abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 23 mei 2005 @ 00:34:24 #1
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_27262201
quote:
Wel geheim plan-B bij Frans 'nee'

Uitgegeven: 22 mei 2005 14:18
Laatst gewijzigd: 22 mei 2005 14:20
LONDEN - De Europese leiders hebben wel een geheim plan om de Europese grondwet te redden als de Franse kiezers die in het referendum van 29 mei met een kleine meerderheid afwijzen. Dat stelt de Britse krant The Sunday Telegraph.

Tot dusver was het parool in de EU dat er geen 'plan-B' is. Daarmee werd de indruk gewekt dat een Frans 'non' het einde van de grondwet zou betekenen, maar dat niemand daar eigenlijk aan wilde denken.

Klein verschil

Het 'plan-B' is er volgens de krant alleen voor het geval het verschil tussen de Franse ja- en nee-stemmers klein is. Op een groot verschil ('grand Non') hebben de leiders volgens The Sunday Telegraph geen antwoord, behalve dan dat de Europese grondwet 'in feite dood is'.

Plan-B houdt in dat er na een 'petit Non' een spoedverklaring van de 25 Europese lidstaten komt, waarin onder meer staat dat de ratificatieprocedures moeten doorgaan en dat het verdrag door alle 25 landen moet worden goedgekeurd om van kracht te kunnen worden. In het plan staat verder dat Frankrijk nog een keer moet gaan stemmen als alle andere landen het verdrag geratificeerd hebben.

In Zweden is kennelijk nog niet doorgedrongen dat er een 'plan-B' is. Daar hebben de twee kleinste regeringspartijen - Groenen en Links - zondag gezegd dat Zweden moet ophouden met het ratificatieproces als de Fransen tegen stemmen. Groenen en Links regeren samen met de sociaal-democraten, die zonder hun steun niet aan de macht kunnen blijven.

Absurd

Partijvoorzitter Peter Eriksson van de Groenen zei dat "de meeste Zweden het totaal absurd zullen vinden als Zweden doorgaat met iets dat al mislukt is". Zijn collega van de Linkse partij, Lars Ohly, zei dat het verdrag 'dood' is als de Franse tegenstemmen en dat zijn partij dan ook zal vragen om stopzetting van het proces van ratificatie.

Minister Bosse Ringholm van Europese Zaken vindt echter dat zijn land moet doorgaan. "Elk EU-land moet zijn antwoord aan de Europese Unie en de Europese Commissie geven."
dat is wel de grens, eerst je volk laten stemmen en als de uitslag je niet goed uitkomt doe je t gewoon nog een keer
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_27262862
Moeten ze in Nederland niet proberen, dan zou iedereen 'nee' stemmen denk ik!
deze account is gehacked door GreyHatHacks
  maandag 23 mei 2005 @ 01:11:37 #3
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_27262941
In Ierland is het eerder gebeurd omtrent de Euro. De tweede keer werd er dus ja gestemd en ging het door.
pi_27263088
Alleen maar goed, die grondwet moet er door!
pi_27263263
quote:
Op maandag 23 mei 2005 01:20 schreef FuifDuif het volgende:
Alleen maar goed, die grondwet moet er door!
Nou dat weet ik nog zo net niet. Er staan een hele hoop rare dingen in. Dingen waardoor burgers vrijheid in moeten leveren.

En de politiek drukt nu gewoon de grondwet door onze strot met al hun dreigementen. Dit is geen democratie meer hoor.

Maar we spreken elkaar over een paar jaar nog wel wie er gelijk had.
pi_27263316
Giem, over wat voor beperkingen heb je het dan? Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. En trouwens, de overheid weet beter wat goed voor ons is, dan wijzelf. We zouden ze eigenlijk dankbaar moeten zijn.

Democratie, ik ben er helemaal geen voorstander van.
pi_27263399
quote:
Op maandag 23 mei 2005 01:36 schreef FuifDuif het volgende:

Democratie, ik ben er helemaal geen voorstander van.
nee dat merken we...

Laat ik het zo zeggen dat ik heel gegronde redenen heb waarom ik nee zeg en dat heeft er mee te maken met wat ik zie wat de EU voor mij te bieden heeft. En dat heeft niets te maken met de politiek van nu. Alhoewel ik wel vind dat deze zich stom gedraagt rond deze stemming. Maar voor die tijd had ik mijn stem al klaar. Voor mij brengt de EU voor een groot deel alleen maar narigheid. En de dingen die goed zijn in de Grondwet kunnen ook wel geregeld worden zonder die grondwet.
pi_27263432
Maar wat is er dan zo op tegen? Over welke beperkingen heb jij het bijvoorbeeld?
  maandag 23 mei 2005 @ 01:47:01 #9
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_27263468
quote:
Op maandag 23 mei 2005 01:36 schreef FuifDuif het volgende:
En trouwens, de overheid weet beter wat goed voor ons is, dan wijzelf.
De overheid = God. Jaja, ik bedank daarvoor.
pi_27263492
quote:
Op maandag 23 mei 2005 01:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

De overheid = God. Jaja, ik bedank daarvoor.
Nee, maar zeg nu zelf, de meerderheid van de bevolking interesseert zich niet eens voor politiek en een groot deel heeft ook niet de capaciteit om dat te doen. Dit bedoel ik niet lullig, maar ik zie de overheid wel degelijk als een soort vaderfiguur die zijn kinderen (burgers) bij het handje neemt.
  maandag 23 mei 2005 @ 01:59:33 #11
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_27263598
quote:
Op maandag 23 mei 2005 01:48 schreef FuifDuif het volgende:
Nee, maar zeg nu zelf, de meerderheid van de bevolking interesseert zich niet eens voor politiek en een groot deel heeft ook niet de capaciteit om dat te doen. Dit bedoel ik niet lullig, maar ik zie de overheid wel degelijk als een soort vaderfiguur die zijn kinderen (burgers) bij het handje neemt.
Ik denk juist dat de overheid bestaat bij gratie van de bevolking en niet omgekeerd. Het is wel zo dat de overheid een leidende positie heeft, maar dat is slechts zo omdat de mensen graag geleid willen worden door de betreffende heerser(s). Ik zeg maar niks over de autonomiteit van een individu, dat idee mag duidelijk zijn
Om terug te koppelen naar de discussie: 1 referendum in relatief korte tijd zou dus voldoende moeten zijn en het houden van een tweede referendum in korte tijd is niet goed. Overigens valt er wel wat voor te zeggen om over dit specifieke onderwerp geen referendum te houden, maar bij een overdracht van macht naar andere machthebbers moet 'het volk' denk ik wel gehoord worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door ExtraWaskracht op 23-05-2005 02:05:46 ]
pi_27263662
quote:
Op maandag 23 mei 2005 01:36 schreef FuifDuif het volgende:
Giem, over wat voor beperkingen heb je het dan? Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. En trouwens, de overheid weet beter wat goed voor ons is, dan wijzelf. We zouden ze eigenlijk dankbaar moeten zijn.

Democratie, ik ben er helemaal geen voorstander van.
wat een onvoorstelbare onzinopmerking... en dan hou ik het nog netjes qua opmerking, ik wilde eerst wat anders neerzetten
Ik moet de eerste politicus die op dit moment in de regering zit en die beter dan ikzelf weet wat goed voor mij is, nog tegenkomen.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')