Isolatiemateriaal is sowieso wel handig natuurlijk. En dat is ook meteen geluidsdempend.quote:Op maandag 2 mei 2005 00:04 schreef 8675309 het volgende:
Ik wil de vloer van mijn kamer vernieuwen.
Momenteel liggen er houten platen (triplex ofzo van 10mm?), met daarop vloerbekleding (zo'n plastiek achtige vloerbedekking dat je van een rol snijdt ...)
Da's lelijk en kapot, daarom wil ik een nieuwe mooie vloer.
In de Gamma-folder zag ik kliklaminaat.
Deze : http://www.gamma-belgie.b(...)009/002/p20_gb16.jpg
7,80¤ per vierkante meter is niet duur, dus zoiets zou ik graag leggen.
Ik ben geen klusjesman, maar een nagel in de muur kloppen of met de decoupeerzaag van mijn vader een houten plaat zagen kan ik.
Kan iemand me een beetje tips geven en uitleg?
Hoe blijven die laminaat platen liggen, moet daar iets onder, eventueel geluidsdempend.
Alvast bedankt![]()
quote:Op maandag 2 mei 2005 02:05 schreef elcastel het volgende:
Wat is de ultieme manier om diagonaal te leggen ? Een verstekbak is in de regel te smal, zijn daar haken voor ? Ik zaag de boel met een decoupeer.
Succes.quote:Op maandag 2 mei 2005 02:05 schreef elcastel het volgende:
Wat is de ultieme manier om diagonaal te leggen ? Een verstekbak is in de regel te smal, zijn daar haken voor ? Ik zaag de boel met een decoupeer.
Da's mijn doopnaam. Ik vind het gewoon mooier liggen.quote:Op maandag 2 mei 2005 02:07 schreef GenesiZ het volgende:
klote karwei
De beste tip die je maar kan krijgen, rij naar deGamma, koop het kliklaminaat NIET!!!!!quote:Op maandag 2 mei 2005 00:04 schreef 8675309 het volgende:
Ik wil de vloer van mijn kamer vernieuwen.
Momenteel liggen er houten platen (triplex ofzo van 10mm?), met daarop vloerbekleding (zo'n plastiek achtige vloerbedekking dat je van een rol snijdt ...)
Da's lelijk en kapot, daarom wil ik een nieuwe mooie vloer.
In de Gamma-folder zag ik kliklaminaat.
Deze : http://www.gamma-belgie.b(...)009/002/p20_gb16.jpg
7,80¤ per vierkante meter is niet duur, dus zoiets zou ik graag leggen.
Ik ben geen klusjesman, maar een nagel in de muur kloppen of met de decoupeerzaag van mijn vader een houten plaat zagen kan ik.
Kan iemand me een beetje tips geven en uitleg?
Hoe blijven die laminaat platen liggen, moet daar iets onder, eventueel geluidsdempend.
Alvast bedankt![]()
Je zou eens kunnen kijken naar kliklaminaat met een V-groef en dan in kleur kasteel eiken ofzo.quote:Op maandag 2 mei 2005 00:48 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Ik zoek eigenlijk kliklaminaat dat een oude look heeft. Zoals in een café. Heeft iemand dat ergens al zien liggen of heb ik een gat in de markt gevonden?!
Wom niet? Ik heb net Ikealaminaat gelegd (die met een fineer toplaagje), ging prima en het zit tot nog toe goed, maarja, het ligt er ook pas twee maanden. Bevalt in elk geval beter dan het cliplaminaat wat ik ooit in mijn kamer had.quote:Op maandag 2 mei 2005 10:16 schreef Conflict het volgende:
- Koop geen laminaat bij de Ikea.
Ik heb hier Ikea laminaat en bij mijn ouders ook. Alle hoekjes springen eraf. Dat heb ik bij laminaat van de Praxis nog niet gezien.quote:Op maandag 2 mei 2005 10:20 schreef anneja het volgende:
[..]
Wom niet? Ik heb net Ikealaminaat gelegd (die met een fineer toplaagje), ging prima en het zit tot nog toe goed, maarja, het ligt er ook pas twee maanden. Bevalt in elk geval beter dan het cliplaminaat wat ik ooit in mijn kamer had.
Hmmm dat is bij ons alleen in de kamer waar schoonpa het gelegd heeft, en die is ook in staat zijn vliering in te laten storten door er naar te wijzen, eigenlijk wilde ik uberhaupt niet dat die in de buurt van ons huis komt als er geklust moet worden maar goed.quote:Op maandag 2 mei 2005 10:22 schreef Conflict het volgende:
[..]
Ik heb hier Ikea laminaat en bij mijn ouders ook. Alle hoekjes springen eraf.
ikea laminaat heeft soms een spaanplaat basis, dat is zooi, datgene met hdf basis is best goed van de ikea.quote:Op maandag 2 mei 2005 10:16 schreef Conflict het volgende:
Dit heb ik laatst ergens op een ander forum gepost, misschien heb je er iets aan.
- Leg het altijd in de lengterichting, zo lijkt de ruimte groter.
- Laat het laminaat in dichte verpakking minstens 48 uur acclimatiseren.
- Leg het laminaat 1 cm van de muur af
- Koop geen laminaat bij de Ikea.
- Koop een lat van 1 cm dik en zaag deze in korte stukjes, zo bespaar je een zak dure afstandhoudertjes
- Begin van links naar rechts te leggen, anders lukt het niet (of je houdt de plank verkeerdom maar daar kom je dan na de eerste rij achter).
- Reken van te voren uit hoeveel planken je gebruikt en koop een pak of twee extra, ligt aan de grootte van de ruimte.
- Kijk uit hoe groot de laatste rij moet zijn. Het is er lullig als je met een rij van 4 cm uitkomt, dat staat lelijk.
- Koop een ondervloer met vochtwerende laag en plak de naden af met alutape, er mogen absoluut nergens gaatjes of randen open zijn.
- Gebruik de planken uit alle pakken door elkaar (laat wel de extra pakken dicht) anders krijg je kleurverschil.
- Zaag de planken op maat met een decoupeerzaag. Begin steeds met het stuk dat je over hebt, op de volgende rij, zo heb je weinig afval.
afgelopen half jaar heb ik twee praxisvloeren gelegd, zonder aantikkenquote:Op maandag 2 mei 2005 17:44 schreef Gurb het volgende:
de goedkopere laminaat soorten moet je wel aanslaan, omdat de verbinding daarvan een stuk slechter is, en het klikken dus niet werkt zonder aan te slaan
bijvoorbeeld eigenmerk laminaat van de praxis, het dubbelcliclaminaat. eerst onder een hoek van 30-45 graden erin steken, plat leggen, en dan nog een keer aantikken voor de laatste klik (daarvoor heb je een kier van 3 mm)
In de breedte niet, maar in de lengte wel. Je kunt de plank niet in hoek houden als het twee kanten op moet. Voor het doorschuiven gaat het meestal iets te stroef. Maar wat betreft het aanslaan, niet te hard en als het sluit dan sluit het.quote:Op maandag 2 mei 2005 17:31 schreef Conflict het volgende:
Laminaat hoor je niet aan te slaan. Je moet de plank gewoon in een veel grotere hoek houden en dan erin drukken. Dan zegt 'ie KLIK
Vandaar ook kliklaminaat![]()
Je moet de rij ernaast gewoon een stukje meetillen, beste is om er wat zwaars op te zetten of je kleine broertje of zusje als je die hebtquote:Op maandag 2 mei 2005 22:09 schreef Vork het volgende:
[..]
In de breedte niet, maar in de lengte wel. Je kunt de plank niet in hoek houden als het twee kanten op moet. Voor het doorschuiven gaat het meestal iets te stroef. Maar wat betreft het aanslaan, niet te hard en als het sluit dan sluit het.
en daar heb je ook gelijk de rede waarom ze kapot gaan als het ligt. als je ze aanslaat gaat het een heel klein beetje bol staan en komt er spanning op de toplaag. daarom is het ook einde ikealaminaat als je het TE strak gelegd hebt. ikea laminaat kan je namelijk te ver aanslaan omdat er ruimte over is IN de lamellen, dat is bij iets duurder laminaat niet het gevalquote:Op maandag 2 mei 2005 17:31 schreef Conflict het volgende:
Laminaat hoor je niet aan te slaan. Je moet de plank gewoon in een veel grotere hoek houden en dan erin drukken. Dan zegt 'ie KLIK
Vandaar ook kliklaminaat![]()
Ook bij duurder laminaat kun je de kopse kanten stuk slaan hoor. Maar je merkt idd welzeker het verschil in kwaliteit bij het leggen. Als het eenmaal ligt is het verschil tegenwoordig niet meer zo groot.quote:Op maandag 9 mei 2005 14:33 schreef kaashema het volgende:
[..]
en daar heb je ook gelijk de rede waarom ze kapot gaan als het ligt. als je ze aanslaat gaat het een heel klein beetje bol staan en komt er spanning op de toplaag. daarom is het ook einde ikealaminaat als je het TE strak gelegd hebt. ikea laminaat kan je namelijk te ver aanslaan omdat er ruimte over is IN de lamellen, dat is bij iets duurder laminaat niet het geval
Zweihaak?quote:Op maandag 2 mei 2005 02:05 schreef elcastel het volgende:
Mischien handiger om een draaibare afkort(cirkel)zaag te huren. Zaag je snel en netjes de hoeken goed.quote:Op maandag 2 mei 2005 02:05 schreef elcastel het volgende:
als je lamellen van 20 cm diagonaal door gaat zagen, moet je wel een hele stevige afkortzaag huren, want zelfs een goede dewalt afkortzaag redt dat nietquote:Op woensdag 18 mei 2005 12:47 schreef Fixers het volgende:
[..]
Mischien handiger om een draaibare afkort(cirkel)zaag te huren. Zaag je snel en netjes de hoeken goed.
Kijk maar eens bij Boels (www.boels.nl). Daarzullen ze vast wel wat heben, zag een afkortzaag van 27 cm. Oh volgens pythagoras kom je dan net anderhalve cm tekort. Mischien een tafelzaag met geleiderail?quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:46 schreef Gurb het volgende:
[..]
als je lamellen van 20 cm diagonaal door gaat zagen, moet je wel een hele stevige afkortzaag huren, want zelfs een goede dewalt afkortzaag redt dat niet
en aangezien er toch een plintje over komt, zou ik gewoon een zweihaak + decoupeerzaag nemen
Even een wat oudere post naar voren trekkenquote:Op maandag 2 mei 2005 10:16 schreef Conflict het volgende:
Dit heb ik laatst ergens op een ander forum gepost, misschien heb je er iets aan.
- Zaag de planken op maat met een decoupeerzaag. Begin steeds met het stuk dat je over hebt, op de volgende rij, zo heb je weinig afval.
Da's juist de bedoeling, dat is steviger.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 07:49 schreef TimberWolf het volgende:
Als je de volgende rij met het reststuk begint, krijg je dan geen raar verspringende naden tussen de planken?
linksachterin beginnen, dan rij voor rij werken, en idd het rest-stuk van de eerste rij, begin je de tweede rij weer mee. en dat verspringt misschien een beetje op de kopse kant, maar dat is niet erg, want daar komt toch een plakplintje over.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 07:49 schreef TimberWolf het volgende:
Even een wat oudere post naar voren trekkenIk moet namelijk van het weekend aan de slag qua laminaat leggen (Klik, Gamma.) en ik heb het nog nooit eerder gedaan
![]()
Als je de volgende rij met het reststuk begint, krijg je dan geen raar verspringende naden tussen de planken?
Ohja, ondervloer. Dat is vilt-achtig toch? Snijden met het mes van ome Stanley, of knippen?
Andere mensen met tips voor de beginnende laminaat-klikker?
Da's in een vierkante kamer natuurlijk afhankelijk vanaf waar je kijktquote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:00 schreef Gurb het volgende:
linksachterin beginnen,
Maar toch ook ergens halverwege de (volgende) rij?quote:dan rij voor rij werken, en idd het rest-stuk van de eerste rij, begin je de tweede rij weer mee. en dat verspringt misschien een beetje op de kopse kant, maar dat is niet erg, want daar komt toch een plakplintje over.
Alutape op het boodschappenlijstje dus. Check. En dankquote:ondervloer kan je denk ik het beste snijden met een scherp stanleymesje. De naden zou ik even afplakken met aluminiumtape
quote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:05 schreef TimberWolf het volgende:
[..]
Da's in een vierkante kamer natuurlijk afhankelijk vanaf waar je kijktIk gok dat we linksachterin, gezien vanuit de deuropening, bedoelen?
hoe bedoel je dat?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:05 schreef TimberWolf het volgende:
Maar toch ook ergens halverwege de (volgende) rij?
succesquote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:05 schreef TimberWolf het volgende:
Alutape op het boodschappenlijstje dus. Check. En dank
Duidelijk. Ik hoef geen rekening te houden met een naad in de tussenliggende rijen?quote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:44 schreef Conflict het volgende:
Belangrijk: Eerst rekenen hoe je uitkomt! Het is lullig als de laatste rij maar 5 cm is, dat is lelijk.
Helemaal goed!quote:En als oplossing is dan om de eerste rij over de lengte te zagen, zodat de laatste beter uitkomt, yes?
Geen dank, ben benieuwd hoe het eruit ziet als het af isquote:Op vrijdag 20 mei 2005 11:07 schreef TimberWolf het volgende:
Ik hoor net dat er met dank aan Conflict en Gurb in het nieuwe huis van mijn maatje errug mooi laminaat komt te liggenHartelijk dank heren!
Handige tips zijn overigens nog steeds welkom
gelukkig welquote:Op vrijdag 20 mei 2005 14:12 schreef TimberWolf het volgende:
Ehm, op de korte kant/kopse kant van de plank zit geen messing en groef, toch?
Tja, dan ben ik flauw en zeg dat je een goed merk moet nemen wat al jaren bewijst goed te zijn. De Consumentenbond kan duurzaamheid in de praktijk niet testen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 14:19 schreef Jordy-B het volgende:
Er zijn maar weinig zaken die de verzekering zo vaak moet vergoeden als laminaat.
die sluiten niet aan, je eindigt met een deel, die zaag je af, en dan begin je de volgende rij met het restant van de vorige rijquote:Op zondag 22 mei 2005 03:16 schreef TimberWolf het volgende:
[..]
Eh. Hoe sluiten verzaagde delen dan aan?
Ik was inmiddels weer wat helderder gaan denken, en had dat ook al bedachtquote:Op maandag 23 mei 2005 09:28 schreef Gurb het volgende:
[..]
die sluiten niet aan, je eindigt met een deel, die zaag je af, en dan begin je de volgende rij met het restant van de vorige rij
halverwege een rij kan je geen verzaagd stuk doen, dan krijg je een naad
Ik zou dat niet in alle gevallen doen. Ik werk zelf altijd met een 3/3 - 2/3 - 1/3 verspring methode. Ziet er het mooiste uit en je houdt niet per definitie meer of erg veel afval over.quote:Op maandag 2 mei 2005 11:38 schreef Lionheaad het volgende:
gebruik het restdeel van de ene rij voor de vlolgende en ga zo verder.
In een rechte kamer maakt dat natuurlijk geen reet uit....quote:Op woensdag 15 juni 2005 15:35 schreef Rio het volgende:
[..]
Ik zou dat niet in alle gevallen doen. Ik werk zelf altijd met een 3/3 - 2/3 - 1/3 verspring methode. Ziet er het mooiste uit en je houdt niet per definitie meer of erg veel afval over.
Wtf is een 3/3 - 2/3 - 1/3 verspring methode?quote:Op woensdag 15 juni 2005 15:35 schreef Rio het volgende:
Ik werk zelf altijd met een 3/3 - 2/3 - 1/3 verspring methode.
Tip van Flip: Investeer in kniebeschermers. Echt. Na een dag op je knieen geleund te hebben ontstaan daar best indrukwekkende blauwe plekken op.quote:Op woensdag 15 juni 2005 17:07 schreef Barcelona het volgende:
moet namelijk ook laminaat leggen binnenkort
wat is nou het verschil tussen deze vloer en laminaat? want hij kan maar 1-2 keer geschuurd worden, dan lijkt het mij geen massief hout, maar eerder een dun laagje hout op HDF geplakt.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 12:28 schreef var.fok het volgende:
Kent iemand hier ook de houten vloeren 'Balk' van Ikea?
[afbeelding]
Info: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=9&productId=58532&langId=-22&parentCats=10112*12401
Ik vind 't wel mooi, maar 't moet toch ook wel tijdje kunnen liggen... ...iemand een gefundeerde mening hierover?
Zijn het holle plinten? dan kan ik me niet voorstellen dat er geen eindes voor te krijgen zijn. zijn het gewoon houten latten? dan gewoon netjes afzagen en een beetje opschuren. lijkt me niet zo moeilijk.quote:Op maandag 20 juni 2005 12:32 schreef Punis het volgende:
Hoe maak je een mooi einde aan plinten als daarvoor geen hoeken/eindes voor te krijgen zijn? Het gaat om de muur welke eindigt bij de ingang naar de keuken, alwaar geen laminaat ligt..
Alvast bedankt!
Ik heb geen idee... het nadeel dat ik wel kan bedenken is dat het niet tegen vocht van beneden af beschermt.quote:Op woensdag 22 juni 2005 13:18 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Zijn het holle plinten? dan kan ik me niet voorstellen dat er geen eindes voor te krijgen zijn. zijn het gewoon houten latten? dan gewoon netjes afzagen en een beetje opschuren. lijkt me niet zo moeilijk.
ik heb ook nog een vraag: kun je laminaat gewoon over vloerbedekking heenleggen, zodat je geen ondervloer hoeft te nemen. Ik heb namelijk tapijt op mn slaapkamer, maar dat begint aardig te verslijten, en ik wil eigenlijk laminaat leggen, omdat dat zoveel praktischer is. Als ik het laminaat over de vloerbedekking heen kan leggen, dan scheelt me dat een ondervloer, en het afvoeren van de vloerbedekking.
dat heb ik tot nu toe nog nooit gedaan. op de 3e verdieping heb je daar namelijk geen last van, al adviseren ze het wel te doen.quote:Op woensdag 22 juni 2005 13:21 schreef Mirage het volgende:
[..]
Ik heb geen idee... het nadeel dat ik wel kan bedenken is dat het niet tegen vocht van beneden af beschermt.
Het hangt een beetje van de dikte van je vloerbedekking af. Als het namelijk doorveert als je laminaat er straks op ligt heb je kans dat dat gaat breken en scheuren...quote:Op woensdag 22 juni 2005 13:18 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Zijn het holle plinten? dan kan ik me niet voorstellen dat er geen eindes voor te krijgen zijn. zijn het gewoon houten latten? dan gewoon netjes afzagen en een beetje opschuren. lijkt me niet zo moeilijk.
ik heb ook nog een vraag: kun je laminaat gewoon over vloerbedekking heenleggen, zodat je geen ondervloer hoeft te nemen. Ik heb namelijk tapijt op mn slaapkamer, maar dat begint aardig te verslijten, en ik wil eigenlijk laminaat leggen, omdat dat zoveel praktischer is. Als ik het laminaat over de vloerbedekking heen kan leggen, dan scheelt me dat een ondervloer, en het afvoeren van de vloerbedekking.
het is hele dunne en goedkope vloerbedekking, zeker geen hoogpolig tapijt. wat dat betreft zou het dus moeten kunnen.quote:Op woensdag 22 juni 2005 13:51 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Het hangt een beetje van de dikte van je vloerbedekking af. Als het namelijk doorveert als je laminaat er straks op ligt heb je kans dat dat gaat breken en scheuren...
Leuke taal ook.....quote:Op woensdag 22 juni 2005 14:53 schreef Byte_Me het volgende:
misschien een goede tip voor mensen die laminaat gaan aanschaffen. neem eens een kijkje op www.atek.nl
ik stond echt te kijken van hun prijzen, en weet al waar ik mijn vloertje ga aanschaffen...
zwaaihaak op 45 graden instellen en decouperen, of een cirkelzaag op 45 graden in de tafel zetten en je laminaat er langs halen...quote:Op maandag 2 mei 2005 02:05 schreef elcastel het volgende:
en t stukje waar je mee begint moet langer dan 30 cm zijn voor verbandquote:Op vrijdag 20 mei 2005 10:42 schreef Conflict het volgende:
en dan het laatste stukje van de rij dat over is gebruik je aan het begin van de volgende rij.
het is alleen geen zwaaihaak, maar een zweihaakquote:Op woensdag 22 juni 2005 15:07 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
zwaaihaak op 45 graden instellen en decouperen, of een cirkelzaag op 45 graden in de tafel zetten en je laminaat er langs halen...
Bij ons heeft schoonvader in 1 kamer het laminaat direct op het tapijt gelegd, en die vloer wil wel heel graag naar 1 kant van de kamerquote:Op woensdag 22 juni 2005 13:59 schreef Byte_Me het volgende:
het is hele dunne en goedkope vloerbedekking, zeker geen hoogpolig tapijt. wat dat betreft zou het dus moeten kunnen.
Voor die platen wordt ook aangeraden dezelfde speling aan te houdenquote:Op donderdag 7 juli 2005 22:06 schreef Barcelona het volgende:
Een laminaatvloer moet ongeveer 1 cm speling hebben langs de muur.
Is dat ook nodig voor die groene ondervloerplaten..??? Of kunnen die strak tegen de muren liggen omdat ze toch niet gaan uitzetten ofzo..??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |