abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 mei 2005 @ 15:42:34 #51
9342 abraham
[Smart statement Pending]
pi_27188110
Het lijkt er al met al op dat de makkelijkste en goedkoopste manier voor jou om aan meer woonruimte te komen het klassieke "verkoop huidig huis en koop groter huis" scenario wordt.

Als je toch besluit door te zetten : Foto's
If at first you fail, re-define your objective.
pi_27188817
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:16 schreef Bartgast het volgende:

[..]

- voor de fundering maak je gebruik van een vorstrib fundering. als geïnteresseerden hun e-mail adres even achterlaten heb ik nog wel een uitgebreid werkstuk over fundering (leuk als je studeert voor aannemer . niet zeuren: die opleiding bestaat wel; zoekt en gij zult vinden).
- Damwanden sla je niet, die tril je erin... met een tril blok (slaan lijkt me niet zo handig, worden ze beetje krom van, volgens mn boeken en mn leraren iig).... je kan ook een talud toepassen, maar dan moet je wel een veel grotere bouwput maken, zal ivm met de buren wel geen serieuse optie zijn
- hoe je een vloer waterdicht maakt kan ik je ook niet zomaar even vertellen
- bemalingen laat je altijd doen door een professioneel bedrijf (tenzij je zelf alles in huis hebt? :S). die houden heus wel rekening met de grondwaterstand. als je geen houten palen heb is dit voor je fundering niet zo heel erg hoor, grondwaterhoogte wisselt altijd wel wat. Je hebt echter wel toestemming van de gemeente nodig!
- bemaling zonder zakken van de grondwaterstand in de omgeving heet een retourbemaling. dan wordt het water niet veel verderop weer terug in de grond gegooid, heb je nergens problemen mee. zijn meestal wel extra damwanden voor nodig
- draagkracht van de grond moet je laten meten, altijd doen als je iets nieuws bouwt. Er zijn standaard regeltjes voor die altijd zouden moeten werken, maar als jij op veen woont moet je daar toch echt rekening mee houden . altijd even een sondering laten maken dus.... (hoeft voor schuurtjes e.d. meestal niet nee...). zal meestal wel goed komen hoor, aangezien je een vorstrib fundering (aka eenzijdige fundering en tal van andere namen) toepast (altijd bij kelders) geldt je hele vloer als bodem... als ie dan nog zou wegzakken zit je aan palen vast

veel plezier met het lezen van dit uiterst saaie stuk
mooi verhaal, klopt grotendeels wat je zegt, maar toch een paar aanvullingen / opmerkingen

- Een vloer is redelijk makkelijk waterdicht te maken, door wat toevoegingen aan het beton, maar wat lastiger waterdicht te maken is: de naden tussen vloer en wand. Maar ook hier zijn oplossingen voor
- als je een lange tijd grondbemaling toe past, zal de grond inklinken, wat voor allerlei consequenties heeft voor je infrastructuur (verzakte tuin, bestrating en misschien nog wel erger: je afvoer zakt ook mee, dus kans op lekkages van je riolering en regenwaterafvoer)
-Retourbemaling kan ook, is wel superduur. Dan kan je misschien beter een kelderbak prefab maken, damwanden trillen (slaan lukt niet idd) gat graven, leegpompen. bak erin plaatsen, en gat weer dicht.

