Ze zijn onderhevig aan het causaliteitsprincipe.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:08 schreef Frezer het volgende:
[..]
Het weer, vulkaanuitbarstingen, een kiezeltje dat wordt geslepen door de stroming in een rivier. (enz.)
Het was niet mijn voorbeeld. Ik wilde alleen aantonen dat met dat voorbeeld is er altijd een wil van een levend wezen betrokken. Ze mogen van mij een andere vergelijking bedenken.quote:Jou voorbeeldje van naar de wc gaan past er ook in, op een gegeven moment moet je, je hebt slechts de keuze tussen nu en dadelijk, een beperkte wil dus. Je hebt geen will om te ademen, dat moet je, je kunt er niet mee stoppen.
Ik geloof dat dit lichamelijk niet kan, maar idd met hulp van buitenaf wel natuurlijk. Net zoiets als dat je je hart niet kunt laten stoppen.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:17 schreef Aslama het volgende:
Bovendien als je wilt kan je met ademen stoppen
Een soort droste effect, een creator die de creator geschapen heeft, die zelf ook weer een andere creator geschapen heeft.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:16 schreef Frezer het volgende:
Dat is idd een oplossing zodat je overal een wil aan kan koppelen, maar dat geld dan ook voor die creator zelf. Die creator is dan ook door een wil ontstaan.
Zaken waar geen wetenschapper met wat voor prachtige, bewezen theorie ooit aan zal kunnen tippen, met als meest simpele, bekende en tevens meest genegeerde voorbeeld:quote:Op maandag 9 mei 2005 21:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En wat bedoel je dan precies met die zogenaamde 'waarachtige wereld'?
Ik ben alleen uitgegaan van dat voorbeeld die niet van mij was. In dat voorbeeld is de causaliteit door een wil van een levend wezen teweeggebracht. Als ze dit niet bedoelen moeten ze met een ander voorbeeld komen.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:23 schreef Frezer het volgende:
[..]
Ik geloof dat dit lichamelijk niet kan, maar idd met hulp van buitenaf wel natuurlijk. Net zoiets als dat je je hart niet kunt laten stoppen.
Ze zijn idd wel onderhevig aan causaliteit, waar causaliteit is wat anders dan wil.
De Creator heeft de tijd geschapen dus is niet tijdsgebonden dus heeft geen begin.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:16 schreef Frezer het volgende:
Dat is idd een oplossing zodat je overal een wil aan kan koppelen, maar dat geld dan ook voor die creator zelf. Die creator is dan ook door een wil ontstaan.
Ik denk dat jij twee dingen met elkaar verbind die geen direct verband hebben. Enerzijds de wetenschap die voortschrijd en met conclusies komt die jou niet aanstaan, anderzijds de ellende in de wereld (die er onmiskenbaar is, dat ben ik met je eens).quote:Op maandag 9 mei 2005 23:27 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Zaken waar geen wetenschapper met wat voor prachtige, bewezen theorie ooit aan zal kunnen tippen, met als meest simpele, bekende en tevens meest genegeerde voorbeeld:
"Do unto others as you would have others do unto you."
Eenvoudiger kan het niet, toch krijgt geen hond het voor elkaar om zich er aan te houden in een wereld vol teraflops, deeltjesversnellers, genetische manipulatie, sondes naar Mars, UMTS, etc.
En terwijl die onzin gaande is hier op planeet aarde, worden we geconfronteerd met nog zo'n eenvoudige waarheid:
"As you sow, so you will reap."
Welnu, het bewijs daarvoor hebben we inmiddels ook, and a lot more of it is coming up soon, tenminste, als we er voor kiezen.
Concentreer je eens op de ECHT belangrijke zaken, en steek die NASA Deep Impact missie bijvoorbeeld lekker in je reet, people are dying, we maken een puinhoop van onze eigen leefomgeving, ons thuis, dat is echt te gek voor woorden.
Excuse me?quote:Op maandag 9 mei 2005 23:48 schreef ice_age het volgende:
Ik denk dat jij twee dingen met elkaar verbind die geen direct verband hebben. Enerzijds de wetenschap die voortschrijd en met conclusies komt die jou niet aanstaan, anderzijds de ellende in de wereld (die er onmiskenbaar is, dat ben ik met je eens).
Onze wetenschappelijke kennis kan zowel positief als negatief worden toegepast. Ik denk dat bijvoorbeeld de kennis van de biologie, met als belangrijke element daarvan de evolutietheorie," in the end" een positieve bijdrage geleverd heeft aan bijvoorbeeld voedselproductie.
Ik betwijfel ook of een afwijzing van die wetenschap zorgt voor een vermindering van die ellende op de wereld. Door onderzoek in de natuurwetenschappen is de mens in staat gebleken kindersterfte sterk te verminderen en de leefomstandigheden en levensverwachting wereldwijd te verbeteren. Alleen dit heeft het mogelijk gemaakt om met 6 miljard op deze aardkloot te overleven.
"count your blessings".
Wat vind jij dan ECHT belangrijke zaken en hoe denk jij dat die belangrijke zaken de leefomstandigheden op aarde verbeteren?
In de middeleeuwen leefden we zeker niet in harmonie naast elkaar.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 00:32 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Excuse me?
Als we in harmonie met elkaar en met de natuur samen konden leven in de middeleeuwen, niet bang waren voor de dood, omdat we wijs genoeg waren om dergelijke dingen als deel van het leven te kunnen accepteren, waarom zou je dan UMTS, deeltjesversnellers, noem maar op, willen hebben? Hoe positief het ook is, waarom zou daar behoefte aan zijn?
De duur van je bestaan is beperkt. Waarom mag je daar niet zo lang mogelijk van genieten? Jij viond mischien niet, maar ik denk dat je een minderheid vormt.quote:Wat zeg je? Een hartlongmachine? Handig? Ja, nee, als je sterft, sterf je, dat maakt niet uit, dat hoort bij het leven, en dat hadden we geaccepteerd, zo wijs waren we immers, dus niks hartlongmachine, weg met dat ding, we gaan toch geen overbevolking veroorzaken op deze planeet? Nee, inderdaad, we hadden 't immers over harmonie.
Ik zou zeggen jammer voor Peter, maar ook al die andere dingen zijn van belang.quote:Hoe het zover heeft kunnen komen met Peter vraag je je af? Simpel, dat komt door onze focus op teraflops, deeltjesversnellers, genetische manipulatie, sondes naar Mars, UMTS, etc., in plaats van op andere zaken.
Tja, da's ook mijn motto in het leven. Ondanks het feit dat ik atheïst ben.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:27 schreef Hallulama het volgende:
Zaken waar geen wetenschapper met wat voor prachtige, bewezen theorie ooit aan zal kunnen tippen, met als meest simpele, bekende en tevens meest genegeerde voorbeeld:
Er zijn genoeg mensen die erg hun best doen. Dat het niet lukt, heeft geen ene ruk met wetenschap te maken, maar met het feit dat mensen anderen niet accepteren zoals ze zijn. Daar is vrijwel elk conflict, elke oorlog op terug te voeren.quote:Eenvoudiger kan het niet, toch krijgt geen hond het voor elkaar om zich er aan te houden in een wereld vol teraflops, deeltjesversnellers, genetische manipulatie, sondes naar Mars, UMTS, etc.
Karma? Wat bedoel je precies, want sommige schoften leven een leven vol weelde en geluk en sommige integere, liefdevolle mensen krijgen alleen maar ellende voor de kiezen. Jij gelooft in een eerlijke wereld? Of in rechtvaardigheid na de dood?quote:"As you sow, so you will reap."
Welnu, het bewijs daarvoor hebben we inmiddels ook, and a lot more of it is coming up soon, tenminste, als we er voor kiezen.
Alsof de mens er beter van wordt als hij ophoudt de wereld te ontdekken.quote:Concentreer je eens op de ECHT belangrijke zaken, en steek die NASA Deep Impact missie bijvoorbeeld lekker in je reet, people are dying, we maken een puinhoop van onze eigen leefomgeving, ons thuis, dat is echt te gek voor woorden.
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 00:32 schreef Hallulama het volgende:
Als we in harmonie met elkaar en met de natuur samen konden leven in de middeleeuwen
quote:niet bang waren voor de dood,
quote:omdat we wijs genoeg waren om dergelijke dingen als deel van het leven te kunnen accepteren,
Liefde voor kennis. Het willen begrijpen van de wereld.quote:waarom zou je dan UMTS, deeltjesversnellers, noem maar op, willen hebben? Hoe positief het ook is, waarom zou daar behoefte aan zijn?
Je hebt toch niet werkelijk de illusie dat zoiets mogelijk is? Homo homini lupus. Dat zal nooit veranderen.quote:Maar doe dat dan pas NA dat je hebt geleerd hoe in harmonie met elkaar en met de natuur samen te leven, doe dat dan NA dat je snapt dat de wereld jouw speeltuin is, jouw thuis, jouw plek, je ruimt je huis toch ook op?
Als je het zo stelt mag Peter niet klagen. Als Peter in de Middeleeuwen had geleefd was hij er veel slechter aan toe geweest. (Mede) dankzij de wetenschap is onze beschaving en welvaart er erg op vooruit gegaan.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 00:32 schreef Hallulama het volgende:
Hoe het zover heeft kunnen komen met Peter vraag je je af? Simpel, dat komt door onze focus op teraflops, deeltjesversnellers, genetische manipulatie, sondes naar Mars, UMTS, etc., in plaats van op andere zaken.
Ach, misschien omdat Peter te lui was om een goeie opvoeding te genieten, te zwak was om nee te zeggen tegen drugs, te domme ouders had die geen idee hadden van een opvoeding of geen doorzettingsvermogen heeft? Dit soort dingen lijken me iets voor de hand liggender dan te roepen dat Petertje zo zielig is omdat we missies naar mars sturen...quote:Op dinsdag 10 mei 2005 00:32 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Excuse me?
[ingekort, is al genoeg op gereageerd...]
Hoe het zover heeft kunnen komen met Peter vraag je je af? Simpel, dat komt door onze focus op teraflops, deeltjesversnellers, genetische manipulatie, sondes naar Mars, UMTS, etc., in plaats van op andere zaken.
Eens. Met dien verstande dat ieder mens (ongeacht intelligentie of sociale vaardigheid) tot gruwelen in staat is.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:16 schreef freud het volgende:
Ik denk dat de meeste ellende in deze wereld komt door domme en asociale mensen, niet door vooruitgang of techniek.
Er zijn zeker mensen die besef hebben van de impact van hun handelen op anderen, en daar ook op bijsturen om die impact zo positief mogelijk te maken. Mensen die dat niet doen of niet beseffen zijn imo niet sociaal en veroorzaken problemen. Daarom heb ik het stukje asociaal erbij gezet.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Eens. Met dien verstande dat ieder mens (ongeacht intelligentie of sociale vaardigheid) tot gruwelen in staat is.
Als je dit doet als aanname is het opgelost ja.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:42 schreef Aslama het volgende:
[..]
De Creator heeft de tijd geschapen dus is niet tijdsgebonden dus heeft geen begin.
Mierenneuker.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:28 schreef Doffy het volgende:
Gaat dit niet lichtelijk off-topic?
Mensen die sociaal zijn hebben vaak een sterke groepsdrang. Voor mensen die buiten hun groep vallen gaan vaak niet dezelfde normen op als voor mensen die in hun groep vallen.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:25 schreef freud het volgende:
[..]
