Dat bedoel ik inderdaad. Een sausje ofzo er doorheen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:25 schreef Mini_rulez het volgende:
Je bedoelt gewoon iets om met gekookte sperzieboontjes te doen zodat ze lekker worden?
Ik neem altijd verse, die zijn inderdaad een stuk beter.quote:Verder smaken verse boontjes natuurlijk al een stuk beter dan die snotterige dingen uit een potje.
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:38 schreef nerd4sale het volgende:
Sambal boontjes van maken.
En hoe maak je dat als ik vragen mag? Gewoon een klodder sambal er doorheen?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:38 schreef nerd4sale het volgende:
Sambal boontjes van maken.
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:41 schreef Ben_soms_best_lief het volgende:
Verse spercieboontjes met Aromat erover heen en een gebakken uitje erdoor! Heerlijk, net een ander smaakje.
Verder zijn ze roergebakken ook lekker, met een beetje sambal, knoflook en een gebakken uitje.
Klinkt lekker! Maareh, djahé en laos, dat zijn kruiden?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:46 schreef Lienekien het volgende:
Uitje fruiten, djahé en laos erdoor, twee ontvelde tomaten in stukjes, schepje suiker. Eventueel wat sambal. Gekookte sperzieboontjes erdoor, meeverwarmen. Op het laatst wat ketjap erdoor.
Ook beter dan verse sperziebonen?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:36 schreef Phaedrus het volgende:
Dan moet je 'ns verse, net beetgaar gekookte haricots verts eten in plaats van doodgekookte Hollandsche sperziebonen uit een potje. Een verschil van dag en nacht!
Djahé is gemberpoeder. Laos kun je vervangen door witte peper.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:52 schreef Doekes het volgende:
[..]
Klinkt lekker! Maareh, djahé en laos, dat zijn kruiden?
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:55 schreef laika het volgende:
maak het klaar met wat bamboe (conimex volgens mij..) heerlijk...
enne doekes, djahé en laos zijn inderdaad kruiden en erg lekker...
Met uitgebakken spekjes wordt alles lekkerquote:
Laos is ook gewoon verkrijgbaar bij iedere supermarkt bij de oosterse productenquote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Djahé is gemberpoeder. Laos kun je vervangen door witte peper.
Alles door elkaar mixen zoals een stamppot, alleen dan zonder het stampwerk?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:02 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik ben niet echt van de Hollandse pot, maar meeeeeeeeeeeen, sperzieboontjes, mosterd en aardappelpuree
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:10 schreef Doekes het volgende:
[..]
Alles door elkaar mixen zoals een stamppot, alleen dan zonder het stampwerk?
superlekker inderdaad!! Met rijst erbijquote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:28 schreef BBQ-kip het volgende:
Probeer eens de sajoerboontjes-boemboe van Conimex, is makkelijk en dan smaken ze heel anders
Tijdens het roerbakken dan he!!quote:
Certainement.quote:
Ik heb dit geprobeerd en het leek me heel erg lekker, maar het viel me toch een beetje tegen, helaasch... Maar toch bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 10 mei 2005 15:28 schreef BBQ-kip het volgende:
Probeer eens de sajoerboontjes-boemboe van Conimex, is makkelijk en dan smaken ze heel anders
Ah, dat is jammer...quote:Op maandag 6 juni 2005 15:33 schreef Doekes het volgende:
[..]
Ik heb dit geprobeerd en het leek me heel erg lekker, maar het viel me toch een beetje tegen, helaasch... Maar toch bedankt voor de tip!
Hoe kom je daar bij?quote:Op maandag 12 september 2005 16:55 schreef leviathanfd het volgende:
Sperziebonen zijn rauw giftig!!!
Ah, vandaar dat ik dood ben.quote:Op maandag 12 september 2005 16:55 schreef leviathanfd het volgende:
Sperziebonen zijn rauw giftig!!!
quote:Bijzonderheden
Sperziebonen zijn niet geschikt om rauw te eten. In rauwe bonen en peulvruchten komt van nature een giftige stof voor die door het koken van de bonen onwerkzaam wordt. Bonen in pot en blik en uit de diepvries zijn niet meer rauw.
Was de bonen voor gebruik, snijd de puntjes er af en breek ze in stukken.
Verpakt in een open plastic zak zijn de bonen enkele dagen op een koele plaats of de koelkast houdbaar.
Idd, kook ze meestal vooraf even kort anders blijven ze veel te hardquote:Op maandag 12 september 2005 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
das een vak apart, trouwens, goed roerbakken.
Dit kan ook door de rolletjes in de oven te leggen en het spek een beetje te laten uitbakken, hmmmmquote:Op maandag 12 september 2005 23:35 schreef Nembrionic het volgende:
sperziebonen koken en beetje stevig laten.
In bacon rollen of ontbijtspek en dan lekker in de bakboter bakken tot de spek goed is (niet te knapperig). Yummy!
kip, waarom neem je niet weer je blauwe kleurtje terug?quote:Op dinsdag 13 september 2005 11:03 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Dit kan ook door de rolletjes in de oven te leggen en het spek een beetje te laten uitbakken, hmmmm
Sperziebonensalade is trouwens ook lekker.
En volgens mij was hier al een topic over...
-Edit- zie je wel: Sperzieboontjes
Zal de merge aanvragen (Nee, mods zelf kunnen niet mergen dat kunnen alleen FA's)quote:Op dinsdag 13 september 2005 17:27 schreef MissyMirjaM het volgende:
kan je meurtsjen enzo.
en je bent er regelmatig[er!!!]
Dan maak je een drol nog wel lekkerquote:Op zondag 6 juli 2008 05:40 schreef kraakvandaal het volgende:
Mooie kick. Is er al een topic over snijbonen?![]()
Ow en de sperciebonen na afsnijden van de uiterste puntjes 10 minuten koken en dan bakken met sambal.
Ketchup.quote:Op zondag 6 juli 2008 05:50 schreef Morwen het volgende:
[..]
Dan maak je een drol nog wel lekkerJe kan er ook een fles ketchup overheen gooien, maar ik hou juist van de smaak van sperziebonen, het vet en het zout halen de smaak naar boven. Sambal verdooft je smaakpapillen, maar dat zal de bedoeling wel zijn.
Een puntquote:Op zondag 6 juli 2008 05:54 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Ketchup.Je hebt wel een punt met dat verdoven.
Mijn moeder kon dat ook niet.quote:Op zondag 6 juli 2008 05:59 schreef Morwen het volgende:
. Zo zonde, maarja, haar moeder kon ook niet echt koken
Hmmm,is dat niet als met ui dat dat niet echt iets doet? Dat heb ik dus met hutspot, ik gooi die uien bij die wortels en aardappen en zwaai ze eigenlijk een beetje uit. RIPquote:Op zondag 6 juli 2008 06:00 schreef Maroetje het volgende:
Gewoon knoflook toevoegen aan het kookwater... heerlijk!
Nee joh is echt een smaakverbetering. Gewoon twee uitgeperste of gekneusde teentjes in het water gooien en ruik & proef het verschil.quote:Op zondag 6 juli 2008 06:10 schreef Morwen het volgende:
[..]
Hmmm,is dat niet als met ui dat dat niet echt iets doet? Dat heb ik dus met hutspot, ik gooi die uien bij die wortels en aardappen en zwaai ze eigenlijk een beetje uit. RIP
Heb geen idee?, het klinkt niet goed, ken je dan niet beter knoflookpoeder nemen?quote:Op zondag 6 juli 2008 06:37 schreef Maroetje het volgende:
Waarom is het zonde om knoflook in het water te gooien?
Knoflook kan je het beste kort aanbakken, kort dus, koken heeft geen zin net als uien eigenlijk. Alle smaak gaat eruit, het is dus meer het idee dan de echte smaaksensatie.quote:Op zondag 6 juli 2008 06:37 schreef Maroetje het volgende:
Waarom is het zonde om knoflook in het water te gooien?
Je bent geweldig op dit tijdstip.quote:Op zondag 6 juli 2008 06:46 schreef Morwen het volgende:
[..]
Knoflook kan je het beste kort aanbakken, kort dus, koken heeft geen zin net als uien eigenlijk. Alle smaak gaat eruit, het is dus meer het idee dan de echte smaaksensatie.
20 minuten? Dan heb je sperziebonensoep. 10 max.quote:Op zondag 6 juli 2008 05:33 schreef Morwen het volgende:
deksel op de pan voor ongeveer 20 minuten laten koken.
Wat een verspilling van het vleesquote:Op woensdag 9 juli 2008 21:00 schreef Nieuwschierig het volgende:
Haal een doorregen runderriblab van 800 gram bij de slager er braad die in 500 gram boter in een uurtje of 6 bijna zwart.
Nee, het was hem toch weer niet vrees ik.quote:Op dinsdag 9 december 2008 19:35 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Wat een verspilling van het vlees
Ik heb nu sperziebonen op staan met tijm, rozemarijn en bieslook. Eens kijken of het helpt of dat het toch weer een slappe hap is..
Zwart is de kleur na 6 uur sudderen, niet dat het aangebrand is. Alleen gecaramelliseerd.quote:Op dinsdag 9 december 2008 19:35 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Wat een verspilling van het vlees
Maar is het vlees dan nog wel lekker? En bij mij gaat het in eerste instantie toch echt om het vlees.quote:Op dinsdag 9 december 2008 22:59 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Zwart is de kleur na 6 uur sudderen, niet dat het aangebrand is. Alleen gecaramelliseerd.
Bovendien gaat het in eerste instantie niet om het vlees maar om de jus.
Dit lijkt me een goed plan. Ga ik proberen!quote:Op woensdag 9 juli 2008 11:13 schreef lies1947 het volgende:
grieks: uitje en pepertje glazig bakken in olijfolie, peper en erbij, blikje gepelde tomaten en daar de boontjes gaar in koken
Klinkt lekker maar 10-15 minuten koken en dan ook nog wokken? Dan heb je snot.quote:
quote:Op woensdag 28 januari 2009 14:42 schreef mrnewbee het volgende:
Ziet er lekker uit, maar wacht alsjeblieft tot het weer sperziebonenseizoen is! Die taaie, geïmporteerde Egytpische bonen die nu worden verkocht zijn niet te eten...
Doe maar sjiek!quote:Op woensdag 28 januari 2009 15:53 schreef Cat22 het volgende:
[..]
![]()
En dan is er ook nog een gigantisch verschil tussen de supermarkt bonen en de vers uit de moestuin geplukte spercieboontjes. Ik ben nu mijn diepvries voorraad aan het opeten maar het smaakt echt niet hetzelfde als vers.
Ik geloof dat ik ze 10 minuten toch wel had gekookt, en ze hoeven niet meer zo lang in de wok. Ik vind dingen ook snel 'te gaar' maar vond het hier meevallen. Maar ieder z'n eigen variatie natuurlijkquote:Op woensdag 28 januari 2009 14:49 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Klinkt lekker maar 10-15 minuten koken en dan ook nog wokken? Dan heb je snot.![]()
Als ik ze alleen kook dan vind ik 10 minuten al te lang, boontjes moeten wel een beetje een bite hebben. Vijf minuutjes voorkoken is lang zat als je er daarna nog andere dingen mee gaat doen. In de wok met de tomaat e.d. gaart het immers ook nog door.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |