abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26635976
De Amsterdamse Bijstandsbond en de belangenvereniging van werklozen in de hoofdstad hebben genoeg van de onverwachte huisbezoeken van de Sociale Dienst. Ze hebben daarom Controleurs in Beeld opgericht, dat controles uitvoert bij beleidsmakers en bestuurders in Amsterdam.

Sinds januari vorig jaar gaat de Amsterdamse Sociale Dienst op huisbezoek bij iedereen die een uitkering aanvraagt. Daarnaast wordt een groot deel van het bestaande klantenbestand doorgelicht. De sociale controleurs tellen onder meer de tandenborstels in de badkamers, doorzoeken kasten, wasmanden en afvalbakken en inspecteren de vuile vaat. Ook worden de post en de administratie doorgenomen.

De huisbezoeken hebben ertoe geleid dat een kwart minder uitkeringen wordt verstrekt, omdat aanvragers niet aan de eisen blijken te voldoen en bijvoorbeeld een gloednieuwe BMW voor de deur hebben staan. Bij de (al dan niet) uitkeringsgerechtigden veroorzaken ze echter veel ergernis. Ze vinden de controles vernederend en stellen dat mensen onterecht hun uitkering zijn kwijtgeraakt.

Een van de eerste slachtoffers van de ‘tegencontroleurs’ was Sociale Dienst-directeur Mat Masthoff. Ze achtervolgden hem met een meetlint in de tram, op weg naar kantoor. Masthoff zag er de grap niet van in en overweegt een aanklacht in te dienen wegens bedreiging. Donderdagochtend bracht een groep van acht controleurs een huisbezoek bij een gemeenteraadslid van de VVD

Bron: Binnenlands Bestuur

Triest natuurlijk. 25% van de aanvragers bleek geen recht te hebben op een uitkering, dat is 25% minder uitkeringen en dus een flinke besparing. Triest dat ze nu mensen gaan stalken, dat ze in plaats daarvan eens werk gaan zoeken ofzo. :')
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zondag 1 mei 2005 @ 10:45:27 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_26636014
Dus 75% van de mensen was wel tercht een uitkeringsgerechtigde. Ik zou jou wel eens willen horen als de belastingdienst of zo elke twee maanden binnen kwam wandelen, je hele huis even ondersteboven ging keren, je post ging lezen (!) en de slipje sin je wasmand tellen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 1 mei 2005 @ 10:45:52 #3
64781 bonke
pipo koeie
pi_26636021
tis triest dat et zo moet
pies on joe toe
pi_26636073
quote:
Op zondag 1 mei 2005 10:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dus 75% van de mensen was wel tercht een uitkeringsgerechtigde. Ik zou jou wel eens willen horen als de belastingdienst of zo elke twee maanden binnen kwam wandelen, je hele huis even ondersteboven ging keren, je post ging lezen (!) en de slipje sin je wasmand tellen.
Dat is inherent aan het aanvragen van een uitkering. Het aantal onterechte aanvragen blijkt 25% te zijn en da's toch wel een hoog percentage. Het loont de moeite mensen eens te controleren. Als ze dat niet willen, dan moeten ze maar gaan werken, maar niet heel triest politici gaan stalken.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zondag 1 mei 2005 @ 11:07:53 #5
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_26636398
quote:
Op zondag 1 mei 2005 10:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dat is inherent aan het aanvragen van een uitkering. Het aantal onterechte aanvragen blijkt 25% te zijn en da's toch wel een hoog percentage. Het loont de moeite mensen eens te controleren. Als ze dat niet willen, dan moeten ze maar gaan werken, maar niet heel triest politici gaan stalken.
Met het aanvragen van een uitkering teken je tegelijkertijd voor het opofferen van je privacy?
pi_26636409
Volkomen terecht zulke controles en die tegencontroles zijn te achterlijk voor woorden. Als je uitkering trekt en dus gewoon maar geld krijgt zonder tegenprestatie dan zal je er maar mee moeten leven dat ze af en toe je huis overhoop halen. Dat is wel de minste tegenprestatie die je kan doen voor al dat gratis geld dat je krijgt
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  zondag 1 mei 2005 @ 11:09:19 #7
66444 Lord_Vetinari
pi_26636424
quote:
Op zondag 1 mei 2005 11:08 schreef UnleashMitch het volgende:
Volkomen terecht zulke controles en die tegencontroles zijn te achterlijk voor woorden. Als je uitkering trekt en dus gewoon maar geld krijgt zonder tegenprestatie dan zal je er maar mee moeten leven dat ze af en toe je huis overhoop halen. Dat is wel de minste tegenprestatie die je kan doen voor al dat gratis geld dat je krijgt
pi_26636435
quote:
Op zondag 1 mei 2005 11:07 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Met het aanvragen van een uitkering teken je tegelijkertijd voor het opofferen van je privacy?
Als dat nodig is om te beoordelen of die uitkering terecht is: JA
  zondag 1 mei 2005 @ 11:11:34 #9
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_26636457
ik hoorde dat die controleurs geeneens wisten wat hun bevoegdheid was. Gewoon lekker de deur weigeren zou mijn advies zijn naar uitkeringsgerechtigden. Daarna zie je wel verder
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  zondag 1 mei 2005 @ 11:12:33 #10
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_26636515
quote:
Op zondag 1 mei 2005 10:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als het moet dan moet het, Nederland verstrekt dik een miljoen uitkeringen en er staat dat 25% daar onterecht gebruik van maakt. Dat zijn dus 250.000 uitkeringen, zeg voor gemiddeld 750,- per maand, dat is een kleine 190 miljoen euro op maandbasis wat onterecht wordt uitgekeerd, dik 2 miljard op jaarbasis.

Natuurlijk zal dit cijfer niet over alle uitkeringen gehaald worden maar goed, zeg dat het 1 miljard op jaarbasis is. Dat is geen bedrag waar je even je neus voor ophaalt. Als zo'n grote fraude bij de belasting ontdekt wordt en de mensen moeten gecontroleerd worden dan moet dat maar, het is tenslotte wel mijn geld waar men misbruik van maakt want ik betaal wel netjes m'n belastingen.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  zondag 1 mei 2005 @ 11:16:02 #12
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_26636543
quote:
Op zondag 1 mei 2005 11:09 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Als dat nodig is om te beoordelen of die uitkering terecht is: JA
Dan gaat de vergelijking van LV ook op; als de overheid vindt dat er moet worden gecontroleerd of jouw belastingopgave wel klopt, zouden ze analoog aan de actie van de sociale dienst op thuisinspectie kunnen overgaan. Ik benieuwd hoeveel mensen daar voorstander van zijn.
pi_26636622
Hier hadden Koot & Bie al een goede sketch over. .

Over het controleren van de controleurs die de controleurs controleren. .
pi_26636680
Dat ze de administratie en bankrekeningen controleren en bezittingen van mensen die een uitkering hebben kan ik inkomen (krijg ik ook die onderzoeken met mijn WaJong en REA). Maar het lezen van post en het rommelen door mijn kasten zonder dat duidelijk is wat hun bevoegdheden zijn (als dat waar is) is bij mij gelijk aan schending van mijn privacy en de privacy wetgeving. En ik zou ze keihard de deur wijzen als ze dat niet respecteren.

Vind het wel zielig dat men raadsleden gaan stalken omdat men het er niet mee eens is. Hoewel ik de frustatie kan begrijpen. Je komt veel verder met een respectabele manier op iemand afstappen en brieven schrijven (mag best blijken eruit dat je niet gediend bent van een situatie maar als je het beleeft houdt is men veeeeeel mewerkender).
pi_26636683
quote:
Op zondag 1 mei 2005 11:16 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dan gaat de vergelijking van LV ook op; als de overheid vindt dat er moet worden gecontroleerd of jouw belastingopgave wel klopt, zouden ze analoog aan de actie van de sociale dienst op thuisinspectie kunnen overgaan. Ik benieuwd hoeveel mensen daar voorstander van zijn.
Als de overheid een vermoeden heeft dat een belastingopgave niet klopt (fraude) dan gaan ze dat echt wel nader onderzoeken.

25% van de uitkeringsaanvragen blijkt niet gerechtvaardigd te zijn, dan is het een goede zaak dat men controleert natuurlijk!
  zondag 1 mei 2005 @ 11:26:26 #16
66444 Lord_Vetinari
pi_26636756
quote:
Op zondag 1 mei 2005 11:23 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Als de overheid een vermoeden heeft dat een belastingopgave niet klopt (fraude) dan gaan ze dat echt wel nader onderzoeken.

25% van de uitkeringsaanvragen blijkt niet gerechtvaardigd te zijn, dan is het een goede zaak dat men controleert natuurlijk!
De overheid gaat niet at random alle belastingplichtigen thuis bezoeken om dat er misschien wel ergens een fraudeur tussenzit. Er wordt gericht onderzocht als iemand vermoedt dat er iets niet klopt. In dit geval wordt gewoon bij iedereen rucksichtslos de privacy geschonden.
  zondag 1 mei 2005 @ 11:27:16 #17
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_26636773
Klinkt wel als een grote inbreuk op de privacy van deze mensen. Aan de andere kant, als het zulke resultaten oplevert is het helaas maar al te hard nodig om dergelijke maatregelen te nemen.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_26636778
quote:
Op zondag 1 mei 2005 11:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De overheid gaat niet at random alle belastingplichtigen thuis bezoeken om dat er misschien wel ergens een fraudeur tussenzit. Er wordt gericht onderzocht als iemand vermoedt dat er iets niet klopt. In dit geval wordt gewoon bij iedereen rucksichtslos de privacy geschonden.
25% van de uitkeringsaanvragen blijkt niet gerechtvaardigd te zijn. Wordt dat aantal ook gehaald met de belastingopgave?
  zondag 1 mei 2005 @ 11:29:04 #19
66444 Lord_Vetinari
pi_26636808
quote:
Op zondag 1 mei 2005 11:27 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

25% van de uitkeringsaanvragen blijkt niet gerechtvaardigd te zijn. Wordt dat aantal ook gehaald met de belastingopgave?
Heus wel. Maak je daar maar geen illusies over. Er frauseren geheid meer mensen en met name bedrijven met de belasting dan dat er uitkeringsgerechtigden met de Bijstand frauderen. En in die gevallen gaat het om ietwat grotere bedragen.
pi_26636820
Goed plan dan.
  zondag 1 mei 2005 @ 11:30:46 #21
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_26636844
Ik denk dat de uitkeringsverstrekker aan de neus van de uitkeringstrekker wel kan zien of deze min of meer te vertrouwen is. Ofwel alleen allochtonen screenen.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_26636845
quote:
Op zondag 1 mei 2005 11:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Heus wel. Maak je daar maar geen illusies over. Er frauseren geheid meer mensen en met name bedrijven met de belasting dan dat er uitkeringsgerechtigden met de Bijstand frauderen. En in die gevallen gaat het om ietwat grotere bedragen.
En dan hebben we het ook nog niet eens over de mensen die onbewust een fout maken met hun belastingopgave. Daar zou ook al een leuk getalletje uit kunnen komen (van te veel of te weinig betalen).
  zondag 1 mei 2005 @ 11:30:59 #23
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_26636848
Kijk als het percentage onterechte uitkeringen op 0,01 % ligt, is het natuurlijk onzin om dit soort strikte controles te gaan uitvoeren. Maar het percentage ligt nu, zoals nu al aangetoond op 25 (!) %.

Dan is het niet meer terecht dat er strenge controles zijn, en de mensen die de controleurs niet binnenlaten? simpel, uitkering gelijk stopzetten totdat ze wel meewerken.. Sommige mensen vinden dat als ze in Luilekkerland een uitkering hebben ze ook nog alle rechten hebben
Maar het is heel simpel, als jij om wat voor reden dan ook een uitkering hebt, (of je er nu iets aan doen kunt of niet), mag de overheid controleren of jij daar wel recht op hebt. Wil je privacy, ga dan WERKEN... (oh nee daar wordt je moe van)
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_26636853
quote:
Op zondag 1 mei 2005 11:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Oké, waar kan ik dat cijfer ergens teruglezen? Als 25% van de belastingopgave een fraudeluchtje heeft, dan is dat vast wel ergens terug te lezen en dan mag ik aannemen dat de overheid daar vast wel actie op onderneemt en op heeft ondernomen, anders zijn ze gewoon een dief van hun eigen portomonnee natuurlijk.

Intussen is dit geen argument om uitkeringsaanvragers niet te controleren, zeker niet als 25% van de aanvragen niet gerechtvaardigd is.
pi_26636855
quote:
Op zondag 1 mei 2005 11:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

bij iedereen rucksichtslos
Bron?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')