erg he. in mijn straat zijn stelselmatig mensen weggehaald en nooit meer terug gekomen. ik woon godzijdank net op een nummer dat er tussen valt.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:38 schreef Xebrozius het volgende:
Check. En bedankt voor de link.
Van de vier mensen die hier gewoond hebben heeft niemand Auschwitz overleefd wat erg wrang is...
er stond juist heel veel in rotterdam. maar dat is gebombardeerd idd.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:42 schreef ThE_ED het volgende:
Stonden hier toen nog geen huizen, sowieso stond er weinig in Rotterdam, dat ook nog eens.
er zijn wel meer landen in europa geweest die meer dan coöperatief waren helaas. ik vind het nog steeds heel bijzonder dat er joden in europa wonen of, sterker nog, willen wonen na dit gebeuren.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:45 schreef Xebrozius het volgende:
Zoek voor de aardigheid eens op de Folkingestraat en Nieuwstad in Groningen... dat was vroeger de Joodse buurt.
Mirjam Velleman
Groningen, 18 april 1939
Auschwitz, 12 oktober 1942
Bereikte de leeftijd van 3 jaar
Drie jaar.. Echt heel triest.
En het zieke is nog wel dat Duitsland Nederland zo prees omdat wij als geen ander land zo georganiseerd en gestructureerd Joden deporteerden.
kende je de link golfer?quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:46 schreef golfer het volgende:
Je kunt ook op familienaam daar zoeken en zie hier het resultaat van mijn moeders familie:
http://www.joodsmonument.nl/institution.php?thg_id=1007.158720&lang=nl
oh ja, die enige overlevende was dus mijn moeder.
Rechtsbovenin. Daar waar 'zoek' staat...quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:47 schreef melanie_the_miss het volgende:ik kan niet vinden waar ik mijn aderes kan intypen
Waar gaan ze anders heen? Overal is wel (een vorm van) antisemitisme. En in Israël zit je nu ook niet heel rustig.quote:
ja daarom ben ik ook altijd tegen het anti-semitisme geweest.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:48 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Waar gaan ze anders heen? Overal is wel (een vorm van) antisemitisme. En in Israël zit je nu ook niet heel rustig.
Ja, was er al eerder geweest en heb ze nog wat aanvullende info gemaild over rest van mijn vermoorde familieleden, maar dat is nog niet verwerkt.quote:
ik vind dit een beter monument dan wat ze nu in berlijn bouwen. persoonlijk dan.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:49 schreef golfer het volgende:
[..]
Ja, was er al eerder geweest en heb ze nog wat aanvullende info gemaild over rest van mijn vermoorde familieleden, maar dat is nog niet verwerkt.
Omdat het overal is?quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:49 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja daarom ben ik ook altijd tegen het anti-semitisme geweest.
omdat ik niet snap hoe je mensen zo stelselmatig kan benadelen in hun ontwikkeling.quote:
Eh? Waarom? Omdat men anders nergens heen kan? Lijkt me dat dat haat tegen elke bevolkingsgroep ongewenst is en dat daarom antisemitisme ook ongewenst is. Ik heb echt niet meer of minder medelijden met joden dan met ariërs, mongolen of slaven. Ik bedoel; tuurlijk heeft het volk an sich veel geleden, maar om daarom nu maar een speciaal plekje voor de jodenhaat in je denken te creëren.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:49 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja daarom ben ik ook altijd tegen het anti-semitisme geweest.
vind je het heel erg als ik hier geen antwoord op geef? overigens ga ik al veel te ver in mijn eigen topic. ik vind het een heel erg mooi online-monument en wil niet hebben over wat erger is. ok?quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:51 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Eh? Waarom? Omdat men anders nergens heen kan? Lijkt me dat dat haat tegen elke bevolkingsgroep ongewenst is en dat daarom antisemitisme ook ongewenst is. Ik heb echt niet meer of minder medelijden met joden dan met ariërs, mongolen of slaven. Ik bedoel; tuurlijk heeft het volk an sich veel geleden, maar om daarom nu maar een speciaal plekje voor de jodenhaat in je denken te creëren.
Je drukt je ongelukkig uit, en dan heb ik het nog niet eens over je Duitse bijwoordelijke bepaling.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:51 schreef ThE_ED het volgende:
tuurlijk heeft het volk an sich veel geleden, maar om daarom nu maar een speciaal plekje voor de jodenhaat in je denken te creëren.
sgoed, maar geef dan ff een linkje.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:53 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
vind je het heel erg als ik hier geen antwoord op geef? overigens ga ik al veel te ver in mijn eigen topic.
welk linkje?quote:
folkingestraat is helemaal leeggehaald door die kutduitersquote:Op donderdag 19 mei 2005 00:45 schreef Xebrozius het volgende:
Zoek voor de aardigheid eens op de Folkingestraat en Nieuwstad in Groningen... dat was vroeger de Joodse buurt.
Mirjam Velleman
Groningen, 18 april 1939
Auschwitz, 12 oktober 1942
Bereikte de leeftijd van 3 jaar
Drie jaar.. Echt heel triest.
En het zieke is nog wel dat Duitsland Nederland zo prees omdat wij als geen ander land zo georganiseerd en gestructureerd Joden deporteerden.
Ach, iedere nederlander woonde in een dergelijk huis. En sinds die uitzending van 'Andere tijden' zijn al mij vermoedens tav. WOII in NL bevestigt; Eigenlijk waren die duitsers wel gezellig en die joden alleen maar vervelend,quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:34 schreef zoalshetis het volgende:
deze link is bijzonder. het geeft een beeld hoeveel joden er eigenlijk wel niet zijn weggehaald uit nederland tijdens de tweede wereldoorlog. wellicht dat het na 60 jaar nu toch nog "dicht bij je bed" staat, als je dit allemaal leest.
je kan je adres invullen en dan zien of je in zo'n huis woont.
http://www.joodsmonument.nl
echt? hier niet.quote:
quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:17 schreef zoalshetis het volgende:
echt? hier niet.
ze zijn allebei mooi, dit is alleen zo dicht bij huis.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:27 schreef LaZZ het volgende:
Toch mooi zo'n monument, ook al vind ik dat monument in Berlijn ook erg goed!
dat is de site dude, klik maar eens op zo'n mooi kleurtje.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:28 schreef Barcelona het volgende:
[..]
[afbeelding]
kan me niet voorstellen dat ik de enigste ben met deze mooie kleurtjes
en rechts onderaan kun je de zoek funktie gebruikenquote:Op donderdag 19 mei 2005 02:29 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat is de site dude, klik maar eens op zo'n mooi kleurtje.
quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:29 schreef zoalshetis het volgende:
dat is de site dude, klik maar eens op zo'n mooi kleurtje.
Precies, als je dan zo ziet wat zich klaarblijkelijk allemaal in de straten heeft afgespeeld waar ik nu vrolijk rondloop en plezier maak zet dat je best aan het denken. Hoe mensen hier dus klaarblijkelijk over straat zijn gesleurd, vernederd, verkracht, vermoord etc.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:29 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ze zijn allebei mooi, dit is alleen zo dicht bij huis.
ik woon op de ceintuurbaan, maar die is te lang om te posten...quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:34 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Precies, als je dan zo ziet wat zich klaarblijkelijk allemaal in de straten heeft afgespeeld waar ik nu vrolijk rondloop en plezier maak zet dat je best aan het denken. Hoe mensen hier dus klaarblijkelijk over straat zijn gesleurd, vernederd, verkracht, vermoord etc.
Eens even een kijkje nemen, was het daar dan echt zo'n jodenbuurt?quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:35 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik woon op de ceintuurbaan, maar die is te lang om te posten...
nee het was een buurt waar ook veel joden woonden zo als je straks zal zien.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:37 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Eens even een kijkje nemen, was het daar dan echt zo'n jodenbuurt?
gelukkig is dat niet vastgelegd... maar denk ook eens aan de diamantbuurt, smaragdbuurt..etc.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:38 schreef LaZZ het volgende:
Klaarblijkelijk wel dus, hoeveel Joden wonen er daar nu nog eigenlijk?
Zoiets is inderdaad niet mooi om te zien maar wel confrontrerend en belerend m.i.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:39 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
gelukkig is dat niet vastgelegd... maar denk ook eens aan de diamantbuurt, smaragdbuurt..etc.
geen dank. erg he?quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:40 schreef Dagonet het volgende:
Mooi topic zoalshetis, bedankt voor de link. Ik woon zelf in Almere dus wat dat betreft woon ik 'veilig' maar als ik kijk naar de straat waar ik geboren ben...
