Mooi stuk van VoZ, al lijkt Jack her en der onbescheiden.quote:Jack van den Berg weet waarmee hij bezig is
2 juni
De 46-jarige Barendrechter Jack van den Berg is aan zijn vierde seizoen bezig als trainer van ASWH. In zijn eerste jaar op sportpark Schildman viel hij gelijk met zijn neus in de boter door met zijn ploeg de titel in de hoofdklasse A te bemachtigen.
Hierna volgden een derde en een tegenvallende achtste plaats in respectievelijk de hoofdklassen B en A. Dit seizoen waren de Ambachters ongenaakbaar in de hoofdklasse A. Bovendien werd vorige week dinsdag en passant ook nog het landskampioenschap bij de zaterdagamateurs in de wacht gesleept. De hoogste tijd om Jack van den Berg eens aan het woord te laten over zijn succesvolle werkwijze.
Na de donderdagavondtraining staat de muziek keihard aan in de kantine van ASWH, waardoor we genoodzaakt zijn uit te wijken naar een andere ruimte. De buitendienstmedewerker van het UWV ontpopt zich tijdens het onderhoud als een geestdriftig articulerende causeur. Naar eigen zeggen kan Van den Berg beschouwd worden als een voetbaldier in hart en nieren: "Ik heb van mijn negende tot mijn achttiende bij Feyenoord in de hoogste elftallen gespeeld en als centrale middenvelder altijd in de as. Altijd denken over voetbal en een leider zijn. Toen ik bij Barendrecht kwam heb ik Jan Rab vijf jaar meegemaakt. En die vroeg mij als 21-jarige wel eens wat ik er van vond en overlegde met ons. En als ik thuis kwam van een wedstrijd en voelde dat het niet goed had gestaan, dan pakte ik een stuk papier en ging dan kruisjes en rondjes zitten tekenen. En dan dacht ik: ‘Zie je wel, dat was er aan de hand.’ Als je dat al heel jong hebt, dan heb je de basis al en moet je niet verbaasd zijn dat je later trainer wordt."
Van den Berg vervolgt: "Ik ben tactisch wel sterk, ja. Voorop staat natuurlijk dat als je geen wissels op de bank hebt zitten je ook niet slim kunt zijn. Maar ik heb een goede bank, want daar heeft ASWH ook van geleerd. Als je als club wat wilt bereiken, dan moet je een brede selectie hebben. Ik moet zeggen dat die kampioenscompetitie niet alleen voor ASWH glorieus is verlopen, maar ook voor mij als trainer. In de eerste wedstrijd van de kampioenscompetitie, bij ons thuis tegen IJsselmeervogels, bracht ik een speler in, die een zeer belangrijke rol zou gaan spelen. Ik stond op het punt om Ferry van Lare er af te halen, maar door het uitvallen van Johan Sturrus schoof ik deze middenvelder naar achteren en kwam Marphe Redjosetiko erin. En Redjosetiko zet vervolgens op het middenveld de wedstrijd geheel naar zijn hand. Dezelfde speler deed uit tegen IJsselmeervogels niet mee, want hij had nooit op kunnen brengen wat Ferry van Lare toen presteerde."
Van den Berg gaat verder: "Wat er hier thuis tegen Excelsior '31 gebeurde, daar ben ik wel een beetje trots op. Die wedstrijd laat ik zelf kantelen. Na het tweede doelpunt van de Tukkers heb ik Johan Sturrus een kwartier warm laten lopen, want hij moet – na die liesblessure, red. – goed warm zijn. Anders zou het risico te groot zijn, dus daar heb ik gewoon op gewacht. Wij spelen al vier jaar met vier man achterin, maar toen we overlopen werden ging ik achterin een-tegen-een spelen. Dat doen we nooit, maar nu wel, met een ruit op het middenveld. Niet dat we ineens fantastisch gingen voetballen, maar de wedstrijd kantelde wel. Toen konden we weer gaan hopen op een tegengoal voor de rust. Ik kan een opgewonden standje zijn, maar op die momenten ben ik juist heel rustig. En in de uitwedstrijd tegen IJsselmeervogels breng ik onze supersub Sjoerd van der Waal in. Op dat moment zie ik bij Philip den Haan de paniek enigszins toeslaan. Ik wilde Van Kleef eruit halen, maar bedacht me en wisselde Alexander de Jong en liet Van Kleef op zijn plek spelen. Ik gaf ze het idee dat we met drie spitsen alles of niks gingen spelen. Zij pasten zich aan en gingen weer met een laatste man spelen, of iemand er vlak bij. Twee minuten later haalde ik Van Kleef er alsnog af en bracht ik Walter van Ommeren, die toch weer iets anders speelt. Ik stond er echt van te kijken dat IJsselmeervogels na de 2-1 gewoon doorging. Er moest van onze kant dus iets gebeuren en wat er gebeurt is niet eens zo belangrijk, als de tegenstander er maar op reageert. Het pakte goed uit."
Het behalen van de zaterdagtitel is het voorlopig hoogtepunt van de vereniging Altijd Sterker Worden Hendrik Ido Ambacht. "Het zaterdagkampioenschap, daar gaat het eigenlijk om. Pas toen we de wedstrijd in Spakenburg aan het spelen waren, besefte ik pas dat we in het hol van de leeuw waren. Er zijn niet veel ploegen die bij IJsselmeervogels kampioen worden. Ik vond dat publiek van IJsselmeervogels erg sportief, maar dat geldt ook voor Excelsior '31 en in feite ook alle spelers. De kampioenscompetitie werd daardoor een groot voetbalfeest. Maar de supporters van IJsselmeervogels waren helemaal fantastisch. Ze stonden de hele wedstrijd achter hun ploeg, maar na afloop kregen wij alle gelegenheid om ons feestje te vieren. We hebben geen wanklank gehoord. En ze waren tevreden over IJsselmeervogels ook, met andere woorden: als jullie strijd leveren vinden wij het goed."
De kracht van de geoliede voetbalmachine is dat de ploeg in verdedigend opzicht weinig tot geen kansen weggeeft, op het middenveld spelers heeft rondlopen met voetbalinzicht, dynamiek en scorend vermogen en voorin krijgt een levensgevaarlijk aanvalsduo regelmatig de handen van het publiek (ook de aanhang van de tegenstander) op elkaar. Van den Berg: "We staan vrijwel altijd goed in het veld. Er zijn niet veel competitieduels geweest waarin dit niet het geval was. Voorheen werden we vaak als een counterploeg afgeschilderd, maar dit seizoen is het voetballend vermogen toegenomen. Daarnaast kunnen we verschillende systemen spelen. Verder mogen we er best een beetje trots op zijn dat we dit seizoen reeds twaalf keer de nul hebben gehouden. Op een paar wedstrijden na – de laatste wedstrijden in de competitie toen we de titel al hadden behaald – heeft ASWH in de competitie fantastische wedstrijden gespeeld. Alles staat of valt echter bij een goede organisatie. Doorgaans doen de spelers wat ze moeten doen."
Aanstaande zaterdag staat in Mijdrecht de eerste wedstrijd om de algemeen amateurtitel tegen Argon op het programma. Het elftal van de succesvolle trainer Jan Zoutman, afgelopen weekend tevens verkozen tot trainer van het jaar bij de amateurs, verloor in de competitie slechts één keer. Wat weet hij inmiddels van deze ploeg? "Ik heb ze zelf nog niet zien spelen, maar we hebben de ploeg ondermeer bekeken in de thuiswedstrijd tegen Schijndel (1-0). Als je zo’n sterk seizoen draait heb je natuurlijk wel wat in huis. Wat te denken bijvoorbeeld van de veelscorende spitsen Patrick Lokken (vertrekt volgend seizoen naar Gouden Gids-divisionist Haarlem en Tayfur Kahraman. Misschien is voor het ons wel een voordeel dat we zonedekking spelen. Het is moeilijk in te schatten wat voor wedstrijd het gaat worden. Het is bekend dat duels op dit niveau vaak worden beslist door details. Ieder foutje wordt meestal direct afgestraft. Jongens als Johan Sturrus, Izaak Verhoeven en Jan Willem Barendregt zullen normaal gesproken niet zo lang meer in de hoofdklasse spelen. Het zou dan ook weleens de laatste keer kunnen zijn dat deze hoofdprijs gewonnen kan worden."
Heeft de aimabele en van voetbal bezeten oefenmeester in de toekomst nog ambities om in de betaalde sector aan de slag te gaan, luidt de slotvraag. Van den Berg, die in ieder geval komend seizoen nog bij ASWH blijft, hoeft niet lang na te denken over het antwoord: "Dan moet je een aantal dingen tegen elkaar gaan afwegen. Ik heb een goede baan en een gezin. Je weet dat je in het betaalde voetbal zo van de ene op de andere dag op straat kunt komen te staan. Aan de andere kant denk ik wel van mezelf te mogen zeggen dat ik als assistent-trainer zeker geen gek figuur zou slaan in het betaalde voetbal. Ooit was ik met twee andere trainers kandidaat voor deze functie bij Excelsior. Ik zit ook niet vastgebakken aan deze regio. Mocht er in de toekomst een toonaangevende hoofdklasser interesse voor me aan de dag leggen, valt er altijd te praten en zal ik zeker niet op voorhand nee zeggen. Maar er moet natuurlijk wel wat tegenover staan."
Het was dus een enerverend middagje in Mijdrecht. Volgende week wordt het ongekend spannend. Morgen zullen we Methodmich z'n visie op de wedstrijd van gisteren wel horen.quote:Argon en ASWH houden elkaar in evenwicht
Met een 2-2 gelijkspel hebben Argon en ASWH in Mijdrecht hun eerste wedstrijd om het algehele amateurkampioenschap afgesloten.
Ferry van Lare zette ASWH in de veertiende minuut op 0-1. Tayfur Kahraman trof na 27 minuten met een schitterende vrije trap vanaf zeker dertig meter doel. In de derde minuut van de blessuretijd kwam ASWH via Louis van Kleef opnieuw op voorsprong.
Argon gaf wederom een doeltreffend antwoord. Na zes minuten in de tweede helft maakte Erik Haveman opnieuw gelijk: 2-2. ASWH bleef daarna de aanvallende ploeg, maar Argon had de verdediging beter georganiseerd dan voor rust.
Zaterdag is om 17.00 uur de return in Hendrik Ido Ambacht.
voetbalopzaterdag.nl
Volgens Atos Radio wel.quote:Op zondag 5 juni 2005 12:30 schreef -Vaduz- het volgende:
De uitdoelpunten tellen niet Alpeko. Alles is nu in evenwicht.
Ik vond Argon inderdaad ook een beetje tegenvallen. Jammer dat Argon twee keer uit een dood spelmoment gelijk maakt. Na de 2-2 en het uitvallen van Human was de wedstrijd eigenlijk gelopen. Ik denk dat Methodmich, die behoorlijk gecharmeerd is van de grillen van, Van Kleef, genoten heeft van de 2-1. Wat een lekker doelpunt was dat zeg. Van Kleef sprong vervolgens ook zeer fraai de supporters in.quote:Op zondag 5 juni 2005 15:44 schreef methodmich onder andere het volgende:
Argon viel me niet mee.
quote:Beste voetbalfans,
Wat een entourage, wat een feest, prachtig vuurwerk en een spannende wedstrijd!
Argon en ASWH hebben er alles aan gedaan om op het veld spektakel te brengen. Ook de supporters van beide clubs hebben alles uit de kast gehaald om hun helden aan te moedigen. Zo horen supporters zich te gedragen. Je mag elkaar prikkelen, uitdagen, en een beetje voor schut zetten.
Toch wil ik mij op persoonlijke titel richten tot de supporters van beide clubs. Met supporters bedoel ik niet de duizenden toeschouwers die zich voortreffelijk gedroegen, maar de kleine groep raddraaiers onder hen.
De strijd vond niet alleen plaats op zaterdag 4 juni, vanaf 17.00 uur. De hele week was er al een “battle” gaande achter de anonieme schermen van het Internet. Leuk om te lezen hoe supporters denken over de wedstrijd, spelers, vuurwerk, spandoeken en bier.
Ons forum is daar een goed podium voor. Met verbazing lees ik de discussies, vaak met humor geschreven. Blascowitz is daar een goed voorbeeld van. Heerlijk zoals die man schrijven kan. Hij tergt zijn “tegenstander” met slimme en literaire vondsten. Zo moet het, zo hoort het en daar is het forum voor. Het is mede aan dit soort schrijftalent te danken dat ons forum in Mei ruim 24.000 unieke en verschillende bezoekers kende.
Het is heel makkelijk om het forum te misbruiken voor het spuwen van gal, discriminerende opmerkingen en het op een verkeerde manier uitdagen van je “tegenstander”. Je bent toch anoniem en niemand kan je iets maken. Het is dan heel simpel om je als een soort Rambo of Hooligan te gedragen. Toneelspelen zonder dat iemand je ziet.
Uiteraard weten wij wel wie er achter de namen schuilt, dus het is heel simpel om deze onverlaten van het forum te weren. Maar dat willen wij absoluut niet. Het forum is een succes en een uitlaatklep voor velen. Daar blijf je met je handen van af.
Je blijft ook af van de tegenpartij. Je gooit geen voorwerpen naar fans van een andere club. Dit is amateurvoetbal en de niet de wereld van het Hooliganisme. Als jullie dat willen moet je niet bij ASWH zijn en ook niet bij Argon.
Ik wil namens alle supporters van ASWH de idioot “bedanken” die de vrouw van Johan Sturrus een gebruikte vuurwerkhuls tegen het hoofd gooide. Ja, ze ging neer en heeft zeker 15 minuten roerloos op het veld gelegen. Uitgeteld en volledig groggy. Prachtig resultaat, een echte voltreffer. Echte helden gooien raak, goed raak!
Het resultaat van ons eerste elftal was niet meer van belang, althans niet voor mij. Wat is een overwinning waard of een gelijkspel als er nog idioten rondlopen die waarschijnlijk beter tot hun recht zouden komen in het Pieter Baan Centrum.
Na de wedstrijd waren er nog meer incidentjes tussen supporters van Argon en ASWH.
Dit kan niet, dit mag niet en dit laat ik niet gebeuren. Ik weiger het amateurvoetbal naar de “kloten” te laten helpen door een stelletje randdebielen.
Doe ook normaal op het forum, want uitlokking van dit soort incidenten wordt mogelijk mede veroorzaakt door de strijd via Internet. ASWH en ARGON zijn beide nette clubs, wij hebben het helemaal niet nodig om ons op asociale wijze te profileren.
Doe alsof je thuis bent, heb gewoon respect voor elkaar en sta open voor andere meningen. Ga de discussie aan, alles mag zolang het verbaal is en niet kwetsend. Maar andere middelen gebruiken om collega-supporters uit te schakelen is een teken van zwakte. Als je dat nodig hebt hoor je wat mij betreft niet thuis bij ASWH en ben je ook niet welkom tijdens ASWH-ARGON.
Volg de aanwijzingen op van stewards en stadionspeaker, dan blijft het gezellig. Voor jullie, alle andere supporters en voor de spelers, technische staf en bestuur van beide clubs.
Graag tot zaterdag en laat zien dat wij allen 100% ASWH supporter zijn!
Met vriendelijke groet,
Olav Bezem
Bron: www.aswh.nl
Ah, DaCruz, mijn reisgenoot en ik waren er zoals gezegd kort voor de aftrap pas. Dat was wat jammer, maar goed, we zaten vast rond Utrecht zoals gezegd en hadden ook nog een afslag gemist. Fakkels zag ik wel, zagen er mooi uit, maar toen moesten we nog tussen wat Argon-aanhangers door een baan naar voren werken.quote:Op zondag 5 juni 2005 18:01 schreef DaCruz het volgende:
[..]
Ik vond Argon inderdaad ook een beetje tegenvallen. Jammer dat Argon twee keer uit een dood spelmoment gelijk maakt. Na de 2-2 en het uitvallen van Human was de wedstrijd eigenlijk gelopen. Ik denk dat Methodmich, die behoorlijk gecharmeerd is van de grillen van, Van Kleef, genoten heeft van de 2-1. Wat een lekker doelpunt was dat zeg. Van Kleef sprong vervolgens ook zeer fraai de supporters in.
Wij waren rond 16.00 uur reeds aanwezig in Mijdrecht. Tijdens de wedstrijd stonden we in de buurt van de, nog niet zo lang geleden opgerichte, 'A-side'. Methodmich, heb je de fakkels bij het begin van de wedstrijd nog gezien? Bart en ik hadden er beiden ook één in ons hand.
Het was wel jammer dat het eind van deze mooie voetbalmiddag na afloop nog ontsierd werd door een aantal incidenten. Heb je daar nog iets van meegekregen Methodmich?
Een vrouw, naar ik het ASWH-forum mag geloven de vrouw van Sturrus, kreeg de restanten van een fakkel tegen haar hoofd gegooid door een onverlaat uit het Argon-kamp. Zij lag dus met een behoorlijke bult op har hoofd gestrekt op het veld. Op de parkeerplaats vonden een aantal gasten uit Mijdrecht het vervolgens nodig om een ASWH-supporter, die een Feyenoordtrui aan had, aan te vallen. Nadat die ruzie aanvankelijk gesust was, liep het uiteindelijk toch nog even uit de hand toen er vanuit het ASWH-kamp het 'Hand in hand kameraden' werd gezongen.![]()
Volgens mij doen Kahraman en Lokken gewoon mee en zit de sv Argon ons op het ASWH-forum wat te dollen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 22:33 schreef DaCruz het volgende:
Die zat aardig binnen ja. Gelukkig voor ASWH doet die Kahramann (of zoiets) aanstaande zaterdag niet mee ivm een blessure. Lokken doet overigens ook niet mee. Naar het schijnt.
Op het forum van ASWH gaat nu het gerucht dat Human aan ASWH-zijde niet mee zal doen. Of is dit het begin van de psychologische oorlogvoering?
Zolang de algehele er nog is kan het hier nog wel. Ik kan ze ook straks wel even in de afzonderlijke topics zetten.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 16:58 schreef methodmich het volgende:
Dit hoorde eigenlijk in de afzonderlijke topics.B is duidelijk de sterkste afdeling volgend seizoen, C is behoorlijk verzwakt op het oog met al die promovendi.
Zo zou ik ook denken jaquote:Op zaterdag 11 juni 2005 15:53 schreef methodmich het volgende:
Nou ja, na de kampioenscompetitie mag ie wel een beetje arrogant zijn van mij. Als ie vanmiddag nog eens beslissend is, dan helemaal. Ik woon toch niet in Middelburg e.o.
kutquote:Op zaterdag 11 juni 2005 18:45 schreef -Vaduz- het volgende:
Het is bijna afgelopen in HIA. De tussenstand is 2-2.
In de 71ste minuut kwam Argon op voorsprong door een dubieus doelpunt. Terwijl Verhoeven geblesseerd op de grond lag ging het spel verder. Kahraman profiteerde hiervan en tikte simpel de 1-2 binnen. Vier minuten later was het Walter van Ommeren die de gelijkmaker binnenwerkte. Er zijn nog een paar minuten te spelen. Een verlenging zit er aan te komen.
quote:Op zaterdag 11 juni 2005 19:18 schreef tong80 het volgende:
Leuk voor Mich.
Jammer dat ie niet drinkt.
Het was eerst een pyramide, ze hebben nu het plaatje geweizigd op de ASWH site.quote:
Enigszins gespannen zag je er wel uit jaquote:Op zondag 12 juni 2005 22:32 schreef DaCruz het volgende:
Op een gegeven moment was de spanning bijna ondragelijk. In de minuten voor de gemiste penalty van Lokken trok ik volgens mijn zwager bijna wit weg. De opluchting die ik daarna voelde, is echter onbeschrijfelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |