abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 mei 2005 @ 21:39:03 #1
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_26650090
Hét topics met tips en handigheids om soms via een omwegje toch gedaan te krijgen wat je wil. Of slimme trucjes om het klussen makkelijker te maken.

TS begint.

• Kattenluik maken
    Wel een kattenluik willen, maar niet je deur willen verzagen. In mijn geval vanwege een huurhuis

Naast de deur naar de tuin zat een raampje. Hetzelfde raam zoals deze (deze zit aan de zijkant van mijn huis):

Raampje eruit, stukje MDF, verven, kattenluik erin en klaar is een weer verwijderbare oplossing:

• Kwasten bruikbaar houden
    Wikkel de kwasten in ruim aluminiumfolie en je kan de volgende dag (of een paar dagen later) gewoon weer verder verven

• Verfbakjes schoonhouden
    Doe een pedaalemmerzakje om je verbakje. Als je klaar bent giet je de overtollige verf terug in het blik en je gooit het zakje zo weg en je bakje is weer bruikbaar.

• Snel gaatjes vullen
    Als je bij het verhuizen in je oude huis nog snel wat gaatjes moet vullen: tandpasta!

Ik ga nog even nadenken over wat meer tips, maar kom maar op met jullie tips, trucs en handigheidjes.

[ Bericht 13% gewijzigd door BE op 01-05-2005 23:13:10 ]
      zondag 1 mei 2005 @ 23:21:02 #2
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_26652910
    - Een witte muur mooi rood krijgen: de meeste mensen doen er tig keer over voor de muur geen witte 'zwemen' meer heeft. Truc: op de witte muur eerst een laag gele latex! Het rood dekt nu moeiteloos

- boren in tegels: Een spiegel ophangen in de badkamer? Maak met gewoon plakband een kruis op de plek waar je de schroef hebben wilt. Boor door het plakbandje heen, zo breekt je tegel niet!
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      zondag 1 mei 2005 @ 23:25:59 #3
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_26653096
    -Schilderstape vastgekleefd aan je ramen? Insmeren met pindakaas en een halfuurtje later is het zo weg te krabben.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_26653296
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 23:21 schreef Duderinnetje het volgende:
    - Een witte muur mooi rood krijgen: de meeste mensen doen er tig keer over voor de muur geen witte 'zwemen' meer heeft. Truc: op de witte muur eerst een laag gele latex! Het rood dekt nu moeiteloos
    En dat zeg je 2 weken nadat ik mijn wc rood heb geverfd
      zondag 1 mei 2005 @ 23:39:41 #5
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_26653512
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 23:25 schreef Duderinnetje het volgende:
    -Schilderstape vastgekleefd aan je ramen? Insmeren met pindakaas en een halfuurtje later is het zo weg te krabben.
    Oe! Da's een goeie!
      zondag 1 mei 2005 @ 23:47:45 #6
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_26653758
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 23:33 schreef Bluezz het volgende:

[..]

En dat zeg je 2 weken nadat ik mijn wc rood heb geverfd

Laat eerst die foto maar zien
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      zondag 1 mei 2005 @ 23:49:41 #7
    114609 baskabel4
    lastig plassen met erectie...
    pi_26653814
    verf op je handen?en geen terpetine of zo in huis....
    boter ....valt er zo van af!
    Bas heeft gesproken...
      maandag 2 mei 2005 @ 00:41:16 #8
    94405 Tarak
    Follow the white rabbit...
    pi_26654996
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 23:49 schreef baskabel4 het volgende:
    verf op je handen?en geen terpetine of zo in huis....
    boter ....valt er zo van af!
    Is dat een goede vervanger voor terpentine?? Ga ik gelijk eens proberen. Terpentine is rotspul, het wordt namelijk niet volledig tegengehouden door de huid en deels direct in het lichaam opgenomen.

Van: http://www.extra-apotheek(...)so_id=418/Index.html
    quote:

• Gebruik bij verfklusjes geen terpentine om de handen schoon te maken. Terpentine lost behalve de verf immers ook de beschermlaag van de huid op. Gebruik liever tijdens het verven en andere klusjes katoenen handschoenen (verkrijgbaar bij uw Extra Apotheek). Rubberen handschoen zijn af te raden, omdat ze de handen afsluiten, waardoor transpiratievocht niet weg kan. Wie last heeft van eczeem kan beter plastic wegwerphandschoenen gebruiken dan rubberen handschoenen.
    If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
    pi_26655200
    quote:
    Op zondag 1 mei 2005 21:39 schreef Brighteyes het volgende:

• Kwasten bruikbaar houden
    Wikkel de kwasten in ruim aluminiumfolie en je kan de volgende dag (of een paar dagen later) gewoon weer verder verven
  • In een potje terpetine als het voor langere termijn is
    Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
      maandag 2 mei 2005 @ 00:56:50 #10
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_26655281
    -Een hardnekkige schroef verwijderen? Als je denkt dat er kalkaanslag omheen zit, waardoor hij niet los wil (ik had dat eens met een wc-bril die ik wilde vervangen): drenk keukenpaper in (schoonmaak)azijn, leg dit op de schroef en laat een nachtje inwerken. Goede kans dat de schroef de volgende dag weer los wil.
    Bij roest/verf of dergelijke: zet een schroevendraaier op de kop van de schroef en geef er met een hamer een paar flinke hengsten op. Vaak is dat genoeg om een schroef los te trillen. Daarna gewoon met de -draaier losdraaien
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_26656373
    quote:
    Hmm, die kon ik nog niet.

Ik had dan zoiets van, zo snel mogelijk na het verven tape verwijderen dan is het ook geen probleem.

Optie 2 die ik had, geen tape, was makkelijker om met een scheermesje de verfresten te verwijderen.
      maandag 2 mei 2005 @ 08:53:51 #12
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_26658303
  • Om te voorkomen dat je dwars door je hordeur wandelt kan je een gekleurd draadje er doorheen rijgen, ong. op ooghoogte.
    pi_26658332
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 00:52 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

In een potje terpetine als het voor langere termijn is
    Voor de lange termijn in een plastic zakje of in aluminium folie in de diepvries
    pi_26658615
    voor de langere termijn beter gewoon schoonmaken
    pi_26658654
    - Spijker in een latje slaan? Eerst even de kop haaks op het latje leggen (met de scherpe kant dus), en een klein tikje met de hamer. Dit voorkomt splijten. Andere niet splijten tip: Geef voor het inslaan van de spijker een klein tikje met de hamer op het scherpe deel. Een stompe spijker splijt het hout minder snel.

- Lange schroef in te draaien? Eerst voorboren, en daarna de schroef invetten met (zuurvrije) vaseline. Schroeft stukken makkelijker. Buiten hout schroeven? Messing schroeven gebruiker, of ook insmeren met vaseline. Houdt de roest tegen, en de schroef kan er altijd weer makkelijk uit.

- Geen afkortzaag/cirkelzaag in huis, maar toch een hoop lange stukken te zagen of balken af te korten? Klem de voet van je decoupeerzaag in je werkbank. Werkt nog mooier als je 2 blokjes hout voorziet van sleuven waar de voet in past, en dan de boel vastklemmen.

- Bout of moer vast? Niet forceren, maar eerst proberen om de plek in te spuiten met WD40. Dit smeer/kruipmiddel helpt vaak geweldig. Anders de bout of moer een tik op de kop geven met een steeksleutel/hamer. Voorzichtig.
      maandag 2 mei 2005 @ 09:22:03 #16
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_26658711
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 02:19 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Hmm, die kon ik nog niet.

Ik had dan zoiets van, zo snel mogelijk na het verven tape verwijderen dan is het ook geen probleem.

Optie 2 die ik had, geen tape, was makkelijker om met een scheermesje de verfresten te verwijderen.
    Ja dat eerste is het beste natuurlijk. Met je vingers in een pot pindakaas is ook niet my idea of fun
    Maar nogal wat mensen laten het weghalen van de tape toch een beetje verslonzen, tot er dagen een warme zon op heeft gestaan en de rotzooi er nauwelijks meer af te krijgen is.

Bij de bouwmarkt zijn ook speciale verfkrabbertjes te koop voor ruiten trouwens. Werken prima
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_26659011
    quote:
    je kan ook gewoon margarine nemen.
    … pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
    pi_26659436
    kaal mdf schilderen: eerst even ontvetten met thinner oplossing, veel betere hechting

en een andere tip: niet besparen op dingen als verf en gereedschap, scheelt een hoop tijd en frustratie
    pi_26668334
    Nog wat handigheidjes wat betreft verven van Dirkh:

Over de verf.
    Wat iedereen mij ook probeert wijs te maken, eigen merk verf komt er bij mij niet meer in. Op een of andere manier wil dat bij mij nooit in één keer mooi glad.
    En wat zeker belangrijk is, koop goede kwasten. Niet zo'n pakketje van 10 kwasten voor 5 euro. Daar krijg je zo'n spijt van.
    Een tip voor als je gaat verven met nieuwe kwasten.
    Wrijf flink over een stuk schuurpapier heen met je kwast, dat haalt de losse haartjes er uit.
    Als je gaat gronden, gebruik dan de nieuwe kwast die je later ook voor het aflakken gaat gebruiken, een gebruikte kwast, lakt mooier.
    Als je de kwast even op wil bergen om hem een paar dagen later weer te gebruiken, spoel hem dan af met wat water en zeep en wikkel hem in aluminium-folie. Zet hem niet in de terpentine.
      maandag 2 mei 2005 @ 16:25:53 #20
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_26668450
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 09:39 schreef Funksoldier het volgende:

[..]

je kan ook gewoon margarine nemen.
    Dat druipt eerder naar beneden. Maar het kan prima natuurlijk
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_26668476
    quote:
    Op maandag 2 mei 2005 16:21 schreef Tinkerbell het volgende:
    Nog wat handigheidjes wat betreft verven van Dirkh:

Over de verf.
    Wat iedereen mij ook probeert wijs te maken, eigen merk verf komt er bij mij niet meer in. Op een of andere manier wil dat bij mij nooit in één keer mooi glad.
    En wat zeker belangrijk is, koop goede kwasten. Niet zo'n pakketje van 10 kwasten voor 5 euro. Daar krijg je zo'n spijt van.
    Een tip voor als je gaat verven met nieuwe kwasten.
    Wrijf flink over een stuk schuurpapier heen met je kwast, dat haalt de losse haartjes er uit.
    Als je gaat gronden, gebruik dan de nieuwe kwast die je later ook voor het aflakken gaat gebruiken, een gebruikte kwast, lakt mooier.
    Als je de kwast even op wil bergen om hem een paar dagen later weer te gebruiken, spoel hem dan af met wat water en zeep en wikkel hem in aluminium-folie. Zet hem niet in de terpentine.
    je kan een kwast waarmee je verf op terpentinebasis hebt geschilderd wel een dag of drie bewaren door hem in een bak met water te zetten, doordat de verf op terpentinebasis is, lost ie niet op, en als je hem er weer uit haalt is ie nog goed (wel alleen ff opletten dat ie niet teveel op de haren leunt, anders heb je na een dag of drie een kwast met kromme haren
    pi_26669093
    Ramen afplakken.

Voor het schilderen is het afplakken met schilderstape wel zo handig. Het scheelt je een hoop gepriegel en het werk gaat een stuk sneller.
    Maar hoe plak je nou het snelst en makkelijk af?

Neem lekker breed schilderstape, 3 centimeter werkt een stuk prettiger dan een dun strookje van 1 centimeter.
    Wees niet te angstig met plakken, plak gewoon lange stukken in één keer en geen 10 centimeter per keer.
    Om de tape mooi af te scheuren, zet je een plamuurmes op de tape in de hoek en gebruik je de plamuurmes als snijrand waar je de tape dan langstrekt. Op die manier heb je de hoeken mooi afgeplakt en de tape is mooi recht afgescheurd zodat je bij de volgende strook altijd recht begint.
      maandag 2 mei 2005 @ 17:00:09 #23
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_26669502
    leuke tips en truuks. Wie gooit het in de Fok! Wiki?
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
    pi_26669636
    Gebruik ipv WD40 liever slaolie.

Werkt echt perfect! Piepende deuren? beetje slaolie en de deur valt geruisloos dicht, deursloten cylindersloten werkt altijd.
    Zelfs een draaistoel die niet meer zo goed wilde ingesmeerd met slaolie, draait alweer jaren als een tierelier.
      maandag 2 mei 2005 @ 17:06:42 #25
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_26669705
    -Trap verven: de treden om en om doen, dan kun je tenminste gebruik blijven maken van de trap terwijl hij in de verse verf staat.
    -Boren in de muur: vraag partner/buurvrouw/willekeurige voorbijganger de stofzuiger bij je boorwerkzaamheden te houden. Zo voorkom je van die strepen van rood steengruis op je muur (bij structuurverf wil je dit nog wel eens heel lang blijven zien)
    -Afkitten van sanitair: op de verpakkingen van sanitairkit staat nog al eens dat je een speciaal lepeltje moet kopen om de naad glad te strijken. Ik doop zelf mijn vinger altijd gewoon in een bakje zeepsop om de kit mooi glad te strijken. Maar als je je handen niet wilt bevuilen kun je een ander trucje toepassen dat zelfs beter werkt dan een speciaal lepeltje: Snij een pvc-buisje een beetje schuin af en stroop daarmee de gekitte naad af. ©Mijn keukenmannetje
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')