Toevallig kwam ik gisteren op AllesLinux.com uit, en ik las daar dat Linux tegenwoordig zo eenvoudig te installeren is, dat bijna iedere beginner het moet kunnen met de tegenwoordige distro's.
'k Had een lang weekend, kan best wel redelijk overweg met het installeren van Windows-versies, en ik weet aardig google te gebruiken bij het oplossen van vage problemen die je toch altijd tegenkomt met drivers etc. Dus ik dacht: appeltje eitje, dat gaat lukken. Eerst eens testen met Knoppix, prima, alles leek te werken. Dan eens de Ubuntu Hoary Live-cd, ging ook goed. Een partitie gemaakt, en de install-cd erin.
En toen begonnen de problemen. Het dualbooten lukte niet, dus ik kon niet meer in Windows terecht. Vervolgens kreeg ik m'n (standaard) SB-Live kaartje niet aan de praat (die het in de Live versie prima deed), pipes konden niet geopend worden, etc etc. Via google/wiki/forums kom je dan allerlei vage tips en trucs tegen, die natuurlijk niet voor een Linux-beginner zijn bedoeld. Je rommelt 's wat in dat terminal-scherm, je haalt netjes #'s weg in config-files... al heel wat. En dan blijkt dat Gnome niet meer te starten, en zie ik alleen een soort terminal-scherm...
Probeer ik het eens op een andere pc... krijg ik een standaard NIC niet aan de praat (die het in Win2k prima deed). Keurig via grafische config-schermpjes wat op DHCP en Activate zitten klikken, waarna Linux gewoon niet meer reageert! Ook na rebooten, en een keurig login-scherm, blijf ik zitten met een kaal bruin scherm met muiscursor. Kan alleen in een soort safe-mode nog verder.
Kortom, als Linux eenmaal werkt, en je zit verder nergens aan, zal het prima werken, tekstverwerken, surfen, etc. Dat geloof ik best. Maar Linux werkend zien te krijgen is een enorme puzzel. 'k Had het gevoel dat ik telkens als een halve whizkid bezig moest zijn in terminalschermpjes en regedit-achtige toestanden, waarin ik magische formules moest intypen die ik in documentatie vond.
Met andere woorden: om Linux werkend te krijgen moet je óf een techneut (nerd) zijn, óf enorm veel mazzel hebben dat alles in één keer werkt. Het viel mij in ieder geval zwaar tegen. 'k Zal de gratis cd's die ik al besteld had, dan ook niet gaan uitdelen aan vrienden en bekenden... onderzetters worden 't.
![]()
.