Ik heb alleen ervaring met een gebroken arm. Toen ik net 18 was, ik had net mijn eerste autorijles afgesproken, ging even met mijn opa mee de auto naar de garage brengen. Ik had mijn skeelers aan en in de garage was een schitterende vloer om te skeeleren. Terwijl mijn opa in het kantoortje was was ik aan het skeeleren. Ik stond even uit te rusten, verloor mijn evenwicht en viel achterover. Met mijn handen natuurlijk geprobeerd de val te breken waardoor ik mijn linkerarm zwaar geneusd had en mijn rechterarm gebroken had.
Goed, linkerarm kreeg een verband en moest rust hebben, de rechterarm werd in een gipsspalk gedaan voor een week. Die hele week kon ik vrijwel niets, zelfs naar de wc gaan was lastig
![]()
Ik had die week ook examenuitreiking op school en heb dus ook geen normale handtekening op mijn diploma kunnen zetten
![]()
Na een week mocht de gipsspalk eraf en kreeg ik veel lichter gips van polyester, ik mocht zelfs een kleur uitzoeken
![]()
Met dat nieuwe gips ging er een wereld voor mij open! Ik zou eigenlijk met mijn moeder gaan kamperen in Tsjechie maar dat hebben we maar laten zitten, een tent opzetten met een arm in het gips is niet handig. We zijn op vakantie geweest naar Mallorca, ik heb een grote opblaasbare zwemband meegenomen zodat ik gewoon in de zee kon en mijn arm droog kon blijven.
Weer terug in Nederland kon gelukkig mijn vakantiewerk wel doorgaan, ik werkte in een toeristische stoomtrein, kaartjes controleren, snoep, drankjes, broodjes en souvenirs verkopen. Alleen het zware werk zoals kratten sjouwen moest ik aan anderen overlaten.
De gekneusde arm was wel veel sneller weer goed te gebruiken, na die week spalkgips kon ik de gekneusde arm weer normaal gebruiken. De arm in het gips heb ik dus wel moeten ontzien maar ik kon er onverwacht veel mee. Na een maand mocht het gips er af. Toen was mijn arm (door die vakantie naar Mallorca) vergeleken met de rest van mijn lichaam spierwit en heeeel erg dun
![]()
toen kon ik er veel minder mee dan met gips, ik heb toen ook een week niet gewerkt op mijn vakantiebaantje omdat mijn arm zo slap en onhandig was
![]()
Jeuk heb ik weinig last van gehad gelukkig want ik hoorde van anderen dat dat behoorlijk vervelend kan zijn.
Maargoed, een gebroken been lijkt me vele malen lastiger, je hebt zoiezo je armen al nodig om met krukken een beetje vooruit te komen. Heel veel sterkte en beterschap!!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree