abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 mei 2005 @ 15:36:41 #26
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_27085549
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:31 schreef blackmage het volgende:
als ik een pet draag doe ik dat omdat mijn haar er niet uitziet en als ik dan een pet op het gehad dan gaat het er niet beter uit zien.

waarom moet ik hem dan afdoen in een winkel en voor lul te lopen.
Dan ligt dat deels helemaal aan u.
Dan kamt men zijn/haar haar maar voordat men de deur uitgaat.
Zo een grote moeite is dat niet.

Loopt iemand met een snotbel rond, en loopt dus voor lul, dan doet men daar toch ook iets aan?
Dat het haar er niet uitziet is geen excuus. Daar valt iets aan te doen.
Bij verminkte mensen kan ik me nog iets bij voorstellen dat die een hoed/pet en zonnebril dragen.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 15:37:16 #27
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27085565
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:35 schreef dazzle123 het volgende:
Wat ik er van vind? Ik vind het flauwekul. Maar het past helemaal in de tijdsgeest van nu. Het lijkt wel alsof alle fatoensrakkers en moraalridders onder hun stenen vandaan zijn gekropen de laatste tijd. Ik zit alleen nog even te wachten op het moment dat de dominees weer massaal hun hol uit komen.
Golfbewegingen. Is normaal.
Vampire Romance O+
  dinsdag 17 mei 2005 @ 15:44:44 #28
72550 blackmage
happy slap
pi_27085817
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:36 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dan ligt dat deels helemaal aan u.
Dan kamt men zijn/haar haar maar voordat men de deur uitgaat.
Zo een grote moeite is dat niet.

Loopt iemand met een snotbel rond, en loopt dus voor lul, dan doet men daar toch ook iets aan?
Dat het haar er niet uitziet is geen excuus. Daar valt iets aan te doen.
Bij verminkte mensen kan ik me nog iets bij voorstellen dat die een hoed/pet en zonnebril dragen.
ik heb stekeltjes maar soms zit het gewoon niet, als ik net h eb gesport of wat later in de dag.
dan vind ik het wel fijn als ik een pet op kan doen want anders krijg ik zon jan peter balkenende kapsel.
Holy-Gosh-Golly-Gee-Willickers-Zippity-Doo, Batman!
[Centraal] Icons klaar terwijl u wacht! #56
  dinsdag 17 mei 2005 @ 15:47:20 #29
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_27085902
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:35 schreef dazzle123 het volgende:
Wat ik er van vind? Ik vind het flauwekul. Maar het past helemaal in de tijdsgeest van nu. Het lijkt wel alsof alle fatoensrakkers en moraalridders onder hun stenen vandaan zijn gekropen de laatste tijd. Ik zit alleen nog even te wachten op het moment dat de dominees weer massaal hun hol uit komen.
De tijdsgeest van nu is dat alles maar moet kunnen.
Het heeft niets met moraalridders te maken, het gaat om een stukje fatsoen.
De vrijheden die men momenteel heeft zijn te ver doorgeschoten, en een correctie mag best plaatsvinden. Dus weer gewoon even terug naar "basic". Elkaar weer met fatsoen behandelen en dienovereenkomstig zal de ander dat ook weer doen.

wat ik nu zo "plezierig" vind in winkels is dat verkopers of verkoopsters met petjes op, en "hele stoere zonnenbrillen" mij met je/jou aanspreken. NOT!!!

De tijdsgeest van nu is dat ieder voor zich moet gaan, maar god voor ons allen, zo werkt dat natuurlijk niet.
Dus een stukje terug kan helemaal geen kwaad.

Nee, ik ben geen moraalridder, of fatsoensrakker, ben redelijk progressief van gedachten, maar daarbij wel in het achterhoofd houdende dat elementair fatsoen toch nog steeds op de eerste plaats zou moeten staan.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 15:50:36 #30
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27086002
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:47 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

De tijdsgeest van nu is dat alles maar moet kunnen.
Het heeft niets met moraalridders te maken, het gaat om een stukje fatsoen.
De vrijheden die men momenteel heeft zijn te ver doorgeschoten, en een correctie mag best plaatsvinden. Dus weer gewoon even terug naar "basic". Elkaar weer met fatsoen behandelen en dienovereenkomstig zal de ander dat ook weer doen.

wat ik nu zo "plezierig" vind in winkels is dat verkopers of verkoopsters met petjes op, en "hele stoere zonnenbrillen" mij met je/jou aanspreken. NOT!!!

De tijdsgeest van nu is dat ieder voor zich moet gaan, maar god voor ons allen, zo werkt dat natuurlijk niet.
Dus een stukje terug kan helemaal geen kwaad.

Nee, ik ben geen moraalridder, of fatsoensrakker, ben redelijk progressief van gedachten, maar daarbij wel in het achterhoofd houdende dat elementair fatsoen toch nog steeds op de eerste plaats zou moeten staan.
Dat kun je vervelend vinden maar de wereld draait niet om jou en daarom kun je niet van anderen eisen dat ze zich aan jouw fatsoensnormen houden alleen maar omdat je dat graag wil. Je kunt je imho ook niet vastgrijpen aan wat "normaal" is want normaal is datgene wat de meerderheid vindt. En momenteel valt de meerderheid niet meer over petjes. Dat dat ooit anders was is niet relevant.
Vampire Romance O+
pi_27086011
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:26 schreef MaRySe het volgende:

[..]

Volgens de etiquette dragen vrouwen binnen wél hoofddeksels
pi_27086356
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:47 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

De tijdsgeest van nu is dat alles maar moet kunnen.
Het heeft niets met moraalridders te maken, het gaat om een stukje fatsoen.
De vrijheden die men momenteel heeft zijn te ver doorgeschoten, en een correctie mag best plaatsvinden. Dus weer gewoon even terug naar "basic". Elkaar weer met fatsoen behandelen en dienovereenkomstig zal de ander dat ook weer doen.

wat ik nu zo "plezierig" vind in winkels is dat verkopers of verkoopsters met petjes op, en "hele stoere zonnenbrillen" mij met je/jou aanspreken. NOT!!!

De tijdsgeest van nu is dat ieder voor zich moet gaan, maar god voor ons allen, zo werkt dat natuurlijk niet.
Dus een stukje terug kan helemaal geen kwaad.

Nee, ik ben geen moraalridder, of fatsoensrakker, ben redelijk progressief van gedachten, maar daarbij wel in het achterhoofd houdende dat elementair fatsoen toch nog steeds op de eerste plaats zou moeten staan.
Fatsoen en respect hebben niks te maken met de kleding die je aanhebt. Als iemand een petje wil dragen dan moet hij/zij dat lekker zelf weten. En wie ben jij dan om te oordelen dat diegene geen respect voor jou heeft? Ik heb ook tien keer meer respect voor iemand die er bij loopt als een zwerver maar wel vriendelijk is een goed hart heeft dan voor iemand die zogenaamd goed gekleed gaat en zogenaamd fatsoen heeft maar ondertussen wel de grootst mogelijke klootzak is. Het is het typische hypocriete jaren 50 gelul toen de dominee in de kerk de burger nog vertelde hoe hij/zij zich moest gedragen maar ondertussen zelf de meest misselijkmakende dingen uitvraten. Zolang de voordeur er maar goed uit ziet, zolang de mensen maar van je denken dat je goed bezig bent dan kan je stiekem alles doen wat je wilt.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:03:08 #33
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27086397
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:19 schreef cerror het volgende:
Nazi gedoe.
Ik en mijn muts zijn onafscheidelijk, en ik doe hem al helemaal niet af voor iemand die het "onbeleefd" vind.
en voor de klas?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_27086450
Ik bepaal zelf wel wat ik aandoe..
pi_27086534
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 14:57 schreef ErwinRommel het volgende:

Zelf kan ik mij daar prima in vinden. Ik vind het bv zeer onbeleefd als men mij aanspreekt met je of jou, en daarbij dan ook nog eens te beroerd is om even de pet af te doen.
Dus in het kader van anti-sociaal beleid lijkt me dit een prima idee.
Wat mij betreft zelfs uitbreiden nar restaurants, winkels en andere openbare gelegenheden. Op school al helemaal.
Heb jij weleens gehoord van zelfexpressie?! Jezelf uiten en kleden op de manier waarop je je het prettigst voelt?!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." - Hunter S. Thompson
Last.fm
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:09:10 #36
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27086587
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:07 schreef DubzOne het volgende:

[..]

Heb jij weleens gehoord van zelfexpressie?! Jezelf uiten en kleden op de manier waarop je je het prettigst voelt?!
als asociale nepgangster???
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_27086652
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:09 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

als asociale nepgangster???
Haha... als je je zo wilt uiten: Prima!! (al zal het mijn kledingstijl niet zijn)
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." - Hunter S. Thompson
Last.fm
pi_27086855
zullen we dan ook gelijk maar de schoenen en sokken uittrekken, de voeten wassen en de mannen en vrouwen gescheiden houden (dat laatste vind ik misschien wel zo rustig eigenlijk )
pi_27086967
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:17 schreef Bartgast het volgende:
zullen we dan ook gelijk maar de schoenen en sokken uittrekken, de voeten wassen en de mannen en vrouwen gescheiden houden (dat laatste vind ik misschien wel zo rustig eigenlijk )
Dan vind ik dat we net zo goed met z'n allen nakend kunnen gaan...
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side." - Hunter S. Thompson
Last.fm
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:43:53 #40
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_27087712
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 15:50 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Dat kun je vervelend vinden maar de wereld draait niet om jou en daarom kun je niet van anderen eisen dat ze zich aan jouw fatsoensnormen houden alleen maar omdat je dat graag wil. Je kunt je imho ook niet vastgrijpen aan wat "normaal" is want normaal is datgene wat de meerderheid vindt. En momenteel valt de meerderheid niet meer over petjes. Dat dat ooit anders was is niet relevant.
daar gaat het ook niet over.
Gaat erover of het een goed plan is, en dat daarbij enkele randverschijnselen mee bestreden kunnen worden, zoals hangjongeren die voor velen de boel een onplezierige en onveilige uitstraling geven. dat was in eerste instantie de bedoeling van mijn OT.

Natuurlijk moet iedereen gewoon dragen wat die persoon wilt dragen, een mode politie bestaat niet, gelukkig maar.
Waar het mij dus omgaat is dat in bv openbare gebouwen, zoals stadshuis, en andere bestuurlijke gebouwen men een ander verplicht om gewoon blootshoofd rond te lopen, zodat men herkenbaar is.
In restaurants gewoon voor de etiquette, vorm van fatsoen. net zoals in bv een shopping.
het is gewoon een kwestie van fatsoen om nu even die pet af te zetten. Gaat men weer naar buiten, dan zet men die lekker weer op. Dat is lijkt mij niets teveel gevraagd.

Gewoon een stukje elementair fatsoen, dat moet iedereen toch wel hebben?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:46:30 #41
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_27087789
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:07 schreef DubzOne het volgende:

[..]

Heb jij weleens gehoord van zelfexpressie?! Jezelf uiten en kleden op de manier waarop je je het prettigst voelt?!
Daar is ook helemaal niets mis mee.
Maar buiten een stukje zelf expressie mag men ook wel eens rekening houden met een ander.
Als iemand als zijnde zelf expressie naakt rond loopt, omdat die persoon dat nu eenmaal prettig vind, tja, ook dan zal je weerstand krijgen, logisch. Kwestie van fatsoen, en een beetje nadenken.
Zo ook voor het dragen van petjes, waar ik op zich geen probleem mee heb. Dat moet kunnen, net zoals het ook even moet kunnen om dat ding even af te zetten in bv een winkel of shopping etc.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:49:55 #42
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27087906
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:43 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

daar gaat het ook niet over.
Gaat erover of het een goed plan is, en dat daarbij enkele randverschijnselen mee bestreden kunnen worden, zoals hangjongeren die voor velen de boel een onplezierige en onveilige uitstraling geven. dat was in eerste instantie de bedoeling van mijn OT.

Natuurlijk moet iedereen gewoon dragen wat die persoon wilt dragen, een mode politie bestaat niet, gelukkig maar.
Waar het mij dus omgaat is dat in bv openbare gebouwen, zoals stadshuis, en andere bestuurlijke gebouwen men een ander verplicht om gewoon blootshoofd rond te lopen, zodat men herkenbaar is.
In restaurants gewoon voor de etiquette, vorm van fatsoen. net zoals in bv een shopping.
het is gewoon een kwestie van fatsoen om nu even die pet af te zetten. Gaat men weer naar buiten, dan zet men die lekker weer op. Dat is lijkt mij niets teveel gevraagd.

Gewoon een stukje elementair fatsoen, dat moet iedereen toch wel hebben?
Nee, eigenlijk niet. Het is namelijk sterk persoonsgebonden. En zoals ik al zei, het is helemaal geen algemeen heersend idee dat zo'n petje onbeleefd is. Sterker nog, als het dat wel was dan was dit draadje overbodig.

En om een dergelijke regel aan te grijpen om hangjongeren aan te pakken is dat typisch een geval van een stok zoeken om een hond te slaan. Vooral omdat die overlast voor een groot deel subjectief is en je dus niet automatisch de schuld bij die jongeren kunt leggen.

Eigenlijk zeur je gewoon. Kun je niet gewoon inzien dat je je eigen normen en waarden niet aan anderen op kunt leggen? Je ondebouwt het idd wel, maar die argumenten zijn zo sterk persoonsgebonden dat anderen er niets mee kunnen.
Vampire Romance O+
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:50:31 #43
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_27087929
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:01 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Fatsoen en respect hebben niks te maken met de kleding die je aanhebt. Als iemand een petje wil dragen dan moet hij/zij dat lekker zelf weten. En wie ben jij dan om te oordelen dat diegene geen respect voor jou heeft? Ik heb ook tien keer meer respect voor iemand die er bij loopt als een zwerver maar wel vriendelijk is een goed hart heeft dan voor iemand die zogenaamd goed gekleed gaat en zogenaamd fatsoen heeft maar ondertussen wel de grootst mogelijke klootzak is. Het is het typische hypocriete jaren 50 gelul toen de dominee in de kerk de burger nog vertelde hoe hij/zij zich moest gedragen maar ondertussen zelf de meest misselijkmakende dingen uitvraten. Zolang de voordeur er maar goed uit ziet, zolang de mensen maar van je denken dat je goed bezig bent dan kan je stiekem alles doen wat je wilt.
Ik snap niet wat er nu ouderwets is om gewoon even die pet van af te doen als men een winkel of shopping etc binnengaat. Dat heeft niets met hypocrisie te maken, en laat die dominee er maar buiten.

Zoals iemand al schreef, kwestie van fatsoen om even gewoon herkenbaar te zijn zonder een pet met zonnebril op het koppie.

En een lul excuus als "mijn haar zit niet goed" is gewoon stierenstront.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:51:08 #44
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27087948
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:49 schreef MouseOver het volgende:

[..]


En om een dergelijke regel aan te grijpen om hangjongeren aan te pakken is dat typisch een geval van een stok zoeken om een hond te slaan. Vooral omdat die overlast voor een groot deel subjectief is en je dus niet automatisch de schuld bij die jongeren kunt leggen.
ik voel een lonsdale-argument.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 17 mei 2005 @ 16:59:42 #45
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_27088230
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:49 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Nee, eigenlijk niet. Het is namelijk sterk persoonsgebonden. En zoals ik al zei, het is helemaal geen algemeen heersend idee dat zo'n petje onbeleefd is. Sterker nog, als het dat wel was dan was dit draadje overbodig.

En om een dergelijke regel aan te grijpen om hangjongeren aan te pakken is dat typisch een geval van een stok zoeken om een hond te slaan. Vooral omdat die overlast voor een groot deel subjectief is en je dus niet automatisch de schuld bij die jongeren kunt leggen.

Eigenlijk zeur je gewoon. Kun je niet gewoon inzien dat je je eigen normen en waarden niet aan anderen op kunt leggen? Je ondebouwt het idd wel, maar die argumenten zijn zo sterk persoonsgebonden dat anderen er niets mee kunnen.
Kijk, we kunnen nu natuurlijk lullen tot we een lange lul hebben.
het is dus gewoon algemeen goed dat men op school, en met name in de klas, de pet gewoon afdoet. Idem in restaurants.
Waarom daar dan wel, en niet in een shopping als men samen is met andere mensen in een openbare ruimte.
Vaak is een shopping eigenlijk niet eens meer een openbare ruimte, maar word dat ge-exploiteerd door een bedrijf die dus gewoon eisen mag stellen aan de bezoekers. Huisregels zeg maar.
Zoals in het artikel op BBC ook al stond weergegeven om het gevoel van anti-sociaal gedrag tegen te gaan, en de herkenbaarheid van mensen beter te benadrukken.

Heb je het artikel al gelezen? En daarin de beweegredenen ook kunnen zien?
Daar ben ik dus, zoals dat beschreven staat een groot voorstander van.
Helaas leest men een link vaak niet, dus zo ontstaan er ook misstanden.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 17:00:05 #46
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27088237
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:51 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik voel een lonsdale-argument.
Nou, ik vat em niet precies.. maar ik denk dat je erop doelt dat veel lonsdale dragers roepen dat ze de kleding alleen aan hebben omdat ze het mooi vinden en verder niets met racisme en nationalisme hebben. Imho is dat een kromme vergelijking want hoewel dat "mooi vinden" een argument kan zijn is dat voor het gros gewoon niet de echte reden. Die hangjongeren staan daar over het algemeen echt om, zoals ze zelf ook al zeggen, wat te chillen. Dat dat gevoelsmatig een bedreigende situatie met zich meebrengt staat daar los van. De intentie verschilt dus. Maar dit wordt offtopic.
Vampire Romance O+
  dinsdag 17 mei 2005 @ 17:03:52 #47
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27088343
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 17:00 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Nou, ik vat em niet precies.. maar ik denk dat je erop doelt dat veel lonsdale dragers roepen dat ze de kleding alleen aan hebben omdat ze het mooi vinden en verder niets met racisme en nationalisme hebben. Imho is dat een kromme vergelijking want hoewel dat "mooi vinden" een argument kan zijn is dat voor het gros gewoon niet de echte reden. Die hangjongeren staan daar over het algemeen echt om, zoals ze zelf ook al zeggen, wat te chillen. Dat dat gevoelsmatig een bedreigende situatie met zich meebrengt staat daar los van. De intentie verschilt dus. Maar dit wordt offtopic.
"Die hangjongeren staan daar over het algemeen echt om, zoals ze zelf ook al zeggen, wat te chillen"

yeah riiiight. waar woon jij?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 17 mei 2005 @ 17:04:41 #48
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27088376
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 16:59 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Kijk, we kunnen nu natuurlijk lullen tot we een lange lul hebben.
het is dus gewoon algemeen goed dat men op school, en met name in de klas, de pet gewoon afdoet. Idem in restaurants.
Waarom daar dan wel, en niet in een shopping als men samen is met andere mensen in een openbare ruimte.
Vaak is een shopping eigenlijk niet eens meer een openbare ruimte, maar word dat ge-exploiteerd door een bedrijf die dus gewoon eisen mag stellen aan de bezoekers. Huisregels zeg maar.
Zoals in het artikel op BBC ook al stond weergegeven om het gevoel van anti-sociaal gedrag tegen te gaan, en de herkenbaarheid van mensen beter te benadrukken.

Heb je het artikel al gelezen? En daarin de beweegredenen ook kunnen zien?
Daar ben ik dus, zoals dat beschreven staat een groot voorstander van.
Helaas leest men een link vaak niet, dus zo ontstaan er ook misstanden.
Ik had het gelezen ja, maar jij trekt om persoonlijke redenen die specifieke situatie naar een algemene situatie door. En vervolgens verdedig je die persoonlijke mening.

Ik vind het overigens ook niet vanzelfsprekend dat petjes in de klas afmoeten. Petjes hebben niets met respect te maken. En met herkenbaarheid eigenlijk al helemaal niet. Als mensen als leip uitziende paupers rond willen lopen dan kunnen ze dat ook wel zonder petje.
Vampire Romance O+
  dinsdag 17 mei 2005 @ 17:06:38 #49
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_27088443
Ik vind dit een zeer goed idee. Ook hoop ik dat die moslimvrouwen dan die stinkende hoofddoek eens af doen, óf gewoon niet meer het huis uitgaan om naar de winkel te gaan.

Win-win-situatie.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 17:08:26 #50
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27088504
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 17:06 schreef BrauN het volgende:
Ik vind dit een zeer goed idee. Ook hoop ik dat die moslimvrouwen dan die stinkende hoofddoek eens af doen, óf gewoon niet meer het huis uitgaan om naar de winkel te gaan.

Win-win-situatie.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')