Er zijn zeker mensen die besef hebben van de impact van hun handelen op anderen, en daar ook op bijsturen om die impact zo positief mogelijk te maken. Mensen die dat niet doen of niet beseffen zijn imo niet sociaal en veroorzaken problemen. Daarom heb ik het stukje asociaal erbij gezet.
Ik vraag me af of er mensen zijn die bewust voor 'het kwaad' kiezen. Moraal is immers subjectief. De nazi's dachten dat ze 'het goede' deden toen ze de joden trachtten uit te roeien.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:25 schreef freud het volgende:
Inderdaad is ieder mens in staat om gruwelijke dingen te doen, maar je hebt mensen die dit (in meerdere of mindere mate) doen en mensen die dit niet bewust zullen nastreven. De mensen die dit willens en wetens een ander mens aandoen, dat zijn de probleemgevallen.
FOCUS dan eerst eens op de mens als de meeste ellende in deze wereld komt door domme en asociale mensen, in plaats van op al die onzinnige techniek.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:16 schreef freud het volgende:
Ik denk dat de meeste ellende in deze wereld komt door domme en asociale mensen, niet door vooruitgang of techniek.
Absoluut, daarom bestaat "het kwaad" ook helemaal niet, dat is een verzinsel, het is niet goed en kwaad, het is goed en fout, en fouten maken is menselijk, maar fouten toegeven is Goddelijk, hence the human dramaquote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vraag me af of er mensen zijn die bewust voor 'het kwaad' kiezen. Moraal is immers subjectief. De nazi's dachten dat ze 'het goede' deden toen ze de joden trachtten uit te roeien.
En wat stel je concreet voor?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:51 schreef Hallulama het volgende:
Nogmaals, leer het belangrijkste gereedschap eerst eens goed te gebruiken, en dat ben jijzelf, dat zijn wij allemaal.
"Ken uzelve", weer zo'n waarachtige uitspraak van religieuze afkomst, maar genoeg wetenschappers willen bijvoorbeeld liever het allergrootste of het allerkleinste kennen in plaats van zichzelf en medemens, de leefomgeving, en hoe daar correct mee om te gaan, go figure, NUTS!
Er is ook niet zozeer een conflict tussen religie en wetenschap maar een conflict tussen irrationaliteit en rationaltiteit oftwel redelijk denken. Het bovenstaande is nu bij uitstek een voorbeeld van redelijk denken en dus ook niet het product van een priester maar van een filosoof, en wel Confucius.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:27 schreef Hallulama het volgende:
[..]
De wereld zou er op vooruitgaan als mensen nu eindelijk die religies achter zich laten en problemen, ongehinderd door religieus gebazel en gesaboteer, redelijk en rationeel oplossen.quote:Eenvoudiger kan het niet, toch krijgt geen hond het voor elkaar om zich er aan te houden in een wereld vol teraflops, deeltjesversnellers, genetische manipulatie, sondes naar Mars, UMTS, etc.
En terwijl die onzin gaande is hier op planeet aarde, worden we geconfronteerd met nog zo'n eenvoudige waarheid:
"As you sow, so you will reap."
Concentreer je eens op de ECHT belangrijke zaken, en steek die NASA Deep Impact missie bijvoorbeeld lekker in je reet, people are dying, we maken een puinhoop van onze eigen leefomgeving, ons thuis, dat is echt te gek voor woorden.
Ik zei 'concreet'. Dit is niet concreet, dit is vaag. Wil je het wat duidelijker zeggen?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:28 schreef Hallulama het volgende:
Het ontwikkelen van een nieuw lesprogramma voor het onderwijs.
Meer doen dan kinderen slechts zo snel mogelijk "arbeidsklaar" maken.
Of kan leiden tot kruistochten en pogroms, uit 'naam van god'.quote:Bizar hoe slechts GELOVEN in een leven na de dood het leven hier op aarde ECHT beter kan maken.
Ja, die klote kerk zit in de weg, maar de kerk is niet per se synoniem voor religie he, het zijn gewoon een stel eikels die in naam van ... anti-conceptie verbieden. Het is gewoon een instituut en de mensen die dat instituut runnen moeten eens voor de rechter worden gedaagd.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:25 schreef Godslasteraar het volgende:
De wereld zou er op vooruitgaan als mensen nu eindelijk die religies achter zich laten en problemen, ongehinderd door religieus gebazel en gesaboteer, redelijk en rationeel oplossen.
Maar probeer eens in een willekeurig onderontwikkeld land te praten over bv. anti-conceptie, onbespreekbaar.
Dat is nogal een aanname die je daar doet. Eigenlijk veegt het alle vragen van tafel en bevordert het de stilstand van nadenken.quote:Op maandag 9 mei 2005 23:42 schreef Aslama het volgende:
[..]
De Creator heeft de tijd geschapen dus is niet tijdsgebonden dus heeft geen begin.
We kunnen elkaar bijvoorbeeld leren dat je eigen mening over jezelf belangrijker is dan iemand anders z'n mening over jezelf, zodat je wanneer iemand je uitscheldt voor "lul", je eerder aan die persoon vraagt wat er aan scheelt, in plaats van er op te slaan?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:30 schreef Doffy het volgende:
Ik zei 'concreet'. Dit is niet concreet, dit is vaag. Wil je het wat duidelijker zeggen?
Mensen die dat anderen met geweld opleggen zijn natuurlijk mentaal gezien alles behalve gezond, horen eigenlijk met zichzelf bezig te zijn, maar kunnen dat niet omdat dat wellicht te confronterend is, laten we daar eens wat meer in investeren dan, in plaats van in UMTS.quote:Of kan leiden tot kruistochten en pogroms, uit 'naam van god'.
Stilstand van nadenken kan geweldig zijn.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is nogal een aanname die je daar doet. Eigenlijk veegt het alle vragen van tafel en bevordert het de stilstand van nadenken.![]()
Wat jij in feite bepleit is meer geld en energie voor onderwijs, seculier onderwijs wel te verstaan.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:42 schreef Hallulama het volgende:
...............
Mensen die dat anderen met geweld opleggen zijn natuurlijk mentaal gezien alles behalve gezond, horen eigenlijk met zichzelf bezig te zijn, maar kunnen dat niet omdat dat wellicht te confronterend is, laten we daar eens wat meer in investeren dan, in plaats van in UMTS.
Ja, je leven wordt er echt beter op als je al je hoop moet vestigen op iets waarvan je op geen enkele manier kunt weten of het überhaupt wel waar is...quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:28 schreef Hallulama het volgende:
Bizar hoe slechts GELOVEN in een leven na de dood het leven hier op aarde ECHT beter kan maken.
Wat jij bedoelt is dat Groep A op basis van symptoombestrijding de rotzooi moet mogen opruimen die is ontstaan doordat Groep B al vanaf het begin af aan nooit serieus is genomen, right?quote:
Ik bedoel dat groep A bezig is met vooruitgang (al dan niet direct effectief) waar jij dat afkeurtquote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:23 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Wat jij bedoelt is dat Groep A op basis van symptoombestrijding de rotzooi moet mogen opruimen die is ontstaan doordat Groep B al vanaf het begin af aan nooit serieus is genomen, right?
(denk er eens over na, volgens mij is dat wat je zegt)
Je zou ook zoiets als dit geschikt kunnen maken voor kinderen:quote:
Het was een grapjequote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:27 schreef Hallulama het volgende:
Je zou ook zoiets als dit geschikt kunnen maken voor kinderen:
http://www.gnosis.org/naghamm/nhl.html
Je bekijkt het verleden nog al door een roze bril... Ik denk dat het nog nooit zo relatief goed ging met de mens, en dat hebben we te danken aan techniek.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:51 schreef Hallulama het volgende:
FOCUS dan eerst eens op de mens als de meeste ellende in deze wereld komt door domme en asociale mensen, in plaats van op al die onzinnige techniek.
