Mijn vader heeft het er al tijden over om een tuinhuisje te bouwen bij ons in de achtertuin. Zeg maar gerust al een paar jaar
Dit jaar is hij er dan eindelijk aan begonnen; maar zoals gewonelijk bouwt hij hem niet op de normale manier hoe een tuinhuisje eigenlijk gebouwd moet worden
Hierbij een kleine beschrijving van en als er verder nog interesse is offer ik er misschien nog wel een keer een apart topic aan.
![]()
We zijn begonnen van graven van gaten en het egaliseren van de grond waar het huisje komt te staan en het plaatsen van zeven van deze betonnenpaaltjes. Hierin zaten vier gaatjes M10 waar je iets mee vast kunt zetten op die paaltjes. Normaal gesproken worden ze gebruikt voor het plaatsen van betonnen schuttingen.
Met behulp van een laserwaterpas. Hebben wij deze paaltjes allemaal op dezelfde hoogte gezet.
![]()
<-- Laserwaterpas -->
![]()
Tuurlijk hebben we deze paaltjes niet handmatig allemaal geplaats. Daar hebben we een treffende oplossing voor verzonnen
![]()
Op deze paaltjes hebben we als basis een soort van H - Balken op vast gemonteerd. Met daarop weer helemaal rond in de juste vorm U vormige ijzers op gelast. Deze U vormige ijzers hadden precies de juiste maat waarin de platen samen met een plankje tussen geklemd konden worden.
Onderling waren de platen zo dat je ze in elkaar kon schuiven
![]()
De platen bestaan uit een aan beide zijde een mm of 2,5 aan alluminium met daartussen een soort schuim. Het tuinhuisje is dus straks volledig geisoleerd. Onderling zijn de platen van boven tot onder weer verbonden met een lange ijzerenstaaf zodat de platen zonder het dak ook gewoon blijven staan. (Heb ik al gemeld dat mijn vader negen van de tien keer iets veelste sterk maakt ?
![]()
)
![]()
Alle platen staan, alle hoeken zijn buiten om tenminste afgewerkt. Bovenop zijn allemaal eiken gelakte balkjes gemaakt met aan de binnenkant een decoratie randje. Gewoon omdat dat mooi lijkt
![]()
Kijk je van de andere kant. Voor de mensen die af vragen hoe groot het keetje is. Hij is negen vierkante meter oppervlakte. En iets van 2,48 hoog op het hoogste punt (als het dak er op zit natuurlijk. De deur is zo breed dat ook mensen met een rolstoel eventueel binnen kunnen komen en ook helemaal van dezelfde U profielen gemaakt als de ijzers waar de platen zelf in staan.
![]()
Begin van de dakconstructie. Hij is momenteel al iets verder dan dit hoor; deze foto is al enkele weken oud. De kap bestaat ook allemaal uit eiken balken voorzien van een decoratief randje. Alle balken zijn van ruw hout helemaal bewerkt (gezaagd / geschaafd / gelakt ) tot wat het nu is.
We willen dit keetje voor de winter dicht hebben. Maar ik vermoed dat dat hem niet gaat lukken
Hij verzint constants iets nieuws, veranderd iets of komt tot andere bizarre ideen. Hij wil nu zelfs twee dakramen erin gaan maken voor voldoende daglicht
Verder is het een heel aardige man hoor