Milgrams test is een veel aangehaald instituut geworden bijna, iig iets waarop nogal wat cultuurpessimisme gebaseerd wordt, zonder dat men zelfs beseft dat Milgram weldegelijk specifiek ook een verklaringsmodel zocht voor de Holocaust, althans volgens Cesarani (en hij bewijst dit). Hierdoor en door Arendt werd Eichmann als het ware veralgemeniseerd. De ene genocide en 'génocidaire' (iemand die genocida pleegt, term ontstaan na Ruwanda) werd inwisselbaar met de andere. Het hele punt van Goldhagen en nu dus ook Cesarani is dat dit op zich niet klopt... Het trekt de Holocaust dus weer terug in zijn historiciteit...quote:Op dinsdag 10 mei 2005 20:14 schreef Frezer het volgende:
Ik denk dat zonder meer figuren als Eichmann in elke samenleving in de zelfde mate te vinden zijn als in Nazi-Duitsland. Milgram's experiment zal idd (gelukkig) niet zomaar te extrapoleren zijn tot een hele samenleving, alleen al doordat ze één persoon per keer probeerde over te halen. Om mensen werkelijk zo ver te krijgen als de Nazi's gingen is hoop ik en geloof ik meer nodig.
Wat bedoel je hier precies mee...?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 20:07 schreef Ryan3 het volgende:
Bewezen kan worden dat hij van stonde af aan een soort Oostenrijks antisemitisme betrachtte. Duitse nazi's keken hier weleens op neer, omdat het zich niet toespitste op individuen, maar alleen op de vrij abstracte categorie van Joden. Vergeleken met Duitsers leek het dus alsof hij idd niet antisemitistisch was.
Tja er is alleen veel op Arendt af te dingen dus, zoals Cesarani aangeeft en bewijst. Zo is haar houding volgens hem zelfs min of meer even racistisch als die der nazi's. Arendt was van afkomst een Duitse Jodin. Sommigen van deze Verduitste Joden zagen in de onaangepaste 'Ost-Jude' de oorzaak van het antisemitisme en uiteindelijk tijdens het nazisme de vernietiging ook van de Duitse Joden. Gideon Hausner de aanklager, die 'Ost-Jude' was, krijgt het in haar geschriften, itt de rechters die Duitse Joden waren, bijv. hard te verduren. Arendt was verder nog in die zin bevooroordeeld dat zij van stonde af aan gebrand was op een verklaringsmodel waarbij de schuldvraag op het totalitaire karakter van Nazi-Duitsland werd geschoven (en aldus dus werd veralgemeniseerd) en niet op de personen in hun historische gegevenheid...quote:Op woensdag 11 mei 2005 17:30 schreef RaisinGirl het volgende:
Kom niet aan Hannah Arendt, hoor..
. Aangezien zij inderdaad filosofe was en geen historica kun je haar niet verwijten dat zij niet als historica te werk is gegaan. Ik geloof ook dat zij haar visie al klaar had, maar die visie blijft, ook met de conclusies van dit boek, relevant en overeind staan. Het is immers knap banaal dat Eichmann uit carrière oogpunt mee heeft willen werken aan de holocaust.
http://www.reporter.kro.n(...)en\dossiersassen.XMLquote:Dossier: Willem Sassen
De ghostwriter van Adolf Eichmann
Woensdag, 11 mei 22.35 uur op Nederland 1
Soms is een levensverhaal zo bizar dat zelfs een romanschrijver het niet zou kunnen verzinnen. Dat van de onlangs overleden Willem Sassen - u heeft vast nog nooit van hem gehoord - is er zo een. Welbespraakt burgemeesterszoon. Oorlogsverslaggever voor de Duitse SS aan het Oostfront. Hoofdredacteur van de Amsterdamse editie van de Telegraaf.
Veroordeeld tot 20 jaar gevangenis, maar op spectaculaire wijze ontsnapt naar Argentinië. En daar wordt hij vriend aan huis van president Peron en zijn ravissante echtgenote Evita. Tot zijn vriendenschare behoren verder Joseph Mengele en Klaus Barbie.
Maar Willem Sassen krijgt pas echt historische betekenis als hij in Buenos Aires een spichtig bleek mannetje leert kennen. Dat mannetje blijkt 's werelds meest gezochte oorlogsmisdadiger te zijn: Adolf Eichmann.
Sassen mag zijn memoires schrijven en met die memoires levert hij de Israëlische rechter - als Eichmann vele jaren later wordt opgepakt - eersteklas bewijsmateriaal.
Misschien in het populaire denken, maar niet in de psychologie. Er is al zo ontzettend veel afgedaan van de waarde van Milgram's experimenten.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 20:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Milgrams test is een veel aangehaald instituut geworden bijna, iig iets waarop nogal wat cultuurpessimisme gebaseerd wordt, zonder dat men zelfs beseft dat Milgram weldegelijk specifiek ook een verklaringsmodel zocht voor de Holocaust, althans volgens Cesarani (en hij bewijst dit). Hierdoor en door Arendt werd Eichmann als het ware veralgemeniseerd. De ene genocide en 'génocidaire' (iemand die genocida pleegt, term ontstaan na Ruwanda) werd inwisselbaar met de andere. Het hele punt van Goldhagen en nu dus ook Cesarani is dat dit op zich niet klopt... Het trekt de Holocaust dus weer terug in zijn historiciteit...
De vraag is natuurlijk in dit bijzondere geval: is de discipline van de psychologie icm de filosofie in staat een antwoord te geven op de vraag die men zich in dit verband stelt. M.i. kan dit wel, maar dan niet alvorens historisch onderzoek is gedaan. De feiten dus boven tafel zijn gekomen, wat is anders de waarde van Arendts mooie theorie???quote:Op woensdag 11 mei 2005 22:28 schreef RaisinGirl het volgende:
Nu even serieus dan.
De boeken van Arendt blijven wat mij betreft relevant. Haar these over de 'banaliteit van het kwaad'; de these dat de misdaden waarvoor Eichmann terecht stond niet van een radicaal kwaad zouden getuigen, maar eerder van een vorm van extreme gedachteloosheid, over die these heeft Arendt al ruimschoots in het verleden zware kritiek gekregen. Toch blijft haar werk aandacht trekken, met name de laatste jaren wordt zij weer vaak aangehaald.
De stelling van Arendt zou vanuit historisch oogpunt interessant zijn, ware het niet dat zij niet als historica te werk is gegaan en die intentie ook duidelijk niet had anders had ze er wel meer haar best voor gedaan. Voor een bijdrage aan de filosofische theorievorming was haar these misschien weer niet genoeg uitgewerkt. Kortom, het is wel terecht dat de schrijver van de biografie de kritiek geeft, maar in feite vertelt hij daarmee weinig nieuws en op mij komt het dan ook flauw over. Hij is alleen de eerste die haar 'historisch betrouwbaarheid' gedetailleerd ter discussie stelt door er nieuw ondezoek tegenover te stellen. Dat is de meerwaarde van zijn boek.
Gedachteloosheid was het dus kennelijk niet bij Eichmann. Neemt niet weg dat je enerzijds van de buitenkant de perfecte bureaucraat kunt zijn, en anderzijds bezig kunt zijn met je eigen belangen, die opportunistisch van aard zijn.
Ik denk dat de boeken van Arendt vooral relevantie bevatten op het volgende vlak. Als filosofe wist Arendt maar al te goed dat de conditie van de moderne mens er één is van vervreemding. Totalitaire ideologieën maken misbruik van ons verlangen naar vertrouwdheid en het gevoel thuis te zijn in de wereld. Arendt blijft voor mij een zeer interessante en waardevolle filosofe (en dus pertinent geen historica).
Ik bedoel ermee te zeggen dat men Milgrams test nogal vaak aanhaalt om van alles en nog wat (en dan vooral cultuurpessimistisch) te beweren over de geconditioneerde mens en niet zelden ook als verklaringsmodel ziet voor zoiets als de Holocaust of Vietnam, nu weer Irak etc. Iedere generatie brengt zijn eigen al dan niet potentiële Eichmannetjes voort...quote:Op woensdag 11 mei 2005 23:13 schreef OllieA het volgende:
[..]
Misschien in het populaire denken, maar niet in de psychologie.
Milgram zelf heeft naar het schijnt niet veel gepubliceerd, maar is later weldegelijk uitgebreid ingegaan op de connectie met de Holocaust. Hij zocht vanuit zijn metier dus weldegelijk naar een verklaringsmodel voor de Holocaust, zo schrijft Cesarani. Cesarani somt iig de tekortkomingen van Milgrams test op, dat die onder psychologen bekend zijn, geeft alleen maar aan dat de verschillende takken van wetenschap redelijk autonoom opereren...quote:Er is al zo ontzettend veel afgedaan van de waarde van Milgram's experimenten.
Zo is er veel onderzoek gedaan naar de variabelen die allemaal een rol spelen in Milgram-achtig onderzoek, en het is al lang bekend dat dit alles veel gecompliceerder in elkaar steekt dan Milgram suggereert. Er is een veelheid aan experimentator-effecten, en aan effecten van verwachtingen van proefpersonen die een rol spelen bij autoriteitsvolgend gedrag.
Milgrams opvattingen, de autoritaire persoonlijkheid (Adorno) en de verwante F-schaal hebben hun plek eerder in de geschiedenis van de psychologie, dan in het huidige psychologische debat.
Overigens zal de psychologie nooit een verklaringsmodel kunnen opstellen voor de holocaust, en heeft ze ook niet die pretentie. Daarvoor is zo'n gebeuren veel te complex en spelen er erg veel factoren een rol die volledig buiten het vakgebied van de psychologie vallen.
Ja, idd, dat werd ook aangehaald tijdens het proces, meen ik. Net als zijn laatste toespraak tot de medewerkers van zijn bureau waarin hij zegt dat hij lachend in zijn graf zou springen bij de wetenschap dat hij 5 miljoen Joden vermoord heeft. Later werd beweerd door een andere getuige dat hij gezegd zou hebben '5 miljoen vijanden van Duitsland' overigens. Anyway de conclusie van jou is idd juist en gaat voorbij aan wat Arendt beweert iig.quote:Op woensdag 11 mei 2005 23:32 schreef Bluesdude het volgende:
Net in tvdocumentaire hoorde je Eichman zeggen tegen Sassen dat het hem speet dat niet alle 10,3 miljoen 'tegenstanders' omkwamen, omdat de overlevenden opnieuw de komende generaties de wereld zouden terroriseren.
Dan heb je het toch over een authentieke antisemiet die veel meer was dan een gehoorzaam bureaucraat.
Eichman vond het ook prima dat zijn gesprekken na zijn dood openbaar werden.
Waar zit die schaamte dan?
Hij meende dus wat hij zei over die spijt en had geen schuldgevoel.
Hij was zeker meer dan een gehoorzaam bureaucraat. Ik verwijs naar Jochen von Lang, Eichmann-Protokoll. Tonbandaufzeichnungen der Israëlischen Verhöre.quote:Op woensdag 11 mei 2005 23:32 schreef Bluesdude het volgende:
Net in tvdocumentaire hoorde je Eichman zeggen tegen Sassen dat het hem speet dat niet alle 10,3 miljoen 'tegenstanders' omkwamen, omdat de overlevenden opnieuw de komende generaties de wereld zouden terroriseren.
Dan heb je het toch over een authentieke antisemiet die veel meer was dan een gehoorzaam bureaucraat.
Eichman vond het ook prima dat zijn gesprekken na zijn dood openbaar werden.
Waar zit die schaamte dan?
Hij meende dus wat hij zei over die spijt en had geen schuldgevoel.
Ik geloof absoluut niet dat 'de wetenschap' in staat is antwoorden te geven op dit soort complexe zaken. Op z'n best kan men er een beetje omheen cirkelen en iets dichter bij de waarheid komen door een aantal onwaarheden aan te wijzen en uit het debat te verwijderen. Sweeping statements als dat de conditie van de moderne mens er één is van vervreemding voegen wat mij betreft niet veel toe aan een echt begrip van wat er daar is gebeurd.quote:Op woensdag 11 mei 2005 23:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk in dit bijzondere geval: is de discipline van de psychologie icm de filosofie in staat een antwoord te geven op de vraag die men zich in dit verband stelt. M.i. kan dit wel, maar dan niet alvorens historisch onderzoek is gedaan. De feiten dus boven tafel zijn gekomen, wat is anders de waarde van Arendts mooie theorie???
Ik bedoel dit fragment 1 op deze pagina: http://reporter.kro.nl/ar(...)ssen\extrageluid.XMLquote:Op woensdag 11 mei 2005 23:32 schreef Bluesdude het volgende:
Net in tvdocumentaire hoorde je Eichman zeggen tegen Sassen dat het hem speet dat niet alle 10,3 miljoen 'tegenstanders' omkwamen, omdat de overlevenden opnieuw de komende generaties de wereld zouden terroriseren.
Hongarije dat eind 44 onder directe Duitse invloed kwam (inclusief een bezetting) is een chapiter apart ook in Eichmanns carrière idd. Hierin wordt het duidelijkst dat hij meer deed dan slechts een eenvoudig ontvanger van bevelen zijn. In verschillende instanties (het sterkste wel ivm de onderhandelingen omtrent 1 miljoen Joden voor vrachtwagens en andere goederen). Wel is het natuurlijk zo dat getuigenissen tav Eichmann door lieden als Becher en ook Höss met ene korreltje zout kunnen worden genomen, om de eigen rol af te zwakken. (Wat dat betreft zijn Sassens banden/transcripties interessanter) Dat hij zich er tijdens zijn eigen getuigenis voor het hof en tijdens eerdere verhoren tussenuit probeert te weaslen (hij gooit veel schuld bij zijn directe meerdere Müller) is een ding wat redelijk vast staat.quote:Op woensdag 11 mei 2005 23:44 schreef OllieA het volgende:
[..]
Hij was zeker meer dan een gehoorzaam bureaucraat. Ik verwijs naar Jochen von Lang, Eichmann-Protokoll. Tonbandaufzeichnungen der Israëlischen Verhöre.
Uit de verhoren rijst het beeld op van een nogal overijverige Eichmann. Zo is er bijvoorbeeld de controverse over de beruchte voetmars van joden uit Boedapest in oktober 1944. Die zou door Himmler zijn stopgezet, en door Eichmann op eigen houtje toch doorgevoerd.
SS-Standartenführer Kurt Becher getuigde daarover het volgende.
"Der Sinn von Herrn Eichmann war, gegen den Befehl zu handeln, den ich ihm ja selbst von Himmler gezeigt habe. (en) Herr Eichmann wolte damals die letzten 150.000 Juden aus Ungarn herausbringen. Ich wiss auch, das er mir gesagt hat : "Ich habe die Zusage van 50.000; die durchführung is meine Sache."
Eichmann begint hierop te stotteren, wanneer dit getuigenis aan hem wordt voorgelegd:
"Das ist... das sind, das sind alles, das sind alles Vorstellungen, die mir rätselhaft sind. Mehr kann ich dazu nicht sagen."
Uit de protocollen van de verhoren komt Eichmann naar voren als een leugenachtige bureacraat, die zich enkel verantwoordelijk stelt voor transport - evakuatie, zoals hij het graag noemde -, en die zich in bochten begint te draaien op het moment dat de vraag naar voren komt waartoe die transporten dienden, en of hij misschien niet wat overijverig was geweest in vele gevallen. Enige tijd geleden is er het een en ander geschreven door historici over het "Der Führer entgegen arbeiten" oid. Anticiperen op wat de Führer zou willen en je daar voluit voor inzetten. Ik vermoed dat Eichmann daar erg goed in was.
Daar hebben we het al eens over gehad, meen ik. Ik weet de argumentatie niet meer. Cesarani heeft me ervan overtuigd dat Eichmann iig geen funcionerend psychopaat was, maar idd een "gewone man"... Kun je nog een keer uitleggen wat je eronder verstaat en waarom hij dat zou zijn???quote:Imho was Eichmann geen 'gewone man', maar een zogeheten functionerend psychopaat.
Ja, klopt maar is ook second hand information. Eichmann hoort het van Heydrich, die het van Hitler zelf gehoord heeft.quote:Op woensdag 11 mei 2005 23:54 schreef Bluesdude het volgende:
Terzijde.
In een flits hoorde ik in de documentaire Eichman of Sassen zeggen dat het bevel tot vergassing direct van Hitler kwam.
Ik weet niet meer precies wie wat zei.
Maar dit is wel een belangrijk feit omdat er te weinig harde bewijzen zijn voor de wetenschap van Hitler over de Holocaust.
Empirisch heet dat ? hahaha
Maar het argument dat Eichman gemarteld zou zijn door de Israeli's om dit te zeggen wordt onderuit gehaald met de banden van Sassen.quote:Op donderdag 12 mei 2005 00:04 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, klopt maar is ook second hand information. Eichmann hoort het van Heydrich, die het van Hitler zelf gehoord heeft.
en:quote:In popular usage, almost any crazy killer is a "psychopath." But in psychiatry, it's a very specific mental condition that rarely involves killing, or even psychosis. "Psychopaths are not disoriented or out of touch with reality, nor do they experience the delusions, hallucinations, or intense subjective distress that characterize most other mental disorders," writes Dr. Robert Hare, in Without Conscience, the seminal book on the condition. "Unlike psychotic individuals, psychopaths are rational and aware of what they are doing and why. Their behavior is the result of choice, freely exercised."
Er wordt beweerd dat veel van dit type psycho/sociopaten het ver schoppen in het moderne bedrijfsleven.quote:There is a growing discussion among researchers to suggest there may be a genetic influence that creates a psychopathic personality. The psychopath may lack the ability to physically feel what others identify as the physical sensation of guilt. They can feel fear, anger, sadness in the moment but not guilt for what they did or what they are about to do. Some sociologists believe that a sexually promiscuous psychopath who can live off others is a survivor and may represent one of many genes for survival in the human species. Even more surprising has been the observation that many adult psychopaths do not seem to benefit from support, counseling or therapy and may in fact commit crimes again and sooner because of it. Research using brain scanning technology has revealed that the brain of a psychopath functions and processes information differently. One famous brain imaging study showed that psychopaths can remain calm looking photos of dead bodies in automobile accidents where as other people were clearly upset. They don't use their brain they way others do. This suggests that they may be physically different from normal people.
Ik geloof in dit geval dat historisch onderzoek wel een stuk verder kan komen. Alleen wetenschapstheoretisch gezien is de "geschiedenis" nogal een zwakke wetenschap. Wat Cesarani echter doet is interessant omdat hij Goldhagen toch weer in the picture zet... Ikzelf voel me in mijn drang om te willen "weten" iig weer stukje meer bevredigd.quote:Op woensdag 11 mei 2005 23:54 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik geloof absoluut niet dat 'de wetenschap' in staat is antwoorden te geven op dit soort complexe zaken. Op z'n best kan men er een beetje omheen cirkelen en iets dichter bij de waarheid komen door een aantal onwaarheden aan te wijzen en uit het debat te verwijderen. Sweeping statements als dat de conditie van de moderne mens er één is van vervreemding voegen wat mij betreft niet veel toe aan een echt begrip van wat er daar is gebeurd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |