abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58414034
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:55 schreef zaans_boefje het volgende:
De maximale afstand huisaansluiting - KPN is dacht ik 5 KM. Daarboven noemen we het een VVA (Ver Verwijderde Aansluiting). en dat is erg kostbaar. vooral veel voorkomend op boerderijen en zulks afgelegen panden.
Hoezo is dit erg kostbaar? Moet er spele apparatuur in de wijkcentrale voor zitten? Of..?
  donderdag 1 mei 2008 @ 13:35:26 #182
204963 Kankerkachelsverkopert
2 halen, 3 betalen!
pi_58414909
1,7 kilometer verder staat dat kreng
  donderdag 1 mei 2008 @ 13:56:49 #183
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_58415340
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 12:53 schreef GSMboy het volgende:

[..]

Hoezo is dit erg kostbaar? Moet er spele apparatuur in de wijkcentrale voor zitten? Of..?
ik denk omdat er dan voor 1 boerderij (of een paar aansluitingen) wel een kabel ingegraven moet worden, terwijl in een woonwijk op dezelfde afstand kabel 100x meer aansluitingen zitten.

Vandaar dat het per aansluiting veel duurder is
pi_58416190
En hoe worden de telefoonnummers dan beheerd, eengemaakt, gekoppeld aan een nieuwe aansluiting?
pi_58629635
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 14:37 schreef GSMboy het volgende:
En hoe worden de telefoonnummers dan beheerd, eengemaakt, gekoppeld aan een nieuwe aansluiting?
Hehe, iemand?
pi_58633233
pi_58668785
Interessant topic Heb helaas geen antwoorden voor je, maar heb wel dezelfde vragen
Michael Scott: If I were joking, you'd be laughing. Do you look like you're laughing?
Dwight K. Schrute: Impossible to say. I can't see myself.
pi_58670765
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 14:37 schreef GSMboy het volgende:
Hoe bedoel je precies?
Lambo of Rekt
pi_58672126
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 19:42 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies?
Ik neem aan dat hij wilt weten hoe een nieuwe abonnee een telefoonnummer toegewezen krijgt. Wat daarvoor allemaal moet gebeuren.
Michael Scott: If I were joking, you'd be laughing. Do you look like you're laughing?
Dwight K. Schrute: Impossible to say. I can't see myself.
pi_58672397
Op mijn postcode geeft die database aan dat ik 1,4km vanaf de centrale woon. In werkelijkheid gaf een lijntest vorige week door KPN aan dat ik door alle lussen in de lijn meer dan 3 km weg zit. Daarbij is de lijn zo slecht (40 jaar oude kabel) dat ik snel adsl wel kan vergeten. Noise is bijna 6db dus op het kritieke punt. Sneller dan 6mb lijn is op deze kabel niet mogelijk omdat de verbinding dan onstabiel zal worden.
Nee, ik woon niet in een of ander klein gehuchtje, ik woon in de hoofdstad van Noordholland. Belachelijk toch dat de lijnen hier zo slecht zijn. U zal moeten wachten op glasvezel zei de KPN man heel jolig....grrrrrr
  donderdag 15 mei 2008 @ 08:17:02 #192
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_58677966
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 21:04 schreef Mirre het volgende:
Op mijn postcode geeft die database aan dat ik 1,4km vanaf de centrale woon. In werkelijkheid gaf een lijntest vorige week door KPN aan dat ik door alle lussen in de lijn meer dan 3 km weg zit. Daarbij is de lijn zo slecht (40 jaar oude kabel) dat ik snel adsl wel kan vergeten. Noise is bijna 6db dus op het kritieke punt. Sneller dan 6mb lijn is op deze kabel niet mogelijk omdat de verbinding dan onstabiel zal worden.
Nee, ik woon niet in een of ander klein gehuchtje, ik woon in de hoofdstad van Noordholland. Belachelijk toch dat de lijnen hier zo slecht zijn. U zal moeten wachten op glasvezel zei de KPN man heel jolig....grrrrrr
Je kunt ook die kabel opgraven en met een schep helemaal aan gort helpen, moeten ze wel een nieuwe leggen
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_58746806
quote:
Op woensdag 14 mei 2008 20:49 schreef DaFrenk het volgende:

[..]

Ik neem aan dat hij wilt weten hoe een nieuwe abonnee een telefoonnummer toegewezen krijgt. Wat daarvoor allemaal moet gebeuren.
klopt
pi_59141461
Iemand enig idee?
Vandaag was het weer raak in de centrale? Ik zag een mannetje de wijkcentrale inlopen, maar ik mocht niet naar binnen .

Hoe werken die DSLAM's eigenlijk? I(k hoorde van die beste meneer dat een klant een ADSL storing had? Welke gebruikt de KPN eigenlijk, hoeveel mensen kunnen er op 1 DSLAM op staan? En als mijn overburen oo ADSL nemen, moeten ze dan in de Wijkcentrale een stekekrtje omzetten ofzo, of kan dat voor alle huishoudens realtime of afstand?
pi_59142318
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 12:37 schreef GSMboy het volgende:
Iemand enig idee?
Vandaag was het weer raak in de centrale? Ik zag een mannetje de wijkcentrale inlopen, maar ik mocht niet naar binnen .

Hoe werken die DSLAM's eigenlijk?
I(k hoorde van die beste meneer dat een klant een ADSL storing had? Welke gebruikt de KPN eigenlijk, hoeveel mensen kunnen er op 1 DSLAM op staan?
Da's afhankelijk van het type lijnen wat erop zit... als je een ADSL neemt voor particulier gebruik dan hebben die meestal een overboeking van 1:10, wat dus inhoud dat je de lijn met 10 anderen deelt... neemje business DSL, dan is dat meestal weer 1:1; je hebt dus echt je eigen lijntje.
In de praktijk merk je tegenwoordig nauwelijks nog echt verschil daarin.... 1:10 of 1:1 was vroeger (tot een paar jaar geleden) duidelijk te merken qua performence, maar de huidige ADSL-lijnen halen een dermate performence dat er eigenlijk weinig verschil nog te merken is hiervan.
quote:
En als mijn overburen oo ADSL nemen, moeten ze dan in de Wijkcentrale een stekekrtje omzetten ofzo, of kan dat voor alle huishoudens realtime of afstand?
Afhankelijk per centrale. Soms moet er in de centrale nog een kaart worden aangepast, maar als dat in 't verleden al is gedaan kan het remote gedaan worden.
pi_59142505
Maar als er op die lijn nooit een ADSL-signaal heeft gestaan, dan moet het in de wijkcentrale gebeuren?
En als er storingen zijn bij een bepaalde klant met ADSL, wat zijn de meest voorkomende storingen dan waarvoor een KPN-monteurtje naar de centrale moet gaan?
pi_59142634
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 13:16 schreef GSMboy het volgende:
Maar als er op die lijn nooit een ADSL-signaal heeft gestaan, dan moet het in de wijkcentrale gebeuren?
En als er storingen zijn bij een bepaalde klant met ADSL, wat zijn de meest voorkomende storingen dan waarvoor een KPN-monteurtje naar de centrale moet gaan?
Dat kan vanalles zijn...signaal op een verkeerd aderpaar, slecht signaal, stukkende kaart, stukkende voedingen.... maar ook plaatsing van nieuwe kaarten en maken van rangeringen... er is heel veel te bedenken wat daar mis kan gaan waardoor er iemand moet zijn
  donderdag 5 juni 2008 @ 13:40:52 #198
201614 Doc.Brown
Great Scott!
pi_59143204
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 12:37 schreef GSMboy het volgende:
Iemand enig idee?
Orange heeft inderdaad een landelijke storing. Maar geen idee of dat mannetje daarvoor kwam
You have to come back with me! Back to the Future!
pi_59144067
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 13:40 schreef Doc.Brown het volgende:

[..]

Orange heeft inderdaad een landelijke storing. Maar geen idee of dat mannetje daarvoor kwam
Vast niet, omdat het voor 1 klant was.
@Kroegtijger: En hoe bedoel je Rangeringen?

En elke DSLAM kent profielen voor elke aansluiting met de bijbehorende snelheid he? Ikzelf heb nog een pauperige 8 Mb, maar het omzetten naar ADSL 2 (20Mb max.) is het overzetten naar een andere DSLAM?
pi_59144376
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 14:11 schreef GSMboy het volgende:

[..]

Vast niet, omdat het voor 1 klant was.
@Kroegtijger: En hoe bedoel je Rangeringen?

En elke DSLAM kent profielen voor elke aansluiting met de bijbehorende snelheid he? Ikzelf heb nog een pauperige 8 Mb, maar het omzetten naar ADSL 2 (20Mb max.) is het overzetten naar een andere DSLAM?
Een rangering is eigenlijk niets anders dan draadjes trekken van het ene kant van het schakelbord naar de andere kant....lijkt meer dan dat 't is dus

--edit--

Al die blauw/witte draadjes zijn rangeringen dus
pi_59145066
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 14:23 schreef GSMboy het volgende:
En die DSLAM en ADSL 2 dan ?
Wat wil je daar precies van weten dan??
Je moet het je eigenlijk heel simpel voorstellen:

in een wijkcentrale komt aan de ene kant een glas-kabel binnen (en er weer uit natuurlijk...bi-directioneel).
Aan de andere kant komen de lijnen van de woningen binnen... Dit zijn allemaal koper-verbindingen.
Deze koper-verbindingen worden gerangeerd naar de DSLAM. Dat kun je je voorstellen als een grote kast vol met modems. Per modem-kaart zitten een aantal woningen aangesloten. Deze kaarten zitten op hun beurt weer gekoppeld aan het glas-netwerk, (ATM is het protocol dat hierover gebruikt wordt).
Het verschil tussen ADSL en ADSL2 zit dus eigenlijk alleen maar in de gebruikte modem-kaarten. Mocht je dus een nieuwe aanvraag doen en je aansluitng zit nog niet op zo'n kaart gekoppeld (tegenwoordig zijn ze vrijwel allemaal al wel gekoppeld overigens) dan moet dat nog even worden gedaan. Dan komt er zo'n knaapje langs bij de centrale, en maakt de rangering naar de modem-kaart toe

Om inzicht te krijgen in het ATM-protocol en hoe dat nou precies werkt kun je even hier kijken naar het OSI-model. Zonder deze kennis heeft het geen zin eigenlijk om verder door te gaan met de ATM-technologie.
Wil je meer weten over ATM en over DSLAM, lees dan even de wiki's van deze 2 door. Het staat er vrij duidelijk uitgelegd, maar ik kan me voorstellen dat de termen het allemaal vrij complex maken. (daarom is het handig eerst het OSI-model te begrijpen. Dan wordt ATM en DSLAM een stuk begrijpelijker voor je)
pi_59218422
Klinkt interessant, en dat OSI model ook. maar heeft elke provider (bijv. Wanadoo en xs4all) nou zijn eigen DSLAM's in alle wijkcentrales hangen dan? En werd dat vroeger gedeeld?
  zondag 8 juni 2008 @ 23:19:40 #204
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_59234513
quote:
Op zondag 8 juni 2008 14:39 schreef GSMboy het volgende:
Klinkt interessant, en dat OSI model ook. maar heeft elke provider (bijv. Wanadoo en xs4all) nou zijn eigen DSLAM's in alle wijkcentrales hangen dan? En werd dat vroeger gedeeld?
Nee, ISP's beschikken niet over hun eigen infrastructuur. Die nemen deze af bij een van de 3 netwerk-aanbieders: KPN, Tele2 of BBNed.
pi_59236737
Bij XS4ALL had ik wel een andere WAN Gateway ip adres waarop hij was verbonden?
Valt dat uit te leggen, of kan zo'n ding meerdere IP's hebben ofzo?
pi_59330463
quote:
Op maandag 9 juni 2008 01:14 schreef GSMboy het volgende:
Kroegtijger?
pi_59332845
quote:
Op maandag 9 juni 2008 01:14 schreef GSMboy het volgende:
Hoe dat precies in elkaar zit zou ik ook niet kunnen vertellen; daar doe ik te weinig voor met dat soort dingen. Het zal wel te maken hebben met een andere layer op je OSI-model
  donderdag 12 juni 2008 @ 13:17:59 #208
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_59333314
Interresant!
pi_59909818
En kan iemand vertellen hoe de telefoonnummers worden geregistreerd?
pi_60024239
Nobdy, of is dat een uber-secret geheim daar bij KPN .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')