abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26654229
Ik wil de vloer van mijn kamer vernieuwen.
Momenteel liggen er houten platen (triplex ofzo van 10mm?), met daarop vloerbekleding (zo'n plastiek achtige vloerbedekking dat je van een rol snijdt ...)

Da's lelijk en kapot, daarom wil ik een nieuwe mooie vloer.

In de Gamma-folder zag ik kliklaminaat.

Deze : http://www.gamma-belgie.b(...)009/002/p20_gb16.jpg

7,80¤ per vierkante meter is niet duur, dus zoiets zou ik graag leggen.

Ik ben geen klusjesman, maar een nagel in de muur kloppen of met de decoupeerzaag van mijn vader een houten plaat zagen kan ik.

Kan iemand me een beetje tips geven en uitleg?
Hoe blijven die laminaat platen liggen, moet daar iets onder, eventueel geluidsdempend.

Alvast bedankt
pi_26655146
quote:
Op maandag 2 mei 2005 00:04 schreef 8675309 het volgende:
Momenteel liggen er houten platen (triplex ofzo van 10mm?), met daarop vloerbekleding (zo'n plastiek achtige vloerbedekking dat je van een rol snijdt ...)

Ik ben geen klusjesman, maar een nagel in de muur kloppen of met de decoupeerzaag van mijn vader een houten plaat zagen kan ik.

Hoe blijven die laminaat platen liggen, moet daar iets onder, eventueel geluidsdempend.

Alvast bedankt
Isolatiemateriaal is sowieso wel handig natuurlijk. En dat is ook meteen geluidsdempend.
Het is goed zelf te leggen trouwens
Ik zoek eigenlijk kliklaminaat dat een oude look heeft. Zoals in een café. Heeft iemand dat ergens al zien liggen of heb ik een gat in de markt gevonden?!
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_26656228
Het is verschrikkelijk spul. Ik heb het ook moeten leggen hier in mijn computerkamer en het is net karton. Maar daar is de prijs ook naar. De groeven waarmee je klikt gaan heel snel kapot.

Een ander nadeel is is dat het ontiegelijk glad is. Aan komen rennen op je sokken doe je hooguit 2x. Want je gaat echt hard op je bek

Het voordeel is de prijs. Het kost geen reet en het ziet er mooi uit.
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
  maandag 2 mei 2005 @ 02:05:56 #4
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26656261
Wat is de ultieme manier om diagonaal te leggen ? Een verstekbak is in de regel te smal, zijn daar haken voor ? Ik zaag de boel met een decoupeer.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26656280
quote:
Op maandag 2 mei 2005 02:05 schreef elcastel het volgende:
Wat is de ultieme manier om diagonaal te leggen ? Een verstekbak is in de regel te smal, zijn daar haken voor ? Ik zaag de boel met een decoupeer.
geodriehoek?
pi_26656283
quote:
Succes. Dat is echt een klote karwei. Huur voor het gemak een afkortzaag bij de bouwmarkt. Vastzetten op 45graden en gaan met de zaag.
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
pi_26656291
Whehe, ik werk bij de Makro en ik meen me te herinneren dat we wel eens laminaat voor 3,50 per m2 verkocht hebben.
  maandag 2 mei 2005 @ 02:09:16 #8
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26656299
quote:
Op maandag 2 mei 2005 02:07 schreef GenesiZ het volgende:
klote karwei
Da's mijn doopnaam. Ik vind het gewoon mooier liggen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  † In Memoriam † maandag 2 mei 2005 @ 02:09:21 #9
47213 ArmaniMania
pi_26656302
Denk ook even aan afstandhoudertjes, anders kom je straks niet meer goed met de maat uit, of het ligt in ene scheef.
pi_26656304
quote:
Op maandag 2 mei 2005 00:04 schreef 8675309 het volgende:

Alvast bedankt
De beste tip die je maar kan krijgen, rij naar deGamma, koop het kliklaminaat NIET!!!!!

Haal voor hetzelfde bedrag een mooi stukkie tapijt, erin snijden en klaar.
pi_26656329
Is voor de juiste hoek een decoupeerzaag niet wat riskant?!
De verstekzaag

Of heb je een decoupeerzaag-verstek-houder ofzo!? Zo ja, graag even melden waar ik zo'n ding kan krijgen.
ivm Leggen van parketvloertje met lastige hoeken (niet 90 graden)
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_26658207
quote:
Op maandag 2 mei 2005 00:48 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Ik zoek eigenlijk kliklaminaat dat een oude look heeft. Zoals in een café. Heeft iemand dat ergens al zien liggen of heb ik een gat in de markt gevonden?!
Je zou eens kunnen kijken naar kliklaminaat met een V-groef en dan in kleur kasteel eiken ofzo.
Ik heb zelf deze: http://www.elesgo.info/nederlands/country.html via mijn kunststof (afwerkstrippen) leverancier gekocht. Wel duur maar goedkoper als bij de gamme ect. Laatst verkocht ik nog een partijtje aan iemand die toevallig dat boek zat door te bladeren
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
  maandag 2 mei 2005 @ 08:58:13 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_26658349
Mijn tip hiervoor is om kliklaminaat (zeker het wat goedkopere) toch wel te verlijmen ook. Anders heb je toch grote kans dat er openingen gaan ontstaan.
pi_26658427
Kliklaminaat dat zo goedkoop is, heeft het nadeel dat het een minder stijve lamel/plank is dan een duurdere soort, en wat ook erg verschillend is, is het leggemak en de sterkte van de verbindingen.

Dus daar zou ik goed naar kijken, gewoon daar even proberen hoe makkelijk je de lamellen in elkaar klikt, als dat lastig gaat, weet je zeker dat je twee tot drie keer zo lang doet over het leggen (en het is erg frustrerend)

voor het zagen onder verstek gewoon een afkortzaag regelen, één keer de hoek instellen en klaar (wel erg lastig maatvoeren)
pi_26659663
Dit heb ik laatst ergens op een ander forum gepost, misschien heb je er iets aan.

