quote:
Op woensdag 18 mei 2005 00:48 schreef Esrem het volgende:Met een gezamenlijk asielbeleid wordt niet weggenomen dat er nog steeds verschillen bestaan tussen landen. Sommige landen blijven voor asielzoekers aantrekkelijker om te vestigen. Wij in Nederland hebben een erg gunstig uitkeringsstelsel. Al snel krijgen mensen die naar Nederland gemigreerd zijn een uitkering. Dat weten de meeste asielzoekers ook. Wij kunnen ons echter met 1 Europees asielbeleid niet wapenen tegen deze migranten die dus mss wel een beetje gebruik proberen te maken uitkeringen.
Volgens mij wordt het met de europese grondwet juist makkelijker om migranten te verdelen over Europa. Als er iets niet goed is aangepakt de afgelopen jaren is het wel het immigratiebeleid imo.
Als nu een asielzoeker in één land wordt toegelaten, kan die makkelijk doorreizen naar een ander land. Daarom moet Europa samenwerken op gebied van asiel. De grondwet maakt dit makkelijker. Nu gaan asielzoekers automatisch naar het land waar de regels het minst streng zijn. Maar met de grondwet komt daaraan een einde. Want de grondwet legt de basis voor een Europees asielstelsel, waarin de regels overal hetzelfde zijn.
Over asiel wordt met meerderheid van stemmen besloten. Daardoor is het niet meer mogelijk dat één land een beter asielbeleid blokkeert. Illegale immigratie gaan we in Europa tegen met versterkte buitengrensbewaking, een EU-visumbeleid, beveiliging van reisdocumenten en een gezamenlijk terugkeerbeleid.quote:
Verder is Nederland een erg klein land. Daardoor hebben wij weinig zetels in het parlement en daardoor ook echt niet veel inspraak. Dus ik zie niet snel gebeuren dat als wij in Nederland iets willen, dat er door komt. Grote landen hebben veel meer macht en wij zullen ons dan ook aan moeten passen aan het beleid dat voor hun voordelig is, want dat zal er meestal door komen. (Is btw nu ook al zo. Ook zijn wij NLers vaak dom om laat aan te komen zetten bij stemmingen omdat het zo dichtbij is voor ons. Daardoor missen wij het lobbyen.)
Nederland telt mee in de Unie, ook met de nieuwe Grondwet. We moeten elkaar geen Calimero-complex aanpraten. Nederland is een middelgrote lidstaat (wij zijn in grootte nummer 7 van de 25) en wij verliezen nauwelijks gewicht door de nieuwe stemmenweging. In de Unie van 25 of meer landen moet je altijd coalities sluiten. Daar zijn wij goed in (dat doen we al eeuwen). Kijk bijvoorbeeld naar de coalitie van netto-betalers aan de EU-begroting. Daar vragen DUI, FR, VK om Nederlandse steun.
De grote lidstaten kunnen niet de dienst uitmaken in de Unie of aan de kleine landen hun wil opleggen. Bij het stemmen in de Raad van Ministers geldt een dubbele sleutel. Om een besluit aan te nemen aan te nemen is 65% van de EU-bevolking nodig én 55% van het aantal landen. Op basis van de bevolkingssleutel hebben de grote landen veel invloed. De kleinere landen hebben echter veel invloed door de lidstaten-sleutel: om een besluit te nemen zijn immers altijd tenminste 15 landen nodig. Het gaat dus niet zonder de kleine landen in Brussel. De Europese grondwet legt de basis voor een betere samenwerking, niet voor meer macht voor de EU. De Europese grondwet creëert ook geen superstaat. Nederland wordt geen provincie. Brussel kan alleen maar macht krijgen wanneer de lidstaten met z'n allen bereid zijn die macht te geven. Brussel kan ons dus geen bevoegdheden afnemen als we dat zelf niet willen. De EU heeft maar één soort macht en dat is de macht die de EU krijgt van de lidstaten.
De grondwet draagt nauwelijks nieuwe bevoegdheden over aan Brussel. Er wordt alleen intensiever samengewerkt op terreinen waar dat echt hard nodig is, zoals asiel, illegale immigratie, internationale criminaliteit en terrorisme. Problemen waarvan iedereen weet dat we ze alleen maar door samenwerking kunnen oplossen.
De grondwet geeft de lidstaten juist meer greep op Brussel. Als nationale parlementen vinden dat een wetsvoorstel uit Brussel gaat over iets dat de lidstaten beter zelf kunnen regelen, dan kunnen ze dat wetsvoorstel terugsturen.
Mensen die bang zijn dat Brussel teveel te vertellen krijgt, moeten dus vooral voor de grondwet stemmen. Je krijgt immers meer controle op die Brusselse macht. quote:
Het is niet dat ik al zeker weet wat ik ga stemmen, want er zijn naar mijn mening net zo veel voors als tegens. Ik probeer hier alleen maar ff duidelijk te maken dat het niet zo eenduidig is als Tom doet denken. Wat is btw je bron?
Ach, eenduidig, ik wil graag een goede beslissing maken. En zoals het er voor mij nu uit ziet ga ik denk ik voor stemmen. Mijn bron is referendumplaza.nl
Trance = okay