Dat verklaard nog niet de verschillen in ziektebeeld.quote:Op maandag 2 mei 2005 21:05 schreef Tamea het volgende:
Misschien was het wel de builenpest maar dan een veel gevaarlijker variant dan de variant die in de 19e eeuw de kop opstak. (denk aan het verschil tussen de griep die massa's mensen begin vorige eeuw het leven kostte versus de jaarlijkse griepepidemie die we nu hebben).
De pestbacillen verstoppen de spijvertering van de vlo, en de vlo wordt daardoor gek van de honger, en bespringt dan alles en idereen. Echter, dat verklaard nog niet echt waarom de ziekte zich zo razendsnel kon verspreiden, en ook niet waarom de besmetting zich langs familie lijn lijkt te gaan.quote:Op maandag 2 mei 2005 21:27 schreef HarigeKerel het volgende:
Rattenvlooien kunnen natuurlijk wel enige tijd op een mens of bv een kar in leven blijven, als ze dan geen mens kunnen vinden bijten ze gewoon een mens... en is er weer sprake van besmetting.
Toch?
Okay, maar het ging dus even over de zwarte dood, van 1347. Er zijn meer grote epidemien geweest, en met vele, vele doden.quote:Op woensdag 4 mei 2005 10:46 schreef Shark.Bait het volgende:
De pest (of het nu wel of niet dezelfde ziekte was is mij niet duidelijk) heerst in Europa toch al sinds de tijd van de Romeinen? Niet met de schaal van die van 1347.
Frappant vooral vond ik dat men in 19 eeuw de builenpest pandemie meemaakte, en toen dacht, dat moet ook de zwarte dood zijn geweest. Nu men het in detail onderzoekt blijkt dat geenssinds een sluitende verklaring, maar zijn er wel veel mensen die aan de verklaring vast willen houden.quote:Ik heb Timewatch ook gezien en het is idd frappant. Ik had een andere docu gezien waarin een dokter verslag had gedaan dat er 2 soorten pest waren, 1 waar men na 3 dagen aan dood ging, en een ander, waar men een kans had te overleven, mits men de eerste paar dagen doorstond.
Spaanse griep wordt wel vaker vergeten. Meer slachtoffers als de hele eerste wereldoorlog, in 1 winter...quote:Op woensdag 4 mei 2005 11:37 schreef Shark.Bait het volgende:
Ik heb net een stuk gelezen van een link van de TS. Ik snap het nu.
Begin vorige eeuw was er natuurlijk Spanish Flu, die erg dodelijk was. (zo rond 1918, 1919) die 20 tot 40 miljoen mensen gedood heeft, die 'vergeten' ze in dat ene artikel te noemen. Maar afgezien van dat heel interessant leesvoer.
SARS bijvoorbeeld....quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:23 schreef Natalie het volgende:
Ze zijn erg bang voor de uitbraak van een nieuwe pandemie hoorde ik op het nieuws. Kan het me wel voorstellen. Zelf wij met onze antibiotica zijn praktisch weerloos als een nieuwe vorm van zo'n virus de kop op steekt. Bovendien wordt het op een gegeven moment ook resitent. En dan ben je helemaal ver van huis.
Zit ik daar 10 minuten te dubben over de naam van die ziekte...quote:
Antibiotica doen niets tegen een virus, alleen tegen bacterien.quote:Op woensdag 4 mei 2005 16:23 schreef Natalie het volgende:
Ze zijn erg bang voor de uitbraak van een nieuwe pandemie hoorde ik op het nieuws. Kan het me wel voorstellen. Zelf wij met onze antibiotica zijn praktisch weerloos als een nieuwe vorm van zo'n virus de kop op steekt. Bovendien wordt het op een gegeven moment ook resitent. En dan ben je helemaal ver van huis.
HIV wat zo succesvol is door zijn lange incubatie tijd, als je daar binnen twee weken aan dood ging was het nooit veel geworden.quote:
Hoe verspreid longpest zich, wat is de incubatietijd en wat zijn de verschijnselen?quote:Op woensdag 4 mei 2005 18:37 schreef NoSigar het volgende:
Je had destijds builenpest en longpest. De laatste variant verspreidt zich veel sneller.
Vogelgriep schijnt nog veel gevaarlijker en besmettelijker te zijn, en de kans schijnt vrij reëel te zijn dat dit virus muteert tot een vorm die van mens tot mens overdraagbaar is...en dat zou idd tot een pandemie kunnen leiden zoals de Spaanse griep in 1918...quote:Op woensdag 4 mei 2005 17:48 schreef Natalie het volgende:
[..]
Zit ik daar 10 minuten te dubben over de naam van die ziekte...
Gelukkig ben jij er nog
Intressantquote:Op woensdag 4 mei 2005 19:13 schreef NoSigar het volgende:
1.Via hoesten.
2.twee tot drie dagen
3.Patiënten vertonen verschijnselen die passen bij een ernstige longontsteking, met ophoesten van (bloederig) sputum, pijn op de borst en kortademigheid. Tevens kunnen gastro-intestinale symptomen zoals misselijkheid en braken optreden. Primaire longpest ontstaat na inademing van druppeltjes opgehoest door een longpestpatiënt. Het gaat gepaard met dezelfde symptomen, maar zonder voorafgaande builenpest.
Dat is erg snel, dan heeft een epidemie een flinke kans dood te lopen, omdat de mensen sneller sterven dan ze elkaar besmetten, net als bv Ebola.quote:Op woensdag 4 mei 2005 19:32 schreef NoSigar het volgende:
95% sterfte binnen een week. Meestal in minder tijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |