LOL, ja met argumenten komen ze wel. Bij voorkeur met argumenten die geen donder te maken hebben met iets dat door hun stem beïnvloed kan worden. Zoals de invoering van de euro, of dat Bolkestein weer voor een oliemaatschappij is gaan werken.quote:Op zondag 29 mei 2005 16:19 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De nee-stemmers komen meestal met argumenten, het ja-kamp komt meestal met emotie. Ze zijn vaak zo pro-europa dat ze alles accepteren, of ze komen met "zestig jaar geleden..."
			
			
			
			Ik probeer het bij dit document te houden, maar ik vind wantrouwen t.o.v. de opstellers en uitvoerders ervan zeker relevant.quote:Op zondag 29 mei 2005 16:22 schreef HiZ het volgende:
LOL, ja met argumenten komen ze wel. Bij voorkeur met argumenten die geen donder te maken hebben met iets dat door hun stem beïnvloed kan worden. Zoals de invoering van de euro, of dat Bolkestein weer voor een oliemaatschappij is gaan werken.
			
			
			
			quote:Op zondag 29 mei 2005 16:41 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik probeer het bij dit document te houden, maar ik vind wantrouwen t.o.v. de opstellers en uitvoerders ervan zeker relevant.
In your facequote:Fabel 1: Door de Europese grondwet komt er een Europese superstaat en wordt Nederland een provincie
De Europese grondwet legt de basis voor een betere samenwerking, niet voor meer macht voor de EU. De Europese grondwet creëert ook geen superstaat. Nederland wordt geen provincie. Brussel kan alleen maar macht krijgen wanneer de lidstaten met z'n allen bereid zijn die macht te geven. Brussel kan ons dus geen bevoegdheden afnemen als we dat zelf niet willen. De EU heeft maar één soort macht en dat is de macht die de EU krijgt van de lidstaten.
De grondwet draagt nauwelijks nieuwe bevoegdheden over aan Brussel. Er wordt alleen intensiever samengewerkt op terreinen waar dat echt hard nodig is, zoals asiel, illegale immigratie, internationale criminaliteit en terrorisme. Problemen waarvan iedereen weet dat we ze alleen maar door samenwerking kunnen oplossen.
De grondwet geeft de lidstaten juist meer greep op Brussel. Als negen nationale parlementen vinden dat een wetsvoorstel uit Brussel gaat over iets dat de lidstaten beter zelf kunnen regelen, dan kunnen ze dat wetsvoorstel terugsturen voor heroverweging. Mensen die bang zijn dat Brussel teveel te vertellen krijgt, moeten dus vooral voor de grondwet stemmen. Je krijgt immers meer controle op die Brusselse macht.
Naar boven
Fabel 2: Voor het eerst wordt Nederlands recht ondergeschikt aan Europees recht
Europese regels gaan boven nationaal recht. Dat is al meer dan veertig jaar geleden zo bepaald in de Europese Unie. Dat moet ook wel. Als landen de Europese regels opzij zouden kunnen zetten met hun eigen nationale regels, dan wordt het een vrijblijvende puinhoop in de Unie. Nieuw is dat deze reeds bestaande regel nu voor het eerst in het verdrag is opgenomen.
De Nederlandse Grondwet blijft gewoon bestaan. De Nederlandse grondwet hoeft ook niet gewijzigd te worden als gevolg van de Europese grondwet. De Nederlandse Grondwet gaat over hoe we in Nederland met elkaar omgaan; in de Europese grondwet staat op welke onderwerpen en hoe er in Europa wordt samengewerkt. De Europese grondwet en de Nederlandse grondwet gaan dus over verschillende zaken.
De Europese grondwet is geen grondwet vergelijkbaar met een nationale grondwet, maar een verdrag tussen zelfstandige lidstaten. In dit verdrag staan de spelregels voor de samenwerking in Europa.
Naar boven
Fabel 3: Nederland heeft niets meer te vertellen door inperken vetorecht
Inderdaad wordt er een aantal veto's afgeschaft in de Europese grondwet. Dat geldt overigens niet alleen voor Nederland: alle 25 landen doen afstand van dat vetorecht. Dat is noodzakelijk als je in een Unie van 25 landen zaken wil doen. Er is vaak wel één land tegen, maar dat land moet dan niet in z'n dwarse eentje alles ook daadwerkelijk tegen kunnen houden. Op sommige terreinen is er overigens een noodrem ingebouwd, bijvoorbeeld bij de strafrechtsamenwerking. Als Nederland meent dat een voorgestelde maatregel een fundamenteel aspect van ons eigen strafrechtstelsel aantast (denk aan ons softdrugs of euthanasiebeleid) dan kunnen we aan die noodrem trekken.
Ook zijn er belangrijke terreinen waarop het veto wel behouden blijft. Bijvoorbeeld toetreding van een nieuwe lidstaat. Ook is op Nederlands aandringen het veto behouden bij de besluitvorming over de meerjarenbegroting. Dat veto helpt ons het probleem op te lossen dat Nederland teveel betaalt aan Brussel.
Naar boven
Fabel 4: Nederland verliest een eigen EU-commissaris met stemrecht
Dat is maar ten dele waar. Nederland houdt het grootste deel van de tijd de eigen Commissaris met stemrecht (10 van iedere 15 jaar). Iedere lidstaat (groot en klein) geeft de eigen Commissaris voor een deel van de tijd op. Op basis van gelijkwaardigheid: Duitsland dus net zo goed als Luxemburg. Dat doen we om te zorgen dat de Commissie (die anders veel te groot zou worden) effectief blijft functioneren. De Europese Commissie wordt verkleind vanaf 2014. Vanaf dat moment bestaat de Commissie uit twee derde van het aantal landen van de EU.
Naar boven
Fabel 5: Nederland verliest haar eigen identiteit
De zelfstandigheid en de nationale identiteit worden juist benadrukt in de grondwet. Artikel 5 zegt uitdrukkelijk dat de EU de nationale identiteit van de lidstaten moet respecteren. Nederland blijft Nederland. Niemand kan ons ons oranje-gevoel afnemen. Wij houden onze vlag, ons volkslied, onze leeuw. Ook onze taal, ons koningshuis en onze feestdagen zijn van ons. Daar blijft Brussel van af. Ook het beleid op terreinen als softdrugs, homohuwelijk, abortus, euthanasie blijft in Nederland worden bepaald. Brussel krijgt daar niet het laatste woord over: dat houdt Den Haag. Wij blijven onszelf, ook met de nieuwe grondwet.
Naar boven
Fabel 6: De grote landen gaan overheersen dankzij de grondwet. Nederland als klein land heeft straks niks meer te vertellen in Europa
Nederland telt mee in de Unie, ook met de nieuwe Grondwet. We moeten elkaar geen Calimero-complex aanpraten. Nederland is een middelgrote lidstaat (wij zijn in grootte nummer 7 van de 25) en wij verliezen nauwelijks gewicht door de nieuwe stemmenweging. In de Unie van 25 of meer landen moet je altijd coalities sluiten. Daar zijn wij goed in (dat doen we al eeuwen). Kijk bijvoorbeeld naar de coalitie van netto-betalers aan de EU-begroting. Daar vragen Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk om Nederlandse steun.
De grote lidstaten kunnen niet de dienst uitmaken in de Unie of aan de kleine landen hun wil opleggen. Bij het stemmen in de Raad van Ministers geldt een dubbele sleutel. Om een besluit aan te nemen is 65% van de EU-bevolking nodig én 55% van het aantal landen. Op basis van de bevolkingssleutel hebben de grote landen veel invloed. De kleinere landen hebben echter veel invloed door de lidstaten-sleutel: om een besluit te nemen zijn immers altijd tenminste 15 landen nodig. Het gaat dus niet zonder de kleine landen in Brussel.
Naar boven
Fabel 7: Een stem tegen de grondwet is een stem tegen Turkije
Het woord Turkije komt niet voor in de 448 artikelen van de Europese grondwet. Indien we over een flink aantal jaren erin slagen de toetredingsonderhandelingen met Turkije met succes af te ronden, dan kan Turkije na een unaniem positief besluit van alle lidstaten toetreden tot de Europese Unie. Of er nu wel of geen Europese Grondwet komt. Als die onderhandelingen mislukken wordt Turkije geen lid van de Unie.
Naar boven
Fabel 8: De grondwet is asociaal
Het tegendeel is waar. Met deze grondwet wordt Europa socialer dan voorheen. Op allerlei plaatsen in de grondwet wordt de sociale dimensie versterkt (het woord "sociaal" komt maar liefst 89 keer voor in de grondwet). Daarom heeft het Europese Verbond van Vakverenigingen deze grondwet ondersteund. Daarom ook zijn partijen als PvdA en Groen Links voorstander van deze grondwet, evenals hun zusterpartijen in andere lidstaten. En reken maar dat die allemaal de grondwet goed gelezen hebben.
In de grondwet is opgenomen dat Europa zich richt op 'volledige werkgelegenheid en sociale vooruitgang'. Ook moet de gelijkheid van mannen en vrouwen worden bevorderd. Bovendien zegt de grondwet dat in het vervolg op alle terreinen rekening moet worden gehouden met de sociale kant van een maatregel. Ook wordt de belangrijke rol van de sociale partners in het verdrag vastgelegd. Het Handvest Grondrechten (dat in de grondwet is opgenomen en nu bindend recht is) bevat ook een aantal rechten en principes die gericht zijn op sociale bescherming, bijvoorbeeld: recht van bescherming tegen onredelijk ontslag (artikel 90) en het recht op toegang tot sociale zekerheid (artikel 94).
Tegelijkertijd komt Europa niet aan de fundamenten van ons Nederlandse sociale zekerheidsstelsel. Op verschillende plekken in de grondwet is vastgelegd dat Nederland het laatste woord op dit terrein houdt.
Zie ook de artikelen 'FNV: Grondwet een stap vooruit', 'artikel twee is bijna een vakbondstekst' en 'Die een miljoen burgers krijgen wij wel op de been'.
Naar boven
Fabel 9: De grondwet is dieronvriendelijk
Voor het eerst is expliciet vastgelegd dat de Europese Unie op alle relevante terreinen (landbouw, vervoer, interne markt, onderzoek, visserij, technologie) rekening dient te houden met dierenwelzijn. Het lot van dieren telt dus mee in de grondwet. Dat is een stap vooruit. Op het terrein van dierenwelzijn is al veel bereikt. Er worden inmiddels strengere eisen gesteld aan dierentransport. Er wordt gewerkt aan een verbod op legbatterijen. Natuurlijk kan het nog een stuk beter. En als het burgers niet snel genoeg gaat kunnen zij met één miljoen handtekeningen de Europese Commissie vragen een Europees wetsvoorstel in te dienen. In de praktijk zal de Commissie het verzoek van een miljoen Europese burgers niet snel naast zich neerleggen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de grondwet. Zo'n handtekeningen-initiatief wordt nu al voorbereid op het gebied van strengere normen voor dierentransport. Zie ook het interview met Femke Halsema.
Naar boven
Fabel 10: Europa wordt militaristisch: er komt een kostbaar Europees leger
Nee, er komt geen Europees leger. De nationale legers gaan alleen beter samenwerken. De Nederlandse krijgsmacht blijft gewoon van Nederland. De nationale defensiebegrotingen gaan dus ook niet omhoog als gevolg van de Europese grondwet. Op de website van de SP stond tot voor kort dat de Europese grondwet leidt tot een verhoging van de defensie-uitgaven met 50 miljard euro. Dat staat nergens in de grondwet. Het is dan ook niet waar. Inmiddels heeft de SP haar site bijgesteld en spreekt nu nog van "miljarden" extra uitgaven. Maar ook dit staat niet in de grondwet. De defensie-uitgaven zijn trouwens de afgelopen vijftien jaar met een kwart gedaald in Nederland.
De grondwet zal er voor zorgen dat er meer wordt samengewerkt om militaire capaciteiten en bijvoorbeeld politiecapaciteiten te verbeteren. Nederland vindt het belangrijk dat de Europese landen samenwerken op defensiegebied. Door beter samen te werken kunnen de Europese landen een grotere rol spelen in de wereld en maken ze efficiënter gebruik van hun militaire middelen. Op dit moment gebeurt het bijvoorbeeld dat vliegtuigen die troepen van het ene Europese land vervoeren weer leeg terugvliegen, terwijl er troepen van een ander land staan te wachten op hun vliegtuig dat precies dezelfde kant op gaat. De Europese landen gaan dit nu beter coördineren, waardoor ze veel efficiënter gebruik zullen maken van de transportcapaciteit die ze hebben en dus de kosten voor vredesoperaties terugdringen.
Over de inzet van eigen militairen in het buitenland blijven lidstaten het laatste woord houden. De Nederlandse regering en het Nederlandse parlement beslissen over de uitzending van Nederlandse militairen. Niemand anders.
Naar boven
			
			
			
			En nu, voor het juiste perspectief, de bron?quote:
			
			
			
			Inhoudelijk er op ingaan JP, niet de bron bashen.quote:Op zondag 29 mei 2005 17:09 schreef PJORourke het volgende:
[..]
En nu, voor het juiste perspectief, de bron?
			
			
			
			Het is een opiniestuk, of eerder een column. Er wordt bijvoorbeeld niet uit de grondwet geciteerd.quote:Op zondag 29 mei 2005 17:16 schreef chairman.fx het volgende:
Inhoudelijk er op ingaan JP, niet de bron bashen.
			
			
			
			Ik citeer regelmatig GroenLinks.quote:Op zondag 29 mei 2005 17:19 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het is een opiniestuk, of eerder een column. Er wordt bijvoorbeeld niet uit de grondwet geciteerd.
Op dezelfde wijze zou iedereen maar wat kunnen tikken, zonder feiten of citaten. Het riekt dus naar propaganda, en ik vermoed dat het van GroenLinks komt.
			
			
			
			Whatever, het stuk is niet onderbouwd.quote:
			
			
			
			Wat een Jip en Janneke taal, hulde! Alleen wel een kleine (quote:Op zondag 29 mei 2005 16:48 schreef chairman.fx het volgende:
[..]
Fabel 2: Voor het eerst wordt Nederlands recht ondergeschikt aan Europees recht
Europese regels gaan boven nationaal recht. Dat is al meer dan veertig jaar geleden zo bepaald in de Europese Unie. Dat moet ook wel. Als landen de Europese regels opzij zouden kunnen zetten met hun eigen nationale regels, dan wordt het een vrijblijvende puinhoop in de Unie. Nieuw is dat deze reeds bestaande regel nu voor het eerst in het verdrag is opgenomen.
De Nederlandse Grondwet blijft gewoon bestaan. De Nederlandse grondwet hoeft ook niet gewijzigd te worden als gevolg van de Europese grondwet. De Nederlandse Grondwet gaat over hoe we in Nederland met elkaar omgaan; in de Europese grondwet staat op welke onderwerpen en hoe er in Europa wordt samengewerkt. De Europese grondwet en de Nederlandse grondwet gaan dus over verschillende zaken.
[..]
In your face
			
			
			
			Het eerste gedeelte van je verhaal kan ik niet goed volgen dus sla ik over.quote:
Bevolking als percentage van het totaal, wat dacht je anders?quote:Sorry maar de invloed van Nederland ligt hoger dan jij stelt.
Waar haal jij die 3 en 15% vandaan?
Op zich een mooie site, maar ik ben geschrokken van de resultaten:quote:Speel nu eens goed met deze pagina:
http://www.europese-grond(...)eve-stemmachine.html
Dan zul je zien dat het 15-landen criterium het mogelijk maakt dat de 15 grootste landen het niet voor elkaar krijgen iets erdoor heen te krijgen als men het zonder Nederland wil doen. e 15 landen die het wel voor elkaar krijgen (dus de grootste 16 minus Nederland) omvatten 90.8% van de Europese bevolking.
			
			
			
			Probeer het eens met Nederland, Frankrijk, Duitsland en België. Dat resulteert al in een blokkade door vier landen.quote:Op zondag 29 mei 2005 17:57 schreef DaveM het volgende:
Hoezo 4 landen kunnen een blokkerende minderheid vormen?
			
			
			
			Dat klopt.quote:Op zondag 29 mei 2005 18:07 schreef Leshy het volgende:
[..]
Probeer het eens met Nederland, Frankrijk, Duitsland en België. Dat resulteert al in een blokkade door vier landen.
			
			
			
			Minimaal 4 landen met een totaal van 35% van de bevolking moet het ermee eens zijnquote:Op zondag 29 mei 2005 18:34 schreef DaveM het volgende:
[..]
Dat klopt.
Die blokkerende minderheid van 4 landen gaat dus kennelijk alleen op als daar minstens 2 grote landen bij zitten.
Daar lees ik helaas niks over in het kabinetsfoldertje.
			
			
			
			Dat lijkt me juist een groot goed als je vrijwillige samenwerking wilt.quote:Op zondag 29 mei 2005 18:50 schreef wdn het volgende:
het gaat erom dat NU 1 land ALLES altijd kan tegenhouden.
			
			
			
			Ja. Op papier welquote:Op zondag 29 mei 2005 18:53 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat lijkt me juist een groot goed als je vrijwillige samenwerking wilt.
			
			
			
			En wie hebben daar twintig jaar geleden in de eerste plaats mee ingestemd? Men heeft natuurlijk gepoogd de euroscepsis af te kopen. Jammerlijk mislukt.quote:Op zondag 29 mei 2005 18:55 schreef wdn het volgende:
Ja. Op papier wel
In praktijk wordt het misbruikt. Men gebruikt het veto om extra eisen te kunnen stellen en NIET om iets geregeld te krijgen dat belangrijk is voor iedereen.
Voorbeeld: de verlaging van de afdracht van de bijdrage voor Engeland.
			
			
			
			Oh maar ik weet dat daar het probleem voor de meesten zit.quote:Op zondag 29 mei 2005 18:57 schreef PJORourke het volgende:
[..]
En wie hebben daar twintig jaar geleden in de eerste plaats mee ingestemd? Men heeft natuurlijk gepoogd de euroscepsis af te kopen. Jammerlijk mislukt.
			
			
			
			Ik geloof je, maar die 35% eis staat dus kennelijk ergens verstopt in een aanhangsel want artikel I-25 rept daar met geen woord over. Voorstanders die suggereren dat 4 landen al genoeg is om iets te blokkeren misleiden de boel dus.quote:Op zondag 29 mei 2005 18:50 schreef wdn het volgende:
[..]
Minimaal 4 landen met een totaal van 35% van de bevolking moet het ermee eens zijn
Dát is redelijk ja, maar veelzeggend dat je niet in gaat op m'n voorbeelden van 6 resp. 10 landen die nóg geen wetsvoorstel kunnen tegenhouden!quote:REDEN: om dezelfde reden dat wij niet willen dat 1 groot land alles kan bepalen wil een GROOT land ook niet dat 1 klein land alles kan zeggen. Redelijk toch?
Iets minder makkelijk kunnen tegenhouden is nu precies iets wat nadelig is voor Nederland.quote:Zowel oude als nieuwe variant hebben in dat opzicht hetzelfde:
Het is moeilijjker iets aangenomen te krijgen dan om iets afgewezen te krijgen.
Maar bij de nieuwe versie is het iets minder moeilijk voor aanname en iets minder makkelijk voor afwijzing.
Dat geldt zowel voor een land met 3% als een land met 15% dus een non-argument.quote:Betreffende die 3% en 15%: indien dat het percentage bevolking is dan mis je dus 1 belangrijk ding: de 15 landen die mee moeten gaan.
			
			
			
			1. 15 landen en 65% om iets erdoor te krijgen.quote:Op zondag 29 mei 2005 19:23 schreef DaveM het volgende:
[..]
Ik geloof je, maar die 35% eis staat dus kennelijk ergens verstopt in een aanhangsel want artikel I-25 rept daar met geen woord over. Voorstanders die suggereren dat 4 landen al genoeg is om iets te blokkeren misleiden de boel dus.
Ik ga het nu herlezen. Excuus voor het missen daarvanquote:Dát is redelijk ja, maar veelzeggend dat je niet in gaat op m'n voorbeelden van 6 resp. 10 landen die nóg geen wetsvoorstel kunnen tegenhouden!
Nee niet echt. Omdat het alternatief is dat 25 landen een veto houden. Kun je het voorstellen dat als en alleen als 25 landen het eens zijn er iets gebeurd? Stel je eens voor. Heb je wel eens geprobeerd iets te regelen met 10 vrienden dat GEEN bierquote:Iets minder makkelijk kunnen tegenhouden is nu precies iets wat nadelig is voor Nederland.
Ja, maar is in het voordeel van kleine landen.quote:Dat geldt zowel voor een land met 3% als een land met 15% dus een non-argument.
			
			
			
			Ook. Oost en Zuid Europa zijn:quote:Op zondag 29 mei 2005 17:57 schreef DaveM het volgende:
Stel Oost- en Zuid-Europese landen willen een verruiming van het immigratiebeleid.
De volgende landen zijn tegen: NL, België, Frankrijk, Zweden, Denemarken en Finland.
Wat blijkt? Het voorstel wordt gewoon aangenomen!
Hoezo 4 landen kunnen een blokkerende minderheid vormen?
Het kan nog niet eens met 6 landen waarvan 1 groot land, laat staan met een rits aan kleine landen! Geweldig hoor, die afschaffing van het vetorecht.
tip: vervang Frankrijk door Luxemburg, Estland, Letland, Litouwen en Slowakije.
Dan heb je 10 kleinere landen die compleet weggevaagd worden door de rest!
			
			
			
			Alleen jammer dat je de derde optie vergeet, onthouding!quote:Op zondag 29 mei 2005 19:45 schreef wdn het volgende:
[..]
1. 15 landen en 65% om iets erdoor te krijgen.
2. 100-65 =
3 25- 15 =
Hieruit valt af te leiden dat als 4 landen tegen zijn en ze hebben minder dan 35% dan zijn er dus meer dan 15 landen voor EN meer dan 65% van de bevolking voor.
Redelijk elementaire wiskunde
quote:Nee niet echt. Omdat het alternatief is dat 25 landen een veto houden. Kun je het voorstellen dat als en alleen als 25 landen het eens zijn er iets gebeurd? Stel je eens voor. Heb je wel eens geprobeerd iets te regelen met 10 vrienden dat GEEN bierof wiet betreft
?
			
			
			
			Leuke redenering, maar in feite zeg je dat m'n asielvoorbeeld niet realistisch was.quote:Op zondag 29 mei 2005 20:05 schreef wdn het volgende:
[..]
Ook. Oost en Zuid Europa zijn:
Cyprus. Griekenland. Hongarije. Italie. Polen. Slowakije. Spanje. Tsjechië. Portugal. Slovenië. Malta.
Die landen lukt het niet. Hiet moeten MINIMAAL 4 landen bij en 24.1% van de bevolking.
Een verruiming is niet in het belang van Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk.
Dus vind je het erg als ik die per definitie als tegen neem? Deze landen zitten namelijk met een GROTE werkloosheid en zitten echt niet te wachten op asiel instroom![]()
Nemen we de overige landen mee: Zoals Zweden, Oostenrijk, Finland, Estland, Litouwen en letland.
Voorstel afgewezen. NL FR DU en EN kunnen samen alles blokkeren![]()
Feit: als de grote 3 tegen zijn hebben ze 1 klein land nodig (nederland bijvoorbeeld) om iets te blokkeren.
In realiteit zullen Engeland en Frankrijk en Duitsland en Engeland natuurlijk regelmatig tegen elkaar ingaan. Of een Spanje en een Duitsland.
6 kleine landen zullen inderdaad minimaal 1 groot land moeten overtuigen.
In de praktijk zal een voorstel dat door Nederland ingediend wordt vaak(!) door Duitsland aangenomen worden omdat wij een nogal extreme export/import relatie hebben met elkaar: vanuit Rotterdam gaat zo ongeveer alles naar Duitsland.
Voor wat meer diepgang deze links:
http://www.europese-grond(...)rde-meerderheid.html
http://www.europese-grond(...)rde-meerderheid.html
De stemverhouding in de raad:
http://europa.eu.int/scadplus/nice_treaty/council_nl.htm
Is zo te zien een niet bijgewerkt document (er wordt gesproken over het oude 62.3% ipv 65%)
Versie in 2009:
http://www.europese-grond(...)gen/protocol_34.html
			
			
			
			In kort: voor elk nadeel is er wel een voordeel. Ik vind een 2x grotere slagvaardigheid het waard om een beetje macht uit handen te geven. Als jij dat niet vind zijn wij het er over eens dat we het niet eens zijnquote:De economen Baldwin en Widgren http://hei.unige.ch/~baldwin/policy.html hebben hier een aantal papers over geschreven. Zij concluderen onder meer dat de besluitvaardigheid onder de grondwet twee keer zo groot wordt als in de huidige situatie, omdat er veel meer combinaties mogelijk zijn die een gekwalificeerde meerderheid vormen.
			
			
			
			| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |