quote:Resultaat voor echtereferendumwijzer.nl
Domeinnaam echtereferendumwijzer.nl (eerste domein)
Status actief
Registrant Stichting Grondwet Nee
Paulus Potterstraat 20
1071 DA AMSTERDAM
Netherlands
Domicilie N/A
Gebonden aan ADR ja
Administratief contact W. Bos
+31 (0)206156264
postmaster@echtereferendumwijzer.nl
http://www.publiek-politiek.nlquote:omeinnaam referendumwijzer.nl (eerste domein)
Status actief
Registrant Instituut voor Publiek en Politiek
Prinsengracht 915
1017 KD AMSTERDAM
Netherlands
Domicilie N/A
Gebonden aan ADR ja
Administratief contact A. van Lanen
+31 (0)205217600
postmaster@referendumwijzer.n
Ah, dat lijkt in ieder geval iets onafhankelijkerquote:
net zo zieligquote:Op woensdag 25 mei 2005 12:11 schreef __Saviour__ het volgende:
en dan is er ook nog http://www.referendumwijze.nl/ (zonder R dus)
@eurodusnie.nl ?quote:Resultaat voor referendumwijze.nl
Domeinnaam referendumwijze.nl (eerste domein)
Status actief
Registrant Stichting Vrijplaats Koppenhinksteeg
Koppenhinksteeg 2 C
2312 HX LEIDEN
Netherlands
Domicilie N/A
Gebonden aan ADR ja
Administratief contact M van Duijn
+31 (0)715173019
marco@eurodusnie.nl
Onderaan deze paginaquote:Verschil met andere stemadviseurs
De échte stemadviseur is er op gericht om een aantal controversiële aspecten van de Europese Grondwet naar voren te halen en de gebruikers de vraag voor te leggen of ze daar wel mee in willen stemmen Daarmee verschilt de échte stemadviseur in aanpak aanzienlijk van vergelijkbare instrumenten die door anderen zijn uitgebrachte zoals bijvoorbeeld de referendumwijzer van het Instituut voor Publiek en Politiek. De referendumwijzer van het IPP pretendeert een objectieve beoordeling te geven van de mate waarin de opvattingen van de invuller overeenkomen met die van de Grondwet. De IPP-wijzer blijkt in de praktijk echter subjectief te zijn. De stellingen gaan niet uit van de feitelijke tekst van de Grondwet maar van een vereenvoudiging daarvan, die in sommige gevallen zelfs op gespannen voet staat met de inhoud van de Grondwet. Ook gaat de IPP-wijzer uit van veranderingen ten opzichte van de huidige situatie, en niet van de vraag wat wenselijke onderdelen zouden zijn van een Europese Grondwet.
Dat leidt er toe dat ook fervente tegenstanders bij de IPP wijzer uitkomen op meer dan 50% overeenstemming met de tekst van de Europese Grondwet: een verkapt advies om voor te stemmen.
De échte stemadviseur is ontwikkeld door Stichting Grondwet Nee. Wij hebben daarvoor geen financiële steun ontvangen van de Europese Unie, de referendumcommissie, de overheid, politieke partijen of het bedrijfsleven.
Het is de meest sturende zul je bedoelen. Gevuld met halve waarheden, leugens dus.quote:Op woensdag 25 mei 2005 13:24 schreef du_ke het volgende:
Denk dat referendumwijzer.nl de meest onafhankelijke is.
inderdaad!quote:Op woensdag 25 mei 2005 13:34 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Het is de meest sturende zul je bedoelen. Gevuld met halve waarheden, leugens dus.
Heb er een stuk of 4 gedaan en dit is degene die de minst suggestieve vragen stelde...quote:Op woensdag 25 mei 2005 13:34 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Het is de meest sturende zul je bedoelen. Gevuld met halve waarheden, leugens dus.
Oeh, wat een schandalige fout. Zouden er veel mensen alsnog besluiten tegen te stemmen als dit bedrog van het IPP uitkomt? Dat niet parlementen uit acht landen gezamenlijk een voorstel terug kunnen sturen naar de Europese Commissie zoals het IPP beweert, maar dat het minimaal negen moeten zijn.quote:
eerder het idee dat er meer fouten in zitten -> dus onbetrouwbaarquote:Op woensdag 25 mei 2005 14:01 schreef freako het volgende:
[..]
Oeh, wat een schandalige fout. Zouden er veel mensen alsnog besluiten tegen te stemmen als dit bedrog van het IPP uitkomt? Dat niet parlementen uit acht landen gezamenlijk een voorstel terug kunnen sturen naar de Europese Commissie zoals het IPP beweert, maar dat het minimaal negen moeten zijn..
Ze leggen stellingen voor die niet compleet zijn. Halve waarheden dus.quote:Op woensdag 25 mei 2005 13:39 schreef du_ke het volgende:
[..]
Heb er een stuk of 4 gedaan en dit is degene die de minst suggestieve vragen stelde...
Tja een aantal andere wijzer leggen complete onwaarheden voor. Of hebben een heel creatieve telling.quote:Op woensdag 25 mei 2005 14:07 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Ze leggen stellingen voor die niet compleet zijn. Halve waarheden dus.
Dit klinkt mooi hè, waarom zou je het daar niet mee eens zijn?quote:Stelling 1:
Eén miljoen Europese burgersi moeten samen het recht hebben een onderwerp op de Europese agenda te zetten.
Wat ze "vergeten" te melden is dat met zo'n burgerinitiatief vervolgens niets gedaan hoeft te worden. Een typisch voorbeeld ener wassen neus dus. Zuiver gericht op het krijgen van een ja-stem. Propaganda dus.quote:Wanneer één miljoen handtekeningen in een aantal Europese lidstaten is opgehaald om een voorstel op de Europese agenda te zetten, is de Europese Commissie verplicht het voorstel te behandelen.
Oh? Dat is toch volgens de voor-lobby absoluut niet het geval? Dat lidstaten een stuk souverreiniteit kwijtraken?quote:Stelling 2:
Het Europees Parlementi moet op meer Europese beleidsterreinen over wetten kunnen besluiten.
Ah, dus inderdaad kunnen grote landen kleine landen wetten opleggen. Maar de stelling moet dus eigenlijk vertaald worden:quote:Het Europees Parlement vertegenwoordigt alle burgers van de EU. De leden worden rechtstreeks gekozen door middel van verkiezingen in iedere lidstaat.
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Dat is dan ook het geval.quote:Stelling 3:
Het Nederlandse parlement moet samen met een aantal andere parlementen een voorstel van de Unie kunnen terugsturen.
En wederom wordt slechts de helft verteld. En dan nog fout ook. Er zijn miniaal 9 lidstaten nodig. Verder "vergeet" men dat het Europees parlement niets met zo'n bezwaar hoeft te doen. Dat kunnen ze gewoon naast zich neerleggen. Wederom wordt de argeloze kijker een rad voor ogen gedraaid.quote:Het Nederlands parlement kan samen met 8 andere nationale parlementen aan de noodrem trekken als de Europese Commissie wetgeving voorbereidt die volgens deze nationale parlementen thuishoort op nationaal niveau.
De bedoeling is duidelijk dat men hier tegen is. Het vetorecht kan nog al eens besluiten ophouden en frustreren.quote:Stelling 4:
Het vetorechti van de lidstaten moet op alle terreinen behouden blijven.
Ah, het vetorecht wordt als ondemocratisch instrument neergezet. Men "vergeet" voor het gemak te vermelden dat het de enige manier is waarop een klein land als Nederland nog invloed kan uitoefenen. Wederom manipulatie van de ergste soort.quote:De lidstaat die zijn vetorecht gebruikt, verbiedt de andere lidstaten met meerderheid van stemmen een besluit te nemen.
Kom eens met voorbeelden van die onwaarheden. De voor-lobby beweert aan de lopende band dat de tegen-lobby liegt, alleen slagen ze er maar niet in om te laten zien wat de tegen-lobby dan fout zegt. Stemmingmakerij dus.quote:Op woensdag 25 mei 2005 14:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja een aantal andere wijzer leggen complete onwaarheden voor. Of hebben een heel creatieve telling.
Dus uit de kwaden lijkt het me de minst kwade.
Lus je noch wors?quote:Op woensdag 25 mei 2005 14:32 schreef du_ke het volgende:
Heb je ook geregeld ruzie met windmolens speedfreak?
quote:Het Nederlands parlement kan samen met 8 andere nationale parlementen aan de noodrem trekken als de Europese Commissie wetgeving voorbereidt die volgens deze nationale parlementen thuishoort op nationaal niveau.
"samen met 8 andere nationale parlementen" is bij mij toch echt 9.quote:En wederom wordt slechts de helft verteld. En dan nog fout ook. Er zijn miniaal 9 lidstaten nodig. <..>
Het enige dat ze beloven is dat er iets op de agenda wordt geplaatst. Niet dat het voorstel automatisch wordt aangenomen. Het is dus geen propaganda, maar hooguit een beetje verwarrend voor mensen die absoluut niet kunnen lezenquote:Op woensdag 25 mei 2005 14:30 schreef speedfreak1 het volgende:
Dit klinkt mooi hè, waarom zou je het daar niet mee eens zijn?
En een toelichtinkje dat niet compleet is:
[..]
Wat ze "vergeten" te melden is dat met zo'n burgerinitiatief vervolgens niets gedaan hoeft te worden. Een typisch voorbeeld ener wassen neus dus. Zuiver gericht op het krijgen van een ja-stem. Propaganda dus.
Toch is het veto-recht ondemocratisch. Waarom? Je houdt als relatief kleine groep een beslissing tegen die misschien door de gehele rest van de EU wel wordt ondersteund.quote:Ah, het vetorecht wordt als ondemocratisch instrument neergezet. Men "vergeet" voor het gemak te vermelden dat het de enige manier is waarop een klein land als Nederland nog invloed kan uitoefenen. Wederom manipulatie van de ergste soort.
Tiranny of the majority.quote:Op woensdag 25 mei 2005 14:42 schreef MrTorture het volgende:
Toch is het veto-recht ondemocratisch. Waarom? Je houdt als relatief kleine groep een beslissing tegen die misschien door de gehele rest van de EU wel wordt ondersteund.
Nee, maar goed, daar hebben we dus dat veto voor: als we niet willen, gaat het niet door.quote:Op woensdag 25 mei 2005 14:54 schreef Kugari-Ken het volgende:
Want ook al is een veto on-democratisch, het is niet bepaald een lichtend voorbeeld van optimisme en positivisme als blijkt andere landen jou kunnen dwingen om je te schikken naar een bepaald model, als dat model op hevige weerstand bij jouw bevolking stuit.
Kort gezegd, ja.quote:Op woensdag 25 mei 2005 15:16 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Nee, maar goed, daar hebben we dus dat veto voor: als we niet willen, gaat het niet door.
edit: hmm, betekent die grondwet nou dat het vetorecht verdwijnt?![]()
![]()
Gedeeltelijk.quote:Op woensdag 25 mei 2005 15:16 schreef MrTorture het volgende:
[..]
Nee, maar goed, daar hebben we dus dat veto voor: als we niet willen, gaat het niet door.
edit: hmm, betekent die grondwet nou dat het vetorecht verdwijnt?![]()
![]()
Voorbeeld: coffeeshops vallen niet onder strafrecht en een voorstel door de overige lidstaten om overal coffeshops illegaal te maken zou dus nog steeds met een veto door Nederland beantwoord kunnen worden. Hetzelfde geld dus ook voor bijvoorbeeld sociaal recht (uitkeringen)quote:Voor Europese maatregelen op het gebied van misdaadbestrijding en preventie alsmede civiel recht niet langer unaniem te worden besloten. De steun van een gekwalificeerde meerderheid van de vijfentwintig EU-landen en van het Europees Parlement volstaat.
Oftewel je kan altijd nog steeds je eigen koers varenquote:Als een lidstaat vindt dat een Europees wetsvoorstel afbreuk doet aan fundamentele aspecten van zijn stelsel van sociale zekerheid of strafrecht, dan kan hij de zaak voorleggen aan de Europese Raad van regeringsleiders. Daarmee wordt de wetgevingsprocedure (tijdelijk) stilgelegd. Als de Europese Raad niet tot een unanieme oplossing komt, mogen de lidstaten die daartoe bereid zijn er, samen met het Europees Parlement, toch een wet van maken. Deze wet geldt evenwel alleen voor de kopgroep van bereidwillige lidstaten, niet voor het land dat aan de noodrem heeft getrokken.
Met de vele edits die ik altijd doe is het maar goed dat je me niet quotequote:Op woensdag 25 mei 2005 15:37 schreef MrTorture het volgende:
Ah kijkdat is even belangrijk om te weten, dan ben ik nog wel voor
Oftewel een veto is niet door iedereen overal gewenstquote:In de ontwerp-Grondwet voor Europa staat dat beslissingen over antidiscriminatiebeleid slechts met unanimiteit van stemmen aangenomen kunnen worden. Iedere lidstaat heeft daarmee in de praktijk een vetorecht. Het vereiste van unanimiteit werpt zodoende een enorme drempel op om in de toekomst daadwerkelijk tot beleid te komen. Nederlandse organisaties die discriminatie op grond van ras, leeftijd, sekse, handicap en seksuele gerichtheid tegengaan vinden dan ook dat het unanimiteitsvereiste vervangen moet worden door een systeem van stemming met gekwalificeerde meerderheid. Zij roepen de Nederlandse regering op om zich hier sterk voor te maken.
Nederland verliest 68 veto'squote:Op woensdag 25 mei 2005 15:16 schreef MrTorture het volgende:
[..]
edit: hmm, betekent die grondwet nou dat het vetorecht verdwijnt?![]()
![]()
Ergens een keer gelezen in een artikel. Stond overigens geen opsomming bij volgens mij. Zal het proberen op te zoeken.quote:Op woensdag 25 mei 2005 16:08 schreef wdn het volgende:
68? Als je dat getal zo nauwkeurig weet kun je me dan een site geven met een opsomming?![]()
Gevonden, kwam uit de Volkskrant. Een artikel van Wildersquote:Op woensdag 25 mei 2005 16:15 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ergens een keer gelezen in een artikel. Stond overigens geen opsomming bij volgens mij. Zal het proberen op te zoeken.
En ik maar zoeken op 68quote:Op woensdag 25 mei 2005 16:23 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Gevonden, kwam uit de Volkskrant. Een artikel van Wilders
Het waren er overigens 63 geen 68...![]()
is FUD. Onder gekwalificeerde meerderheid van stemmen wordt verstaan ten minste 55% van de leden van de Raad die ten minste vijftien in aantal zijn en lidstaten vertegenwoordigen waarvan de bevolking ten minste 65% uitmaakt van de bevolking van de Unie. Een blokkerende minderheid moet ten minste uit vier leden van de Raad bestaan; in het andere geval wordt de gekwalificeerde meerderheid van stemmen geacht te zijn verkregen.quote:Feit is dat vaker zal worden gestemd op basis van meerderheden. Nederland raakt maar liefst 63 vetorechten kwijt. Landen met meer inwoners krijgen een fors zwaardere stem en dito invloed. Gekwalificeerde meerderheidsbesluiten zullen op basis van de nieuwe Europese Grondwet 65 procent van de bevolking moeten representeren. Grote Europese landen zullen hierdoor, en door het schrappen van tientallen vetorechten, makkelijk heen kunnen walsen over kleinere lidstaten als Nederland. Nederland is de grote verliezer.
Dat geldt alleen voor nieuwe wetten. Niet voor de artikelen die nu in de Grondwet staan zoals bijvoorbeeld over de 'derdelanders'.quote:Op woensdag 25 mei 2005 15:35 schreef wdn het volgende:
Hetzelfde geld dus ook voor bijvoorbeeld sociaal recht (uitkeringen)
Oftewel je kan altijd nog steeds je eigen koers varen
Hier sta je straks dus compleet machteloos tegenover als die Grondwet wordt aangenomen.quote:De nieuwe Europese Grondwet ontneemt Nederland niet alleen het recht zelf zijn immigratiebeleid te voeren, maar verleent bovendien aan alle Europeanen en aan alle legale migranten van elders ('derdelanders’) ook nog eens dezelfde rechten als Nederlanders op uitkeringen, gezondheidszorg en sociale huisvesting. Dat zijn geen papieren rechten. Ze kunnen al meteen gevolgen hebben.
Zo hebben illegalen uit Afrika en Latijns-Amerika, die de Spaanse regering op dit moment aan het legaliseren is, in Nederland al binnen enkele jaren recht op een bijstandsuitkering, een huurwoning, gezondheidszorg en huursubsidie. Dat geldt trouwens ook voor de Roemenen en Bulgaren die over enkele jaren EU-burger worden.
Dat klopt toch? Een voorwaarde is dat ze 65% van de Europese bevolking moeten vertegenwoordigen. Met grote landen is dus sneller aan die voorwaarde voldaan dan met kleine landen.quote:Op woensdag 25 mei 2005 16:31 schreef wdn het volgende:
[..]
is FUD. Onder gekwalificeerde meerderheid van stemmen wordt verstaan ten minste 55% van de leden van de Raad die ten minste vijftien in aantal zijn en lidstaten vertegenwoordigen waarvan de bevolking ten minste 65% uitmaakt van de bevolking van de Unie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |