quote:
Blind heeft alles onder controle
Bij Ajax is de zon weer doorgebroken
Door Sjoerd Mossou
Een seizoen vol achterklap en teleurstelling eindigt overmorgen voor Ajax met de tweede plaats in de eindstand.
Danny Blind. Foto ANP
De zon is bij Ajax weer doorgebroken. Verantwoordelijk daarvoor is trainer Danny Blind: trainer, hoofd opleidingen en technisch directeur in één. ,,Ik heb niet zoveel stukjes meer nodig om de puzzel compleet te maken.''
'Waarschijnlijk kan ik nu weer wat vaker thuis eten', zei u op uw eerste werkdag als hoofdtrainer. Is het er al van gekomen?
,,Duidelijk minder dan ik had verwacht. Nog steeds heb ik de neiging om vanuit de Arena naar de Toekomst te rijden aan het eind van de middag. Om mee te denken en te praten over dingen die spelen, of om even naar een jeugdelftal te gaan kijken. Die ruggespraak wordt gewaardeerd, er zijn nog steeds dingen die overgedragen moeten worden.
Ik zeg het zeker niet om daar interessant over te doen, maar als hoofd opleidingen maakte ik weken van 70, 75 uur. Dat kán ik omdat ik ontzettend veel van voetbal hou, het is óók een hobby voor me. Ik steek nu eenmaal graag veel tijd in het werk dat ik doe. Thuis weten ze dat, ze kennen me en accepteren het. Hoe moeilijk dat soms ook is.
Het is wel eens lastig uit te leggen dat de E2 van Ajax belangrijker is dan het handbalteam van je dochter. Maar de F-jes en E-tjes trainen om zes uur, dan kun je niet om vijf uur naar huis gaan. Ik wil alles weten. Dat kan alleen als je er áltijd bent.''
U verenigt momenteel hoofdtrainer, technisch directeur én hoofd opleidingen in één persoon.
,,Dat kun je niet helemaal zo stellen. De verantwoordelijkheden zijn wel verdeeld over een aantal personen. Maar ik ben wel bij veel dingen betrokken ja. Een transfer moet bijvoorbeeld breed gedragen worden binnen de hele club, maar ík moet vervolgens de eindbeslissing nemen. Dat betekent dat ik de speler ook uitvoerig aan het werk heb moeten zien. Ik vind het prettig om mee te denken op de verschillende terreinen. Al kan dat natuurlijk niet eeuwig duren.''
Ajax heeft nog steeds drie cruciale vacatures niet ingevuld. Wat heeft de club nodig in de top?
,,In mijn visie omvat de technisch directeur van Ajax véél meer dan alleen het eerste team. In een ideale situatie zorgt de td dat de verschillende geledingen binnen de club goed functioneren; de scouting, de opleiding, het eerste team, de contacten met de KNVB. Hij moet zorgen dat alles en iedereen goed op elkaar is afgestemd.
Daarom denk ik dat Ajax in de eerste plaats iemand nodig heeft die goed communiceert, duidelijk is en daadkracht heeft. Een gevestigde naam of een zwaargewicht is geen must volgens mij. Natuurlijk, het is prettig als je voor een Champions League-wedstrijd met Rummenigge of Beckenbauer binnenkomt. Dat is een pré, absoluut, maar het is voor Ajax niet cruciaal op dit moment.''
Tot een maand of twee geleden doorliep Ajax een seizoen vol teleurstelling, rumoer en conflicten. Wat trof u aan bij de spelersgroep?
,,Het klinkt misschien raar, maar ik heb me helemaal niet zo bezig gehouden met de gemoedstoestand van het team. Ik heb daar niet specifiek naar gevraagd of op gelet. Bewust. Ik wilde vanaf de eerste dag met het voetbal aan de slag. Omdat ik gelóóf in de kwaliteiten van deze groep, op technisch en tactisch gebied.
Van daaruit ben ik gaan kijken hoe we de boel op gang konden helpen. Elke verandering geeft turbulentie. Dat brengt frisheid en ik denk dat het effect daarvan zichtbaar was. Daarna was en is het zaak dat vast te houden.''
U lijkt meer op de ambachtelijke voetbaltrainer dan op een 'people's manager', zoals Guus Hiddink dat bijvoorbeeld is.
,,Ik geef graag training en ik hou van voetbal. In dat opzicht klopt dat stempel van voetbaltrainer dus wel. Ik heb veel vertrouwen in mijn assistenten Gerard van der Lem en Ruud Krol, maar ik zou het team en de training nog niet los kunnen laten zoals Guus Hiddink dat doet. Ik wil bezig zijn, sturen, coachen.
Ik denk dat zoiets ook met leeftijd te maken heeft, met ervaring. Guus was in 1988 óók niet dezelfde coach als dat hij nu is. Wellicht komt dat onafhankelijke, dat losse met de jaren. Delegeren kun je leren, denk ik.''
Vóór uw aanstelling, zat uw grootste twijfel 'm in het moment. Voor sommige spelers kwam de trainerswissel echter net op tijd.
,,Daar ben ik me van bewust. En ik zag na een paar dagen ook dat het goed was om nú te beginnen. Het belangrijkste was dat ik niet tegen mijn natuur in hoefde te werken. Dus niet van wedstrijd naar wedstrijd leven, maar een proces in gang zetten. Dat kón ook.
We hebben twee zeperds opgelopen en er had er nog één kunnen volgen, maar het had niets afgedaan aan mijn manier van werken. Een ander punt van zorg was dat ik laat in het seizoen afscheid moest nemen van de jeugdopleiding. Op een belangrijk moment, waarin er veel beslissingen moesten worden genomen.
Hét argument om er toch in te stappen was: je wint tijd. Dat was het belangrijkste pluspunt om het wél te doen. Achteraf is dat ook gebleken, richting het komende seizoen hebben we winst geboekt.''
Voor Rafael van der Vaart kwam u niet op tijd, is dat frustrerend?
,,Frustrerend niet, jammer wel. Door zijn blessures heb ik eigenlijk amper de keuze gehad om hem wel of juist niet op te stellen. Dat wordt wel eens vergeten. Ik heb gesprekken met Rafael gevoerd en liet hem tegen PSV meteen spelen. Daarmee gaf ik toch een soort signaal af. Maar op het moment dat ik a zei kon hij geen b zeggen, want hij kwam met een hamstringblessure terug van zijn interland.
Toen Rafael in de wedstrijd tegen Willem II terugkeerde - dus ná ons sterke optreden tegen AZ - was het logisch dat ik mijn elftal intact liet. Vervolgens raakte hij geblesseerd aan zijn enkel en hebben we niet meer kunnen werken. Jammer, want ik geloof oprecht in zijn kwaliteiten.
Op de trainingen zag je dat meteen na zijn terugkeer al: zijn passing, zijn overzicht, Rafael heeft uitzonderlijke kwaliteiten. Wie zó'n bliksemstart heeft gemaakt als hij, kán gewoon heel goed voetballen. Het bestaat niet dat hij dat opeens kwijt zou zijn.''
Was hij nog te redden geweest voor Ajax?
,,Het is moeilijk te zeggen of ik zijn gevoel kan raken, dat hangt van heel veel factoren af. Ik heb duidelijk tegen hem gezegd dat ik het jammer zou vinden als hij weggaat. Maar je merkt het als iemand eigenlijk al een besluit heeft genomen. Al is het nu afwachten of de clubs en hijzelf er ook echt uitkomen. Áls hij weggaat, is dat een verlies. Dan moet je voor komend seizoen toch op zoek naar 10 tot 12 goals.''
Wat heeft Ajax nog nodig richting het komende seizoen?
,,Niet zo heel veel. Hooguit op een paar plaatsen - die ik niet wil benoemen - kunnen we nog wat specifieke kwaliteiten gebruiken. Dat moet je zien in een geheel. Als trainer streef ik ernaar dat je met de elf poppetjes die je het veld instuurt, alle kanten op kunt. Dat je zelf kunt veranderen, én dat je kunt anticiperen op een situatie. Zonder te wisselen, want dan klopt de invulling van je team niet.''
Is het elftal van 1995, waar u aanvoerder van was, een blauwdruk voor wat u nastreeft?
,,De stap naar succes hangt altijd af van puzzelstukjes. Passen die juist wel of net niet. Neem Cocu bij PSV, of Rijkaard destijds bij Ajax. Dat zijn de gouden stukjes die precies op het juist moment op hun plaats vallen. Maar het hangt van heel veel factoren af of je zover komt.
Als trainer probeer je bepaalde stappen te maken. Individuen en linies moeten elkaar aanvullen in een elftal. Neem ons huidige middenveld: Maduro of Galásek hebben het spelinzicht en de rust, De Jong is dynamisch en Sneijder heeft de intelligente passing. In het team van 1995 klopte die balans over het hele elftal. Op topniveau bovendien.
Wij konden haarfijn anticiperen op veranderingen in een wedstrijd. In dat team betekende dat bijvoorbeeld dat Davids met veel ruimte in zijn rug moest kunnen verdedigen. Nou, dat kon je hem wel toevertrouwen.''
U noemt de naam van Davids. Dat kan geen toeval zijn.
,,Ik ga er niet op in hoe dat er voorstaat. Maar als je het over types hebt die een team kunnen completeren, dan is hij wel een voorbeeld ja. Edgar heeft dynamiek, hij kan vóóruit denken en heeft ontzettend veel waarde bij balverlies.
Bovendien léést hij situaties, op basis van zijn ervaring en spelinzicht. Wij hebben niet de ervaren koppeling Cocu-Van Bommel-Vogel, dáár verliezen we het vooralsnog. Dergelijke spelers rúiken het bloed, of voelen wanneer ze juist een pas op de plaats moeten maken. Davids heeft dat ook. Het verleden tussen mij en Edgar? Dat zou daar volledig los van moeten staan.''