Het populistische karakter van een referendum heb ik hier al wat uitgediept. Het is dus meer een sneer naar politici, en niet naar het volk.quote:Op maandag 23 mei 2005 08:30 schreef Jalu het volgende:
[..]
Terwijl je weet dat dat onzin is, zolang je maar een goede referendumwet creëert. Overigens is populisme in mijn ogen een term die gebezigd wordt als men bedoelt te zeggen dat het kiezersvolk veel te dom is om ergens een mening over te hebben...
Dit is toch ook altijd weer de reactie die wordt gegeven als je niet stemt. Als je niet stemt zou je je mond moeten houden. Dat gaat dus echt helemaal nergens over. Alsof ik persoonlijk dit kiesstelsel bedacht heb en het daar in 1ste instantie al dan niet al mee eens ben. Ook als je niet stemt geef je een signaal af en dat moet ook voor iedereen een optie zijn. Als je meer en meer het vertrouwen in een regering kwijtraakt ook al stem je al jaren achtereen en ben je keer op keer zwaar genaaid wbt een hoop dingen waarom blijf je dan verplicht om te stemmen. Het is nog altijd een stemrecht en geen stemplicht. Over dit soort opmerkingen kan ik me zo opwinden. Niemand hoeft zn mond te houden en er hoeven zeker geen mensen rond te gaan blaten dat je dat zou moeten doen. Idd blaten, als een mak schaap maar precies doen wat er gezegd wordt. Daar wordt een land gezond vanquote:Op maandag 23 mei 2005 08:06 schreef Classic-PC het volgende:
[..]
Je begrijpt natuurlijk wel dat je dan ook nooit meer mag zeiken op de regering he ? Dat je alles moet slikken. Je hebt nu de kans om ja of nee te stemmen. Doe je dat niet dan zul je je mond moeten houden als je het niet eens bent met een beslissing.
Precies hoe ik er ook over denk.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:59 schreef the_disheaver het volgende:
Ik ben er uit wat ik zal stemmen!
Ik ben voor de Grondwet, maar tegen het referendum, omdat een groot deel van de bevolking geen kennis heeft, wat er in de grondwet staat, en wat van gevolgen het heeft. Maar veel stemmen om hele andere redenen.
Ik zou het kunnen boycotten door blanko of tegen te stemmen, maar dan doe ik precies waar ik tegen ben: stemmen om andere redenen dan de grondwet! Ik zou niet om de grondwet stemmen (want ik heb naar mijn mening genoeg kennis er over, dus blanko of niet zal voor mij niet kloppen), maar tegene het referendum!
Dus ik stem voor, en ik zal manier vinden om mijn mening tegen het referendum te uiten!
Zolang de EU geen garanties kan geven dat afspraken in welk kader, met welk gewicht dan ook worden nageleefd stem ik tegen.quote:
ik vind dat je dergelijk beslissingen in een breder perspectief dan slechts een Grondwet moet zien, maar dat is mijn mening.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:59 schreef the_disheaver het volgende:
Ik ben voor de Grondwet, maar tegen het referendum, omdat een groot deel van de bevolking geen kennis heeft, wat er in de grondwet staat, en wat van gevolgen het heeft. Maar veel stemmen om hele andere redenen.
Ik zou het kunnen boycotten door blanko of tegen te stemmen, maar dan doe ik precies waar ik tegen ben: stemmen om andere redenen dan de grondwet! Ik zou niet om de grondwet stemmen (want ik heb naar mijn mening genoeg kennis er over, dus blanko of niet zal voor mij niet kloppen), maar tegene het referendum!
Dus ik stem voor, en ik zal manier vinden om mijn mening tegen het referendum te uiten!
