abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27213045
pi_27213057
AJAAAAAAX
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_27213077
AAAAAAAAAAJAAAAAX
pi_27213105
Ons Aller Ajax
pi_27213108
Als Trabelsi bijtekend, wat moeten we dan met Kromkamp???

En dat Davids niet komt zou erg jammer zijn, maar daar hield ik al rekening mee (hoewel het nog niet officieel is natuurlijk).
Houd van een lijntje.
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 mei 2005 @ 12:58:34 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_27213124
Kromkamp kan ook op het middenveld spelen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 21 mei 2005 @ 12:58:47 #7
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_27213132
Owkee, dit is dus het geval:

VdV naar HSV, een miljoentje of 5 (mits de clubs eruitkomen..)
Trabelsi blijft, Kromkamp komt dus hoogswaarschijnlijk. Zie hier de logica niet van in..
Reiziger is ook een optie, maar alleen in noodgevallen.. valt dus af.

En dan heb je nog Davids. Die dus niet schijnt te komen.
Nu is mijn vraag dus voor diegenen met zijn 'zo betrouwbare bronnen', hoe kan men zo door het ijs zijn gezakt, ons een beetje blijmaken met een dode vogel.. Of is er meer...?
pi_27213152
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 12:58 schreef tong80 het volgende:

Daar hebben we Sneijder Maduro De Jong Pienaar Galasek De Ridder rondlopen
pi_27213159
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 12:58 schreef Erwtensoep het volgende:
Als Trabelsi bijtekend, wat moeten we dan met Kromkamp???

En dat Davids niet komt zou erg jammer zijn, maar daar hield ik al rekening mee (hoewel het nog niet officieel is natuurlijk).
Zolang het nog niet definitief is, heb ik de hoop op de komst van Davids nog niet opgegeven.
Porcupine Tee - Normal
pi_27213203
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 12:58 schreef TimmyAsd het volgende:

En dan heb je nog Davids. Die dus niet schijnt te komen.
Nu is mijn vraag dus voor diegenen met zijn 'zo betrouwbare bronnen', hoe kan men zo door het ijs zijn gezakt, ons een beetje blijmaken met een dode vogel.. Of is er meer...?
Waarom ga jij al een feest vieren terwijl er niets officieels is bevestigd en nog steeds geruchten zijn? Waarom zou je iemand gelijk op een forum geloven?
Waarom zou je er in godsnaam zo druk om maken?

Beetje apart en zielig zo'n reactie.
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 mei 2005 @ 13:00:34 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_27213204
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 12:59 schreef VoreG het volgende:

[..]

Daar hebben we Sneijder Maduro De Jong Pienaar Galasek De Ridder rondlopen
Ja en ?

Een goede brede selectie is tegenwoordig noodzakeleijk.

Volgend jaar helemaal, want je weet net zoals ik dat Ajax volgend jaar de CL-finale haald

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_27213210
quote:

Pienaar uber Kromkamp!
Houd van een lijntje.
pi_27213217
quote:

Gelukkig hebben we een tekort aan goede middenvelders.

Sneijder, Maduro, de Jong, Pienaar, de Ridder, Emanuelson.

Nee, Kromkamp kan echt wegblijven.
pi_27213224
Ik snap ook niet wat ze met Kromkamp moeten, als Trabelsi aangeeft bij te willen tekenen. Het lijkt mij sterk dat Kromkamp minstens twee jaar bankzitter wilt worden.
pi_27213233
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:00 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ja en ?

Een goede brede selectie is tegenwoordig noodzakeleijk.

Volgend jaar helemaal, want je weet net zoals ik dat Ajax volgend jaar de CL-finale haald

Daar heb je gelijk in, tegen Milan spelers sparen voor de finale tegen Barca. Klinkt logisch.
pi_27213253
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:01 schreef ThomasBerge het volgende:
Ik snap ook niet wat ze met Kromkamp moeten, als Trabelsi aangeeft bij te willen tekenen. Het lijkt mij sterk dat Kromkamp minstens twee jaar bankzitter wilt worden.
Trabelsi is als hij deze zomer niet gaat, volgende zomer echt weg.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 13:02:13 #18
45511 TimmyAsd
pi_27213258
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:00 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

Waarom ga jij al een feest vieren terwijl er niets officieels is bevestigd en nog steeds geruchten zijn? Waarom zou je iemand gelijk op een forum geloven?
Waarom zou je er in godsnaam zo druk om maken?

Beetje apart en zielig zo'n reactie.
Ow? Wat ik zielig vind is dat als je met betrouwbare bronnen komt, en ondertussen gewoon keihard staat te liegen.. Ik zeg niet dat ik er op had gerekend, want altijd eerst zien en dan pas geloven. Maar het geeft wel hoop, en je mede-supporters zo'n valse hoop geven is not done..
Beetje de rollen omdraaien
pi_27213260
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:01 schreef gras het volgende:

[..]

Gelukkig hebben we een tekort aan goede middenvelders.

Sneijder, Maduro, de Jong, Pienaar, de Ridder, Emanuelson.

Nee, Kromkamp kan echt wegblijven.
Emmanuelson? Die heeft in die paar wedstrijden nog geen goede pass gegeven.
pi_27213287
Tenzij ze Kromkamp tot een linksback willen omscholen.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 13:03:36 #21
45511 TimmyAsd
pi_27213290
Emanuelson is een linksback, heeft zowiezo niets op het middenveld te zoeken.. En de Ridder zie ik nog steeds weggaan..
pi_27213295
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:02 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

Ow? Wat ik zielig vind is dat als je met betrouwbare bronnen komt, en ondertussen gewoon keihard staat te liegen.. Ik zeg niet dat ik er op had gerekend, want altijd eerst zien en dan pas geloven. Maar het geeft wel hoop, en je mede-supporters zo'n valse hoop geven is not done..
dat ene bericht over dat het niet doorgaat hoeft ook niet juist te zijn. bovendien wordt er daar aangenomen dat davids niet komt.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 13:04:16 #23
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_27213305
quote:

[..]

Er staat een klein stukje in het Parool dat ie waarschijnlijk niet komt. Uitsluitend gebasseerd op het feit dat Blind geen vervanger wilt voor VD Vaart. Wie zegt dat Blind Davids ziet als de opvolger van Vaart?
Porcupine Tee - Normal
pi_27213326
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:02 schreef VoreG het volgende:

[..]

Emmanuelson? Die heeft in die paar wedstrijden nog geen goede pass gegeven.
Al een jaar lang de uitblinker bij Jong Ajax. Kan moeiteloos het niveau van de eredivisie aan.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 13:05:18 #25
45511 TimmyAsd
pi_27213331
Naja, wellicht een iets te vroeg en iets te gefrusteerd berichtje. Blijft staan dat de bronnen best een keer onthult mogen worden
  zaterdag 21 mei 2005 @ 13:05:39 #26
45511 TimmyAsd
pi_27213340
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:05 schreef gras het volgende:

[..]

Al een jaar lang de uitblinker bij Jong Ajax. Kan moeiteloos het niveau van de eredivisie aan.
Kannie ook Ajax 1 aan?
pi_27213343
quote:

[..]

Toch niet als linksback in ieder geval
Houd van een lijntje.
pi_27213348
quote:

[..]

Bleek niet in de wedstrijden die hij heeft gespeelt
pi_27213356
Emanuelson kan Ajax1 zeker wel aan! als linksback ja
pi_27213360
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:05 schreef VoreG het volgende:

[..]

Ik vond hem ook geen sterke indruk maken
pi_27213366
quote:

[..]

Dat snap ik wel, maar het blijven geruchten. En dan kan van alles wel of niet waar zijn. Het is meer de hoop die het doet leven. En dus is het zelf hoeveel je van die "valse" hoop krijgt en hoe goedgelovig je bent.

Wie weet komt ie toch nog, maar ik lig nergens van wakker tot een officieel bericht; net als met Kromkamp.
pi_27213368
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:05 schreef VoreG het volgende:

[..]

hoeveel wedstrijden heeft hij nou gespeeld.
pi_27213380
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:03 schreef TimmyAsd het volgende:
Emanuelson is een linksback, heeft zowiezo niets op het middenveld te zoeken.. En de Ridder zie ik nog steeds weggaan..
Emanuelson is niet enkel linksback. Als linkermiddenvelder kan hij ook prima uit de voeten. Centraal achterin ook, maar daar moet hij nog meer kracht voor krijgen.

Ik voorspel alvast dat hij begin volgend seizoen in Oranje zit!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 13:07:09 #34
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_27213381
Ajax en PSV willen Michael Reiziger terughalen naar Nederland, zo valt vandaag te lezen in de Engelse krant The Mirror. De Amsterdamse verdediger kan aan het eind van dit seizoen transfervrij vertrekken bij Middlesbrough.

De 32-jarige gestopte international kent in zijn eerste seizoen in de Premier League geen succes. Hoewel Reiziger indruk maakte in de duels die hij wel speelde, was het jaar teleurstellend. Dit alles doordat de rechtsback veel geblesseerd was.

Reiziger begon zijn loopbaan bij Ajax. Na zes jaar in de hoofdstad kwam AC Milan. FC Barcelona, waar Reiziger zijn succesvolste buitenlandse avontuur kende, volgde. Na zeven jaar Catalonië kwam afgelopen zomer Engeland.

Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_27213390
Dat bericht van Kromkamp is dus nep.
pi_27213404
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:05 schreef TimmyAsd het volgende:
Naja, wellicht een iets te vroeg en iets te gefrusteerd berichtje. Blijft staan dat de bronnen best een keer onthult mogen worden
Er wordt zoveel geroepen inderdaad...
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  zaterdag 21 mei 2005 @ 13:08:41 #37
45511 TimmyAsd
pi_27213411
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:07 schreef fransie102 het volgende:
Dat bericht van Kromkamp is dus nep.
Want? Reiziger is puur een gerucht..
pi_27213418
Ik mis iets. Sinds wanneer zitten we achter Kromkamp aan?
  Trouwste user 2022 zaterdag 21 mei 2005 @ 13:09:12 #39
7889 tong80
Spleenheup
pi_27213426
Laat Reiziger maar komen die kan nog wel een paar jaartjes mee

zaterdag 21 mei 2005 @ 13:09:42 #40
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_27213439
ja, maar kromkamp niet.. die mag bij az blijven
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  zaterdag 21 mei 2005 @ 13:10:02 #41
45511 TimmyAsd
pi_27213448
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:08 schreef Noorman het volgende:
Ik mis iets. Sinds wanneer zitten we achter Kromkamp aan?
Das al langer zo..
pi_27213456
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:08 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

Want?
Heb de hele krant en de site van het AD doorgespit, maar er staat niets over Kromkamp. Daar komt nog bij dat Kromkamp ook naar Italie en Spanje kan.
pi_27213474
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:10 schreef fransie102 het volgende:

[..]

Heb de hele krant en de site van het AD doorgespit, maar er staat niets over Kromkamp. Daar komt nog bij dat Kromkamp ook naar Italie en Spanje kan.
Ik vond het ook niet terug in het AD.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_27213493
Heeft iemand hier een AD die het bericht kan bevestigen?
Houd van een lijntje.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 13:12:54 #45
45511 TimmyAsd
pi_27213515
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:11 schreef Erwtensoep het volgende:
Heeft iemand hier een AD die het bericht kan bevestigen?
Ik zie alleen maar ontkenningen...
pi_27213568
Hij sloot vorige week trouwens niet uit dat ie naar een club uit de traditionele top 3 ging, dus wie weet zit er toch wel een kern van waarheid in.
pi_27213572
Oke de klootzak die kwam met de bericht kwam over Kromkamp mag ff de tering krijgen . Ik al gelijk posten op m'n eigen site... Meteen maar weer het archief in .

Trouwens ik heb de terugkomst van Davids nog niet afgeschreven. Zolang Blind nog niet zelf gemeld heeft dat ie niet komt ga ik niet in op vage conclusies
West Ham supporters, check: Dutchirons
Dutch Football Manager Site!
Determined to deliver, destined to dominate. - The Third Movement
pi_27213601
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:10 schreef TimmyAsd het volgende:

[..]

Das al langer zo..
Nou dan blijkt maar weer eens dat ik de transferberichten en -geruchten véél te weinig volg.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 13:17:17 #49
45511 TimmyAsd
pi_27213632
quote:
Blind heeft alles onder controle

Bij Ajax is de zon weer doorgebroken
Door Sjoerd Mossou

Een seizoen vol achterklap en teleurstelling eindigt overmorgen voor Ajax met de tweede plaats in de eindstand.

Danny Blind. Foto ANP

De zon is bij Ajax weer doorgebroken. Verantwoordelijk daarvoor is trainer Danny Blind: trainer, hoofd opleidingen en technisch directeur in één. ,,Ik heb niet zoveel stukjes meer nodig om de puzzel compleet te maken.''

'Waarschijnlijk kan ik nu weer wat vaker thuis eten', zei u op uw eerste werkdag als hoofdtrainer. Is het er al van gekomen?

,,Duidelijk minder dan ik had verwacht. Nog steeds heb ik de neiging om vanuit de Arena naar de Toekomst te rijden aan het eind van de middag. Om mee te denken en te praten over dingen die spelen, of om even naar een jeugdelftal te gaan kijken. Die ruggespraak wordt gewaardeerd, er zijn nog steeds dingen die overgedragen moeten worden.

Ik zeg het zeker niet om daar interessant over te doen, maar als hoofd opleidingen maakte ik weken van 70, 75 uur. Dat kán ik omdat ik ontzettend veel van voetbal hou, het is óók een hobby voor me. Ik steek nu eenmaal graag veel tijd in het werk dat ik doe. Thuis weten ze dat, ze kennen me en accepteren het. Hoe moeilijk dat soms ook is.

Het is wel eens lastig uit te leggen dat de E2 van Ajax belangrijker is dan het handbalteam van je dochter. Maar de F-jes en E-tjes trainen om zes uur, dan kun je niet om vijf uur naar huis gaan. Ik wil alles weten. Dat kan alleen als je er áltijd bent.''

U verenigt momenteel hoofdtrainer, technisch directeur én hoofd opleidingen in één persoon.

,,Dat kun je niet helemaal zo stellen. De verantwoordelijkheden zijn wel verdeeld over een aantal personen. Maar ik ben wel bij veel dingen betrokken ja. Een transfer moet bijvoorbeeld breed gedragen worden binnen de hele club, maar ík moet vervolgens de eindbeslissing nemen. Dat betekent dat ik de speler ook uitvoerig aan het werk heb moeten zien. Ik vind het prettig om mee te denken op de verschillende terreinen. Al kan dat natuurlijk niet eeuwig duren.''

Ajax heeft nog steeds drie cruciale vacatures niet ingevuld. Wat heeft de club nodig in de top?

,,In mijn visie omvat de technisch directeur van Ajax véél meer dan alleen het eerste team. In een ideale situatie zorgt de td dat de verschillende geledingen binnen de club goed functioneren; de scouting, de opleiding, het eerste team, de contacten met de KNVB. Hij moet zorgen dat alles en iedereen goed op elkaar is afgestemd.

Daarom denk ik dat Ajax in de eerste plaats iemand nodig heeft die goed communiceert, duidelijk is en daadkracht heeft. Een gevestigde naam of een zwaargewicht is geen must volgens mij. Natuurlijk, het is prettig als je voor een Champions League-wedstrijd met Rummenigge of Beckenbauer binnenkomt. Dat is een pré, absoluut, maar het is voor Ajax niet cruciaal op dit moment.''

Tot een maand of twee geleden doorliep Ajax een seizoen vol teleurstelling, rumoer en conflicten. Wat trof u aan bij de spelersgroep?

,,Het klinkt misschien raar, maar ik heb me helemaal niet zo bezig gehouden met de gemoedstoestand van het team. Ik heb daar niet specifiek naar gevraagd of op gelet. Bewust. Ik wilde vanaf de eerste dag met het voetbal aan de slag. Omdat ik gelóóf in de kwaliteiten van deze groep, op technisch en tactisch gebied.

Van daaruit ben ik gaan kijken hoe we de boel op gang konden helpen. Elke verandering geeft turbulentie. Dat brengt frisheid en ik denk dat het effect daarvan zichtbaar was. Daarna was en is het zaak dat vast te houden.''

U lijkt meer op de ambachtelijke voetbaltrainer dan op een 'people's manager', zoals Guus Hiddink dat bijvoorbeeld is.

,,Ik geef graag training en ik hou van voetbal. In dat opzicht klopt dat stempel van voetbaltrainer dus wel. Ik heb veel vertrouwen in mijn assistenten Gerard van der Lem en Ruud Krol, maar ik zou het team en de training nog niet los kunnen laten zoals Guus Hiddink dat doet. Ik wil bezig zijn, sturen, coachen.

Ik denk dat zoiets ook met leeftijd te maken heeft, met ervaring. Guus was in 1988 óók niet dezelfde coach als dat hij nu is. Wellicht komt dat onafhankelijke, dat losse met de jaren. Delegeren kun je leren, denk ik.''

Vóór uw aanstelling, zat uw grootste twijfel 'm in het moment. Voor sommige spelers kwam de trainerswissel echter net op tijd.

,,Daar ben ik me van bewust. En ik zag na een paar dagen ook dat het goed was om nú te beginnen. Het belangrijkste was dat ik niet tegen mijn natuur in hoefde te werken. Dus niet van wedstrijd naar wedstrijd leven, maar een proces in gang zetten. Dat kón ook.

We hebben twee zeperds opgelopen en er had er nog één kunnen volgen, maar het had niets afgedaan aan mijn manier van werken. Een ander punt van zorg was dat ik laat in het seizoen afscheid moest nemen van de jeugdopleiding. Op een belangrijk moment, waarin er veel beslissingen moesten worden genomen.

Hét argument om er toch in te stappen was: je wint tijd. Dat was het belangrijkste pluspunt om het wél te doen. Achteraf is dat ook gebleken, richting het komende seizoen hebben we winst geboekt.''

Voor Rafael van der Vaart kwam u niet op tijd, is dat frustrerend?

,,Frustrerend niet, jammer wel. Door zijn blessures heb ik eigenlijk amper de keuze gehad om hem wel of juist niet op te stellen. Dat wordt wel eens vergeten. Ik heb gesprekken met Rafael gevoerd en liet hem tegen PSV meteen spelen. Daarmee gaf ik toch een soort signaal af. Maar op het moment dat ik a zei kon hij geen b zeggen, want hij kwam met een hamstringblessure terug van zijn interland.

Toen Rafael in de wedstrijd tegen Willem II terugkeerde - dus ná ons sterke optreden tegen AZ - was het logisch dat ik mijn elftal intact liet. Vervolgens raakte hij geblesseerd aan zijn enkel en hebben we niet meer kunnen werken. Jammer, want ik geloof oprecht in zijn kwaliteiten.

Op de trainingen zag je dat meteen na zijn terugkeer al: zijn passing, zijn overzicht, Rafael heeft uitzonderlijke kwaliteiten. Wie zó'n bliksemstart heeft gemaakt als hij, kán gewoon heel goed voetballen. Het bestaat niet dat hij dat opeens kwijt zou zijn.''

Was hij nog te redden geweest voor Ajax?

,,Het is moeilijk te zeggen of ik zijn gevoel kan raken, dat hangt van heel veel factoren af. Ik heb duidelijk tegen hem gezegd dat ik het jammer zou vinden als hij weggaat. Maar je merkt het als iemand eigenlijk al een besluit heeft genomen. Al is het nu afwachten of de clubs en hijzelf er ook echt uitkomen. Áls hij weggaat, is dat een verlies. Dan moet je voor komend seizoen toch op zoek naar 10 tot 12 goals.''

Wat heeft Ajax nog nodig richting het komende seizoen?

,,Niet zo heel veel. Hooguit op een paar plaatsen - die ik niet wil benoemen - kunnen we nog wat specifieke kwaliteiten gebruiken. Dat moet je zien in een geheel. Als trainer streef ik ernaar dat je met de elf poppetjes die je het veld instuurt, alle kanten op kunt. Dat je zelf kunt veranderen, én dat je kunt anticiperen op een situatie. Zonder te wisselen, want dan klopt de invulling van je team niet.''

Is het elftal van 1995, waar u aanvoerder van was, een blauwdruk voor wat u nastreeft?

,,De stap naar succes hangt altijd af van puzzelstukjes. Passen die juist wel of net niet. Neem Cocu bij PSV, of Rijkaard destijds bij Ajax. Dat zijn de gouden stukjes die precies op het juist moment op hun plaats vallen. Maar het hangt van heel veel factoren af of je zover komt.

Als trainer probeer je bepaalde stappen te maken. Individuen en linies moeten elkaar aanvullen in een elftal. Neem ons huidige middenveld: Maduro of Galásek hebben het spelinzicht en de rust, De Jong is dynamisch en Sneijder heeft de intelligente passing. In het team van 1995 klopte die balans over het hele elftal. Op topniveau bovendien.

Wij konden haarfijn anticiperen op veranderingen in een wedstrijd. In dat team betekende dat bijvoorbeeld dat Davids met veel ruimte in zijn rug moest kunnen verdedigen. Nou, dat kon je hem wel toevertrouwen.''

U noemt de naam van Davids. Dat kan geen toeval zijn.

,,Ik ga er niet op in hoe dat er voorstaat. Maar als je het over types hebt die een team kunnen completeren, dan is hij wel een voorbeeld ja. Edgar heeft dynamiek, hij kan vóóruit denken en heeft ontzettend veel waarde bij balverlies.

Bovendien léést hij situaties, op basis van zijn ervaring en spelinzicht. Wij hebben niet de ervaren koppeling Cocu-Van Bommel-Vogel, dáár verliezen we het vooralsnog. Dergelijke spelers rúiken het bloed, of voelen wanneer ze juist een pas op de plaats moeten maken. Davids heeft dat ook. Het verleden tussen mij en Edgar? Dat zou daar volledig los van moeten staan.''
Het hele interview met Blind in het AD
pi_27213668
Kromkamp, Reiziger en Davids wat mij betreft alle 3 welkom.. Trabelsi zie ik toch nog wel vertrekken in de zomer voor een hoog bod en anders zit je sowieso vast goed voor de toekomst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')