quote:
Landzaat moet bij AZ zijn contract uitdienen
Alkmaar
Denny Landzaat heeft zich erbij neergelegd dat hij zijn contract bij AZ moet uitdienen. De aanvoerder, die in de belangstelling staat van de Italiaanse clubs AS Roma en Fiorentina en het Engelse Birmingham City, heeft van de Alkmaarse leiding te horen gekregen dat hij niet weg mag. Althans niet voor minder dan de hoofdprijs. ,,Maar ik heb geen idee hoeveel die dan bedraagt', zegt Landzaat.
Gevolg van een en ander is wel dat de aanvoerder volgend jaar transfervrij zal vertrekken. ,,Want ik zal mijn contract bij AZ dat dit seizoen afloopt in geen geval verlengen.''
Landzaat zegt dat er uit Italië en Engeland bedragen zijn geboden van rond de anderhalf miljoen euro. ,,Die clubs laten in het begin uiteraard niet het achterste van hun tong zien.'' Maar de potentiële kopers vonden geen gehoor in Alkmaar.
Landzaat vroeg om uitleg bij AZ en hoorde dat men hem niet wilde laten gaan. Op de vraag voor hoeveel hij wel mag kreeg de aanvoerder geen antwoord.
quote:
Meerdink geeft zelfs al weer passes
Alkmaar
Ruud van Nistelrooy was er destijds meer dan negen maanden zoet mee. Martijn Meerdink herstelt van dezelfde blessure, een gescheurde binnenband in een knie, maar heeft binnen drie maanden weer een bal aan de voet op het trainingsveld. ,,Ik heb zelfs al een pass over twintig meter gegeven'', zegt de aanvaller van AZ.
Vrijdag is het drie maanden geleden dat Meerdink op de operatietafel lag. Nadat hij als debutant bij Oranje ernstig geblesseerd was geraakt op weg naar het WK-kwalificatieduel tegen Roemenië. Ook de halve finales in de Uefacup met AZ tegen Sporting Lissabon gingen aan hem voorbij.
Opnieuw liet de knokker die al zijn hele carrière gewend was tegenslagen het hoofd te bieden, zich niet uit het veld slaan. Geholpen door de 'gouden handjes' van fysiotherapeut Maarten Gozeling van AZ keerde Meerdink in recordtempo terug op het veld. ,,Zelf zou ik eigenlijk willen dat het nog sneller ging. Ik weet dat ik me in moet houden. Niet moet forceren, maar rustig toewerken naar een terugkeer in de groep. Ik kan niet wachten om straks weer een wedstrijdje met het tweede te spelen.''
Meerdink volgt de 'methode Gozeling' op het trainingsveld in gezelschap van Juha Reini. De blessuregevoelige Fin herstelt van een operatie aan de achillespees. ,,Als ik loopschoenen aan heb voel ik helemaal geen pijn meer. Dat is anders met voetbalschoenen aan. Daar zijn mijn spieren kennelijk nog niet aan gewend. Maar ik moet geduld hebben. Want ik ben in het verleden té vaak té snel weer begonnen. Nu moet het eindelijk eens goed gaan. Het is mijn laatste contractjaar bij AZ en ze hebben de échte Reini nog niet één keer gezien.''
Licht op groen
Meerdink en Reini zijn er nog niet aan toe om met toestemming van de medische staf door te stromen naar de selectie. Voor Danny Mathijssen en Stijn Schaars gaat het licht volgende week naar verwachting wel op groen. De nieuwelingen van respectievelijk Willem II en Vitesse zijn nagenoeg volledig hersteld van een liesblessure en meniscusoperatie. ,,Ik voel geen reacties meer'', zegt Mathijssen opgewekt. Hij heef de laatste zes maanden niet meer voor zijn vorige club in Tilburg kunnen spelen. ,,Omdat er steeds geen goed zicht was op wat ik nou precies mankeerde. Maar nu ben ik weer helemaal fit.''
Net als Mathijssen moest ook Schaars de eerste dagen van de voorbereiding afhaken als de selectie van AZ met een bal ging trainen. Fysiek contact was voor beiden verboden. Met jaloerse blikken volgden ze de partijvormen op het andere veld. ,,Een voetballer wil tegen een bal trappen. Ik ben blij en opgelucht dat ik straks kan aansluiten. Het gaat weer helemaal goed met me''', zegt Schaars die in de voorlaatste competitiewedstrijd van Vitesse uitviel maar pas later aan zijn dikke knie zag dat er iets helemaal mis was.
Donderdag kreeg Gozeling er nog een nieuwe 'patient' bij. Pius Ikedia greep tijdens een partijtje ineens naar zijn hamstrings. ,,Een blessure waar hij vorig seizoen bij RBC ook vaak last van had'', weet de alom geprezen fysiotherapeut van AZ. ,,Het lijkt mee te vallen. Maar we moeten in deze fase van de voorbereiding ieder risico uitsluiten.''
quote:
AZ enige zekerheid voor Jan Kromkamp
Alkmaar
De overgang van Jan Kromkamp naar Valencia is op het laatste moment afgeketst. De Spaanse club kan de overeengekomen transfersom van acht miljoen euro voor de back niet in één keer betalen aan AZ. De gesprekken met Porto, dat de international graag wil inlijven, zijn nog gaande. Kromkamp houdt er ook rekening mee dat hij het seizoen met AZ in de Hollandse eredivisie begint.
,,Ik begin het een beetje zat te worden allemaal'', zei de verdediger gisteren na de ochtendtraining. Het herstelproces na zijn geopereerde enkel stond eindelijk toe dat Kromkamp het krachthonk verliet. ,,Ik heb tot nu toe veel geduld gehad. Steeds bleek weer dat ik blij was gemaakt met een dode mus. Elke keer waren de verwachtingen hooggespannen, leek een transfer eraan te komen. Die is er nog steeds niet.''
De zaak scheen toch in kannen en kruiken. Zelfs AZ-trainer Louis van Gaal berustte al in de wetenschap dat Kromkamp zou worden verkocht aan Valencia. Maar de topper uit de Primera Division kan zijn verplichtingen niet nakomen. Volgens Spaanse bronnen was er intern bij Valencia bovendien onenigheid over de komst van Kromkamp. Trainer Sánchez Flores wilde de back graag overnemen van AZ. Maar slaagde er niet in president Bautista Soler daarvan te overtuigen.
De grote baas van Valencia haalt voor de acht miljoen die Kromkamp moet kosten liever twee verdedigers van ieder vier miljoen euro.
Edwin Olde Riekerink, die de zaken van de voetballer behartigt, kent de tegenstrijdige verhalen binnen de Spaanse club. Dat Valencia nu ook ineens de blessure van Kromkamp aanvoert als reden om hem niet aan te trekken vindt de zaakwaarnemer 'vreemd'. ,,Als je een speler volgt die je wil kopen weet je of hij geblesseerd is. Het is nooit punt van gesprek geweest.''
In Spanje wordt daarom algemeen aangenomen dat Valencia drogredenen opvoert als verklaring voor de mislukte transfer. En dat de club geen waterdichte bankgaranties kan overleggen voor de afgesproken som. Kromkamp kan er begrip voor opbrengen dat AZ boter bij de vis eist. ,,Ik heb niet het idee dat de club een overgang dwarsboomt.'' De verdediger heeft ondertussen afgeleerd nog ergens op te rekenen.
,, Misschien wordt het nog wat met Porto. Dat is nog even afwachten. Maar ik ben professional genoeg om me neer te leggen bij wat er uitkomt. Ik heb er niets aan om te gaan bokken. Volgend seizoen is er een WK in Duitsland. Daar wil ik heel graag naar toe.'' Kromkamp zegt het zat te zijn om energie te steken in zaken die hij niet kan controleren. ,,Dat is heel vermoeiend en zeer frustrerend. Voorlopig richt ik me alleen nog op mijn herstel. En ga er maar vanuit dat ik bij AZ blijf. Want dat is de enige zekerheid die ik heb.''