Ik sinds kort ook, en ik denk dat er wel meer "voorstanders van de grondwet / tegenstanders van referenda" er nu zo over beginnen te denken. Onder invloed van peilingen waarin het nee-kamp een voorsprong heeft, en veel misplaatste argumenten (hoewel dat evengoed geldt aan de andere kant), zal die groep groeien.quote:
Mooi zo.quote:Op donderdag 26 mei 2005 16:42 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik sinds kort ook, en ik denk dat er wel meer "voorstanders van de grondwet / tegenstanders van referenda" er nu zo over beginnen te denken. Onder invloed van peilingen waarin het nee-kamp een voorsprong heeft, en veel misplaatste argumenten (hoewel dat evengoed geldt aan de andere kant), zal die groep groeien.
Ik ben ook geen voorstander van referenda, het druist immers in tegen de vorm van democratie die wij hier hebben: de parlementaire...quote:Op donderdag 26 mei 2005 16:59 schreef Pool het volgende:
[..]
Mooi zo.![]()
Ik zit me nu alleen wel af te vragen wat ik kan doen, zodat er in het vervolg geen referenda meer worden gehouden. Normaal stem ik PvdA, maar Wouter Bos heeft aangegeven veel meer referenda te willen. Er is momenteel niet echt een sociaal-liberale partij die tegen referenda is. Misschien gauw invloed zien te krijgen binnen de PvdA nog vóór de Tweede Kamer-verkiezingen.
Nouja, het is wel één van de dingen die ik belangrijk vind. Als dan de partijleider aankondigt veel meer referenda te willen... Ik vind dat vertegenwoordigen iets anders is dan gehoorzamen en dat volksvertegenwoordigers zich meer moeten richten op handelen in het belang van het hele volk en dus niet op het naleven van de wil van de meerderheid van de kiezers. In dat beeld passen geen referenda.quote:Op donderdag 26 mei 2005 17:10 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik ben ook geen voorstander van referenda, het druist immers in tegen de vorm van democratie die wij hier hebben: de parlementaire...
Maar gezien het potje wat de heren en dames er regelmatig van maken, de moeilijkhed om zelf een voet tussen de deur te krijgen en de belangenverstrengeling die bij dit soort grote beslissingen onherroepelijk een belangrijke rol speelt kan ik me er nu in vinden.
Maar de meerderheid vabn de mensen lijkt inderdaad weinig kennis te hebben over hegeen waar ze nu een ja of nee stem moeten deponeren.
Maar is een referendum voor jou zo belangrijk om van partjj te switchen?
Klopt, toch valt je en staat je 'macht' bij het mandaat van het volk, dat nu eenmaal gemiddeld gezien wat minder vaak in de vocabulaires denkt die politici gebruiken, daarom de jip-en-janneke taal.quote:Op donderdag 26 mei 2005 17:22 schreef Pool het volgende:
[..]
Nouja, het is wel één van de dingen die ik belangrijk vind. Als dan de partijleider aankondigt veel meer referenda te willen... Ik vind dat vertegenwoordigen iets anders is dan gehoorzamen en dat volksvertegenwoordigers zich meer moeten richten op handelen in het belang van het hele volk en dus niet op het naleven van de wil van de meerderheid van de kiezers. In dat beeld passen geen referenda.
Behalve dit principiële bezwaar, vind ik referenda ook niet praktisch. Ze veroorzaken enorme maatschappelijke kosten, die nergens in terugverdiend worden. Denk daarbij aan propagandakosten, de kosten van de stemprocedure zelf, de kosten van het omzetten van de plannen in jip-en-janneke-taal, maar ook aan de splitsing van de samenleving in een JA- en een NEE-kamp bij elk referendum.
Tegenover deze kosten zie ik weinig baten staan. Ik heb dus liever dat mensen zich gewoon met hun dagelijks leven bezighouden en dat er geld wordt gestoken in zorg en onderwijs, in plaats van in referenda.
100% mee eensquote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Ik heb namelijk al gestemd. Bij de vorige verkiezingen, en toen heb ik aan de partij en de politicus mijn fiat gegeven om het land goed te besturen en goede beslissingen te nemen.
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb er afgelopen week een site over gemaakt: www.referendumnee.nl. Daar staan acht argumenten om NIET te gaan stemmen. Dit referendum had er gewoon nooit mogen komen. Maar het is er nu wel, en we kunnen de politiek nu laten zien dat wij hier helemaal niet op zitten te wachten. Boycot het referendum en ga niet stemmen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Waarom hoor je zo weinig discussie over het principe van het referendum zelf. Persoonlijk ben ik een principieel tegenstander van het referendum en ik ga op 1 juni dan ook niet stemmen.
Dit referendum had er nooit moeten komen en ik vind dat er veel te veel waarde aan wordt gehecht. Partijen moeten niks doen met de uitslag ervan.
Ik heb namelijk al gestemd. Bij de vorige verkiezingen, en toen heb ik aan de partij en de politicus mijn fiat gegeven om het land goed te besturen en goede beslissingen te nemen. Ik wil niet over sub-thema's opnieuw opgeroepen worden en ik wil ook niet dat mijn landgenoten worden opgeroepen.
Aan een referendum kleven zoveel technische, inhoudelijke en principiele bezwaren dat ik niet begrijp dat er geen uitgebreide boycot lobby is.
Mijn belangrijkste bezwaren op een rijtje:
- wat is nog het nut van parlementsverkiezingen als ik over deelthema's moet stemmen?
- referenda worden selectief gehouden en kunnen daardoor onheus worden ingezet
- ingewikkelde problemen laten zich niet vertalen tot een ja of nee stem
- het is voor de gemiddelde burger niet doenlijk dit soort zaken goed te beoordelen
- daardoor lenen referenda zich bij uitstek voor populistische tendensen.
Daarbij komt nog dat er veel tijd gestoken wordt in campagnes. Steek die nou aub gewoon in het werk dat gedaan moeten worden.
Grappig. Jij bent dus een voorstander van de kloof tussen politiek en de burger/kiezer. Want als er één ding is wat dit referendum bewijst dan is het wel dat de politiek geen flauw benul heeft van wat er leeft bij de burger. Vergelijk de percentages voor/tegen in de Volksvertegenwoordiging maar met de percentages voor/tegen bij het volk.quote:Op zondag 29 mei 2005 11:54 schreef jeroenjaspers het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb er afgelopen week een site over gemaakt: www.referendumnee.nl. Daar staan acht argumenten om NIET te gaan stemmen. Dit referendum had er gewoon nooit mogen komen. Maar het is er nu wel, en we kunnen de politiek nu laten zien dat wij hier helemaal niet op zitten te wachten. Boycot het referendum en ga niet stemmen.
1 argument van je vond ik overigens niet zo denderend: "De verwachte opkomst is erg laag, vooral de mensen die sterk tegen of sterk voor zijn zullen naar de stembus gaan. Omdat veel mensen thuis zullen blijven (wat niet geheel onverstandig is) onstaat er een vertekend beeld en zal de uitslag van het referendum zeker niet de mening van het Nederlandse volk weergeven."quote:Op zondag 29 mei 2005 11:54 schreef jeroenjaspers het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens. Ik heb er afgelopen week een site over gemaakt: www.referendumnee.nl. Daar staan acht argumenten om NIET te gaan stemmen. Dit referendum had er gewoon nooit mogen komen. Maar het is er nu wel, en we kunnen de politiek nu laten zien dat wij hier helemaal niet op zitten te wachten. Boycot het referendum en ga niet stemmen.
Parlementsverkiezingen moeten ook afgeschaft worden en in het vervolg regeren we per referendum. Iedere dag krijgt elke nederlander/europeaan een aantal vragen voorgelegd waar hij voor of tegen kan stemmen. Mocht die persoon geen zin/tijd/interesse hebben, dan kan hij zijn stem overdragen aan een beroepspoliticus.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:31 schreef SCH het volgende:
Waarom hoor je zo weinig discussie over het principe van het referendum zelf. Persoonlijk ben ik [...]Mijn belangrijkste bezwaren op een rijtje:
- wat is nog het nut van parlementsverkiezingen als ik over deelthema's moet stemmen?
Overal een referendum over houden dus.quote:- referenda worden selectief gehouden en kunnen daardoor onheus worden ingezet
Ingewikkelde problemen moet je analyseren totdat je een aantal heldere problemen hebt. Als je een probleem hebt wat je moeilijk kan uitleggen, dan snap je het probleem niet.quote:- ingewikkelde problemen laten zich niet vertalen tot een ja of nee stem
Politici snappen er vaak ook niets van en stemmen volgens de partijlijn omdat dat het veiligst is.quote:- het is voor de gemiddelde burger niet doenlijk dit soort zaken goed te beoordelen
Begrijp ik het goed en ben je van mening dat referenda verboden moeten worden omdat ze democratisch zijn?quote:- daardoor lenen referenda zich bij uitstek voor populistische tendensen.
quote:[...]
Jij bent dus tegen een parlementaire democratie en voor democratische ongelijkheid op basis van afkomst. Jij bent ook nog eens tegen een raadplegend referendum, een uiterste middel om je nog uit te kunnen spreken tegen de vorming van zo'n ondemocratische wetgever.quote:Op donderdag 26 mei 2005 15:59 schreef the_disheaver het volgende:
Je hebt niet genoeg kennis maar zou toch voor stemmenquote:Op donderdag 26 mei 2005 15:59 schreef the_disheaver het volgende:
<B>Ik ben voor de Grondwet,</B> maar tegen het referendum, omdat een groot deel van de bevolking geen kennis heeft, wat er in de grondwet staat, en wat van gevolgen het heeft. Maar veel stemmen om hele andere redenen.
Ik zou het kunnen boycotten door blanko of tegen te stemmen, maar dan doe ik precies waar ik tegen ben: stemmen om andere redenen dan de grondwet! Ik zou niet om de grondwet stemmen (<b>want ik heb naar mijn mening genoeg kennis er over<b>, dus blanko of niet zal voor mij niet kloppen), maar tegene het referendum!
Lezen is ook moeilijk ja....quote:Op maandag 30 mei 2005 12:40 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Je hebt niet genoeg kennis maar zou toch voor stemmen
Is dat niet een beetje dom.... heel erg dom..... iets doen en nietr weten wat de gevolgen zijn
Ik begrijp niet zo goed hoe tamenlijk intelliegnte jonmgens als Jij en Speedfreak zo falikant tegen zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2005 16:35 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Zolang de EU geen garanties kan geven dat afspraken in welk kader, met welk gewicht dan ook worden nageleefd stem ik tegen.
Helaas is dit niet een erg intelligente bijdrage. De grondwet is inderdaad niet goed en hij is zelfs SLECHTER dan alles wat nu volgens het verdrag van Nice geregeld is. Bijvoorbeeld: Nederland heeft nu meer te vertellen in Europa. We houden zelfbeschikkingsrecht op ons sociale stelsel en ons immigratie beleid, iets wat de meerderheid van de bevolking graag wil.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:51 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed hoe tamenlijk intelliegnte jonmgens als Jij en Speedfreak zo falikant tegen zijn.
Met name als jet het afschrikkende voorbeeld frankrijk gisteren hebt gezien.
Ja dat die grondwet is niet goed maar hij is wel beter als alles wat er nu op papier staat.
Jij bent veel te snugger om een Europa ante 1956 te willen . Te snugger om de gulden terug te willen. Te snugger om te zien dat de EU zoals ze nu is niet goed functioneert en de grondwet toch een aardige hoeveel heid ingrijpende verandering met zich mee bracht Te snugger om je door die Attack Dumbos te laten kaperen. Want let wel op
.............Het wordt HUN Overwinning.
Een tegenstem heeft waarschijnlijk meer nadelen dan een voorstem, dat ben ik met je eens, maar dit is nit meer een zaak va Grondwet ja of nee, maar we zitten in een impasse die je breder moet bekijken.quote:Op maandag 30 mei 2005 14:51 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed hoe tamenlijk intelliegnte jonmgens als Jij en Speedfreak zo falikant tegen zijn.
Met name als jet het afschrikkende voorbeeld frankrijk gisteren hebt gezien.
Ja dat die grondwet is niet goed maar hij is wel beter als alles wat er nu op papier staat.
Jij bent veel te snugger om een Europa ante 1956 te willen . Te snugger om de gulden terug te willen. Te snugger om te zien dat de EU zoals ze nu is niet goed functioneert en de grondwet toch een aardige hoeveel heid ingrijpende verandering met zich mee bracht Te snugger om je door die Attack Dumbos te laten kaperen. Want let wel op
.............Het wordt HUN Overwinning.
Hoe het stabiliteitspact tot stand kwam is een tweede.quote:Op maandag 30 mei 2005 15:36 schreef CANARIS het volgende:
Mijn enige aversie is eigenlijk dat ik dus geen keiharde garanties krijg als er iemand over de schreef gaat, 9 van de 10 keer zijn wij het braafste jongetje uit de klas (dat levert in de regel alleen maar nadelen op) en zijn we als Europa niet in staat om de grote jongens onder ons met de neus op de feiten te drukken.
Je ziet het in de VN terugkomen, waar ook alles zwart op wit staat en ook bijv met de begrotingsoverschotten waar Zalm fier en trots over vertelde dat het nu definitief afgelopen was met die tekorten, de praktijk wees echter uit dat landen als Duitsland en Frankrijk door Brussel niet te straffen zijn.
Daarom wil ik niks ondertekenen wat er voor zorgt dat Duitsland en Frankrijk nog steeds de eigen gang mag gaan, maar Nederland wél in moet leveren.
einde quote
Helemaal met je eens. .........en juist daarom hebben wij een objectief ding oppapier nodig, waar de macht wordt geregeld en niet meer per handje klap in een acxhterkamertje kan worden versjachert. ( Zie Euro-Stabiliteitspact desaster)
Maar de huidige gang van zaken in Europa anno 2005 is het mij wél waard om een fikse crisis te riskeren.quote:Op maandag 30 mei 2005 16:19 schreef CANARIS het volgende:
Ik was één de eerste die zijn twijfels over deze grondwet articuleerde.
Het is een gedrocht.
Het is niet te lezen
het is een papier door een kliek voor een kliek geschreven
Klopt allemaal
en ook was ik 1 van de eerste die zei dat hij niet wist of hij nee zou stemmen omdat ik bang was voor het resultaat.
Deze EU Met al haar problemen is gigantisch.
Nooit eeerder gaven zoveel naties vrijwilig delen van hun macht op , voor een groter Iets met als alles beheersende factor...
VREDE
Wij zijn tijdgetuigen welke in de eeuwen die gaan komen als DE generatie zal worden gezein die dit mogenlijk maakte. 1 Europa zonder grenzen, zonder oorlog met een vergelijkbaar economisch niveau en als intectueel centrum van deze wereld.
IK wil dat niet goedkoop offeren omdat ik het niet met bepaalde passages eens ben.
Zo slecht is die grondwet niet dat een Europeese crisis kan worden geriskeerd.
Dit is echt een verkeerde voorstelling van zaken. Er is gewoon een andere stemverhouding in het verdrag van Nice geregeld dan nu in de grondwet wordt voorgesteld. En in die gondwet moeten de kleinere landen inleveren t.o.v. de grotere landen. En dan heb ik het niet alleen over de veto's.quote:Op maandag 30 mei 2005 15:31 schreef CANARIS het volgende:
: Nederland heeft nu meer te vertellen in Europa.
Dat is een illusie
Elk van de lidstaten heeft nu meer te vertellen. Ze hebben zoveel te vertellen dat de andere staten geen macht meer hebben. Begrijp je een Oxiemorron , wanneer er 1 voor je ligt?
IN Nice is de partiele macht van de europeese bevolking nagenoeg niet geregeld.
Het commisariaat heeft veel te veel macht, wat met de grondwet duidelijk wordt beperkt.
Ook niet waar. Er staan wel degelijk sociale paragraven in de grondwet. Europa krijgt daar zeggenschap. Waarom denk je dat GL zo blij is met de grondwet? Europa krijgt namelijk een 'socialer' gezicht. En ja, als dingen europees geregeld worden, worden ze dus niet op nationaal niveau geregeld. Wij hevelen daar dus macht over naar de beurocraten.quote:We houden zelfbeschikkingsrecht op ons sociale stelsel
Dat blijft onaangetast, alhoewel ik de mening ben , dat in de grondwet ook dingen staan die er niet in horen. Bijv. dat elke werknemer recht heeft op onderneminsraden.
Hier klopt echt niets van, maar dat is in een reactie van wdn hierboven al toegelicht.quote:en ons immigratie beleid,
Nee, dat is een pure leugen. Wanneer assiel zoeker nu in het liberale Italie asiel krijgt, betekend dat , dat deze asielzoeker ook in Nederland kan gaan wonen. NIemand heeft echter invloed op wat Italie doet.
IN de grondwet wordt dat geregeld.
De grondwet gaat er niet door, dat betekend , dat Nederland alles moet accepteren wat in Talin , Athene of Halkedikie asiel krijgt.
Leuk he...... een eigen asiel beleid hebben?
Wat snap ik daar niet aan? Mijn stelling is: Europa met de grondwet gaat over ons asielbeleid. En nu is dat niet zo.quote:Op maandag 30 mei 2005 15:41 schreef wdn het volgende:
[..] er staat alleen dat Europa toestemming krijgt het asielbeleid te gaan vastleggen.
Ik ben in beginsel tegen referenda, maar als burgers niet worden gehoord heb je geen andere kans denk ik dan een referendum.quote:Op maandag 30 mei 2005 01:11 schreef Re het volgende:
* Re tegen referenda is
heb mijn oproepkaart al met de vuilnisman meegegeven
hoezo geen andere kans? Als het referendum met een algemeen nee wordt beantwoord wil dat nog niet eens zeggen dat de plannen er niet door komen of dat er niet een nieuw referendum komt. Wat heeft het voor nut om de burger om zn mening te vragen waar vervolgens niet uitkomt wat de regering wil en vervolgens toch de koers te varen die ze het liefste willen? In principe komt het er gewoon op neer dat er per definitie niet naar de burger wordt geluisterd. Of ben je het doordrukken van de Euro nu alweer vergeten?quote:Op maandag 30 mei 2005 18:02 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik ben in beginsel tegen referenda, maar als burgers niet worden gehoord heb je geen andere kans denk ik dan een referendum.
Politici vergeten soms de basisgedachte dat wij (degenen die dat referendum gaan gebruiken en hen daar verkiezen) zorgen dat zij te vreten hebben.
Zo werkt het in een bedrijf, in in theorie ook met politiek.
da's een leuke contradictie eigenlijkquote:Op maandag 30 mei 2005 19:41 schreef lionsguy18 het volgende:
BRUSSEL - Als zes van de 25 lidstaten de Europese Grondwet afwijzen, verdwijnt het document automatisch in de prullenmand. Als vijf of minder landen nee zeggen, is eerst overleg nodig, zeggen afgevaardigden van Europese Commissie (dagelijks EU-bestuur) en europarlement maandag.
"Zes lidstaten moeten nee zeggen voordat de grondwet volledig van de baan is", vindt voorzitter Borrell van het Europees Parlement. Hij baseert zich op artikel 30 van de slotakte van de grondwet. Daarin staat dat als viervijfde van de lidstaten (20 dus van de 25) de tekst hebben bekrachtigd en andere landen moeilijkheden hebben ondervonden, de Europese leiders de kwestie bespreken.
bron nu.nl
..........ik zei toch al dat die europese superstaat er komt, ga maar lekker stemmen voor de kat zn k....
NEE, informeer je kiezers beter en eerlijker.quote:Op maandag 30 mei 2005 21:57 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat de uitslag ook wordt, de Nederlandse politici hebben een wijze les geleerd: Hou geen referenda meer!!!
Kijk eens naar de titel van dit topic... Staat er iets in het artikel over of het referendum wel of niet goed is?quote:Op maandag 30 mei 2005 22:19 schreef Koos Voos het volgende:
Achterstand jakamp lijkt onoverbrugbaar
[[snip]]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |