Om vastzittende dingen los te krijgen. Wordt tegenwoordig vaak als slotentrekker gebruikt. Je zet er een soort van zelftapkop op die je in het sleutelgat draait. Dat gewicht wat je ziet zitten schuif je naar het slot toe en dan trekj je het met een flinke ruk naar achter. Als het tegen het einde van de stang komt blokkeert het gewicht en wordt de volle bewegende kracht op het slot gezet. Met als gevolg dat de cillinder eruit ligt.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:25 schreef TimberWolf het volgende:
[..]
Waar is ie oorspronkelijk voor bedoeld, en hoe werkt ie?
Ik zag vorige week toevallig net zoiets op tv voor het uitdeuken van auto's. Er werd een plaatje op de deuk gelijmd, vastgezet op de slaghamer en met een klap was de deuk verdwenen. handig ding.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:31 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Om vastzittende dingen los te krijgen
ahum, nu kunnne jullie wel lachen maar wij hebben op het werk een machine die vierkante gaten en 6kant gaten kan borenquote:Op maandag 2 mei 2005 01:52 schreef GenesiZ het volgende:
[..]
http://home.planet.nl/~eynderho/vierkant.htm
Hier kun je hem krijgen![]()
*trots is op overgeerfde echte houten duimstok met koperen verbindingen*quote:Op woensdag 4 mei 2005 00:25 schreef Amun-Ra het volgende:
Voor de niet-klussers onder ons: ONMISBAAR als timmerman zijnde (ik in het weekend dus 8) )....DE DUIMSTOK
[afbeelding]
ook uitermate handig om je biertje mee open te maken als je klaar bent met klussenquote:Op woensdag 4 mei 2005 00:25 schreef Amun-Ra het volgende:
Voor de niet-klussers onder ons: ONMISBAAR als timmerman zijnde (ik in het weekend dus 8) )....DE DUIMSTOK
[afbeelding]
Mooie uitleg! Dat wist ik nog nietquote:Op vrijdag 6 mei 2005 08:36 schreef Cavemania het volgende:
Voor de echte doe het zelfers onder ons het Schietlood
Een schietlood is een gereedschap dat (vroeger) door timmerlieden en metselaars in de bouw werd gebruikt voor het verticaal stellen van kozijnen, deuren en muren.
Een schietlood bestaat uit een massieve messing cilinder (het lood) waaraan een koord is bevestigd. Aan het andere einde van het koord is een iets dikker klosje bevestigd. Door nu dit klosje tegen het te stellen voorwerp te houden en de afwijking van het lood te bekijken, kunnen we zien of iets "in het lood", oftewel loodrecht, staat. Het lood moet net vrijhangen en het te stellen voorwerp niet raken of er te ver vandaan hangen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Tegenwoordig gebruik je dus gewoon het waterpas voor de meeste dingen, maar soms is het schietlood toch erg handig.
[afbeelding]
WTFquote:Op zondag 1 mei 2005 23:47 schreef Foo_niks het volgende:
Heitje voor een karweitje is hier verleden tijd mee
[afbeelding]
Ik kan het je wel vertellen maar dan moet ik eerst ff de handleiding opzoeken.....quote:Op zondag 8 mei 2005 22:36 schreef BeejEm het volgende:
Lieve Ome Timber,
Ik vind het al heel wat, dat ik eindelijk weet wat het is. Dank je, dank je, dankje![]()
Maar er zal vast (toch?... jawel... ehm... heus !) iemand zijn, die kan vertellen hoe deze deuvelaar <*proest*> precies "werkt"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |