Niet oordelen
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; want met het oordeel, waarmee gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmee gij meet, zal u gemeten worden.
Wat ?! ziet gij den splinter in het oog van uw broeder, maar den balk in uw eigen oog bemerkt gij niet ?
Hoe zult gij dan tot uw broeder zeggen: Laat mij den splinter uit uw oog wegdoen, terwijl, zie, de balk in uw oog is?
Doe eerst den balk uit uw oog weg, dan zult gij scherp kunnen zien om den splinter uit het oog van uw broeder weg te doen.
Geeft het heilige niet aan de honden en werpt uw paarlen niet voor de zwijnen, opdat zij die niet vertrappen met hun poten en, zich omkerende, u verscheuren.
---
En dan nog dit :
---
Jesaja 44:6 Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israël, de Here der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God.
Openbaring 22:13: Hij is de Zoon van God (Jezus), het vleesgeworden Woord, God als mens op aarde geopenbaard.
En nu recht voor z'n raap :
Wij zien dat iedereen zijn eigen uitleg heeft.
Daarom is het zo verwarrend.
Maar weet u, de Bijbel zei dat dit Woord geen eigenmachtige uitleg toestaat.
Het heeft geen Presbyteriaanse uitleg er over nodig.
Het heeft geen Baptisten-uitleg nodig.
Ook heeft het geen Pinkster-uitleg nodig.
Ook geen Mohammedaanse-uitleg nodig.
God is Zijn eigen uitlegger !
Hij zei dat Hij dat zou doen, dus Hij doet het en dat maakt het vast.
Dus om die reden zien zij het Woord der belofte gezalfd en dan kunnen zij het niet ontvangen.
Ziet u, omdat het tegengesteld is aan hun geloofsbelijdenissen.
Hoe de Messias (de Gezalfde) er zou uitzien en wat Hij zou doen ging ver uit boven hun begrip.
En als het dan vanuit de Schrift aan hen werd voorgelezen, wat Hij zou doen, begrepen zij het nog niet.
Want toen deze wijzen er aankwamen vanuit Babylon, waren zij zo ongeveer ten noordoosten van Jeruzalem en toen zij keken zagen zij dat die ster hen naar het westen leidde.
Zij volgden haar gedurende twee jaar waarbij zij over de rivier de Tigris gingen en door de vlakten van Sinear en toen verder door, totdat zij kwamen bij de hoofdstad van alle godsdiensten.
De belangrijkste godsdienst van de hele wereld, en de tempel, in Jeruzalem.
En ze gingen door de straten heen en weer en zeiden: "Waar is Hij?
Waar is Hij die geboren is als de Koning der Joden?"
Wel, niemand wist er iets over. Het was vreemd.
Het bracht zelfs het Sanhedrin in beroering... ze riepen de geleerden bijeen en zeiden: "Zoek op in de Schriften waar een Messias..."
En zij gingen heen en namen de Schriften en lazen uit Micha waar hij zei: "Uit Judéa... Bethlehem in Judéa, zijt gij niet de geringste onder al de vorsten?
Maar uit u zal deze heerser voortkomen."
Ziet u, in plaats van het te onderzoeken verwierpen zij het gewoon: "Wel, het is fanatiek gedoe." Zie?
Daarom aanvaardden de herders de boodschap.
Zie, zij hebben geen... Zij hebben hun eigen uitleg, daardoor missen zij de echte, ware zaak.
Maar zoals altijd, als Hij komt, komt Hij precies op de wijze waarop het Woord zei dat Hij zou komen.
Hij kwam precies zo de stad binnen, in onze tekst deze morgen, zoals het Woord zei dat Hij zou komen.
En ze zeiden: "Wie is dit?" Ziet u wat ik bedoel?
Zij behoorden te hebben geweten wie Hij was.
En hier... niet de buitenwereld, maar de kerkwereld, zei: "Wie is het? Wie is dit?"
Terwijl daar de Schriften duidelijk hadden gezegd dat het juist op die wijze was dat Hij zou komen. En zij zeggen: "Wie is dit? Wie is deze man? Waarvoor is al die emotie?
Stop met al dat lawaai maken. Het maakt ons nerveus."
Zie? Precies de zaak waar ze voor hadden gebeden, vond recht voor hen plaats en zij herkenden Hem niet.
En Hij kwam precies overeenkomstig de manier dat de Schriften zeiden dat Hij zou komen.
En als Hij vandaag komt, zal Hij precies overeenkomstig de manier komen dat de Schriften zeggen dat Hij zal komen.
Hij komt altijd naar de smaak van Gods Woord, en niet naar de smaak van het een of andere idee van een theoloog over die zaak.
Tussen haakjes, wist u dat het Woord van God nog nooit tot een theoloog is gekomen?
Onderzoek in de Schrift waar dat ooit gebeurde.
Het Woord komt niet tot theologen; helemaal niet.
Maar ziet u, als het Woord vandaag zou worden gemanifesteerd, het Woord voor onze dag, dan zou het naar de smaak zijn van Gods Woord.
Niet naar de smaak van iemands idee.
God zou Zijn Woord dat Hij voor deze dag beloofde nemen en het zalven en het zou plaats vinden.
Dat is alles. Er is geen manier om te voorkomen dat het gebeurt.
Het zal hoe dan ook gebeuren, ongeacht wat de kerk zegt en wat de rest van hen gelooft.
Het... God zal het hoe dan ook doen.
Er zullen er maar heel weinig zijn die er ooit iets over zullen weten.
Dat is waar, slechts heel weinig. Op die wijze is het altijd geweest.
Ziet u, zij konden met hun eigen uitleg niets anders doen, omdat zij hingen aan wat de kerk hun had verteld.
Maar Hij zou komen... Dan komt Hij altijd... Hij kwam toen, liever gezegd, en Hij zal iedere keer dat Hij komt en in alles wat Hij doet, naar de smaak zijn van het Woord.
Dus daarom kunnen wij geen vertrouwen stellen in wat andere mensen zeggen.
Er is slechts één ding waar u vertrouwen in kunt stellen en dat is het Woord.
En het Woord is God.
En het Woord gezalfd, maakt de Messias; het gezalfde Woord van het uur. Hoe prachtig!
Zij misten het, het Woord; het juiste... Zij hadden... Het Woord is altijd juist maar hun uitleg ervan was verkeerd.
Ik vraag mij af of deze grote zaak, deze Oecumenische Raad die wij vandaag in de wereld hebben en de Wereldraad van Kerken die samen komt om ons alleen één te maken... Ik vraag mij af of zij beseffen dat dat precies is wat de Schrift zei dat zij zouden doen.
Maar zij geloven dat het de meest wonderbare zaak ter wereld is dat wij allen de handen ineen kunnen slaan en één zijn. Zeiden: "Jezus bad dat wij één zouden zijn." Dat is waar.
Maar niet dat soort eenheid.
Hij zei: "Weest één zoals Ik en de Vader één zijn."
Ja, weest in die soort eenheid. Hoe zal dat dan zijn?
Het Woord en wij zullen het gezalfde Woord zijn.
Dat is de eenheid van God.
Ziet u, de eenheid van God is het Woord gezalfd in u. Ziet u?
En dan wordt u een zoon (een messias) voor het tijdperk.
Nu, we vinden de mensen veelal op dezelfde wijze.
De mensen veranderen niet.
Deze mensen waren verdeeld in drie groepen.
En we zullen daar nu enige minuten naar kijken.
Ik weet dat ik het een beetje laat maak, als u het goed vindt.
Ik ben gewoon zo langzaam, ik... ik weet het niet; ik ga naar binnen en schrijf de schriftplaatsen op en kleine aantekeningen.
En dan kom ik daar en krijgt de Heilige Geest een houvast op een ervan en ik - ik ga naar... het lijkt net of er geen eind aan komt.
Het blijft maar doorgaan.
Maar nu, terug naar onze tekst.
Zij waren daar verdeeld in drie verschillende groepen, met drie verschillende meningen.
Sommigen van hen geloofden Hem.
Sommigen van hen haatten Hem.
En sommigen van hen wisten niet wat ze moesten doen.
Zie?Dat is precies de wijze waarop wij het hebben.
Ik geloof dat ik eens in deze kerk predikte over: Gelovigen, schijngelovigen en ongelovigen.
Deze drie zitten in de groep, dat heb je overal.
Hier zitten er ook drie in de groep; deze toestand onder de mensen is er altijd geweest.
We kunnen ver teruggaan en bewijzen dat de mensen altijd in die toestand zijn geweest.
Zij zijn altijd in dat soort conditie geweest.
Als wij dan zien dat het altijd op die wijze is geweest, dan zijn wij geneigd te geloven dat God de mensen bestemde om op die wijze te zijn.
Wel, Hij kan maken dat zijn vijand Hem prijst.
Alles...
Paulus schrijft in de Romeinenbrief, het negende hoofdstuk : "O, dwaze mens, kan de klei tegen de pottenbakker zeggen, waarom maakt Gij mij zo?
Heeft Hij niet de macht om het ene vat ter ere en het andere ter onere te maken?"
Wat als Hij geen nacht had gemaakt?
U zou nooit de zonneschijn hebben gewaardeerd.
Als er alleen maar zonneschijn was geweest zou u niet geweten hebben hoe het te waarderen.
Wat als er geen ziekte zou zijn?
U zou nooit hebben geweten hoe u goede gezondheid kon waarderen.
Wat als er geen slechte mensen waren geweest?
Geen slechte vrouwen?
Een goede vrouw zou niet worden geëerd.
Zie? Zij zouden niet...
Zij zou geen eer ontvangen, omdat alles op dezelfde wijze zou zijn, het zou een algemene zaak zijn.
Maar het is een wet van tegenstellingen.
God maakt het zo: de een is zo oneerbaar om degene aan te tonen die eerbaar is; de een is zodanig verkeerd dat het aantoont...
Als het zo niet was, zou dat de goede zaak zijn.
Als er geen... Er kan geen namaakeuro zijn voordat er een echte euro is.
En dan, de namaakeuro is... als het een namaakeuro was om mee te beginnen, zou het de echte zijn.
Maar het is een kopie.
Er kan geen zonde zijn tenzij er rechtvaardigheid is.
Omdat rechtvaardigheid de juiste zaak is, en zonde is de verdraaiing van rechtvaardigheid.
Met andere woorden, een waarheid is een waarheid.
Een leugen kan geen leugen zijn tenzij er eerst een waarheid is, om die waarheid te bederven tot een leugen.
Dus alle zonde is niets anders dan bedorven rechtvaardigheid.
Daarom is er een systeem in de wereld.
Twee systemen; en een er van is het juiste systeem en het andere is een bedorven systeem.
En een ervan is Gods Woord, dat juist is; en ieder mensenwoord is een leugen.
En dit denominatie-systeem dat wij vandaag hebben, dat een Wereldraad van Kerken vormt om een merkteken van het beest te maken en hen noodzaakt tezamen te komen, is de verkeerde zaak.
En de mensen wandelen er blind in.
God heeft de zaak voor hen op aarde gebracht waardoor zij verlost kunnen worden.
Maar zij denken dat het een hoop fanatisme is.
Zij willen het niet.
Zij verwerpen het.
Zij denken dat zij er iets aan moeten doen.
Zij moeten zo nodig hun eigen systeem maken.
God heeft het systeem hier al, Zijn Woord. (de Bijbel) Maar dat willen wij niet.
Wij vinden onszelf vandaag dus op dezelfde wijze als toen.
Jaren geleden was het erg gemakkelijk Overal open armen: "Kom! Kom! Kom! Kom!" Maar toen, ziet u, ieder echt teken van God heeft een boodschap, een stem.
Ziet u, dat volgt het. Als het dat niet... God geeft iets dergelijks niet zomaar voor het genoegen van het geven.
Hij zendt iets uit om de aandacht te trekken voor hetgeen Hij gaat zeggen.
Zoals wij dit prachtige zingen hadden wat dit koor deed; waar was het voor?
Om de mensen rustig te maken voor een komende boodschap.
Dat is hetgeen een teken doet.
Mozes had de tekenen en die tekenen hadden stemmen.
En toen de stem sprak...
Jezus ging ook rond, de zieken genezende: Hij was een groot Man.
Maar toen de tijd kwam dat die Profeet, die op aarde was...
Zij hadden er gedurende vierhonderd jaar geen een gehad en hier was Hij op aarde en deed tekenen.
Toen was Hij "een fijne man", iedereen wilde Hem.
Maar toen de boodschap kwam die dat teken, de stem, volgde... toen Hij op een dag ging zitten en zei: "Ik en Mijn Vader zijn één." O héé ! Dat was iets anders.
Dat wilden zij niet. Ziet u?
De wereld is nou eenmaal zo, Zij... alles wat zij kunnen krijgen, als zij zichzelf ermee kunnen helpen, ziet u...
Zolang zij voelen dat het hun geen kwaad doet, wel, dan zullen zij het doen.
Maar wanneer de tijd komt dat zij hun ideeën over dingen moeten veranderen, dan beginnen er
moeilijkheden op te rijzen.
Nu, wij zijn een gebouw aan het bouwen, geen muur.
De bouwers willen een rij stenen nemen en een rechte lijn maken.
Nu, iedere bouwer kan dat bouwen.
Maar er is een echte geschoolde bouwkundige voor nodig om een hoek te maken.
Zie?
Wanneer je de hoek moet omgaan, dan is het tijd voor... het zal bewijzen of je een echte metselaar bent of niet; als je de hoek kunt maken en de samenhang met de rest van het gebouw bewaart; maar de hoek omgaat.
Nu, bij deze hoeken is het waar de moeite komt.
De bouwers willen rechtdoor blijven bouwen.
Maar wij bouwen geen muur, maar een gebouw.
Kortom
De beschaving is met de zon meegereisd, van... en het begon in het Oosten en is naar het Westen gegaan.
En nu is het aan de westkust.
Als het nog verder gaat, zal het weer terug zijn in het Oosten.
Dat is dus de grens.
En zonde is met de beschaving meegereisd en het is de zinkput van alle eeuwen geworden.
Zij doen dingen waar menselijke wezens in geen enkel ander tijdperk aan zouden hebben gedacht om zoiets dergelijks te doen.
Vrouwen hebben zichzelf in zulke vuiligheid geworpen, waar geen vrouw in enig tijdperk ooit over zou hebben gedacht om zoiets te doen, wat wij vandaag doen.
En dan noemen wij onszelf nog steeds Christenen. Wat een oneer!
Geen wonder dat de grote profeet opstond en zei: "Ik ben geen profeet, noch de zoon van een profeet, maar" ... zei:
De leeuw heeft gebruld, wie zou niet vrezen?
En God heeft gesproken en wie zou niet profeteren?
(Ziet u, er is iets dat het moet uitroepen).
Wij zijn in een kritiek uur; de wereld is dat.
Maar de Gemeente, de ware Gemeente (niet de denominatie, maar de Gemeente zelf), is gereed voor de grootste triomf die zij ooit meemaakte: het komen van de Bruidegom naar de Bruid.
Wij komen alleen te staan, zien uit naar een messias, of iets wat moet komen om ons te redden, om ons uit alles vandaan te halen.
Wij kijken naar de moeilijkheden in het Oosten.
Wij kijken naar Afrika naar de opstanden en de rassenproblemen en de integratie en de scheidingen.
En wij ruzieden en schreeuwden hier niet lang geleden (onze gekleurde vrienden) over: "Wij moeten, wij moeten integratie hebben.
Dat is wat wij nodig hebben.
Wij moeten integratie hebben; iedereen gelijk; iedereen ontleent..."
Dat is helemaal in orde.
Dat is helemaal in orde. Ik geloof niet in slavernij.
Deze mensen waren om mee te beginnen geen slaven.
Zij zijn geen slaven.
God is een afscheider. Ik ben het ook.
Iedere Christen is een afscheider.
God scheidt Zijn volk van alle overigen af.
Zij zijn... Er is altijd een afscheiding geweest.
Hij koos een natie.
Hij kiest een volk.
Hij is een afscheider.
Hij maakte alle naties.
Maar toch moet een echte oorspronkelijke Christen een afscheider zijn; moet zichzelf afscheiden van de dingen van de wereld enzovoort en in één doel komen: Jezus Christus.
Maar zij roepen dat. Ik heb ze geprobeerd te vertellen: "Dat is niet de zaak die onze natie gaat redden.
Dat is slechts een politiek programma.
De zaak heeft een communistische achtergrond."
Ik geloof dat Martin Luther King zijn volk tot de grootste slachting aan het leiden is, een bloedbad zoals ze nog nooit hebben meegemaakt.
En zij... Ziet u, dat zal de wereld niet bij elkaar gaan trekken.
Dat zal ons niet gaan redden.
Wij geven integratie aan hen.
Nu is het erger dan het ooit is geweest.
Ziet u, dat is de kwestie niet.
Er is slechts één ding dat het kan: dat is God.
En dat willen zij beslist niet.
Zij wilden Hem toen niet.
Zij vielen uiteen, en hun politiek raakte geïsoleerd, hun naties vielen uit elkaar, hun kerk was aan het verbreken en zij riepen om een Messias.
Zij wilden Hem. "O, zend ons een Messias." Maar toen Hij kwam...
God gaf... geeft het antwoord op uw gebed. Als u hebt gevraagd, zult u ontvangen.
En dat is... Ik zou hier kunnen stoppen en uren kunnen doorgaan over mannen en vrouwen, zelfs Christenen, die om iets bidden; en God geeft het antwoord en zij herkennen het zelfs niet.
En nu gaf God hun het antwoord.
Zij wilden een Messias.
Zij wisten dat zij Caesars hadden gehad en zij hadden Davids gehad en zij hadden Salomo's gehad (de wijze mannen, zij hadden Davids gehad (de machtige strijders), zij hadden van alles, maar zij wisten dat zij hulp van de Hemel nodig hadden en zij... God had hun een Messias beloofd.
En Hij zond hun die Messias in antwoord op hun gebed, maar zij wilden Hem niet.
Ik vraag mij vandaag af, of onze gebeden... U hoort hen zeggen: "Bidt voor een grote opwekking. Bidt voor dit. Bidt voor een doorbraak.
Bidt voor eenheid." Ik vraag mij af of wij, als God zo'n programma zou zenden, het zouden accepteren.
Ik vraag mij af of wij zouden accepteren wat Hij tot ons zendt.
Ziet u, Hij... De reden dat wij om deze dingen bidden is, omdat wij weten dat het nodig is.
Maar wanneer God het op de wijze zendt waarop Hij het wil, dan is het niet overeenkomstig onze smaak en daarom willen wij het niet ontvangen.
En op die wijze was het in die dag.
Als Hij niet overeenkomstig de smaak van hun geloof was en hun... Zij zouden Hem vandaag evenmin ontvangen.
Dat is de reden dat zij deze vraag stelden: "Wie is dit? Wie is deze man die er aankomt?" Zie, het was een geweldige tijd. O, iedereen was in een spanning.
Iets stond op het punt te gebeuren.
En kijk naar de wereld vandaag, in welk een spanning de hele wereld leeft.
Als u zich op straat bevindt... Het is zelfs niet veilig om te rijden.
Het is niet veilig op een vierbaans autosnelweg. Iedereen is gespannen, snauwend en...
Wat is er aan de hand? Wordt rustig. Waar gaat u heen? Daardoor raken de krankzinnigengestichten vol.
Dat heeft de kerk in zo'n chaos gebracht. Zij zijn op sommige punten zo stijfkoppig.
Zij willen niet stoppen en acht slaan op Gods Woord en het uur waarin wij leven; alles onder een druk, spanning.
Nu, wij weten het. Wij zijn ons ervan bewust.
De aarde is pas door enige grote geboorteweeën gegaan.
En de kerk gaat door enige geboorteweeën.
Het moest door geboorteweeën gaan voordat het kon... Bij ieder van de profeten was het, wanneer zij in de wereld kwamen, een geboortewee voor de kerk.
De wereld is door een Eerste Wereldoorlog gegaan, een Tweede Wereldoorlog en nu is zij gereed voor een Derde Wereldoorlog.
En zij is opnieuw in geboorteweeën.
Maar er is slechts één zaak die vrede kan brengen en dat is Christus Jezus.
Al onze programma's en onze ideeën en onze kerkelijke opleidingen en al onze politiek en al onze wetenschap en dergelijke heeft bewezen dat het onzin is.
En dan bidden wij tot God om ons te helpen, om tussenbeide te komen: "Kom binnen en doe iets voor ons."
En als Hij het dan doet, vraag ik mij af of wij in staat zijn het te begrijpen; of wij in staat zijn het te ontvangen; of wij er zelfs acht op willen slaan?
Nu, dat werd in die voorbije dagen gedaan.
Zij hadden gebeden, zij hadden allerlei soorten grote leiders gehad, zij waren onder regeringen geweest, zij hadden koningschap gehad, zij waren onder van alles geweest; richteren.
Maar zij wisten dat er slechts één ding was dat hen kon redden, dat was de komende Messias.
En de Messias betekent "de gezalfde". Een menselijk wezen dat was gezalfd.
Het was toen het menselijk wezen gezalfd met het Woord.
Het Woord dat vleesgemaakt werd onder ons.
En toen Hij kwam, was Hij niet geheel volgens de smaak zoals zij Hem wilden; niet volgens de smaak die zij hadden waarop Hij zou moeten komen.
Daarom riepen zij: "Wie is deze man? Waar is al die drukte om?"
Een stel boeren daar bij de poort die palmtakken afbraken en...
En hij zei: "Wel, laat ze rustig worden.
Zij maken ons nerveus, de manier waarop ze schreeuwen en roepen en tekeer gaan."
Hij zei: "Als zij stil zijn, zullen ogenblikkelijk deze rotsen het uitroepen!"
O, de tijd ontvouwde zich! Profetie ging in vervulling. Geen wonder!
"De Leeuw brult," staat er, "wie zal niet vrezen?
En God heeft gesproken. Wie zou niet profeteren?"
Nee, als Hij niet kwam overeenkomstig onze eigen smaak...
Als Hij niet was overeenkomstig de wijze dat wij Hem wilden, de wijze dat wij dachten dat Hij zou komen, dan zouden wij Hem niet willen ontvangen.
Toen waren het hun leerstellingen die hen zo ver bij het geschreven Woord hadden weggebracht.
Zij waren zo ver weggeraakt dat zij het misten om Hem te herkennen, voor Wiens komst zij gebeden hadden.
Hun kerken hadden hen zo ver weggebracht, totdat precies de zaak waarom zij hadden gebeden bij hen was en het was niet volgens hun smaak en daarom konden ze het niet geloven.
Ze moesten erbij vandaan gaan. Zij ontdeden zich ervan.
Zij... Er is slechts één ding dat u kunt doen als u Christus ontmoet.
Dat is, of Hem aannemen of Hem verwerpen.
U kunt nooit neutraal weglopen.
Dat kunt u niet doen.
Het is niet aan u om dat te doen.
Het is eenvoudig op die manier.
Let nu op hoe weinigen herkenden dat Hij het Gezalfde Woord van die dag was.
Ziet u, God in de beginne, Die oneindig is en alle dingen van de aanvang af wist... En het enige wat deze dingen zijn is het ten toon spreiden van Zijn attributen. Een attribuut... U hebt een attribuut.
Het is uw gedachte.
U denkt aan iets, dan spreekt u het uit, dan neemt u het. Dat is God.
In den beginne was Hij... Als u van tevoren in de Hemel was of er ooit zult zijn, was u om mee te beginnen al in de Hemel.
U bent een deel van God.
U was in Zijn gedachten.
Hij kende uw naam.
Hij wist wie u zou zijn voordat er zelfs een molecuul was, voordat er een licht was.
Voordat er iets was, kende Hij u en uw naam.
En plaatste hem in het Levensboek van het Lam, voordat zelfs de wereld was gevormd.
Ziet u, u was Zijn gedachte. En dan wordt een... Dan wordt u een Woord.
En een woord is een uitgedrukte gedachte.
Dan bent u gemanifesteerd.
Op die wijze was Hij.
In den beginne was Hij bij Zichzelf.
God woonde alleen met Zijn gedachten.
Hij zal dat nooit meer doen, omdat Zijn gedachten gemanifesteerd zijn geworden.
En om die reden zijn wij hier op deze dag... God heeft gemeenschap met Zijn gedachten die gemanifesteerd zijn geworden.
Zie? Daar zijn we er.
Dus u kunt door uw gedachten te nemen geen el aan uw lengte toevoegen.
U kunt niet dit, dat of wat anders doen.
Het is God die genade bewijst. Het is God.
"Alles wat de Vader Mij gegeven heeft zal tot Mij komen en geen mens kan komen tenzij Mijn Vader hem trekt."
Dat maakt het vast.
Let nu op hoe weinig van hen in Zijn dag, van de miljoenen op aarde, wisten dat Hij hier was. Bedenk eens, er waren tientallen miljoenen mensen die er helemaal niets over wisten.
En dan te bedenken dat in Israël op dat moment tweeëneenhalf miljoen mensen woonden, Israëlieten in Palestina en nog geen honderdste van hen wist er iets van.
Geen wonder dat Hij zei: "Eng is de poort en smal is de weg en slechts weinigen zullen er zijn die hem vinden."
Denk er aan hoevelen Hem niet herkenden! Wisten niet dat Hij Dat was.
En zij waren rondom Hem heen waar Hij was; dat is het tragische ervan.
Degenen die met Hem wandelden en Hem op straat zagen, enzovoort... zij herkenden niet wie Hij was, omdat Satan er voor had gezorgd dat Hij de meest smerige naam had die aan een persoon kon worden gegeven.
Hij werd door de wereld (de natuurlijke wereld)... Hij werd buitenechtelijk genoemd (omdat ze zeiden dat "de moeder van Hem in verwachting was, van Jozef, voordat zij met hem was getrouwd.") Daarom gaf het Hem een buitenechtelijke naam.
En opnieuw heeft de kerk Hem gezien in de manifestatie van Zijn grote kracht.
De manifestatie van wat?
Niet de manifestatie van een geloofsbelijdenis!
Hij manifesteerde het Woord!
Hij was Zelf het gezalfde Woord.
En toen zij dàt zagen plaats vinden (de manifestatie, de gezalfde Messias), verwierpen zij het.
Zij wilden het niet.
Het was niet naar hun smaak.
Dat is het tragische ervan. Hoevelen...?
Denk er over na! Precies zoals in andere dagen.
Ziet u, ieder had zijn eigen uitleg van het Woord.
Dat was de reden waarom Israël Mozes niet herkende.
Dat is de reden waarom de wereld Noach niet herkende.
Dat is de reden dat al de profeten niet werden herkend.
Zij hadden hun eigen uitleg van het Woord.
Maar God heeft in ieder tijdperk Zijn messias gehad.
(Zie?) Noachs boodschap te verwerpen was God verwerpen.
Noach verwerpen betekende omkomen.
Mozes verwerpen betekende omkomen.
Het was... Zij waren de gezalfde messiassen voor dat tijdperk, het Woord dat voor dat tijdperk was beloofd.
En toen Jezus kwam was Hij de volheid van het Woord.
God Zelf, gemaakt in de structuur van een man, met beenderen en vlees; de Gezalfde. En zij behoorden dat te hebben gezien.
Maar, ziet u, hun kerkwereld was zo bezig geweest met hier toevoegen en hier wegnemen, enzovoort, totdat het zo verward was geraakt dat zij op hun eigen kerk vertrouwden in plaats van op het Woord.
En toen zij zagen dat hun kerk werd gezalfd, dachten zij dat er iets geweldigs plaats vond.
Maar toen zij het Woord gezalfd zagen, toen zeiden ze: "Dat is fanatisme.
Deze man is een duivel, een Beëlzebub."
Want het was zo tegengesteld aan hun kerk, hun kerkelijke leerstellingen en wat zij hadden gedaan.
En het was iedere keer op die wijze, als er een profeet kwam dan was de kerk zo in wanorde.
God zond Zijn wetten naar hen en gaf hun een verbond.
En de priester zou komen en er van afnemen en toevoegen en het hierheen verplaatsen en er een leerstelling van maken.
En dan zou God uit het niets een gezalfde man doen opstaan die was opgegroeid in de kracht van de Geest.
En hij werd altijd door de priesters en de koningen gehaat.
Terwijl de valse profeten hun zachte kleding droegen en nederig en zacht wandelden temidden van de koningen en priesters, om grote namen en dergelijke te verkrijgen.
Dan kwam de echte, ware profeet uit het niets vandaan, uit geen enkele van hun organisaties.
Waar vindt u ergens in de Bijbel dat God ooit een priester nam en een profeet van hem maakte? Waar nam God ooit een kerkelijke theoloog (geschoolde man, theologisch geschoold man) en maakte een profeet van hem?
Nergens in de geschiedenissen van waar dan ook heeft Hij het ooit gedaan.
In geen enkel tijdperk heeft Hij het ooit gedaan.
Hij moet bij dat systeem vandaan gaan, en het naar voren brengen.
En dat is wat Hij hier had gedaan.
Jezus werd geboren in Bethlehem in Judéa, in een arme familie en Hij had geen achtergrond voor zover zij wisten, gewoon iemand uit de stam van Juda en Zijn moeder en vader stamden af van David; en zij moesten daarheen gaan voor de belasting.
En hier was Hij, nog maar een jonge man die rondging en niets anders deed dan de kerken verscheuren. En zij haatten Hem.
En zij konden niets anders zeggen dan dat die man wonderen deed.
Petrus drukte dat uit op de Pinksterdag, hij zei: "Jezus van Nazareth, een man van God, onder ons betoond, dat God met Hem was."
En niet om iets aan Gods Woord toe te voegen, maar om het wat duidelijker te maken: "Hij was God in het vlees bij ons.
God met ons."