maar al met al: erg gecompliceerd project, wat je denk ik lastig terugverdiend met de toegevoegde waarde
pi_27189097
Waar is het ouderwets kuilengraven gebleven?
Als ik het zo zie, dan ben je een klein vermogen kwijt, alleen al aan de voorbereidingen.
pi_27189175
kben ook nog niet helemaal klaar met de opleiding
en aangezien beton in de fabriek wordt gemaakt volgens vooraf opgegeven specificaties hoef je zelf niet te weten hoe je dat waterdicht maakt
en een retourbemaling kost idd nogal wat
prefab bak kan idd, maar volgens mij kun je door het gebruik van een kim en dat ...-folie (hoe heet dat ook alweer :S) ook een goeie waterdichte naad krijgen
of vergis ik me nou?
pi_27189442
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 16:07 schreef Bartgast het volgende:
kben ook nog niet helemaal klaar met de opleiding
en aangezien beton in de fabriek wordt gemaakt volgens vooraf opgegeven specificaties hoef je zelf niet te weten hoe je dat waterdicht maakt
en een retourbemaling kost idd nogal wat
prefab bak kan idd, maar volgens mij kun je door het gebruik van een kim en dat ...-folie (hoe heet dat ook alweer :S) ook een goeie waterdichte naad krijgen
of vergis ik me nou?
je kan de kimnaad ook injecteren (leiding met kleine gaatjes stort je mee in de naad tussen de kim (stelrand om wand op te zetten) en de wand, en als alles uitgehard is, spuit je onder druk een vloeistof door de slang heen), of idd met EPDMfolie of bitumen de buitenkant van de kelderwand beplakken.

welke opleiding doe je trouwens?
pi_27192809
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 16:14 schreef Gurb het volgende:

[..]

je kan de kimnaad ook injecteren (leiding met kleine gaatjes stort je mee in de naad tussen de kim (stelrand om wand op te zetten) en de wand, en als alles uitgehard is, spuit je onder druk een vloeistof door de slang heen), of idd met EPDMfolie of bitumen de buitenkant van de kelderwand beplakken.

welke opleiding doe je trouwens?
dat bedoelde ik dus (qua folie). kim wordt toch ook wel gebruikt om (bij een spouwmuur) het binnen- en buitenspouwblad tegenaan te zetten? zodat de breedte van je spouwmuur overal gelijk is, en je minder tijd bent aan stellen?

kvolg trouwens 2 opleidingen: afgelopen september begonnen met de KOB, omdat ik geen afgeronde MBO studie heb ben ik begon in het eerste leerjaar voor techniek (de 2 leerjaren van techniek zijn samen 1 voorschakeltraject voor de 4 blokken management). als je alle blokken heb afgerond ben je gecertificeerd aannemer, kun je je aansluiten bij de branche-organisatie en ben je verzekerd tegen ongevallen. officieel mag je dan pas dragende onderdelen maken, een klusbedrijf mag dit dus OFFICIEEL niet, en is daar ook niet voor verzekerd.
daarnaast ben ik net 5 weken leerlingtimmerman (duobanen systeem, bbl)

ben jij zelf trouwens al volleerd aannemer? je weet er toch weer nog meer vanaf dan ik . en dat is wel mooi, zo leer ik ook nog eens wat

handige techniek trouwens (dat onder druk spuiten). is in mijn opleiding een keer 5 minuten aan besteed, wist t zo snel dus niet meer
pi_27265723
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 17:58 schreef Bartgast het volgende:

[..]

dat bedoelde ik dus (qua folie). kim wordt toch ook wel gebruikt om (bij een spouwmuur) het binnen- en buitenspouwblad tegenaan te zetten? zodat de breedte van je spouwmuur overal gelijk is, en je minder tijd bent aan stellen?

kvolg trouwens 2 opleidingen: afgelopen september begonnen met de KOB, omdat ik geen afgeronde MBO studie heb ben ik begon in het eerste leerjaar voor techniek (de 2 leerjaren van techniek zijn samen 1 voorschakeltraject voor de 4 blokken management). als je alle blokken heb afgerond ben je gecertificeerd aannemer, kun je je aansluiten bij de branche-organisatie en ben je verzekerd tegen ongevallen. officieel mag je dan pas dragende onderdelen maken, een klusbedrijf mag dit dus OFFICIEEL niet, en is daar ook niet voor verzekerd.
daarnaast ben ik net 5 weken leerlingtimmerman (duobanen systeem, bbl)

ben jij zelf trouwens al volleerd aannemer? je weet er toch weer nog meer vanaf dan ik . en dat is wel mooi, zo leer ik ook nog eens wat

handige techniek trouwens (dat onder druk spuiten). is in mijn opleiding een keer 5 minuten aan besteed, wist t zo snel dus niet meer
ben allesbehalve volleerd aannemer, heb heleboel theoretische kennis, maar weinig praktijk-kennis (zo'n kantoorpikkie )
kan straks aan de slag als werkvoorbereider voor bouwprojecten, en later als projectleider ed.
maar
pi_27323741
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 10:14 schreef Tique het volgende:

[..]

Koop een willekeurig HBO-lesboek Grondmechanica/geo-techniek

Voorbeeld: http://www.scheltema.nl/s(...)790_1_10090000000010
Eerste jaars zeker...
  woensdag 25 mei 2005 @ 09:15:37 #59
101860 Tique
strictly seated concert
pi_27329623
Dat maakt geen flikker uit of ik eerste jaars zou of niet. Als hij iets wil weten over grondmechanica zal hij toch een 1e jaars boek moeten hebben.
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
  woensdag 25 mei 2005 @ 09:22:25 #60
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_27329787
Wij hebben geen kelder, zou je het dan ook kunnen maken ? Even er van uit gaande dat de vergunningen en financien in orde zijn ?

Ik zou namelijk best graag een kelder hebben in dit huis .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  woensdag 25 mei 2005 @ 09:24:55 #61
101860 Tique
strictly seated concert
pi_27329862
Alles is te maken, het ligt er alleen aan hoe veel geld je er aan wilt besteden he.
Zoals al eerder is gezegd, het zal een duur grapje worden dat je niet zal terugverdienen.
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
  woensdag 25 mei 2005 @ 09:26:42 #62
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_27329911
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 09:24 schreef Tique het volgende:
Alles is te maken, het ligt er alleen aan hoe veel geld je er aan wilt besteden he.
Zoals al eerder is gezegd, het zal een duur grapje worden dat je niet zal terugverdienen.
Ik zei al "financien in orde"

Maar zou ik zo door de laag beton (fundering) een gat van 2 bij 1 ofzo kunnen maken zonder schade aan de rest van het huis ?
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_27366685
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 09:26 schreef DaMook het volgende:

[..]

Ik zei al "financien in orde"

Maar zou ik zo door de laag beton (fundering) een gat van 2 bij 1 ofzo kunnen maken zonder schade aan de rest van het huis ?
nee, dat lukt niet, denk maar aan:

-stabiliteit van de vloer
-grondwater
-fundatie
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:52:26 #64
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_27369528
@ DaMook: voor 2 ton Euro's wil ik best een keldertje komen maken van 1 bij 2 meter.
pi_27369613
vriendenprijsje
pi_27370338
Wat zijn jullie eigenlijk van plan met die dutroux-keldertjes?
  donderdag 26 mei 2005 @ 12:36:38 #67
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_27370822
Wijn bewaren

pi_27386555
Ben ik weer,

Toch best interesant om te lezen wat iedereen hier wel niet van denkt.
De meest moeilijke en ingewikkelde constructies worden bedacht terwijl niemand de situatie gezien heeft.

Wie weet woont de beste man wel op de veluwe, zand genoeg en grondwater is ook een minder probleem.
Tevens heeft nog niemand de woning gezien dus daar is ook geen nuttig woord over te zeggen.
Dus eerst maar eens wat meer informatie.
Beeeh
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:46:50 #69
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_27387862
Of je leest zijn profiel....
pi_27397464
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 21:05 schreef Bazsz het volgende:
Ben ik weer,

Toch best interesant om te lezen wat iedereen hier wel niet van denkt.
De meest moeilijke en ingewikkelde constructies worden bedacht terwijl niemand de situatie gezien heeft.
een kelder maken in een bestaande woning is nu eenmaal moeilijk en ingewikkeld, omdat er erg veel dingen zijn om rekening mee te houden
pi_27879884
Ik zit hier ook over te denken, het huis staat op staal op een zandbodem. De grond bestaat uit ongeveer 40cm zand / aarde, een keiharde zand laag van c.a. 30cm dan zo'n 20cm zand dat watewr bevast en een beetje wil weg lopen, daarna weer keiharde zandgron. Bij het boren van het test gaat in de tuin. komt dus een laag water te staan op c.q. 80 a 90 cm diepte. Voor de kelder zou dit een gat van +/- 2 bij 4 bij 2 diep zijn. Er zijn huizen in onze directe buurt die bij de bouw al een kelder hebben gekregen en er is er ook i waar dat later bij gedaan is. (Haarlem noord vlkabij het station en cronje voor de genen die hier bekend is)

Nog een heel andere vraag. Een huis die onlangs voorzien is van een geisoleerde betonnenvloer op zand. Waarbij er een enkel raster is toegepast en bij de aanbouw die er gemaakt is eerst een fundering op 60cm is gestort, waarop de betonvloer is gestort, en op die vloer weer de muren (halfsteens) zijn gemetselt. En het raster niet op tegels of op van die voetjes is geplaatst en dus (door de niet gehele vlakke ondergrond) het raster deels los op de isolatie ligt en deels wel een beetje in het beton zit. Lijkt mij niet alleen heel erg slecht uitgevoert, maat lijkt mij ook redelijk gevaarlijk i.v.m. beton rot, en dus kans op scheuren van de vloer en dus ook weer beschadigen van de muren die er weer op staan.
  maandag 13 juni 2005 @ 11:18:05 #72
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_27880500
quote:
Op maandag 13 juni 2005 10:58 schreef tnimble het volgende:

Nog een heel andere vraag. Een huis die onlangs voorzien is van een geisoleerde betonnenvloer op zand. Waarbij er een enkel raster is toegepast en bij de aanbouw die er gemaakt is eerst een fundering op 60cm is gestort, waarop de betonvloer is gestort, en op die vloer weer de muren (halfsteens) zijn gemetselt. En het raster niet op tegels of op van die voetjes is geplaatst en dus (door de niet gehele vlakke ondergrond) het raster deels los op de isolatie ligt en deels wel een beetje in het beton zit. Lijkt mij niet alleen heel erg slecht uitgevoert, maat lijkt mij ook redelijk gevaarlijk i.v.m. beton rot, en dus kans op scheuren van de vloer en dus ook weer beschadigen van de muren die er weer op staan.
Bedoel je met een raster een wapeningsnet?

Zo ja, dan licht het eraan of het zuurstofdicht is uitgevoerd, wat nagenoeg onmogelijk is. Het staal zal dus gaan oxideren en betonrot wel zal gaan plaatsvinden.
Live life to the Ender :D
pi_27891605
Ik bedoel inderdaad een ijzeren wapeningsnet
pi_27915090
lijkt me niet dat die helemaal zonder dekking is gelegd. Dan moet je wel helemaal geen ervaring hebben met bouwen als je zonder dekking je wapening instort.

en tnimble, ik zou even goed informeren wat het kost om zo'n kelder aan te leggen, en in hoeverre je dat geld ervoor nog terugziet als je het huis gaat verkopen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 13:08:17 #75
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_27915991
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 12:40 schreef Gurb het volgende:
lijkt me niet dat die helemaal zonder dekking is gelegd. Dan moet je wel helemaal geen ervaring hebben met bouwen als je zonder dekking je wapening instort.

en tnimble, ik zou even goed informeren wat het kost om zo'n kelder aan te leggen, en in hoeverre je dat geld ervoor nog terugziet als je het huis gaat verkopen.
Niet, of zeker niet financieel dekkend. Wij hebben dit soort aanvragen wel eens op het kantoor en voor de prijs kan je soms beter slopen en nieuwbouw neerzetten.
Live life to the Ender :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')