Tamagochi's waren hier ook een tijdje niet aan te slepen dus mislukt zou ik het niet noemen. Dat het minder populair is dan in Japan heb je met wel meer gadgetsquote:Op vrijdag 20 mei 2005 22:47 schreef greatgonzo het volgende:
tamachochi? Jarenlang rage in Japan, hier twee maandjes op de schoolpleinen?
Wordt bij de Jumbo nog wel verkochtquote:Op vrijdag 20 mei 2005 20:16 schreef pinominie het volgende:
Fluff (hoe je het ook schrijft) van die smeerbare marshmellow zooi voor op brood
Toevallig vandaag nog gebruikt, na zeer lange tijd, door het lezen van dit topicquote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:05 schreef King_Nothing het volgende:
Dat de chipknip zo weinig gebruikt word is wel jammer, ik vind 't echt een perfect betaalmiddel.
Dat was ook mijn point 3 pagina's terug, maar ze snappen het niet geloof ikquote:Op vrijdag 20 mei 2005 21:45 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Lijkt me dan juist geen marketingmisser he.
Wat heb je dan precies aan een merknaam, als mensen niet aan jouw producten denken, maar aan jouw producten en die van al je concurrenten erbij? Hoe onderscheid je je dan?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:31 schreef blieblie het volgende:
[..]
Dat was ook mijn point 3 pagina's terug, maar ze snappen het niet geloof ik.
Wanneer is een product geflopt?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:42 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Wat heb je dan precies aan een merknaam, als mensen niet aan jouw producten denken, maar aan jouw producten en die van al je concurrenten erbij? Hoe onderscheid je je dan?
Vanilla Coke wordt hier in de VS nog overal verkocht. Coke with Lime trouwens ook.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 16:54 schreef woeeiiii het volgende:
Coca cola vanilla trouwens ook, was veel reclame op tv en ik tijdschriften, met "reward your curiosity, try vanilla coke" maar het is ondertussen al uit de handel gehaald (de 1.5 l flessen, de kleine 0.5 l flesjes zijn nog wel te koop).
Kom eerst maar eens met wat voorbeelden/bronnen uit je eigen betoog. Je lult mooi hoor, maar inhoudelijk is het veel te algemeen. Kijk je zo doorheenquote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:52 schreef blieblie het volgende:
[..]
Wanneer is een product geflopt?
Als de ontwikkeling meer kost dan de opbrengsten.
(Of meer geaccepteerd in de maatschappij "Als een product niet aangeslagen is")
Ik denk niet dat dat het geval was van de Walkman en Discman.
Ik weet zo geen cijfers, maar ik kan me niet voorstellen dat ze bij Sony verlies hebben geleden op de Walkman en/of Discman, dus dat kan je wegstrepen.
En het tweede punt.... Beiden waren een enorm succes. Of ze nu met het logootje van Sony kwamen of een ander logo. Die dingen zijn retegoed verkocht.
Een merknaam wordt in de volksmond meestal overgenomen als productnaam wanneer je als eerste bent EN een erg goeie naam er aan gegeven hebt. In mijn ogen is dat eerder een successtory dan een flop. Je zult geen merknamen welke overgenomen zijn naar productnamen tegenkomen welke failliet zijn gegaan. En waar het productnaam nog wel levend van is (dwz. de producten worden nog wel verkocht ondanks dat de officiële producent er failliet aan gegaan is doordat het desbetreffende product geflopt is).
Mocht er wel 1tje zijn ben ik benieuwd welke.
Ik zou iig erg vereerd zijn als de maatschappij een door mij verzonnen merknaam overneemt als productnaam.
Overigens studeer ik Informatica en geen Marketing of Commerciële Economie, maar dit is gewoon wat ik in de loop der jaren gelezen heb icm. met wat ik daar uit geconcludeerd heb. Dus het kan best zijn dat ik er naast zit. Wil ik alleen wel voorbeelden hebben.
In Nederland wel ja, maar dat komt denk ik voornamelijk door het weggebruik van de Nederlanders. In de omgeving Los Angeles en vele andere streken in de VS is de carpool strook een daverend succes!quote:
Enkele voorbeelden van merknamen welke productnamen geworden zijn:quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:56 schreef Integrity het volgende:
[..]
Kom eerst maar eens met wat voorbeelden/bronnen uit je eigen betoog. Je lult mooi hoor, maar inhoudelijk is het veel te algemeen. Kijk je zo doorheen. Doe je best!
Ik heb het over keiharde verkoopcijfers, niet over merknamen. Zoals ik al zei, je lult algemeen. Het is niet persoonlijk, maar bekijk mijn betoog anders ff over marketing.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:57 schreef blieblie het volgende:
[..]
Enkele voorbeelden van merknamen welke productnamen geworden zijn:
Cola
7up
Fristi
(onderstaande met dank aan dit topic)
Walkman
Luxaflex
Pampers
Discman
Whatever.... Der zijn er nog massa's, maar daar kan ik zo snel ff niet opkomen.
Ik zei al dat ik geen cijfers heb...quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:58 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb het over keiharde verkoopcijfers, niet over merknamen. Zoals ik al zei, je lult algemeen. Het is niet persoonlijk, maar bekijk mijn betoog anders ff over marketing.
De ZIP drive werd inderdaad al snel achterhaald toen CD-RW schijven goedkoop werden en deze in vrijwel elke computer gelezen konden worden. De ZIP met 100 Mb (en later 250 Mb) kan niet tippen aan een CD-RW schijf van 650 Mb natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 15:30 schreef MaRySe het volgende:
De zip drive is ook niet zo een succes geworden !
Jah, das jouw meningquote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:59 schreef Integrity het volgende:
Marketing in het algemeen is serieus
Hier heb je m
Wij noemden het flesje met de zoute aroma vloeistof erin altijd een flesje "Maggi" terwijl dat het merk is, niet de naam van het produkt.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 23:57 schreef blieblie het volgende:
Enkele voorbeelden van merknamen welke productnamen geworden zijn:
Ik heb er nog 1 in mijn px zittenquote:Op zaterdag 21 mei 2005 00:01 schreef maartena het volgende:
[..]
De ZIP drive werd inderdaad al snel achterhaald toen CD-RW schijven goedkoop werden en deze in vrijwel elke computer gelezen konden worden. De ZIP met 100 Mb (en later 250 Mb) kan niet tippen aan een CD-RW schijf van 650 Mb natuurlijk.
Ik had er trouwens ook eentje, een interne.
Probeer het eens met mij in de praktijk, zou ik zo zeggen. Ik heb wel een paar casussen voor je die je mag uitwerken. Hoe denk je over de Philips problematiek van de afgelopen decenia?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 00:02 schreef blieblie het volgende:
[..]
Jah, das jouw mening.
Mijn mening is dat je met gezond verstand een heel aardig eind komt in de marketing.
In de paar "Marketing vakken" die ik gevolgd heb *op HBO Niveau, whoho.... become all impressed* kwam ik niets speciaals tegen... Alleen bevestiging van hetgeen wat ik al wist.
Dat ze te weinig naar de consument kijken en te veel naar het productquote:Op zaterdag 21 mei 2005 00:03 schreef Integrity het volgende:
[..]
Probeer het eens met mij in de praktijk, zou ik zo zeggen. Ik heb wel een paar casussen voor je die je mag uitwerken. Hoe denk je over de Philips problematiek van de afgelopen decenia?
Ben ik met je eens. Je mist ook het interne aspect van de organisatie, maar in grote lijnen heb je het helemaal goed.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 00:08 schreef blieblie het volgende:
[..]
Dat ze te weinig naar de consument kijken en te veel naar het product.
Het gaat de consument niet alleen om de technische snufjes, maar vooral om de looks, het gevoel wat je erbij krijgt en de bereikbaarheid (hoe makkelijk kan je aan de benodigde extensions komen, hoe makkelijk krijg je het ding werkende, etc.) Bij Philips werkten in principe alleen "nerds" welke meer oog hadden voor het technische verhaal ipv. het consumenten verhaal.
Ze hebben tig ontzettend geweldige ontwikkelingen gedaan, stonden aan de voet van de hederdaagse Console, cd ontwikkeld etc. etc. Ze konden het alleen niet presenteren. Niet distribueren, niet verkopen, niet designen. Momenteel gaat het de goeie kant op, de producten krijgen leuke designs, gebruikersvriendelijkheid gaat vooruit, de producten sluiten beter aan op de doelgroep, etc. Maar ideaal is het nog niet.
was dat niet een of ander tijdschrift?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 00:09 schreef Sjonnjoop het volgende:
Webberzelfs na herstart jammerlijk gefaald
ja dat is toch wel de grootste flop ever denk ikquote:Op vrijdag 20 mei 2005 14:49 schreef Conflict het volgende:
DCC
Intern... Tjaah, ken ik Philips niet goed genoeg voorquote:Op zaterdag 21 mei 2005 00:10 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Je mist ook het interne aspect van de organisatie, maar in grote lijnen heb je het helemaal goed.Had een andere studie gedaan man!
Maar je mist wel iets... hoe kom je erachter wat er leeft. Wat moet je onderzoeken, hoe moet je het formuleren. Hoe werk je het uit? Hoe vertaal je het? Waar leg je de grens in core-business en marktwensen. Wil je het fingerspritzengefuhl toepassen, zoals jij.. of neem je dan toch een risico met zoveel mensen die voor hetzelfde bedrijf werken? Hoe werk je met betrouwbaarheid? Hoe krijg je het budget rond of ga je werken met je budget? Waar moet je beginnen? Hoe ontwikkel je een product? Waar let je op op macro, meso en micro economisch niveau? Wat hebben internationale ontwikkelingen voor effect wanneer het gaat om jouw bedrijfvoering. Hoe formuleer je je doelstellingen tot een plan en controleer je het? Wat doe je met je doelstellingen als het gaat om naamsbekendheid? Welke strategie zou je kiezen? Hoe meet je het effect, als je weet dat 50 % toch weggegooid geld is? Is good really good enough? Hoe bereidt je het gesprek met de klant voor? Neem je een reclamebureau in dienst en wat moet je brieven? Hoe wil je je doelgroep eigenlijk bepalen en is het wel de juiste doelgroep? Kies je voor communicatie met je detaillist, consument of kies je zelfs voor consumenten? Welke distributiekanalen kies is voor mijn product? Hoe introduceer ik het product? Welke communicatiestrategie volg ik met mijn homogeen product? Welke wetgeving speelt er mee als het gaat om communicatie of productie? Welke ethische kaders moet ik bedenken als ik denk aan reputatie en persoonlijk moraal?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 00:10 schreef blieblie het volgende:
Ik kan nog tig jaar verder gaan over Philips maar de kern blijft dat ze een evenwicht moeten vinden tussen gebruiker en technologie.... Creeer een gevoel rond een product.... Geen kil imago van "ons product kan dit dit en dat".
in België heet Chocomel Cécémelquote:Op vrijdag 20 mei 2005 15:31 schreef Integrity het volgende:
Chocomel is best een marketingmisser, Pampers ook. Het komt door de merknaam waarmee je te vaak geconfronteerd wordt. Het product is goed, maar als je een chocomel besteld kun je wel eens Choq krijgen. Chocomel staat voor chocolademelk, maar is een merk. Pampers zelfde verhaal.
Smaakt het net zo lekker?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 00:18 schreef Little_Meanie het volgende:
[..]
in België heet Chocomel Cécémel
komt omdat pamper als eerste en lange tijd enige op de markt was, net zoals Kodak, Bic, enz...quote:Op vrijdag 20 mei 2005 15:37 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik ben nu bezig met een pampers case. Strategische marketingplanning 3e jaar laatste blok commerciele economie. Pampers is een merk, maar je hebt luiers en Pampers. Een Huggie is ook een pamper, je zou het ook wegwerpluier kunnen noemen maar je zegt gewoon pamper. Toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |