quote:
Of dit:
quote:
Dat Wamel een klein dorp is, dat heb ik ongetwijfeld weleens gezegd in een Cracker Jack Box. Het heeft, geloof ik, iets meer dan 2.000 inwoners, wel een supermarkt, maar geen ADSL Maar ook wat openbaar vervoer betreft komt Wamel er enigszins karig vanaf. In heel het Land van Maas en Waal rijden geen treinen en Wamel moet het dan ook met 1 buslijn doen, die tot het begin van 2003 1 keer in het uur tussen Nijmegen en Zaltbommel reed.
Vanaf 1 Januari veranderde er echter wat: De provincie had het busgebied van het land van Maas en Waal aan twee busmaatschappijen verkocht. Het gedeelte ten oosten van Druten, richting Nijmegen bleef in handen van Hermes. Het gedeelte ten westen van Druten ging naar Arriva. De provincie riep er hard over dat dit wel een geweldige verbetering zou zijn, want er zouden meer bussen door de dorpen ten westen van Druten gaan rijden. Voor twee dorpen bleek dit te gaan gelden, maar voor de dorpen die nog verder van Druten aflagen bleef er maar 1 keer in het uur een bus rijden.
Toch veranderde er wel wat. Iedere reiziger moest nu in Druten overstappen! Op een totaal onlogisch punt, in "the middle of nowhere" moesten alle reiziger, die bijna allemaal naar Nijmegen wilden de bus uit en wachten tot een bus van de andere maatschappij ze verder bracht. De busmaatschappijen Hermes en Arriva kregen echter ruzie, met als gevolg dat de lijnen totaal niet op elkaar aansloten. De reiziger moest dus steeds lang wachten in Druten. Uiteindelijk is geprobeerd de roosters beter op elkaar aan te sluiten, maar toen bleek dat het rooster van Arrivia veel te krap was, waardoor de bus steeds te laat in Druten arriveerde, en de Hermes-bus (die natuurlijk ook niet even wachtte!) al weg was.
Na heel veel geruzie en beloften is het nu eindelijk zo dat de lijnen meestal redelijk op elkaar aansluiten. Uiteindelijk is het er niet beter op geworden, want het rooster is enorm onoverzichtelijk: vroeger kon je altijd om tien over half vanuit Wamel richting Nijmegen vertrekken, nu rijdt de eerste bus om 6.59u, dan om 7.59u, dan 9.09 10.15, 11.13. 12.34. 13.36. of zoiets: het komt er dus op neer dat je iedere keer als je met de bus gaat voor de zekerheid even op de halte gaat kijken wanneer hij nu precies gaat: Maargoed een kleinigheidje houd je toch.
Maar wat lazen we vorige maand in de krant: De provincie moet bezuinigen en wil de lijn 165 (door Wamel) opheffen!! En dit omdat er te weinig reizigers in zitten, volgens de provincie! Hierdoor komt een aantal dorpen, waaronder Wamel geheel zonder openbaar vervoer te zitten! Nu hebben ze een half jaar lang de busreizigers zoveel mogelijk de bus uitgejaagd, en nog voordat de lijn goed en wel draait willen ze hem alweer opdoeken!
's Morgens en 's avonds zit de bus nog altijd redelijk vol, op andere tijdstippen is hij weleens bijna leeg, maar Arriva denkt er niet aan, zoals Hermes dat wel deed, om op die tijdstippen met kleinere busjes te gaan rijden. Bovendien kijkt men ook niet naar het feit dat ze zelf de mensen de bus hebben uitgejaagd. Mensen die uit mileu-oogpunt met de bus gaan worden de auto ingejaagd, vele studenten en scholieren uit omliggende dorpen kunnen niet meer op school komen. En oudere mensen in de dorpen worden al helemaal geisoleerd. En voor mij persoonlijk betekent het dat ik niet meer naar mijn kamertje kan. Ik kan in Druten of Leeuwen wel opstappen, maar dan moet ik daar naartoe gebracht worden, of ik moet daar een hele week een fiets laten staan, en dat kan ook niet, want mijn eigen fiets staat in Nijmegen en een fiets van mijn broertje kan ik weleens even lenen, maar niet om de hele week bij een busstation neer te zetten.
De hele campagne van de partijen van de verkiezing van de Provinciale Staten was "de leefbaarheid van het platteland", maar de heren zitten nog niet, en ze belazeren de kiezer alweer door een van de essentiele punten daarvoor, de bereikbaarheid, ernstig te verminderen.
Dit zijn de zaken waar mensen in Wamel zich druk over maken: overstappen in Druten.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.