Dat zijn zaken die de gehele mensheid tot nu toe alleen weggelegd waren voor de hele kleine groep die een goed (in materieel opzicht dus) leven had.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:42 schreef Hallulama het volgende:
Je bent vrij om mee te denken hoor, wat zijn voor jou de ECHT belangrijke zaken in het leven?
Bijvoorbeeld zelfkennis, zelfbewustzijn, met als gevolg meer mensenkennis, immers, we verschillen echt nauwelijks van elkaar, qua basis design sowieso niet, enkel qua manifestatie van bepaalde primitieve hartstochten, maar dat verschil valt best mee.
Ik baseer mijn wereldbeeld op de gehele wereld, ik zou wel stom zijn om zaken buiten te sluiten.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:31 schreef Doffy het volgende:
[..]
Het was een grapje
En de Nag Hammadi-teksten worden al door weinigen begrepen, en door kinderen zeker niet. Baseer jij je wereldbeeld (deels) op de gnostici?
Dan ben jij de eerste mens op aarde die alles van de hele wereld weetquote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:02 schreef Hallulama het volgende:
Ik baseer mijn wereldbeeld op de gehele wereld, ik zou wel stom zijn om zaken buiten te sluiten.
Andere koek is het zeker. Maar of de flauwekul-factor nu veel lager is, waag ik toch te betwijfelen.quote:Hoe dan ook, dat is wel even andere koek dan die onzin die de Paus en al zijn knechten door de eeuwen heen hebben verkondigd, toch?
Is technologie een basisbehoefte? Zouden we zonder technologie niet kunnen overleven?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 16:43 schreef Frezer het volgende:
Nu pas is er een grotere groep die de mogelijkheid heeft hun "geestelijk" leven uitgebreider te ontwikkelen. Het ontwikkelen van technologie is daarintegen is gedurende de gehele mensheid van belang geweest om te overleven, een basisbehoefte.
Precies, en het is gekmakend, ik kan de boel nauwelijks meer verwoorden, dat zie je duidelijk in deze topic, alles hangt en valt samen, het is één grote ketting, een zee van interactie, zou alles dan toch één zijn?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:08 schreef Doffy het volgende:
Dan ben jij de eerste mens op aarde die alles van de hele wereld weet
Tsja, dat hangt er vanaf hoe je 't bekijkt, voor welk soort geluk je bijvoorbeeld gaat.quote:Andere koek is het zeker. Maar of de flauwekul-factor nu veel lager is, waag ik toch te betwijfelen.
Ik denk dat dat de niche is in het dierenrijk waar de mensheid in is gesprongen ja.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:12 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Is technologie een basisbehoefte? Zouden we zonder technologie niet kunnen overleven?
Hoe groter de bevolking hoe meer we afhankelijk zijn van productie met een hoog rendement, maar ook daar buiten zijn we er van afhankelijk. Let wel, een knots is net zo goed technologie als een UMTS netwerk.quote:Nou ja, met het oog op de overbevolking, ja, je hebt gelijk. Er zouden een hoop mensen sterven als alle technologie nu weg zou vallen, Nederland is niet groot genoeg om voldoende vruchtbare grond en voldoende jachtgebied te leveren voor 16 miljoen mensen, zonder transport en conservering gaan er een hoop mensen aan.
Er is niemand die niets wil hebben. Dat hoeft niet per se materieel te zijn, maar mensen zitten altijd achter iets aan. In het geval van de gnostici zitten ze achter gnosis aan, het 'instinctief weten'. Daar hebben ze net zo'n cultus om heen geboetseerd als de andere godsdiensten. Dus kom niet aan met 'niets willen'.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:17 schreef Hallulama het volgende:
Er zijn mensen die alles willen hebben, en er zijn mensen die niets nodig willen hebben.
Persoonlijk lijkt de laatste me het prettigst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |