Voor de dodenherdenking zijn andere topics. En daar mag je gaan posten zodra je op www.4en5mei.nl hebt gelezen wie er precies bij de dodenherdenking herdacht worden.quote:Op maandag 23 mei 2005 12:17 schreef Viajero het volgende:
Die relmarokkanen moeten ónze NEDERLANDSE doden respecteren op dodenherdenking. Daar is dodenherdenking namelijk voor.
Als ze het alleen respecteren omdat er zogenaamd marokkanen bij zijn omgekomen, ga dan alsjeblieft snel weg uit Nederland.
En neem die linkse slappelingen die met dit idee kwamen ook maar mee.
dat weet ik zeker en hij noemt doodgeschoten de gealieerden zitten ze eerder vast.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 08:23 schreef Ulx het volgende:
Bij punt 7 heb ik ook wat vraagtekens. Op een of andere manier denk ik dat de Duitsers gewoon makkelijker waren met het afschieten van soldaten met shellshock dan de geallieerden.
Deze vind ik juist zeer zwak, het argument dat Hitler in het oosten in feite al verslagen zou zijn is waar maar de schrijver vergeet dat Duitsland de SU al bijna onder de voet had gelopen en het is nog maar de vraag of Stalin in staat was om de Nazi's te weerstaan als Duitsland zijn complete millitaire macht op de SU kon richten.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 09:25 schreef Roellie80 het volgende:
mooi artikel,
vooral nr.3 vind ik erg goed
In 1941 had het misschien gekund, maar de duitsers hadden serieuze logistieke problemen en toen de russen door bleven vechten kwamen ze in de problemen. Uitgangspunt van Hitler toen 'ie de SU aanviel was dat de oorlog in 6 weken bekeken moest zijn.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 14:26 schreef Chewie het volgende:
[..]
Deze vind ik juist zeer zwak, het argument dat Hitler in het oosten in feite al verslagen zou zijn is waar maar de schrijver vergeet dat Duitsland de SU al bijna onder de voet had gelopen en het is nog maar de vraag of Stalin in staat was om de Nazi's te weerstaan als Duitsland zijn complete millitaire macht op de SU kon richten.
De Nazi's stonden bij wijze van spreken al voor de poorten van Moskou, dat Hitler achteraf toch niet zo'n strategisch genie bleek door Moskou niet in te nemen neemt niet weg dat Duitsland zeker wel een reele kans hebben gehad. Daarom blijf ik erbij dat punt 3 uiterst discutabel blijft.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 23:43 schreef Wombcat het volgende:
nog doorgevochten, maar was het een hopeloze zaak geworden.
Ik zie niet in waar de duitsers een reële kans hadden gehad om de oorlog te winnen. Ze hebben eigenlijk in 1941 en 1942 al hun middelen wel geconcentreerd op de SU, behalve een paar divisies in Afrika, maar dat zou op het oostfront niet echt veel uitgemaakt hebben.
Moskou nemen had niets uitgemaakt. De Russen hadden al hun belangrijke ministeries enz al overgebracht naar (ik meen) Gorki. De afloop was iets vertraagd, maar niet veranderd.quote:Op woensdag 25 mei 2005 12:56 schreef Chewie het volgende:
[..]
De Nazi's stonden bij wijze van spreken al voor de poorten van Moskou, dat Hitler achteraf toch niet zo'n strategisch genie bleek door Moskou niet in te nemen neemt niet weg dat Duitsland zeker wel een reele kans hebben gehad. Daarom blijf ik erbij dat punt 3 uiterst discutabel blijft.
Rusland/Su is toch al eeuwen lang Moskou. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken maar ik vraag me toch wel af wat de val van Moskou had betekend voor het moraal onder de Russen.quote:Op woensdag 25 mei 2005 12:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Moskou nemen had niets uitgemaakt. De Russen hadden al hun belangrijke ministeries enz al overgebracht naar (ik meen) Gorki. De afloop was iets vertraagd, maar niet veranderd.
Helemaal niets. Volgens mij zijn daar wel studies naar verricht en het moreel onder de Moskouse bevolking was behoorlijk hoog op het moment dat de Duitsers daar voor de deur stonden. Als de Duitsers de kracht hadden gehad de stad binnen te dringen, wat dan? Ik denk dat het een kopie van Stalingrad was geworden.quote:Op woensdag 25 mei 2005 13:13 schreef Chewie het volgende:
[..]
Rusland/Su is toch al eeuwen lang Moskou. Het blijft natuurlijk koffiedik kijken maar ik vraag me toch wel af wat de val van Moskou had betekend voor het moraal onder de Russen.
Nadat de NKVD alle vluchtelingen had doodgeschtoen, ja.quote:Op woensdag 25 mei 2005 14:07 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Helemaal niets. Volgens mij zijn daar wel studies naar verricht en het moreel onder de Moskouse bevolking was behoorlijk hoog op het moment dat de Duitsers daar voor de deur stonden.
Dat is inderdaad de grote fout van Hitler geweest. Door na Pearl Harbour de VS de oorlog te verklaren gaf hij Roosevelt de stok in handen om hem mee te slaan. Had Hitler dat niet gedaan dan zou Roosevelt veel meer moeite hebben moeten doen om het Congres van de noodzaak van Amerikaanse inmenging in de Europese oorlog te overtuigen. De VS hadden immers WOI doelbewust gekozen voor een isolationistische politiek en Roosevelt zou er een harde dobber aan gehad hebben om dat beleid te doorbreken.quote:Op woensdag 25 mei 2005 15:31 schreef nozem het volgende:
met name Engeland) én Amerika in december de oorlog te verklaren.
Hmmmm, ja. Maar hoe dan ook, ook in Stalingrad was het moreel hoog, hoe ze dat ook bewerkstelligd hebben.quote:Op woensdag 25 mei 2005 16:28 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nadat de NKVD alle vluchtelingen had doodgeschtoen, ja.
Juli??? Hoe hadden ze dat moeten doen, toen waren ze net bij Smolensk. Da's net op 2/3 van Moskou. Eind augustus waren ze (de pantsergroep Guderian) net 100 km voorbij Smolensk. Toen moesten ze richting Kiev, om legergroep Zuid te helpen de russen daar te verslaan. Was ook echt wel nodig, want als ze toen door waren gegaan richting Moskou, dan hadden ze 1 miljoen russen op hun (onbeschermde) rechterflank gehad.quote:Op woensdag 25 mei 2005 14:07 schreef Soul79 het volgende:
Volgens mij hadden de Duitsers alleen een kans gehad als ze in juli gelijk met al hun krachten op Moskou waren afgestoomd en daar bij wijze van spreken al eind juli voor de deur hadden gestaan. Toen was de chaos in Rusland nog groot en hadden ze Stalins regime bij verrassing ten val kunnen brengen, wat de wens was van velen binnen de Sovjet-Unie. Dan was Rusland in feite verslagen geweest, want de Duitsers hadden genoeg potentiële bondgenoten daar. De gehele Oekraïnse bevolking bijvoorbeeld. Maar ja, Hitler wilde nu eenmaal liever geen Untermenschen als bondgenoot.
Het rare is dat de omsingeling rond Kiev de grootste overwinning is die er ooit geweest is. Zelfs een dergelijke overwinning was voor de duitsers niet voldoende om de oorlog te winnen. Dit toont aan hoe een grote gok de inval in Rusland was.quote:Op woensdag 25 mei 2005 21:21 schreef Soul79 het volgende:
Je moet me niet op die maand vastpinnen. Het gaat om het idee dat ze zo snel mogelijk, voor de herfstbuien, voor Moskou hadden gestaan. Dan was het verrassingseffect misschien groot genoeg geweest om Stalin ten val te brengen en verder te profiteren van de chaos bij het Rode Leger.
Eind juli waren de Duitsers al bij Smolensk, op 2/3, da's toch een aardig end. En als ik bedoel dat de Duitsers alles op Moskou hadden moeten gooien, dan bedoel ik ook alles, dus ook (gedeelten van) Legergroep Noord, die het beste opschoot van allemaal.
En voor flankaanvallen hoef je alleen beducht te zijn als de tegenstander in staat is die te lanceren. En de Russen waren in augustus/september nog niet goed genoeg georganiseerd voor een effectieve aanval op de Duitse rechterflank. Dat waren ze pas in december, toen de Duitsers aan het einde van hun latijn waren en bij Moskou tactisch niet goed stonden opgesteld om een tegenaanval op te vangen - met dank aan korporaal Hitler.
En in die eerste maanden betekende zelfs het feit dat er soms enorme afstanden bestonden tussen pantsers en infanterie geen ernstig defensief gevaar voor de Duitsers. De Russische wanorde was toen nog te groot om daarop in te spelen.
Verder schrijft 'ie ook nog dat de problemen die optraden eerder aan het duitse OKH (OberKommando des Heer, de legerleiding) te wijten waren dan aan Hitler.quote:/The german invasion of teh SU was the largest single military operation of all time, and the logistic problems involved of an order of magnitude that staggers the imagination. The means with which the Wehrmacht tried to tackle these problems were extremely modest. If it came close to its goal this was less to the excellence of the preparations than to the determination of troops and commanders to give their all, to bear the most appalling hardships and to make do with whatever means were given to, or founf by, them.
For the russian campaign, the Wehrmacht never had sufficient means available, and this was even more true of raw materials, reserve stocks and means of transportation than it was od combat forces. It has been estimated that, in order to reach Moscow - not to mention the line stll further away from Archangelsk to the Volga - by means of motor transport alone, at least ten times the number of vehicles available would have been needed.
(...)
Even the most important decision Hitler made during the campaign of 1941, namely the sending of Guderian into the Ukraine instead of towards Moscow, was justified on logistics and certainly had little to do with the postponement of the drive to the russian capital. In war, it is often small things that matter, and in many of these the Wehrmacht had been weighed, counted and found wanting
Daarom postte ik ook die link naar dat andere topic (waar de discussie trouwens ook al off-topic was).quote:Op woensdag 25 mei 2005 22:54 schreef Soul79 het volgende:
Ja, dit is allemaal heel erg off-topic.
En om dus toch een beetje on-topic te eindigen: hoewel de oorlog is gevochten en beslist in het Oosten, hebben de inspanningen van de geallieerden - het versterken van het Rode Leger met materiaal, en het verzwakken van het Duitse leger door bombardementen en speldeprik-aanvallen in Afrika en Italië - de afloop wel versneld.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |