abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26950761
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 14:31 schreef HarigeKerel het volgende:
Onur Air zet gewoon een nieuwe BV op en zo zit je met je ticket gewoon weer in een Onur kist
Idd, Air Anatolia is ook Fly Air geworden. Dus als je straks met de nieuwe maatschappij Attaturk Air vliegt, weet je hoe laat het is...
pi_26951816
ik ga met inter airlines, iemand ervaringen?
  donderdag 12 mei 2005 @ 19:06:06 #203
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_26953147
Dat schijnt een prima maatschappij te zijn???
Zing met me mee tot morgenvroeg....
pi_26953486
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 19:06 schreef Gerard-Joling het volgende:
Dat schijnt een prima maatschappij te zijn???
hoop het
pi_26954566
Ronald McDonald Douglas ppfffrrrtt
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  donderdag 12 mei 2005 @ 21:15:48 #206
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_26957225
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 11:33 schreef Gert het volgende:

[..]

op luchtvaartnieuws.nl:

SCHIPHOL - De Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air, die de afgelopen weken vel is bekritiseerd vanwege technische incidenten, is door vliegtuigbouwer Airbus onderscheiden met een Award of Excellence als gebruiker van de Airbus A321-vloot. Dit meldt een verslaggever van ochtendkrant De Telegraaf vandaag (12 mei).

Niks hetze dus. Dit wordt ook netjes gemeld.
Op Luchtvaartnieuws. Het stond niet in de Telegraaf.
Ik heb vandaag de Telegraaf én de Volkskrant doorgespit, en niets, maar dan ook niets kunnen vinden over het incident dat KLM gister had in Londen. En dat was toch een serieus probleem, gezien het vliegtuig daar op het moment nog steeds staat. Als ik me niet vergis zijn alle Onurs die problemen hadden inmiddels wel weer vertrokken.

Ik blijf het nog steeds enorm overdreven vinden.
  donderdag 12 mei 2005 @ 21:16:38 #207
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_26957247
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 19:50 schreef charon het volgende:
Ronald McDonald Douglas ppfffrrrtt
KLM vliegt ook met vliegtuigen van die vliegtuigbouwer. Is dat zo raar?
  donderdag 12 mei 2005 @ 21:28:57 #208
16715 Mylene
*schatje*
pi_26957545
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 21:15 schreef Douwe het volgende:

[..]

Op Luchtvaartnieuws. Het stond niet in de Telegraaf.
Wat stond niet in de Telegraaf? Bedoel je dat bericht dat Onur Air van Airbus een onderscheiding, de Award of Excellence, heeft gekregen? Want dat staat op pagina 3 van vandaag. Ik heb net de digitale versie nog gecheckt.
quote:
Ik blijf het nog steeds enorm overdreven vinden.
Nou ja, de Inspectie Verkeer en Waterstaat vindt dat gelukkig van niet. Wat denk je nou? Dat ze de landingsrechten voor de lol intrekken? Moet er eerst een vliegtuig neerstorten?
  donderdag 12 mei 2005 @ 21:32:42 #209
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_26957676
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 21:28 schreef schatje het volgende:

[..]

Wat stond niet in de Telegraaf? Bedoel je dat bericht dat Onur Air van Airbus een onderscheiding, de Award of Excellence, heeft gekregen? Want dat staat op pagina 3 van vandaag. Ik heb net de digitale versie nog gecheckt.
[..]
Dan heb ik dat over het hoofd gezien, sorry. Het ging me meer over dat het KLM incident van gisteren (afgebroken start, brandende motor?) nergens terug te vinden was. Waarom? Is dat minder erg dan een brandende motor bij Onur Air?
quote:
Nou ja, de Inspectie Verkeer en Waterstaat vindt dat gelukkig van niet. Wat denk je nou? Dat ze de landingsrechten voor de lol intrekken? Moet er eerst een vliegtuig neerstorten?
Denk je niet dat de IVW onder druk stond? Na al die berichten in de media móesten ze wel, willen ze hun eigen geloofwaardigheid niet schaadden.
Oke, Onur Air heeft wat technische problemen. Maar die worden toch steeds keurig voor de vlucht opgelost? Dat dat resulteert in uren vertraging is iets anders.
  donderdag 12 mei 2005 @ 21:48:41 #210
16715 Mylene
*schatje*
pi_26958180
Natuurlijk is dat KLM incident niet minder erg en als dat soort incidenten meerder malen voorkomen zal dat ook worden opgepikt door de media. Tevens hangt de KLM dan ook een landingsverbod boven het hoofd als ze in gebreke zullen blijven. Daar ben ik van overtuigd.

Het argument dat IVW onder druk stond en daarom wel moesten ingrijpen is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Ik heb er vertrouwen in dat ze bekwaam en onafhankelijk hun werk doen.
  donderdag 12 mei 2005 @ 21:56:34 #211
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_26958487
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 21:48 schreef schatje het volgende:
Natuurlijk is dat KLM incident niet minder erg en als dat soort incidenten meerder malen voorkomen zal dat ook worden opgepikt door de media. Tevens hangt de KLM dan ook een landingsverbod boven het hoofd als ze in gebreke zullen blijven. Daar ben ik van overtuigd.
KLM een landingsverbod? Dan ligt heel Schiphol op zn gat, zie wat er een paar jaar geleden gebeurde in Brussel en Zürich.

KLM heeft de laatste tijd meerdere incidenten gehad. Overshoot in Barcelona? Een afgebroken start, hier en daar? Vertragingen door technische problemen? Je kunt wel zeggen dat dit allemaal 'minor' is, maar het is net zo 'minor' als Onur Airs problemen. Die vallen in exáct dezelfde categorie!
quote:
Het argument dat IVW onder druk stond en daarom wel moesten ingrijpen is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Ik heb er vertrouwen in dat ze bekwaam en onafhankelijk hun werk doen.
Wat denk je? Als de media maar blijft, en blijft, en blíjft schrijven dat Onur Air hier weer problemen heeft, dan weer daar... Dan komt er toch op een gegeven moment ook publieke druk op een dergelijke organisatie?
pi_26958905
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 21:28 schreef schatje het volgende:
Wat stond niet in de Telegraaf? Bedoel je dat bericht dat Onur Air van Airbus een onderscheiding, de Award of Excellence, heeft gekregen? Want dat staat op pagina 3 van vandaag. Ik heb net de digitale versie nog gecheckt.
Nee, het gaat erom dat er geen enkele krant het nieuws meldt dat er op Heathrow een KLM Boeing met een vastgelopen wiellager, die drie uur lang stil stond op één van de twee landingsbanen van Heathrow, waardoor er meer reizigers dan Onur in een jaar vervoert, te maken kregen met vertragingen. Een incident dat ook te maken heeft met te weinig onderhoud overigens...

Het hele verhaal staat op:
http://www.airliners.net/(...)n/read.main/2105368/

Opvallend dat ook hier het verhaal in Onur stijl begint; het vliegtuig staat in brand en heeft met een vleugel de baan beschadigd, om vervolgens terug te komen op de feiten dat de brandweer uit voorzorg was uitgerukt omdat een vastgelopen wiellager nu eenmaal wat warmte veroorzaakt.
pi_26958957
Nog meer nieuws:

http://www.handelsblatt.c(...),898695/SH/0/depot/0

Onur nu ook in Duitsland een rode kaart
  Moderator donderdag 12 mei 2005 @ 22:12:15 #214
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_26959004
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 21:56 schreef Douwe het volgende:
KLM heeft de laatste tijd meerdere incidenten gehad. Overshoot in Barcelona? Een afgebroken start, hier en daar? Vertragingen door technische problemen? Je kunt wel zeggen dat dit allemaal 'minor' is, maar het is net zo 'minor' als Onur Airs problemen. Die vallen in exáct dezelfde categorie!
Elke maatschappij heeft dergelijke incidenten, maar het gaat natuurlijk om de tendéns. KLM is zo enorm veel groter dan Onur, je kunt die incidenten niet gewoon maar tegen elkaar afzetten. Als KLM verhoudingsgewijs net zoveel incidenten zou genereren als Onur, dan was het elke dag wel een keer of 15 raak.

En het is ook wel een beetje flauw om er zo omheen te lullen wat betreft die Award van Onur. Eerder in dit topic heb je het over het "zwart maken" van een maatschappij, maar als dat werkelijk de insteek zou zijn, dan had De Telegraaf natuurlijk nooit die Award voor Onur vermeld. Op pagina 3 van de papieren editie lees ik hierboven, dat is dus een van de meest gelezen pagina's, geen lullig weggestopt stukje dus.

Ik blijf het wel een beetje met je eens zijn over misschien een wat overtrokken reactie van IVW, maar liever iets te voorzichtig dan dat er toeristen met onveilige toestellen de lucht in gaan. Het kan helemaal geen kwaad om eens even wat signalen af te geven mbt dit soort maatschappijen, en "toevallig" zijn Phuket Air en Onur Air nu de klos. Hebben ze voor alles aan zichzélf te wijten.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_26959530
Ik ben er echter van overtuigd dat als je een soortgelijke discussie start over KLM je ook vele reacties krijgt van mensen die een slechte vlucht hebben gehad met KLM.
Kijk bijvoorbeeld eens op turbulentie.nl of specifiek hier: http://www.turbulentie.nl(...)gen_airline_name=KLM

Als je kijkt bij de negatieve comments van Onur, zie je dat er maar weinig feiten naar boven komen; het blijft bij 'het licht ging uit bij het landen' (dat is altijd zo), de stewardessen spraken geen Engels (doen ze bij Iberia ook niet) en het vliegtuig stopte net aan het eind vd landingsbaan (dat is logisch als je op kleine vliegevelden landt). Eigenlijk zijn het zijn commentaren die je kan verwachten van charterpassagiers. (daar is ooit nog een ander topic ooit over geopend hier op FOK).

Het optreden van iVW zal dus ongetwijfeld zo z'n redenen hebben, maar hopelijk hebben ze zich niet (alleen) laten leiden door de publieke discussie / macht van de media en het gevaar van kamervragen en de problemen die de staatssecretaris daarmee zou kunnen krijgen.


Wat mij ook nog erg verbaasd in deze discussie is ook dat er gekozen is voor het woord 'prijsvechters'. Onur wordt een Turkse prijsvechter genoemd en niet 'chartermaatschappij'. Dit wordt zo consequent door het ANP en het Ministerie gebruikt en zorgt daarmee ook voor het in diskrediet brengen van maatschappijen die echt als prijsvechter worden aangeduid als Easyjet, RyanAir etc.
  donderdag 12 mei 2005 @ 22:44:11 #216
79886 MrMadMan
The Ozzie Animal
pi_26960013
Wat willen we dan? Moet er eerst een vliegtuig van Onur Air uit de lucht pletteren? Ik geef ze groot gelijk dat ze een landingsverbod hebben gekregen. Om maar weer even terug te kome op de vergelijking met KLM die hier al vaker is gedaan. Als je kijkt dat KLM 146 vliegtuigen in de lucht heeft en Onur maar 24, kan je toch niet ontkennen dat Onur wel erg veel problemen heeft, zowel in Nederland als in Turkije. En dan hebben ze (misschien) ook nog wel problemen in het buitenland wat hier niet een sde pers haalt. Ze zijn in Duitsland ook niet voor niks hun landingsrechten kwijt. Liever zo dan dat ze neerstorten. Dan is het land helemaal te klein!!!!
No Worries Mate!!!
  donderdag 12 mei 2005 @ 22:44:38 #217
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_26960025
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 22:29 schreef DutchTrain het volgende:
Wat mij ook nog erg verbaasd in deze discussie is ook dat er gekozen is voor het woord 'prijsvechters'. Onur wordt een Turkse prijsvechter genoemd en niet 'chartermaatschappij'. Dit wordt zo consequent door het ANP en het Ministerie gebruikt en zorgt daarmee ook voor het in diskrediet brengen van maatschappijen die echt als prijsvechter worden aangeduid als Easyjet, RyanAir etc.
Onur Air voert binnen Turkije toch low cost vluchten uit?
En verder heb je inderdaad gelijk, het is hier een chartermaatschappij. Die overigens ook nog eens het onderhoud van haar vliegtuigen uitbesteed aan Turkish Airlines en Air France (verban die dan ook maar gelijk).
  donderdag 12 mei 2005 @ 22:45:35 #218
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_26960054
Net in Editie NL een mevrouw die dinsdag met Onur Air naar Nederland vloog. Ze zagen het al niet zitten door allerlei panische berichten van familie per mobiele telefoon. Toen zagen ze dat er een kleine reperatie plaats vond aan de motor (ja, en dat vond ze niet fijn, de muts! Ik heb liever wel dat ze die dingen repareren namelijk ).
Toen hebben ze de luchtvaartinspectie gebeld in Amsterdam, want, en ik citeer : "ze waren aan het repareren met niet-gecertificeerde gereedschappen, zoals een waterpomptang uit het jaar 0"

Werkelijk waar, wat een paniekzaaierij van de media

Dat Onur-air niet veilig genoeg is, okay. Dat ze een tijdelijk vliegverbod krijgen, okay. Maar dat iedereen elkaar nu na loopt te blaten en paniek loopt te zaaien:
pi_26961102
Onur is een veilige Maatschappij

Jaarlijks vlieg ik verschillende malen naar Turkije, waaronder ook met Onur. Ik ben van mening dat Onur zeker geen slechte maatschappij is en haar service is prijs/ kwaliteit gezien beter dan de meeste Nederlandse charter maatschappijen. Je krijgt ten minste gewoon te eten of te drinken, waarvoor je niet extra hoeft te betalen.

Onur is een grote maatschappij met rond de 900 personeelsleden, 25 eigen vliegtuigen en vliegt op rond 60 bestemmingen binnen Europa en op 12 bestemmingen binnen Turkije. Met zoveel vlucht bewegingen komen jammer genoeg soms ook incidenten voor, zoals ook bij andere grote vliegmaatschappijen. Jammer genoeg zijn de afgelopen dagen enkele incidenten vooral door de Nederlandse media zeer groot opgeblazen, waardoor reizigers een gevoel van onveiligheid hebben.

De vliegtuigen van Onur worden goed onderhouden. Onur heeft een eigen JAR 145 gecertificeerde onderhoudscentrum in Antalya met meer als 160 man personeel en pleegt ook onderhoud aan vliegtuigen van andere grote Europese maatschappijen.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft buitengewoon zwaar dwangmiddel toegepast, waardoor Onur een maand niet in Nederland mag landen, zonder rekening te houden met alle mensen die nog deze week vanuit hun vakantie bestemming terug moeten komen. Zo ontstaat een situatie, waarvan de reiziger en werknemers van de luchtvaartmaatschappijen de grootste dupe van worden.

Als Onur door deze maatregelen in een surseance of in een faillissement komt zal dit ook in Nederland gevolgen hebben voor de werkgelegenheid, van bijvoorbeeld afhandeling en bagage personeel. Vooral de vakantieganger zal de dupe worden. KLM zal de prijzen naar Turkije van haar dochtermaatschappijen flink op schroeven, zoals na het faillissement van DCA. Waardoor een vakantie naar de zon dit jaar voor veel Nederlanders wel eens onbetaalbaar kan worden.

Talat Kara
Medisina.nl veilige medische reizen naar Turkije
  donderdag 12 mei 2005 @ 23:29:04 #220
110962 Jaguarized
Globetrotter
pi_26961161
quote:
Onur is een veilige Maatschappij
Nee, jij VINDT Onur een veilige maatschappij. Dat het geen veilige maatschappij is is allang wel gebleken.
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
pi_26961463
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 23:29 schreef Jaguarized het volgende:
Nee, jij VINDT Onur een veilige maatschappij. Dat het geen veilige maatschappij is is allang wel gebleken.
Noem jij de feiten dan maar waaruit is gebleken dat Onur geen veilige maatschappij is

Dat de service hier en daar wat laat afweten en de kwaliteit volgens onze standaarden wellicht wat laag is, blijkt uit alle verhalen. Buiten de losse plafondplaat (waar wel meer maatschappijen last van hebben) is er geen enkele reden om te beweren dan Onur onveilig is, zo werd er zelfs vanochtend nog door IVW beweerd.

Zoals je het nu stelt is elke maatschappij onveilig, het gaat er echter om dat de vliegtuigen erg veilig zijn; ze werken ook goed op 1 motor en als er iets mis is gaan er lampjes branden. Dat de gemiddelde charterpassagier dit als levensgevaarlijk ziet en voorzorgslandingen verwart met noodlandingen (is echt heel iets anders) dat blijkt ook.

Feit is wel dat er nu 6000 mensen in Turkije vast zitten - die eerst geklaagd hebben dat ze niet terug wilden vliegen met Onur (zonder dat ze wellicht problemen hadden op de heenweg) alleen maar omdat familie uit NL ze opgebeld had - en nu dus boos zijn dat ze niet op een andere manier terug kunnen
pi_26961620
Ik heb met klm ook wel eens in een klein gammel vliegtuigje gevlogen, was geen succes. Vliegtuig maakte een lawaai als een losgeslagen naaimachine en ik had het idee alsof de vleugels met tape aan de romp van het vliegtuig waren vastgeplakt. Verder vloog ie wel.
Vorig jaar met fly air gevlogen naar turkije (ook zo'n prijsknallermaatschappij) en was verder prima vlucht.
Iedereen is uniek, behalve ik.
  Moderator donderdag 12 mei 2005 @ 23:48:12 #223
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_26961622
Kunnen we anders Onur Air niet op Lelystad laten landen of zo... daar is het zo leeg daar kunnen ze niet zoveel kwaad.
Maar ja ze zullen wel een startbaan van 2,5 KM nodig hebben hè.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  donderdag 12 mei 2005 @ 23:52:07 #224
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_26961699
Onur air beraad zich op stappen

Met het wegvallen van Onur AIr creeëer je niets anders dan een enorm capaciteitsprobleem, wat alleen nog maar weer meer obscure maatschappijen naar Schiphol lokt.
  Moderator vrijdag 13 mei 2005 @ 00:10:50 #225
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_26962148
Martinair haalt gestrande passagiers op

AMSTERDAM - Martinair haalt komend weekeinde tussen de 1500 en 2000 reizigers op die in Turkije zijn gestrand door het vliegverbod van Onur Air. Dat heeft een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij donderdag gezegd.


D. van den Hoogen, directeur van D-Reizen, zei eerder dat KLM en Martinair 7000 gestrande passagiers gaan ophalen. Deze reisorganisatie heeft veel passagiers voor onder meer OAD op vluchten van Onur Air geboekt. Volgens Martinair ligt dat aantal veel te hoog.

KLM zegt dat Martinair heeft gevraagd of de maatschappij capaciteit beschikbaar heeft. "We bekijken nu of dat gaat lukken", zei een KLM-woordvoerder. Martinair zet een eigen toestel in en huurt twee of drie andere vliegtuigen in. Het gaat om een gigantische operatie, aldus de zegsman. (telegraaf.nl)
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')