Laat ik ook een duit in het zakje doen, zit me stierlijk te vervelen.
Een wijs man heeft gezegd dat Microsoft in 2007 de marktleider wordt van gameconsoles. Diezelfde wijze man heeft in 1995 voorspeld dat het internet een hype was die binnen 3 jaar uit zou sterven. Deze man is Bill Gates.
Het valt voor gamers niet te hopen dat Microsoft de grootste wordt, want dan krijgen we hetzelfde gemor als bij Windows (of is iedereen Win95 t/m WinME alweer vergeten); het is niet te gebruiken, maar omdat er geen goed alternatief is, moeten we wel.
---Hardware---
Ik denk zeker dat MS in 2007 een groter marktaandeel in de Next-Gens zal hebben dan nu het geval is. Echter, MS heeft geduchte concurrentie, en wel met twee verschillende marketingtactieken.
Sony heeft natuurlijk een redelijke voorsprong, door de user-base die ze in de jaren hebben weten op te bouwen. Een groot deel (zo niet, het geheel) zal in ieder geval niet direct de nieuwe Xbox360 kopen. Sony heeft bewezen dat ze uitstekende exclusieve titels uitbrengen op hun consoles, zowel third- als first-party. Vooral de games zullen het speerpunt worden van de PS3.
Nintendo gooit het dit keer over een compleet andere boeg. Welke boeg dit is, weten we niet, we weten alleen dat het "iets revolutionair" gaat zijn. VR, holografische projectie, kinetica, het is voorlopig gissen naar wat Big N in petto heeft. Ik geloof dat 17 mei de Nintendo press-conference is, hopelijk weten we dan meer.
Deze revolutionaire technologie (wat dat ook moge wezen) zal het belangrijkste verkooppunt worden voor Nintendo. Een hoop consumenten zullen zien dat Nintendo 'iets' heeft wat de concurrentie (nog) niet heeft, en het daarom aanschaffen. Om de gamers te overtuigen zal Nintendo ook met een sterke titel-line-up komen, die ook daadwerkelijk de technologie zinvol gebruikt, zodat het niet vervalt tot een simpele gimmick. Ook ondersteuning voor deze techniek vanuit third-party ontwikkelaars zou een enorme boost in verkoopcijfers betekenen.
Stel dat je het spel bedient door middel van gyroscopische joypads (joypads die registreren hoe schuin je de gamepad houdt). En stel, EA besluit dit te gaan ondersteunen. Als je dan kan kiezen tussen SSX5 op de PS3, Xbox360 of NR, heeft de NR een gigantisch voordeel ten opzichte van de PS3 en Xbox360(die deze generatie qua graphics en geluid heel dicht bij elkaar komen te liggen).
Xbox360 presenteert zichzelf teveel als de absolute beste spelcomputer. Die marketingstrategie werkt in de VS natuurlijk fantastisch (Amerikanen vinden het heerlijk om over hun eigen superioriteit te horen), maar de argumenten die zij daar aandragen om een Xbox360 te kopen, zullen hier niet opgaan.
De Live service is een geweldig idee, alleen houden Europeanen er niet zo van om elke maand een bedrag neer te leggen voor videogames (zie ook MMORPG-verkopen in EU tov Japan en VS). Met de 360 geloof ik dat een Live-abo zelfs verplicht is (houd me ten goede, ik weet het niet zeker), om zo de Xbox altijd op het net aangesloten te houden, en te controleren of hij niet omgebouwd is.
De wireless controlers zijn een goed idee, om die standaard mee te geven. Ik wordt af en toe horendol van die kabel die door m'n kamer liggen, en dan vooral met vrienden op bezoek, moet je die kabels tussen de bierblikjes laten slalommen. En losse wireless controllers zijn gewoonweg te duur.
Aangezien het lijkt dat MS zijn aanval voornamelijk in de richting van Sony mikt, zal Microsoft met een veel sterkere catalogus op de proppen moeten komen. Splinter Cell(multi-platform maar ontworpen voor Xbox), Halo, Project Gotham, Ninja Gaiden en Jade Empire zijn gewoonweg te zwak gebleken tegenover een line-up van onder meer God Of War, Gran Turismo, Jak&Daxter, Ratchet&Clank, Timesplitters, Tekken, Grand Theft Auto (multi-platform, maar ontworpen voor PS2), Devil May Cry, Final Fantasy en Metal Gear Solid.
De eerste stappen zijn in elk geval al gezet door Rare op te kopen. Hoewel ik het niet eens ben met deze manier van zakendoen (hey, jij doet wat leuks, hier is een zak met geld), maar dat is de wereld van het kapitalisme. Ze deden eerder al zoiets (Bungie, iemand) en dat heeft redelijk succesvol uitgepakt.
---De Games---
EA heeft de wereld geshockeert door te laten zien hoe Madden er in de toekomst (2007?) uit zal zien op de volgende generatie game-consoles. Konami heeft laten weten dat Solid Snake in Metal Gear Solid 4 animaties zal gaan bevatten met zo'n 150 keyframes per seconde. Ter vergelijking; Metal Gear Solid 3 had ongeveer 35 kf/s. Hoe meer keyframes, hoe soepeler de animatie verloopt, en MGS3 was nou niet bepaald houterig.
Een jaar of 2 geleden werd er een filmpje uitgebracht onder de titel "Project Dark". Iedereen dacht dat het om een trailer ging voor een PS2 of Xbox game. Niets bleek minder waar. We zaten te kijken naar beelden die met de game-engine geproduceerd waren. Ook in de nieuwe, onlangs gereleasde trailer zat ik regelmatig te kijken of dit nou cut-scenes of game beelden waren.
Grafisch zijn games dus eng dichtbij fotorealisme. En dankzij de jongens van DTS is het geluid ook van extreem hoog niveau. Grote hamvraag; door het verhoogde realisme moet er meer aandacht en geld besteed worden aan geluid en beeld. Is het niet beter om dat geld uit te geven aan een degelijke AI, of gameplay?
Bij de huidige generatie games zie ik teveel dat het er wel leuk uitziet, maar dat er gewoonweg geen zak aan is om te spelen. Ik kan alleen maar hopen dat hier in de toekomst weer het niveau van aandacht aan geschonken wordt als in 1991 toen ik met gamen begon. Misschien is het een idee om een spel eerst ouderwets uit te werken, en dan pas de grafische engine erin propt.
Vroeger bestonden graphics uit 9 pixels die links en rechts bewogen. Nu vliegen de polys, holys en nolys om je oren. Maar dat is iets voor een ander topic, denk ik...........
In conclusie; laten we hopen dat Sony en Microsoft een ongeveer even groot marktaandeel krijgen, dat is alleen maar voordeliger van de klant. Van Nintendo kan ik nog niet teveel zeggen, want die willen niets zeggen. Maar het kan twee kanten uit met hun machine, of het wordt een hit, of het wordt een sof. Ik hoop het eerste, want in basis zijn spelcomputers in 20 jaar tijd niet veranderd.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!