abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26647232
Theïsten
-hebben een hoger levensdoel dan ons (hemel, verlossing)
-maken onderscheid tussen goed en kwaad
-vinden geloof in God het belangrijkste
-hebben sterk morele opvattingen
-geloven dat hun normen&waarden absoluut zijn
-denken niet na over de bijbel, Woord Gods

Zo, dat was ff een rondje langs de topics... Atheïsten ageren in posts vaak met argumenten die getuigen van een typisch orthodoxe voorstelling van geloven. Niets is echter minder waar! Het is misschien klote voor de atheïstsiche fokkers onder ons, maar niet iedere theïst voldoet aan bovenstaand rijtje.
Jammer he?

Er zijn ook theïsten die geloven dat ook hun religie verzonnen is door de mens, dat hun God verzonnen is door de mens en alles wat daar zoal uit volgt.

Ik vind het altijd moeilijk uit te leggen aan een atheïst hoe je een religie ook kunt interpreteren (op een vrijzinnigere manier), daarom hoop ik dat dit topic atheïsten genuanceerder over gelovigen laat nadenken.

Aan rechtzinnige gelovers: jullie is het ook alttijd moeilijk uit te leggen, dus misschien steek je hier iets van op
pi_26647519
Omdat ik de OP volledig onderschrijf even een tvp en een post om het topic wat meer body te geven!
An eye for an eye, makes the whole world blind.
-Mahatma Ghandi-
pi_26647618
Theïsten zijn irrationeel.
pi_26647754
Wat jij opsomt is meer een omschrijving van wat ik zou noemen 'streng gelovig'.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_26647759
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:06 schreef Fys het volgende:
Atheïsten denken dat ze rationeel zijn.
If you can't beat them: beat harder next time.
pi_26647812
Misschien moet je eerst eens duidelijk maken wat je bedoelt, dan zullen er vast buiten jezelf meer mensen zijn die begrijpen waar je het over hebt..

Hoe kun je nu (in godsnaam ) beweren dat er mensen zijn die wél beseffen dat het geloof bedacht is door mensen en dat god een verzinsel is van diezelfde mensen (waar ik het overigens verder alleen maar 110% mee eens kan zijn!) maar dat diezelfde "gelovigen" vervolgens tóch dat geloof aanhangen en het gebazel voor lief nemen?!

kom op zeg.

Overigens denken atheïsten niet dat ze rationeel zijn maar is dit gewoon een keiharde waarheid. Geloven is precies wat het woord zegt: aannemen dat iets waar is zonder daar een greintje bewijs voor te hebben. Geloven dat het leven niet duurder is geworden door de komst van de euro is nét zo irreeël!
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_26647820
Ja, maar nu maak je dus zelf al het onderscheid tussen vrijdenkende theïsten en mensen die echt streng de geloofsleer van hun kerk aanhangen. Die laatste kunnen altijd kritiek van atheïsten verwachten, de wat vrijdenkenden krijgen vaak wat meer krediet.
Dus...
  zondag 1 mei 2005 @ 20:15:03 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26647856
Je hebt het denk ik nu over extreme atheisten, die theisten generaliseren alszijnde allen behorende tot de extreme groep.

In werkelijkheid ligt het denk ik wel genuanceerder. Er lopen hier op Fok genoeg intelligente theisten rond (Hoewel ik jammergenoeg wel Lotte en polleke mis ). Veel atheisten denken ook wel iets genuanceerder over theisten.
  zondag 1 mei 2005 @ 20:16:54 #9
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26647901
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:11 schreef TeRRoRiTe het volgende:

[..]

Atheist is rationeler t.o.v. theist, als je het logisch bekijkt. Dit zegt echter niets over de wijze waarop iemand zijn of haar geloof (atheisme beschouw ik hier ook als geloof) toepast in diens leven. Bovendien denk ik ook niet dat rationalisme zaligmakend is. Als je alles rationeel bekijkt, mis je het gevoels-aspect, en imo mis je daarmee ook een flink stukje mens-zijn..
  zondag 1 mei 2005 @ 20:17:28 #10
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26647915
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:06 schreef Fys het volgende:
Theisme is misschien niet rationeel. Maar zegt dit verder iets over de persoon?
pi_26647950
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:15 schreef Alicey het volgende:
Je hebt het denk ik nu over extreme atheisten, die theisten generaliseren alszijnde allen behorende tot de extreme groep.

In werkelijkheid ligt het denk ik wel genuanceerder. Er lopen hier op Fok genoeg intelligente theisten rond (Hoewel ik jammergenoeg wel Lotte en polleke mis ). Veel atheisten denken ook wel iets genuanceerder over theisten.
Ja ik ben dus dat laatste. Ik heb niks met georganiseerde religie, maar heb er in principe ook niks op tegen. Ik weet gewoon weg niet of er een God bestaat. Ik geloof eigenlijk niet, maar weet ook niet zeker of dat wel terecht is.
Wat ik wel weiger te geloven is dat als er een god bestaat in wat voor vorm dan ook, dat dit dat een strenge meneer is die gaat kijken of je geen verboden dingen hebt gedaan in je leven, en dan bekeuringen uit gaat lopen schrijven.
Dus...
pi_26648004
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ja!Want als je eenmaal gelooft in dingen die niet rationeel te bewijzen zijn kun je dat ook op alledaagse dingen zonder moeite....
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_26648013
Ik ben atheïst en ik erken dat het best mogelijk is dat theïsten gelijk hebben. Als zij dat andersom ook erkennen vind ik het prima .
pi_26648031
Op de orthodoxe manier gelovenden lijden voor mij aan de ultieme schizofrenie. Wel een heel prettige in feite.

Natuurlijk blijft het een vraag waar dit universum en alles vandaan komt, en hoe "er iets kan zijn". "God" op de orthodoxe manier is daarvoor sowieso geen goede oplossing.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_26648047
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:18 schreef Mork_Van_Ork het volgende:

[..]

Ja ik ben dus dat laatste. Ik heb niks met georganiseerde religie, maar heb er in principe ook niks op tegen. Ik weet gewoon weg niet of er een God bestaat. Ik geloof eigenlijk niet, maar weet ook niet zeker of dat wel terecht is.
Wat ik wel weiger te geloven is dat als er een god bestaat in wat voor vorm dan ook, dat dit dat een strenge meneer is die gaat kijken of je geen verboden dingen hebt gedaan in je leven, en dan bekeuringen uit gaat lopen schrijven.
Mijn dooddoener tegen over gelovigen is altijd:Als er een god bestaat,wie heeft hem dan weer geschapen en wie heeft dan weer die schepper geschapen enz.enz....
  zondag 1 mei 2005 @ 20:22:53 #16
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26648055
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:18 schreef Mork_Van_Ork het volgende:

[..]

Ja ik ben dus dat laatste. Ik heb niks met georganiseerde religie, maar heb er in principe ook niks op tegen.
Op zichzelf heb ik er niets op tegen. Wanneer aanhangers van een georganiseerde religie hun negatieve denkbeelden op anderen proberen toe te passen, heb ik daar echter wel iets op tegen..
quote:
Ik weet gewoon weg niet of er een God bestaat. Ik geloof eigenlijk niet, maar weet ook niet zeker of dat wel terecht is. Wat ik wel weiger te geloven is dat als er een god bestaat in wat voor vorm dan ook, dat dit dat een strenge meneer is die gaat kijken of je geen verboden dingen hebt gedaan in je leven, en dan bekeuringen uit gaat lopen schrijven.
Dat komt een beetje overeen met hoe ik er zelf over denk. Ik weet niet of er een God is, maar als er een God is, is het vast een echte God, en niet een uitvergroting van een intolerante man.
pi_26648091
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:20 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Ja!Want als je eenmaal gelooft in dingen die niet rationeel te bewijzen zijn kun je dat ook op alledaagse dingen zonder moeite....
Jij gaat er van uit dat mensen nu alles al snappen over het leven, en dat wij dus in staat moeten zijn om het bestaan van een God te kunnen bewijzen. Mensen zijn eigenlijk best stom en primitief hoor, er valt nog veel te leren. Er is meer dan ratio alleen.
Dus...
pi_26648122
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:11 schreef TeRRoRiTe het volgende:

[..]

En waarom is het niet zo?
  zondag 1 mei 2005 @ 20:25:13 #19
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26648129
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:20 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Iedereen gelooft in dingen die niet rationeel te bewijzen zijn en/of is bijgelovig en/of ongevoelig voor statistiek. De een iets meer dan de ander. Vooral bij alledaagse dingen heeft iedereen hier wel iets van, gelovig of niet.
pi_26648145
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:23 schreef Mork_Van_Ork het volgende:

[..]

Jij gaat er van uit dat mensen nu alles al snappen over het leven, en dat wij dus in staat moeten zijn om het bestaan van een God te kunnen bewijzen. Mensen zijn eigenlijk best stom en primitief hoor, er valt nog veel te leren. Er is meer dan ratio alleen.
Dat mensen vaak stom en primitief kan ik alleen maar ja op zeggen.....Maar in staat om god te bewijzen zal nooit lukken.....
pi_26648147
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het zegt dat de desbetreffende persoon, wat betreft zijn vorm van levensbeschouwing, niet rationeel is. Ja dus.

p.s. Atheïsme is geen geloof
  zondag 1 mei 2005 @ 20:26:31 #22
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26648164
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:24 schreef Fys het volgende:

[..]

En waarom is het niet zo?
Omdat niemand rationeel kan zijn. Iemand kan hooguit in iets meer of mindere mate rationeel denken, of op bepaalde gebieden meer of minder rationeel. Mensen kunnen echter niet volledig rationeel zijn (En gelukkig maar!).
  zondag 1 mei 2005 @ 20:27:28 #23
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26648189
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:25 schreef Fys het volgende:

[..]

Het zegt dat de desbetreffende persoon, wat betreft zijn vorm van levensbeschouwing, niet rationeel is. Ja dus.

p.s. Atheïsme is geen geloof
Atheisme berust net zo goed op een niet falcifieerbare stelling.
  zondag 1 mei 2005 @ 20:28:32 #24
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26648213
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:25 schreef Fys het volgende:

[..]

Een religie is maar een deel van een levensbeschouwing. Wil je beweren dat je zelf totaal geen irrationeel gedrag vertoont, of dichterbij deze post : Geen irrationele levensbeschouwingen hebt?
pi_26648224
quote:
Op zondag 1 mei 2005 20:26 schreef Alicey het volgende:

[..]

Omdat niemand rationeel kan zijn. Iemand kan hooguit in iets meer of mindere mate rationeel denken, of op bepaalde gebieden meer of minder rationeel. Mensen kunnen echter niet volledig rationeel zijn (En gelukkig maar!).
Je kan wel minder rationeel zijn,maar dan ben je gewoon menselijk!Zoals medelijden met iemand hebben ook al heeft hij/zij de grootste misdaad begaan.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')