Ben bang dat hij dat in Portugal niet hoeft te proberen..quote:Op woensdag 14 september 2005 20:16 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Tijd voor disciplinaire maatregelen!
strafrondjes lopen door het park? de hele week het gras maaien met de hand? een week naar een strafkamp op water en brood?
Heeft 'ie hier ook niet gedaan hoorquote:Op woensdag 14 september 2005 20:39 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
Ben bang dat hij dat in Portugal niet hoeft te proberen..
Terechte beslissing.quote:Op maandag 12 september 2005 19:24 schreef methodmich het volgende:
Benni is uit de selectie verwijderd momenteel. Zonde van Co.
Overigens gebruikt ie Quaresma toch maar weer wel, schoorvoetend op teruggekomen. Straks ook weer Benni dus.
Is dat een metafoor voor Ajax?quote:Op maandag 19 september 2005 19:59 schreef methodmich het volgende:
Die prostituée was de ex-vrouw van Co, die hij berooid achter liet in Nederland.
quote:Adriaanse: 'Het is mijn schuld, ik schaam me'
FC Porto wilde woensdag zijn 112e verjaardag luister bijzetten met een overwinning op Artmedia Bratislava. Maar de Slowaken verpestten de goede sfeer in het Estádio do Dragão door een 2-0 achterstand om te buigen in de 3-2 overwinning.
'Ik ben verantwoordelijk voor alles en ik schaam me. Het is een grote teleurstelling dat Porto heeft verloren op zijn verjaardag', boog coach Co Adriaanse na afloop het hoofd. 'Op papier waren we goed georganiseerd, maar op het veld bleek dat heel anders te zijn.'
De voormalig coach van AZ kreeg direct vragen of hij zijn aanvallende strijdwijze niet zou moeten aanpassen. 'Ik ben niet een coach die snel van tactiek verandert. We speelden goed. Ik dacht dat we de wedstrijd domineerden. FC Porto was beter, we hadden heel erg veel kansen. Na rust nam ik risico door de aanval te versterken, maar dat leverde geen resultaat op. Normaal gesproken win je die wedstrijden, waarom zou je dan van speelstijl veranderen?'
Vladimir Weiss, de coach van Artmedia, loofde zijn eigen tactiek. 'We wisten dat Porto veel via de vleugels zou aanvallen, dus onze tactiek was om er voordeel van te nemen, door veel diagonaal te spelen. Gelukkig werkte die strategie. Onze eerste goal gaf ons het geloof voor de comeback.'
De Portugese media snapten ook weinig van de nederlaag. Zoals Record: 'FC Porto verloor terwijl het in supervorm verkeerde tegen de Slowaken van Artmedia. Op de 112e verjaardag domineerden de Dragões vanaf de aftrap, kwamen met met 2-0 voor, maar stonden toe dat resultaat om te laten keren in de tweede helft.'
En A Bola: 'FC Porto domineerde vanaf het begin en creëerde ontelbare mogelijkheden voor het doel. Artmedia leek geen enkele vuist te kunnen maken tegen de krachtigste van alle Portugese clubs. Maar ook al maakt Porto veel goals, het wordt teniet gedaan door de deplorabele vorm waarin de verdediging verkeert.'
Adriaanse was echter niet van plan zijn defensie de schuld te geven: 'Ik heb heel goede verdedigers.' En: 'Ik deed de voorbereiding, ik maakte de opstelling en ik bepaalde de tactiek.'
FC Porto heeft na de tweede nederlaag in de Champions League, heel wat werk te verzetten wil de Portugese koploper nog in aanmerking komen voor een plek in de knock-outfase van deze competitie. De komende twee duels wacht koploper Internazionale.
vi.nl
Oftewel: als er witte zakdoekjes komen, stapt Co zelf op. Hij vraagt om geduld, maar als de fans dat niet hebben ziet hij geen reden meer om door te gaan.quote:.C. Porto
Co Adriaanse deixa o aviso: «Se acenarem lenços brancos, vou-me embora»
Co Adriaanse não poderia ter sido mais claro. O técnico holandês tem consciência que os adeptos não podem estar satisfeitos com a surpreendente derrota com o Artmedia, mas avisa que é preciso ter paciência. E vai mais longe: lenços brancos nas bancadas traduzir-se-ão na sua saída.
ASF
«Os adeptos têm de esperar. Se assobiarem e mostrarem lenços brancos, vou-me embora. Eles é que têm de decidir, pois eu não mudo», afirmou Co Adriaanse, fazendo questão de recordar que não foi ele a oferecer-se para orientar os «dragões».
«O FC Porto foi-me buscar, sabia que eu era um treinador de 58 anos, que tenho a minha filosofia e o meu sistema», assinalou.
O técnico holandês, bem ao estilo que já vai caracterizando as suas conversas com a imprensa, refere que há muitos técnicos que poderiam assumir os destinos dos azuis-e-brancos: «Se os adeptos não gostam de mim, então os dirigentes cometeram um erro e têm de ir buscar outro treinador. Há por aí tantos, que gostam de jogar sempre pelo seguro, à defesa».
quote:Co Adriaanse ook bij Porto al in de problemen
Het lijkt maar niet te combineren, Co Adriaanse als oefenmeester en een topclub, ditmaal genaamd FC Porto. Na zijn tweede nederlaag in de Champions League valt een bestuurslid over zijn speelstijl.
Porto-bestuurslid Poncio Monteiro liet tegenover radiozender Antena 1 weten dat Adriaanse bij de 2-0 voorsprong niet meer zo aanvallend had moeten spelen. 'Dat weet toch iedereen', verweet hij de oefenmeester.
Hierop reageerde Adriaanse furieus. 'Dat is nu eenmaal mijn persoonlijkheid. Dan hebben ze de verkeerde aangesteld', zegt Adriaanse.
'Als de supporters me niet willen, hoeven ze alleen hun witte zakdoekjes uit hun broek te trekken en ik ga naar huis'.
quote:Adriaanse tegen Koeman: 'Nu is alles anders'
13/10/2005 20:48
Zaterdag staan FC Porto en Benfica tegenover elkaar in het Estádio do Dragão. Op geheel eigen wijze blikte Co Adriaanse vooruit met de Portugese pers op de confrontatie met Ronald Koeman.
'Nee, ik ben niet zenuwachtig. Ik ben nooit zenuwachtig', verzekerde Adriaanse zijn toehoorders. 'Ik denk dat het een speciale wedstrijd zal worden voor zowel FC Porto als Benfica. Het gaat om Clássico, en beide ploegen willen winnen.'
Zaterdagavond zal Adriaanse naast Benfica ook nog Ronald Koeman treffen, zijn opvolger bij Ajax. 'Het is de eerste keer dat we elkaar tegenkomen in Portugal, het is een andere situatie. Het is een Portugese klassieker. Onze spelers en onze clubs zijn Portugees. Het is geen wedstrijd tussen hem en mij, maar tussen FC Porto en Benfica.'
In Nederland duelleerde Adriaanse al enkele malen met Koeman, waarbij Adriaanse als coach van Willem II, Ajax of AZ aantrad en Koeman als trainer van Vitesse en Ajax. De resultaten spreken vooral in het voordeel van Koeman (zie tabel).
Weet ook Adriaanse: 'Het is waar dat ik in Nederland slechts twee keer heb gelijkgespeeld in de acht keren dat ik Koeman ben tegengekomen, maar deze wedstrijd in Portugal zal anders zijn. De cultuur, de tactiek en de sfeer, alles is anders.'
'Ik heb de laatste wedstrijden van Benfica gezien. Ze speelden goed tegen Manchester United, ondanks de nederlaag, en ze deden het in de competitie ook goed tegen Guimarães. ' FC Porto bezet de eerste plaats met een voorsprong van zes punten op Benfica.
'Ik denk niet dat Koeman zijn tactiek zal aanpassen, hooguit enkele details. Ik verwacht het Benfica van de laatste weken te zien. Ik zal mijn filosofie ook niet veranderen', voorspelde Adriaanse, die nog niet weet of Benni McCarthy op tijd fit is en Lucho González op tijd terug is uit Argentinië.
Adriaanse tegen Koeman in de eredivisie
datum locatie Adriaanse - Koeman uitslag
10/04/2005 Amsterdam AZ - Ajax 2-4
03/10/2004 Alkmaar AZ - Ajax 0-0
28/03/2004 Alkmaar AZ - Ajax 1-1
01/11/2003 Amsterdam AZ - Ajax 2-3
27/04/2003 Alkmaar AZ - Ajax 1-3
17/05/2001 Amsterdam Ajax - Vitesse 1-2
15/10/2000 Arnhem Ajax - Vitesse 2-3
08/04/2000 Tilburg Willem II - Vitesse 0-4
ad.nlquote:’Ik heb Nederland nog geen moment gemist’
Door ROB HARTOG
Porto - Vanavond zit Co Adriaanse voor het eerst als coach op de bank bij de beladen Portugese voetbalklassieker tussen FC Porto en Benfica. Weer een nieuwe ervaring voor de 58-jarige Amsterdammer, die al ruim drie maanden dagelijks geniet van het zonovergoten leven in Portugal.
FOTO ANP
De Portugese zon doet Co Adriaanse zichtbaar goed. De bruine kop, nonchalante houding en ontspannen blik in zijn ogen vertellen zonder woorden dat het leven hem prima bevalt in Porto, de bruisende havenstad waar alleen de automobilisten haast hebben. ,,Ik heb Nederland nog geen moment gemist’’, erkent hij volmondig.
Al jaren droomde Adriaanse van een buitenlands avontuur. Tijdens zijn laatste maanden in Alkmaar verklapte hij regelmatig dat hij compleet was uitgekeken op zijn geboorteland. Als coach miste hij de waardering voor zijn werk, als mens ergerde hij zich steeds meer aan het, volgens hem, toenemende gebrek aan onderling respect binnen de Nederlandse samenleving. ,,Het was inderdaad tijd om weg te gaan. De geest was daar al een poosje rijp voor’’, geeft hij toe. ,,Het liefst was ik al eerder vertrokken, maar er kwam alsmaar geen club voor me. Soms vrat dat aan me. Ik ben tenslotte al 58, de tijd begon te dringen.’’ Met FC Porto kreeg Adriaanse eindelijk de buitenlandse topclub waarnaar hij al jaren hunkerde.
,,Alles ruikt hier naar voetbal. Dit is een hele grote club. Kijk de geschiedenis er maar op na. Je wint niet zomaar de UEFA Cup en de Champions League. De omstandigheden om te werken zijn perfect. De faciliteiten ideaal. Een prachtig stadion, een luxueus trainingscomplex en een jonge, kwalitatief sterke spelersgroep. En de club geeft me alle ruimte om te handelen zoals mij dunkt dat het goed is. De president heeft me intensief gevolgd voordat hij me als trainer binnenhaalde. Kent mijn visie op voetbal en staat daar volledig achter.’’
De fanatieke aanhang van FC Porto draagt de nieuwe trainer op handen. Weliswaar vallen de prestaties in de Champions League tot nu toe bitter tegen, maar in de competitie staat de club samen met Sporting Braga en Nacional Madeira fier boven aan, vier punten los van aartsrivaal Benfica. ,,Als ik boodschappen doe, is iedereen heel aardig tegen me’’, zegt Adriaanse. ,,Van alle kanten krijg ik dan schouderklopjes en complimenten. Ik heb onze supporters bij mijn introductie het kampioenschap én goed voetbal beloofd. De fans zien ook dat we keihard werken om die belofte waar te maken.’’
Ondanks die bijna zorgeloos uitgesproken woorden, drong een week geleden tot Nederland door dat Adriaanse publiekelijk zijn excuses had aangeboden voor het slechte spel van zijn ploeg. En dat hij dreigde subiet op te stappen zodra de toeschouwers op de tribune begonnen te zwaaien met witte zakdoekjes, in zuidelijk Europa het vaste ritueel van supporters om hun ongenoegen kenbaar te maken. ,,Dat is in Nederland verkeerd op de televisie gekomen. Er is geknipt in de beelden’’, weerlegt Adriaanse. ,,De club bestond precies 112 jaar. Samen met de president hebben we de supporters bij een thuiswedstrijd in ons stadion uitgenodigd om die verjaardag te vieren. Jammer genoeg verspeelden we in de slotfase een 2-0 voorsprong en werd het gelijk. Toen heb ik na afloop inderdaad mijn excuses aangeboden. Als je zoveel mensen uitnodigt voor een feestje en dat festijn valt uiteindelijk een beetje tegen, dan is het volgens mij alleen maar fatsoenlijk je daar openlijk voor te verontschuldigen. De supporters hebben dat erg gewaardeerd.’’
Co Adriaanse weet evenwel als geen ander dat zijn krediet snel opraakt zodra de prestaties tegenvallen. In dat opzicht staat hij voor een cruciale week, met vanavond de beladen klassieker tegen Benfica en volgende week het duel met Internazionale, een wedstrijd die FC Porto niet mag verliezen, wil het nog uitzicht houden op het bereiken van de tweede ronde van de Champions League. ,,Natuurlijk geeft dat enige druk’’, zo beseft de Amsterdammer. ,,Dat hoort nu eenmaal bij een topclub. Zeker in een land als Portugal waar de belangstelling voor voetbal zo groot is. Ook in de media. Dagelijks verschijnen hier drie sportkranten, dus alles wat bij de club voorvalt wordt uitvergroot. Gelukkig gebeurt dat wel met kennis van zaken. De pers hier is minder hard dan in Nederland. En heeft verstand van voetbal. Méér dan in Nederland, waar de meeste journalisten er naast het voetbal nog een andere sport bijdoen.’’
Na ruim drie maanden Porto kan Co Adriaanse inmiddels bijna alles lezen wat over hem wordt geschreven. Alleen zelf Portugees spreken wil nog niet zo best lukken. Hij moet dan teruggrijpen op het Engels of het Frans. ,,Lezen gaat goed, spreken is nog te moeilijk voor me. Het Portugees is een lastige taal. Maar ik krijg dat binnenkort heus wel onder de knie. Ik ben aan mijn achttiende taalles toe.’’
Adriaanse beseft dat het zo snel mogelijk machtig worden van de taal van levensbelang is om als coach in Porto te slagen. ,,Ik erken dat het een handicap is dat ik nog geen Portugees spreek. Communicatie is heel belangrijk. Ik durf te zeggen dat het een van mijn kwaliteiten is. Als je voor een groep staat, is de voetbaltaal meestal genoeg en die woorden ken ik nu natuurlijk wel. Coaching bij een wedstrijd is ook geen probleem. Maar als je als trainer een diepgaand individueel gesprek wilt voeren met een speler, is het heel vervelend wanneer je elkaar niet verstaat. Dat is een belemmering, ja. Helaas heb ik de tijd niet om een week onder te duiken in een klooster om intensief de taal te leren, maar eigenlijk zou dat wel moeten.’’
Koeman: Als je verliest, ben je direct een slechte coach
Ronald Koeman heeft er begrip voor dat de Portugese media de klassieker FC Porto - Benfica ook een beetje beschouwen als een strijd tussen hem en Co Adriaanse. ,,Natuurlijk gaat het primair om de clubs, maar ik snap best dat het een extra tintje geeft dat beide teams een Nederlandse coach hebben’’, zei hij gisteren in Lissabon vlak voor het vertrek per bus naar het circa 300 kilometer noordelijker gelegen Porto.
,,Temeer omdat ze hier ook weten dat we wederzijds wel eens wat onaardige opmerkingen over elkaar hebben gemaakt, nadat ik Adriaanse bij Ajax als trainer heb opgevolgd. Overigens ben ik daar nooit mee begonnen.’’
De trainer van Benfica heeft het prima naar zijn zin in Lissabon. Zeker nu er verbetering zit in de prestatiecurve van zijn ploeg voelt hij zich op zijn gemak in de Portugese hoofdstad. ,,Dat geldt ook voor mijn gezin’’, vertelt hij. ,,Ons voordeel is wel dat we de taal begrijpen omdat we Spaans spreken, dat heeft wel wat raakvlakken met het Portugees. Het is geen voorwaarde om als voetbaltrainer te slagen, maar het is wel handig als je met anderen kunt communiceren. Ik heb in het begin wel moeten wennen aan de andere cultuur. Als coach kun je het alleen maar goed doen als je wint. Als je hier verliest, ben je meteen een slechte trainer.’’
Koeman realiseert zich dat vanavond in het Drakenstadion voor hem veel op het spel staat. Niet alleen omdat de botsingen tussen de voetbalgrootmachten Benfica en FC Porto van oudsher beladen zijn, maar ook omdat de kloof op de ranglijst tussen beide clubs oploopt naar zeven punten bij winst van zijn tegenstrever Adriaanse.
Een oliesjeik?quote:Op zondag 16 oktober 2005 00:25 schreef Radegast het volgende:
Co gaat ontslagen worden, en zal twee maanden intens treuren.
En dan gaat de telefoon, ....... Wie o wie, zou dat zijn?![]()
of je trapt ff een open deur in.quote:Op zondag 16 oktober 2005 09:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het gaat erom waar hij staat aan het eind van het seizoen, zolang Porto kampioen wordt is er niets aan de hand
Hij zei achteraf dat het Benfica suporters waren die hadden gezwaaid.Waarop de Porto aanhang weer kwaad werd.quote:Op zondag 16 oktober 2005 15:14 schreef DeTolk het volgende:
Co zou toch vertrekken als de witte zakdoekjes kwamen?
Lucho staat tweede in het A Bola klassement speler v/h jaar tot nu toe, López is vooral ongelukkig en gisteren geblesseerd geraakt. Co ziet het niet zo in hem zitten.quote:Op zondag 16 oktober 2005 02:43 schreef fernando_redondo het volgende:
Weet iemand hoe Lucho Gonzalez en Lisandro Lopez het doen bij Porto?
Welk voorwerk dan?quote:Op zondag 16 oktober 2005 13:01 schreef JorgeCampos het volgende:
zou zonde voor Porto zijn.. Als Co mag blijven kan het best zo zijn dat hij dit jaar 3e wordt en ontslagen wordt maar dat het jaar daarna geoogst kan worden dankzij het voorwerk van Co.
Volgens mij zei Ronnie Vlaar dat.quote:Op zondag 16 oktober 2005 16:40 schreef tong80 het volgende:
Kromkamp von Luc Nijholt de beste trainer die ie had gehad
ja nu nog niks natuurlijk, maar als hij daar een jaar zit acht ik 'm wel in staat om een goed aanvallend team te smeden. Is 'm bij Willem II en Az tenslotte ook gelukt. (geen topclubs.. misschien past hij daar gewoon niet bij)quote:Welk voorwerk dan?
Oh ja, maar het blijft vermakelijk.quote:
Ik verwacht zelf dat hij binnen de korste keren een van de betere middenvelders van Europa zal zijn. Hopelijk komt dat uitquote:Lucho staat tweede in het A Bola klassement speler v/h jaar tot nu toe, López is vooral ongelukkig en gisteren geblesseerd geraakt.
Hij zorgt in elk geval voor leuke uitspraken, maar ik denk niet dat ze dat in Portugal lang zullen waarderen als Co de tweede ronde CL niet haalt en blijft aanmodderen.quote:
Co hoort daar ook niet denk ik nee, past meer in Duitsland.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 03:31 schreef popolon het volgende:
Klopt, maar Co hoort daar ook helemaal niet, Porto is een kloteploeg.
't Blijft gewoon een fantastische joker die de saaie trainerswereld mooi op weet te fleuren.
Co moet bondscoach worden van Noord-Korea of China. Bij Porto past hij helemaal niet. Na zijn afgang in de CL tegen Bratislava nu een debacle tegen Benfica. Nog een wanprestatie en hij ligt eruit. Niemand zit daar te wachten op het voetbal zoals Co dat wil zien.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 19:02 schreef methodmich het volgende:
Co moet werken met slaafse spelers. In Japan bijvoorbeeld.
krijg anders het idee dat 2 jaar behoorlijk lang is daar in in het zuiden van europa.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 14:11 schreef methodmich het volgende:
Dat is onzin natuurlijk. Co is een korte termijn man. Na 2 jaar is ie al op.
Een beetje meer respect voor de trainer zou ik niet verkeerd vinden eigenlijk.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 18:56 schreef methodmich het volgende:
Misschien kan Co beter het nationaal militairenteam trainen dan....
Wat een onzin zeg.
Je grootste kracht is het respecteren van je vijand Method, en zo ergis het toch niet met Co?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:08 schreef methodmich het volgende:
Co heeft zelf ook geen respect voor zijn spelers, is inmiddels uit de vele interviews met AZ-spelers gebleken. Zoals het ook al in Tilburg en Amsterdam was. Dus nee, Co verdient mijn respect niet. Integendeel. Bij Porto ook al weer de nodige acties die weinig respect afdwingen.
A) dat zijn inderdaad diplomatieke blunders van Co en hadden door de voorzitter bestraft moeten worden imo.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:17 schreef methodmich het volgende:
Zo erg is het niet met Co?
Mwah, als je bij elke nederlaag je spelers de schuld geeft en zelf bij zeges vooraan staat te dansen....
Als je openlijk op TV spelers bekritiseert en een hele voetbalcultuur (de Braziliaanse) schoffeert...
Ik weet niet of het zo erg niet is.
Co verneukt inderdaad ook zichzelf nu in de media door zaken te ontkennen die overduidelijk zijn en dat zal niet echt gewaardeerd worden, maar men rekent hem pas af als de resultaten écht ondermaats zijn.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:23 schreef methodmich het volgende:
Nou, de Portugese media hebben Co toch echt met alle egards behandeld. Ze quoten gewoon alles en dan valt dit extra op.
Maar goed, mijn mening is duidelijk. Ik vind Co niet meer van deze tijd als trainer.
Misschien kan hij van Noord-Korea wel een dreamteam maken, wie weet, de jeugd presterde op het afgelopen WK behoorlijk.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:28 schreef methodmich het volgende:
Dat ben ik met je eens, dat laatste. Geschikt voor Duitsland en Azië.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |