Het grootste nadeel van de 'visie' van iemand als Siebelt is dat hij enkel de politieke richting van iemand ziet als een teken van 'corruptie', en vervolgens volstaat hij dus enkel met het aantonen van bv verbanden tussen een politicus en het krakersmilieu, wat voor hem 'genoeg' is....
Het jammere aan die eenkennige visie is dat hij daarbij zelf eigenlijk ook een objectieve analyserende visie mist, die eventjes los kan koppelen van zijn eigen politieke overtuiging en 'objectief' kijkt naar waar de fouten liggen ...
Natuurlijk heeft het onderwerp van zijn boek, over het linkse partijpolitieke netwerk wel degelijk een mogelijk zeer negatief aspect, namelijk omdat deze partij-politieke netwerken ook snel een draagvlak kunnen vormen voor corruptie...
Het is onzinnig om et doen alsof er een direkt verband staat tussen Jack Bogers en Volkert vd Graaff, dat is er hoogstwaarschijnlijk niet, maar Jack Bogers heeft wel heel duidelijk een wet overtreden door een partijlid van hem in te lichtten over een strafonderzoek, en zijn mogelijke betrokkenheid als werkgever daarin ...
Dat Jack Bogers dat doet, komt door pure partij-politiek denken, en helaas is dat in wets-europese democratieeen heel gewoon ... datzelfde aspect zie je heel duidelijk bv ook terug in de spende-affaire rondom Kohl, de ElfAquitaine-affaire van Chirac en Parijse politici, waar mensen elkaar 'ruggedekking' geven, uit partijpolitieke overwegingen ...
Vanochtend een interssante radiodocumentaire geluisterd over partijpolitieke corruptie in Duitsland (in duitsland is de berichtgeving en analyse hiervan vé´l verder dan in Nederland, waar te veel makkelijk in de 'doofpot' beland, en door de verslingering tussen journalisme en partijpolitiek, via de publieke omroep, is dat enkel erger)
http://www.swr.de/swr2/se(...)005/05/19/index.html(in duits, naar ik meen komt een realmedia-stream ook online tegend e avond)
In welke zin Volkert vd Graaff daarin nu wekelijk een rol speelt, ik denk dat Siebelt zichzelf hopeloos vastlult door te suggereren dat Volkert vd Graaff 'opdracht' zou hebben gekregen voor de moord ... dat zou onzinig zijn .
Wel is het interessant om te onderzoeken welke invloed het lobby-milieu en partij-politiek op zo iemand als Volkjert vd Graaff gehad heeft, en mogelijk op zijn beslissing om de moord op Fortuyn te plegen:
Volkert vd Graaff was actief binnen verenigingen met een duidelijke partij-politieke achtergrond, maar was daarin een 'eenling', iemand die zelf geen partijlid was (naar ik meen?)... waarschijnlijk ook puur uit ideeele motieven...
Dat maakt hem des te kwetsbaarder, simpelweg omdat hij in zo'n positie waarschijnlijk eerder 'last' had van zn ideeele achtergrond, omringd door mensen die misschien minder met ideeele motieven bezig zijn, maar met politieke carriere ....
Fortuyn daarentegen was een direkt gevaar voor de 'partij-politiek', edoch anderszijds ook direkt slachtoffer van 'baantjesjagers' die zich op hem stortten zodra hij in korte tijd opeens een partij moest 'gronden' (zie de LPF)...
Ik kan me goed voorstellen dat de frustratie over zulke partij-politiek bij iemand als Volkert vd Graaf, ergernis over corruptie (hoogstwaarschijnlijk heeft hij voor Fortuyn, ook eerder een milieu-ambtenaar vermoord) uitliep in een 'psychische crisis'.. die uitmond in de moord..
waarom hij specifiek de moord op Fortuyn is dan de interessantste vraag, voorlopig is hooguit bekend dat vd Graf hierin een 'bedreiging' zag, mogelijk 'ideeel', maar evenzeer een bedreiging voor het systeem waar hij zelf zo dicht in vast was komen te zitten ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25