- Leg het altijd in de lengterichting, zo lijkt de ruimte groter.
- Laat het laminaat in dichte verpakking minstens 48 uur acclimatiseren.
- Leg het laminaat 1 cm van de muur af
- Koop geen laminaat bij de Ikea.
- Koop een lat van 1 cm dik en zaag deze in korte stukjes, zo bespaar je een zak dure afstandhoudertjes
- Begin van links naar rechts te leggen, anders lukt het niet (of je houdt de plank verkeerdom maar daar kom je dan na de eerste rij achter).
- Reken van te voren uit hoeveel planken je gebruikt en koop een pak of twee extra, ligt aan de grootte van de ruimte.
- Kijk uit hoe groot de laatste rij moet zijn. Het is er lullig als je met een rij van 4 cm uitkomt, dat staat lelijk.
- Koop een ondervloer met vochtwerende laag en plak de naden af met alutape, er mogen absoluut nergens gaatjes of randen open zijn.
- Gebruik de planken uit alle pakken door elkaar (laat wel de extra pakken dicht) anders krijg je kleurverschil.
- Zaag de planken op maat met een decoupeerzaag. Begin steeds met het stuk dat je over hebt, op de volgende rij, zo heb je weinig afval.
pi_26659730
quote:
Op maandag 2 mei 2005 10:16 schreef Conflict het volgende:
Wom niet? Ik heb net Ikealaminaat gelegd (die met een fineer toplaagje), ging prima en het zit tot nog toe goed, maarja, het ligt er ook pas twee maanden. Bevalt in elk geval beter dan het cliplaminaat wat ik ooit in mijn kamer had.
pi_26659778
quote:
Op maandag 2 mei 2005 10:20 schreef anneja het volgende:

[..]

Wom niet? Ik heb net Ikealaminaat gelegd (die met een fineer toplaagje), ging prima en het zit tot nog toe goed, maarja, het ligt er ook pas twee maanden. Bevalt in elk geval beter dan het cliplaminaat wat ik ooit in mijn kamer had.
Ik heb hier Ikea laminaat en bij mijn ouders ook. Alle hoekjes springen eraf. Dat heb ik bij laminaat van de Praxis nog niet gezien.

Maar goed, dat is de discussie hier natuurlijk niet
pi_26659890
quote:
Op maandag 2 mei 2005 10:22 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik heb hier Ikea laminaat en bij mijn ouders ook. Alle hoekjes springen eraf.
Hmmm dat is bij ons alleen in de kamer waar schoonpa het gelegd heeft, en die is ook in staat zijn vliering in te laten storten door er naar te wijzen, eigenlijk wilde ik uberhaupt niet dat die in de buurt van ons huis komt als er geklust moet worden maar goed.
Ik had het bij het voornoemde cliplaminaat trouwens ook, maar dat was sowieso rotspul.
pi_26659972
Koop een aanklop setje. Ga niet lopen klooien met een blokje hout, want je slaat de messing of groef kapot.
Zo'n aanklop setje bestaat uit een blokje hout met een groef op de zelfde plek waar de messing van het laminaat zit, en een ijzeren beugel, met aan één kant een viltje. Op die manier kan je het laminaat op de kopse kanten netjes tegen elkaar aantikken, en de laatste plank kan je op die manier ook netjes aantikken.
Het kost je een paar euro, maar het laminaat leg je zo zonder beschadigingen.
pi_26660351
quote:
Dit heb ik laatst ergens op een ander forum gepost, misschien heb je er iets aan.

- Leg het altijd in de lengterichting, zo lijkt de ruimte groter.
- Laat het laminaat in dichte verpakking minstens 48 uur acclimatiseren.
- Leg het laminaat 1 cm van de muur af
- Koop een lat van 1 cm dik en zaag deze in korte stukjes, zo bespaar je een zak dure afstandhoudertjes
- Begin van links naar rechts te leggen, anders lukt het niet (of je houdt de plank verkeerdom maar daar kom je dan na de eerste rij achter).
- Reken van te voren uit hoeveel planken je gebruikt en koop een pak of twee extra, ligt aan de grootte van de ruimte.
- Kijk uit hoe groot de laatste rij moet zijn. Het is er lullig als je met een rij van 4 cm uitkomt, dat staat lelijk.
- Koop een ondervloer met vochtwerende laag en plak de naden af met alutape, er mogen absoluut nergens gaatjes of randen open zijn.
- Gebruik de planken uit alle pakken door elkaar (laat wel de extra pakken dicht) anders krijg je kleurverschil.
- Zaag de planken op maat met een decoupeerzaag. Begin steeds met het stuk dat je over hebt, op de volgende rij, zo heb je weinig afval.
ikea laminaat heeft soms een spaanplaat basis, dat is zooi, datgene met hdf basis is best goed van de ikea.
en 1 cm vrijhouden rondom is breed zat, mijn stelregel is: de dikte van de lamel (6 tot 8 mm) vrijhouden (en dan kan je dus van één lamel een aantal strookjes zagen als afstandhouder.
en pas op met dampdicht folie met houten vloeren, als die aan de onderkant al geisoleerd is, mag je hem nooit afdekken met dampdicht folie, want dan kan je houten vloer niet meer "ademen"
pi_26660357
dubbel
  maandag 2 mei 2005 @ 11:38:46 #22
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_26661727
gebruik het restdeel van de ene rij voor de vlolgende en ga zo verder.
wordt aan gewerkt....ben net terug
  maandag 2 mei 2005 @ 12:00:20 #23
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_26662348
Is dit het algemene kliklaminaat topic? Zo ja, komt ie!

Ik ben een redelijke klus newb en we hebben hier dus kliklaminaat liggen (tenminste dat hoop ik ). Nu was ik zo snugger om hier te gaan darten (wel met een speciale dartmat maar die bleek niet dik genoeg te zijn )

Nu zitten er dus aardig wat putjes in een aantal planken, kan ik dan die planken eruit halen en er nieuwe planken, van dezelfde soor, weer inleggen?
pi_26662503
als het kliklaminaat is, zou het kunnen, maar niet al het laminaat is verhuisbaar, dus dat zou ik eerst even controleren.
en ook even nagaan of je nog aan het laminaat kan komen, voordat je ze loshaalt

en bij de bouwmarkten zijn ook reparatiesetjes te verkrijgen, het is nooit helemaal die kleur, maar je vloer is wel weer heel, en je kan er weer op morsen en overheen lopen zonder schade aan te richten
  maandag 2 mei 2005 @ 12:05:02 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_26662543
Nee, dat gaat je niet lukken zonder vanaf de muur de hele reut los te halen tot je daar bent bij wat je eruit wil halen. Er is een grote kans dat dan de messingkjes alsnog afbreken bij het los halen...

Ik zou het geloof ik niet proberen. De kans dat je je vloer er mee sloopt is volgens best groot.
  maandag 2 mei 2005 @ 12:08:12 #26
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_26662656
Hmm ok...zal eens informeren naar reparatiesetjes dan..

Bedankt!

edit: het is trouwens een studio die we huren en het laminaat is van niet al te hoge kwaliteit. Waarschijnlijk moet het toch vervangen worden als we hier weggaan.
  maandag 2 mei 2005 @ 12:09:31 #27
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_26662701
Vorige jaar hebben we kliklaminaat in onze woonkamer van 28m2 gelegd. Erg goed te doen als je wat geduld hebt en niet te gehaast werkt. Alles goed vastkloppen en netjes zagen. Het is inderdaad redelijk glad spul, maar ziet er heel netjes uit, makkelijk schoon te maken en nu na een jaar nog geen kiertjes ofzo. het ligt er gewoon strak in

Eronder liggen van die groene isolatieplaten. Geen lijm gebruikt en niet van die plakplintjes maar nette holle plinten waar de kabels ook meteen doorkonden.

Als ik me goed herinner was het licht eiken 7mm van de carpetright, 11 of 12 euro per m2 ofzo.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_26663121
Ik wil, mochten we gaan verhuizen, in een ander huis graag laminaat met zo'n V-groef, dat vind ik wel iets hebben. Zijn hier mensen die dat hebben? Zal zo'n groef niet snel vies worden/blijven?
Winnares Dione-award '05, '06 en '07!
  maandag 2 mei 2005 @ 12:24:35 #29
3878 Vork
Manisch creatief
pi_26663184
Goedkoop kliklaminaat is wel kwetsbaarder. Dus zeker met aanslaan moet je er op letten dat je niet te hard mept. Met een aanslagijzer zou je er eventueel iets van stof tussen kunnen doen, met een aanslag blokje moet je ervoor zorgen dat het blokje op de juiste manier tegen het laminaat aanzit voordat je gaat slaan. Vast is vast.

Lijm is niet nodig, maar je mag er vanuit gaan dat je het niet kunt hergebruiken en dat er zo nu en dan wel eens een heel klein beschadigingetje in kan komen. Maar over het algemeen ziet het er wel netjes uit en kan er weinig fout gaan.
pi_26663224
v groef is heel mooi, alleen wel een stofnest, dus iets vaker stofzuigen
en goed opletten met schoonmaken met water dat er geen water in achter blijft, want als je dat een paar keer doet zal het in je lamellen trekken en die zullen dan opzwellen
pi_26665006
En als je gaat leggen...zorg dat je geen rare knik in de vloer hebt.

Onze fantastische aannemer was niet erg goed in een vloer gelijk leggen met de vloer. De vloer loopt dus ^ extreem gezegt. Dat legt erg moeilijk kan ik je vertellen........Gekloot to en met. En je hebt meer kans op naden.
pi_26670038
Ik heb hier op mijn slaapkamer ook laminaat liggen (vorig jaar gelegd) en als je een bureaustoel gebruikt, zorg dan dat die speciale wieltjes heeft of dat je zo'n doorzichtige beschermende mat eronder hebt liggen.
Hier kun je nogal goed zien waar de stoel altijd staat, is helemaal licht geworden

(meer een tip voor als het er al ligt dus En m'n eerste post in KLU)
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_26670494
Laminaat hoor je niet aan te slaan. Je moet de plank gewoon in een veel grotere hoek houden en dan erin drukken. Dan zegt 'ie KLIK

Vandaar ook kliklaminaat
pi_26670850
de goedkopere laminaat soorten moet je wel aanslaan, omdat de verbinding daarvan een stuk slechter is, en het klikken dus niet werkt zonder aan te slaan

bijvoorbeeld eigenmerk laminaat van de praxis, het dubbelcliclaminaat. eerst onder een hoek van 30-45 graden erin steken, plat leggen, en dan nog een keer aantikken voor de laatste klik (daarvoor heb je een kier van 3 mm)
pi_26678548
quote:
Op maandag 2 mei 2005 17:44 schreef Gurb het volgende:
de goedkopere laminaat soorten moet je wel aanslaan, omdat de verbinding daarvan een stuk slechter is, en het klikken dus niet werkt zonder aan te slaan

bijvoorbeeld eigenmerk laminaat van de praxis, het dubbelcliclaminaat. eerst onder een hoek van 30-45 graden erin steken, plat leggen, en dan nog een keer aantikken voor de laatste klik (daarvoor heb je een kier van 3 mm)
afgelopen half jaar heb ik twee praxisvloeren gelegd, zonder aantikken
  maandag 2 mei 2005 @ 22:09:40 #36
3878 Vork
Manisch creatief
pi_26679283
quote:
Op maandag 2 mei 2005 17:31 schreef Conflict het volgende:
Laminaat hoor je niet aan te slaan. Je moet de plank gewoon in een veel grotere hoek houden en dan erin drukken. Dan zegt 'ie KLIK

Vandaar ook kliklaminaat
In de breedte niet, maar in de lengte wel. Je kunt de plank niet in hoek houden als het twee kanten op moet. Voor het doorschuiven gaat het meestal iets te stroef. Maar wat betreft het aanslaan, niet te hard en als het sluit dan sluit het.
pi_26680892
quote:
Op maandag 2 mei 2005 22:09 schreef Vork het volgende:

[..]

In de breedte niet, maar in de lengte wel. Je kunt de plank niet in hoek houden als het twee kanten op moet. Voor het doorschuiven gaat het meestal iets te stroef. Maar wat betreft het aanslaan, niet te hard en als het sluit dan sluit het.
Je moet de rij ernaast gewoon een stukje meetillen, beste is om er wat zwaars op te zetten of je kleine broertje of zusje als je die hebt

Gaat wel hoor, als je maar ff oplet hoe het moet. Erin slaan kan ook ja, is alleen overbodig
  dinsdag 3 mei 2005 @ 13:40:34 #38
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_26694826
Wat ik eerder hier lees over IKEA laminaat is flauwekul. Die Tundra vloer heb ik al 10 keer ergens gelegd, ook in mijn nieuwe appartement, en dat is super. Ze komen in alle kleuren voor een prijs van 8,95 per m2. Het gaat uiteindelijk om de prijs/kwaliteit verhouding. Als ondervloer leg ik altijd plastic van IKEA en daarbovenop schuim (makkelijk te knippen). Plastic tegen vocht van betonvloeren, schuim opdat de vloer meeveert als je erover loopt. Perfect resultaat.

Belangrijkste is, plastic afstandhouders aan de zijkanten (koop een legset of 2). Anders heb je grote kans dat de vloer gaat werken of zelfs omhoog staan in de toekomst. Heb je afschroefbare plinten die de open ruimte afdekken, prima. Anders leg je aan de zijkant of bij deurposten afdekplinten in de kleur van je vloer (ook bij verwarmingen), die je met een makkelijke Kniptang-met-gradenboog van de Praxis perfect en snel in het gewenste verstek kunt knippen.

Kliklaminaat hoeft natuurlijk niet verlijmd te worden. Gewoon, beginnen aan de langste muur, en dan planken zo dicht mogelijk tegen mekaar aanleggen en met aanslogblok en hamer effe meppen. Een paar lichte slagen moeten genoeg zijn. Pas wel op iedere keer dat het aanslagblok de groef bedekt en de plank omklemt en niet als een breekijzer stukjes toplaag meeneemt. Druk daarom het blok goed naar beneden ook.

Naja met kleine stukjes aan een muurkant gebruik je het aanslagijzer. Zorg in ieder geval ervoor dat alles zo goed als mogelijk naadloos aan mekaar ligt. Een paar mm in het begin kunnen op het eind van de ruimte flink groeien.
Eigenlijk is het allerbelangrijkste, goed meten en aftekenen... Zaag liever iets opnieuw en koop misschien een extra pak, dan dat je jaren tegen fouten aankijkt.

Nadat de vloer ligt, doe ik na een schoonmaakbeurt toch ook nog 2 lagen laminaatglans van HG eroverheen, als bescherming. 1 keer haaks op de planken, de 2e keer in de richting van de planken. Ze zeggen wel, bij kliklaminaat bestaat dan de kans dat het tussen de voegen gaat zitten, maar in de praktijk blijkt daar niks van, ik heb er geen problemen mee (omdat ik naadloos leg . Die glans zorgt ervoor dat als er al krassen komen van niet-rubberen stofzuigerwielen, meubels verplaatsen, de toplaag niet lijdt. Tevens zorgt het bij goeie lichtinval voor een mooi effect, je meubels weerspiegelen er zacht in.

Het lastigste blijft toch het op lengte tekenen en zagen van hele planken op het end, vaak gespiegeld rekening houdend met ingewikkelde deurpost-uitstulpingen of kozijnen, en met de uitzetruimte. Zagen op zich moet voor iedereen een piece of cake zijn. Een beetje decoupeerzaag ligt licht in de hand en gaat gemakkelijk een hoek om, en rechte stukken zijn helemaal easy.

En naja een vloer slijt omdat je hem gebruikt. Ga dus niet bij dat valse middaglicht voorovergebogen naar je vloer staren. Dan zie je ieder krasje...

[ Bericht 0% gewijzigd door Perico op 03-05-2005 13:58:40 ]
pi_26852708
quote:
Op maandag 2 mei 2005 17:31 schreef Conflict het volgende:

Vandaar ook kliklaminaat
en daar heb je ook gelijk de rede waarom ze kapot gaan als het ligt. als je ze aanslaat gaat het een heel klein beetje bol staan en komt er spanning op de toplaag. daarom is het ook einde ikealaminaat als je het TE strak gelegd hebt. ikea laminaat kan je namelijk te ver aanslaan omdat er ruimte over is IN de lamellen, dat is bij iets duurder laminaat niet het geval
pi_26853200
quote:
Op maandag 9 mei 2005 14:33 schreef kaashema het volgende:

[..]

en daar heb je ook gelijk de rede waarom ze kapot gaan als het ligt. als je ze aanslaat gaat het een heel klein beetje bol staan en komt er spanning op de toplaag. daarom is het ook einde ikealaminaat als je het TE strak gelegd hebt. ikea laminaat kan je namelijk te ver aanslaan omdat er ruimte over is IN de lamellen, dat is bij iets duurder laminaat niet het geval
Ook bij duurder laminaat kun je de kopse kanten stuk slaan hoor. Maar je merkt idd welzeker het verschil in kwaliteit bij het leggen. Als het eenmaal ligt is het verschil tegenwoordig niet meer zo groot.
  donderdag 12 mei 2005 @ 12:30:52 #41
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_26941081
Hier nog even een reactie van een oud vertegenwoordiger in o.a. laminaat.
Waar heb je het voor nodig? Slaapkamer, woonkamer, gang of keuken?
Op je slaapkamer (waar je dus het minst intensief gebruikt, de vloer dan hè ) is een goedkoop laminaatje niet verkeerd. Maar het zaagt behoorlijk kut kan ik je zeggen. Toplaag die loslaat o.a. , geen mooi gezicht, kwetstbare veer en groef etc. Daarnaast staan vaak de hoekjes op, waardoor je die eraf loopt. Ook weer geen gezicht.

Voor sommige ruimtes zijn de goedkopere soorten echt niet verkeerd, maar zoek je wat duurzamers kijk dan bij gerenommeerde merken als bijv. Pergo, Quickstep of Witex. Zij hebben trouwens ook soorten die er 'oud' uitzien en voelen.

Ja en diagonaal leggen, daar heeft zelfs een professionele legger nog een broertje dood aan. Je hebt enorm veel zaagverlies. Maar het staat wel mooier ja, helemaal mee eens.
Als je niet lacht, ben je dood.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 00:21:31 #42
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_26962410
quote:
Zweihaak?
pi_27113538
quote:
Mischien handiger om een draaibare afkort(cirkel)zaag te huren. Zaag je snel en netjes de hoeken goed.
pi_27115513
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 12:47 schreef Fixers het volgende:

[..]

Mischien handiger om een draaibare afkort(cirkel)zaag te huren. Zaag je snel en netjes de hoeken goed.
als je lamellen van 20 cm diagonaal door gaat zagen, moet je wel een hele stevige afkortzaag huren, want zelfs een goede dewalt afkortzaag redt dat niet

en aangezien er toch een plintje over komt, zou ik gewoon een zweihaak + decoupeerzaag nemen
pi_27116192
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 13:46 schreef Gurb het volgende:

[..]

als je lamellen van 20 cm diagonaal door gaat zagen, moet je wel een hele stevige afkortzaag huren, want zelfs een goede dewalt afkortzaag redt dat niet

en aangezien er toch een plintje over komt, zou ik gewoon een zweihaak + decoupeerzaag nemen
Kijk maar eens bij Boels (www.boels.nl). Daarzullen ze vast wel wat heben, zag een afkortzaag van 27 cm. Oh volgens pythagoras kom je dan net anderhalve cm tekort. Mischien een tafelzaag met geleiderail?
pi_27174527
quote:

Even een wat oudere post naar voren trekken Ik moet namelijk van het weekend aan de slag qua laminaat leggen (Klik, Gamma.) en ik heb het nog nooit eerder gedaan

Als je de volgende rij met het reststuk begint, krijg je dan geen raar verspringende naden tussen de planken?

Ohja, ondervloer. Dat is vilt-achtig toch? Snijden met het mes van ome Stanley, of knippen?

Andere mensen met tips voor de beginnende laminaat-klikker?
pi_27176419
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 07:49 schreef TimberWolf het volgende:
Als je de volgende rij met het reststuk begint, krijg je dan geen raar verspringende naden tussen de planken?
Da's juist de bedoeling, dat is steviger.

Ik weet niet wat voor ondervloer je neemt, ik had alleen van die dampwerende folie maar die isoleert niet echt qua geluid.
pi_27176593
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 07:49 schreef TimberWolf het volgende:
Even een wat oudere post naar voren trekken Ik moet namelijk van het weekend aan de slag qua laminaat leggen (Klik, Gamma.) en ik heb het nog nooit eerder gedaan

Ohja, ondervloer. Dat is vilt-achtig toch? Snijden met het mes van ome Stanley, of knippen?

Andere mensen met tips voor de beginnende laminaat-klikker?
linksachterin beginnen, dan rij voor rij werken, en idd het rest-stuk van de eerste rij, begin je de tweede rij weer mee. en dat verspringt misschien een beetje op de kopse kant, maar dat is niet erg, want daar komt toch een plakplintje over.
ondervloer kan je denk ik het beste snijden met een scherp stanleymesje. De naden zou ik even afplakken met aluminiumtape
pi_27176741
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 10:00 schreef Gurb het volgende:
linksachterin beginnen,
Da's in een vierkante kamer natuurlijk afhankelijk vanaf waar je kijkt Ik gok dat we linksachterin, gezien vanuit de deuropening, bedoelen?
quote:
dan rij voor rij werken, en idd het rest-stuk van de eerste rij, begin je de tweede rij weer mee. en dat verspringt misschien een beetje op de kopse kant, maar dat is niet erg, want daar komt toch een plakplintje over.
Maar toch ook ergens halverwege de (volgende) rij?
quote:
ondervloer kan je denk ik het beste snijden met een scherp stanleymesje. De naden zou ik even afplakken met aluminiumtape
Alutape op het boodschappenlijstje dus. Check. En dank
pi_27176854
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 10:05 schreef TimberWolf het volgende:
[..]
Da's in een vierkante kamer natuurlijk afhankelijk vanaf waar je kijkt Ik gok dat we linksachterin, gezien vanuit de deuropening, bedoelen?

zolang je maar begint aan de linkerkant met leggen, en dan tegen de muur aan.
dus van links naar rechts werken, en je werkt van de muur af waartegen je begonnen bent
quote:
Maar toch ook ergens halverwege de (volgende) rij?
hoe bedoel je dat?
quote:
Alutape op het boodschappenlijstje dus. Check. En dank
succes
pi_27176969
Je moet laminaat van links naar rechts leggen. Andersom kan gewoon niet.

Als je een vierkante kamer hebt kan je dus in iedere hoek beginnen. Ligt er wel aan hoe je het wil hebben. Voordeel, het kan echt maar op 1 manier. Gewoon aan beginnen, beetje proberen en het is zo duidelijk!
pi_27177371
Oke, duidelijk. Ik had een 'halfsteens' constructie verwacht, in plaats van een verlopende 'voeg'.

Voorbeeld:

Het bovenste stukje is volgens mij wat de experts bedoelen, het onderste stukje is wat ik dacht dat de bedoeling was. Met excuses voor de low-tech tekening
pi_27177775
Het kan allebei. Ligt eraan wat jij het mooist vindt.

Het goedkoopste is wel om gewoon met een hele plank te beginnen en dan het laatste stukje van de rij dat over is gebruik je aan het begin van de volgende rij.

De tweede manier op jouw tekening is wel mooier maar kost je veel materiaal en is meer werk.

Je kan ook nog in een wildverband leggen. Dan begin je gewoon iedere keer met een verschillende lengte waardoor alle naden verschillend zijn. Dat vind ik persoonlijk het mooiste.
pi_27177843
Belangrijk: Eerst rekenen hoe je uitkomt! Het is lullig als de laatste rij maar 5 cm is, dat is lelijk.
pi_27177964
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 10:44 schreef Conflict het volgende:
Belangrijk: Eerst rekenen hoe je uitkomt! Het is lullig als de laatste rij maar 5 cm is, dat is lelijk.
Duidelijk. Ik hoef geen rekening te houden met een naad in de tussenliggende rijen?

En als oplossing is dan om de eerste rij over de lengte te zagen, zodat de laatste beter uitkomt, yes?

Wildverband klinkt ook wel stoer, maar laat ik nou maar niet al te geavanceerd gaan doen
pi_27178216
Wildverband is juist de makkelijkste manier omdat je nergens rekening mee hoeft te houden.

Je hoeft geen rekening met tussenliggende naden te houden. Zolang je maar de klikranden niet meetelt.
quote:
En als oplossing is dan om de eerste rij over de lengte te zagen, zodat de laatste beter uitkomt, yes?
Helemaal goed!
pi_27178463
Je mag volgens mij niet breder leggen dan 15 of 20 meter, dan moet er een naad tussen met zo'n afwerkstrip. Staat wel op de verpakking.
pi_27178535
Ik hoor net dat er met dank aan Conflict en Gurb in het nieuwe huis van mijn maatje errug mooi laminaat komt te liggen Hartelijk dank heren!

Handige tips zijn overigens nog steeds welkom
pi_27178628
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 11:07 schreef TimberWolf het volgende:
Ik hoor net dat er met dank aan Conflict en Gurb in het nieuwe huis van mijn maatje errug mooi laminaat komt te liggen Hartelijk dank heren!

Handige tips zijn overigens nog steeds welkom
Geen dank, ben benieuwd hoe het eruit ziet als het af is
pi_27178792
de meeste naden aan de kopse kant zie je amper, of je moet laminaat gaan leggen met een v-groef op de kopse kant. anders zou ik het gewoon doen zoals op de bovenste tekening van het voorbeeld.

en je moet even goed kijken en een keer controleren als je iets hebt afgetekend voordat je het gaat zagen.
en met zagen:
met een gewoon decoupeerzaagje: zichtkant onder met zagen, of zichtkant boven, en dan even een stukje schilderstape eroverheen (voorkomt splinteren)
Met een speciaal laminaatzaagje: even een keer oefenen met zagen op een proefstukje (zaagt anders als met een gewoon zaagje)

als het alleen maar afkorten is, maakt het splinteren minder uit, dan komt er toch een plintje over, dit is meer als je om een leiding of deurpost heen moet.

succes iig
pi_27184627
Ehm, op de korte kant/kopse kant van de plank zit geen messing en groef, toch?
pi_27184896
Hier komt geen laminaat meer in...

Er ligt nu quickstep, wat bij aanschaf verreweg de beste soort was volgens de consumentenbond. Maar na nog geen zeven jaar zie je een geweldige witte ring waar de bureaustoel van de computer staat, het spul in de hal is al meerdere keren vervangen door waterschade... Je hoeft het maar één keer een pietsie te nat te dweilen (of je raam open hebben staan bij een licht regenbuitje) en je hebt al bobbels en zooi. Er zijn maar weinig zaken die de verzekering zo vaak moet vergoeden als laminaat.
En je kan het niet onderhouden. Een massief houten vloer kan je tenminste afschuren en opnieuw lakken... ziet 'ie er weer als nieuw uit... Je hebt wel er ieder jaar een paar dagen werk van een massief houten vloer, dat dan weer wel, maar je houdt dan wel jááren een mooie vloer.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_27188958
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:12 schreef TimberWolf het volgende:
Ehm, op de korte kant/kopse kant van de plank zit geen messing en groef, toch?
gelukkig wel
pi_27189116
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:19 schreef Jordy-B het volgende:
Er zijn maar weinig zaken die de verzekering zo vaak moet vergoeden als laminaat.
Tja, dan ben ik flauw en zeg dat je een goed merk moet nemen wat al jaren bewijst goed te zijn. De Consumentenbond kan duurzaamheid in de praktijk niet testen.

Hier in huis ligt Pergo-laminaat wat op de kop af 21 jaar oud is.(althans, in de woonkamer). Dat heeft mijn schoonvader zelf toen nog gelegd (inmiddels is het ons huis, nadat mijn schoonzus en zwager er in hebben gewoond).

Met dit laminaat is alles gebeurd dat de laminaat-god verboden heeft (honden, katten, vele kinderen in alle leeftijden, twee verhuizingen, waterschade en noem maar op) en het ziet er nog steeds goed uit.

Wij gaan het er het volgend weekeinde uithalen omdat wij de kleur niet mooi vinden, maar er komt in de woonkamer in elk geval geen ander laminaat dan Pergo (voor de geïnteresseerden: natural touch kersen natuur).

Overigens dweilen wij alleen maar nat (volgens mijn vrouw te nat, want het duurt te lang om te drogen)
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_27237128
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 16:02 schreef Gurb het volgende:

[..]

gelukkig wel
Eh. Hoe sluiten verzaagde delen dan aan?
pi_27237201
Wat kost het me om laminaat + ondervloer te laten leggen in een 2 kamerflat van 50 m2, alleen de kosten voor het leggen..??

Heb namelijk geen zin om het zelf te doen.

[ Bericht 18% gewijzigd door Barcelona op 22-05-2005 04:02:05 ]
pi_27265555
quote:
Op zondag 22 mei 2005 03:16 schreef TimberWolf het volgende:

[..]

Eh. Hoe sluiten verzaagde delen dan aan?
die sluiten niet aan, je eindigt met een deel, die zaag je af, en dan begin je de volgende rij met het restant van de vorige rij

halverwege een rij kan je geen verzaagd stuk doen, dan krijg je een naad
pi_27265891
quote:
Op maandag 23 mei 2005 09:28 schreef Gurb het volgende:

[..]

die sluiten niet aan, je eindigt met een deel, die zaag je af, en dan begin je de volgende rij met het restant van de vorige rij

halverwege een rij kan je geen verzaagd stuk doen, dan krijg je een naad
Ik was inmiddels weer wat helderder gaan denken, en had dat ook al bedacht Tip voor later: Ik moet niet zuupen en posten.
pi_27266069

[ Bericht 100% gewijzigd door Tinkerbell op 23-05-2005 10:49:24 (neuh neuh) ]
  maandag 23 mei 2005 @ 12:35:56 #70
7675 Boekel
Dussss....
pi_27271098
huiskamer (recht)
overloop (45 graden)

Tip: niet op de ondervloer lopen...leg er een paar stukken laminaat op om op te werken anders krijg je allemaal kuilen in je ondervloer (geen idee trouwens of dat nog wegtrekt)

(Niet op de troep letten svp, is inmiddels opgeruimd )
  zondag 12 juni 2005 @ 15:26:28 #71
25888 Ooze
Porno-acteur
pi_27858057
Ik heb ook laminaat en door het lopen en schuiven is op sommige stukken laminaat voorzien van een mooi en niet snel waarneembaar krasjes.

Is er een spul voor om krasjes mooi weg te werken?
Stand behind the yellow line or I will kill you!
pi_27877185
echt krasjes wegwerken kan niet meer, wel kan je het met een laminaatreiniger schoonmaken, dan gaat de doffe gloed wel weg.
  woensdag 15 juni 2005 @ 15:35:40 #73
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_27953839
quote:
Op maandag 2 mei 2005 11:38 schreef Lionheaad het volgende:
gebruik het restdeel van de ene rij voor de vlolgende en ga zo verder.
Ik zou dat niet in alle gevallen doen. Ik werk zelf altijd met een 3/3 - 2/3 - 1/3 verspring methode. Ziet er het mooiste uit en je houdt niet per definitie meer of erg veel afval over.
Ik heb al een boek.
pi_27956947
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 15:35 schreef Rio het volgende:

[..]

Ik zou dat niet in alle gevallen doen. Ik werk zelf altijd met een 3/3 - 2/3 - 1/3 verspring methode. Ziet er het mooiste uit en je houdt niet per definitie meer of erg veel afval over.
In een rechte kamer maakt dat natuurlijk geen reet uit....

Daarnaast: wanneer je goed laminaat hebt, zie je de naden haast niet.
pi_27957207
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 15:35 schreef Rio het volgende:
Ik werk zelf altijd met een 3/3 - 2/3 - 1/3 verspring methode.
Wtf is een 3/3 - 2/3 - 1/3 verspring methode?
Please explain! Snap er niks van.

moet namelijk ook laminaat leggen binnenkort
pi_27973486
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 17:07 schreef Barcelona het volgende:
moet namelijk ook laminaat leggen binnenkort
Tip van Flip: Investeer in kniebeschermers. Echt. Na een dag op je knieen geleund te hebben ontstaan daar best indrukwekkende blauwe plekken op.
pi_27974850
Goede tip, thx! Hoe zaag ik laminaat het beste? Met een decoupeerzaag neem ik aan?? Iemand nog tips voor laminaat te zagen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Barcelona op 16-06-2005 10:01:36 ]
pi_27975031
als je alleen maar recht moet zagen, zou ik gewoon een nieuwe handzaag nemen met kleine tandjes. daarmee schiet je door je laminaat heen.

en anders een speciaal decoupeerzaagje nemen, daarbij staan de tandjes precies andersom als bij een gewoon zaagje. voordeel daarvan is dat je kan zagen vanaf de zichtkant ipv alle planken op zijn kop te houden
pi_28006540
Decoupeerzaag werkt prima, mer een redelijk fijn vertand zaagje (niet te fijn, dat slijt te snel). Voor lange einden (een plank over de lengte) raad ik je een zaagtafel (en oordopjes) aan.
pi_28041197
Kent iemand hier ook de houten vloeren 'Balk' van Ikea?

Info: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=9&productId=58532&langId=-22&parentCats=10112*12401

Ik vind 't wel mooi, maar 't moet toch ook wel tijdje kunnen liggen... ...iemand een gefundeerde mening hierover?
pi_28041383
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 12:28 schreef var.fok het volgende:
Kent iemand hier ook de houten vloeren 'Balk' van Ikea?

[afbeelding]

Info: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=9&productId=58532&langId=-22&parentCats=10112*12401

Ik vind 't wel mooi, maar 't moet toch ook wel tijdje kunnen liggen... ...iemand een gefundeerde mening hierover?
wat is nou het verschil tussen deze vloer en laminaat? want hij kan maar 1-2 keer geschuurd worden, dan lijkt het mij geen massief hout, maar eerder een dun laagje hout op HDF geplakt.
pi_28085637
Hoe maak je een mooi einde aan plinten als daarvoor geen hoeken/eindes voor te krijgen zijn? Het gaat om de muur welke eindigt bij de ingang naar de keuken, alwaar geen laminaat ligt..

Alvast bedankt!
pi_28127138
Hoort laminaat cq parket ook bij je opstal? Dus dat je hiervoor geld kunt opnemen uit je hypotheek depot, zoals tegels en verf etc??
pi_28130959
quote:
Op maandag 20 juni 2005 12:32 schreef Punis het volgende:
Hoe maak je een mooi einde aan plinten als daarvoor geen hoeken/eindes voor te krijgen zijn? Het gaat om de muur welke eindigt bij de ingang naar de keuken, alwaar geen laminaat ligt..

Alvast bedankt!
Zijn het holle plinten? dan kan ik me niet voorstellen dat er geen eindes voor te krijgen zijn. zijn het gewoon houten latten? dan gewoon netjes afzagen en een beetje opschuren. lijkt me niet zo moeilijk.

ik heb ook nog een vraag: kun je laminaat gewoon over vloerbedekking heenleggen, zodat je geen ondervloer hoeft te nemen. Ik heb namelijk tapijt op mn slaapkamer, maar dat begint aardig te verslijten, en ik wil eigenlijk laminaat leggen, omdat dat zoveel praktischer is. Als ik het laminaat over de vloerbedekking heen kan leggen, dan scheelt me dat een ondervloer, en het afvoeren van de vloerbedekking.
pi_28131048
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:18 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

Zijn het holle plinten? dan kan ik me niet voorstellen dat er geen eindes voor te krijgen zijn. zijn het gewoon houten latten? dan gewoon netjes afzagen en een beetje opschuren. lijkt me niet zo moeilijk.

ik heb ook nog een vraag: kun je laminaat gewoon over vloerbedekking heenleggen, zodat je geen ondervloer hoeft te nemen. Ik heb namelijk tapijt op mn slaapkamer, maar dat begint aardig te verslijten, en ik wil eigenlijk laminaat leggen, omdat dat zoveel praktischer is. Als ik het laminaat over de vloerbedekking heen kan leggen, dan scheelt me dat een ondervloer, en het afvoeren van de vloerbedekking.
Ik heb geen idee... het nadeel dat ik wel kan bedenken is dat het niet tegen vocht van beneden af beschermt.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_28131746
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:21 schreef Mirage het volgende:

[..]

Ik heb geen idee... het nadeel dat ik wel kan bedenken is dat het niet tegen vocht van beneden af beschermt.
dat heb ik tot nu toe nog nooit gedaan. op de 3e verdieping heb je daar namelijk geen last van, al adviseren ze het wel te doen.

waarom kan ik nergens goedkope laminaat vinden met de kleur "merbau"? het is alitjd maar beuken/kersen/eiken/etc.
  woensdag 22 juni 2005 @ 13:51:23 #87
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_28131987
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:18 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

Het hangt een beetje van de dikte van je vloerbedekking af. Als het namelijk doorveert als je laminaat er straks op ligt heb je kans dat dat gaat breken en scheuren...
pi_28132252
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:51 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Het hangt een beetje van de dikte van je vloerbedekking af. Als het namelijk doorveert als je laminaat er straks op ligt heb je kans dat dat gaat breken en scheuren...
het is hele dunne en goedkope vloerbedekking, zeker geen hoogpolig tapijt. wat dat betreft zou het dus moeten kunnen.
pi_28133832
misschien een goede tip voor mensen die laminaat gaan aanschaffen. neem eens een kijkje op www.atek.nl

ik stond echt te kijken van hun prijzen, en weet al waar ik mijn vloertje ga aanschaffen...
pi_28134187
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 14:53 schreef Byte_Me het volgende:
misschien een goede tip voor mensen die laminaat gaan aanschaffen. neem eens een kijkje op www.atek.nl

ik stond echt te kijken van hun prijzen, en weet al waar ik mijn vloertje ga aanschaffen...
Leuke taal ook.....

Vloerenplaza moet je overigens hebben voor kwaliteitsmerken

Daar was mijn laminaat in elk geval het goedkoopst
  woensdag 22 juni 2005 @ 15:07:27 #91
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_28134294
quote:
zwaaihaak op 45 graden instellen en decouperen, of een cirkelzaag op 45 graden in de tafel zetten en je laminaat er langs halen...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
  woensdag 22 juni 2005 @ 15:12:56 #92
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_28134488
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 10:42 schreef Conflict het volgende:
en dan het laatste stukje van de rij dat over is gebruik je aan het begin van de volgende rij.
en t stukje waar je mee begint moet langer dan 30 cm zijn voor verband
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_28135210
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 15:07 schreef dribbel79 het volgende:

[..]

zwaaihaak op 45 graden instellen en decouperen, of een cirkelzaag op 45 graden in de tafel zetten en je laminaat er langs halen...
het is alleen geen zwaaihaak, maar een zweihaak

en over vloerbedekking kan je wel laminaat leggen, zolang de haartjes van de vloerbedekking maar plat liggen, anders veert je laminaat de hele tijd
  maandag 27 juni 2005 @ 22:34:20 #94
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_28286557
Tip voor als je wat stroken laminaat over hebt: Met een paar bijpassende hoeklatjes (kan even zoeken zijn) en wat montagekit heb je in no-time een vensterbank in de zelfde stijl als je vloer. Even afkitten aan de raamkant tegen eventueel vocht. Zaag je de stroken in de lengte-richting, zorg er dan voor dat de gezaagde kant onder de hoeklat valt en de kant met de groef aansluit op het kozijn.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_28289760
Van het weekend weer druk bezig geweest 20 m2 in 2 uur gelegd, ik krijg er gewoon handigheid in Oke, 2 a 3 dagen spierpijn van het hurken, maar het ligt er puik in. Plinten en al. Tipje: Als je de pen (het uitstekende deel aan de lange kant) eraf moet hebben omdat de plaat dan net past: Geen decoupeerzaag gebruiken, maar een stanleymesje. 2 keer snijden, en de rand is eraf. Kwam toevallig net zo uit in mijn geval Andere tip, maar meer voor plinten: Investeer in een verstekbak, of een verstekzaag-opstelling. Voor het mooi maken van de plinten een absolute voorwaarde. Stotende plinten is gewoon niet mooi.
pi_28492038
Hoe kun je laminaat dat al ligt, maar te strak is gelegd en dus nu gaat bollen het beste afkorten? Ik wil eigenlijk de vloer niet loshalen, die ligt helemaal door in alle kamers van ons apartement. Ik heb geen zin om met een cirkelzaag dwars door de ondervloer te gaan ofzo....
pi_28502769
bij verhuurbedrijven hebben ze een lamellozaag, dat is een cirkelzaag, maar dan een kleiner blad en verder aan de zijkant van het onderblad, die kan je op diepte instellen en langs je vloer halen
pi_28503777
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 13:59 schreef Byte_Me het volgende:
het is hele dunne en goedkope vloerbedekking, zeker geen hoogpolig tapijt. wat dat betreft zou het dus moeten kunnen.
Bij ons heeft schoonvader in 1 kamer het laminaat direct op het tapijt gelegd, en die vloer wil wel heel graag naar 1 kant van de kamer de pool van de vloerbedekking had namelijk een richting.
pi_28603696
Een laminaatvloer moet ongeveer 1 cm speling hebben langs de muur.

Is dat ook nodig voor die groene ondervloerplaten..??? Of kunnen die strak tegen de muren liggen omdat ze toch niet gaan uitzetten ofzo..??
pi_28603975
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 22:06 schreef Barcelona het volgende:
Een laminaatvloer moet ongeveer 1 cm speling hebben langs de muur.

Is dat ook nodig voor die groene ondervloerplaten..??? Of kunnen die strak tegen de muren liggen omdat ze toch niet gaan uitzetten ofzo..??
Voor die platen wordt ook aangeraden dezelfde speling aan te houden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')