abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26747233
ik heb gister even een simpel systeempje in elkaar geflutseld voor server doeleinden, alles werkt prima, maar nu zocht ik nog een goed windows achtig operating system, het mag best linux zijn, alleen moet het wel een beetje een simpelle interface hebben en in 1 netwerk kunnen met allemaal windows computers.

specs van de computer;

cellie 400mhz,192mb ram,20gig hdd,simpelle videokaart.

wat raden jullie me aan? het moet kunnen geinstalleerd worden op een lege hdd (via een cd-rom)
  donderdag 5 mei 2005 @ 08:12:05 #2
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_26747251
Linux

En als je nog niet zo ervaren bent met Linux zou ik je de Mandrake of Suse distributie aanraden.
"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
  donderdag 5 mei 2005 @ 08:12:48 #3
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_26747255
Freesco!
Werkt perfect, zelf ruim 3 jaar aan het draaien gehad en eigenlijk geen problemen mee gehad.

Ben inmiddels over op Debian wat ook erg fijn werkt. Freesco kon namelijk geen vaste VPN verbinding aan en debian wel.
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
  donderdag 5 mei 2005 @ 08:15:30 #4
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_26747263
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 08:12 schreef ChOas het volgende:
Linux

En als je nog niet zo ervaren bent met Linux zou ik je de Mandrake of Suse distributie aanraden.
Ik heb red hat geprobeerd toen ik nog nooit met linux gewerkt had en dat ging ook al redelijk (maar ik ben geen computernerd dus als jij dat wel bent moet het zeker lukken ) .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  donderdag 5 mei 2005 @ 08:28:36 #5
118691 Diebitch
*if your mind is fucked up*
pi_26747316
You onley live once...so BiNaughty....
  donderdag 5 mei 2005 @ 08:32:44 #6
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_26747336
BeOS personal edition
Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
pi_26747494
ubuntu-linux.org
  donderdag 5 mei 2005 @ 09:19:04 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_26747601
Zoals altijd zal je hier veel verschillende persoonlijke voorkeuren krijgen. Mijn voorkeur: www.gentoo.org ! Veel zelf doen, maar ook veel leren, en daarna weet je wel precies waar alles staat!
Mandrake is heel simpel; 3 CDtjes wisselen met een Nederlandse GUI er omheen, en klaar (maar daarna wist ik niks te vinden).
Ik zou zeggen, download er een paar, probeer er een paar, en kijk wat je het beste bevalt!
censuur :O
  donderdag 5 mei 2005 @ 09:21:43 #9
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26747614
OS/2
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_26747636
Unix
The pleasures which we most rarely experience give us the greatest delight.
pi_26747796
Ja er is meer dan alleen Linux, zie http://unix.pagina.nl voor de 'gratis' os'en als freebsd, openbsd en netbsd
* * * * *
pi_26747941
e-smith is dan ook wel aardig
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_26747977
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 09:58 schreef charon het volgende:
Is niet echt geschikt voor een desktop pc is meer een server.
pi_26748435
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 10:00 schreef StephanL het volgende:

[..]

Is niet echt geschikt voor een desktop pc is meer een server.
Quote topicstarter:

"ik heb gister even een simpel systeempje in elkaar geflutseld voor server doeleinden"
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  donderdag 5 mei 2005 @ 10:34:10 #15
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26748477
Oh, voor een x86 server? FreeBSD dan natuurlijk
pi_26749325
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 08:32 schreef deGVR het volgende:
BeOS personal edition

Zijn behoorlijk veel programma's voor te vinden & makkelijker dan Linux.
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_26750183
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 10:31 schreef charon het volgende:

[..]

Quote topicstarter:

"ik heb gister even een simpel systeempje in elkaar geflutseld voor server doeleinden"
Juist, was in de war door de tekst " windows achtig operating system"
  donderdag 5 mei 2005 @ 12:05:20 #18
111978 McMan
Recpect my authority!
pi_26750299
mandrake linux 3cd
In elke vrouw zit wel iets goeds!
Alleen je moet het er zelf insteken!
Mijn avatar is gemaakt door Koekje!
pi_26750729
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 09:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Zoals altijd zal je hier veel verschillende persoonlijke voorkeuren krijgen. Mijn voorkeur: www.gentoo.org ! Veel zelf doen, maar ook veel leren, en daarna weet je wel precies waar alles staat!
Mandrake is heel simpel; 3 CDtjes wisselen met een Nederlandse GUI er omheen, en klaar (maar daarna wist ik niks te vinden).
Ik zou zeggen, download er een paar, probeer er een paar, en kijk wat je het beste bevalt!
Die heb ik toevallig van het weekend geprobeerd. Alles klaar enzo, de boot gemaakt, de kernel goed, wil hij niet opstarten. Nooit meer linux voor mij. Echt uuuuuuuren mee bezig geweest, hoewel dat nu wel wat sneller moet gaan
pi_26751269
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 09:44 schreef dutchmilan het volgende:
Ja er is meer dan alleen Linux, zie http://unix.pagina.nl voor de 'gratis' os'en als freebsd, openbsd en netbsd
Lijkt me niet zo verstandig als ie nog niet zo ervaren is.

Fedora of Mandrake zou beter uitkomen!
  donderdag 5 mei 2005 @ 12:49:50 #22
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26751384
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 12:22 schreef Fernorato het volgende:

[..]

Die heb ik toevallig van het weekend geprobeerd. Alles klaar enzo, de boot gemaakt, de kernel goed, wil hij niet opstarten. Nooit meer linux voor mij. Echt uuuuuuuren mee bezig geweest, hoewel dat nu wel wat sneller moet gaan
De installatie van Linux en van veel andere progsels onder Linux is en blijft een beetje brak ivt Windhoos. Komt vaak toch nog wat handwerk aan te pas.

Verder werkt het wel aardig, zij het niet zo snel en soepel als Windows. Maar je hebt wel veel betere controle, en in potentie minder last van overbodige troep.

Magoed, dat mag je niet zeggen van die TuX-knuffelaars
pi_26753778
quote:
[... Gentoo ...]

Dat vind ik nou zo mooi aan BeOS: het installeren kan bijna niet fout gaan. Ik heb zelf een oude Aldi-pc waar ik wat mee aanklooi voor de fun, dat ding is zelfs zo onstabiel dat een schone installatie Linux er amper op wil lopen.

Maar BeOS loopt er als een zonnetje op.
pi_26753803
"zoveelste welke linux moet ik iezen"-topic

zoveelste discussie over welke beter is
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
  donderdag 5 mei 2005 @ 14:50:34 #25
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_26754172
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 14:33 schreef BarBaar het volgende:

zoveelste wannabe moderator
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
pi_26754617
Het meest simpele om te installeren is volgens mij Fedora, ik gebruik het hier op een 700 Mhz Celeron en het werkt super snel. Denk dat een 400 Mhz het ook nog makkelijk moet kunnen doen.

Ook kun je bij de installatie al kiezen welke server toepassingen je wilt installeren, bijvoorbeeld Apache als HTTP server en VSftpd als FTP server. Deze worden dan automatisch geconfigureerd en werken meteen na de installatie.

Fedora is te downloaden van: http://fedora.redhat.com/
pi_26754671
Knoppix of elke andere linux bootable CD.
pi_26757220
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 15:14 schreef schvvmert het volgende:

Knoppix of elke andere linux bootable CD.
Nee. Dat is alleen een tijdelijke oplossing, je zult toch echt een 'harde schijf' distributie moeten hebben voor een server.

Ik pleit nog steeds voor BeOS.
pi_26758734
Helaas is BeOS dood...
Dus erg veel heb je er niet aan.
pi_26759787
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 18:33 schreef mbeis het volgende:
Helaas is BeOS dood...
Dus erg veel heb je er niet aan.
BeOS is niet dood, er komen nog steeds nieuwe versies van uit.
BeOS Zeta

Er worden dus gewoon nieuwe programma's voor gemaakt, die ook gewoon werken op de gratis versie.

Ik kan het je echt aanraden, BeOS is zo snel en stabiel dat Linux er nog wat van kan leren.
pi_26763186
Weet ik. Heb al heel wat OS'en gehad, waaronder BeOS. Was inderdaad erg snel en stabiel, alleen de beschikbaarheid en ontwikkeling van applicaties vond ik een probleem. Ik gebruik al jaren alleen nog maar FreeBSD ook snel en stabiel (niet zo snel als BeOS, da's duidelijk) maar het heeft ook als voordeel dat je er oneindig veel mee kunt prutsen en dat kun je met BeOS helaas weer niet. Ik zal dat Zeta eens in de gaten houden
NB 1: Ik zie dat de hardwareondersteuning van Zeta nog niet erg goed is. Van mijn hardware wordt maar weinig ondersteund.
NB 2: BeOS 5 is toch die versie die alleen boot vanaf een Windows partitie? Wel lastig als je geen Windows hebt.

Maar goed, zal het iig in de gaten houden.

[ Bericht 23% gewijzigd door mbeis op 05-05-2005 21:51:22 ]
pi_26764057
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 21:26 schreef mbeis het volgende:
NB 2: BeOS 5 is toch die versie die alleen boot vanaf een Windows partitie? Wel lastig als je geen Windows hebt.
Er zijn opstartdisks voor (ik had hier ooit ergens een link gepost maar die werd verwijderd - op de betreffende site konden ook illegale dingen worden gedownload). Met zo'n diskette kan je de installatie-cd gewoon opstarten 'from scratch', hoef je geen Windows te hebben.
pi_26764123
Ubuntu en Fedora zijn goed voor beginners. Vooral Ubuntu is erg makkelijk.
Power perceived is power achieved.
pi_26783792
dat BEos lijkt me wel leuk, ga ik ns naar kijken, hebben mensen ook nog iets wat een beetje op windows lijkt maar niet windows en ook geen linux is beetje huiverig voor dat linux na een mislukte poging om suse te instaleren hier.
  vrijdag 6 mei 2005 @ 19:42:22 #35
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_26785500
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 09:01 schreef BladE-l----- het volgende:
ubuntu-linux.org
ubuntu wat een scheit distro zeg
pi_26788306
Niets mis met Ubuntu, hoor
pi_26800611
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 09:58 schreef charon het volgende:
SME server van E-smith hebben we hier ook op server draaien.
Werkt perfect hier en alles is ook via http(s) te doen.
"A person needs new experiences. They jar something deep inside, allowing him to grow. Without change something sleeps inside us, and seldom awakens. The sleeper must awaken."
pi_26807187
quote:

[..]

als compleet beginner gelijk in het diepe springen met gentoo is ook niet handig nee het kan wel alleen je moet goed en veel lezen.

Fedora Core / Mandrake / Ubuntu dat zijn distro's waar je weinig tot geen voorkennis voor nodig hebt bij de meeste dingen word je aan het handje genomen en hoef je alleen nog maar op ok of volgende te drukken
pi_26809866
ik ben sinds 3 maanden volledig geswitht van win2k naar ubuntu. Ik doe nu dus al mn huiswerk, internetten, downloaden, msn'en en aanverwanten op een pIII 500mHz laptop met ubuntu. Dat werkt echt geweldig! Ik heb mn zusje vorige week geswitchd en binnenkort gaat de webserver er aan geloven succes met je keuze..
pi_26812378
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 14:33 schreef BarBaar het volgende:

Als je niets zinnigs te zeggen hebt, reageer dan gewoon NIET. Het gaat er nu niet om welke distro beter is. Elke linuxgebruiker weet gewoon dat mandrake goed is voor beginners.
pi_26916236
hehe, dat ubuntu gedownload, gebprobeerd te installeren, alles gaat goed, gaat ie alles uitpakken en set-uppen. na regestrating documentation is die 6min aan het ratellen. krijg ik een streepje in beeld en doet ie niks meer.

wat doe ik verkeerd? het is een lege hardeschijf zonder een ander operating system, weet niet of dat een probleem is, windows xp probeert het altijd te formateren enzo? dacht dat het daar aan zou kunnen liggen.
pi_26917316
heb je al opties moeten invoeren enzo?
  woensdag 11 mei 2005 @ 16:24:09 #43
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_26917506
Gratis OS? Gewoon een Windows-CDtje downloaden
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_26917783
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 16:18 schreef Modwire het volgende:
heb je al opties moeten invoeren enzo?
ja hele set up doorgelopen, alles gaat goed, totdat hij (volgens mij) in het daadwerkelijke ubuntu wil booten?
pi_27075350
naar welk formaat (Fat32/ntfs) moet je je hdd formateren voor linux? volgens mij licht het nl daar aan.
pi_27076872
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 09:39 schreef flappiewappie het volgende:
naar welk formaat (Fat32/ntfs) moet je je hdd formateren voor linux? volgens mij licht het nl daar aan.
Ext2, of voor nieuwere versies van Linux Ext3.

Mandrake laat zich als ik het me goed herinner overigens op een heleboel soorten partities installeren.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 10:50:21 #47
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_27076944
quote:
Nee hoor, je mag zelf kiezen welk formaat je wilt gebruiken.

Alhoewel ik ext3 aanraad voor stabiliteit. Ik gebruik zelf XFS, een formaat met een nogal agressieve caching (ideaal als je 2GB werkgeheugen hebt ), maar als het misgaat ben je soms wel goed aan het kloten om de boel te herstellen.
Hope for the best, prepare for the worst.
pi_27077040
quote:
Je moet je harde schijf niet formateren voor je linux gaat installeren, dat moet je de linux installer zelf laten doen...
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
pi_27090556
Ik heb laast Arch Linux er op gezet, heel mooi pakket. Alleen jammer dat de software die ik wil gebruiken nog niet te downloaden is via de package manager(pacman) en alleen php is te downloaden via de package manager, is ook minder. Nu kan ik het wel los installeren maar dan moet ik even studeren hoe dat moet
  dinsdag 17 mei 2005 @ 21:49:15 #50
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_27098375
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 18:14 schreef StephanL het volgende:
Ik heb laast Arch Linux er op gezet, heel mooi pakket. Alleen jammer dat de software die ik wil gebruiken nog niet te downloaden is via de package manager(pacman) en alleen php is te downloaden via de package manager, is ook minder. Nu kan ik het wel los installeren maar dan moet ik even studeren hoe dat moet
Daar leer je dan wel weer veel van!
Hope for the best, prepare for the worst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')