abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26922279
Ik heb afgelopen week mijn been gebroken door een ongelukkige valpartij (enkel flink gekneusd). Nu zit het al een week in spalkgips en moet ik aan het eind van de week terug naar de gipskamer voor een nieuw soort gips. Waarschijnlijk loopgips.

Is er iemand die eerder z'n been of arm heeft gebroken die wat ervaringen en tips kan delen?

De zwelling van mijn been is eergisteren al weg, maar nu wordt het pas pijnlijk. Elke keer als m'n been naar beneden is gericht (als ik naar de wc moet bv) voel ik het volstromen met bloed en dat doet zo'n -pijn... Nu kan ik niet eens meer opstaan... zelfs met een paar pijnstillers.
pi_26922659
Jep, ik had een keer een scheurtje in mn scheenbeen en moest een aantal weken in het gips (was tijdens skien gebeurd, weg vakantie ).

Het is gewoon ff wennen Probeer met krukken te lopen. Het zal ff wennen zijn. Het zal misschien de eerste dag ook pijn doen, omdat (in jouw geval) je bloed weer volop in je been gaat stromen. Dat wordt ff op je lippen bijten. Eenmaal gewend gaat alles soepen en is het aftellen totdat het eraf moet.

Onthoudt wel dat je nog een aantal weken last houdt als het gips eraf is! Sport niet, doe je been niet inspannen. Dan kan je het na een aantal weken weer opbouwend gebruiken.
pi_26924469
Ik heb toen ik 9 was mijn been gebroken met skieen. Ik heb eerst 6 weken gewoon gips gehad en daarna nog een paar weken loopgips. Bedenk dat als je uit het gips bent je spieren helemaal verslapt zijn in die tussentijd en je dus nog niks ermee kunt, dat je langzaam weer moet opbouwen en niet moet denken dat je gelijk weer kunt lopen zodra je uit het gips bent

En na verloop van tijd gaat het been erg jeuken, en probeer dan NIET te gaan krabben onder je gips, want dan wordt het alleen maar erger.
pi_26928697
ik begrijp dat mijn spierkracht sterk zal verminderen in die 6 weken, maar dat is niet zo belangrijk, als alle pezen en spieren weer geheeld zijn en ze niet meer pijn doen, dan kan ik ze wel trainen.

Tis alleen erg als het heel erg pijn doet zoals nu, wanneer er weer bloed doorheen wordt gepompt....
pi_27008049
Als het warm weer wordt, zal alles ferm beginnen jeuken door het zweet. En dan ga je er niet aankunnen...
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
pi_27012633
Poeh, sterkte! Ik heb mijn scheen en kuitbeen eens heel slecht gebroken (schuine breuk).
Ik kreeg 2 weken een spalk, daarna 2½ maand rondom en pas de laatste maand (jaja 4 maanden totaal) kunststof. Dat was ook in de zomer, vreselijke tijd.
Ik heb wel 1 hele goede raad voor je. Ongeacht hoe warm het is, zorg dat je tenen ingepakt zijn buiten, ik liep zelf namelijk ecseem en kalknagels op aan die voet. Ecseem ben ik inmiddels vanaf, de kalknagels heb ik medicijnen voor die ik momenteel vanwege andere medicijnen nog even niet mag gaan slikken.
Niet krabben is moeilijk, ik had een breinaald als beste vriend toen.
Voor douchen volstaat een vuilniszak en zo'n brede postelastiek boven je gips.
En doe een lik vicks onder je neus als het gips eraf gaat Na 4 maanden was dat iig echt vreselijk vies. Veel sterkte, hoop dat alles weer helemaal goed komt met je been.
This is my world This is my planet And My Planet ROCKS
pi_27062478
Misschien helpt het je als ik zeg dat ik mijn enkel op twee plekken heb gebroken en 6 maanden daarvoor in het gips moest.... het jaar daarna brak ik mijn pols en bovendien het SLECHTS genezende botje in je lichaam..ergens dus onder mijn duim... deze jongen moest toen 8 maanden gips dragen. En geloof me, dat word je best wel zat. Dus kop op en vol houden, want 8 maanden hoef je vast niet.
  maandag 16 mei 2005 @ 20:36:40 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27063223
Ik heb wel eens een scheenbeen met 3 breuken gehad. Heeft toen een flink aantal maanden geduurd, en na verwijderen van het gips heeft het ook weer een paar maanden geduurd eer het weer sterk genoeg was om op te lopen zonder pijn of om te vallen.
pi_27063363
Heb ooit 's mn middenhandsbeentje gebroken met skateboarden. Daar heb ik zeven weken door in het gips gezeten. Eerste week normaal gips en de andere zes van dat loopgips (om mn arm )
Maargoed daar kon ik gelukkig wel weer mee skaten
Uhm een tip... zorg dat je een breinaald bij je hebt want het gaat jeuken als een mofo. Een beetje deo bij de hand is ook wel fijn want het gaat op een gegeven moment ook verschrikkelijk stinken.
pi_27066675
Ik heb ooit mn knie uit de kom geschopt (letterlijk ) Ik kreeg toen ook loopgips voor 3 maanden ! Het doet inderdaad vreselijk pijn als je van liggen naar staan gaat, omdat je hele voet dat volstroomt met bloed. Ik had dit dus ook bij loopgips. Het gevoel op je voet eraf gaat exploderen. Na een paar minuutjes werd dat bij mij al minder. Van de jeuk werd ik ook gestoord. Ik had zo'n spuitbusje met koelstof achtig iets wat je via een draadje onder je gips kon spuiten. maar een breinaald werkt ook Sterkte, hopelijk duurt het niet lang!
pi_27067065
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 20:19 schreef Sylvana het volgende:
Ik heb toen ik 9 was mijn been gebroken met skieen. Ik heb eerst 6 weken gewoon gips gehad en daarna nog een paar weken loopgips. Bedenk dat als je uit het gips bent je spieren helemaal verslapt zijn in die tussentijd en je dus nog niks ermee kunt, dat je langzaam weer moet opbouwen en niet moet denken dat je gelijk weer kunt lopen zodra je uit het gips bent
Ik had een jongetje in de klas die zijn been had gebroken toen hij ook ong zo oud was. Het been dat in het gips heeft gezeten is daardoor altijd iets kleiner gebleven dan het andere omdat er tijdelijk geen groeiruimte was.

Tenminste, ik dacht dat het daardoor kwam, voordat ik hier dingen ga lopen roepen die helemaal niet kunnen
pi_27067518
Een kennis van ons was vorig anderhalf jaar terug, hij was 16 toen geloof ik, aan het boarden op een zwarte piste. Hij gleed weg op een stuk ijs en brak allebij z'n scheenbenen. Moet je je DAT 's voorstellen
Heeft heel lang in een rolstoel gezeten en moeten revalideren, kon daardoor niet naar school en is dus blijven en het heeft volgens mij iets van een jaar geduurd voor ie weer redelijk normaal kon lopen.
pi_27109120
quote:
Op maandag 16 mei 2005 22:18 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik had een jongetje in de klas die zijn been had gebroken toen hij ook ong zo oud was. Het been dat in het gips heeft gezeten is daardoor altijd iets kleiner gebleven dan het andere omdat er tijdelijk geen groeiruimte was.

Tenminste, ik dacht dat het daardoor kwam, voordat ik hier dingen ga lopen roepen die helemaal niet kunnen
Mijn been is ook iets korter (was 14 toen ik em brak). Ze slaan bij jongere kinderen vaak geen pen in het bot omdat het been anders te lang wordt. Ook zetten ze een beetje gecompliceerde breuk vaak niet tegen elkaar maar laten ze de uiteinden min of meer naar elkaar toegroeien om dezelfde reden. Je lijf gaat namelijk een enorme hoeveelheid bot aanmaken waar het nodig is. Als je dan ook nog in de groei bent dan wordt je bot al snel te lang.
  woensdag 18 mei 2005 @ 10:20:34 #14
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27109148
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 10:19 schreef DoucheMeermin het volgende:

[..]

Mijn been is ook iets korter (was 14 toen ik em brak). Ze slaan bij jongere kinderen vaak geen pen in het bot omdat het been anders te lang wordt. Ook zetten ze een beetje gecompliceerde breuk vaak niet tegen elkaar maar laten ze de uiteinden min of meer naar elkaar toegroeien om dezelfde reden. Je lijf gaat namelijk een enorme hoeveelheid bot aanmaken waar het nodig is. Als je dan ook nog in de groei bent dan wordt je bot al snel te lang.
Zou best kunnen. Mijn ene been is nu ongeveer anderhalve centimeter langer.
pi_27111217
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 10:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Zou best kunnen. Mijn ene been is nu ongeveer anderhalve centimeter langer.
Das knap klote. Zoveel verschil heb ik gelukkig niet alleen mijn been is een stuk naar binnen gedraait bij het zetten. Dus m'n enkel kan ook naar binnen en naar buiten bewegen.
Kreeg ik er gratis bij, die extra optie
  woensdag 18 mei 2005 @ 11:36:35 #16
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27111277
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 11:34 schreef DoucheMeermin het volgende:

[..]

Das knap klote.
Ik heb verder nergens last van en merk er niets van hoor.
quote:
Zoveel verschil heb ik gelukkig niet alleen mijn been is een stuk naar binnen gedraait bij het zetten. Dus m'n enkel kan ook naar binnen en naar buiten bewegen.
Da's wel bizar.
pi_27111513
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 11:36 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik heb verder nergens last van en merk er niets van hoor.
[..]

Da's wel bizar.
Je ziet er niks van als ik loop ofzo maar kan m'n voet dus ook nog naar binnen en buiten klappen. Kan alleen geen avondvierdaagse ermee lopen, dan loop ik krom van de pijn in m'n rug.
Maar daar was ik toch al te lui voor.
  woensdag 18 mei 2005 @ 11:50:36 #18
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27111687
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 11:45 schreef DoucheMeermin het volgende:

[..]

Je ziet er niks van als ik loop ofzo maar kan m'n voet dus ook nog naar binnen en buiten klappen. Kan alleen geen avondvierdaagse ermee lopen, dan loop ik krom van de pijn in m'n rug.
Maar daar was ik toch al te lui voor.
Dat lijkt mij wel lastig.. Ik ben zelf iemand die erg vaak (en soms ook lang) loopt..
pi_27111922
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 11:50 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat lijkt mij wel lastig.. Ik ben zelf iemand die erg vaak (en soms ook lang) loopt..
Ik heb een auto en een fiets
Doe wel dagelijks aan aerobics, met name steps. Gek genoeg gaat dat weer wel goed.
Dus al met al best mee te leven, alleen winkelen en wandelen zijn dus bepaald geen hobbies.
Maar kleren kopen via Wehkamp.nl is net zo makkelijk.
  woensdag 18 mei 2005 @ 11:59:51 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27111976
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 11:58 schreef DoucheMeermin het volgende:

[..]

Ik heb een auto en een fiets
Doe wel dagelijks aan aerobics, met name steps. Gek genoeg gaat dat weer wel goed.
Dus al met al best mee te leven, alleen winkelen en wandelen zijn dus bepaald geen hobbies.
Maar kleren kopen via Wehkamp.nl is net zo makkelijk.
Als je er zelf geen last van hebt dan is het geen last.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 10:36:32 #21
106875 Patjeh
Live with Style
pi_27209474
tip: laat iemand een dun *paar mm dik ofzo* houten stokje halen van iets langer dan je gips lang is... kan je temminste de jeuk laten verdwijnen
Live with Style.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 10:40:49 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27209532
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 10:36 schreef Patjeh het volgende:
tip: laat iemand een dun *paar mm dik ofzo* houten stokje halen van iets langer dan je gips lang is... kan je temminste de jeuk laten verdwijnen
Ik gebruikte breinaalden. Geen overbodige luxe.
pi_27209637
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 21:43 schreef DoucheMeermin het volgende:
ik liep zelf namelijk ecseem en kalknagels op aan die voet. Ecseem ben ik inmiddels vanaf, de kalknagels heb ik medicijnen voor die ik momenteel vanwege andere medicijnen nog even niet mag gaan slikken.
Tip: Druppeltje tea tree olie per dag op de nagel kom je er ook vanaf.

Ik heb wel een tip voor TS, maar ik denk niet dat ie er wat aan heeft.
Ook mijn voet een keer gebroken, toen ik loop gips kreeg droeg ik aan de andere kant 1 hoge hak...
Loopt goed!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27236120
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 10:45 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Tip: Druppeltje tea tree olie per dag op de nagel kom je er ook vanaf.

Ik heb wel een tip voor TS, maar ik denk niet dat ie er wat aan heeft.
Ook mijn voet een keer gebroken, toen ik loop gips kreeg droeg ik aan de andere kant 1 hoge hak...
Loopt goed!
Zulke tips hoor ik vaker maar theoretisch gezien is een kalknagel een schimmelinfectie van binnenuit waarbij zoiets dus nooit zou kunnen werken, dus ga binnenkort wel slikken. Maar bedankt voor de tip
pi_27237541
quote:
Op zondag 22 mei 2005 01:49 schreef DoucheMeermin het volgende:

[..]

Zulke tips hoor ik vaker maar theoretisch gezien is een kalknagel een schimmelinfectie van binnenuit waarbij zoiets dus nooit zou kunnen werken, dus ga binnenkort wel slikken. Maar bedankt voor de tip
Je hebt het dus nog niet geprobeerd?
Je moet het natuurlijk zelf weten.
Hier is de score in de familie:

Tea trea 3 - 0

Want het helpt wel degelijk!
pi_27238115
quote:
Op zondag 22 mei 2005 06:01 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Je hebt het dus nog niet geprobeerd?
Je moet het natuurlijk zelf weten.
Hier is de score in de familie:

Tea trea 3 - 0

Want het helpt wel degelijk!
Ik heb een HBO-V diploma op zak, en heb een paar jaar wijkverpleging gedaan.
Dus beetje praktijkervaring op dat gebied heb ik wel. Een schimmelinfectie kun je niet genezen met zulke middelen, zou willen dat het kon maar das helaas niet zo.
Kan zijn dat je zelf geen echte kalknagel, dus een schimmel had en dat het zo wel genezen is maar in principe zit zo'n infectie tot diep onder je nagelriem dus zou olie zinloos zijn.
Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Heb het zelf nog niet meegemaakt, dat een echte schimmelinfectie zo genezen wordt. Maar wel heel fijn dat jullie er zo vanaf gekomen zijn. Die medicijnen zijn ook best een paardenmiddel.
pi_27239060
Nou zeg, ik weet echt wel het verschil tussen kalk en schimmel...
Maar slik jij het alternatief maar.

Ontopic: Hoe is het met TS? Nog steeds dat je enkel zo'n pijn doet als je je been naar beneden doet?
pi_27239141
quote:
Op zondag 22 mei 2005 11:04 schreef Oblivion het volgende:
Nou zeg, ik weet echt wel het verschil tussen kalk en schimmel...
Maar slik jij het alternatief maar.

Ontopic: Hoe is het met TS? Nog steeds dat je enkel zo'n pijn doet als je je been naar beneden doet?
Tja daar twijfel ik niet aan maar ik heb ook geen diploma gekregen omdat ik zo leuk kan lachen
Maar goed, laten we blij zijn dat jij er baat bij had, das toch het belangrijkste.
pi_27239261
quote:
Op zondag 22 mei 2005 11:08 schreef DoucheMeermin het volgende:

[..]

Tja daar twijfel ik niet aan maar ik heb ook geen diploma gekregen omdat ik zo leuk kan lachen
Maar goed, laten we blij zijn dat jij er baat bij had, das toch het belangrijkste.
Niet ik, mijn beide ouders..
pi_27239364
quote:
Op zondag 22 mei 2005 11:15 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Niet ik, mijn beide ouders..
De hele familie weer blootvoets zonder gene. Zal het van de week toch eens halen, met die medicijnen kan ik voorlopig nog niet beginnen. Ben benieuwd
Bij de tuinen hebben ze dat?
pi_27239434
quote:
Op zondag 22 mei 2005 11:21 schreef DoucheMeermin het volgende:

[..]

De hele familie weer blootvoets zonder gene. Zal het van de week toch eens halen, met die medicijnen kan ik voorlopig nog niet beginnen. Ben benieuwd
Bij de tuinen hebben ze dat?
Ik hoop dat schatje (mod van LIF) ons even goed op onze donder geeft voor het offtopic gaan, en dan ons kan vertellen waar het topic staat over tea tree...
Die is er namelijk.
pi_27239643
quote:
Op zondag 22 mei 2005 11:24 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Ik hoop dat schatje (mod van LIF) ons even goed op onze donder geeft voor het offtopic gaan, en dan ons kan vertellen waar het topic staat over tea tree...
Die is er namelijk.
Oeps, das niet liev van ons nee. Heb em al gevonden denk ik: Tea Tree Olie
bedankt!
  zondag 22 mei 2005 @ 11:40:01 #33
35189 Troel
scherp en bot
pi_27239741
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 11:34 schreef DoucheMeermin het volgende:

[..]

Das knap klote. Zoveel verschil heb ik gelukkig niet alleen mijn been is een stuk naar binnen gedraait bij het zetten. Dus m'n enkel kan ook naar binnen en naar buiten bewegen.
JAA! dat herken ik!

Ik heb mijn na een flinke tijd in het gips gezeten te hebben voor een kuit- en scheenbeen breuk mijn voet nu naar buiten staan. Als ik mijn voet gewoon recht vooruit zet, dan voelt het alsof ik die voet helemaal naar binnen draai, maar dat kan ik dus helemaal niet meer.

Op de rontgenfoto's is die afwijking niet te zien, alles schijnt goed te zijn, maar het is buitengewoon @#%*@#*&.

Bedankt meneer de gipser, misschien er in het vervolg op letten dat een voet recht staat?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27242494
quote:
Op zondag 22 mei 2005 11:40 schreef Troel het volgende:

[..]

JAA! dat herken ik!

Ik heb mijn na een flinke tijd in het gips gezeten te hebben voor een kuit- en scheenbeen breuk mijn voet nu naar buiten staan. Als ik mijn voet gewoon recht vooruit zet, dan voelt het alsof ik die voet helemaal naar binnen draai, maar dat kan ik dus helemaal niet meer.

Op de rontgenfoto's is die afwijking niet te zien, alles schijnt goed te zijn, maar het is buitengewoon @#%*@#*&.

Bedankt meneer de gipser, misschien er in het vervolg op letten dat een voet recht staat?
Bij jou dus ook gedraait er op gezet. Bij mij hebben ze het wel erkend dat er een pen ingeslagen had moeten worden. Maar niet in datzelfde ziekenhuis, die scheepte me op mijn 18e af met de mededeling dat ik een beginnende hernia had. Overigens is het bij mij ook duidelijk te zien als ik op m'n blote stampies sta, dan ligt m'n binnenenkel bijna op de grond.
Die beginnende hernia heb ik ook wel maar door verkeerd lopen. Ik mag hem opnieuw laten breken, maar dat heeft vrij weinig zin meer want inmiddels is mijn rug, m'n knie en m'n heup ook scheef.
Een tante van mijn man heeft hetzelfde gehad, en wel opnieuw laten breken. Bij haar is het helemaal verkeerd gegaan en haar onderbeen hebben ze moeten amputeren. Ik weet wel dat zulke gevallen uitzonderlijk zijn maar de orthopeed in het 2e ziekenhuis zei wel: Je weet wat je hebt, en niet wat je krijgt. Opnieuw breken is namelijk ook geen simpele ingreep en het wordt er vaak niet beter op. En inmiddels heb ik langer een scheef been dan een recht been dus weet niet eens meer het verschil, ben er aan gewend.
pi_27243051
Ik heb een operatie gehad waarbij mijn botten vastgezet zijn. Hopelijk heb ik dan zulke afwijkingen niet die jullie kregen... Er wordt beweerd dat vastgezette botten veel sneller herstellen dan normale externe fixaties (gips), hopelijk is dt waar... Ik baal wel enorm van mijn extreem verlaagde mobiliteit. Ik zit al weken binnen...

Hopelijk versnellen die voedingssupplementen ook mijn herstel zodat ik op tijd kan revalideren en op vakantie kan gaan..

Vitamine A-Z voor totaal
Extra vitamine B voor herstel huid (operatiewond)
Vitamine C voor wondherstel huid en bot
Magnesium,calcium, zink voor bot
Knoflook om het bloed goed te laten stromen.
  zondag 22 mei 2005 @ 16:31:11 #36
35189 Troel
scherp en bot
pi_27247212
Ik heb twee pinnen in mijn been gehad, die er inmiddels ook alweer uit zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27247534
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:31 schreef Troel het volgende:
Ik heb twee pinnen in mijn been gehad, die er inmiddels ook alweer uit zijn.
nog lang moeten herstellen NADAT die pinnen eruit zijn? Lijkt mij dat je lichaam die gaten weer moet laten vullen of zo....
pi_27249603
quote:
Op zondag 22 mei 2005 14:04 schreef athlonkmf het volgende:
-knip- Heel veel goede dingen...
Vergeet je niet wat energie te steken in je rust, ook in je koppie?
Want als je zo gestresst en gefocust alles maar NU weer goed wil hebben, is niet goed...
Je zal geduld en rust "moeten" hebben, en dat mag, het is niet niks zo'n beenbreuk...
  zondag 22 mei 2005 @ 21:35:52 #39
35189 Troel
scherp en bot
pi_27256267
quote:
Op zondag 22 mei 2005 16:43 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

nog lang moeten herstellen NADAT die pinnen eruit zijn? Lijkt mij dat je lichaam die gaten weer moet laten vullen of zo....
maandje...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27257021
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:35 schreef Troel het volgende:

[..]

maandje...
pijnlijk?
  zondag 22 mei 2005 @ 22:03:53 #41
35189 Troel
scherp en bot
pi_27257444
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:53 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

pijnlijk?
Nou, je hebt een aantal wonden. Het litteken is uiteindelijk groter geworden dan dat het was en is nog steeds erg lelijk.
Maar op zich heb ik er nu geen last meer van, behalve van dat naar buiten gedraaide dan.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27257792
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:03 schreef Troel het volgende:

[..]

Nou, je hebt een aantal wonden. Het litteken is uiteindelijk groter geworden dan dat het was en is nog steeds erg lelijk.
Maar op zich heb ik er nu geen last meer van, behalve van dat naar buiten gedraaide dan.
En van die gaten in je botten heb je ook geen last meer? Ook niet tijdens regenachtige dagen? Dat je op je botten kan aanvoelen of het gaat regenen morgen of zo?
  zondag 22 mei 2005 @ 22:22:33 #43
21503 Vava
Zoix!!
pi_27258226
Ik heb alleen ervaring met een gebroken arm. Toen ik net 18 was, ik had net mijn eerste autorijles afgesproken, ging even met mijn opa mee de auto naar de garage brengen. Ik had mijn skeelers aan en in de garage was een schitterende vloer om te skeeleren. Terwijl mijn opa in het kantoortje was was ik aan het skeeleren. Ik stond even uit te rusten, verloor mijn evenwicht en viel achterover. Met mijn handen natuurlijk geprobeerd de val te breken waardoor ik mijn linkerarm zwaar geneusd had en mijn rechterarm gebroken had.

Goed, linkerarm kreeg een verband en moest rust hebben, de rechterarm werd in een gipsspalk gedaan voor een week. Die hele week kon ik vrijwel niets, zelfs naar de wc gaan was lastig Ik had die week ook examenuitreiking op school en heb dus ook geen normale handtekening op mijn diploma kunnen zetten
Na een week mocht de gipsspalk eraf en kreeg ik veel lichter gips van polyester, ik mocht zelfs een kleur uitzoeken Met dat nieuwe gips ging er een wereld voor mij open! Ik zou eigenlijk met mijn moeder gaan kamperen in Tsjechie maar dat hebben we maar laten zitten, een tent opzetten met een arm in het gips is niet handig. We zijn op vakantie geweest naar Mallorca, ik heb een grote opblaasbare zwemband meegenomen zodat ik gewoon in de zee kon en mijn arm droog kon blijven.
Weer terug in Nederland kon gelukkig mijn vakantiewerk wel doorgaan, ik werkte in een toeristische stoomtrein, kaartjes controleren, snoep, drankjes, broodjes en souvenirs verkopen. Alleen het zware werk zoals kratten sjouwen moest ik aan anderen overlaten.

De gekneusde arm was wel veel sneller weer goed te gebruiken, na die week spalkgips kon ik de gekneusde arm weer normaal gebruiken. De arm in het gips heb ik dus wel moeten ontzien maar ik kon er onverwacht veel mee. Na een maand mocht het gips er af. Toen was mijn arm (door die vakantie naar Mallorca) vergeleken met de rest van mijn lichaam spierwit en heeeel erg dun toen kon ik er veel minder mee dan met gips, ik heb toen ook een week niet gewerkt op mijn vakantiebaantje omdat mijn arm zo slap en onhandig was Jeuk heb ik weinig last van gehad gelukkig want ik hoorde van anderen dat dat behoorlijk vervelend kan zijn.

Maargoed, een gebroken been lijkt me vele malen lastiger, je hebt zoiezo je armen al nodig om met krukken een beetje vooruit te komen. Heel veel sterkte en beterschap!!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  zondag 22 mei 2005 @ 22:23:23 #44
21503 Vava
Zoix!!
pi_27258255
Wat heb ik een lang verhaal getypt
Let's plant a tree
pi_27258366
oh ja... dun.. Ik merk dat mijn gebroken been al heel wat dunner is geworden dan mijn "gezonde". Vraag me af hoelang het duurt voordat ik die spieren weer terug heb....
pi_27258375
Schrik niet als het gips eraf halen, wat je dan ziet heeft iedereen.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_27258538
Wat zie je dan?
  zondag 22 mei 2005 @ 22:32:21 #48
21503 Vava
Zoix!!
pi_27258598
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:26 schreef athlonkmf het volgende:
oh ja... dun.. Ik merk dat mijn gebroken been al heel wat dunner is geworden dan mijn "gezonde". Vraag me af hoelang het duurt voordat ik die spieren weer terug heb....
Bij mij was het na een dag of 4 alweer redelijk bijgetrokken, alleen die kleur, spierwit
Let's plant a tree
pi_27259003
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:30 schreef athlonkmf het volgende:
Wat zie je dan?
Je been is dan heel erg dun en licht, je schrikt je kapot en wilt hem gewoon vast houden omdat je bang bent dat ie in elkaar zakt enzo. Het geeft echt een heel raar gevoel.

Heb 1 keer mijn been in het gips gehad en een keerm ijn pols en het beide keren gehad. De dokter zei dan ook dat iedereen dat heeft.
pi_27259188
ik had mijn enkel en kuitbeen gebroken, na een feest , ongelijke wei, donker, en een mis-stap. ..
knak. en ... gewoon doorgelopen.
na een week, gewoon rondlopen , bleeft t een dik pootje, bestwel kei dik.
bleek mijn been op 2 plaatsen gebroken, 8 weeken gips. niet lopen, alleeen de bank of FOK.
8 weken op je gat zitten is best lang

* weken FOK ook.
De Puta Madre
pi_27259341
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:44 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Je been is dan heel erg dun en licht, je schrikt je kapot en wilt hem gewoon vast houden omdat je bang bent dat ie in elkaar zakt enzo. Het geeft echt een heel raar gevoel.

Heb 1 keer mijn been in het gips gehad en een keerm ijn pols en het beide keren gehad. De dokter zei dan ook dat iedereen dat heeft.
Tja. niet vreemd dat ie heel licht voelt, als je zes weken met een kilo of twee extra moet rondspringen (en dan was de eerste gips echt gips, dus zo'n 5kilo of zo denk ik).

Als het enkel spieren zijn die verdwenen zijn en verder de pezen en botten pijnloos zijn, dan heb ik wel vertrouwen in om die spierkracht wel snel weer op te kunnen bouwen daarom vraag ik steeds of het nog pijnlijk is na het verwijderen van gips
pi_27259411
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:49 schreef Killer_Mom het volgende:
ik had mijn enkel en kuitbeen gebroken, na een feest , ongelijke wei, donker, en een mis-stap. ..
knak. en ... gewoon doorgelopen.
na een week, gewoon rondlopen , bleeft t een dik pootje, bestwel kei dik.
bleek mijn been op 2 plaatsen gebroken, 8 weeken gips. niet lopen, alleeen de bank of FOK.
8 weken op je gat zitten is best lang

* weken FOK ook.
hmm.. dat klinkt wel als mijn situatie... hopelijk hoef ik niet zo lang in het gips te blijven...
  zondag 22 mei 2005 @ 22:59:00 #53
21503 Vava
Zoix!!
pi_27259530
Pffff.. ja, een been in het gips lijkt me echt zo vervelend, ik vond die arm al vervelend terwijl ik er toch veel mee kon, alleen die handtekening op mijn diploma
Let's plant a tree
pi_27259739
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:59 schreef Vava het volgende:
Pffff.. ja, een been in het gips lijkt me echt zo vervelend, ik vond die arm al vervelend terwijl ik er toch veel mee kon, alleen die handtekening op mijn diploma
als je kunt kiezen, beter een pootje in t gips, een lamme arm tikt zo moeilijk,
De Puta Madre
  zondag 22 mei 2005 @ 23:05:34 #55
35189 Troel
scherp en bot
pi_27259757
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:12 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

En van die gaten in je botten heb je ook geen last meer? Ook niet tijdens regenachtige dagen? Dat je op je botten kan aanvoelen of het gaat regenen morgen of zo?
Als ik ga voelen kan ik nog wel voelen waar het gezeten heeft enzo... En voor de rest heb ik er nooit zo op gelet of ik me botten voel als het gaat regenen enzo.

Wel tikt mijn enkel erg veel trouwens. Maarja, dat heeft ook wel wat met gewicht enzo te maken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 22 mei 2005 @ 23:05:58 #56
21503 Vava
Zoix!!
pi_27259769
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:05 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

Na die eerste week kon ik zelfs typen!
Let's plant a tree
  zondag 22 mei 2005 @ 23:07:28 #57
35189 Troel
scherp en bot
pi_27259825
Overigens!!! Op het moment dat het gips eraf gaat, smeer direct je been in met voedende creme!!!
Dat laten indrogen en dan pas laten intapen (ook ff de haartjes scheren dan natuurlijk)

En nee, je kan al die kleine schilfertjes die eraf komen niet tellen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 22 mei 2005 @ 23:08:03 #58
21503 Vava
Zoix!!
pi_27259842
Ik heb er inderdaad ook wel iets aan overgehouden. Bij die breuk is er niet gezien dat mijn duim ook niet helemaal normaal was, ik heb nu nog steeds regelmatig een beetje last van mijn duim, hij knakt ook heel erg. Gelukkig niet erg pijnlijk maar er heeft wel een keer een fikse ontsteking in gezeten.
Let's plant a tree
pi_27259946
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:53 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Tja. niet vreemd dat ie heel licht voelt, als je zes weken met een kilo of twee extra moet rondspringen (en dan was de eerste gips echt gips, dus zo'n 5kilo of zo denk ik).

Als het enkel spieren zijn die verdwenen zijn en verder de pezen en botten pijnloos zijn, dan heb ik wel vertrouwen in om die spierkracht wel snel weer op te kunnen bouwen daarom vraag ik steeds of het nog pijnlijk is na het verwijderen van gips
En dat voel dus echt kei raar aan.
Ik was op dat moment heel bang om hem te bewegen omdat ik het idee had dat ie zo door midden zou breken.
  zondag 22 mei 2005 @ 23:14:22 #60
81260 La_Guiri
Qué quieres???
pi_27260043
Ik heb eens mijn voet gebroken, toen hadden ze het loopgips er een week te vroeg afgehaald want we gingen op vakantie. Bij terugkomst bleef ik last houden en toen bleek het botje een paar centimeter verschoven te zijn. Toen ben ik geopereerd en hebben ze er pennen in gezet. Die bleken niet goed erin gezet te zijn want ik voelde ze heel erg tijdens het lopen en toen werden ze er weer uit gehaald

Heb er 3 jaar mee gesukkeld en denk ik wel een jaar bijelkaar in het gips gezeten, later nog een second opinion gehad bij een arts in een andere stad en die vertelde dat het soort breuk wat ik had niet kan genezen met gips en dat je altijd geopereerd moet worden.
De Madrid al cielo
'La luna, la culpable, la viajera,
la luna de una muerta primavera'.
pi_27260117
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:05 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

een poot in het gips betekent dat je nergens naar toe kan gaan. Ja, ik moet eerst een paar verdiepingen naar beneden klauteren om vervolgens met krukken de straat op? Nee, dan neem ik het risico liever niet.

En naar de wc gaan is ook al zo'n operatie. Helemaal plannen waar ik wat zet, een stoel voor m'n neus zodat als ik ergens op kan leunen. Op m'n benen lukt niet meer.

Douchen ook al. Altijd zittend douchen...

En zelfs tandenpoetsen is een heel karwei.

Met een gebroken arm ben je tenminste nog mobiel. Maar nog beter is om helemaal niks te breken...
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:07 schreef Troel het volgende:
Overigens!!! Op het moment dat het gips eraf gaat, smeer direct je been in met voedende creme!!!
Dat laten indrogen en dan pas laten intapen (ook ff de haartjes scheren dan natuurlijk)

En nee, je kan al die kleine schilfertjes die eraf komen niet tellen
intapen? moet dat dan nog? Ik had gehoopt dat ik gelijk met blote benen kan zonnen of zo...
pi_27260244
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:05 schreef Vava het volgende:

[..]

Na die eerste week kon ik zelfs typen!
tuurlijk. als t stabiel is ingepakt, gaan we door. we wachten die 6 \ 8 weken af, vooral die dingen doen die we leuk vinden , klein beetje moeite laten we aan een ander over.
De Puta Madre
  zondag 22 mei 2005 @ 23:25:27 #63
35189 Troel
scherp en bot
pi_27260428
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:16 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

een poot in het gips betekent dat je nergens naar toe kan gaan. Ja, ik moet eerst een paar verdiepingen naar beneden klauteren om vervolgens met krukken de straat op? Nee, dan neem ik het risico liever niet.

En naar de wc gaan is ook al zo'n operatie. Helemaal plannen waar ik wat zet, een stoel voor m'n neus zodat als ik ergens op kan leunen. Op m'n benen lukt niet meer.

Douchen ook al. Altijd zittend douchen...

En zelfs tandenpoetsen is een heel karwei.

Met een gebroken arm ben je tenminste nog mobiel. Maar nog beter is om helemaal niks te breken...
[..]

intapen? moet dat dan nog? Ik had gehoopt dat ik gelijk met blote benen kan zonnen of zo...
Als jij weken in het gips hebt gezeten ben jij blij met een beetje tape om je been. Dat geeft namelijk nog wat stevigheid. Anders gaan je enkels rare praktijken doen gok ik
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27260558
hoe lang moet die tape er dan om blijven? Ik heb wel steunkouzen gekregen van mijn vriendin. Dat spul dat je als een sok omdoet voor tijdens het sporten.

Hoe zit het dan met de beweegbaarheid van de enkel? Kan dat weer gewoon normaal bewegen?
  zondag 22 mei 2005 @ 23:29:46 #65
35189 Troel
scherp en bot
pi_27260574
Hoelang tape erom moet blijven zul je wel van de fysio horen... Ik had tenminste ook nog de benodigde weken fysio
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27260690
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:16 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

een
[..]

als je geluk hebt wel.
bij mij ging t gips eraf, en ik liep weer als ....... vantevoren. de dok zei, 7 weken, en t is over, ok, gips eraf en lopen., en meteen met uitgaan kwam ik die dok tegen.,
we hebben heel de avond samen gezopen, en hij is een echt mens.
De Puta Madre
  donderdag 2 juni 2005 @ 11:02:34 #67
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_27570309
Ik heb zondag het sesambeentje in mijn voet gebroken (beentje dat de 'bal' van je voet vormt) Niet echt prettig, vooral omdat ze er geen gips om doen, omdat het een 'mooie' breuk is.
Iemand hier ervaring mee?
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_27570920
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 11:02 schreef Litman het volgende:
Ik heb zondag het sesambeentje in mijn voet gebroken (beentje dat de 'bal' van je voet vormt) Niet echt prettig, vooral omdat ze er geen gips om doen, omdat het een 'mooie' breuk is.
Iemand hier ervaring mee?

3 hier...

Het vangt elkaar mooi op, dus doen ze er geen gips omheen.

Ik had het op vakantie, heb een sneaker aangetrokken van een vriendin die had 2 maten grotere schoenen, aangetrokken, veters goed aantrekken en gaan!!!!
En ben er pas jaren achter gekomen dat er dus een paar botjes gebroken waren...
Dit moet je dus niet doen...
Rust...dan moet het goed komen.

Wat heeft de dokter nog meer gezegd dan?
  donderdag 2 juni 2005 @ 11:34:15 #69
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_27571443
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 11:19 schreef Oblivion het volgende:

Wat heeft de dokter nog meer gezegd dan?
Hij raadde aan om een stevige schoen met zacht voetbed aan te trekken (bergschoen, sportschoen), en op de buitenkant van m'n voet te lopen. Gaat nog niet echt lekker (lees: de tranen springen in m'n ogen van de pijn als ik dat doe ).
Het lastigste is, dat ik niet kan rijden nu, maar dat ik in de trein niet geloofd word als ik mijn voet (zonder gips) op de bank tegenover me leg. Ik heb mijn sok al een keer uit moeten doen, om een conducteur te overtuigen dat ik iets gebroken heb.
De blauwpaarse kleur van mijn teen leek hem wel te overtuigen...
pi_27586137
Tja, conducteurs...
Neem een theedoek mee van huis en leg die onder je schoen..
Ben je van het gezeik af.
En ja, je moet dus wel blijven lopen?
Hmm, had ik niet verwacht.

Ik heb er ooit dus een koffer op laten vallen, met de punt...
En ik had van die lieve kleine ballerinaatjes aan...
Nou, ik had een bult van halverwege (overdreven... ) mijn scheenbeen, naar mijn tenen.
Werd er ook nog door de douane uit gepikt, want ik zweette kennelijk een beetje...
Gek he?
Maar heb ook nog eens 3,5 uur moeten vliegen met die voet...
Toen ik aankwam op plaats van bestemming schopte ik de schoen uit...
Jaha die had ik dus nog aan... Geen gezicht maar goed.
En echt pprrroeeetssjj, een dikke poot...

Toen moest mijn vakantie nog beginnen!
  vrijdag 3 juni 2005 @ 10:12:15 #71
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_27599827
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 19:32 schreef Oblivion het volgende:
Tja, conducteurs...
Neem een theedoek mee van huis en leg die onder je schoen..
Ben je van het gezeik af.
Ik heb er vanmorgen een rol rekverband om gedaan, nu kijkt iedereen me met medelijden aan in de trein...
quote:
En ja, je moet dus wel blijven lopen?
Hmm, had ik niet verwacht.
Ja, ik mag (met mate) lopen, maar ik moet zoveel mogelijk mijn been hoog houden, om de zwelling te laten verdwijnen
quote:
Ik heb er ooit dus een koffer op laten vallen, met de punt...
En ik had van die lieve kleine ballerinaatjes aan...
Nou, ik had een bult van halverwege (overdreven... ) mijn scheenbeen, naar mijn tenen.
Werd er ook nog door de douane uit gepikt, want ik zweette kennelijk een beetje...
Gek he?
Maar heb ook nog eens 3,5 uur moeten vliegen met die voet...
Toen ik aankwam op plaats van bestemming schopte ik de schoen uit...
Jaha die had ik dus nog aan... Geen gezicht maar goed.
En echt pprrroeeetssjj, een dikke poot...

Toen moest mijn vakantie nog beginnen!
En de hele vakantie doorgelopen? Ik heb echt bewondering voor je pijntolerantie!

pi_27689608
ja, daar ben ik weer. Even wat van me laten horen dacht ik.

Ik ben nu herstellende en wacht tot het gips en een schroef er af mag aan het eind van deze maand. maar man, wat een grafgeur begint het nu te worden zeg. Mijn tenen zijn ontzettend droog geworden dat de huidschilfers er gewoon af vallen...

ik hoop wel dat alles goed gaat bij het verwijderen van het gips... niet dat het blijkt dat het slecht gegroeid is of zo...
pi_27692641
Smeer je tenen dan in
  maandag 6 juni 2005 @ 22:51:06 #74
34156 Mirage
Smile !!!
pi_27692744
ow jé...ik zie het al !
Het is helemaal niet goed... dat wordt de komende weken zo...

door het leven gaan
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  maandag 6 juni 2005 @ 22:52:05 #75
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_27692777
Ik heb mn mn been + voet ook is een keer gebroken bij gym op school ( dansen ) vraag me niet hoe het kan, ik weet het ook niet, deed iddgeval pijn.
Maar ik mocht na 3 dagen gewoon gips (!) al loopgips hebben.. en het heeft bij mij totaal 6 weken geduurt voordat alles redelijk gefixt was.
Gelukkig geen jeuk gehad ofzo zoals ik dat hoor.

Alleen als het regent / of je moet douchen is kut .
And there are still no americans in Bagdad !!
pi_27701975
quote:
Op maandag 6 juni 2005 22:48 schreef Ska-te het volgende:
Smeer je tenen dan in
Dan gaat het nog sneller stinken
quote:
Op maandag 6 juni 2005 22:52 schreef Mattt het volgende:
Ik heb mn mn been + voet ook is een keer gebroken bij gym op school ( dansen ) vraag me niet hoe het kan, ik weet het ook niet, deed iddgeval pijn.
Maar ik mocht na 3 dagen gewoon gips (!) al loopgips hebben.. en het heeft bij mij totaal 6 weken geduurt voordat alles redelijk gefixt was.
Gelukkig geen jeuk gehad ofzo zoals ik dat hoor.

Alleen als het regent / of je moet douchen is kut .
Misschien dat je toen alleen een gescheurde iets had?
Jeuk krijg je ook alleen als je beetje ga zweten en zo, dus zolang je koel blijft.... alleen gaat dat met dit weer soms een beetje moeilijk.
pi_27704831
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 10:12 schreef Litman het volgende:

[..]

Ik heb er vanmorgen een rol rekverband om gedaan, nu kijkt iedereen me met medelijden aan in de trein...
[..]

Ja, ik mag (met mate) lopen, maar ik moet zoveel mogelijk mijn been hoog houden, om de zwelling te laten verdwijnen
Ah, hoe is het nu met de zwelling?
quote:
En de hele vakantie doorgelopen? Ik heb echt bewondering voor je pijntolerantie!

Heb nooit geweten in de vakantie dat ie gebroken was...
Kwam daar pas later achter.
Ik had eerder last van die wond, die heeft er toch een week of 6 gezeten.
Kwam elke keer weer terug, want die zat heel diep.
pi_27708360
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 12:32 schreef Oblivion het volgende:

[..]

[..]

Hai Obs
Ben begonnen met de tea trea olie, ziet er idd al goed uit.
Moet ik nageven, ik zou me als nagel ook direct terugtrekken als ik zulk spul op me krijg gedruppeld.
Stinkt verschrikkelijk
Nog erger dan mijn gympen als ik gesport heb zonder sokken.
Maar bedankt voor je tip alsnog

BTW: Ik heb heel soms dat ik het in m'n breuk voel bij regenachtig weer, niet altijd.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 15:01:32 #79
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_27709648
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 12:32 schreef Oblivion het volgende:

[..]

[..]
De zwelling is alleen maar toegenomen, m'n hele voet is nu dik ipv alleen mijn grote teen, dit schijnt normaal te zijn heb ik begrepen. De pijn is wel een stuk minder, ik kan in ieder geval weer slapen. Heb wel krukken nu, om mijn voet zoveel mogelijk te ontlasten.
quote:
Is het wel weer helemaal goed gekomen met die sesambeentjes van jou?
pi_27710298
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 15:01 schreef Litman het volgende:

[..]

De zwelling is alleen maar toegenomen, m'n hele voet is nu dik ipv alleen mijn grote teen, dit schijnt normaal te zijn heb ik begrepen. De pijn is wel een stuk minder, ik kan in ieder geval weer slapen. Heb wel krukken nu, om mijn voet zoveel mogelijk te ontlasten.
Jeetje... Nou ja als het maar goed komt!
quote:
Is het wel weer helemaal goed gekomen met die sesambeentjes van jou?
Totaal geen last van, was dus aangekomen op bestemming, heb er een uurtje ijs op gehad, en ben met been omhoog gaan slapen.
Nou ja zoals je weet, volgende dag die sneakers aangetrokken, en ik moet zeggen, de zwelling was te doen, is ook niet dikker geworden, sterker nog na 2 dagen helemaal weg...
Alleen heb ik lang last gehad van die wond.

Heb ik ook met mijn andere voet gehad, gebroken door gymen op school.
Hele dag op gelopen, ik mocht dus een week in de vette watten met krukken...
Is nooit dik geweest... Ook de enkel niet die zwaar gekneust was...
Ik zou niet weten wat voor verklaring hier achter zit, maar ik had meer pijn in mijn handen van die *piep* krukken dan van mijn voet.
Dus als moeders niet in de buurt was, gingen de krukken in de hoek en liep ik gewoon het huis rond...
pi_27713098
Ja inderdaad, het gaat jeuken! Je hebt nog geluk dat het nu niet zo heel warm is.. want dan is het echt vervelend Voor de rest moet je er inderdaad omdenken dat je niet gelijk weer kunt lopen, je spieren moeten weer getraind worden.

En ga niet proberen te krabben, want dan maak je wondjes en dat is pijnlijk!
pi_27726090
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 16:35 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Ja inderdaad, het gaat jeuken! Je hebt nog geluk dat het nu niet zo heel warm is.. want dan is het echt vervelend Voor de rest moet je er inderdaad omdenken dat je niet gelijk weer kunt lopen, je spieren moeten weer getraind worden.

En ga niet proberen te krabben, want dan maak je wondjes en dat is pijnlijk!
Volgens de dokter (en alle informatie op internet) zal de tijd dat de spieren terug zijn evenredig zijn aan de tijd dat de been in het gips is geweest.... Dat zal betekenen dat ik wel eens 8 weken moeilijk kan gaan lopen.
Probleem is dat ik na het verwijderen van het gips, binnen 3-4 weken op reis moet... de dokter zegt dan ook dat ik niet moet verwachten dat ik per keer meer dan een half uur kan lopen...

Ik hoop dat dit nog een beetje te behelpen is... ik zit nu wel dagelijks even mijn gegipste been wat te trainen. Kuitspieren kort aanspannen, tenen buigen, etc...

En natuurlijk elke dag braaf vitamines en supplementen te eten. Calcium zoals voorgeschreven 2x per dag om het herstel wat te versnellen... Iemand misschien nog tips?
  woensdag 8 juni 2005 @ 10:48:12 #83
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_27734756
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 15:22 schreef Oblivion het volgende:

Totaal geen last van, was dus aangekomen op bestemming, heb er een uurtje ijs op gehad, en ben met been omhoog gaan slapen.
Nou ja zoals je weet, volgende dag die sneakers aangetrokken, en ik moet zeggen, de zwelling was te doen, is ook niet dikker geworden, sterker nog na 2 dagen helemaal weg...
Alleen heb ik lang last gehad van die wond.
Vanmorgen was de zwelling bijna helemaal verdwenen, terwijl ik gisteravond nog een hele tijd in een kroeg op mijn voet heb gestaan. Jouw krukken-weg-therapie werkt perfect, moet je patent op aanvragen!

Ik vermoed, dat de ware reden van het verdwijnen van de zwelling is dat het vocht wat de zwelling veroorzaakt en wat gaat verkleven met het weefsel in je voet, los is geraakt doordat ik mijn voet weer heb bewogen.

Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 8 juni 2005 @ 10:57:50 #84
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_27734988
Nooit wat gebroken, maar wel tig keer in het gips gezeten, langste tijd een dikke 4 maanden.

Bij jeuk kun je voorzichtig de achterkant van een breinaald onder je gips frunniken en dan stevig wrijven (niet krabben en ook niet de punt eronder steken, hoe verleidelijk ook ). Tegen de stank had ik meestal een fles Hema-eaudecologne bij de hand. Zeker als je kunststofgips hebt is het niet erg als het wat nat wordt, dus ik sprenkelde dat er royaal overheen.

Probeer verder inderdaad zoveel mogelijk te bewegen onder je gips (tenen, spieren spannen) zolang dat geen pijn doet tenminste. Niet forceren. En niet schrikken als je eruit komt en je kunt je voet niet rechtop houden Hoort er allemaal bij.

Oja, waarschijnlijk ziet je huid er ook niet uit. Je gaat namelijk vervellen onder het gips dus de vellen hangen erbij als je eruit komt.

En wat het allerlekkerste is: DOUCHEN als dat rotgips er eindelijk af is

Moet je nog in de tape na het gips, vraag dan of de gipsmeester je been eerst even onderhanden neemt met een washand en warm water Dat voelt echt goddelijk
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 11 juni 2005 @ 15:51:58 #85
116660 RubyAnn_TuesdaY
He is such an OEWLL
pi_27835012
Heeft er iemand ervaring met scheenbeen en kijtbeen op meerdere plaatsen gebroken? Ben al meerdere keren geopereerd en de artsen zijn vrij negatief vind ik. Weet niet of ze dat zijn om de 'klap' minder groot te maken of om je op het slechtste voor te bereiden of dat het echt een klote-breuk is.
Ik ben dus erg benieuwd naar de lifestyle van diegene enzo, wat hij/zij nog allemaal kan en wat de beperkingen zijn?
Beterschap iedereen!!
Carpe Diem
pi_27839647
ervaringen niet, maar tijdens mijn zoektocht naar informatie omtrent botheling (zoek naar bone fractures) lijken scheenbeenbreuken het moeilijkst te genezen te zijn.. Ik heb berichten gelezen van mensen die meer dan een half jaar in het gips moesten blijven, een daarvan zelfs een heel jaar....
pi_27839753
quote:
Op woensdag 8 juni 2005 10:57 schreef Rewimo het volgende:
Nooit wat gebroken, maar wel tig keer in het gips gezeten, langste tijd een dikke 4 maanden.

Bij jeuk kun je voorzichtig de achterkant van een breinaald onder je gips frunniken en dan stevig wrijven (niet krabben en ook niet de punt eronder steken, hoe verleidelijk ook ). Tegen de stank had ik meestal een fles Hema-eaudecologne bij de hand. Zeker als je kunststofgips hebt is het niet erg als het wat nat wordt, dus ik sprenkelde dat er royaal overheen.

Probeer verder inderdaad zoveel mogelijk te bewegen onder je gips (tenen, spieren spannen) zolang dat geen pijn doet tenminste. Niet forceren. En niet schrikken als je eruit komt en je kunt je voet niet rechtop houden Hoort er allemaal bij.

Oja, waarschijnlijk ziet je huid er ook niet uit. Je gaat namelijk vervellen onder het gips dus de vellen hangen erbij als je eruit komt.

En wat het allerlekkerste is: DOUCHEN als dat rotgips er eindelijk af is

Moet je nog in de tape na het gips, vraag dan of de gipsmeester je been eerst even onderhanden neemt met een washand en warm water Dat voelt echt goddelijk
Voor jeuk heb ik een heel dun, buigzaam kunstof lineaaltje die ik gebruik om te krabben, hoewel het op veel plekken niet kan komen is het toch beter dan niks.

De stank is er gelukking nog niet en ik hoef nog maar iets meer dan twee weken in het gips te blijven, dus met een beetje geluk...

Ik ben wel flink aangekomen in de lange maand dat ik nu in het gips zit en vanaf gisteren gebruik ik alleen maar krukken ipv de rolstoel.

Ik voel nu wel dat mijn kuitspieren vrijwel niet aanwezig meer zijn... dat wordt dus flink oefenen na afloop.

Too bad dat ik nog een operatie moet ondergaano m een paar schroeven eruit te halen die als versteviging waren ingebracht. Hopelijk geneest die wond snel...
  zondag 12 juni 2005 @ 15:27:37 #88
57128 jackg
Is it real ?
pi_27858094
Hallo, ik lees toevallig net dit topic eens even door. Ik heb de afgelopen 6 weken thuis gezeten omdat ik mn onderbeen had gebroken bij een verkeersongeval.
Beide botten waren gebroken en dat zag ik al meteen omdat hij zeg maar een knik had.
De eerste 1,5 week met zwaar spalkgips moeten hengsten. Het been was al veel geslonken dus het zware gips trok mn voet naar beneden als ik moest lopen en dat was echt niet flex.
Daarna kunstof gips gekregen en dat ging verder allemaal prima. Rontge foto's zagen er goed uit.
Vrijdag ben ik terug geweest en het gips werd eraf gehaald om te kijken of het goed vast zat.
Dat was niet het geval, het was wel goed gegroeit maar was nog te zwak. Komende week krijg ik dus een ijzeren pin erin Mja het schijnt wel dat je daar gewoon mee kan beginnen te lopen. Ik ben eens benieuwd. Ook hoe dat ding er uberhaubt in gaat ? Tot die tijd heb ik alleen nog de onderkant van het kunstofgips met verband erom. Dat wil met slapen nog wel eens pijn doen als je verkeert rolt.
pi_27859266
Ehm, dan heb ik het wel wat beter getroffen dan jij denk ik..

Ik heb eerst een week in spalkgips zitten creperen. Bij controle zagen ze al dat het niet goed gaat en kreeg ik een operatie. Nu zit ik dus te herstellen.

Ik heb ook een pin in m'n been. Deze is samen met de andere dingen erin gepropt tijdens de operatie. Een ruggeprik en een aantal uren onder het mes. Maar als het alleen een pin is kan het wel zo zijn dat ze alleen een kleine gaatje maken en dan boren.

Ik begrijp niet dat als alles goed gegroeid was bij jou dat het ze alsnog een pin in moeten gooien...

Voor de operatie had ik dus ook de helft van het kunststofgips. Wat je moet doen is je been hooghouden. Een flinke deken ONDER je matras houden en dan je been daar bovenop. Naast je been dan wat kussens plaatsen, dan rol je niet zo snel meer.
pi_31071974
Laat ik ook even een flinke kick aan dit topic geven. Ik heb gisteravond mijn hak gebroken (mooie breuk.. zoals ze dat zeiden ). Nu moet ik nu dus een weekje in dat spalkgips en daarna waarschijnlijk (?) loopgips.
Heb ik dus even een paar vraagjes over..

* is loopgips dunner dan spalkgips (oftewel: kan ik gewoon weer broeken aan doen?)
* en zijn er nog manieren/tips om m'n herstel wat te versnellen?
* die spalkgips die ik er nu omheb zit tot net onder mijn knie.. word loopgids kleiner?
* ik moet nu in de eerste week mijn been omhoog houden.. is het de bedoeliing dat die been wat hoger ligt? (dus niet recht maar zeg maar met nog een kussen eronder?).
pi_31072148
- Loopgips is een stuk dunner inderdaad.
- Geen idee
- Geen idee, denk het niet.
- Iets hoger is beter lijkt me ja.
pi_31075046
quote:
Op vrijdag 30 september 2005 22:43 schreef Mordreth het volgende:
Laat ik ook even een flinke kick aan dit topic geven. Ik heb gisteravond mijn hak gebroken (mooie breuk.. zoals ze dat zeiden ). Nu moet ik nu dus een weekje in dat spalkgips en daarna waarschijnlijk (?) loopgips.
Heb ik dus even een paar vraagjes over..

* is loopgips dunner dan spalkgips (oftewel: kan ik gewoon weer broeken aan doen?)
* en zijn er nog manieren/tips om m'n herstel wat te versnellen?
* die spalkgips die ik er nu omheb zit tot net onder mijn knie.. word loopgids kleiner?
* ik moet nu in de eerste week mijn been omhoog houden.. is het de bedoeliing dat die been wat hoger ligt? (dus niet recht maar zeg maar met nog een kussen eronder?).
loopgips is veel dunner en lichter (glasvezel). Broeken aan zullen wel kunnen, mits een beetje brede pijpen en met veel geklungel.
manieren/tips. Als het een mooie breuk helpt een kleine belasting (loopgips) het herstel bevorderen.
Loopgips wordt ook zo ongeveer hoog.
Hoger houden = kussen eronder. ALs je gaat slapen, kussen/deken ONDER het matras en niet erop
pi_31082436
quote:
ALs je gaat slapen, kussen/deken ONDER het matras en niet erop
Onder het matras?

Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik wist niet eens dat het mogelijk was om een hak te breken (tip: land niet op je hak als je van een hek van 2 meter hoog springt).

[edit]
* Mordreth snapt van het matras

[ Bericht 15% gewijzigd door Mordreth op 01-10-2005 12:59:52 ]
pi_31091620
quote:
Op zaterdag 1 oktober 2005 12:48 schreef Mordreth het volgende:

[..]

Onder het matras?

Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik wist niet eens dat het mogelijk was om een hak te breken (tip: land niet op je hak als je van een hek van 2 meter hoog springt).

[edit]
* Mordreth snapt van het matras
12:48 => [ Bericht 15% gewijzigd door Mordreth op 01-10-2005 12:59 ] took you long enough
  dinsdag 22 november 2005 @ 00:05:40 #95
27403 henkalex
full-time rare gast
pi_32468253
Maar ff in deze topic:

Mijn vriendin heeft vanavond een scheurtje opgelopen in haar middenhandsbeentje.
Ze heeft nu een half gips (spalkgips?) en daar verband omheen. Volgende week weer naar zkh terug.

Iemand een idee of er dan weer gips omheen zal moeten en zo ja hoe lang dat geintje dan gaat duren?
Waarom normaal doen als je ook raar kan doen?
pi_32469202
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 00:05 schreef henkalex het volgende:
Maar ff in deze topic:

Mijn vriendin heeft vanavond een scheurtje opgelopen in haar middenhandsbeentje.
Ze heeft nu een half gips (spalkgips?) en daar verband omheen. Volgende week weer naar zkh terug.

Iemand een idee of er dan weer gips omheen zal moeten en zo ja hoe lang dat geintje dan gaat duren?
Een scheurtje in de hand gelukkig maar. Geneest vrij snel, veel doorbloeding en zo had ik begrepen. Zal weekje of drie wel weer goed zijn
pi_32469893
Ik had ook 2 botten gebroken, net boven m'n enkel. Net als Killer-mom, wei, biertje, kuiltje.....
Werd geopereerd, plaatje erop gezet.
Mijn oom zei ook: een gebroken been is altijd dunner. Nou, bij mij niet. Ik denk zelf dat het scheelde dat ik steeds, ook met gips, eraan dacht om te lopen. Ik maakte die beweging, ook met gips.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_63507551
Ik heb mijn kuitbeen bij mijn enkel gebroken en de achterband uitgerekt en binenband uitgescheurd en mag er al 4 en nog 2 weken niet op staan er zit nu een plaat met schroeven in.
Gelukkig kan ik nu wel met de trein in mijn rolstoel naar school.
om tegen te gaan dat je voet pijn doet als je opstaad moet je hem een paar 1of2 is cm is genoeg beneden je heup leggen, dat doet geen pijn en als je op moet staan veel minder.
Wat ik het vreselijkst vind is die tuberculose spuiten, vooral omdat ik ze zelf moet geven, mijn moeder kan er niet tegen
pi_63507999
tuberculose spuiten? Je bedoeld, hoop ik, antistollingspul...
pi_63510615
quote:
Op dinsdag 25 november 2008 15:13 schreef athlonkmf het volgende:
tuberculose spuiten? Je bedoeld, hoop ik, antistollingspul...
Dat hoop ik ook . Het gaat inderdaad om antistolling, ter voorkoming van thrombose. (Ja, dat begint ook met een T ;-))
pi_63519296
Gaaf! Een ingebouwde trein in je rolstoel ^^
pi_96702749
ik heb mijn been nu gebroken. ik heb mijn been nu heb ik al een week loopgips, maar ik heb al een hele kast vol met souveniers. het kwam omdat ik van een dijk was gevallen en ik op mijn been terecht kwam, en mijn fiets ook. ik had een schurtje in mijn voet, een enkele en een dubbele breuk in mijn onderbeen, en 1 breuk in mijn bovenbeen. ik moest eerst geopereert worden. 1 week later gingen de pinnen eruit en kreeg ik mijn hele been in het gips voor 10 weken(al die tijd lag ik in het ziekenhuis!). daarna kreeg ik kort gips en mocht ik naar huis in een rolstoel. nu heb ik nieuw gips met een soort loopschoen. nu heb ik ook al fisio. maar is geen pretje hoor!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')