Ik heb de heel serie van "Ajax, de complete werken". Vraag me af of dit nog een aanvulling isquote:Op donderdag 19 mei 2005 18:58 schreef ThomasBerge het volgende:
Ik heb vandaag het boek "De godenzonen van Ajax - 10 jaar later" gekocht. Ik heb nu een aantal hoofdstukken gelezen, en het is een uitermate vermakelijk boek. Elke speler die in de Champions League finale van 1995 heeft gespeeld vertelt een uitgebreid verhaal.
Het boek leest lekker weg, en is leuk beschreven.
Ik vind het wel een must voor de graag-lezende Ajacieden onder ons
Dat zou leuk zijnquote:Op donderdag 19 mei 2005 18:58 schreef keijz het volgende:
Zou morgen de transfer bekend worden gemaakt?
Ja die heb ik ook in huis, ik blader het nog regelmatig door. Maar in dit boek komen de ervaringen van de spelers in hun Ajax-tijd uitgebreid aanbod.quote:Op donderdag 19 mei 2005 18:59 schreef JaWi het volgende:
[..]
Ik heb de heel serie van "Ajax, de complete werken". Vraag me af of dit nog een aanvulling is.
Daar ging deze qoute ook over:quote:Op donderdag 19 mei 2005 19:00 schreef ThomasBerge het volgende:
[..]
Ja die heb ik ook in huis, ik blader het nog regelmatig door. Maar in dit boek komen de ervaringen van de spelers in hun Ajax-tijd uitgebreid aanbod.
quote:Donderdag 12 mei - Contractbeleid van Ajax zwaar onder vuur
(Verslaggever SV, Amsterdam, 08.40u GMT+01.00, Sportweek)
Het beleid dat Ajax de laatste tien jaar heeft gevoerd bij de contractbesprekingen wordt in de nieuwe Sportweek zwaar onder vuur genomen. Zo haalt de zaakwaarnemer van Steven Pienaar keihard uit en verwijt Clarence Seedorf Ajax dat destijds alle spelers zijn vertrokken, terwijl zij, zo blijkt, wel wilden blijven. Momenteel wachten vijf spelers op contractverlenging.
De zaakwaarnemer van Steven Pienaar zegt het volgende in het weekblad. 'Pienaar wordt in mijn ogen onderbetaald bij Ajax. Probleem is dat Ajax alleen handelt waneer het hun uitkomt. De laatste keer dat wij wat gedaan wilden hebben, moesten we drie maanden wachten', aldus Rob Moore. Pienaar wil vooral duidelijkheid over zijn positie, maar ook de keuzes van zijn teamgenoten spelen een rol.
Clarence Seedorf (29), ex-Ajacied, geeft in het op 12 mei uit te geven boek 'De godenzonen van Ajax, tien jaar later' Ajax de schuld van het vertrek van de godenzonen van 'de generatie 1995'. 'Ik ben om andere zaken vertrokken bij Ajax. Ik had al vanaf mijn vijftiende een goed contract bij Ajax. Ik verdiende goed, geld kan nooit het probleem zijn als je ergens al lang voetbalt', zegt Seedorf.
Hij vervolgt: 'Ze wilden me ook een geweldige aanbieding doen, maar ik had al besloten dat ik wilde gaan. Door mij gingen anderen misschien ook wel denken', vermoedt Seedorf. 'Iedereen had zo zijn redenen om weg te gaan. Finidi, Kanu, Davids, Reiziger, Bogarde, Kluivert, allemaal. Dat had niets met geld te maken, maar puur de manier waarop alles ging. Het ging om het feit dat sommigen veel later een contract kregen en dat dan weer lager was dan anderen', aldus Seedorf.
Tot slot: 'Iedereen vond het jammer dat we zo weg moesten gaan. Het deed iedereen pijn dat ze weg moesten gaan'. Het boek komt 12 mei uit en kost 19,95 euro. (foto: Redactie AS | Sambo)
Ik vermoed dat ze wachten to na de laatste competitiewedstrijd, dus ergens in de loop van volgende week.quote:Op donderdag 19 mei 2005 18:58 schreef keijz het volgende:
Laten we het hopenquote:Op donderdag 19 mei 2005 19:29 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ze wachten to na de laatste competitiewedstrijd, dus ergens in de loop van volgende week.
Suriprofsquote:Op donderdag 19 mei 2005 19:29 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik vermoed dat ze wachten to na de laatste competitiewedstrijd, dus ergens in de loop van volgende week.
Mijn zusje heeft dat nog ergens op CD volgens mijquote:Op donderdag 19 mei 2005 19:47 schreef ThomasBerge het volgende:
Radio-overzicht met radioverslagen van Jack van Gelder van Ajax Champions League 1994-1995
Ik kwam het vandaag tegen, allemaal flitsen uit alle Champions League wedstrijden van Ajax toen, veel kippenvel momenten
Wat zeggen jouw bronnen bij de krant??quote:Op donderdag 19 mei 2005 19:29 schreef golfer het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 19 mei 2005 19:57 schreef FritsVanEgters het volgende:
Die titel, hoewel onjuist, wat een eer.![]()
hmm..zou leuk zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2005 19:23 schreef methodmich het volgende:
Dinsdag zal ik kijken of ik nog iets leuks kan schrijven over de spelers van 10 jaar geleden.
Geweldig! Vooral die halve finale en finalequote:Op donderdag 19 mei 2005 19:47 schreef ThomasBerge het volgende:
Radio-overzicht met radioverslagen van Jack van Gelder van Ajax Champions League 1994-1995
Ik kwam het vandaag tegen, allemaal flitsen uit alle Champions League wedstrijden van Ajax toen, veel kippenvel momenten
Probeer eens origineel te zijn zeg; Sportweek, Hard Gras en een compleet boek over Ajax 10 jaar geleden.quote:Op donderdag 19 mei 2005 19:23 schreef methodmich het volgende:
Dinsdag zal ik kijken of ik nog iets leuks kan schrijven over de spelers van 10 jaar geleden.
Kut he, als Lenstra je enige stukje historie isquote:Op donderdag 19 mei 2005 20:23 schreef MaxPower het volgende:
[..]
Probeer eens origineel te zijn zeg; Sportweek, Hard Gras en een compleet boek over Ajax 10 jaar geleden.
Tja, als het nu niet goed gaat met Ajax, dan schrijven we toch wat over toen het nog wel goed ging met Ajax...
De historie die in het Westen bekend is ja. Wij weten gelukkig wel beter.quote:Op donderdag 19 mei 2005 20:24 schreef JaWi het volgende:
[..]
Kut he, als Lenstra je enige stukje historie is?
Het hoeft niet te verkopen, het is gewoon voor dit topic. En ik heb net zelfs nog op de heerenveen-site gekeken, maar ik kon er niet warm worden van die historie. Maar als het je niet aanstaat, dan lees je het toch nietquote:Op donderdag 19 mei 2005 20:31 schreef MaxPower het volgende:
[..]
De historie die in het Westen bekend is ja. Wij weten gelukkig wel beter.
Schrijf liever eens iets over begin jaren '70, maar dat verkoopt waarschijnlijk niet onder de huidige ajax-aanhang. Niet commercieel genoeg.
Dan schrijf je een mooie brief naar de redactie. Ik had het over dit topic.quote:Op donderdag 19 mei 2005 20:34 schreef MaxPower het volgende:
Tja als abonnee van zowel Hard Gras als Sportweek kom ik er toch niet onderuit.
En ik had het over Hard Gras en Sportweek, al in mijn eerste post dus ik weet niet wat je punt is?quote:Op donderdag 19 mei 2005 20:35 schreef JaWi het volgende:
[..]
Dan schrijf je een mooie brief naar de redactie. Ik had het over dit topic.
Dan begrepen wij het beide verkeerd. Excuses voor onze domheid en veel plezier in Europaquote:Op donderdag 19 mei 2005 20:37 schreef MaxPower het volgende:
[..]
En ik had het over Hard Gras en Sportweek, al in mijn eerste post dus ik weet niet wat je punt is?
Wat is dit voor onzin? Omniworld kan niets voor Ajax betekenen. Onbegrijpelijk om hier in te stappen. Geen speler wil er naartoe; elke Ajacied heeft immers de clubs voor uitkiezen. En zelfs op gebied van scouting heeft Ajax er nul komma nul aan; zelfde regio. Kost alleen maar tijd. Kan Ajax toch beter ergens anders in investeren als ik naar de ranglijst kijk.quote:Ajax en Omniworld tekenen contract
Ajax en FC Omniworld gaan de komende jaren op technisch gebied samenwerken. De overeenkomst geldt voor vijf jaar, meldde de woordvoerder van Omniworld donderdag.
De ondertekening van het contract tussen de twee voetbalclubs vindt donderdagavond in Almere plaats.
Omniworld hoopt komend seizoen in het betaalde voetbal te debuteren. De club voldoet al aan de financiële voorwaarden. In juni wordt nog bekeken of ook de accommodatie aan alle eisen voldoet. Zo ja, dan kan Omniworld een licentie voor het komende voetbalseizoen in de Gouden Gids Divisie krijgen.
In het vorige topic op de laatste paar pagina's hebben we dit al deels besproken. Ik zie overigens ook het nut er niet echt van in, maar de meningen zijn verdeeldquote:Op donderdag 19 mei 2005 20:44 schreef gras het volgende:
[..]
Wat is dit voor onzin? Omniworld kan niets voor Ajax betekenen. Onbegrijpelijk om hier in te stappen. Geen speler wil er naartoe; elke Ajacied heeft immers de clubs voor uitkiezen. En zelfs op gebied van scouting heeft Ajax er nul komma nul aan; zelfde regio. Kost alleen maar tijd. Kan Ajax toch beter ergens anders in investeren als ik naar de ranglijst kijk.
quote:Van der Vaart: nog niet definitief voor HSV gekozen
Rafael van der Vaart liet tegenover VI.nl weten nog niet definitief te hebben gekozen voor HSV, zoals de Duitse club zelf meldt. "HSV is een grote club, dat moeten we in Nederland niet onderschatten. Ik ben pas 22 en denk dat het een goede stap zal zijn. Besloten is nog niets. Mijn vader gaat de laatste wedstrijd van ze bekijken, zijn oordeel is voor mij erg belangrijk."
Maak je nou geen illusiesquote:Op donderdag 19 mei 2005 18:58 schreef keijz het volgende:
Ah, okee. Ik heb niet teruggelezen...quote:Op donderdag 19 mei 2005 20:45 schreef JaWi het volgende:
[..]
In het vorige topic op de laatste paar pagina's hebben we dit al deels besproken. Ik zie overigens ook het nut er niet echt van in, maar de meningen zijn verdeeld.
Aantrekkingskracht van Ajax is zo groot dat ze anders toch wel hier terecht komen. Heb je echt geen samenwerkingsverband voor nodig.quote:Op donderdag 19 mei 2005 20:46 schreef Suijk het volgende:
Vergis je niet in de jeugdopleiding van Omniworld. Daar komen al menig Ajax talenten vandaan.
Dat klopt wel, maar het gaat er ook om die jongetjes in hun eigen omgeving (ok, Almerequote:Op donderdag 19 mei 2005 20:51 schreef gras het volgende:
[..]
Aantrekkingskracht van Ajax is zo groot dat ze anders toch wel hier terecht komen. Heb je echt geen samenwerkingsverband voor nodig.
Je denkt dat de jeugdopleiding van Omniworld op lange termijn beter dan wel niet gelijkwaardig zal worden?quote:Op donderdag 19 mei 2005 20:54 schreef Suijk het volgende:
[..]
Dat klopt wel, maar het gaat er ook om die jongetjes in hun eigen omgeving (ok, Almere) te laten, bij de ouders thuis. Ik denk dat het op de korte termijn nog geen vruchten zal afwerpen voor Ajax, maar uiteindelijk wel. Flevoland is een behoorlijk potentieel op voetbalgebied.
ik ben er zondag helemaal nietquote:
Ik ben benieuwd hoeveel probleemwijkers er mee komenquote:Op donderdag 19 mei 2005 21:04 schreef Jo0Lz het volgende:
Nou nou das niet zo lief tegenover de Groningers
quote:
Met hulp van Ajax kan de jeugdopleiding zeker goed worden ja. En daar kan Ajax dus op termijn alleen maar van profiteren.quote:Op donderdag 19 mei 2005 20:58 schreef gras het volgende:
[..]
Je denkt dat de jeugdopleiding van Omniworld op lange termijn beter dan wel niet gelijkwaardig zal worden?
En Ghana beschikt overigens ook aan gigantisch potentieel op voetbalgebied.
Ik heb nog een shirtje uit 1995 met Blind achteropquote:19/5/2005 - Supportershome vraagt Ajax artikelen voor nieuwe home
(Gepost door RvN)
BRON: Dapp're Strijders
Het bestuur van het Supportershome verzoekt Ajax fans spullen te doneren om het nieuwe supportshome een sfeervolle inrichting te geven. Door de brand in het oude home zijn veel spullen verloren gegaan. "Om het nieuwe supportershome toch een sfeervolle inrichting te geven waardoor we ons er allemaal weer snel thuis zullen voelen vragen we jullie allemaal om op je kamer of in dozen op zoek te gaan naar mooie spullen van onze club die we in het supportershome op kunnen hangen. Denk hierbij aan shirtjes, vaantjes, sjaals, foto´s, posters en het liefst ook exclusieve spullen zoals een stoeltje uit de Meer of een borstbeeld. Je kan er voor kiezen de spullen te schenken aan het honk of ze op eigen risico in bewaring te geven. "
Davidsquote:Op donderdag 19 mei 2005 21:12 schreef HomerJ het volgende:
Over welke transfer heeft iedereen het hier?
Dus jij bent de man die altijd z'n twee wekelijkse fitness oefeningen doet, door de lange zijde diverse malen te sprinten?quote:Op donderdag 19 mei 2005 21:09 schreef JaWi het volgende:
[..]
Ik heb nog een shirtje uit 1995 met Blind achterop.
Nee, dat ben ik nietquote:Op donderdag 19 mei 2005 21:32 schreef SoA-Holic het volgende:
[..]
Dus jij bent de man die altijd z'n twee wekelijkse fitness oefeningen doet, door de lange zijde diverse malen te sprinten?
Wat een held is dat!Ik heb 'm dit jaar verassend vaak voorbij zien sprinten.
Die gast is zwáár okayquote:Op donderdag 19 mei 2005 21:32 schreef SoA-Holic het volgende:
[..]
Dus jij bent de man die altijd z'n twee wekelijkse fitness oefeningen doet, door de lange zijde diverse malen te sprinten?
Wat een held is dat!Ik heb 'm dit jaar verassend vaak voorbij zien sprinten.
Robbie is diep van binnen ook een jood volgens mijquote:
Piet, jongen, je weet toch, diep van binnen, is iedereen een beetje ......quote:Op donderdag 19 mei 2005 22:03 schreef PyTh het volgende:
[..]
Robbie is diep van binnen ook een jood volgens mij![]()
Net zoals iedere rechtgeaarde Ajax-supporter heb je die wedstrijd toch wel op video staan?quote:
quote:Op donderdag 19 mei 2005 22:03 schreef PyTh het volgende:
[..]
Robbie is diep van binnen ook een jood volgens mij![]()
Nee niet daarom Robbiequote:Op donderdag 19 mei 2005 22:23 schreef TerroRobbie het volgende:
[..]
![]()
Omdat ik moet lachen omdat iemand geassocieerd word met die mongool die over de tribune's rent?![]()
Dat hoop je, lijkt me.quote:Op donderdag 19 mei 2005 22:21 schreef Nashje het volgende:
Ik denk trouwens dat Davids volgende week tekent.
Ik heb de video van dat champions league jaar... maar die videoband is naar de kleutequote:Op donderdag 19 mei 2005 22:21 schreef Suijk het volgende:
[..]
Net zoals iedere rechtgeaarde Ajax-supporter heb je die wedstrijd toch wel op video staan?
Heb em al gebrand, morgenochtend luisteren in auto op weg naar werk..quote:Op donderdag 19 mei 2005 19:47 schreef ThomasBerge het volgende:
Die verhalen die op het ajaxnetwerk forum verspreid worden door zogenaamde vriendjes van een niet nader te noemen bronquote:Op donderdag 19 mei 2005 22:39 schreef Nashje het volgende:
Ik heb al weken lang het gevoel dat Edgar terugkomt, en de verhalen worden ook steeds sterker.
Mijn zus heeft nog een gesloopt stoeltje uit de kuip, telt dat ook?quote:Op donderdag 19 mei 2005 21:09 schreef JaWi het volgende:
[..]
Ik heb nog een shirtje uit 1995 met Blind achterop.
Insecticide opspuiten en in de container ermee!quote:Op donderdag 19 mei 2005 22:51 schreef Againzender het volgende:
[..]
Mijn zus heeft nog een gesloopt stoeltje uit de kuip, telt dat ook?
Tenminste nog 1 team dat wat wint dit seizoenquote:19-05-2005: B1 wint weer van Ajax en pakt de dubbel
Feyenoord B1 heeft vanavond de nationale beker voor B-jeugd gewonnen! Daarmee is de dubbel een feit. Donderdagavond veroverde de ploeg van Cor Adriaanse in Nieuwegein de beker na een 2-1 zege op... Ajax B1. Minder dan vier weken geleden troefde Feyenoord de Amsterdammers ook al af in de titelstrijd.
Kutquote:
Verpest het nou niet voor mequote:
Krijgen ze nu ook een huldiging op de Coolsingelquote:Op donderdag 19 mei 2005 23:18 schreef fransie102 het volgende:
[..]
Tenminste nog 1 team dat wat wint dit seizoen
Heb jij mijn post uit het vorige topique gelezen?quote:Op donderdag 19 mei 2005 22:53 schreef Erwtensoep het volgende:
[..]
Insecticide opspuiten en in de container ermee!
Anthony Obodai???quote:Op vrijdag 20 mei 2005 07:55 schreef Lionheaad het volgende:
Uhm...wie is dat mega talent dat naar Real madrid gaat??
Mijn god, ik vroeg alleen aan die jongen waarom hij niet aangaf wáárom hij dacht dat Davids volgende week tekent, als dat al niet meer magquote:
Same here, maar hier is ook m'n video recorder naar de klote dus zoek nog steeds een dvd ofzo ervanquote:Op donderdag 19 mei 2005 22:32 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Ik heb de video van dat champions league jaar... maar die videoband is naar de kleute![]()
Moet de dvd nog FF hebben van de finale.
Gaan jullie nu feest vieren op de coolsingel??quote:Op donderdag 19 mei 2005 23:18 schreef fransie102 het volgende:
[..]
Tenminste nog 1 team dat wat wint dit seizoen
Die heb ikquote:Op donderdag 19 mei 2005 22:32 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Ik heb de video van dat champions league jaar... maar die videoband is naar de kleute![]()
Moet de dvd nog FF hebben van de finale.
quote:Blind laat niets los over onderhandelingen met Davids
In een interessant en aan te raden interview met Danny Blind in het Algemeen Dagblad wordt de Ajax coach uiteraard gevraagd naar de stand van zaken rond Edgar Davids. "Ik ga er niet op in hoe dat er voorstaat. Maar als je het over types hebt die een team kunnen completeren, dan is hij wel een voorbeeld ja. Edgar heeft dynamiek, hij kan vóóruit denken en heeft ontzettend veel waarde bij balverlies."
quote:Bij Ajax is de zon weer doorgebroken
Door Sjoerd Mossou
Een seizoen vol achterklap en teleurstelling eindigt overmorgen met de tweede plaats in de eindstand.
De zon is bij Ajax weer doorgebroken. Verantwoordelijk daarvoor is trainer Danny Blind: trainer, hoofd opleidingen en technisch directeur in één. ,,Ik heb niet zoveel stukjes meer nodig om de puzzel compleet te maken.''
'Waarschijnlijk kan ik nu weer wat vaker thuis eten', zei u op uw eerste werkdag als hoofdtrainer. Is het er al van gekomen?
,,Duidelijk minder dan ik had verwacht. Nog steeds heb ik de neiging om vanuit de Arena naar de Toekomst te rijden aan het eind van de middag. Om mee te denken en te praten over dingen die spelen, of om even naar een jeugdelftal te gaan kijken. Die ruggespraak wordt gewaardeerd, er zijn nog steeds dingen die overgedragen moeten worden.
Ik zeg het zeker niet om daar interessant over te doen, maar als hoofd opleidingen maakte ik weken van 70, 75 uur. Dat kán ik omdat ik ontzettend veel van voetbal hou, het is óók een hobby voor me. Ik steek nu eenmaal graag veel tijd in het werk dat ik doe. Thuis weten ze dat, ze kennen me en accepteren het. Hoe moeilijk dat soms ook is.
Het is wel eens lastig uit te leggen dat de E2 van Ajax belangrijker is dan het handbalteam van je dochter. Maar de F-jes en E-tjes trainen om zes uur, dan kun je niet om vijf uur naar huis gaan. Ik wil alles weten. Dat kan alleen als je er áltijd bent.''
U verenigt momenteel hoofdtrainer, technisch directeur én hoofd opleidingen in één persoon.
,,Dat kun je niet helemaal zo stellen. De verantwoordelijkheden zijn wel verdeeld over een aantal personen. Maar ik ben wel bij veel dingen betrokken ja. Een transfer moet bijvoorbeeld breed gedragen worden binnen de hele club, maar ík moet vervolgens de eindbeslissing nemen. Dat betekent dat ik de speler ook uitvoerig aan het werk heb moeten zien. Ik vind het prettig om mee te denken op de verschillende terreinen. Al kan dat natuurlijk niet eeuwig duren.''
Ajax heeft nog steeds drie cruciale vacatures niet ingevuld. Wat heeft de club nodig in de top?
,,In mijn visie omvat de technisch directeur van Ajax véél meer dan alleen het eerste team. In een ideale situatie zorgt de td dat de verschillende geledingen binnen de club goed functioneren; de scouting, de opleiding, het eerste team, de contacten met de KNVB. Hij moet zorgen dat alles en iedereen goed op elkaar is afgestemd.
Daarom denk ik dat Ajax in de eerste plaats iemand nodig heeft die goed communiceert, duidelijk is en daadkracht heeft. Een gevestigde naam of een zwaargewicht is geen must volgens mij. Natuurlijk, het is prettig als je voor een Champions League-wedstrijd met Rummenigge of Beckenbauer binnenkomt. Dat is een pré, absoluut, maar het is voor Ajax niet cruciaal op dit moment.''
Tot een maand of twee geleden doorliep Ajax een seizoen vol teleurstelling, rumoer en conflicten. Wat trof u aan bij de spelersgroep?
,,Het klinkt misschien raar, maar ik heb me helemaal niet zo bezig gehouden met de gemoedstoestand van het team. Ik heb daar niet specifiek naar gevraagd of op gelet. Bewust. Ik wilde vanaf de eerste dag met het voetbal aan de slag. Omdat ik gelóóf in de kwaliteiten van deze groep, op technisch en tactisch gebied.
Van daaruit ben ik gaan kijken hoe we de boel op gang konden helpen. Elke verandering geeft turbulentie. Dat brengt frisheid en ik denk dat het effect daarvan zichtbaar was. Daarna was en is het zaak dat vast te houden.''
U lijkt meer op de ambachtelijke voetbaltrainer dan op een 'people's manager', zoals Guus Hiddink dat bijvoorbeeld is.
,,Ik geef graag training en ik hou van voetbal. In dat opzicht klopt dat stempel van voetbaltrainer dus wel. Ik heb veel vertrouwen in mijn assistenten Gerard van der Lem en Ruud Krol, maar ik zou het team en de training nog niet los kunnen laten zoals Guus Hiddink dat doet. Ik wil bezig zijn, sturen, coachen.
Ik denk dat zoiets ook met leeftijd te maken heeft, met ervaring. Guus was in 1988 óók niet dezelfde coach als dat hij nu is. Wellicht komt dat onafhankelijke, dat losse met de jaren. Delegeren kun je leren, denk ik.''
Vóór uw aanstelling, zat uw grootste twijfel 'm in het moment. Voor sommige spelers kwam de trainerswissel echter net op tijd.
,,Daar ben ik me van bewust. En ik zag na een paar dagen ook dat het goed was om nú te beginnen. Het belangrijkste was dat ik niet tegen mijn natuur in hoefde te werken. Dus niet van wedstrijd naar wedstrijd leven, maar een proces in gang zetten. Dat kón ook.
We hebben twee zeperds opgelopen en er had er nog één kunnen volgen, maar het had niets afgedaan aan mijn manier van werken. Een ander punt van zorg was dat ik laat in het seizoen afscheid moest nemen van de jeugdopleiding. Op een belangrijk moment, waarin er veel beslissingen moesten worden genomen.
Hét argument om er toch in te stappen was: je wint tijd. Dat was het belangrijkste pluspunt om het wél te doen. Achteraf is dat ook gebleken, richting het komende seizoen hebben we winst geboekt.''
Voor Rafael van der Vaart kwam u niet op tijd, is dat frustrerend?
,,Frustrerend niet, jammer wel. Door zijn blessures heb ik eigenlijk amper de keuze gehad om hem wel of juist niet op te stellen. Dat wordt wel eens vergeten. Ik heb gesprekken met Rafael gevoerd en liet hem tegen PSV meteen spelen. Daarmee gaf ik toch een soort signaal af. Maar op het moment dat ik a zei kon hij geen b zeggen, want hij kwam met een hamstringblessure terug van zijn interland.
Toen Rafael in de wedstrijd tegen Willem II terugkeerde - dus ná ons sterke optreden tegen AZ - was het logisch dat ik mijn elftal intact liet. Vervolgens raakte hij geblesseerd aan zijn enkel en hebben we niet meer kunnen werken. Jammer, want ik geloof oprecht in zijn kwaliteiten.
Op de trainingen zag je dat meteen na zijn terugkeer al: zijn passing, zijn overzicht, Rafael heeft uitzonderlijke kwaliteiten. Wie zó'n bliksemstart heeft gemaakt als hij, kán gewoon heel goed voetballen. Het bestaat niet dat hij dat opeens kwijt zou zijn.''
Was hij nog te redden geweest voor Ajax?
,,Het is moeilijk te zeggen of ik zijn gevoel kan raken, dat hangt van heel veel factoren af. Ik heb duidelijk tegen hem gezegd dat ik het jammer zou vinden als hij weggaat. Maar je merkt het als iemand eigenlijk al een besluit heeft genomen. Al is het nu afwachten of de clubs en hijzelf er ook echt uitkomen. Áls hij weggaat, is dat een verlies. Dan moet je voor komend seizoen toch op zoek naar 10 tot 12 goals.''
Wat heeft Ajax nog nodig richting het komende seizoen?
,,Niet zo heel veel. Hooguit op een paar plaatsen - die ik niet wil benoemen - kunnen we nog wat specifieke kwaliteiten gebruiken. Dat moet je zien in een geheel. Als trainer streef ik ernaar dat je met de elf poppetjes die je het veld instuurt, alle kanten op kunt. Dat je zelf kunt veranderen, én dat je kunt anticiperen op een situatie. Zonder te wisselen, want dan klopt de invulling van je team niet.''
Is het elftal van 1995, waar u aanvoerder van was, een blauwdruk voor wat u nastreeft?
,,De stap naar succes hangt altijd af van puzzelstukjes. Passen die juist wel of net niet. Neem Cocu bij PSV, of Rijkaard destijds bij Ajax. Dat zijn de gouden stukjes die precies op het juist moment op hun plaats vallen. Maar het hangt van heel veel factoren af of je zover komt.
Als trainer probeer je bepaalde stappen te maken. Individuen en linies moeten elkaar aanvullen in een elftal. Neem ons huidige middenveld: Maduro of Galásek hebben het spelinzicht en de rust, De Jong is dynamisch en Sneijder heeft de intelligente passing. In het team van 1995 klopte die balans over het hele elftal. Op topniveau bovendien.
Wij konden haarfijn anticiperen op veranderingen in een wedstrijd. In dat team betekende dat bijvoorbeeld dat Davids met veel ruimte in zijn rug moest kunnen verdedigen. Nou, dat kon je hem wel toevertrouwen.''
U noemt de naam van Davids. Dat kan geen toeval zijn.
,,Ik ga er niet op in hoe dat er voorstaat. Maar als je het over types hebt die een team kunnen completeren, dan is hij wel een voorbeeld ja. Edgar heeft dynamiek, hij kan vóóruit denken en heeft ontzettend veel waarde bij balverlies.
Bovendien léést hij situaties, op basis van zijn ervaring en spelinzicht. Wij hebben niet de ervaren koppeling Cocu-Van Bommel-Vogel, dáár verliezen we het vooralsnog. Dergelijke spelers rúiken het bloed, of voelen wanneer ze juist een pas op de plaats moeten maken. Davids heeft dat ook. Het verleden tussen mij en Edgar? Dat zou daar volledig los van moeten staan.''
Nee. Maar ik hoop het wel.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:46 schreef PyTh het volgende:
Zijn jullie al overtuigd dat Davids terug komt jongens?
Jaquote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:46 schreef PyTh het volgende:
Zijn jullie al overtuigd dat Davids terug komt jongens?
hehe JaWi, maak je nou niet blij met een dooie mus manquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |