die leipe kAmPeRtSjiE flAv0ur druuuuipt er werkelijk van af.....
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sinds de geboorte van de Mercedes SL in 1957 zijn er al vier generaties van deze sportieve Benz uitgebracht en de vijfde maakt zijn opwachting in september tijdens de IAA in Frankfurt, de grootste autotentoonstelling ter wereld.
De letters SL staan voor "Sport und Leicht", iets dat zeker voor de eerste generatie geldt, maar kenners geven aan dat, gezien de steeds verder toenemende afmetingen en massa van het model, de betekenis van SL veranderd zou kunnen worden in "Schwer und Luxeriös" hetgeen niet helemaal ontkend kan worden. Met de laatste generatie laten de mannen uit Stuttgart zien dat de sportiviteit weer helemaal terug is in de SL. Dat de auto met zijn massa van ruim 1800 kilogram niet helemaal de L in zijn naam eer aan doet zij hen vergeven......................
Dynamische uitstraling
Van welke kant je de auto ook bekijkt, in open of gesloten toestand is, hij klopt van alle kanten. Strakke, ronde lijnen geven de auto een krachtige en dynamische uitstraling. Door de dubbele, in elkaar overvloeiende, ronde koplampen komen de familietrekken ook in de nieuwe SL duidelijk naar voren. De softtop heeft plaats moeten maken voor een metalen dakconstructie ā la SLK. In 16 seconden veranderd de SL van cabrio naar coupe. Aan de achterzijde is het ook exit voor de ingetogen, goeddeels aan het zicht onttrokken uitlaatpijpen. Aan beide zijden priemt een armdikke pijp onder de bumper vandaan.
Sensotronic
Mercedes zou Mercedes niet zijn als een nieuw model geen technische noviteiten zou bevatten. Wat te denken van Sensotronic Brake Control, kortweg SBC. Dat zorgt er voor zorgt dat bij een noodstop de hydraulische remdruk van het remsysteem door een electronisch signaal in een fractie van een seconde wordt opgebouwd, waardoor de remweg met meters verkort wordt. En het kan nog meer: meedenken met de bestuurder. Zodra deze de voet van het gas haalt, zorgt SBC ervoor dat de remblokken bijna tegen de remschijven aangedrukt worden: trapt de bestuurder vervolgens op het rempedaal zal de vertraging eerder intreden omdat de remblokken niet eerst vanuit de rustpositie naar de schijven gebracht hoeven te worden. Active Body Control dat zijn intrede deed bij de CL maakt ook deel uit van standaarduitrusting. Tientallen sensoren, hydro-pneumatische veerelementen en een computer zorgen ervoor dat tijdens het rijden de carrosserie van de SL nauwelijks beweegt, ongeacht de toestand van het wegdek. Vanzelfsprekend beschikt hij ove ABS, ASR, ESP en Brake Assist. Schakelen gaat via een adaptieve automatische vijfbak. Wie dat wil kan middels touch shift zelf schakelen.
Command
Als extra is er Command leverbaar Dit is een geintegreerd navigatie / communicatie-systeem waarin onder andere een dynamisch navigatiesysteem verwerkt is dat gebruikt maakt van actuele verkeersinformatie en zodoende in geval van files direct een alternatieve route berekend. GSM telefoon met spraakherkenning completeren het geheel. Het voert te ver om de optielijst verder uit te diepen maar ga er van uit dat alles wat denkbaar is op de SL besteld kan worden.
Geweldenaar
De nieuwe SL wordt leverbaar met diverse motoren. In eerste instantie met de 306 pk sterke V8. Later volgt de SL 55 AMG. Deze heeft een van compressor voorziene V8 waardoor het vermogen stijgt naar 467 pk. Het koppel van deze geweldenaar bedraagt maar liefst 700 Nm. Daarmee is hij zelfs sterker dan een Aston Martin Vantage. De SL 500 wordt leverbaar vanaf zo'n 140.000 euro. Voor een AMG moet je naar verwachting minimaal twee ton op tafel leggen.
www.ptaslowchat.tk[ Bericht 3% gewijzigd door Hugster op 04-05-2005 01:54:59 ]