abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 mei 2005 @ 20:28:00 #1
95608 Speth
Rorschach
pi_26735589
4 april 20:00 is zojuist gepasseerd. Het moment waarop men ieder jaar placht de doden uit de tweede wereldoorlog te herdenken. Toch lijkt het alsof de fok redactie de betekenis van het begrip "herdenken" niet echt begrepen heeft:

4 mei, de reden dat we op zwart gaan

"Herdenken". Her-denken. Opnieuw denken aan ~. Om te kunnen herdenken moet er eerst gedacht worden, wat men natuurlijk het beste in stilte kan doen, maar voorwaarde voor het denkproces is kennis over datgene waarover men nadenkt. Hier op POL zal het wellicht anders liggen, maar wat weet de gemiddelde frontpage poster of ONZ-nerd nou van Kursk, Stalingrad, Market Garden, de slag om Berlijn, ghetto's in Warschau, het verdrag van Vichy of Operation Torch? De tweede wereldoorlog... dat was met Hitler en Anne Frank enzo... Auswitsch is wel bekend, en in Medal of Honor: Allied Assault zat zo'n vette Normandie missie, dus de geallieerde landing daar zal ook wel een belletje doen rinkelen, maar verder zullen de meesten niet komen afgezien van de melding dat ze ergens een opa ofzo hadden die naast een verzetsstrijder woonde.

Wellicht ben ik wat cynisch, maar dat is met zoveel valse sentimenten wel op zijn plaats... Dat je je redelijk onbeduidende nieuwssite'je offline haalt en daarmee pretendeert te herdenken is wel het toppunt van smakeloosheid. Herdenken is kennis nemen, lezen over de concentratiekampen, over veldslagen en de achterliggende oorzaken, niet 2 minuten je bek houden om daarna weer aan Liverpool-Chelsea of die PSV wedstrijd van 18 minuten later te denken. Fok had er goed aan gedaan om vandaag bijvoorbeeld enkele artikelen over de tweede wereldoorlog te plaatsen, verhalen van mensen uit die tijd, en als dat niet bij de site past, doe dan gewoon niets en pretendeer niet dat fok als site aan herdenken doet. Televisiestations doen het wat dat betreft beter: die zenden rond deze tijd specials uit over de tweede wereldoorlog.

Natuurlijk respecteer ik diegenen die in die twee minuten werkelijk reflecteren op hun kennis over de tweede wereldoorlog, maar diegenen wiens kennis niet verder reikt dan "Het Achterhuis" dat ze voor hun literatuurdossier moesten lezen geldt dat ze die twee minuten beter kunnen besteden aan het lezen van bijvoorbeeld deze site:

http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/2WW.htm

Voor wie liever bewegende beelden ziet zijn de WOII documentaires die Discovery doorgaans rond middernacht uitzendt een aanrader, naast de vele boeken over het onderwerp die je in de bibliotheek of betere boekhandel zult vinden. Interesseert dat je niets, hou dan gewoon je mond. Of juist niet, natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Speth op 04-05-2005 20:48:39 (Typo) ]
  woensdag 4 mei 2005 @ 20:32:53 #2
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26735760
Ik ben het helemaal met je eens Speth. De mensen die hier het hardst roepen dat ze stil zijn om 20.00 weten zelf ineens nog niet op welke datum D-Day plaats vondt. De meeste weten er geen helemaal niets van af, misschien een uitzondering de Hearts of Iron spelers .
pi_26735942
Ach, mensen mogen best herdenken; óók als ze er niet alles van weten. Misschien wekt het juist wel interesse op. Volgens mij zou het onderwijs en dan met name de geschiedenisdocent hier wel wat meer op kunnen inspelen

Wat betreft je stelling over FOK!: zou het niet beter kunnen zeggen.
pi_26736037
Ik zat me net inderdaad ook af te vragen hoeveel mensen er nu daadwerkelijk stilstaan bij dodenherdenking. De herdenking is trouwens tegenwoordig voor alle slachtoffers van oorlog, niet alleen de Tweede Wereldoorlog. Hoeveel mensen denken nu serieus na over het feit dat er miljoenen mensen gestorven zijn dankzij oorlogen? De gruwelijk grote aantallen mensen die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid? De gruwelijk grote aantallen mensen die nu nog in een oorlog zitten zonder dat ze het willen? Een hoop mensen zijn verwend tegenwoordig en accepteren hun vrijheid en luxe leventje maar klakkeloos.

Ik heb in ieder geval hierover net eens heel goed zitten nadenken. Doe ik ieder jaar, uiteraard ook op andere dagen, maar vooral op deze datum. En daarna heb ik de liveversie van Brothers In Arms van Dire Straits opgezet, in 9 minuten precies beschreven hoe achterlijk oorlog wel niet is.
pi_26736081
Trouwens ook een fervent Discovery-kijker hier, geweldig interessant al die documentaires over de geschiedenis.
pi_26736159
Opzich ben ik het wel eens met je betoog. Hoewel ik vind dat twee minuten op zwart gaan wel een goed gebaar is.

Voor de rest is het jammer dat de kennis over WOII en geschiedenis in het algemeen toch wel lijkt te ontbreken bij jongeren. Dat is niet alleen de schuld van de jeugd zelf maar toch ook zeker van het onderwijs. Ik denk dat het belangrijk is om te blijven herdenken en te herinneren dat er enorm veel mensen hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.

Vrijheid wordt vaak voor lief genomen maar dat is onterecht. Ruim 60 jaar geleden werd hier ook nog gevochten voor vrijheid en vrede.
  woensdag 4 mei 2005 @ 20:49:57 #7
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26736288
Volgens mijn zijn er maar weinig mensen die daadwerkelijk de moeite nemen om zich er verder in te verdiepen. Ik bedoel hoeveel mensen zullen "Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution" gekeken hebben pas op de BBC of Canvas? Ik denk dat ze op één hand te tellen zijn. In ieder geval een dergelijke programma maakt meer indruk dan twee minuten met je handen in je zakken staan en stil zijn. (http://www.bbc.co.uk/history/war/genocide/)
pi_26736371
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 20:28 schreef Speth het volgende:
4 april 20:00 is zojuist gepasseerd. Het moment waarop men ieder jaar placht de doden uit de tweede wereldoorlog te herdenken. Toch lijkt het alsof de fok redactie de betekenis van het begrip "herdenken" niet echt begrepen heeft:
Geluukig dat je er wel over nadenkt, maar ik moet je toch effe verbeteren, we herdenken de (Nederlandse) doden uit WW II, en alle volgende oorlogen en vredesoperaties.
Natuurlijk ligt de nadruk op de periode 1940 - 1945, maar we (ik ieder geval wel) herdenken ook diegene die het leven lieten bij het herstellen en waarborgen van vrede en vrijheid, waar ook ter wereld. Ik gebruik dus ook de twee minuten stilte niet om over mijn "kennis" over WWII te reflecteren, maar om op mijn manier uiting te geven aan mijn dankbaarheid voor die mensen die zich niet lieten onderdrukken of wegjagen, maar actie namen.

Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  woensdag 4 mei 2005 @ 20:55:28 #9
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26736464
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 20:52 schreef Guard het volgende:

Ik gebruik dus ook de twee minuten stilte niet om over mijn "kennis" over WWII te reflecteren, maar om op mijn manier uiting te geven aan mijn dankbaarheid voor die mensen die zich niet lieten onderdrukken of wegjagen, maar actie namen.
Twee minuten per jaar is voldoende en de rest van het jaar denken we er niet meer aan. Tevens hoe kun je zonder kennis wel je dankbaarheid tonen. In dat geval kun je net zo goed herdenken dat de Duitsers de oorlog hebben verloren.
pi_26736645
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 20:55 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Twee minuten per jaar is voldoende en de rest van het jaar denken we er niet meer aan. Tevens hoe kun je zonder kennis wel je dankbaarheid tonen. In dat geval kun je net zo goed herdenken dat de Duitsers de oorlog hebben verloren.
Twee minuten per jaar terugdenken aan zo'n zwarte periode, en de rest van het jaar naar de toekomst kijken, daar is in mijn ogen helemaal niets mis mee.
En tja als jij denkt dat ik geen kennis heb van WW II..... gelukkig weet ik wel beter....

woensdag 4 mei 2005 @ 21:06:07 #11
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26736780
quote:
Twee minuten per jaar terugdenken aan zo'n zwarte periode, en de rest van het jaar naar de toekomst kijken, daar is in mijn ogen helemaal niets mis mee.
Als voor jouw 4 mei de dag is om terug te denken. Waarom zou die dag dan ook de dag moeten zijn dat ik terug denk aan die zwarte periode?
quote:
En tja als jij denkt dat ik geen kennis heb van WW II..... gelukkig weet ik wel beter....
Ik denk dat je Sport kennis groter is.
pi_26737137
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:06 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Als voor jouw 4 mei de dag is om terug te denken. Waarom zou die dag dan ook de dag moeten zijn dat ik terug denk aan die zwarte periode?
[..]

Ik denk dat je Sport kennis groter is.
Ik heb nooit gezegd dat 4 mei de dag moet zijn voor jou om te gedenken, je mag op ieder moment herdenken en gedenken.
En ik praat nu eenmaal liever over sport dan over oorlog, gek he?
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:19:01 #13
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26737172
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:17 schreef Guard het volgende:

En ik praat nu eenmaal liever over sport dan over oorlog, gek he?
Vandaar je sport kennis is groter.
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:20:20 #14
95608 Speth
Rorschach
pi_26737217
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:01 schreef Guard het volgende:

[..]

Iedereen die de oorlog wil herdenken moet dat natuurlijk op zijn eigen manier doen, en voor sommige mensen geldt dat ze dat liever collectief doen op een vast tijdstip, of slechts dank betonen, dat vind ik prima. Zolang je, als je dan pretendeert te herdenken, maar iets hebt om over na te herdenken.
pi_26737385
Ik heb naar de ceremonie en de kranslegging gekeken en daardoor ook 2 minuten stilte gehouden.
Het was een verademing om die grote schare autochtone mensen op de Dam te zien die aan deze plechtigheid deelnamen.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_26737395
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:19 schreef -Angel- het volgende:

[..]

Vandaar je sport kennis is groter.
Je hoeft niet over een onderwerp te spreken om er kennis van te bezitten.....
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:28:09 #17
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26737453
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:26 schreef Guard het volgende:

Je hoeft niet over een onderwerp te spreken om er kennis van te bezitten.....
..... maar het klopt dat ik meer kennis heb over sport dan over WWII.
pi_26737526
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:28 schreef -Angel- het volgende:

[..]

..... maar het klopt dat ik meer kennis heb over sport dan over WWII.
Daar kan ik niet over oordelen, over jouw kennis
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:32:22 #19
95608 Speth
Rorschach
pi_26737561
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:25 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik heb naar de ceremonie en de kranslegging gekeken en daardoor ook 2 minuten stilte gehouden.
Het was een verademing om die grote schare autochtone mensen op de Dam te zien die aan deze plechtigheid deelnamen.
Waarom autochtoon?
pi_26737651
4 Mei en die 2 minuten stilte zijn meer dan historische feitjes herinneren en herdenken, denk daar maar eens over na Speth. Je snapt kennelijk de bedoeling niet helemaal als je verwacht dat iedereen zo'n beetje geschiedenis moet hebben gestudeerd om überhaupt te mogen herdenken. Iedereen mag die 2 minuten invullen op z'n eigen manier, en herdenken wat ie wil. En uit respect voor een ander hou je je gewoon ff 2 minuten rustig als je niks te herinneren hebt of wil herinneren. 2 Minuten stilte zet mensen sowieso aan het denken, ongeacht historische kennis.
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:37:08 #21
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26737714
Gelly, hoe kun je iets herdenken zonder er kennis over te hebben. Het herdenken is dan toch een niets zeggend gebaar geworden. Wat ik eerder al zei, zonder kennis kun je net zo goed herdenken dat Duitsland de oorlog heeft verloren.
pi_26737719
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:25 schreef lionsguy18 het volgende:
Geweldig dat jij als racist begrijpt wat 4 en 5 mei inhouden. Tip voor de volgende keer : ga wat anders doen. We herdenken namelijk ook mensen die hun leven hebben gegeven zodat onze maatschappij niet langer dan 5 jaar onder het juk van malloten als jij heeft moeten lijden.
pi_26737802
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:37 schreef -Angel- het volgende:
Gelly, hoe kun je iets herdenken zonder er kennis over te hebben. Het herdenken is dan toch een niets zeggend gebaar geworden. Wat ik eerder al zei, zonder kennis kun je net zo goed herdenken dat Duitsland de oorlog heeft verloren.
Herdenken, stilstaan. Het is maar net welke invulling jij eraan geeft. We herdenken alle mensen die tijdens de 2e Wereldoorlog en de afgelopen 60 jaar hun leven hebben gegeven voor vrijheid van anderen. Dat lijkt me toch genoeg. Dan hoef je niet eens te weten waar en wanneer dat allemaal is geweest. Ik zie die 2 minuten als respect voor diegenen, en zo vul ik het ook in.
  woensdag 4 mei 2005 @ 21:41:16 #24
95608 Speth
Rorschach
pi_26737868
quote:
Je snapt kennelijk de bedoeling niet helemaal als je verwacht dat iedereen zo'n beetje geschiedenis moet hebben gestudeerd om überhaupt te mogen herdenken.
Niet "mogen", maar "kunnen". Verder mag je met uitleggen wat ik er dan niet aan zou begrijpen, dat doe je namelijk niet echt.
quote:
Iedereen mag die 2 minuten invullen op z'n eigen manier, en herdenken wat ie wil. En uit respect voor een ander hou je je gewoon ff 2 minuten rustig als je niks te herinneren hebt of wil herinneren.
Zeg ik ergens dat je geen 2 minuten stil moet zijn? Als iemand dat een passende manier en een goed moment vindt om te herdenken vind ik dat prima. Ik zeg slechts dat je geen valse pretenties op moet houden bij zoiets verschrikkelijks, en geen onzinnige dingen moet doen om maar te laten zien dat je "herdenkt", zoals sites offline halen.
pi_26737945
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 21:41 schreef Speth het volgende:
Ik zeg slechts dat je geen valse pretenties op moet houden bij zoiets verschrikkelijks, en geen onzinnige dingen moet doen om maar te laten zien dat je "herdenkt", zoals sites offline halen.
Jij legt jouw waardeoordeel op aan het herdenken en hoe mensen dat invullen. Jij noemt het offline halen onzinnig, terwijl je niet eens weet welk motief erachter schuil gaat. Persoonlijk word ik een beetje moe van de "ik herdenk beter dan jij" houding. Dat lijkt me namelijk helemaal niet de bedoeling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')