abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 9 mei 2005 @ 12:10:07 #1
27929 piere
doe mij maar bier
pi_26848636
Ja hoor, volgend weekend gaat het dan gebeuren. Piere gaat een schutting plaatsen. Nu heb ik daarover een vraagje. Ik heb voor onder de palen van die ijzeren dingen gekocht in een puntvorm om de grond in te rossen. Moet ik dan alsnog mortel oid storten of geven die puntdingen genoeg houvast?

Evt andere tips en handigheidjes zijn o zo welkom. Ik vraag me bv ook af hoe ik in godsnaam die lange palen de grond in ga rossen? Ik kan bv met een halve paal ofzo wel wat makkelijker rammen maar die grote moet toch ook op een gegeven moment de grond ingeslagen worden. Het lijkt me ook dat een paal steviger sta als ik niet eerst de halve er weer uit moet halen (wrikken) en vervolgens de lange erinduw.
fok you ja!
pi_26848776
grondboortje huren ofzo
hoeken wel met mortel doen
je hebt van die droge mortel die je erin doet water erop en hard is die
  maandag 9 mei 2005 @ 12:25:11 #3
27929 piere
doe mij maar bier
pi_26848991
Grondboortje heb ik idd al Tuinman. Maar is die mortel echt nodig? Zelfs met van die ijzeren punten onder de palen? Die zijn nl ook al 70 cm ofzo. (hoe heten die ^&*@ dingen)
fok you ja!
  maandag 9 mei 2005 @ 12:28:21 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_26849069
Mortel lijkt me op zich wel handig, dan staat hij gewoon sowieso vast.

En om hem erin te krijgen zijn er dingen die geloof ik 'hand-hei-dingen' heten.
Althans... niet precies natuurlijk (Joh! ) maar daar komt het wel op neer.
Even kijken of die niet te huur zijn bij de bouwmarkt.
***
  maandag 9 mei 2005 @ 12:34:09 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_26849234
  • Reserveer een grondboor bij de verhuurafdeling van de bouwmarkt. Hiermee maakt u de gaten voor de palen.

  • Boor de gaten (50 cm diep) voor de schuttingpalen met een grondboor.

  • Strooi betonmortel in het gat en giet er een halve emmer water op. Roer het mengsel met een stok goed door elkaar

  • Zet de paal in de nog natte mortel. Duw hem zo diep dat hij 1.80 tot 2.00m boven de grond uitsteekt. Stel hem met loodrecht met behulp van stukjes steen. Laat het beton 24 uur drogen.
    Controleer met een touwtje en waterpas of de palen even hoog zijn. Zie hiervoor meten van loodrecht en waerpas. Ga uit van de laagste paal en zaag de andere zonodig af.
  • ***
    pi_26849253
    die puntdingen (ze heten paalhouders) moeten in principe zo geplaatst worden, dat de vierkante koker waar je de paal inzet boven de grond blijft.
    Voorwaarde voor die paalhouders is dat de grond goed stevig moet zijn, als je het doet in de veengrond of in je tuintje van een nieuwbouwhuis waar de bovenste laag helemaal los is, heeft de paalhouder geen houvast, dan kan je beter of de paal instorten in beton, of de paal gewoon diep genoeg de grond inslaan.

    wat tips:

    als je palen de grond in gaat slaan: gebruik als vuistregel: 1/3 van de paal moet de grond in, dus als de schutting 180 cm hoog, moet de paal minimaal 90 cm de grond in.
    Gebruik een grondboor om 3/4 van de diepte uit te boren, dat scheelt een hoop werk met palenslaan.
    Zorg voor een puntje aan de paal als die de grond ingaat.
    De palen erin slaan kan je doen met een voorhamer
    of met een palenhamer/sleg
    zo'n palenhamer is er ook met een kunststof kop of holle stalen kop.
    ook kan je het doen met een handheiblok, een stalen koker van 10 x 10 cm en 60 cm lang, daarbij zit aan één kant een plaat op gelast en zitten er twee handvaten op.

    met het palenslaan beschadig je meestal de kop van de paal. hier zijn twee oplossingen voor: een plaatje hout erop houden, of aan het eind de paal een stukje afkorten.

    als de palen staan, een klein beetje water bij de paal gooien, goed schudden en tegelijkertijd de grond aanstampen eromheen en het gat aanvullen. dan zit ie meteen vast.

    en een andere tip: gebruik rvs schroeven, dan krijg je later de schroeven nog los
      maandag 9 mei 2005 @ 12:35:41 #7
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_26849279
    quote:
    handheiblok
    Die bedoelde ik!



    Ook wel 'palenrammer' genoemd lees ik net.
    ***
    pi_26849373
    en die zijn erg handig, want je kan als de palen erg hoog zijn het blok omdraaien en over de paal laten zakken. dat scheelt zo 60 cm hoogte om te slaan en het kost je niet je rug door te slaan boven je macht
    pi_26849942
    Zo'n palenrammer is inderdaad heel handig.
    Ik heb mijn schutting trouwens met paalpunten in de grond gezet en daarna snelbeton gebruikt. Dat zit in no-time muurvast.
    Vooral bij een deur in de schutting, is het wel zo handig dat de paal niet bij het minste geringste scheef komt te staan.
      maandag 9 mei 2005 @ 13:03:33 #10
    110350 Veersesmurf
    travelsmurf
    pi_26850061
    grondboren met de hand duurt wel lang hoor kan beter even zo'n machinale huren bij de Boels of even bij een hoveniersbedrijf langs gaan. Wij op het bedrijf hebben ook zo'n ding: ideaal!



    zo'n ding dus
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
      maandag 9 mei 2005 @ 13:07:44 #11
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26850191
    @BE thanks maar ze hebben het daar niet over paalhouders, vandaar mijn twijfel of je dan alsnog mortel moet gebruiken.

    @ GURB Hmz lastig allemaal hoor. Tsja of mijn grond stevig is of niet weet ik niet. Ik weet wel dat ik te lange palen heb want ik dacht dat die palen excl de paalhouders dus nog een stuk de grond in moesten. Ik denk dat de grond wel stevig is, huis is uit 72 dus geen nieuwbouw. Kan het kwaad als ik de paalhouders wel een stukje de grond inram (ivm extra stevigheid)?
    fok you ja!
      maandag 9 mei 2005 @ 13:10:52 #12
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26850286
    spullen die ik heb gehaald:
    palen (volgens mij 270 lang (lekker enthousiast weer))
    RVS schroeven
    schuttingsteunen
    schuttingdelen
    jetser van een hamer
    paalhouders
    handgrondboor (jaja ik ben een bikkel )

    nog halen: wat snelcement (iig voor bij de deur), misschien ook voor de palen
    fok you ja!
    pi_26850315
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 13:07 schreef piere het volgende:
    Kan het kwaad als ik de paalhouders wel een stukje de grond inram (ivm extra stevigheid)?
    Je vergroot dan de kans op rot. Het vocht wat in de paalhouder blijft zitten, kan dan niet goed weg en kan je problemen verwachten.
    pi_26850381
    Ik mis de houtfret in jouw lijstje. Die gebruik je om de paal in de houder vast te maken.
    Deze dus:

    pi_26850460
    Je moet er trouwens rekening mee houden, dat je niet te lange houtfretten neemt, want de gaten in de houder zitten tegenover elkaar. En als je dan fretten van 4 centimeter gebruikt in een paal van 7 centimeter, dan komen de fretten tegen elkaar aan en kan je ze niet vastdraaien zonder dat het scheef gaat, wat dan weer een lelijk gezicht is.
      maandag 9 mei 2005 @ 13:19:21 #16
    110350 Veersesmurf
    travelsmurf
    pi_26850518
    een paal van 2.70m lang is toch meestal 8,5 - 9 cm breed?

    maar dan nog moet je wel ff kijken of ze niet tegen elkaar kunnen komen uiteraard
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
      maandag 9 mei 2005 @ 13:19:57 #17
    88360 kleinmeiske
    Tja, het is een gave ...
    pi_26850546
    Waar gaat piere de schutting plaatsen?

    Schutting bij vorige huis was achter het huis bij een tussenwoning, daar kwam vrijwel geen wind in. Geen cement gebruikt, nooit problemen gehad.
    Huidige schutting staat langs hoekhuis met daarnaast parkeerplaats. Vrijwel altijd wind. Wel cement gebruikt dus, tot nu toe geen problemen.

    Suc6!
    Het nadeel van in de bergen fietsen: what comes down, must go up!
      maandag 9 mei 2005 @ 13:19:58 #18
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26850547
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 13:17 schreef Dirkh het volgende:
    Je moet er trouwens rekening mee houden, dat je niet te lange houtfretten neemt, want de gaten in de houder zitten tegenover elkaar. En als je dan fretten van 4 centimeter gebruikt in een paal van 7 centimeter, dan komen de fretten tegen elkaar aan en kan je ze niet vastdraaien zonder dat het scheef gaat, wat dan weer een lelijk gezicht is.
    Woeps, ff controleren dus want die dingen heb ik al gekocht (damn komt dus best nog wel wat bij kijken)
    Ook bedankt weer!
    fok you ja!
    pi_26850994
    vergeet niet het hang en sluit werk
    Always look on the bright side of life
    pi_26851103
    de houtfret of houtdraadbout idd niet te lang idd, en het liefst van rvs

    En ik zou twee lijnen spannen voordat je begint op de lijn waar de schutting moet komen, ééntje op klomphoogte, en ééntje op ongeveer 150 cm hoog. hiermee kan je goed in gaten houden of alle palen wel op één lijn komen te staan.
      maandag 9 mei 2005 @ 13:39:34 #21
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26851145
    Piere gaat de schutting aan de zijkant/achterkant plaatsen. We hebben een hoekhuis en idd er staatw eleens wat wind op (sjips, waarschijnlijk toch snelcement)

    Houtfretten moet ik dus nog halen (ik was even in de war met schuttningsteunen) . Voordeel van die houders is dat er aan 2 kanten 2 gaten inzitten (boven elkaar) dus die fret mag in principe zolang zijn als de paal breed is (denk ik)
    fok you ja!
    pi_26851587
    ik ga gewoon houten palen de gornd in rammen zonder die metalen punten waar de palen in kunnen. met de grondboor gaatje maken.. snelcement erin en gaan met die banaan
    ik woon in een huis met een tuin zonder achterom .. Huizenblok is als het ware een gesloten vierkant.
    Ik heb niet zo heel erg last van wind maar ik denk dat je door die snebeton ook je paal beter recht kan krijgen wanneer je gat niet helemaal goed gegraven is ?!
    pi_26851629
    ja, snelbeton werkt wel lekker, het heet trouwens nomix van beamix, water in het gat, nomix erbij, ff roeren, kwartiertje wachten en klaar
      maandag 9 mei 2005 @ 13:59:20 #24
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26851721
    Dure troep die nomixtroep van Beamix?

    En wat ik me dan afvraag. Die palen incl steunen moet ik er dan inrammen nadat ik de cement eringekieperd heb lijkt me want die steunen lopen natuurlijk van breed boven naar smal onder dus cement zal weinig hulp bieden als ik het er achteraf ingiet.
    fok you ja!
    pi_26851799
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 13:59 schreef piere het volgende:
    Dure troep die nomixtroep van Beamix?

    En wat ik me dan afvraag. Die palen incl steunen moet ik er dan inrammen nadat ik de cement eringekieperd heb lijkt me want die steunen lopen natuurlijk van breed boven naar smal onder dus cement zal weinig hulp bieden als ik het er achteraf ingiet.
    D'r heet wel meer 'troep' van Beamix Nomix. Ik meen dat het de 100 of de 125 was: snelcement.

    Misschien lees ik te snel, maar ik mis de tip over dat je 2/3e van de paal boven de grond laat uisteken en 1/3e van de paal in de grond. Als je schermen van 180 cm wilt plaatsen, gaat er dus 90cm de grond in en heb je palen van 270 nodig.
    pi_26851889
    Tip van de dag... let even op of je bouwvergunning plichtig bent. Schuttingen die grenzen aan de openbare weg vallen daar onder als ze hoger dan 1.20 zijn (dacht ik).

    Ik heb ruzie met de gemeente den haag omdat ze mij in 1e instantie vertelden dat als ik achteraf een vergunning aan zou vragen het wel goed zou komen. Na een verbouwing van de schutting staat er nu een liguster haag.
    pi_26851919
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 14:02 schreef _Denker het volgende:

    [..]

    D'r heet wel meer 'troep' van Beamix Nomix. Ik meen dat het de 100 of de 125 was: snelcement.

    Misschien lees ik te snel, maar ik mis de tip over dat je 2/3e van de paal boven de grond laat uisteken en 1/3e van de paal in de grond. Als je schermen van 180 cm wilt plaatsen, gaat er dus 90cm de grond in en heb je palen van 270 nodig.
    het heet gewoon nomix beton hoor, het is idd de 125

      maandag 9 mei 2005 @ 14:11:23 #28
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26852055
    Als ik zo door de buurt loop zie ik een hele zooi van die schuttingen staan dus ik waag de gok maar.
    De schutting is idd 180 hoog, de paalhouders volgens mij 70 cm dus dat gaat niet lukken.
    Beamix 100 of 125, genoteerd
    fok you ja!
      maandag 9 mei 2005 @ 14:13:47 #29
    110350 Veersesmurf
    travelsmurf
    pi_26852105
    bij gemeente veere is de hoogte 1.80m misschien eerst even informeren bij de gemeente (tenzij je gewoon goeie buren hebt die niet zeiken over een schutting )
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
      maandag 9 mei 2005 @ 14:16:21 #30
    20849 Fred
    Beroepschagrijn
    pi_26852165
    hmz, is dat met die mortel nou wel echt nodig?

    Kan nog wel herinneren dat mn pa 18 jaar geleden voor zn schutting een paar gaten met en schep had gemaakt. Paal erin. grond weer aanvullen en aanstampen. Tot slot met een hamer op de paal rammen.

    Dat staat nu er nog steeds, en de schutting is ten opzichte van de grond niet meer verzakt dan de grond zelf.
    So we just called him Fred
    pi_26852252
    mortel is alleen nodig als je geen zin hebt om de palen diep de grond in te rammen of als ze vol op de wind staan (maar ook dat is op te lossen door de palen diep genoeg weg te slaan)
      maandag 9 mei 2005 @ 14:27:43 #32
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26852519
    What about this option?
    Palen met paalhouders erin en toch zo diep rammen dat de paalhouders onder de grond zitten. Vervolgens een klein beetje mortel erin om de rot in de paalhouder tegen te gaan doordat het mortel eromheenzit.

    Goed idee of slecht idee?
    fok you ja!
      maandag 9 mei 2005 @ 14:30:00 #33
    110350 Veersesmurf
    travelsmurf
    pi_26852594
    goed idee. zekerheid voor alles
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
    pi_26853391
    Nu woon ik in Gouda (blubblubland) en ik heb 7 jaar terug een schutting gezet zonder paalhouders. Gewoon met grondboor gaten boren, paal erin en aanrammen maar. Zand erbij met water en het hek staat er nog steeds perfect. Niks moeilijk met paalpuntenhouders en cement.

    Alleen staat het hek niet in een rechte lijn omdat er nogal wat puin in de grond ligt bij ons.

    1 tip. Aan de poortzijde nooit schermen met horizontale lamellen nemen. Daar gaan kinderen en ongenode gasten in klimmen met als gevolg een scheef of kapot hek.

    Enneh piere......mortel om de paal gaat de rot niet tegen hoor Mortel is net als cement poreus en verzadigd zich met water.
      maandag 9 mei 2005 @ 15:02:53 #35
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26853505
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 14:58 schreef basset het volgende:
    Enneh piere......mortel om de paal gaat de rot niet tegen hoor Mortel is net als cement poreus en verzadigd zich met water.
    Daar gaat mijn (goede) idee
    Ik snap alleen niet dat die paalhouders boven de grond moeten blijven want zover ik me kan herinneren (ik heb ze niet bestudeerd) Zitten er aan de onderkant ook kleine gaatjes waar het water uit kan lopen.
    fok you ja!
      maandag 9 mei 2005 @ 15:05:33 #36
    110350 Veersesmurf
    travelsmurf
    pi_26853584
    jep, tegen rot werkt het niet zo goed, maar als je toch bezig bent kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en er gewoon wat snelcement bij gooien.

    hier in zeeland hebben we toch redelijk zware klei, maar hier gebruiken we ook cement om de paal nog steviger in de grond te zetten (en dan staat hij al 80 cm. in de zware klei)

    ow ja, om rot tegen te gaan kun je het beste even wat beits op de paal smeren. (kan zo gauw niet op de naam komen) dat werkt redelijk goed!
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
    pi_26853637
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 15:02 schreef piere het volgende:

    [..]

    Daar gaat mijn (goede) idee
    Ik snap alleen niet dat die paalhouders boven de grond moeten blijven want zover ik me kan herinneren (ik heb ze niet bestudeerd) Zitten er aan de onderkant ook kleine gaatjes waar het water uit kan lopen.
    Ik dacht altijd dat dat gaatjes waren om een schroef in te draaien zodat de paal blijft zitten

    Maar ja, wat ik al zei, wij hebben die dingen niet gebruikt. Ik geloof dat die paalhouders wel handig zijn als je zandgrond hebt ipv blubbergrond zoals in gouda en de rest van het westen van Nederland. Dan moet je toch echt een 2,7m of 3 m paal een stuk de grond inrammen (als het een 1,8m hoog hek wordt tenminste)
      maandag 9 mei 2005 @ 15:10:59 #38
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26853726
    Ja die zitten er ook in maar bedoel ik niet
    Nee aan de onderkant zitten volgens mij ook gaatjes (najah, ik kijk het wel ff na want misschien lul ik weer eens dom )
    fok you ja!
    pi_26853759
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 14:16 schreef FredvZ het volgende:
    hmz, is dat met die mortel nou wel echt nodig?

    Kan nog wel herinneren dat mn pa 18 jaar geleden voor zn schutting een paar gaten met en schep had gemaakt. Paal erin. grond weer aanvullen en aanstampen. Tot slot met een hamer op de paal rammen.

    Dat staat nu er nog steeds, en de schutting is ten opzichte van de grond niet meer verzakt dan de grond zelf.
    Mijn vader deed dat ook, maar smeerde het eerst in met carbolineum. En dan niet van die milieuvriendelijke troep. En dan blijft het ook wel een jaar of wat goed.
    pi_26853789
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 15:10 schreef piere het volgende:
    Ja die zitten er ook in maar bedoel ik niet
    Nee aan de onderkant zitten volgens mij ook gaatjes (najah, ik kijk het wel ff na want misschien lul ik weer eens dom )
    Insmeren met teer of een bepaalde buitenbeits wil wel helpen.
    pi_26853796
    of de onderkant van de paal die de grond ingaat met teer besmeren. werkt perfect
    Always look on the bright side of life
      maandag 9 mei 2005 @ 15:17:21 #42
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26853884
    Hey goed idee! Ik haal er gewoon een pot beits bij en doop de palen er ff in
    fok you ja!
    pi_26853949
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 15:17 schreef piere het volgende:
    Hey goed idee! Ik haal er gewoon een pot beits bij en doop de palen er ff in
    Buiten- of tuinbeits, die zijn speciaal geschikt voor tuinhout e.d. Lees even op de bus wat er opstaat.
    pi_26854173
    Die palen zijn toch al geimpregneerd? 7 jaar zitten ze er bij mij al in ieder geval
      maandag 9 mei 2005 @ 15:30:04 #45
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26854233
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 15:28 schreef basset het volgende:
    Die palen zijn toch al geimpregneerd? 7 jaar zitten ze er bij mij al in ieder geval
    Beter teveel dan te weinig bescherming
    fok you ja!
    pi_26854236
    je kan ook hardhouten palen nemen ipv gewolmaniseerd hout (dat groene tuinhout)
    die houden het zonder moeite 15 jaar onder de grond uit
      maandag 9 mei 2005 @ 15:31:30 #47
    110350 Veersesmurf
    travelsmurf
    pi_26854283
    ja, ze zijn al geimpregneerd, maar dat helpt niet voor de lange duur. beter is gewoon ff beitsen kost wat, maar dan heb je ook wat!

    is er trouwens al gezegd dat het verstandig is de palen pas te zetten, zodat alles er een beetje recht uitziet?
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
      maandag 9 mei 2005 @ 15:35:31 #48
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26854412
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 15:31 schreef Veersesmurf het volgende:
    is er trouwens al gezegd dat het verstandig is de palen pas te zetten, zodat alles er een beetje recht uitziet?
    Die noteer ik ff
    fok you ja!
      maandag 9 mei 2005 @ 17:50:07 #49
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26858608
    Ik ben er helemaal uit. Ik doop die palen gewoon in de beits. Vervolgens hop de paalhouder in, bovenkantje dichtkitten en gaan!

    Die palen ros ik er zo hard in dat er nooit meer beweging in te krijgen is

    en natuurlijk vergeten we niet de supertip van Veersesmurf
    fok you ja!
      maandag 9 mei 2005 @ 18:06:19 #50
    110350 Veersesmurf
    travelsmurf
    pi_26859086
    hehehe

    voor dat dopen heb je wel veel beits nodig hoor kan misschien beter even een kwastje kopen om het erop te 'verven'

    omdat de grond niet altijd gelijk is, kun je de palen misschien beter op hoogte stellen door eerst de eerste paal op hoogte te stellen. Aan de hand van de hoogte van die paal kun je de rest dan op hoogte stellen d.m.v. een rij op de eerstvolgende paal te leggen, en dan te kijken of deze waterpas is. Doe dit uiteraard ook met de rest van de palen, zodat je palen op 1 hoogte staan, en niet golvend lijken te staan (terwijl ze wel recht staan met de grond) dit is anders zo'n lelijk zicht

    ik hoop dat je het begrijpt, begrijp je het niet dan leg ik het nog wel uitgebreider uit
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
      maandag 9 mei 2005 @ 18:19:04 #51
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26859467
    Die methode heb ik in de voortuin ook gebruikt waar ik afgelopen weekend een soort van plantenbakafscheiding heb gemaakt met hout en paaltjes die de grond inmoesten
    fok you ja!
      maandag 9 mei 2005 @ 18:51:54 #52
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_26860415
    Nog even en piere heeft een schutting die bestand is tegen scud raketten.
    ***
      maandag 9 mei 2005 @ 19:05:58 #53
    110350 Veersesmurf
    travelsmurf
    pi_26860831
    zou mooi zijn toch
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
      maandag 9 mei 2005 @ 21:18:49 #54
    88754 Sounddragon
    Dragon of sound.
    pi_26865300
    Palen allemaal 10 cm hoger laten steken, schuttingdelen waterpas ertussen schroeven en daarna de (toch lelijk/kapot geslagen) paalkoppen FF afzagen met een handzaag of reciprozaag...

    Vergeet bij het inslaan van de palen geen draadje te spannen voor de lijn

    [ Bericht 1% gewijzigd door Sounddragon op 09-05-2005 21:25:36 ]
    De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
      dinsdag 10 mei 2005 @ 08:45:50 #55
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26873928
    We gaan helemaal los het weekend! Die schutting gaat nooit meer om
    fok you ja!
    pi_26874156
    dan moet je wel even op de onderkant van de palen schrijven (het gedeelte wat de grond in gaat)

    deze onverwoestbare constructie is mede mogelijk gemaakt door het FOK!klusforum

    dit voor als ze over tweehonderd jaar de restanten vinden met archeologisch onderzoek
      dinsdag 10 mei 2005 @ 09:56:39 #57
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26875420
    Mwehehehehe ik zal het erinkrassen Gurb.
    Allen bedankt voor de tips!
    fok you ja!
    pi_26876088
    quote:
    Op dinsdag 10 mei 2005 08:59 schreef Gurb het volgende:


    deze onverwoestbare constructie is mede mogelijk gemaakt door het FOK!klusforum


    Succes piere! Heb je een camera om foto's te maken van proces?
      dinsdag 10 mei 2005 @ 11:42:09 #59
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26878164
    quote:
    Op dinsdag 10 mei 2005 10:22 schreef Tinkerbell het volgende:

    [..]



    Succes piere! Heb je een camera om foto's te maken van proces?
    Ja camera heb ik, alleen dat stomme kabeltje voor naar mijn PC kan ik niet vinden.
    Maar ik ga weer op zoek en zal ze zeker plaatsen
    fok you ja!
      Moderator woensdag 11 mei 2005 @ 22:37:16 #60
    42184 crew  DaMart
    pi_26929019
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 12:10 schreef piere het volgende:
    Ja hoor, volgend weekend gaat het dan gebeuren. Piere gaat een schutting plaatsen. Nu heb ik daarover een vraagje. Ik heb voor onder de palen van die ijzeren dingen gekocht in een puntvorm om de grond in te rossen. Moet ik dan alsnog mortel oid storten of geven die puntdingen genoeg houvast?
    Ik weet niet hoe de situatie bij jou is, maar wij hebben vorig jaar ook een schutting geplaatst met palen met van die metalen puntdingen. Om te zorgen dat de zooi niet om zou waaien, hebben we de paal zelf ook nog eens in de muur vastgeschroefd. Het enige nadeel van de palen tegen de muur aanzetten was alleen dat de punten niet door de fundering van de muur heen kwamen, en we een stuk moesten weghakken... de schutting staat wel als een huis nu trouwens!
    Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
    Forumsmileys | Het is patat!
    pi_26929613
    quote:
    Op woensdag 11 mei 2005 22:37 schreef DaMart het volgende:

    [..]

    Ik weet niet hoe de situatie bij jou is, maar wij hebben vorig jaar ook een schutting geplaatst met palen met van die metalen puntdingen. Om te zorgen dat de zooi niet om zou waaien, hebben we de paal zelf ook nog eens in de muur vastgeschroefd. Het enige nadeel van de palen tegen de muur aanzetten was alleen dat de punten niet door de fundering van de muur heen kwamen, en we een stuk moesten weghakken... de schutting staat wel als een huis nu trouwens!
    O ja, dat had ik ook. Ik heb toen de punt er afgehaald en de paal met een paar flinke slagpluggen tegen de muur geslagen.
      donderdag 12 mei 2005 @ 16:37:26 #62
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_26949070
    Dat van die paal tegen de muur was ik ook van plan ja. Dat kan echter maar op 1 punt en ik zal daar geen paalhouder gebruiken want die paal zal stevig zat zitten met een paar bouten in die muur.
    fok you ja!
    pi_27048578
    Nou piere, staat de schutting al?
    pi_27048799
    *ook benieuwd is!
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
      dinsdag 17 mei 2005 @ 15:13:53 #65
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_27084799
    Yeah de schutting staat en volgens mij ook muurvast!
    2 volle dagen bezig geweest (1e dag 7 man, 2e dag 3 man) en echt helemaal verrot van het klussen maar erg tevreden. ik heb nog steeds mijn kabeltje van mij camera niet gevonden dus kan geen pics plaatsen maar zal het zeker binnenkort gaan doen. Vanavond alleen nog de poort erinzetten en dan is het klaar, finito! (en dan maar hopen dattie 30 jaar blijft staan
    fok you ja!
    pi_27084888
    Wow, zoveel mensen? Dat zal vast gezellig zijn geweest.
    pi_27088958
    whow dat is idd wel heel veel man! hoelang moest hij ookalweer worden? die schutting?
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
      dinsdag 17 mei 2005 @ 17:49:36 #68
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_27089709
    Eerst moest de heg eruit en de oude schutting.
    Toen de nieuwe erin (metertje of 27)
    En ja het was gezellig, bier en bbq achteraf
    fok you ja!
    pi_27090007
    27 meter schutting, dan is het wel prettig als je het niet alleen hoeft te doen idd
    19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
    pi_27090056
    Goed werk!

    Pics!
      zondag 22 mei 2005 @ 09:12:59 #71
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_27237820
    Een deel van de nieuwe schutting:



    En meteen de voorkant, een wekie eerder gemaakt.



    fok you ja!
    pi_27238776
    Geen klein schuttinkje ook nog. Ziet er super uit!
      zondag 22 mei 2005 @ 10:49:34 #73
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_27238830
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 21:18 schreef Sounddragon het volgende:
    Palen allemaal 10 cm hoger laten steken, schuttingdelen waterpas ertussen schroeven en daarna de (toch lelijk/kapot geslagen) paalkoppen FF afzagen met een handzaag of reciprozaag...

    Vergeet bij het inslaan van de palen geen draadje te spannen voor de lijn
    Je kunt ook een plank tussen de hammer en de paalkop houden dan sla je de koppen niet kapot
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_27265519
    quote:
    Op zondag 22 mei 2005 10:49 schreef Martijn_77 het volgende:

    [..]

    Je kunt ook een plank tussen de hammer en de paalkop houden dan sla je de koppen niet kapot
    maar dan moet je ze allemaal exact op de juiste hoogte zagen, nu kan je ze achteraf allemaal in één keer op de juiste hoogte afzagen
    pi_27269128
    quote:
    Op maandag 23 mei 2005 09:26 schreef Gurb het volgende:

    [..]

    maar dan moet je ze allemaal exact op de juiste hoogte zagen, nu kan je ze achteraf allemaal in één keer op de juiste hoogte afzagen
    Wat bij toogschuttingen trouwens lastig is. Ik denk niet dat er veel d.h.z-ers zijn die een recipro hebben, al gaat het daar ook niet echt geweldig mee.
    pi_28164542
    hey pierre ( of andere ),

    KOrte vraag,

    Ik ga van het weekend schuttingen plaatsen ( 7 stuks de diepte in en 4 de breedte in van 1,80M breed). NU komt mijn bruurman me helpen ( hij is aannemer == de juiste tools en inzicht (hoop ik ) )

    Ik ga met een grondboor gaten graven waar de palen 90cm diep in gaan. ( 270 cm palen )
    Als alles een beetje " voorspeoedig " verloopt.. Hoe lang ben je met zoiets bezig ?
    1 dag ? 2 dagen ? middagje ??
    In mijn bekrompen mening issut een kwestie van.. draadje spannen .. gaten graven op de juiste afgemeten plekken.. palen waterpas op lijn plaatsen.. schuttingen ertussen .. vast schroeven ... klaar ?
    pi_28164749
    als je alle spullen (zowel gereedschap als de palen, schroeven, beugels en schermen zelf) bij de hand hebt, en je bent constant met z'n tweeën, dan red je het met gemak ïn een dag.

    als je de halve dag met spullen aan het sjouwen bent (drie keer rijden voor een los schroefje, of elke keer een kwartier met de schermen sjouwen voordat je ze in de tuin hebt) dan is het wat later voordat je klaar bent.

    En ik zou idd eerst alle palen op de juiste plek en hoogte in de grond zetten, en daarna alle hoekjes monteren, en daarna alle schermen plaatsen. op die manier gaat het sneller, want dan kan je "de slag te pakken krijgen"
    pi_28164866
    quote:
    Op donderdag 23 juni 2005 15:36 schreef Gurb het volgende:
    als je alle spullen (zowel gereedschap als de palen, schroeven, beugels en schermen zelf) bij de hand hebt, en je bent constant met z'n tweeën, dan red je het met gemak ïn een dag.

    als je de halve dag met spullen aan het sjouwen bent (drie keer rijden voor een los schroefje, of elke keer een kwartier met de schermen sjouwen voordat je ze in de tuin hebt) dan is het wat later voordat je klaar bent.

    En ik zou idd eerst alle palen op de juiste plek en hoogte in de grond zetten, en daarna alle hoekjes monteren, en daarna alle schermen plaatsen. op die manier gaat het sneller, want dan kan je "de slag te pakken krijgen"
    Merci voor de tips.. We willen zaterdag in de loop van de ochtend alles ophalen ( het is in 1X besteld )
    Schuttingen / Palen / hoekjes / rvs schroeven etc..
    en rond de lunch starten.. De zijkant heeft prio dus die moet gewoon afkomen ( wat volgens mij wel haalbaar is .. het is lang licht buiten ) de achterkant kan ik tz t zelf wel als me meissie wil hlpen met het vasthouden van de schuttingen..

    Ik denk dat het meste werk uhm zit in het plaatsen van de palen?
    Zeker als je weet dat er vlak naast de erfafscheiding coniferen staan
    Nou ja .. ik heb een zaag bij de hand !
      donderdag 23 juni 2005 @ 15:41:33 #79
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_28164899
    ik denk ook dat je in 1 dag klaar bent ongeveer.
    zeker met het juiste gereedschap.
    succes
    fok you ja!
    pi_28165596
    rond de lunch is al de halve dag om hoor

    En het juist plaatsen van de palen duurt idd het langst. makkelijkst is denk ik om zowel beneden als boven een touwtje te spannen, dan heb je de richting al te pakken.

    Heb je ook een moker / voorhamer / palenhamer / handhei geregeld, want om iedere keer de palen eruit trekken om 4 cm dieper te boren is niet ideaal.
    pi_28165655
    quote:
    Op donderdag 23 juni 2005 16:06 schreef Gurb het volgende:
    rond de lunch is al de halve dag om hoor

    En het juist plaatsen van de palen duurt idd het langst. makkelijkst is denk ik om zowel beneden als boven een touwtje te spannen, dan heb je de richting al te pakken.

    Heb je ook een moker / voorhamer / palenhamer / handhei geregeld, want om iedere keer de palen eruit trekken om 4 cm dieper te boren is niet ideaal.
    Die heb ik niet nmaar ik zit nu in de wacht bij de gamma .. kijken of ik die daar kan huren ..
    Borent en huurland zijn de volgende gegadigden
      Milf donderdag 23 juni 2005 @ 23:46:44 #82
    16000 nikky
    Paars is het nieuwe rood!
    pi_28179600
    quote:
    Op maandag 9 mei 2005 12:10 schreef piere het volgende:
    Ja hoor, volgend weekend gaat het dan gebeuren. Piere gaat een schutting plaatsen. Nu heb ik daarover een vraagje. Ik heb voor onder de palen van die ijzeren dingen gekocht in een puntvorm om de grond in te rossen. Moet ik dan alsnog mortel oid storten of geven die puntdingen genoeg houvast?

    Evt andere tips en handigheidjes zijn o zo welkom. Ik vraag me bv ook af hoe ik in godsnaam die lange palen de grond in ga rossen? Ik kan bv met een halve paal ofzo wel wat makkelijker rammen maar die grote moet toch ook op een gegeven moment de grond ingeslagen worden. Het lijkt me ook dat een paal steviger sta als ik niet eerst de halve er weer uit moet halen (wrikken) en vervolgens de lange erinduw.
    Daarover staat nog ergens een heel leuk topic over op FOK! van mij. .
    Die dingen zijn bij mij bij een stevig windje op de lasnaden gescheurd. Heb alles er weer uit kunnen slopen. Ik heb er nu palen in staan van 2.40 m. En zitten dus nu 60 cm diep. .
    👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
    Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
    Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
    pi_28179918
    quote:
    Op donderdag 23 juni 2005 23:46 schreef nikky het volgende:Ik heb er nu palen in staan van 2.40 m. En zitten dus nu 60 cm diep. .
    Palen moeten voor 30% in de grond geslagen worden.
    Wil je dus een schutting van 1,80 M. plaatsen, dan moet je een paal van 2,70 M. in de grond rossen.
    pi_28184078
    ah joh, ze kunnen hooguit afbreken en dan moet je ze ff opnieuw plaatsen.

    maar als je een kleilaag hebt, dan is 60 cm ook net aan voldoende hoor (niet als er natuurlijk de bovenste 20 cm tuinaarde op ligt)
    pi_28184247
    quote:
    Op donderdag 23 juni 2005 23:54 schreef Dirkh het volgende:

    [..]

    Palen moeten voor 30% in de grond geslagen worden.
    Wil je dus een schutting van 1,80 M. plaatsen, dan moet je een paal van 2,70 M. in de grond rossen.
    Ik heb gelukkig 270 cm palen gehaald !
    komt wel goed ddenk ik
    pi_28581618
    is het gelukt?
    pi_28626729
    quote:
    Op donderdag 7 juli 2005 11:04 schreef Gurb het volgende:
    is het gelukt?
    Het staat als een huis
    ( nog niet helemaal af .. moet nog 1 paal de grond in rammen + 1 schut.. maar dat is toch tegen het schuurtje van de buren .. )
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')