Haha nee natuurlijk niet, op de hoofdzekering in je hoofdverdeler.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:20 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
dus jij wilt de kabel rechtstreeks op de hoofdzekering zetten van de energieleverancier?
(sinds wanneer bestaat een 40A zekering?)
neem aan dat topicstarter geen 3x80A in huis krijgt met zijn 11 groepjes....quote:Op maandag 9 mei 2005 23:34 schreef tommytheman het volgende:
[..]
Haha nee natuurlijk niet, op de hoofdzekering in je hoofdverdeler.Sinds hoofdzekeringen uit automaten bestaan zie ik ze vaak.
Heb weleens huizen gezien met 3 x 80A![]()
ok MTS-equote:Op maandag 9 mei 2005 23:32 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, gewoon een goed doordachte opzet. Als ik een nieuwe installatie zou opzetten zou ik hem ook zo ruim opzetten
En ja ik ken de haken en ogen van zo'n uitgebreide installatie. Heb MTS-E gedaan
[..]
Zou hem een klein beetje aan passen
1. zolder / ketelruimte / overloop / Kelder (Comp. ruimte)
2. Badkamer
3. Hal / Woonkamer voorzijde / buitenverlichting voorzijde / Slaapkamers voorzijde
4. Woonkamer achterzijde / buitenverlichting achterzijde / slaapkamers achterzijde
5. Sfeerhaard woonkamer
6. Wasmachine
7. Wasdroger
8. Vaatwasser
9. Oven
10. Bijkeuken (Verlichting en wcd's) / toilet / garage**
11. Keuken / keuken verlichting / keuken wcd's
12. CV
Zou de slaapkamers verdelen anders als een stop er uit klapt zit de complete verdieping zonder stroom. Met de woonkamer doen je het ook dus waarom boven niet?
Stop = zekering = smeltveiligheidquote:
En toch wist je wat ie bedoeldequote:Op maandag 9 mei 2005 23:46 schreef TheOneAndOnly het volgende:
een stop is niks, stoppen doe je voor een rood verkeerslicht......
Wij hebben een oud huis.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:31 schreef TheOneAndOnly het volgende:
[..]
meestal zitten er al 3 fasen in je huis dus is een kwestie van zekeringen vervangen, bij oude huizen is het wel eens anders.
knap werk als ie de hoofdzek opblaast![]()
1. Indeling is primaquote:Op maandag 9 mei 2005 21:14 schreef Marsepein het volgende:
Dan de vragen:
- Is deze indeling in orde, of zitten er zaken bij die niet op 1 groep samen mogen?
- Welke groepen mogen samen op een aardlek?
- Hoeveel aardlekschakelaars heb ik nodig?
- Ben ik belangrijke dingen vergeten?
- Hoofdschakelaar op de groepenkast toegestaan?
- Kan ik zelf meten of de aardpen in orde is, of kan een electricien dat of moet een andere instantie dat doen?
Niet verplicht, bij combiketel zelfs onnodig.quote:Op maandag 9 mei 2005 22:21 schreef tommytheman het volgende:
Denk ook aan een lose leiding onder de wasbak voor een eventuele boiler (tegenwoordig verplicht)
Lijkt me verstandig.quote:Denk eraan omzoveel mogelijk "natte groepen"gescheiden te houden. Zoals buitenverlichting/schuur. ivm eventuele storing.
ALEMATS zijn totaal onnodig als hij dit kastje van een groep uit de hoofdverdeler haalt.quote:Ik vind een groepenkastje voor de schuur/garage een goed plan, je hoeft daar ook geen aardleks toe te passen, of je neemt een klein kastje met 3 ALAMATS(eindgroep met ingebouwde aardlek)
Verhaal klopt niet helemaal.quote:Denk ook aan het centrale aardpunt in de badkamer, dus buis vanaf daar naar de MK, liefst 3/4" met 6mm2 blank koper. verbinden met aardpen. verbing tussen aardblokje en aardpen 25mm2 blank koper.(jaja NL, overdreven hoor). Verbind alle metalen delen in de badkamer met het CAP
quote:
Dit is niet waar. Het is wel wenselijk, maar je mag ook enkelfase aardleks gebruiken.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 00:03 schreef psychosucker het volgende:
vergeet niet dat als je voor een 3 fase aansluiting gaat je ook 3 fase aardleks moet hebben
Dan mis ik een stop op het plaatje want ik te maar 5 stoppen. Denk dat je er idd drie voor de keramische kookplaat hebt (De bovenste drie gok ik) en dat het rest van het huis op de twee (onderste) hangt.quote:Op woensdag 14 september 2005 21:46 schreef anisubs het volgende:
Volgens mij hebben we heel ons huis op één groep.
We hebben ook geen aarlekschakelaar.
1 voor wasmachine
1voor droger
3 voor keramische kookplaat
1voor het overige
[afbeelding]
Oh alsjeblieft, stop ermee.quote:Op woensdag 14 september 2005 21:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dan mis ik een stop op het plaatje want ik te maar 5 stoppen. Denk dat je er idd drie voor de keramische kookplaat hebt (De bovenste drie gok ik) en dat het rest van het huis op de twee (onderste) hangt.
STOP toch met te zeuren over het woordje STOP....quote:Op donderdag 15 september 2005 08:41 schreef Duvel het volgende:
[..]
Oh alsjeblieft, stop ermee.
BTW: mijn groepenkast telt drie actieve groepen en één reservegroep, en acht zekeringen.
Als je hier boven leest, kun je zien dat betreffende poster al eerder prat ging op zijn MTS-E verleden. Dan kun je zo'n reactie verwachten.quote:Op donderdag 15 september 2005 08:43 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
STOP toch met te zeuren over het woordje STOP....
stop is een heel normaal woord in de volksmond, net zoals stopcontact.
Sorry, maar ook op MTS'ers hebben het over een stoppenkast omdat dan iedereen begrijpt waar je het over het hebt.quote:Op donderdag 15 september 2005 08:54 schreef Duvel het volgende:
[..]
Als je hier boven leest, kun je zien dat betreffende poster al eerder prat ging op zijn MTS-E verleden. Dan kun je zo'n reactie verwachten.
Ik vind het goed. Zo lang je maar niet zegt dat er stroom op het stopcontact staat!quote:Op donderdag 15 september 2005 20:31 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Sorry, maar ook op MTS'ers hebben het over een stoppenkast omdat dan iedereen begrijpt waar je het over het hebt.
Ik kan het ook over smeltveiligheden, groepenkast en wandcontactdoos hebben als jullie dat graag hebben. Maar ik hou het graag begrijpbaar voor iedereen.
Voor zover ik weet mogen er maximaal 4 groepen achter 1 ALS. Verder laat ik deze vraag graag over aan de echte electro-experts.quote:Op donderdag 20 november 2008 18:42 schreef klussenman het volgende:
Hallo allen,
ik ben ook met een nieuwe kast indeling bezig:
Aansluiting 3 x 25 A Invoerkabel 10 mm2 aderdikte
- Hoofdschakelaar (40 Ampere)
Kast Holec Medusa (3 rijen, allen volledig gevuld)
bovenste rij 12 x 1 fase automaten)
middelste rij 3 x aardlekschakelaar (4 polig)
onderste rij 2 x 3 fasen automaat plus hoofdschakelaar (4 polig
Aardlekschakelaar (4 polig) nummer 1:
- 1 => krachtstroom hobby ruimtes
- 2 => wasmachine
- 3 => zolder (inc. CV instalatie)
- 4 => keuken / bijkeuken
- 5 => slaapkamers
Aardlekschakelaar (4 polig) nummer 2:
- 1 => krachstroom koopkplaten
- 2 => droger
- 3 => wcd's en verlichting kelder
- 4 => vaatwasser
- 5 => woonkamer
Aardlekschakelaar (4 polig) nummer 3:
- 1 => kelder (boilertje plus handroger e.d.)
- 2 => badkamer en buiten aansluitingen balkon
- 3 => wcd's en verlichting kelder
- 4 => buitenverlichting / garage
Ik overweeg nog de beide 3 fasen groepen samen te voegen als een 3 fasen groep achter een 4 polige aparte aardlekschakelaar.
Mag dit wel zo of moet ik e.e.a. aanpassen?
Gaarne reacties.
Groeten Ben
dit is helemaal geen overkillquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |