abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26676302
Wij hebben allemaal op school geleerd dat de zwarte dood de builenpest was.
Hier Marburg gevaarlijker dan Ebola was de discussie OT maar omdat er gisteren een uitzending was van timewatch over de zwarte dood zou ik het leuk vinden hier verder te discussieren. Ik had dit topic gisteren willen openen, maar dat ging niet, dus helaas kon ik niet voor de uitzending daar op attenderen.
De Pest theorie heeft een aantal gaten
1) De zwarte dood verspreide zich extreem snel, zo een 5 mijl per dag
2) De pest wordt verspreid door ratten en rattenvlooien, echter in de tijd van de zwarte dood, was alleen de zwarte rat in europa, en dat is een subtropisch beestje, dat in noordeuropa alleen in de steden voorkwam, niet op het platteland, en toch verspreide de ziekte zich over het platte land.
3) Als je historische verslagen bekijkt, blijkt dat de zwarte dood zich in dorpen, zich langs familielijnen verspreide, en niet random, zoals je zou verwachten met een ratten/vlooien verspreiding, maar wijzen op een mens/mens besmetting.
4) Beschrijvingen van de ziekte uit de oudheid lijken de niet echt op de builenpest. Men heeft over zwarte plekken op de huid, het overgeven van bloed. Dingen die veel meer lijken op een een hemoride koorts a la ebola of marburg.
5) De Builenpest, de meest gevreesde ziekte uit de 19e eeuw verspreide zich uit het noorden van china naar hong kong, en van daar naar india. Echter, dit gebeurde veel langzamer dan de zwarte dood dat deed.

Paar intressante linkjes.

http://www.abc.net.au/science/features/blackdeath/default.htm

http://www.intelihealth.com/IH/ihtIH/WSIHW000/333/341/335461.html
  maandag 2 mei 2005 @ 20:46:45 #2
92279 N.icka
Windforce 11
pi_26676468
Waar maak je je druk om
pi_26677104
Misschien was het wel de builenpest maar dan een veel gevaarlijker variant dan de variant die in de 19e eeuw de kop opstak. (denk aan het verschil tussen de griep die massa's mensen begin vorige eeuw het leven kostte versus de jaarlijkse griepepidemie die we nu hebben).
pi_26677763
quote:
Op maandag 2 mei 2005 21:05 schreef Tamea het volgende:
Misschien was het wel de builenpest maar dan een veel gevaarlijker variant dan de variant die in de 19e eeuw de kop opstak. (denk aan het verschil tussen de griep die massa's mensen begin vorige eeuw het leven kostte versus de jaarlijkse griepepidemie die we nu hebben).
Dat verklaard nog niet de verschillen in ziektebeeld.
Waarom zou je persé willen dat het de pest was, en die theorie willen redden? Hij snijdt volgens die nieuwe studies namelijk geen hout.
  maandag 2 mei 2005 @ 21:27:19 #5
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_26677907
Rattenvlooien kunnen natuurlijk wel enige tijd op een mens of bv een kar in leven blijven, als ze dan geen mens kunnen vinden bijten ze gewoon een mens... en is er weer sprake van besmetting.
Toch?
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_26678073
quote:
Op maandag 2 mei 2005 21:27 schreef HarigeKerel het volgende:
Rattenvlooien kunnen natuurlijk wel enige tijd op een mens of bv een kar in leven blijven, als ze dan geen mens kunnen vinden bijten ze gewoon een mens... en is er weer sprake van besmetting.
Toch?
De pestbacillen verstoppen de spijvertering van de vlo, en de vlo wordt daardoor gek van de honger, en bespringt dan alles en idereen. Echter, dat verklaard nog niet echt waarom de ziekte zich zo razendsnel kon verspreiden, en ook niet waarom de besmetting zich langs familie lijn lijkt te gaan.
Als het een direct mens mens contact verspreiding is, dan is dat wel verklaard.
Verder blijft dan het ziektebeeld (bij jouw theorie ) niet verklaard.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 12:55:20 #7
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26693121
Ik dacht dat de zwarte dood/de pest iets anders was dan builenpest btw? De pest zou veel besmettelijker en vrijwel altijd dodelijk zijn.

Overigens hebben ze een gen (een gemuteerd gen) ontdekt die resitent is tegen de pest. Dit gen - zover ik begreep- verscheen in eens bij een aantal mensen. Als je van 1 van je ouders dit gen kreeg, dan werd je wel zien, maar je ging er niet aan dood. Als je van zowel je vader als je moeder dit gen kreeg, dan werd je zelf helemaal niet ziek. De Pest had gewoon geen grip op je.

Laatst wat een docu over op Discovery, en hoewel ik hem al eerder had gezien, ben ik blijven kijken. Vind dat soort dingen altijd wel boeiend.
Ook gingen ze van een paar mensen de familiegeschiedenis om te zien of hun voorouders idd mogelijk de pest hadden overleefd en dit kon verklaren waarom deze mensen het gen bij zich droegen.

Erg boeiend.
(Un)masking for the greater good.
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 3 mei 2005 @ 13:09:45 #8
35237 Nuongirl
pi_26693639
Hier vind je wat meer informatie over het uitbreken van de pest in de middeleeuwen.

De bacterie Yersinia pestis was de oorzaak van al deze ellende voor 25 miljoen mensen. De bacterie werd genoemd naar haar ontdekker, Alexandre Yersin (1863 - 1943). Oorspronkelijk gaf Yersin de bacterie de naam Pasteurella pestis mee, als eerbewijs aan zijn vroegere leermeester, Louis Pasteur.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 3 mei 2005 @ 22:55:25 #9
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_26712296
Een kleine aanvulling.
Met de zwarte dood wordt meestal de grote uitbraak in Europa van 1347 tot 1351 bedoeld die 1/3 van de Europese bevolking ombracht. Deze uitbraak was de grootste en snelste in de Europese geschiedenis. Sommige dorpen en steden werden enigzins gespaard vanwege erg strikte quarantaine regelingen. Als ik het goed heb is Milaan daar een voorbeeld van.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  woensdag 4 mei 2005 @ 10:46:26 #10
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_26720597
De pest (of het nu wel of niet dezelfde ziekte was is mij niet duidelijk) heerst in Europa toch al sinds de tijd van de Romeinen? Niet met de schaal van die van 1347.

Ik heb Timewatch ook gezien en het is idd frappant. Ik had een andere docu gezien waarin een dokter verslag had gedaan dat er 2 soorten pest waren, 1 waar men na 3 dagen aan dood ging, en een ander, waar men een kans had te overleven, mits men de eerste paar dagen doorstond.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_26720969
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 10:46 schreef Shark.Bait het volgende:
De pest (of het nu wel of niet dezelfde ziekte was is mij niet duidelijk) heerst in Europa toch al sinds de tijd van de Romeinen? Niet met de schaal van die van 1347.
Okay, maar het ging dus even over de zwarte dood, van 1347. Er zijn meer grote epidemien geweest, en met vele, vele doden.
quote:
Ik heb Timewatch ook gezien en het is idd frappant. Ik had een andere docu gezien waarin een dokter verslag had gedaan dat er 2 soorten pest waren, 1 waar men na 3 dagen aan dood ging, en een ander, waar men een kans had te overleven, mits men de eerste paar dagen doorstond.
Frappant vooral vond ik dat men in 19 eeuw de builenpest pandemie meemaakte, en toen dacht, dat moet ook de zwarte dood zijn geweest. Nu men het in detail onderzoekt blijkt dat geenssinds een sluitende verklaring, maar zijn er wel veel mensen die aan de verklaring vast willen houden.
  woensdag 4 mei 2005 @ 11:37:17 #12
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_26721948
Ik heb net een stuk gelezen van een link van de TS. Ik snap het nu.

Begin vorige eeuw was er natuurlijk Spanish Flu, die erg dodelijk was. (zo rond 1918, 1919) die 20 tot 40 miljoen mensen gedood heeft, die 'vergeten' ze in dat ene artikel te noemen. Maar afgezien van dat heel interessant leesvoer.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_26722523
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 11:37 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik heb net een stuk gelezen van een link van de TS. Ik snap het nu.

Begin vorige eeuw was er natuurlijk Spanish Flu, die erg dodelijk was. (zo rond 1918, 1919) die 20 tot 40 miljoen mensen gedood heeft, die 'vergeten' ze in dat ene artikel te noemen. Maar afgezien van dat heel interessant leesvoer.
Spaanse griep wordt wel vaker vergeten. Meer slachtoffers als de hele eerste wereldoorlog, in 1 winter...
Toch worden we door de Media altijd volgegooit over de eerste wereldoorlog, (waarschijnlijk vanwege de spectaculaire beelden die er van zijn) en andere oorlogen. Maar hoor je hooguit bij TimeWatch of Horizon eens een keer wat over pandemien. De noord en zuidamerikaanse bevolking is vrijwel uitgeroeit door de ziektes die de ontdekkingsreizigers en missionarissen meenamen. Nog steeds is het voor geisoleerde indianen stammen in de jungle van de amazone een gevaar in contact te komen met moderne mensen. Antropologen die onderzoek naar hun komen doen hebben onbedoelt al menig indiaan om het leven gebracht door een ziekte mee te nemen.
Ook namen ontdekkingsreizigers ziektes mee terug, syfilis bv kwam mee terug en veroorzaakte een groot risico sinds ca 1500 tot 1945, toen de geallieerden de antibiotica meenamen.
  woensdag 4 mei 2005 @ 16:23:16 #14
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26730746
Ze zijn erg bang voor de uitbraak van een nieuwe pandemie hoorde ik op het nieuws. Kan het me wel voorstellen. Zelf wij met onze antibiotica zijn praktisch weerloos als een nieuwe vorm van zo'n virus de kop op steekt. Bovendien wordt het op een gegeven moment ook resitent. En dan ben je helemaal ver van huis.
  woensdag 4 mei 2005 @ 17:17:18 #15
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_26732104
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 16:23 schreef Natalie het volgende:
Ze zijn erg bang voor de uitbraak van een nieuwe pandemie hoorde ik op het nieuws. Kan het me wel voorstellen. Zelf wij met onze antibiotica zijn praktisch weerloos als een nieuwe vorm van zo'n virus de kop op steekt. Bovendien wordt het op een gegeven moment ook resitent. En dan ben je helemaal ver van huis.
SARS bijvoorbeeld....
  woensdag 4 mei 2005 @ 17:48:40 #16
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26732679
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 17:17 schreef Shark.Bait het volgende:

SARS bijvoorbeeld....
Zit ik daar 10 minuten te dubben over de naam van die ziekte...
Gelukkig ben jij er nog
pi_26732949
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 16:23 schreef Natalie het volgende:
Antibiotica doen niets tegen een virus, alleen tegen bacterien.
Een pandemie als de spaanse griep kan ieder moment uitbreken, maar het kan ook niet gebeuren. Het enige wat er tegen te doen is, is isolatie van de besmette mensen. Als het aantal besmette mensen echter groot wordt, valt het niet meer tegen te gaan. Daarbij komt dat bv influenza virussen ook door vogels overgebracht kunnen worden, en ook door varkens. Door nog veel meer beesten, maar kippen en varkens zijn nu eenmaal beesten waar men in Azie veel contact mee heeft, en vandaar dat er veel van dit soort virussen daar vandaan komen.
Het heeft trouwens weinig zin je er vreselijk druk over te maken. En met veel weerstand hebben of gezond zijn heb je ook geen garanties. De spaanse griep bv sloeg het hardst toe in de leeftijdsgroepen waar mensen normaal het minste last hebben van griep.

Het hoort er nu eenmaal bij, ziektes. We hebben alleen in europa erg veel geluk gehad in de laatste 50 jaar. Antibiotica bestreed de vele bacteriele ziektes ( cholera, tbc, tyfus, paratyfus, geslachtziektes om er maar een paar te noemen) Inentingen gingen dingen als Mazelen, Polio, Pokken en roodvonk tegen. Toenemende hygiene en antisceptische middelen voorkomen ook veel. Maar goed, daar is het optimum nu ongeveer in bereikt, en dan ligt het veld braak voor een virus dat dit omzeilt, of een TBC bacterie die resistent is geworden.
pi_26733025
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 17:17 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

SARS bijvoorbeeld....
HIV wat zo succesvol is door zijn lange incubatie tijd, als je daar binnen twee weken aan dood ging was het nooit veel geworden.
SARS omdat het flink besmettelijk is.
variant van TBC die resistent is tegen vrijwel alle antibiotica, veel gevaarlijker dan variant Jacob Creutzfeld.
pi_26733508
Je had destijds builenpest en longpest. De laatste variant verspreidt zich veel sneller.

[ Bericht 1% gewijzigd door NoSigar op 04-05-2005 18:43:53 ]
Helpt waar hij kan!
pi_26733682
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 18:37 schreef NoSigar het volgende:
Je had destijds builenpest en longpest. De laatste variant verspreidt zich veel sneller.
Hoe verspreid longpest zich, wat is de incubatietijd en wat zijn de verschijnselen?
  woensdag 4 mei 2005 @ 19:12:50 #21
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_26734166
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 17:48 schreef Natalie het volgende:

[..]

Zit ik daar 10 minuten te dubben over de naam van die ziekte...
Gelukkig ben jij er nog
Vogelgriep schijnt nog veel gevaarlijker en besmettelijker te zijn, en de kans schijnt vrij reëel te zijn dat dit virus muteert tot een vorm die van mens tot mens overdraagbaar is...en dat zou idd tot een pandemie kunnen leiden zoals de Spaanse griep in 1918...

Ik word nooit vrolijk als ik dat soort nieuwsberichten lees
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_26734189
1.Via hoesten.
2.twee tot drie dagen
3.Patiënten vertonen verschijnselen die passen bij een ernstige longontsteking, met ophoesten van (bloederig) sputum, pijn op de borst en kortademigheid. Tevens kunnen gastro-intestinale symptomen zoals misselijkheid en braken optreden. Primaire longpest ontstaat na inademing van druppeltjes opgehoest door een longpestpatiënt. Het gaat gepaard met dezelfde symptomen, maar zonder voorafgaande builenpest.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoSigar op 04-05-2005 19:19:42 ]
Helpt waar hij kan!
pi_26734477
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:13 schreef NoSigar het volgende:
1.Via hoesten.
2.twee tot drie dagen
3.Patiënten vertonen verschijnselen die passen bij een ernstige longontsteking, met ophoesten van (bloederig) sputum, pijn op de borst en kortademigheid. Tevens kunnen gastro-intestinale symptomen zoals misselijkheid en braken optreden. Primaire longpest ontstaat na inademing van druppeltjes opgehoest door een longpestpatiënt. Het gaat gepaard met dezelfde symptomen, maar zonder voorafgaande builenpest.
Intressant
En hoelang duurt het tot men dood is, en wat is het percentage wat er aan dood gaat?
pi_26734560
95% sterfte binnen een week. Meestal in minder tijd.
Helpt waar hij kan!
pi_26734803
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 19:32 schreef NoSigar het volgende:
95% sterfte binnen een week. Meestal in minder tijd.
Dat is erg snel, dan heeft een epidemie een flinke kans dood te lopen, omdat de mensen sneller sterven dan ze elkaar besmetten, net als bv Ebola.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')