abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27304901
Toen ik zondag Fischer op TV zag om voor de Grondwet te pleiten, dacht ik ineens weer aan een uitspraak van Fischer waarin hij verklaarde dat de N-Afrikaanse landen op den duur ook lid kunnen worden van de EU.

In Nederland is er destijds geen aandacht aan besteed, bij deze dan maar enkele quotes:

The "Wider Europe" program is meant to encourage the EU's neighbors to cooperate politically and economically with the Union. The Eastern European and Mediterranean countries that implement political, economic and legislative reforms agreed on with the EU will be able to reap rewards, such as stakes in the EU's internal market and, ultimately, the "free exchange of persons, goods, services and capital."

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,1116341,00.html

en

Wider Europe
"Wider Europe" - also "weiteres oder größeres Europa" - heißt das Nachbarschaftskonzept der Europäischen Union, das sich an die Staaten richtet, die nach der Erweiterung 2004 an die EU grenzen. Hiermit möchte die EU einen neuen Rahmen für die Beziehungen zu Russland, Weißrussland, der Ukraine, Moldawien und den südlichen Mittelmeerländern in Afrika schaffen. Ziel der Kooperation mit den neuen Nachbarn ist vor allem, die Stabilität an den Außengrenzen zu erhöhen und ihnen langfristig mehr Zugang in den europäischen Binnenmarkt zu eröffnen.

http://www.europa-digital.de/dschungelbuch/abc/glossarvwz.shtml#wid

Ik geef toe dat het een bijelkkaar geraapte quotezooi is, maar het concept bestaat weldelijk.
Dit wetende valt alleen de uitbreiding met Turkije Roemenie en Bulgarije 'nog reuze mee'.
pi_27305078
Het is allang aan de gang. Er is nu een groots project bezig dat ervoor moet zorgen dat tegen 2010 er een gehele vrijhandelszone gecreerd is tussen Europa en Noord-Afrika. Ik denk dat het helemaal gaat lopen tot het midden-oosten. Dus dan krijg je de band: Marokko, Algerije, Tunesie, Libie, Egypte, Israel, (evt Jordanie) Turkije.
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 24 mei 2005 @ 12:50:33 #3
40772 Chris_Redfield
Sexy mothafuckha
pi_27305112
Hoi hoi.
Satan Stole My Teddybear
pi_27305129
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:50 schreef Chris_Redfield het volgende:
Hoi hoi.
Wat een goed argument zeg
Allah Al Watan Al Malik
pi_27305325
ik was destijds nogal verbaast dat Libie er ook bijstond, want Khadaffi werd toen nog gemeden vanwege de aanslag op Lockerbie.
pi_27305727
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:49 schreef Mutant01 het volgende:
Het is allang aan de gang. Er is nu een groots project bezig dat ervoor moet zorgen dat tegen 2010 er een gehele vrijhandelszone gecreerd is tussen Europa en Noord-Afrika. [..]
Heb je daar een link van?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_27305897
Welcome to the European Neighbourhood Policy Website

http://europa.eu.int/comm/world/enp/index_en.htm
pi_27305999
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 13:08 schreef sizzler het volgende:

[..]

Heb je daar een link van?
http://english.people.com(...)g20010707_74392.html
Allah Al Watan Al Malik
pi_27308825
Ach Meneer Fischer.

Die gaat toch binnen afzienbare tijd het veld ruimen. Met dit soort achterlijke ideeën verbaast het me niets dat de Rood-Groenen in Duitsland op verlies staan.

Belachelijk om Noord-Afrikaanse landen te betrekken bij de EU als zijnde "Europese" landen. Met samenwerking is opzich niets mis maar daar zou het bij moeten blijven.

Een verdrag zodat mensen uit die landen vrij kunnen reizen en werken in Europa is belachelijk en leidt uiteindelijk tot dezelfde fouten die in de jaren 70 zijn gemaakt.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:58:45 #10
33189 RM-rf
1/998001
pi_27309526
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:38 schreef MrX1982 het volgende:

Belachelijk om Noord-Afrikaanse landen te betrekken bij de EU als zijnde "Europese" landen. Met samenwerking is opzich niets mis maar daar zou het bij moeten blijven.
hoe definieer je 'samenwerking' dan, Pronk jaarlijks met een flinke buidel geld naar zwarte kindertjes die sterven te sturen?
En tussentijd de muren hoog optrekken en de kachel thuis opstoken...

Als je zoiets slim aanpakt, namelijk een open vrijhandelzone opzetten, onder eigen voorwaarden, waarbij je zelf de troefkaarten in hand houdt ... kun je er voornamelijk mee winnen, omdat je de ander dwingt zich aan te passen aan 'jouw' handelswijze...

Een 'verovering' zonder dat je een groot leger nodig hebt, de vestiging van jouw cultuur op een vreedzame wijze... bijvoorbeeld precies wat Amerika gedaan heeft, na de oorlog en waardoor de amerikaanse cultuur overal in de wereld verbreid is geraakt: vrije economische samenwerking op je eigen voorwaarden.

Overigens, Fisscher zal in september zijn baan verlotren hebben, het duitse kabinet valt op 1 juli.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_27309721
Lijkt me op lange termijn een prima idee. Het opheffen van internationale handelsbeperkingen en meer vrije handel tussen lidstaten die meedoen zal onze concurrentiepositie en economie flink doen verbeteren.

Vooral rechts Nederland zou hierbij moeten staan te juichen. Hun heilige koe van vrije handel wordt hiermee aardig gevoed.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 15:04:57 #12
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27309808
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:58 schreef RM-rf het volgende:

[..]

hoe definieer je 'samenwerking' dan, Pronk jaarlijks met een flinke buidel geld naar zwarte kindertjes die sterven te sturen?

Als je zoiets slim aanpakt, namelijk een open vrijhandelzone opzetten, onder eigen voorwaarden, waarbij je zelf de troefkaarten in hand houdt ... kun je er voornamelijk mee winnen, omdat je de ander dwingt zich aan te passen aan 'jouw' handelswijze...

Teveel computerspelletjes zoals Civilization gespeelt?
quote:
Een 'verovering' zonder dat je een groot leger nodig hebt, de vestiging van jouw cultuur op een vreedzame wijze... bijvoorbeeld precies wat Amerika gedaan heeft, na de oorlog en waardoor de amerikaanse cultuur overal in de wereld verbreid is geraakt: vrije economische samenwerking op je eigen voorwaarden.
ja dus
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 24 mei 2005 @ 15:10:00 #13
119078 McCarthy
communistenjager
pi_27309999
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 15:03 schreef Vhiper het volgende:
Lijkt me op lange termijn een prima idee. Het opheffen van internationale handelsbeperkingen en meer vrije handel tussen lidstaten die meedoen zal onze concurrentiepositie en economie flink doen verbeteren.

Vooral rechts Nederland zou hierbij moeten staan te juichen. Hun heilige koe van vrije handel wordt hiermee aardig gevoed.
uiteraard
Maar dat betekent natuurlijk niet dat elke afrikaanse pauper zich hier zomaar moet kunnen vestigen.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_27310230
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 15:10 schreef McCarthy het volgende:

[..]

uiteraard
Maar dat betekent natuurlijk niet dat elke afrikaanse pauper zich hier zomaar moet kunnen vestigen.
Volgens mij wordt ook nergens gezegd dat de grenzen meteen opgeheven dienen te worden of het migratiebeleid eraan aangepast wordt?
pi_27310436
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:58 schreef RM-rf het volgende:
Pronk zijn ideaal is niet mijn ideaal. Ik zie geen heil in ontwikkelingshulp zoals dat nu gaat. Afrika is na al die jaren nog steeds een grote chaos. Het probleem ligt in Afrika zelf maar dat is een andere discussie.
Ik bedoel met samenwerken dat je die landen kan gebruiken als goedkope productielanden. Ik vind wel dat je de huidige Europese landen boven die Afrikaanse landen moet preferen als het om goedkoop produceren en goedkope arbeidskrachten gaat. Voor goedkope arbeiders kunnen we nu bijv. mensen halen uit Polen.
Daarom zie ik nog niet het nut om Afrikaanse landen te betrekken bij de EU.
quote:
Nou simpel zal dat allemaal wel niet zijn. Er zijn namelijk nogal wat verschillen tussen Europa en Afrika. De Europese Unie zou zich moeten richten op Oost-Europa ipv Afrika.
quote:

Overigens, Fisscher zal in september zijn baan verlotren hebben, het duitse kabinet valt op 1 juli.
Hmm de imperialistische tijden van Europa zijn voorbij. Ik denk niet dat de mensen in Afrika zitten te wachten op jouw idee om vazalstaten te creëren. Dat lijkt me ook niet echt de intentie van dit Wider-Europe programma.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 15:25:03 #16
33189 RM-rf
1/998001
pi_27310494
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 15:10 schreef McCarthy het volgende:

uiteraard
het tegengestelde is meestal eerder het geval, door een stabielere economische situatie ontstaat, zullen eerder veel noord-afrikanen mogelijk makkelijker terug-migreren, alswel als er seizoensarbeiders komen, kunnen deze ook makkelijker weer terug en hoeven zich niet semi-permanent in hun gastarbeid-land te vestigen...

Ditzelfde zag je duidelijk bij de vroege europese uitbreiding met Italie, Spanje, Portugal en Griekenland .. de stroom terug-migranten was groter dan andersom....

Momenteel is het inderdaad zo dat vele Polen en oost-europeanen naar nederland komen voor goedkoop werk, als gastarbeiders, maar deze zorgen hoogstwaarschijnlijk voor minder problemen, dan degenen die zich dan permanent vestigen ..., als ze maar makkelijk ook weer terugkunnen..
Joegoslaven daarentegen zorgen voor meer problemen...

wat dat betreft zou ik eerder ook zijn voor een poging om de ex-joegoslavische republieken beter in Europa 'in te betten'. Een 'instabiele' regio daar, kan ook een groot gevaar zijn voor de europese economische belangen, voorlopig sterker dan noord-afrika en midden-oosten, waar europese expansie enorm voorzichtig moet worden aangepakt.
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 15:23 schreef MrX1982 het volgende:

Hmm de imperialistische tijden van Europa zijn voorbij. Ik denk niet dat de mensen in Afrika zitten te wachten op jouw idee om vazalstaten te creëren. Dat lijkt me ook niet echt de intentie van dit Wider-Europe programma.
het is jouw idee dat dit 'imperialisme' zou zijn, en het om 'vazal-staten' zou gaan ..

Feit is dat noord-afrika zeer positief staat tegenover nauwe samenwerking met europa ... opheffing van eventuele belemmeringen van het personenverkeer zijn daarbij eigenlijk niet in het belang van de afrikaanse landen, die daarmee mogelijk zelf een interessant deel van zijn bevolking zou kunnen verliezen (jonge, ondernemende arbeidskrachten)... eerder is het zo dat europa momenteel te leiden heeft aan een 'ontgroening' cq 'vergrijzing' van zijn bevolking, en goedkope arbeidskrachten kan blijven gebruiken, om zijn eigen productiviteit op niveau te houden....

verder is het onzinnig om je 'grens-politiek' op één regio te beperken, zo simpel is dat heus niet, je moet je blik op meerdere grens-regio's kunnen richtten en expansie niet vooraf uit te sluiten, maar daar positief tegenover staan, juist om je eigen belangen zeker te stellen.

[ Bericht 31% gewijzigd door RM-rf op 24-05-2005 15:30:27 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 24 mei 2005 @ 17:45:50 #17
117864 vanthof
www.genoegisgenoeg.net
pi_27315155
Noord Afrika en Frankrijk hebben een lange geschiedenis samen. Dat geld ook voor Spanje. Daarom is het helemaal niet vreemd om te denken dat deze landen in de toekomst sterkere banden met Europa zullen gaan krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')