gepleegd. dus het zal ook wel wat met de bevolking te maken hebben. maar feit blijft dat je met hogere straffen geen hoger oplossingspercentage hebt. en daar gaat het om in dit topic
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_27414940
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 19:00 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

andere landen die hetzelfde beleid hanteren tonen niet aan dat er met hogere straffen minder delicten worden gepleegd. dus het zal ook wel wat met de bevolking te maken hebben. maar feit blijft dat je met hogere straffen geen hoger oplossingspercentage hebt. en daar gaat het om in dit topic
Zoals gezegt, je gaat selectief in op mijn standpunten en de verandere aanpak recentelijk in bv Nijmegen toont wel degelijk aan dat het aantal delicten daalt als je veelplegers hard aanpakt.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 19:06:57 #153
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27415022
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 19:03 schreef LibertarianX het volgende:

[..]

Zoals gezegt, je gaat selectief in op mijn standpunten
hoezo? mijn standpunt is dat een dna-bank meer delicten zal gaan oplossen. niet meer en niet minder. en daar heb ik best voor over om mijn dna veilig bij justitie te hebben staan. en voordat ik begin te klinken als een broken record raad ik je aan om mijn standpunten in dit topic nog eens na te lezen. je kan er wel van alles bij gaan halen als hogere straffen, de doodstraf en weet ik veel wat. feit blijft dat het oplossingspercentage niet veranderd.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_27416428
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 23:22 schreef Ixnay het volgende:
Leg mij eens uit waarom privacy verdwijnt?
Simpel... je kunt niets doen zonder dat je er sporen op achterlaat. Even de TV op een andere zender zetten (vingerafdruk en DNA van zweet), naar de WC gaan (DNA in ontlasting) enz.
quote:
Ten eerste: niemand krijgt het te zien.
Ja, bij justitie zijn je gegevens veilig. Dat zien we wel aan Tonino. Daarnaast zijn het hele 'gevoelige' en waardevolle gegevens. Kijk maar hoe graag verschillende bedrijven jouw adresgegevens willen hebben. Zelfs op een aantal websites ben je 'verplicht' om je adres op te geven om die site te mogen bezoeken. Je adresgegevens zijn goud waard!

En wat kun je daarvan afleiden? Best wel veel, maar toch redelijk geanoniemiseerd (welke wijk je woont, hoe groot de koopkracht in die wijk is, hoe ver je gemiddeld van huis gaat om boodschappen te doen, hoe vaak je boodschappen doet enzo).

Met DNA/biometrie is informatie op een bepaald persoon te pinnen. En je kunt daar veeeeel meer uit afleiden. Deze gegevens zijn veel waardevoller dan adresgegevens. En dus ook veel interessanter voor hackers.
quote:
Ten tweede: wat is er erg als je DNA bekend is?
Stel, je friemelt als (laat-) puber wat rond met je alleraardigste (achter-) neefje/nichtje van dezelfde leeftijd. En perongeluk raakt het meisje zwanger. Bij het DNA van het kind wat daaruit ontstaat is af te leiden dat wie de ouders zijn, en waarschijnlijk ook dat beide ouders familie van elkaar zijn. Nu weet je dat zelf wel, maar stel dat iemand daar achter komt. Stel dat er een wet aangenomen wordt dat dergelijke relaties niet mogen en dat daar zware straffen op gezet worden?

Of een ander voorbeeld. Je loopt als gozer wat te flirten in de disco, op zoek naar een one-night-stand. En je ontmoet een meisje die op zoek is naar hetzelfde. Het wordt een gezellige avond en jullie gaan even een lekkere wip maken. Naderhand hoef je je scharrel niet thuis te brengen, dat kan ze zelf wel en het gaat jouw niet aan waar ze woont. Je was leuk voor een wip. Nu blijkt dat ze nooit thuis komt en de volgende dag wordt haar levenloze lichaam ergens in een greppel gevonden. DNA-onderzoek stelt vast dat jij met haar 'naar bed' geweest bent. En er zitten sporen van geweld op haar lichaam. Conclusie: er is bewezen dat jij haar verkracht en gewurgd hebt.

Een derde voorbeeld: Je krijgt als ouder een enorme ruzie met je onhandelbare kind en het kind raakt nogal op het criminele pad. Zo erg zelfs dat je absoluut niet meer met hem of haar te maken wil hebben en andersom ook niet. Nu pleegt je kind een ernstig misdrijf, wordt gepakt en beland in de cel. Vervolgens wil jij lekker op vakantie, maar je komt niet verder dan de douane. Uit jouw DNA blijkt namelijk dat je de ouder bent van een terrorist. Een terrorist waar je al jaren geen contact meer mee hebt, die bovendien vast zit.

Vierde voorbeeld: We komen in een wereldoorlog en de DNA bestanden komen in handen van de bezetter. De bezetter heeft een rothekel aan alle moslims en wil daarom alle moslims, maar ook alle halfbloeden 'op transport' zetten. Het wordt nu een koud kunstje om iedereen met een bepaald DNA-profiel uit het systeem te halen.

Centraal opslaan van DNA gegevens?? Nee dank je! Tuurlijk, het heeft vele voordelen... maar of het afweegt tegen de nadelen en het verliezen van je privacy?
Don't hurry, be crappy!
  vrijdag 27 mei 2005 @ 21:43:31 #155
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_27418330
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 18:08 schreef LibertarianX het volgende:
Hoe zo? Door iedereen maar bij voorbaat als verdacht te bestempelen?
Nee, waat staat dat ze dat doen. Ze vragen ook je lengte als je je paspoort gaat halen, met die informatie kunnen ze ook een moordzaak makkelijker oplossen. Als ze weten dat de dader 1.50 m is en jij bent 2 meter dan kunnen ze jou al wegstrepen van de lijst met mogelijke verdachten.
DNA is hetzelfde eigenlijk.
quote:
De overheid in NL ziet justitie als een manier om geld binnen te krijgen, niet als middel om de criminaliteit te bestrijden.
Daarom worden er veeeel verkeerscontroles gehouden, maar is men niet geintresseerd in een kleine woning inbraak.
Dat zijn regels die speciaal zijn aangepast op de Nederlanders.
Een geldstraf is een van de ergste straffen die je een Nederlander kunt geven.
Daarom zal het meer effect hebben dan bijvoorbeeld een nachtje gevangenis.
De schade die zij aanrichten door het te harde rijden kan hiervan betaald worden.
quote:
Wil jij een veiliger samenleving, heel makkelijk, kleine kosten, alle mensen die TBS krijgen nooit meer vrijlaten, mensen die drie keer veroordeeld worden voor iets als woningsinbraak of winkeldiefstal levenslang geven.
Snel en Simpel
Heeft geen enkele zin om iedereen maar als verdacht te beschouwen als je weet dat het gros van bv de woninginbraken door een klein groepje verslaafden wordt gepleegt.

Het probleem in NL met criminaliteit ligt niet direct in de opsporing, maar bij de wil van de overheid er wat aan te doen.
Helemaal mee eens over die straffen, maar een heleboel van die mensen moet je eerst zien te vinden, en hoe kun je die makkelijker vinden? Door mijn methode.

Stel dat je weer dat het percentage inbrekers onder verslaafden groter is dan onder de niet-verslaafden. Dan is dat een extra reden om bij de opsporing diegene te verdenken.
Maar je mag niet iemand arresteren vanwege het feit dat hij verslaafd is en het slachtoffer kende, met DNA mag je diegene wel arresteren.

Woninginbraak en winkeldiefstal vind ik wel erg zwaar beoordeeld om daarvoor iemand levenslang te geven. Maar daar gaat het even niet om.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')