Oh?quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:00 schreef Chewie het volgende:
[..]Dan is "gouden rijst" ook geen genetisch gemanipuleerd voedsel?
Het antwoord op die vraag kun je vast en zeker wel vinden in een encyclopedie, neem ik aan, of anders via Google.quote:Er gaan geen genen over bij fokken en kruisen?
Het antwoord is uiteraard ja natuurlijk gaan er genen over vandaar dat je kunt spreken van gen-technologie, de bedoeling bij kruistbestuiving is namelijk eigenschappen van 1 gewas over brengen op de ander of om een nieuw gewas te creeren.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:02 schreef Monidique het volgende:
[..]
Oh?
[..]
Het antwoord op die vraag kun je vast en zeker wel vinden in een encyclopedie, neem ik aan, of anders via Google.
Eén deel van je zin klopt, het andere is nogal... vergezocht en gewoon fout, natuurlijk, tenzij jij van mening bent dat jij en ik ook produkten zijn van gen-technologie. In dat geval heb je het nog steeds fout, maar dan weet ik tenminste wel wat je nou bedoelt.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:08 schreef Chewie het volgende:
[..]
Het antwoord is uiteraard ja natuurlijk gaan er genen over vandaar dat je kunt spreken van gen-technologie, de bedoeling bij kruistbestuiving is namelijk eigenschappen van 1 gewas over brengen op de ander of om een nieuw gewas te creeren.
Kom verlicht mij dan eensquote:Op woensdag 11 mei 2005 13:13 schreef Monidique het volgende:
[..]
Eén deel van je zin klopt, het andere is nogal... vergezocht en gewoon fout, natuurlijk, tenzij jij van mening bent dat jij en ik ook produkten zijn van gen-technologie. In dat geval heb je het nog steeds fout, maar dan weet ik tenminste wel wat je nou bedoelt.
Dat lijkt mij vrij simpel, er kwam geen technologie aan te pas toen men duizenden jaren geleden dit soort kruiste met dat soort. Ook je stelling dat zodra er genen worden uitgewisseld, er sprake is van gen-technologie, lijkt mij vrij apart, ik kan 'm althans niet plaatsen, tenzij, zoals ik zei, je vindt dat wij ook produkten zijn van gen-technologie.quote:
Pardon? de gereedschappen uit die tijd zijn zeker wel technologie alleen zullen wij dit nu anders zien.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:18 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat lijkt mij vrij simpel, er kwam geen technologie aan te pas toen men duizenden jaren geleden dit soort kruiste met dat soort.
Die was een beetje kort door de bocht, het gaat natuurlijk om genen uitwisseling tussen verschillende soorten.quote:Ook je stelling dat zodra er genen worden uitgewisseld, er sprake is van gen-technologie, lijkt mij vrij apart, ik kan 'm althans niet plaatsen, tenzij, zoals ik zei, je vindt dat wij ook produkten zijn van gen-technologie.
Ah, dus een mes en een zeis zijn gen-technieken? Nou ja, kijk, dan weet ik tenminste wat jij bedoelt en, ja, als jij dat gen-technologie vindt, dan mag je dat vanzelfsprekend vinden. Een vrij land, niet waar? Ik ben het er in ieder geval niet mee eens.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:22 schreef Chewie het volgende:
[..]
Pardon? de gereedschappen uit die tijd zijn zeker wel technologie alleen zullen wij dit nu anders zien.
Inderdaad. Over vijftig jaar zullen ze zich verbazen dat we nog lopen te klooien met enzymen e.d. en niet gewoon rechtstreeks de allelen eruit knippen en ergens anders erin plakken. Dan zal de huidige genetische modificatie ook niet als echte genetische modificatie gezien worden.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:22 schreef Lemmeb het volgende:
De term "technologie" is relatief. Wat vandaag nog technologie heet, is morgen de normaalste zaak van de wereld.
Maar kom dan eens met voorbeelden waar het gigantisch mis is gegaan i.p.v. dit niet terzake doend huilverhaaltje. Dat verhaal over Mao slaat in dit onderwerp natuurlijk al helemaal nergens op.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:39 schreef CANARIS het volgende:
Ik zie kruisbestuiving als 1 van de meest basale gen-tech
aha , die hebryde laat je mij zien.
Vader Zonnebloem. moeder Rat ? zoiets?
Vader Mais , moeder strontvlieg?
Vader Akelei, moeder pestvirus?
Vader walvis, moeder Inktvis?
Zijn dat de basale gen-technieken die je als vergelijking wilt horen?
Misschien dat je nu eindelijk begrijpt waaroim men over frankensteinsche techniek praat.
ER worden dingen bijelkaar gezet die op natuurlijk wize nooit bijelkaar zouden kunnen komen.
Een beetje alsof je de giftige pad naar australie brengt de rood baars naar de victoria meren, de mazellen naar de Indianen of brulkikker naar europa. Alleen zijn de consequenties en eventuele gevaren bij mislukkingen veelvoudig hoger.
Mao had ook zo´n goed idee.
Er heerste hongersnood in China en inplaats dat men de oorzaak zocht en oplosste (wat ook hier weer niet wordt gedaan) kwam mao met het geweldige idee alle graanetende vogels te doden, want dat waren brooddieven ( in waarste zin van het woord)
Lullig alleen dat de meeste graan etende vogels ook insekten eten.
Bgerijp je ongeveer waar dit naar toe gaat , ofwel wat er daarop volgend in China is gebeurd.
De oogst viel andere kanten uit omdat er een ware insektenplaag was.. Vele insekten die hun eieren weer in menselijk voedsel legden . Afgezien nog van het genot geen vogels meer te hebben , maar daarvoor in de plaats een insektenplaag.
Equilibrium is het toverwoord
En als nu blijkt dat een "bestandsdeel" van de kopluis een positief effect heeft op het graan?quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:05 schreef CANARIS het volgende:
Blijkbaar heb je geen problemen met het kruisen van verschillende graansoorten?
nee , maar wel met het kruizen van een graansoort met een kopluis.
Niet in deze discussie iigquote:Dat verhaal van MAO slaat nergens op?
Wat hebben graanetende vogels te maken met gen-tech? Totaal niks lijkt me, toont alleen de stompzinnigheid van Mao aan.quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:13 schreef CANARIS het volgende:
Niet in deze discussie iig
Natuurlijk wel man. Het is de basis van de negatiefe houding tenopzichte van de genmaipulatie.
Neem jouw kopluis.
Dat ene gen van de kopluis zorgt ervoor dat mais niet meer bevallen kan worden door het minstravitis bacterie.
Prachtig , want dat zorgt ervoor dat er 20% meer mais kan worden geoogst.
Alleen lullig dat dit bacterie en sap uitscheidt , wat door luizen wordt geten en deze luizen zijn weer de hoodvoedsel bron van verschillende insekten waarvan er 1 de hoofdvoedsel producent voor de kortoorige rode vleermuis is.
Kopluis in Mais, is een uitgestorven vleermuis.
Daar gaat het mij om
Daarom mijn Mao verhaal.
Overigens zijn dat allemaal verzonnen dieren en bacterien , maar de strekking komt overeen met wat de meeste als het gevaar van de gentechniek zien.
Ik persoonlijk maak mij minder druk om de volksgezondheids argumenten die ik ook vaak hoor.
Welk equilibrium? Er is niet eens een dynamisch equilibrium.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:39 schreef CANARIS het volgende:
Equilibrium is het toverwoord
De enige ecologische ramp in dit verhaal is het "Nederlands" dat jij uitkraamt.quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:13 schreef CANARIS het volgende:
Niet in deze discussie iig
Natuurlijk wel man. Het is de basis van de negatiefe houding tenopzichte van de genmanipulatie.
Neem jouw kopluis.
Dat ene gen van de kopluis zorgt ervoor dat mais niet meer bevallen kan worden door het minstravitis bacterie.
Prachtig , want dat zorgt ervoor dat er 20% meer mais kan worden geoogst.
Alleen lullig dat dit bacterie en sap uitscheidt , wat door luizen wordt geten en deze luizen zijn weer de hoodvoedsel bron van verschillende insekten waarvan er 1 de hoofdvoedsel producent voor de kortoorige rode vleermuis is.
Kopluis in Mais, is een uitgestorven vleermuis.
Daar gaat het mij om
Daarom mijn Mao verhaal.
Wat de meesten van dit onderwerp vinden is niet interessant. De meeste mensen zijn geen wetenschapper.quote:Overigens zijn dat allemaal verzonnen dieren en bacterien , maar de strekking komt overeen met wat de meeste als het gevaar van de gentechniek zien.
quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:47 schreef pberends het volgende:
[..]
Deze mensen zijn te dom om zelfmoord te plegen.
??? Nooit van gehoord?quote:
Le-zen. Er genoeg voedsel, maar niet op de goede plaatsen. In Bangladesh eet men dus voornamelijk rijst. Omdat er geen (betaalbare) groente is. Wat ze nu dus met die Gouden Rijst willen, is om ze die laten verbouwen (zwaar gesubsidieerd, voor de verandering eens niet in de EU), zodat ze zelf de oplossing verbouwen. Wie verliest er nou in dit verhaal?quote:Op donderdag 12 mei 2005 01:22 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
Ondervoeding is puur een economisch en politiek probleem.
Er is genoeg gezond voedsel voor iedereen. Wel kan betere efficientie beter zijn voor het milieu.
Dat zeg ik toch.quote:Op donderdag 12 mei 2005 10:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Le-zen. Er genoeg voedsel, maar niet op de goede plaatsen.
Diegene die het moet subsidieren.quote:Omdat er geen (betaalbare) groente is. Wat ze nu dus met die Gouden Rijst willen, is om ze die laten verbouwen (zwaar gesubsidieerd, voor de verandering eens niet in de EU), zodat ze zelf de oplossing verbouwen. Wie verliest er nou in dit verhaal?
Ja, en dat is een particulier initiatief begrijp ik uit dit verhaal:quote:Op donderdag 12 mei 2005 20:13 schreef hmmmmmmmmm het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch.![]()
[..]
Diegene die het moet subsidieren.
quote:Uit de bron:
Syngenta, de multinational waaraan Potrykus en Beyer hun vinding hebben geschonken op voorwaarde dat zij gratis onder de allerarmste boeren wordt verspreid,
En die gesubsidieerde rijst wordt dan verbouwd in plaats van de rijst die ze nu verbouwen, en wordt als gewone rijst verkocht, voor een vergelijkbare prijs in ieder geval, zodat mensen met hetzelfde budget en voedingsgewoonten erop vooruit gaan.quote:Wat is trouwens het nut van gesubsidieerde rijst gaan verbouwen ipv gesubsidieerde groenten?
Ze kunnnen beiden niet zelf betalen.
Vind ik dus niet.quote:Echt weer zo'n schijnoplossing.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |