Dit is de zoveelste conferentie hierover die op deze manier afloopt.quote:Van de Frontpage:
Na druk van de Turkse regering hebben drie universiteiten in Turkije een conferentie afgelast over de volkerenmoord op Armeniërs tussen 1915-1923 in het voormalige Ottomaanse Rijk. De Turkse minister van Justitie Cemil Cicek had kritische academici die mee zouden doen aan het debat, beschuldigd van verraad.
De conferentie over de vermeende genocide op de Armeniërs, die 90 jaar geleden volgens de Armenen plaatsvond, zou volgende week van start gaan. Daarvoor waren ook historici uitgenodigd die beweren dat er destijds inderdaad een genocide heeft plaatsgevonden op de Armeniërs. Minister Cicek zei gisteren in het Turkse parlement dat dit ''een dolkstoot in de rug'' was van het Turkse volk en riep op ''een einde te maken aan het verraad en de propaganda tegen Turkije''.
De problemen rond de conferentie lijken aan te tonen dat gevoelige onderwerpen in Turkije nog steeds niet vrijelijk besproken kunnen worden, wat de toetreding van Turkije tot de Europese Unie zou kunnen bemoeilijken, zo meldt Nieuws.nl.
De internationale druk op Turkije om de massamoord te erkennen neemt ook steeds meer toe. Frankrijk stelt de erkenning zelfs als voorwaarde voor een EU-lidmaatschap. Andere landen die de volkerenmoord erkennen zijn onder meer België, sommige VS-staten, alsmede het parlement in Canada. De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan riep onlangs dan ook op tot een open debat en een gezamenlijke Turks-Armeense onderzoekscommissie. Armenië ziet dat niet zitten omdat Turkije nog steeds ontkent dat er een geplande massamoord heeft plaatsgevonden.
Historici schatten het aantal Armeniërs dat de dood vond tussen de 1 en 1,5 miljoen. Turkije houdt het op 300.000 doden, en noemt het 'gewone' oorlogsslachtoffers. Bovendien waren er ook veel Turkse slachtoffers te betreuren, zo benadrukken de Turken.
De regering is een representatie van wat het volk wil. Hoezo geen mening? Zij zijn van mening dat het allemaal wel meevalt...quote:Op woensdag 25 mei 2005 19:43 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Dit is de zoveelste conferentie hierover die op deze manier afloopt.
Zelfs als Turkse universiteiten zelf aangeven dat er ruimte is tot een debat, wordt het vantevoren al gesaboteerd op het hoogste niveau ("verraders"). Hoe lang nog voordat er vrijelijk gepraat mag worden over de "Armeense kwestie" of de "Koerdische kwestie" of voordat Grieks-Cyprus nota bene volgens afspraak wordt erkend.
Jezus, er wordt zo een minimaal rendement gehaald uit een enorm potentieel. Wat heb je aan 50 miljoen turken in de EU als ze geen eigen mening mogen hebben?
Jahaa, maar wat als je geen eigen mening kunt vormen omdat je maar één gezichtspunt krijgt voorgeschoteld? Als het niet besproken, verdraaid en ontkend wordt in geschiedenisboeken? Als het verboden wordt om anders te denken?quote:Op woensdag 25 mei 2005 19:53 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
De regering is een representatie van wat het volk wil. Hoezo geen mening? Zij zijn van mening dat het allemaal wel meevalt...![]()
Wat is daar prachtig aan? Vind jij het een goede zaak dat dingen niet vrijelijk besproken mogen worden?quote:Op woensdag 25 mei 2005 19:54 schreef Dreamscape het volgende:
Dit heb ik ook op de frontpage gepost.
Wat helemaal prachtig is, is dat Recep Tayip Erdogan heeft gezegd dat de geschiedenis van de landen die het zogenaamde Armeense genocide erkennen, en het verbieden om het te ontkennen, zal besproken worden in het Turkse parliament.
Binnenkort word het verboden in Turkije om de Algerijnse genocide bijvoorbeeld te ontkennen, en natuurlijk word het verboden om een Armeense genocide te erkennen.
Nou, dat zal "het hypocriete westen" leren!quote:Eindelijk worden die politici in Turkije slimmer en geven ze de hypocrite westen een koekje van eigen deeg.
Met Turkije erbij kan er in ieder geval nooit meer een genocide of Holocaust plaatsvinden. Althans, dat beweren ze in Nederland. Wat is politiek toch hypocriet he?quote:Op woensdag 25 mei 2005 19:56 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Jahaa, maar wat als je geen eigen mening kunt vormen omdat je maar één gezichtspunt krijgt voorgeschoteld? Als het niet besproken, verdraaid en ontkend wordt in geschiedenisboeken? Als het verboden wordt om anders te denken?
Da's net als kinderen alleen de scheppingstheorie te onderwijzen en verwachten dat ze gaan vragen om boeken over creationisme.
Dat zou ik eerst vragen aan de Franse en Belgische regering die het ontkennen van een vermeende genocide strafbaar hebben gemaakt. Hoe wil je discussieren als je je eigen standpunten niet mag noemen en een zogenaamde genocide mag ontkennen?quote:Op woensdag 25 mei 2005 19:58 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Wat is daar prachtig aan? Vind jij het een goede zaak dat dingen niet vrijelijk besproken mogen worden?
[..]
Yep. Echt een prachtvoorbeeld van hoe-duw-ik-het-mijn-volk-door-de-strot-ondanks-aantoonbare-lulargumenten.quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:01 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Met Turkije erbij kan er in ieder geval nooit meer een genocide of Holocaust plaatsvinden. Althans, dat beweren ze in Nederland. Wat is politiek toch hypocriet he?
Waarom zou je een genocide krampachtig ontkennen als je eigenlijk wil discussieren? Juist, om de deur in het slot te gooien.quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:04 schreef Dreamscape het volgende:
[..]
Dat zou ik eerst vragen aand Franse en Belgische regering die het ontkennen van een vermeende genocide strafbaar hebben gemaakt. Hoe wil je discussieren als je je eigen standpunten niet mag noemen en een zogenaamde genocide ontkennen?
Turkije reageert hierop alleen niks anders.
Toevallig he, dat dit allemaal Turken waren. Toevallig ook he, dat Turken die wél tot een andere conclusie kwamen in de gevangenis terechtkwamen en moesten vluchten?quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:26 schreef Dreamscape het volgende:
Er zijn genoeg mensen die wel gediscusserd hebben en tot de conclusie zijn gekomen dat het inderdaad niet gebeurd is.
Prima, doen wij dat toch. Erkennen en ontkennen mag allebei. Begin jij met inlezen?quote:Met een regel die het ontkennen van de genocide strafbaar verklaart geef je alleen maar aan dat je mag discussieren, als je maar tot de conclusie komt dat het gebeurt is, anders ga je de gevangenis in.
Ik vind dat erkennen en ontkennen beide niet strafbaar moeten zijn, dan pas kan je een discussie starten.
Ik post nooit artikelen, ik denk zelf na. Wel quote ik delen uit getuigenverklaringen van overlevenden en foto's die destijds door de Duitsers (nota bene bondgenoten van de Turken) zijn gemaakt.quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:36 schreef Dreamscape het volgende:
Ik wil eigenlijk geen discussie starten. Ik heb al honderd keer alle artikelen gelezen op het internet dat aangeeft dat het wel gebeurt is. En ik ben 99% zeker dat jij ook dezelfde artikelen gaat posten en als reactie ga ik de tegenargumenten posten die ik ook al honderden keren heb gepost. Heb ik eigenlijk geen zin in als ik eerlijk moet zijn.
Wauw. Met die instelling kom je ergens. Is er nog iets anders dat je rauw lust?quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:39 schreef McCarthy het volgende:
ik ben uit principe anti Turks, wat ze die armenen hebben aangedaan is echt heel erg. Boeten zullen ze.
Ahmet Altan, Murat Belge, Ethem Mahçupyan (Armeens) en Hrant Dink (Armeens) zijn namen die zo bij me opkomen als het gaat om mensen die de discussie openlijk aangaan in de Turkse media met een, laten we zeggen, 'afwijkende' mening. Geen van allen hebben tot nog toe de behoefte gehad het land uit te vluchten. Ja, voor verrader zullen ze zeker zijn uitgemaakt door bepaalde dwazen (*kuch* Grijze Wolven *kuch*).quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:09 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Waarom zou je een genocide krampachtig ontkennen als je eigenlijk wil discussieren? Juist, om de deur in het slot te gooien.
Als jij niet begrijpt dat deze wet dat juist voorkomt, dan.....tja, daar kun jij ook niks aan doen. Je kunt immers niet zelf nazoeken wat er gebeurd is. Zodra je dat doet, dan wordt je namelijk voor "verrader" uitgemaakt door je eigen mensen. Is ook gebeurd met Akçam en Adanir. I dare you.
Met andere woorden, staatslieden bouwen voornamelijk aan hun eigen sprookje en proberen zaken naar hun hand te zetten door waarheden te verdraaien. Een gemanipuleerde werkelijksbeleving, *kuch*.quote:Op woensdag 25 mei 2005 22:14 schreef Manzikert het volgende:
[..]
Ahmet Altan, Murat Belge, Ethem Mahçupyan (Armeens) en Hrant Dink (Armeens) zijn namen die zo bij me opkomen als het gaat om mensen die de discussie openlijk aangaan in de Turkse media met een, laten we zeggen, 'afwijkende' mening. Geen van allen hebben tot nog toe de behoefte gehad het land uit te vluchten. Ja, voor verrader zullen ze zeker zijn uitgemaakt door bepaalde dwazen (*kuch* Grijze Wolven *kuch*).
Ik begrijp dat je het gedrag van Çiçek afkeurt: doe ik zelf ook namelijk. Maar laat dit voorval asjeblieft niet tot de conclusie leiden dat mensen de mond wordt gesnoerd in Turkije wat betreft de Armeense kwestie. Het is slechts de huidige regering van de AKP (fundamentalistische wolf in laïcistische schapenkleren in mijn ogen) die constant een stoot proberen uit te delen aan de vrije discussie in Turkije. Zo kreeg ze veel protest te verduren van journalisten omtrent de nieuwe (onder druk van de EU doorgevoerde!) strafwet: het zou de vrijheid van meningsuiting danig beperken door zeer simpel op te leggen (gevangenis)straffen. Komische noot hierbij is dat regeringshoofd Erdogan ooit zèlf is gestraft voor een gedicht dat meneer oplas.
Maar goed, wat ik wil zeggen is, dat er in Turkije wel degelijk ruimte is voor het debat: dit in tegenstelling tot bepaalde andere landen (mijn knipoog gaat hierbij naar... Armenië). Probleem hierbij is echter dat men in Turkije in dezelfde fout vervalt als waarvan de Armeense diaspora en zij die hen steunen worden beschuldigd: veel niet-historici mengen zich te pas en te onpas in het gesprek, waardoor de kwaliteit soms flink daalt. Ter afsluiting zijn daarom onderstaande woorden van Justin McCarthy (die niet door iederen serieus wordt genomen, maar dat terzijde) zeer toepasselijk. In de hoop dat de woorden ook tot de Fokkers doordringen:
When they passed their resolutions on the Armenians did the French Parliament or the European Union Parliament consider any evidence that disagreed with their prejudices? No. When President Jacques Chirac declared recently that all governments should accept the "Armenian
Genocide" did he make a detailed study of all the sources, including what the Ottomans recorded? No. Did those who attempted to pass "genocide resolutions" in the American Congress acknowledge that millions of Turks died in the same conflict? No. In the counterfeit history of these self-proclaimed historians the only dead were Armenians. It can be argued that members of the French Parliament or the European Union government could never follow the rules of historians. They have no time for detailed research on historical issues. They have little or no training in the study of history. To
them I offer this unsolicited advice: if you cannot do the work necessary to find the truth, say nothing.
Met vriendelijke groeten van een Turk.
Je slaat de spijker op zijn kop mijn beste. Prachtig dat het westen zich zo bekommert om de dode Armeense vrouwen en kinderen, maar waarom hoor je niets over de Balkanturken die volledig van de aardbodem lijken te zijn verdwenen? Of de Ahiska Turken in de voormalige SU? Of wat te zeggen van Rwanda?quote:Op woensdag 25 mei 2005 22:19 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Met andere woorden, staatslieden bouwen voornamelijk aan hun eigen sprookje en proberen zaken naar hun hand te zetten door waarheden te verdraaien. Een gemanipuleerde werkelijksbeleving, *kuch*.
quote:Op woensdag 25 mei 2005 22:34 schreef Manzikert het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op zijn kop mijn beste. Prachtig dat het westen zich zo bekommert om de dode Armeense vrouwen en kinderen, maar waarom hoor je niets over de Balkanturken die volledig van de aardbodem lijken te zijn verdwenen? Of de Ahiska Turken in de voormalige SU? Of wat te zeggen van Rwanda?
Wiens woorden waren het ook alweer? "Staten hebben geen vrienden, slechts belangen."
Uit je ondertitel kan ik opmaken dat je je nick niet hebt ontleend aan de Zuid-Afrikaanse voetballer. Ik dacht meer aan een man die tijdens een hoorzitting te horen kreeg:quote:Op woensdag 25 mei 2005 20:39 schreef McCarthy het volgende:
ik ben uit principe anti Turks, wat ze die armenen hebben aangedaan is echt heel erg. Boeten zullen ze.
Die zou volgens mij tegen de Europese grondwet zijn...quote:Op woensdag 25 mei 2005 22:44 schreef Tarak het volgende:
"We have no eternal allies and we have no perpetual enemies. Our interests are perpetual and eternal and those interests it is our duty to follow"
Wat ben je toch goed...quote:Op woensdag 25 mei 2005 22:53 schreef Manzikert het volgende:
Wat ik heb veel citaten aangehaald vandaag...
Dat neemt echter niet weg dat een regering dan kan zeggen dat het niet zo ernstig was, maar je hebt gelijk.quote:Op woensdag 25 mei 2005 22:34 schreef Manzikert het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op zijn kop mijn beste. Prachtig dat het westen zich zo bekommert om de dode Armeense vrouwen en kinderen, maar waarom hoor je niets over de Balkanturken die volledig van de aardbodem lijken te zijn verdwenen? Of de Ahiska Turken in de voormalige SU? Of wat te zeggen van Rwanda?
Wiens woorden waren het ook alweer? "Staten hebben geen vrienden, slechts belangen."
Andermans fouten breien je eigen fouten niet recht!quote:Op woensdag 25 mei 2005 22:34 schreef Manzikert het volgende:
[..]
Helder en begrijpelijk. Maar dan is je volgende stukje weer vrij ergerlijk:quote:Op woensdag 25 mei 2005 22:14 schreef Manzikert het volgende:
Ahmet Altan, Murat Belge, Ethem Mahçupyan (Armeens) en Hrant Dink (Armeens) zijn namen die zo bij me opkomen als het gaat om mensen die de discussie openlijk aangaan in de Turkse media met een, laten we zeggen, 'afwijkende' mening. Geen van allen hebben tot nog toe de behoefte gehad het land uit te vluchten. Ja, voor verrader zullen ze zeker zijn uitgemaakt door bepaalde dwazen (*kuch* Grijze Wolven *kuch*).
Ik begrijp dat je het gedrag van Çiçek afkeurt: doe ik zelf ook namelijk. Maar laat dit voorval asjeblieft niet tot de conclusie leiden dat mensen de mond wordt gesnoerd in Turkije wat betreft de Armeense kwestie. Het is slechts de huidige regering van de AKP (fundamentalistische wolf in laïcistische schapenkleren in mijn ogen) die constant een stoot probeert uit te delen aan de vrije discussie in Turkije. Zo kreeg ze veel protest te verduren van journalisten omtrent de nieuwe (onder druk van de EU doorgevoerde!) strafwet: het zou de vrijheid van meningsuiting danig beperken door zeer simpel op te leggen (gevangenis)straffen. Komische noot hierbij is dat regeringshoofd Erdogan ooit zèlf is gestraft voor een gedicht dat meneer oplas.
Latere edit: AKP's houding betreffende de Armeense kwestie valt te verklaren uit het feit dat ze de nationalistische kringen in Turkije eens tegemoet willen komen, nadat ze hen al menigmaal op de teentjes hebben getrapt met het oog op de toetreding tot de EU. Erg geloofwaardig is Çiçek daarom mijns inziens niet.
Overigens moet men niet de fout maken te denken dat de regering een perfecte representatie is van het Turkse volk. De AKP kreeg slechts 34% van de stemmen, maar door het huidige kiessysteem betekent dit dat ze beschikt over meer dan 2/3 van de parlementzetels. Bovendien is het zo dat de kiezers vooral een proteststem teggen de gevestigde partijen hebben uitgebracht. Waar je ook komt in Turkije, men herhaalt steeds dezelfde woorden: "Ik ben niet bepaald tevreden met de huidige regering, maar zie jij een alternatief?"
Die speech is gewraakt en de desbetreffende heer is teruggefloten. Hij impliceert er namelijk mee dat de Armeense slachtoffers en de Turkse een gelijk aandeel hadden in het conflict. En dat is niet zo. De Turkse slachtoffers waren weliswaar net zo hard slachtoffer van hun eigen staat en de toen woedende oorlog, maar een groot verschil is dat deze niet doelbewust programmagewijs zijn omgebracht door hun eigen regering.quote:Ter afsluiting zijn daarom onderstaande woorden van Justin McCarthy (een Amerikaanse historicus die niet door iederen serieus wordt genomen, maar dat terzijde) zeer toepasselijk. In de hoop dat de woorden ook tot de Fokkers doordringen:
When they passed their resolutions on the Armenians did the French Parliament or the European Union Parliament consider any evidence that disagreed with their prejudices? No. When President Jacques Chirac declared recently that all governments should accept the "Armenian
Genocide" did he make a detailed study of all the sources, including what the Ottomans recorded? No. Did those who attempted to pass "genocide resolutions" in the American Congress acknowledge that millions of Turks died in the same conflict? No. In the counterfeit history of these self-proclaimed historians the only dead were Armenians. It can be argued that members of the French Parliament or the European Union government could never follow the rules of historians. They have no time for detailed research on historical issues. They have little or no training in the study of history. To
them I offer this unsolicited advice: if you cannot do the work necessary to find the truth, say nothing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |