abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26993931
De ouders van mijn vriendin zijn beide katholiek (hij opgevoed, zij schijnheilig); nu kwam een poos geleden het gesprek op trouwen etc. Waarin haar moeder aangaf dat ze het toch wel op prijs zou stellen wanneer wij in de kerk zouden trouwen, waarop ik gelijk even heel duidelijk geweest ben (zeg maar gerust bot), namelijk dat ik er niet over piekerde omdat ik absoluut niet gelovig ben en niet inzag waarom dat nodig zou moeten zijn.

Nu is mijn vriendin sinds we samenwonen gestopt met meebidden als we bij haar ouders eten omdat ze zelf ook niet gelooft en ze daar nu niets meer van kunnen zeggen (het is verplicht voor de thuiswonenden!) en daar waren ze al niet over te spreken maar dit was helemaal tegen het zere been geloof ik..

Hele verhalen over hoe belangrijk het geloof voor ze was en dat ik dat toch wel zou moeten begrijpen en dat er van ons verwacht werd dat we een normaal huwelijk afsloten voor god en meer van dat soort bullshit, toen ben ik weggelopen met de mededeling dat als ze het niet beviel zoals wij het willen dat ze dan gewoon geen uitnodiging moeten verwachten als we zover zijn.

Verder is hier niet meer over gepraat, maar nu vraag ik me af hoe andere mensen hierover denken? Zou jij trouwen in de kerk als je het geloof veracht, zou jij de dag die voor jou en je partner speciaal moet zijn laten verpesten door iets wat je absoluut niet wil doen?

Mijn vriendin staat volledig achter me hierin maar wil natuurlijk haar ouders ook te vriend houden..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_26993992
En even rustig praten wilde niet lukken ofzo?? Ik ben bang dat je het nu wel kan schudden met die schoonouders. .
pi_26994046
ik zou niet trouwen in de kerk als ik zelf niet gelovig ben, Ik zou wel rustig met de ouders een gesprek aangaan, alleen is het alleen maar om voor jezelf te weten dat je de eer aan jezelf gehouden hebt zonder boos te worden.

die mensen denken op een andere manier dan jullie blijkbaar dus leg ze nogmaal eens rustig uit wat jullie beiden vinden en waarom.

het zijn wel je schoonouders en ik neem aan dat een goede verstandhouding wel zo fijn is voor je vrienden.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_26994166
Rustig praten is geen optie bij die mensen, er is maar één waarheid en dat is die van hen, luisteren doen ze niet ze praten liever (vooral over hoe zij denken dat onze relatie moet zijn, alsof wij dat met 32 en 26 niet zelf kunnen beslissen ofzo)

En dat de relatie met ze nu slecht is zal me werkelijk aan mijn reet roesten, ik heb een relatie met hun dochter en (gelukkig ) niet met hen.
-
-
pi_26994193
klopt maar zoals ik al zei: probeer eens samen duidelijk te maken op een normale manier wat jullie vinden.

iig hebben jullie dan een stap gedaan en daar gaat het voor jezelf om.

en het kan wel aan jouw reet roesten hoe de relatie is, het zijn de ouders van je vriendin dus voor haar zal het wel belangrijk zijn? Ik bedoel geen goedkeuring maar wel op een normale manier, of zo normaal mogelijk, met elkaar omgaan.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zaterdag 14 mei 2005 @ 00:11:18 #6
42555 Tomek
Take on the world!
pi_26994213
Fuck religion.
pi_26994219
ja dat had je al gezegd.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 14 mei 2005 @ 00:13:12 #8
862 Arcee
Look closer
pi_26994263
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 00:00 schreef SadKingBilly het volgende:
Verder is hier niet meer over gepraat, maar nu vraag ik me af hoe andere mensen hierover denken?
Ik geef je groot gelijk.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 14 mei 2005 @ 00:25:17 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_26994528
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 00:09 schreef SadKingBilly het volgende:
er is maar één waarheid en dat is die van hen, luisteren doen ze niet ze praten liever
Volgensmij gaat het er meer om wat de buren er van denken... Ze komen zeker uit een klein dorp?
Dan gaat het snel van: "psst, wist je al dat die dochter van Janssen niet in de kerk getrouwd is?"
So we just called him Fred
pi_26994657
Als je vriendin nog gelovig was geweest, dan was het waarschijnlijk wel mogelijk om in de kerk te trouwen. Ik denk dat het inderdaad weinig zin heeft en hypocriet zou zijn, als jullie in de kerk zouden trouwen wanneer beiden ongelovig zijn. Ik kan mij het trouwens goed voorstellen dat haar ouders moeite hebben met jullie besluit. Verder moet je bedenken dat je met haar trouwt, maar haar familie erbij krijgt. Natuurlijk is het vervelend dat je soms moet luisteren naaropdringerige irritante adviezen (maar vaak wel goed bedoeld neem ik aan) van haar ouders. Omwille van je vriendin moet je echter proberen om een normale en goede relatie te houden met haar ouders.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_26994767
We komen trouwens beide uit Zwolle met zo'n 120.000 inwoners. Of je dat een dorp moet vinden mag je zelf weten

Verder moet ik misschien nog even toevoegen dat ze zelf nooit naar de kerk gaan (alleen eerste kerstdag) en dat het bidden aan tafel echt een lachtertje is. Hersenloos dagelijks hetzelfde deuntje "onzevaderinde hemeluwnaamwordegeheiligd *ademhalen* uwrijkkomeuwwilgeschiedeopaardezoalsindehemel *ademhalen* .... blablabla amen vaderzoonheiligegeestsamen" *ogen dicht doen, kruisje slaan, ogen weer open doen, de anderen aankijken* (tering, na 5 jaar ken ík dat dreuntje zelfs! En het sláát nergens op!) maar wel schijnheilig lopen beweren dat ze o-zo gelovig zijn Zouden ze nog zelf wel horen wat ze in dat gebed vragen?!

Hoe komen ze er überhaubt bij dat ze mij hun manier van leven en denken moeten aanpraten, ik leef prima zonder die onzin in mijn hoofd dank je vriendelijk, alsof het leven al niet moeilijk genoeg is, mijn geest is niet zo zwak dat ik een hogere macht nodig heb om de schuld te geven van dingen die fout gaan

*met de dag een grotere hekel aan alle geloof en alles wat ermee te maken heeft krijgt*

[ Bericht 7% gewijzigd door SadKingBilly op 14-05-2005 00:42:18 ]
-
-
pi_26995022
Ik kan je op zich wel begrijpen. Bij mensen die zich zo volhardend en eenzijdig opstellen over "hun waarheid" krijg ik ook altijd extra de neiging om een beetje extra tegengas te geven
Maar aangezien jullie beiden ongelovig zijn is het echt totale onzin om dan voor haar ouders in een kerk te trouwen, als ze daar niet mee kunnen leven is dat hun probleem - niet dat van jullie
  zaterdag 14 mei 2005 @ 00:49:26 #13
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_26995023
Nogal recalcitrant gereageerd. Als je nou puber was zou het een enigzins logische reactie op het geloof van een ouder zijn, maar als je volwassen bent niet.

Een vriend van me is onlangs getrouwd, het is een Amerikaanse geluidstechneut, beetje alternatieveling, en hij stelde zich z'n huwelijk 'alternatief' voor. Nou, dat is uitgekomen, want z'n vriendin en hij (compleet ongelovig allebei) gingen even terug naar de states om te trouwen alwaar ze door paps en mams van de bruid op een compleet Joods huwelijk met alles d'r op en d'r aan werden getracteerd, inclusief alle religieuze kleding en rituelen (z'n vrienden wisten niet wat ze zagen ). Nou, ze konden er wel om lachen en hebben er een leuke dag van gemaakt met z'n allen.

Als je een goeie band met die ouders hebt dan behoort ofwel bovenstaande optie tot de mogelijkheden - waarbij je het hele 'circus' als symbolisch beschouwt, en er dus een andere waarde aan toekent dan de 'heilige' die die ouders er aan toekennen. Dat hoeft elkaar niet te bijten. Of je weet beheerst (niet bot) aan ze duidelijk te maken dat jullie je toch echt iets anders bij je huwelijk voorstellen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Philosocles op 14-05-2005 00:55:49 ]
iedereen is uniek behalve ik
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 14 mei 2005 @ 00:59:32 #14
862 Arcee
Look closer
pi_26995243
SadKingBilly, waarom wil je überhaupt trouwen, eigenlijk?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 14 mei 2005 @ 01:03:14 #15
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_26995317
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 00:49 schreef Philosocles het volgende:

Een vriend van me is onlangs getrouwd, het is een Amerikaanse geluidstechneut, beetje alternatieveling, en hij stelde zich z'n huwelijk 'alternatief' voor. Nou, dat is uitgekomen, want z'n vriendin en hij (compleet ongelovig allebei) gingen even terug naar de states om te trouwen alwaar ze door paps en mams van de bruid op een compleet Joods huwelijk met alles d'r op en d'r aan werden getracteerd, inclusief alle religieuze kleding en rituelen (z'n vrienden wisten niet wat ze zagen ). Nou, ze konden er wel om lachen en hebben er een leuke dag van gemaakt met z'n allen.

Als je een goeie band met die ouders hebt dan behoort ofwel bovenstaande optie tot de mogelijkheden - waarbij je het hele 'circus' als symbolisch beschouwt, en er dus een andere waarde aan toekent dan de 'heilige' die die ouders er aan toekennen. Dat hoeft elkaar niet te bijten.
komop zeg wat een onzin. Trouwen in een katholieke kerk in Nederland vergelijken met zoiets in de VS

Dat gaat nooit zo leuk worden.

Je had het misschien iets minder hard kunnen zeggen. Dit brengt vooral je aanstaande vrouwtje in de problemen.
  zaterdag 14 mei 2005 @ 01:05:24 #16
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_26995354
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 00:37 schreef SadKingBilly het volgende:
We komen trouwens beide uit Zwolle met zo'n 120.000 inwoners. Of je dat een dorp moet vinden mag je zelf weten
Zwolle heeft 90.000 inwoners.

Maar ik zou gewoon rustig blijven als ik jou was en me zeker niet gek laten maken door die neppe godsdienstigen.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  zaterdag 14 mei 2005 @ 01:06:49 #17
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_26995378
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 01:03 schreef PLAE@ het volgende:
[..] komop zeg wat een onzin. Trouwen in een katholieke kerk in Nederland vergelijken met zoiets in de VS Dat gaat nooit zo leuk worden.[..]
Ja, dat is wel zo maar dat was het punt ook niet echt.

Misschien zo'n swingende zwarte kerkdienst dan maar?
iedereen is uniek behalve ik
pi_27000212
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 01:06 schreef Philosocles het volgende:

[..]

Ja, dat is wel zo maar dat was het punt ook niet echt.

Misschien zo'n swingende zwarte kerkdienst dan maar?
Briljant idee!!!
Dat is wel heftig,..

OT: Ik zou dus echt never trouwen voor de kerk,..
Hulde aan ts en zijn vriendin dat ze zich verharden tegen de "wil" van de ouders.
BDW schijnheilig is indd goed onschreven. alleen naar de kerk met kerst,..
Ga of gewoon naar de kerk of helemaal niet,..
niet zo " ow het is kerst, we moeten weer"
K had ook van dat soort schoonouders,..
Zelfs bidden aan tafel was er niet bij,.. (als ik er was iig).
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
De enige oplossing is denk ik toch een duidelijk (niet bot) gesporek waarin je verteld dat je gewoon niet geloving bent (evenals je vriendin) en dat je van je schoonouders verwacht dat zij je hoe dan ook respecteren evenals jij hun respecteerd ongeacht hun religie.

Mijn persoonlijke mening over trouwen in de kerk is dat ik het wel zou willen. Niet dat ik gelovig ben (al heb ik er in het verleden wel mee geworsteld, en weet ik nog steeds niet echt wat ik nu wel en neit geloof) , maar ik vind persoonlijk dat het erbij hoort. Als jij dat niet wilt, en je vriendin ook niet, dan moet je dat gewoon niet doen.

Maar om even terug te komen op je schoonouders. Ik weet dat dat heel lastig is. (niet direct uit ervaring) Ik denk dat je schoonouders gewoon moeten inzien dat geloven iets is wat je doet of niet. Dat kun je niet dwingen. Probeer het zou ik zeggen.
pi_27005523
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 00:09 schreef SadKingBilly het volgende:
Rustig praten is geen optie bij die mensen, er is maar één waarheid en dat is die van hen, luisteren doen ze niet ze praten liever (vooral over hoe zij denken dat onze relatie moet zijn, alsof wij dat met 32 en 26 niet zelf kunnen beslissen ofzo)

En dat de relatie met ze nu slecht is zal me werkelijk aan mijn reet roesten, ik heb een relatie met hun dochter en (gelukkig ) niet met hen.
Als ik je OP lees concludeer ik dat er met jou ook niet echt te praten valt. En respect voor je vriendin wil natuurlijk ook zeggen respect voor haar ouders. Tot op zekere hoogte natuurlijk, maar zoals ik het lees ben jij ook niet echt coulant geweest tegenover haar ouders. En zij niet tegen jou.

Ik zou nog eens rond de tafel gaan zitten met ze, en een gesprek aangaan met wederzijds respect én begrip als uitgangspunt. Dan trek je daaruit je conclusie.
pi_27005619
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 00:00 schreef SadKingBilly het volgende:
Verder is hier niet meer over gepraat, maar nu vraag ik me af hoe andere mensen hierover denken? Zou jij trouwen in de kerk als je het geloof veracht, zou jij de dag die voor jou en je partner speciaal moet zijn laten verpesten door iets wat je absoluut niet wil doen?
Nee, ik zou niet voor de kerk trouwen als geloven niks voor mij was. Sterker nog, zelfs als gelovige trouw ik hoogstwaarschijnlijk niet voor de kerk, aangezien mijn lief rasatheist is, en ik vind dat je, als je een dergelijke stap zet, er beiden achter moet staan.

Alleen, het doet me wel degelijk iets wat mijn ouders daar van vinden. Niet omdat ze wat te zeggen hebben over mijn leven, maar omdat ze hebben geprobeerd mij naar eer en geweten zo op te voeden als hen het beste leek - met het geloof dus. Ik weet dat het ze pijn zou doen dat ik voor deze manier kies. Wat mij betreft mogen ze daar ook wat over zeggen, zolang ze me maar geen dingen gaan opdringen.

Overigens acht ik die kans klein, mijn moeder heeft al zo'n familiedrama meegemaakt: Tante wilde ongehuwd samenwonen, en toen is mijn opa gaan zeuren dat ze dan zijn dochter niet meer was. Tante heeft heel snel bakzeil gehaald en is in het huwelijksbootje gestapt.
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 00:37 schreef SadKingBilly het volgende:
Hoe komen ze er überhaubt bij dat ze mij hun manier van leven en denken moeten aanpraten, ik leef prima zonder die onzin in mijn hoofd dank je vriendelijk, alsof het leven al niet moeilijk genoeg is, mijn geest is niet zo zwak dat ik een hogere macht nodig heb om de schuld te geven van dingen die fout gaan

*met de dag een grotere hekel aan alle geloof en alles wat ermee te maken heeft krijgt*
Wellicht zou het helpen als jij een klein beetje meer respect gaat kweken voor mensen met een andere levensbeschouwing. Zij hebben hun waarheid, jij de jouwe. Elkaar dat opdringen werkt niet, dat merk je ook als slachtoffer van een hinderlijke evangeliseringsdrang. Elkaar in waarde laten werkt wél. Gelovigen zijn niet zwak, zij hebben alleen het gevoel dat er meer is, zoals jij dat gevoel niet hebt. Allemaal even menselijk, maar accepteer dat dan ook, in plaats van hen als minderwaardig te zien. Tevens is het geloof niet bedoeld om een hogere macht de schuld te geven van dingen die fout gaan (sterker nog, als je de bijbel letterlijk neemt dan is alles wat fout gaat de schuld van de mens die in zonde leeft en daarvoor bestraft wordt, je hebt het dus over jezelf afgeroepen. Veel stromingen geloven niet meer zo overigens), dus wellicht is het handig als je in ieder geval weet waar je tegen ageert voordat je zo ontzettend puberaal het huis uit gaat stampen en dergelijken.

Wie goed doet, goed ontmoet, om het zo te zeggen. Je kunt heel recalcitrant gaan zijn, maar daar krijg je een soortgelijke reactie mee terug. Kan jou niks schelen, want ja, jij hebt alleen wat met je vriendin en niet met je schoonouders, maar je vriendin heeft wél een band met haar ouders, een bloedband zelfs. En ik vind het héél oneerlijk en egoïstisch van beide partijen om elkaar voor rotte vis uit te maken, terwijl zij daar tussen zit. Iemand waar je van houdt zou je beter moeten gunnen, namelijk goede verstandhoudingen. Al is het maar voor de lieve vrede.
  zaterdag 14 mei 2005 @ 16:47:30 #22
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_27006126
Ik dacht dat ik lomp kon zijn

Zou er toch maar even rustig over gaan praten en excuses aanbieden voor de opmerkingen over die uitnodiging. Kan jullie een hoop gedonder schelen in de toekomst.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_27006216
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 16:47 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik dacht dat ik lomp kon zijn

Zou er toch maar even rustig over gaan praten en excuses aanbieden voor de opmerkingen over die uitnodiging. Kan jullie een hoop gedonder schelen in de toekomst.
Excuses voor een standpunt??
No way,..
Sry maar als hun min of meer "eisen" dat ze voor de kerk moeten trouwen,.. joh dan kom je toch niet,..
  zaterdag 14 mei 2005 @ 17:01:58 #24
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_27006394
Ik las er iets anders in. Ik ben ook niet zo van de excuses, maar in sommige situaties zijn je trots en gelijk niet zo heel veel waard op lange termijn,
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_27006511
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 17:01 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik las er iets anders in. Ik ben ook niet zo van de excuses, maar in sommige situaties zijn je trots en gelijk niet zo heel veel waard op lange termijn,
Dat is waar.
Maar als standpunt dat je niet voor een kerk wilt trouwen, terwijl ouders/schoonouders dat min of meer "eisen". kan ik inkomen dat je zo reageerd.
Je laat je eigen trouwerij toch niet bepalen door je ouders/schoonouders?
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')