Oke, ik gebruik um misschien niet zoals het hoort, maar ik kom er een eind mee
![]()
Nu nog uitzoeken waar dat uitstekende stuk voor is...
Cursus deuvelzetten met ome Timber. Ook maar een welwillend amateurtje, dus vergeef de fouten
![]()
![]()
Neem het stuk hout waar de deuvel in moet. Dat wil zeggen, het deel wat blind aan een ander deel verbonden moet worden. Pak de deuvelaar er ook bij.
![]()
Klem de deuvelaar over de zijkant van het hout heen, zodanig dat de 2 schoefstaanders aan weerskanten zitten. Stevig vasthouden zo.
![]()
Het gat in de deuvelaar zit nu exact in het midden van de kopse kant van het hout (nouja, reststuk mdf in mijn geval). Zet hier de boor in. De boor moet er wel precies inpassen. Boor zo diep als nodig is om minimaal de helft van de deuvel te laten verdwijnen, en minimaal zoveel dat de deuvel in het andere te monteren deel kan wegvallen.
![]()
Timmer de deuvel in het gat. In de kopse kant is houtlijm vaak niet nodig, maar dat is naar eigen smaak. Zet voor je de deuvel plaatst wel even het deuvelgat over op het andere deel van het werk met een centreerpuntje. Anders wordt het zo'n gezeur met meten.
![]()
Mijn deuvelaar. Handiger, want je lunt met een handige actie zowel het gat in de kopse kant (de klem die je ziet zitten) als in de vlakke kant van de verbindende plank maken.
Oke, quick and dirty. Geen foto van de centreerpuntjes, noch van de boorstop. Als er interesse is doe ik het nog wel eens over met alle onderdelen, inclusief complete fotoreportage