abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26882601
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 13:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat was belachelijk ... ik ben voor maar eigenlijk ben ik tegen.
En dat alles om Wouter Bos te plezieren om vervolgens later de onderhandelingen op slot te gooien ... had dan meteen gezegd ik ben voor en ik zet een tankbataljon in, dan had meneer Bos de onderhandelingen stop moeten zetten (of plotseling zijn mening moeten veranderen) dus dat was politiek nog beter ook.

nee Balkenende wilde niet, want hij is een zachtgekookt ei en dit was een mooi excuus
Deze kwestie was natuurlijk niet een punt waarop je hard gaat spelen. Er zijn wel belangrijkere zaken tijdens zo'n formatie.
quote:
en hij heeft wel geweigerd, in de aanloop naar de oorlog vroegen de Britten of de Rotterdam mee wilde doen aan een grote amphibische oefening in Oman oid en dat wilde Balkenende niet want dat leek op voorbereidingen voor de Irak oorlog
Wanneer was dit?
quote:
zoveel nieuws stond er nu ook weer niet in dat rapport.

enige wat er in stond is dat de bondgenoten osn genaaid hebben, Nederlandse politici naief zijn en de militairen nix te verwijten viel. Daaruit zijn toen een aantal belachelijke richtlijnen opgesteld door JPB en co die er voor moeten zorgen dat zij iig nooit hoeven af te treden vanwege een militaire kwestie.
Natuurlijk, veel was al langer bekend. Maar dat rapport was wel politiek bindend.
  Moderator dinsdag 10 mei 2005 @ 14:22:42 #227
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26882811
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 14:15 schreef nikk het volgende:

[..]

Deze kwestie was natuurlijk niet een punt waarop je hard gaat spelen. Er zijn wel belangrijkere zaken tijdens zo'n formatie.
hij hoeft ook niet hard te spelen, hij had ook kunnen zeggen 'nee wij zijn het er niet mee eens' maar meneer moest van twee walletjes eten
quote:
[..]

Wanneer was dit?
weet ik niet, moet ik nazoeken ... marinezaken
quote:
[..]

Natuurlijk, veel was al langer bekend. Maar dat rapport was wel politiek bindend.
voor zover ik weet is er nix bindends aan dat rapport, meer een overzicht van alles wat er gebeurt is ... de politici hebben vervolgens zelf conclusies getrokken die imo de lading niet dekken en de problemen niet kunnen voorkomen mocht de situatie zich in een later stadium weer voordoen.

hij is gewoon een ei ik snap niet dat het zo moeilijk is om toe te geven dat Kok ook wel goede dingen heeft gedaan ... ik ben ook geen fan van de PvdA maar om me daar nu blind op te staren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_26883134
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 14:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

hij hoeft ook niet hard te spelen, hij had ook kunnen zeggen 'nee wij zijn het er niet mee eens' maar meneer moest van twee walletjes eten
Dan begrijp je of weinig van politiek, of je hebt per definitie een gruwelijke hekel aan Balkenende. Je kan niet de PvdA voor het hoofd stoten tijdens een formatie met hetzelfde PvdA.
quote:
voor zover ik weet is er nix bindends aan dat rapport, meer een overzicht van alles wat er gebeurt is ... de politici hebben vervolgens zelf conclusies getrokken die imo de lading niet dekken en de problemen niet kunnen voorkomen mocht de situatie zich in een later stadium weer voordoen.
Het NIOD rapport was een eindrapport. En daar word nu eenmaal enig gewicht aan gehangen. Paars II trad ook niet voor niets af.
quote:
hij is gewoon een ei ik snap niet dat het zo moeilijk is om toe te geven dat Kok ook wel goede dingen heeft gedaan ... ik ben ook geen fan van de PvdA maar om me daar nu blind op te staren
Ik ben het met je eens dat Balkenende een ei is. Maar ik vind het een beetje onzinnig om Kok de credits te geven van de uitzendingen. Als er in Srebenica niets was gebeurd waren nu op dezelfde voet verder gegaan.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 14:41:01 #229
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26883414
balkenende is een ei dat zijn eigen militairen niet in de 'ontploffingszone' zet? goh wat een ei voor een land met 16 miljoen inwoners. prima opgelost. wel meegedaan, dus straks ook usa steun, niet in de frontlinie, fijn! nu hebben we alleen de zaak eric-o om ons op te concentreren. en die is al weg. prima actie dus van onze militairen en regering. win-win. en dat we gezien worden als vredesmissionarissen door andere legers in de wereld zal me fucking worst zijn. sterker nog, het zal straks bewonderd worden.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Moderator dinsdag 10 mei 2005 @ 15:18:31 #230
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26884472
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 14:32 schreef nikk het volgende:

[..]

Dan begrijp je of weinig van politiek, of je hebt per definitie een gruwelijke hekel aan Balkenende. Je kan niet de PvdA voor het hoofd stoten tijdens een formatie met hetzelfde PvdA.
ik heb nix tegen Balkenende, ik zeg alleen dat kok het op dit vlak een stuk beter deed.
ik zie niet in waarom het CDA zijn standpunt mbt Irak per se moest veranderen om de pvda niet voor het hoofd te stoten.
quote:
[..]

Het NIOD rapport was een eindrapport. En daar word nu eenmaal enig gewicht aan gehangen. Paars II trad ook niet voor niets af.
paars had nooit af moeten treden vanwege het NIOD rapport, er stond nix in wat nog niet via officiele bronnen bekend was en het is al helemaal niet bindend.

Paars 2 trad af omdat de verkiezingen een week later waren en de PvdA stemmen probeerde te winnen door zogenaamd verantwoordelijk te doen
quote:
[..]

Ik ben het met je eens dat Balkenende een ei is. Maar ik vind het een beetje onzinnig om Kok de credits te geven van de uitzendingen. Als er in Srebenica niets was gebeurd waren nu op dezelfde voet verder gegaan.
daar geloof ik helemaal nix van, totaal niet

Kok verdiend hier de credits gewoon omdat hij het wat dit betreft gewoon beter deed itt Balkenende. Dat kun je op Srebrenica afschuiven maar als je goed kijkt is dit ook niet eerlijk want wederom zijn er troepen uitgestuurd met te licht materiaal, wederom hadden ze geen luchtsteun ... de missie is nota bene met 30% gegroeid omdat er gewoon te weinig spullen zijn meegestuurd.

als Srebrenica een uitgangspunt is voor Balkenende zijn uitzend beleid dan heeft hij er belachelijk weinig van geleerd
  Moderator dinsdag 10 mei 2005 @ 15:24:53 #231
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26884611
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 14:41 schreef zoalshetis het volgende:
balkenende is een ei dat zijn eigen militairen niet in de 'ontploffingszone' zet? goh wat een ei voor een land met 16 miljoen inwoners. prima opgelost. wel meegedaan, dus straks ook usa steun, niet in de frontlinie, fijn!
ja leg me anders woorden in de mond

Balkenendie is een ei omdat hij voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten.
Wel trots zijn dat we in Irak zijn geweest maar geen gevaar willen lopen of geld willen uitgeven ... blijf dan gvd thuis
quote:
nu hebben we alleen de zaak eric-o om ons op te concentreren. en die is al weg.
voorlopig is die zaak nog niet afgelopen vrees ik, OM zal wel in cassatie gaan en dan wil Eric O. (hoop ik) ook nog wel een schadevergoeding hebben
quote:
prima actie dus van onze militairen en regering. win-win. en dat we gezien worden als vredesmissionarissen door andere legers in de wereld zal me fucking worst zijn. sterker nog, het zal straks bewonderd worden.
ja win-win behalve dat er 2 doden en een dozijn gewonden zijn gevallen mede dankzij het feit dat we zo nodig mee moesten doen maar vooral geen geld aan pantservoertuigen wilden verspillen om maar wat te noemen.

en dan hebben we nog heel erg veel geluk gehad.

en dat we door anderen gezien worden als 'vredesmissionarissen' heb ik niet gezegd, dit geld voor de Zweden die wel alles uit de kast trekken voor een vredesmissie (itt tot de heer Balkenende) Nederland wordt gezien als een land met mooie spullen en bar weinig wilskracht.

en daar baal ik toch wel van aangezien die wilskracht er wel degenlijk is binnen de krijgsmacht, of het nu om vredesmissies, humanitaire missies of oorlogsmissies gaat.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 15:29:29 #232
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26884736
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 15:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja leg me anders woorden in de mond

Balkenendie is een ei omdat hij voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten.
Wel trots zijn dat we in Irak zijn geweest maar geen gevaar willen lopen of geld willen uitgeven ... blijf dan gvd thuis
[..]

voorlopig is die zaak nog niet afgelopen vrees ik, OM zal wel in cassatie gaan en dan wil Eric O. (hoop ik) ook nog wel een schadevergoeding hebben
[..]

ja win-win behalve dat er 2 doden en een dozijn gewonden zijn gevallen mede dankzij het feit dat we zo nodig mee moesten doen maar vooral geen geld aan pantservoertuigen wilden verspillen om maar wat te noemen.

en dan hebben we nog heel erg veel geluk gehad.

en dat we door anderen gezien worden als 'vredesmissionarissen' heb ik niet gezegd, dit geld voor de Zweden die wel alles uit de kast trekken voor een vredesmissie (itt tot de heer Balkenende) Nederland wordt gezien als een land met mooie spullen en bar weinig wilskracht.

en daar baal ik toch wel van aangezien die wilskracht er wel degenlijk is binnen de krijgsmacht, of het nu om vredesmissies, humanitaire missies of oorlogsmissies gaat.
ik geef grif toe dat ik de finesses en details van de uitzending niet goed ken. wat mij als humanist tegen de borst stuit, is dat militairen meer 'actie' willen om toch internationaal als vol aangezien te worden. dat heeft niks met mazzel te maken maar met de manier waarmee je optreedt in een land. en ik vind dat balkenende en de regering daar prima zorg voor hebben gedragen.
  Moderator dinsdag 10 mei 2005 @ 15:35:22 #233
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26884879
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 15:29 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik geef grif toe dat ik de finesses en details van de uitzending niet goed ken. wat mij als humanist tegen de borst stuit, is dat militairen meer 'actie' willen om toch internationaal als vol aangezien te worden. dat heeft niks met mazzel te maken maar met de manier waarmee je optreedt in een land. en ik vind dat balkenende en de regering daar prima zorg voor hebben gedragen.
dat meer actie willen kun je gerust met een korreltje zout nemen ... men wil serieus genomen worden door de regering. Als de detachementscommandant zegt 'leuke missie maar ik wil wel mortieropsporingsradars mee' dan moeten die dingen gewoon mee en niet pas opgestuurd worden nadat er een granaat op een haar na een van de slaapvertrekken heeft gemist bijvoorbeeld.

en ja daar komt vrijwel automatisch meer actie bij kijken maar daar is men voor opgeleid, door iedere keer de veiligste plek uit te zoeken geef je de militairen het gevoel dat ze een stel heikneuters zijn met onvoldoende training die niet vertrouwd kunnen worden als het erom gaat spannen.
pi_26884946
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 15:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik heb nix tegen Balkenende, ik zeg alleen dat kok het op dit vlak een stuk beter deed.
ik zie niet in waarom het CDA zijn standpunt mbt Irak per se moest veranderen om de pvda niet voor het hoofd te stoten.
En ik ben van mening dat het niets met de personen Kok of Balkenende te maken heeft. Sowieso kan in Nederland niet 1 persoon in de vorm van een MP de keuze maken voor wel of niet sturen van militairen.
quote:
paars had nooit af moeten treden vanwege het NIOD rapport, er stond nix in wat nog niet via officiele bronnen bekend was en het is al helemaal niet bindend.

Paars 2 trad af omdat de verkiezingen een week later waren en de PvdA stemmen probeerde te winnen door zogenaamd verantwoordelijk te doen
Paars 2 is afgetreden vanwege het NIOD rapport. Of er andere motieven waren is speculeren, hoewel het natuurlijk wel meespeelde dat de regeringsperiode er sowieso opzat (nog 2 maanden geloof ik). Overigens was het NIOD rapport wel degelijk van belang voor de politiek aangezien het om een eindrapport ging. Politieke beslissingen worden gemaakt op basis van dit soort rapporten.
quote:
daar geloof ik helemaal nix van, totaal niet

Kok verdiend hier de credits gewoon omdat hij het wat dit betreft gewoon beter deed itt Balkenende. Dat kun je op Srebrenica afschuiven maar als je goed kijkt is dit ook niet eerlijk want wederom zijn er troepen uitgestuurd met te licht materiaal, wederom hadden ze geen luchtsteun ... de missie is nota bene met 30% gegroeid omdat er gewoon te weinig spullen zijn meegestuurd.
En ik denk dat je jezelf voor de gek houd. Kok had nu niet anders gereageerd dan Balkenende.
quote:
als Srebrenica een uitgangspunt is voor Balkenende zijn uitzend beleid dan heeft hij er belachelijk weinig van geleerd
Dat is niet helemaal waar. De procedure voorafgaand aan het sturen van militairen is een stuk zorgvuldiger. Voor de rest is de politiek altijd afhankelijk van de Defensie-top.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 15:40:31 #235
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26885012
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 15:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat meer actie willen kun je gerust met een korreltje zout nemen ... men wil serieus genomen worden door de regering. Als de detachementscommandant zegt 'leuke missie maar ik wil wel mortieropsporingsradars mee' dan moeten die dingen gewoon mee en niet pas opgestuurd worden nadat er een granaat op een haar na een van de slaapvertrekken heeft gemist bijvoorbeeld.

en ja daar komt vrijwel automatisch meer actie bij kijken maar daar is men voor opgeleid, door iedere keer de veiligste plek uit te zoeken geef je de militairen het gevoel dat ze een stel heikneuters zijn met onvoldoende training die niet vertrouwd kunnen worden als het erom gaat spannen.
misschien meten we dan als klein landje maar eens goed gaan bekijken wat we wel goed kunnen ten tijde van bondgenootschap.
  Moderator dinsdag 10 mei 2005 @ 20:21:46 #236
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26893047
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 15:37 schreef nikk het volgende:

[..]

En ik ben van mening dat het niets met de personen Kok of Balkenende te maken heeft. Sowieso kan in Nederland niet 1 persoon in de vorm van een MP de keuze maken voor wel of niet sturen van militairen.
ja ik heb het eigenlijk over het verschil tussen de kabinetten van Kok en Balkenende niet de twee figuren apart
quote:
[..]

Paars 2 is afgetreden vanwege het NIOD rapport. Of er andere motieven waren is speculeren, hoewel het natuurlijk wel meespeelde dat de regeringsperiode er sowieso opzat (nog 2 maanden geloof ik). Overigens was het NIOD rapport wel degelijk van belang voor de politiek aangezien het om een eindrapport ging. Politieke beslissingen worden gemaakt op basis van dit soort rapporten.
ja hoe dan ook, het niod rapport had wat mij betreft geen reden moeten zijn om af te treden, er stond gewoonweg niet genoeg belastende (of nieuwe) informatie in behalve dat er een aantal geruchten die door de media zijn verspreid (pepermuntjes op mijnenvelden, pantservoertuigen die burgers doodrijden) stevig ontkracht worden.

Het NIOD documenteerd het militair optreden van de krijgsmacht, het is een soort legermuseum maar dan op papier de politieke besluitvorming wordt nauwelijks meegenomen
quote:
[..]

En ik denk dat je jezelf voor de gek houd. Kok had nu niet anders gereageerd dan Balkenende.
dat is onzin want met KFOR (tanks, howitzers) en UNMEE (apache's vanaf het begin en niet nadat er iemand is omgekomen) heeft Kok juist ervoor gezorgd dat er wel zwaarder materiaal meeging ... lijkt me heel erg vreemd als dan aan de hand van het NIOD rapport waar aangegeven wordt dat er o.m. te weinig zware wapens zijn meegestuurd ineens terugstapt op allerhande lichte opties

lijkt me een vreemde gang van zaken bovendien ben ik van mening dat paars wel mee zou hebben gedaan aan de oorlog tegen Saddam maar dat is koffiedik kijken
quote:
[..]

Dat is niet helemaal waar. De procedure voorafgaand aan het sturen van militairen is een stuk zorgvuldiger. Voor de rest is de politiek altijd afhankelijk van de Defensie-top.
hoezo het is niet waar?

het NIOD rapport geeft aan dat het uitblijven van luchtsteun aan de ellenlange procedures om luchtsteun bij de bondgenoten aan te vragen.
Zowel ISAF als SFIR gingen gewoon verder met luchtsteun bij de bondgenoten te vragen. Britse Tornado's in Irak en Nederlandse (en noorse en deense) F16's in een europees (o.m. Nederlands) verband onder bevel van de Fransen die onder bevel van de Amerikanen stonden

het NIOD zegt dat er niet genoeg zware wapens aanwezig waren, het NIOD zegt dat de eigen troepen te weinig in staat waren om zelfstandig te opereren omdat ze verspreid zaten etc. etc. etc. van die conclusies is helemaal nix terug te vinden in de huidige missies, het is feitelijk 10 jaar terug in de tijd naar missies als Libanon en Cambodja zonder de vooruitgang die paars heeft gemaakt aan de hand van de lessons learned van Srebrenica.

en hoe is de politieke top precies afhankelijk van de defensie top?
als de politiek zegt 'doe dit' dan zegt defensie 'dat kan niet' waarop de politiek antwoord 'zoek het maar uit maar je gaat toch'
  Moderator dinsdag 10 mei 2005 @ 20:26:19 #237
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26893238
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 15:40 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

misschien meten we dan als klein landje maar eens goed gaan bekijken wat we wel goed kunnen ten tijde van bondgenootschap.
we moeten als klein landje gewoon geen 10 missies tegelijk uitvoeren maar ons concentreren op 1 missie en daar 2000+ manschappen voor inzetten met alles erop en eraan ipv 400 hier, 150 daar, 1 daar en 1000 daar.

kijk naar de Apache's die gingen niet naar Irak want het was te duur ondanks dat de commandant van het eerste detachement er om gevraagd had. nee de Apache's konden onze grondtroepen niet ondersteunen want die gingen naar Kabul andermans grondtroepen ondersteunen totdat er aanslagen gepleegd werden op Nederlanders in Irak en toen kon het ineens wel waardoor er nog maar nauwelijks met die dingen geoefend kon worden in Nederland en het toch al leeggeroofde squadron helemaal uitgeput is geraakt.

gewoon 1 grote uitzending met alle beschikbare middelen per keer, niet meer zeuren met 1 bataljon hier en 1 daar want dat werkt niet
  dinsdag 10 mei 2005 @ 22:40:20 #238
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26897725
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 20:26 schreef sp3c het volgende:

[..]

we moeten als klein landje gewoon geen 10 missies tegelijk uitvoeren maar ons concentreren op 1 missie en daar 2000+ manschappen voor inzetten met alles erop en eraan ipv 400 hier, 150 daar, 1 daar en 1000 daar.

kijk naar de Apache's die gingen niet naar Irak want het was te duur ondanks dat de commandant van het eerste detachement er om gevraagd had. nee de Apache's konden onze grondtroepen niet ondersteunen want die gingen naar Kabul andermans grondtroepen ondersteunen totdat er aanslagen gepleegd werden op Nederlanders in Irak en toen kon het ineens wel waardoor er nog maar nauwelijks met die dingen geoefend kon worden in Nederland en het toch al leeggeroofde squadron helemaal uitgeput is geraakt.

gewoon 1 grote uitzending met alle beschikbare middelen per keer, niet meer zeuren met 1 bataljon hier en 1 daar want dat werkt niet
is het niet zo dat nederland misschien beter een exccelent-group warfare kan gaan voeren? dus juist met een man of 12 supermannen ipv 2000+ zandhappers? ook gezien de vijand waar tegen ze vechten? is ook wat makkelijker om later geen gezeik met de overheid te krijgen, zo'n hechte groep.
  Moderator dinsdag 10 mei 2005 @ 23:14:19 #239
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26898976
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 22:40 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

is het niet zo dat nederland misschien beter een exccelent-group warfare kan gaan voeren? dus juist met een man of 12 supermannen ipv 2000+ zandhappers? ook gezien de vijand waar tegen ze vechten? is ook wat makkelijker om later geen gezeik met de overheid te krijgen, zo'n hechte groep.
met 12 man kun je nix

we hebben het overigens niet over 2000+ zandhappers maar zeg 200 technici, een handvol piloten, stuk of 10 helikopters (transport & gevechts), een paar jachtvliegtuigen, detachementen vol commando's, luchtdoelartilleristen met luchtdoelartillerie (of stingers), artilleristen met artillerie, genisten met geniespullen en voertuigen, ziekenbroeders, verbindelaren met super hightech coole shit die niemand snapt, truckers met trucks en tankers met tanks ... en een bataljon zandhazen.
en als het dan nog niet goed is dan doen we die 12 supermannen er ook bij

gewoon iets compleets, zodat je in je toegewezen gebied volledig zelfstandig kan opereren zonder dat jan en alleman om hulp gevraagd moet worden als er iets is
  dinsdag 10 mei 2005 @ 23:54:44 #240
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_26900253
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 20:26 schreef sp3c het volgende:

[..]

Dat levert gelijk het voordeel op dat Luchtmobiel niet had in Bosnië: je levert een compleet gevechtsklaar en zelf supporting legertje. Luchtmobiel werd op pad gestuurd naar een gebied waar al te weinig troepen waren. Uit de aard van de eenheid waren die lichtbewapend, en daarbij ontdaan van de enige "zware" wapens die ze hadden: de snelvuurkanonnen op de YPR (wegens te oorlogszuchtig). Toen ze op pad gingen naar Srebrenica kwam vanuit de VN nog het dringende verzoek (lees: een aanwijzing) om de 3 vliegvelden bij Tuzla (Tuzla AB is in werkelijkheid niet één, maar 3 kleinere velden) ook nog even te bewaken, wat ze nog meer mankracht kostte.
De Scandinaviers deden minder flauw over hun manschappen. Die namen wel wielvoertuigen mee, maar dan voorzien van zware anti-tank kanonnen. Daarnaast werd er een flinke hoeveelheid Leopards meegenomen, die ook daadwerkelijk gebruik mochten maken van het kanon.

Een complete gevechtseenheideenheid (logistiek, gevechtstroepen en zware ondersteuning, zowel op de grond als in de lucht) laat zich veel minder makkelijk inpakken. Je kunt dan weliswaar op veel minder missies tegelijk gaan, maar daar waar je wel meedoet maak je tenminste nog een verschil. De luchtoperaties boven Bosnië en vooral later boven Kosovo, en de reacties van de Amerikanen (en in mindere mate ook van de Britten), spreken wat dat betreft boekdelen. Nederland deed mee op alle fronten: luchttransport, tankvliegtuigen, en gevechtstoestellen. We hadden gevechtsleiders in de AWACS en op radarsites op de grond (vlak voor Kosovo zijn die laatsten om andere redenen teruggetrokken overigens), en Nederlanders deden heel veel werk in de planningscel. Nederland voerde het commando over de NL/BE DATF en een Nederlander vertegenwoordigde de EPAF (Europese F-16 landen) bij de dagelijkse briefings en debriefings. Daar heeft Nederland punten gescoord door een totaal pakket te leveren, waar bijna alle andere Europese NAVO-landen dat niet konden (laat staan mochten). De laatste missie waar Nederland wat in de melk te brokkelen had en waar de rest zijn vingers niet aan durfde branden (maar die achteraf een eitje was) was UNMEE. Daar gingen we wel met een volledige club op pad (al werden de D-Apaches, die toen zo nieuw waren dat nog niemand in de wereld er operationeel mee op pad geweest was, veilig bij de Fransen in Djibouti geparkeerd), en had Nederland de leiding.

Sindsdien (en toevallig(?) is dat sinds Balkenende) hebben we alleen nog maar kruimels gepikt. Een paar F-16s naar Afghanistan, de Apaches verspreid over de wereld, maar geen één meer operationeel in eigen land. Wat militairen in Afghanistan, een onbewapende boot naar Liberia. Een paar lichtingen (lichtbewapend) in één van de rustigste provincies van Irak ("Ja, maar wel aan de grens, met smokkelaars!" ). Nederland moet eens wat minder laf aanpakken, en weer eens fatsoenlijk meedoen. Fuck de kneuzen die beginnen te piepen over terugtrekken als er een dode valt. Doe eens daadkrachtig, en laat je tanden zien. Tanden. Meervoud dus. Niet die een of twee tanden die we nu laten zien, maar een compleet sterk gebit, dat nog kan bijten ook, en niet gelijk de muilkorf aangemeten krijgt van een overijverige carrière-eikel bij het OM die door de SCH's van dit land word opgejut om stomme acties uit te voeren zoals bij Eric O.

En als Nederland dan ook nog eens durft te investeren in slagkracht, in plaats van laf te bezuinigen (en dat in tijden die internationaal nogal onzeker zijn...), dan gaat het misschien nog wel eens de goeie kant op. Want dat vind ik nog het grootste schandaal: de Koude Oorlog met haar status quo is over, onzekere tijden beginnen, en Nederland pleurt meer dan de helft van haar leger in de vuilnisbak. En dat terwijl de wereld nog niet zo gevaarlijk is geweest als de laatste 15 jaar...
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 10 mei 2005 @ 23:56:31 #241
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_26900298
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 23:14 schreef sp3c het volgende:

[..]

met 12 man kun je nix

we hebben het overigens niet over 2000+ zandhappers maar zeg 200 technici, een handvol piloten, stuk of 10 helikopters (transport & gevechts), een paar jachtvliegtuigen, detachementen vol commando's, luchtdoelartilleristen met luchtdoelartillerie (of stingers), artilleristen met artillerie, genisten met geniespullen en voertuigen, ziekenbroeders, verbindelaren met super hightech coole shit die niemand snapt, truckers met trucks en tankers met tanks ... en een bataljon zandhazen.

gewoon iets compleets, zodat je in je toegewezen gebied volledig zelfstandig kan opereren zonder dat jan en alleman om hulp gevraagd moet worden als er iets is
Je vergeet de enorme logistiek. Om één man aan het front te kunnen laten vechten heb je er een veelvoud van nodig in de "backoffice". Voorraden, transport, verzorging, you name it.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 10 mei 2005 @ 23:57:48 #242
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26900327
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 23:14 schreef sp3c het volgende:

[..]

met 12 man kun je nix

zoals je leest weet ik gedetailleerd te weinig, en was het idd een vraag. zoals ook mooi verder omschreven is in een na bovenstaande, geloof ik jullie op je kundigheid in deze.
  Moderator woensdag 11 mei 2005 @ 00:27:03 #243
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26901066
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 23:54 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Dat levert gelijk het voordeel op dat Luchtmobiel niet had in Bosnië: je levert een compleet gevechtsklaar en zelf supporting legertje. Luchtmobiel werd op pad gestuurd naar een gebied waar al te weinig troepen waren. Uit de aard van de eenheid waren die lichtbewapend, en daarbij ontdaan van de enige "zware" wapens die ze hadden: de snelvuurkanonnen op de YPR (wegens te oorlogszuchtig). Toen ze op pad gingen naar Srebrenica kwam vanuit de VN nog het dringende verzoek (lees: een aanwijzing) om de 3 vliegvelden bij Tuzla (Tuzla AB is in werkelijkheid niet één, maar 3 kleinere velden) ook nog even te bewaken, wat ze nog meer mankracht kostte.
De Scandinaviers deden minder flauw over hun manschappen. Die namen wel wielvoertuigen mee, maar dan voorzien van zware anti-tank kanonnen. Daarnaast werd er een flinke hoeveelheid Leopards meegenomen, die ook daadwerkelijk gebruik mochten maken van het kanon.

Een complete gevechtseenheideenheid (logistiek, gevechtstroepen en zware ondersteuning, zowel op de grond als in de lucht) laat zich veel minder makkelijk inpakken. Je kunt dan weliswaar op veel minder missies tegelijk gaan, maar daar waar je wel meedoet maak je tenminste nog een verschil. De luchtoperaties boven Bosnië en vooral later boven Kosovo, en de reacties van de Amerikanen (en in mindere mate ook van de Britten), spreken wat dat betreft boekdelen. Nederland deed mee op alle fronten: luchttransport, tankvliegtuigen, en gevechtstoestellen. We hadden gevechtsleiders in de AWACS en op radarsites op de grond (vlak voor Kosovo zijn die laatsten om andere redenen teruggetrokken overigens), en Nederlanders deden heel veel werk in de planningscel. Nederland voerde het commando over de NL/BE DATF en een Nederlander vertegenwoordigde de EPAF (Europese F-16 landen) bij de dagelijkse briefings en debriefings. Daar heeft Nederland punten gescoord door een totaal pakket te leveren, waar bijna alle andere Europese NAVO-landen dat niet konden (laat staan mochten). De laatste missie waar Nederland wat in de melk te brokkelen had en waar de rest zijn vingers niet aan durfde branden (maar die achteraf een eitje was) was UNMEE. Daar gingen we wel met een volledige club op pad (al werden de D-Apaches, die toen zo nieuw waren dat nog niemand in de wereld er operationeel mee op pad geweest was, veilig bij de Fransen in Djibouti geparkeerd), en had Nederland de leiding.

Sindsdien (en toevallig(?) is dat sinds Balkenende) hebben we alleen nog maar kruimels gepikt. Een paar F-16s naar Afghanistan, de Apaches verspreid over de wereld, maar geen één meer operationeel in eigen land. Wat militairen in Afghanistan, een onbewapende boot naar Liberia. Een paar lichtingen (lichtbewapend) in één van de rustigste provincies van Irak ("Ja, maar wel aan de grens, met smokkelaars!" ). Nederland moet eens wat minder laf aanpakken, en weer eens fatsoenlijk meedoen. Fuck de kneuzen die beginnen te piepen over terugtrekken als er een dode valt. Doe eens daadkrachtig, en laat je tanden zien. Tanden. Meervoud dus. Niet die een of twee tanden die we nu laten zien, maar een compleet sterk gebit, dat nog kan bijten ook, en niet gelijk de muilkorf aangemeten krijgt van een overijverige carrière-eikel bij het OM die door de SCH's van dit land word opgejut om stomme acties uit te voeren zoals bij Eric O.

En als Nederland dan ook nog eens durft te investeren in slagkracht, in plaats van laf te bezuinigen (en dat in tijden die internationaal nogal onzeker zijn...), dan gaat het misschien nog wel eens de goeie kant op. Want dat vind ik nog het grootste schandaal: de Koude Oorlog met haar status quo is over, onzekere tijden beginnen, en Nederland pleurt meer dan de helft van haar leger in de vuilnisbak. En dat terwijl de wereld nog niet zo gevaarlijk is geweest als de laatste 15 jaar...
wat hij zegt

De missie is in Eritrea is een goed voorbeeld van wat ik probeer te zeggen, daar werd wel gewoon het hele spectrum die kant uit gestuurd, een bataljon mariniers, hrms Rotterdam met wat helicopters en een handvol Apache's

Dit is een missie waar de mariniers trots op zijn ondanks dat er achteraf uberhaupt geen schietincidenten zijn geweest (ja 1 maar daar zijn de details nooit echt duidelijk van geworden) want hier heeft Nederland zijn militairen serieus genomen en verantwoording gegeven voor een gevaarlijke maar belangrijke missie en ze kregen alles mee wat ze wilden.

dat is goed de missie in Irak had ook zo uitgevoerd kunnen worden maar daarbij is allerhande materiaal achteraf ernaar toe gestuurd met alle logistieke problemen van dien ... en dit zou door Srebrenica komen?

dit kabinet zit gewoon graag voor een dubbeltje op de eerste rij ... dit geld niet enkel voor defensie trouwens
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:56:35 #244
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26916470
11 Mei 2005 15:33
OM niet in cassatie in zaak-Eric O.
HILVERSUM Het Openbaar Ministerie gaat niet in cassatie in de zaak tegen de marinier Eric O. Volgens het OM is hij schuldig aan de dood van een Irakees, toen O. tijdens een plundering schoten afvuurde. Justitie verloor de rechtszaak vorige week in hoger beroep.

Het hof in Arnhem achtte niet bewezen dat de 44-jarige O. in strijd met de geweldsinstructies had gehandeld.

De marinier, die nu definitief een vrij man is, zei na de vrijspraak te denken aan een schadeclaim. Hij vindt dat hij naamschade heeft opgelopen en onterecht als proefkonijn is gebruikt in een politiek-juridisch steekspel.

tt

fijn voor erik. nu kijken of ie genoegdoening kan krijgen voor deze persoonsgerichte blunder.
  woensdag 11 mei 2005 @ 16:29:27 #245
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_26917680
Mooi nieuws voor hem en de hele krijgsmacht, het is te hopen dat het OM in toekomstige zaken beter werk doet en misschien wat terughoudender naar de media is
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 11 mei 2005 @ 16:33:11 #246
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26917800
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 16:29 schreef nixxx het volgende:
Mooi nieuws voor hem en de hele krijgsmacht, het is te hopen dat het OM in toekomstige zaken beter werk doet en misschien wat terughoudender naar de media is
er mogen van mij best ook wat koppen rollen bij het om. en een paar ton op het salaris inhouden, het blijft geen kermis voor incompetenten. .

[ Bericht 1% gewijzigd door zoalshetis op 11-05-2005 16:43:41 ]
  Moderator woensdag 11 mei 2005 @ 16:43:17 #247
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_26918144
goede zaak

nu nog schadevergoeding eisen en dan kan hij in Augustus mee naar Afghanistan
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:05:15 #248
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_26918820
* RonaldV wacht met smart op een reactie van SCH
- Privacy Matters
  woensdag 11 mei 2005 @ 17:08:39 #249
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26918921
ik helemaal niet, flauw getroll elke keer.
pi_26921313
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 17:05 schreef RonaldV het volgende:
* RonaldV wacht met smart op een reactie van SCH
Wat wil je weten?

Geen cassatie, de zaak is afgelopen dus jullie zullen wel blij zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')