Die indruk heb ik niet. Ik stel alleen dat het vaag is.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat je mijn reactie verkeerd leest.
Met betrekking tot de onveranderlijkheid. Dat is min of meer wat Godslasteraar ook aangaf : Een mogelijk verband tussen het onwrikbaar zijn in gedachten, en de drang om mensen die niet conformeren aan je eigen gedachten uit te schakelen. In zekere zin denk ik dat dat verband er wel is. Veel mensen die op een onwrikbare manier denken hebben ook de neiging om die onwrikbare manier op te leggen aan anderen. Degenen die niet willen meewerken mogen er op alle mogelijke manieren toe gedwongen worden...
Ik hoop toch echt dat je deze formule verbindend verklaart op Holocaustontkenners c.q. creationisten en per se niet de andere kant, anders begin ik toch te twijfelen of je überhaupt in staat bent te begrijpen wat met OP wordt geïmpliceerd of ook maar iets van filosofie... Ik heb al eerder geschreven, en je ziet het hier dan ook stante pede aan je voorbij trekken in een lange grauwe (rouw)stoet, dat het sluwste argument, waarvan dit gilde zich bedient, het argument is dat het niet mogen discussiëren over schepping c.q. ontkennen van de Holocaust de meest fundamentele beperking is die onze vrijheid van meningsuiting kent; aangevuld zelfs met uitlatingen zoals je bij luus kunt lezen over een zogenaamde religio Holocaustu... Herken dit aub als de retoriek waarvoor het staat. Men wordt niet gedwongen om te denken dat de Holocaust heeft bestaan nl.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Met betrekking tot de onveranderlijkheid. Dat is min of meer wat Godslasteraar ook aangaf : Een mogelijk verband tussen het onwrikbaar zijn in gedachten, en de drang om mensen die niet conformeren aan je eigen gedachten uit te schakelen. In zekere zin denk ik dat dat verband er wel is. Veel mensen die op een onwrikbare manier denken hebben ook de neiging om die onwrikbare manier op te leggen aan anderen. Degenen die niet willen meewerken mogen er op alle mogelijke manieren toe gedwongen worden...
Sorry luus, ik heb zeer duidelijk aangegeven waar dit topic naar toe zou kunnen gaan. (Dit kan er wellicht toebijdragen dat jij niet steeds in recidive valt, hè.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:17 schreef lucida het volgende:
[..]
Die indruk heb ik niet. Ik stel alleen dat het vaag is.![]()
Hoe dan ook, zelfs op deze manier zal het topic niet vlot getrokken kunnen worden. Want behalve dat nu het begrip van de Holocaust de boventoon dreigt te voeren. Komt de tegenstelling tussen creationisme/revisionisme versus de evolutieleer en het vooruitgangsdenken niet uit de verf. Ik geef je op een briefje dat dit topic ook gedoemd is te verzanden in een algehele slowchat als niet duidelijker wordt aangegeven waar de OP naar toe wil.
Juist m.b.t. tot mogelijke brugfunctie tussen 'evolutietheorie' en 'creationisme' komt de derde stroming in deze discussie te weten Intelligent Disigne (ID) te weinig aan bod.
Voorstanders van die derde stroming zien een verklarende kracht achter het ontstaan van levens(vormen), meestal gedefinieerd als 'God'. Ze menen de onvolkomenheden van de gangbare evolutietheorie met een omvattende verklaring te kunnen omzeilen, op basis van de opvatting dat de complexiteit van het leven niet kan worden toegeschreven aan natuurlijke selectie en toeval.
De tegenstanders van deze derde stroming verwijten de aanhangers ervan slechts te 'verklaren' wat nog niet ontdekt is. Creationisten op hun beurt beschouwen de basis van hun geloof als de opvatting dat er meer is tussen hemel en aarde. En dan geldt het verwijt van de evolutionisten dat zij zich met zo'n opvatting buiten de grenzen van het wetenschappelijk discours (het niet waarneembare) begeven.
![]()
Van deze (historische) wurggreep zijn we nog altijd niet bevrijd.quote:Waarschijnlijk bepaalt niets het intellectuele debat over goed en kwaad, waarheid en leugen, recht en onrecht, in hogere mate de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog en de concentratiekampen. Zelfs achter ogenschijnlijk zuiver academische en esoterische discussies als de Methodenstreit in de sociale wetenschappen en de postmoderne filosofie gaan de oorlog en de shoah schuil. De onuitgesproken aanwezigheid van deze gruwelen in het debat heeft vaak een belemmerende werking, namelijk in die zin dat ze helder denken over een kwestie verhindert, omdat al te snel een parallel wordt getrokken met bepaalde praktijken in nazi-Duitsland.
Sorry, Ryan, maar zo'n reactie komt op mij een beetje over als precies de reactie die revisionisten, creationisten zelf hebben...quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:05 schreef Ryan3 het volgende:
Cheers, Godslasteraar, uiteindelijk vallen de puzzlestukjes wel in elkaar.
Als dat zo zou zijn waarom wordt het ontkennen daarvan dan strafbaar gesteld?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:18 schreef Ryan3 het volgende:
Men wordt niet gedwongen om te denken dat de Holocaust heeft bestaan nl.
Je wekt telkens de indruk iets van of over mij te willen weten, alleen lukt het je maar steeds niet dit verstaanbaar onder woorden te brengen. Jammer want je lijkt me verder een leuk, slim en pienter ventje.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:46 schreef Koekepan het volgende:
Heee lucida, ik heb een nieuw plaatje. Deze bevalt je vast beter, ook al val je niet op vrouwen.
Mijn reactie leek mij duidelijk genoeg, maar voor het geval het toch niet zo is : Ik verklaar het verbindend op mensen die hun eigen denkkader willen opleggen aan anderen, zij het dat het vooral gaat om de excessen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:18 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik hoop toch echt dat je deze formule verbindend verklaart op Holocaustontkenners c.q. creationisten en per se niet de andere kant, anders begin ik toch te twijfelen of je überhaupt in staat bent te begrijpen wat met OP wordt geïmpliceerd of ook maar iets van filosofie...
Die is helemaal niet nieuw, die heb ik je al vaker zien gebruiken.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:46 schreef Koekepan het volgende:
Heee lucida, ik heb een nieuw plaatje. Deze bevalt je vast beter, ook al val je niet op vrouwen.
Ook dat is retoriek, makker, sjuuun ontkent óók de genocide niet, weet je nog, in overigens een antwoord aan RM-rf. (grappig toneelstukje hebben jullie uitgehaald om de lezer te doen geloven dat dit een "val" was btw, maar niet heus). Hoe zat het ook weer??? Getuigenissen waren vals niet waar??? Er zijn machtig veel mensen (als het er al 1 1/2 miljoen waren that is) omgekomen: aan allerlei nare epidemieën, oververmoeidheid e.d. Gelukkig was daar Zyklon-B nog, om kleren en bedden te desinfecteren, anders was de ramp nog groter geweest... Dat soort niet ontkennen is óók ontkennen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:41 schreef lucida het volgende:
Voor eens en voor altijd ik ontken niet en zal dat nooit doen dat de holocaust heeft plaatsgevonden. Elke toeschrijving in die richting is dan ook nergens op gebaseerd. Ook heb ik niets tegen joden of om het even welke andere groep.
Daarom herhaal ik nog maar eens wat ik eerder ook al heb geschreven:
[..]
Ik zie geen wurggreep, een historische gegevenheid is geen wurggreep. Jij ziet het als wurggreep. Ik zie dat iedere generatie opnieuw een antwoord oprobeert te geven op deze historische gegevenheid.quote:Van deze (historische) wurggreep zijn we nog altijd niet bevrijd.![]()
Het is dus duidelijk dat je niets begrijpt.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
Mijn reactie leek mij duidelijk genoeg, maar voor het geval het toch niet zo is : Ik verklaar het verbindend op mensen die hun eigen denkkader willen opleggen aan anderen, zij het dat het vooral gaat om de excessen.
Of jij begrijpt niet wat de rijkwijdte is van mijn reactie.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is dus duidelijk dat je niets begrijpt.
Ik denk dat je niets van die discussie gevolgd hebt oid, anders zou je niet antwoorden zoals je nu doet. Je kunt je wereldbeeld nu eenmaal niet funderen op het idee dat je opponenten/duistere krachten/vul maar in die gemanipuleerd zouden hebben, omdat dat onbewijsbaar is (althans onbewijsbaar gebleken). Jij stelt dan dat ik hiermee zou stellen dat mijn wereldbeeld waar is, maar dat stel ik niet. Het gaat hier nl. niet over mijn wereldbeeld, noch over mijn denkkader, zoals de Holocaust ook niet mijn specifieke wereldbeeld of denkkader is. De Holocaust is een historische gegeven, het heeft plaatsgevonden, voldoende bewezen. Het enige dat ik doe is ontkrachten dat de wereld gemanipuleerd is. En paranoïa dus aan banden leggen. Wat waar en niet waar is kan aan bepaalde voorwaarden opgehangen worden. Doen we dat niet dan lijkt me dat heel verstrekkende implicaties te hebben.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:48 schreef RM-rf het volgende:
Eeventjes een soort van korte posts, omdat ik nu geen tijd heb alle posts te lezen, heb enkel godslasteraars beginstuk gelezen
[..]
Sorry, Ryan, maar zo'n reactie komt op mij een beetje over als precies de reactie die revisionisten, creationisten zelf hebben...
het is een bepaalde visie aanhangen en voornamelijk zoeken naar de bevestiging ervan... de 'puzzelstukjes die opeens in elkaar vallen' ...
Dat absolutionistische idee van de werkelijkheid, de geschiedenis kan snel uitlopen in het aanhangen van een dogmatische waarheid.... en het behandelen van bewijsmateriaal enkel op basis ervan of dit de eigen stellingname onderschrijft, en negeren als het deze _niet_ onderschrijft ...
Ik ontken niet dat David Irving dat doet, maar de verkettering waaraan hij deel gevallen is, deel ik ook niet helemaal, juist omdat ik hem wel degelijk interessant vind uit moreel oogpunt .. misschien deels ook omdat ik zelf ook niet precies kan 'pinpointen' waar Irving zelf de fout in gegaan is, van een absoluut aardevol geschiedkundigde die een hele kritische blik had op het geschiedkundige beeld in de tweede wereldoorlog... eentje die heel genuanceerd naar het 'goed'-'fout' cliche keek, bijna oordeelloos een objectieve blik kon bereiken....
Ik ermk echter dat veel discussies die ingaan _tegen_ revisionisme of creationisme ook vaak overhellen naar het stellen van hun visie als 'bij voorbaat' juist.. en het niet eens meer toelaten van een andere, hogstwaarschijnlijk toch foute visie..
Zoals je zelf daaronder stelt, er is geen enkele noodzaak meer tot repliek, eenvoudig het stellen dat zij bij voorbaat een 'gemanipuleerde werkelijkheidbeleving' aanhangen...
waarbij het natuurlijk volgt dat _jouw_ werkelijkheidsbeleving ongemanipuleerd zou zijn..
dat is een stellingname die ik fundamenteel fout vind, omdat het iedere zelfkritische blik ook lastig maakt, en al snel van bestaande 'aanname's' waarheden maakt, waaraan uit maatschappelijk belang niet getornd mag worden ...
Ik vrees dan eerder dat we onze 'platte wereld' snel zelf scheppen, en de eerstedebeste Galileo galilei gaan veroordelen, als hij zijn vraagtekens plaatst bij het heersende maatschappelijke wereldbeeld.
Je prevelt een formule, die je ooit uit je hoofd hebt geleerd, omdat dat politiek correct was onder gegeven omstandigheden, dat is de reikwijdte???quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Of jij begrijpt niet wat de rijkwijdte is van mijn reactie.
De indruk dat je iets heel anders leest dan ik schrijft wordt versterkt door deze reactie.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je prevelt een formule, die je ooit uit je hoofd hebt geleerd, omdat dat politiek correct was onder gegeven omstandigheden, dat is de reikwijdte???
Ik heb aangegeven dat ik deze discussie niet geheel heb doorgelezen, wel heb ik de vorige discussie in Feedback gevolgd en daarin ook gepost..., alswel recentelijk een discussie over creationisme in WFL.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:39 schreef Ryan3 het volgende:
Ik denk dat je niets van die discussie gevolgd hebt oid, anders zou je niet antwoorden zoals je nu doet. Je kunt je wereldbeeld nu eenmaal niet funderen ...
Tja, dat is projectie dan. Ik redeneer niet in unter- en über-visies. Je hebt de discussie in wfl destijds ook niet gevolgd, neem ik aan. Ik refereer er expliciet naar. Ieder denken dat een samenzwering als basis neemt voor haar wetenschappelijke- of levensbeschouwelijke visie is gebaseerd op ondeugdelijk denken, omdat het fundament niet/nooit bewezen kan worden. Het heeft niets met de door jou zo gemakkelijk naar vorengeschoven waardeoordeeltjes te maken.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:47 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik heb aangegeven dat ik deze discussie niet geheel heb doorgelezen, wel heb ik de vorige discussie in Feedback gevolgd en daarin ook gepost..., alswel recentelijk een discussie over creationisme in WFL.
verder opvallend dat je weer eenzelfde 'houding' tentoonsteld, iemand die een aantal kritische punten aangeeft, wordt door jou gelijk afgeserveerd als zou hij en 'unter-visie' uitten en niet weten waar hij het over heeft ...
Sorry, maar als je ontkent of in twijfel trekt dat de Duitsers gepoogd hebben systematisch het Joodse ras uit te roeien en daartoe gaskamers gebruikt hebben, dan negeer je zoveel verklaringen (niet alleen van slachtoffers) en bewijsmateriaal dat het wel heel suspect wordt. Het woord dat hierbij past is tendentieus.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:47 schreef RM-rf het volgende:
verder opvallend dat je weer eenzelfde 'houding' tentoonsteld, iemand die een aantal kritische punten aangeeft, wordt door jou gelijk afgeserveerd als zou hij en 'unter-visie' uitten en niet weten waar hij het over heeft ...
Veel interessanter is de vraag wat de motieven van de revisionisten en ontkenners zijn.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:51 schreef lucida het volgende:
[..]
Als dat zo zou zijn waarom wordt het ontkennen daarvan dan strafbaar gesteld?![]()
Vooral het laatste argument horen we nogal vaak op Fok!, de laatste tijd. Met als triest dieptepunt het 'aantonen' dat getuigenissen van kampslachtoffers berusten op pseudoherinneringen.quote:Tijdens onze e-mail-wisseling onthult Ken McVay dat hij niet gelooft in allerlei subtiele verschillen tussen revisionisten en negationisten. Hij heeft lang geleden al geconcludeerd dat ze allemaal jodenhaters zijn. ‘Waarin ze naar mijn mening verschillen is, of ze al dan niet werkelijk geloven in de onzin die ze over de holocaust uitkramen.’ Iemand als Ernst Zündel weet heel goed dat zijn ontkenning uit de lucht is gegrepen, terwijl anderen ‘simpelweg te stom of door haat verblind’ zijn om te begrijpen wat werkelijkheid is en wat niet. Hij kan zich geen andere verklaring voorstellen, wanneer ontkenners ‘maand na maand met dezelfde vermoeiende beweringen aan komen zetten’, zelfs wanneer ze weten dat die al ‘talloze malen ontkracht’ zijn. Volgens McVay weet Irving dat hij onzin beweert, en is hij niet meer dan een ‘abjecte racist’.
Een tochtje langs diverse hate-sites maakt niet duidelijk wat de werkelijke motieven van de ontkenners zijn. Volgens sommige bronnen willen ze het fascisme rehabiliteren, dat vooral door de holocaust een ‘slechte naam’ heeft gekregen, of zijn ze antisemiet, van nature stoute jongens die het heerlijk vinden beweringen te doen die verkeerd vallen; ‘men wekt de doden tot leven om de levenden beter te kunnen treffen’, schreef Vidal-Naquet. De verhalen over internationale samenzweringen zijn onuitroeibaar. De joodse lobby zou de publieke opinie met slachtofferverhalen willen manipuleren.
Alsof ik daar greep op hebquote:Op dinsdag 24 mei 2005 17:17 schreef lucida het volgende:
...................... Ik geef je op een briefje dat dit topic ook gedoemd is te verzanden in een algehele slowchat als niet duidelijker wordt aangegeven waar de OP naar toe wil.
............
Mein Lieber,quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:19 schreef Koekepan het volgende:
Op die manier kun je natuurlijk alles ter wereld wel ontkennen, lucida. Gewoon zeggen dat elk tegenargument een gevoelsargument is, en je bent klaar. Eens kijken, wat zal ik vandaag eens ontkennen? Het bestaan van vrouwen, of zo. (Daar heb jij toch geen problemen mee neem ik aan.) Of het bestaan van holocaust-ontkenners.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |