quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 00:00 schreef SadKingBilly het volgende:Verder is hier niet meer over gepraat, maar nu vraag ik me af hoe andere mensen hierover denken? Zou jij trouwen in de kerk als je het geloof veracht, zou jij de dag die voor jou en je partner speciaal moet zijn laten verpesten door iets wat je absoluut niet wil doen?
Nee, ik zou niet voor de kerk trouwen als geloven niks voor mij was. Sterker nog, zelfs als gelovige trouw ik hoogstwaarschijnlijk niet voor de kerk, aangezien mijn lief rasatheist is, en ik vind dat je, als je een dergelijke stap zet, er beiden achter moet staan.
Alleen, het doet me wel degelijk iets wat mijn ouders daar van vinden. Niet omdat ze wat te zeggen hebben over mijn leven, maar omdat ze hebben geprobeerd mij naar eer en geweten zo op te voeden als hen het beste leek - met het geloof dus. Ik weet dat het ze pijn zou doen dat ik voor deze manier kies. Wat mij betreft mogen ze daar ook wat over zeggen, zolang ze me maar geen dingen gaan opdringen.
Overigens acht ik die kans klein, mijn moeder heeft al zo'n familiedrama meegemaakt: Tante wilde ongehuwd samenwonen, en toen is mijn opa gaan zeuren dat ze dan zijn dochter niet meer was. Tante heeft heel snel bakzeil gehaald en is in het huwelijksbootje gestapt.
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 00:37 schreef SadKingBilly het volgende:Hoe komen ze er überhaubt bij dat ze mij hun manier van leven en denken moeten aanpraten, ik leef prima zonder die onzin in mijn hoofd dank je vriendelijk, alsof het leven al niet moeilijk genoeg is, mijn geest is niet zo zwak dat ik een hogere macht nodig heb om de schuld te geven van dingen die fout gaan
*met de dag een grotere hekel aan alle geloof en alles wat ermee te maken heeft krijgt*
Wellicht zou het helpen als jij een klein beetje meer respect gaat kweken voor mensen met een andere levensbeschouwing. Zij hebben hun waarheid, jij de jouwe. Elkaar dat opdringen werkt niet, dat merk je ook als slachtoffer van een hinderlijke evangeliseringsdrang. Elkaar in waarde laten werkt wél. Gelovigen zijn niet zwak, zij hebben alleen het gevoel dat er meer is, zoals jij dat gevoel niet hebt. Allemaal even menselijk, maar accepteer dat dan ook, in plaats van hen als minderwaardig te zien. Tevens is het geloof niet bedoeld om een hogere macht de schuld te geven van dingen die fout gaan (sterker nog, als je de bijbel letterlijk neemt dan is alles wat fout gaat de schuld van de mens die in zonde leeft en daarvoor bestraft wordt, je hebt het dus over jezelf afgeroepen. Veel stromingen geloven niet meer zo overigens), dus wellicht is het handig als je in ieder geval weet waar je tegen ageert voordat je zo ontzettend puberaal het huis uit gaat stampen en dergelijken.
Wie goed doet, goed ontmoet, om het zo te zeggen. Je kunt heel recalcitrant gaan zijn, maar daar krijg je een soortgelijke reactie mee terug. Kan jou niks schelen, want ja, jij hebt alleen wat met je vriendin en niet met je schoonouders, maar je vriendin heeft wél een band met haar ouders, een bloedband zelfs. En ik vind het héél oneerlijk en egoïstisch van beide partijen om elkaar voor rotte vis uit te maken, terwijl zij daar tussen zit. Iemand waar je van houdt zou je beter moeten gunnen, namelijk goede verstandhoudingen. Al is het maar voor de lieve vrede.