Alsof dat per se wat zou zeggen, gezien de migratiestromen zou dat waarschijnlijk geen enkel bruikbaar beeld geven, zelfs niet al was er niemand vermoord of iedereen.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:38 schreef LaZZ het volgende:
Klaarblijkelijk wel dus, hoeveel Joden wonen er daar nu nog eigenlijk?
quote:
quote:Op het eerste scherm van het Monument ziet u alle gezinnen waarvan een of meer leden de oorlog niet hebben overleefd, als blokje verbeeld. Elk blokje staat voor een gezin, elk staafje binnen een blokje staat voor een persoon.
Hoge blauwe staafjes staan voor volwassen mannen, hoge rode staafjes staan voor volwassen vrouwen. Halfhoge groene staafjes staan voor jongens tussen de 6 en 21, gele staafjes van dezelfde hoogte staan voor meisjes tussen de 6 en 21. De laagste staafjes staan voor kinderen onder de zes jaar: jongens zijn lichtblauw meisjes zijn roze. Overlevende gezinsleden - waarover in het monument verder geen informatie is opgenomen - zijn alleen op de gezinspagina's en dus niet op de homepage met een kleurloos staafje opgenomen, dat geen informatie over geslacht of leeftijd prijsgeeft.
Door op ‘zomaar’ een blokje te klikken, komt u bij ‘zomaar’ een gezin, dat weer uit verschillende personen bestaat, ook weer met elk hun eigen pagina. Zo worden op een scherm alle getroffen gezinnen verbeeld, terwijl met een muisklik een specifiek gezin wordt getoond en na doorklikken de individuele gezinsleden een eigen pagina krijgen.
Jaquote:
Misschien niet nee, maar wel als je dit bij een substantieel aantal straten bekijkt. Dan zie je waarschijnlijk best een contrast waar je niet vrolijk van word.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:41 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Alsof dat per se wat zou zeggen, gezien de migratiestromen zou dat waarschijnlijk geen enkel bruikbaar beeld geven, zelfs niet al was er niemand vermoord of iedereen.
Dan moet je het dus gewoon per stad bekijken ofzo, dan zie je idd wel een contrast denk ik, maar ja, dan ga je weer een beetje voorbij aan het unieke van juist deze site.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:44 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Misschien niet nee, maar wel als je dit bij een substantieel aantal straten bekijkt. Dan zie je waarschijnlijk best een contrast waar je niet vrolijk van word.
Precies en daarom is dit ook een nutteloze discussie. Ik doelde dus ook eerder op het feit van wat er nu nog bestaat van die families van toen hier in Adam etc.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:46 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Dan moet je het dus gewoon per stad bekijken ofzo, dan zie je idd wel een contrast denk ik, maar ja, dan ga je weer een beetje voorbij aan het unieke van juist deze site.
Nouja, nutteloos, het laat wel goed de opzet van deze site zien.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:48 schreef LaZZ het volgende:
[..]
Precies en daarom is dit ook een nutteloze discussie.
Vind ik niet. Jij begon erover en ik merk alleen op dat het waarschijnlijk niets zegt, lijkt me dat dat duidelijk moet zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:53 schreef LaZZ het volgende:
Ik bedoel dus dat het nutteloos is om te zeggen of het een goed beeld zou geven.
the ed. ik snap dat je nogal cynisch bent ten aanzien van bepaalde dingen. vind ik prima, maar kun je dat aub ergens anders gaan doen?quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:55 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Vind ik niet. Jij begon erover en ik merk alleen op dat het waarschijnlijk niets zegt, lijkt me dat dat duidelijk moet zijn.
Overigens; wat wonen jullie allemaal in oude wijken (blijkbaar); geen enkele straat waar ik gewoond heb staat erbij.
Ik ben helemaal niet cynisch over dit. Maar als ik niet eens meer commentaar mag geven op bepaalde opmerkingen dan vraag ik me af waarom je een topic opent.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:58 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
the ed. ik snap dat je nogal cynisch bent ten aanzien van bepaalde dingen. vind ik prima, maar kun je dat aub ergens anders gaan doen?
Het zegt inderdaad niet veel zoals ik al zei, zou alleen wel interessant om te zien wat die anderen nu doen. Maargoed, wat Dagonet al zei lijkt mij dit niet het topic om hierover te gaan discussiëren.quote:Op donderdag 19 mei 2005 02:55 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Vind ik niet. Jij begon erover en ik merk alleen op dat het waarschijnlijk niets zegt, lijkt me dat dat duidelijk moet zijn.
Overigens; wat wonen jullie allemaal in oude wijken (blijkbaar); geen enkele straat waar ik gewoond heb staat erbij.
IJsselstein vindt hij ook niet...quote:Op zaterdag 21 mei 2005 15:17 schreef MouseOver het volgende:
Wat vreemd.. Heerlen >> "Plaats niet gevonden"?
Dit is toch geen flauwe grap man, ik zeg alleen dat hij IJsselstein niet kan vinden als ik het intyp bij plaatsnaam.quote:Op zondag 22 mei 2005 19:31 schreef zoalshetis het volgende:
mouseover en cappp. onzin! ik heb het net opgezocht. jammer dat jullie op deze manier de waarheid proberen te ridiculiseren. kunnen jullie dat in een ander topic doen? dit gaat om een monument en om respect. niet om flauwe grappen. en ja godzijdank zal echt wel eens een plaats of straat zijn waar geen joden woonden.
en als ik het intyp krijg ik heel veel namen. vandaar mijn opmerking. probeer het eens als je downscrolled en dan helemaal rechts onderin je plaats intyped, geldt dus ook voor heerlen.quote:Op zondag 22 mei 2005 20:07 schreef cappp het volgende:
[..]
Dit is toch geen flauwe grap man, ik zeg alleen dat hij IJsselstein niet kan vinden als ik het intyp bij plaatsnaam.
Of is het die tijd van de maand?![]()
Ik heb m'n eerste reactie op je post ingesliktquote:Op zondag 22 mei 2005 19:31 schreef zoalshetis het volgende:
mouseover en cappp. onzin! ik heb het net opgezocht. jammer dat jullie op deze manier de waarheid proberen te ridiculiseren. kunnen jullie dat in een ander topic doen? dit gaat om een monument en om respect. niet om flauwe grappen. en ja godzijdank zal echt wel eens een plaats of straat zijn waar geen joden woonden.
misschien moet jij eerst tot tien denken voor je post.quote:Op zondag 22 mei 2005 20:08 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ik heb m'n eerste reactie op je post ingeslikt![]()
Maar het werkt idd niet bij "Toon de joodse gezinnen uit de plaats:" (linksonder dus). Het zoekschermpje rechts blijkt wel te werken.
En tel voortaan eerst tot 10 voor je je bek opentrekt![]()
Ik geloof dat m'n oorspronkelijke post een stuk fatsoenlijker van toon was dan je reactie eropquote:Op zondag 22 mei 2005 20:09 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
misschien moet jij eerst tot tien denken voor je post.
ok ok, ik dacht dat ze zat te klootviolen, omdat heerlen zo ontzettend vaak voorkomt, mea culpa. sorry en vergiffenis.quote:Op zondag 22 mei 2005 20:12 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ik geloof dat m'n oorspronkelijke reactie een stuk fatsoenlijker van toon was dan je reactie erop![]()
* MouseOver out
Een Adolfstraat, de ironie...quote:Op maandag 23 mei 2005 11:42 schreef Natalie het volgende:
Mijn grootouders woonden (na aan wal te zijn gegaan) aan de Graaf Adolfstraat te Groningen..
Gezin Heiman Frank »
Graaf Adolfstraat 25, Groningen »
Situatie in juni 1941
Inboedellijst »
Heiman Frank
Groningen, 17 januari 1916
Auschwitz, 19 oktober 1942
Gezinshoofd
Lentje Rebekka Frank-de Raay »
Hagen, 25 november 1916
Echtgenote
André Harry Frank »
Groningen, 3 februari 1941
Zoon
Ook uit mijn huis zijn Joden gedeporteerd en later vermoord in een concentratiekamp. Ik wist het overigens omdat al een en ander over de geschiedenis van het huis bekend is.quote:Op donderdag 19 mei 2005 00:34 schreef zoalshetis het volgende:
deze link is bijzonder. het geeft een beeld hoeveel joden er eigenlijk wel niet zijn weggehaald uit nederland tijdens de tweede wereldoorlog. wellicht dat het na 60 jaar nu toch nog "dicht bij je bed" staat, als je dit allemaal leest.
je kan je adres invullen en dan zien of je in zo'n huis woont.
http://www.joodsmonument.nl
Het antisemitisme lijkt de laatste tijd weer toe te nemen. Ook in Nederland. Blijkbaar zijn er veel mensen die grote moeite hebben om van de geschiedenis te leren.quote:Op maandag 6 februari 2006 14:57 schreef zoalshetis het volgende:
dank voor je kick. misschien wel handig omdat er steeds meer mensen zijn die struikelen over getalletjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |