abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28805102
Omdat je grip kwijtraakt op de belangrijkste bouwsteen van een economie, je hiermee je potientele concurrent in de kaart speelt en hoe verdwijnen er dollars als Chevron die overname doet?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 14 juli 2005 @ 18:46:45 #152
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_28808532
Pfff, ik lees hier zo veel over en weer gelul over de VS en Europa. Ik ga me daar niet in mengen, ik heb geen zin in een welles nietes spelletje. Ik weet alleen het volgende: je moet maar eens met je eigen ogen in China gaan kijken. Hoe de fabrieken daar uit de grond rijzen. Ga maar eens kijken in Chinese fabrieken. Dan weet je welke werknemers het fierst op hun werk zijn. En kijk dan een naar cijfertjes: hoe veel honderden miljoenen Chinezen staan er nog te springen voor een job?
Maak dan het optelsommetje: arbeidskrachten zijn er genoeg, die zijn dus spotgoedkoop, bovendien werken ze ongelooflijk hard en ze kunnen kwaliteit leveren. De combinatie van heel erg veel mensen die heel erg hard werken zorgt ervoor dat China nog wel een tijdje kan groeien.

Dan lijkt het mij logisch dat je met 1,3 miljard inwoners minstens op gelijke politieke hoogte van de VS kan komen. Politieke macht volgt immers uit economische macht.
pi_28809747
En militaire macht?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_28810026
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 16:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Omdat je grip kwijtraakt op de belangrijkste bouwsteen van een economie, je hiermee je potientele concurrent in de kaart speelt en hoe verdwijnen er dollars als Chevron die overname doet?
Tja, dat jij niet veel van economie begrijpt kan ik niet helpen maar bestudeer eens de opkomst en ondergang van Japan en met name de tijd waarin Japan overnames deed in de VS waaronder 'landmarks' als filmstudios en het Rockefeller Center.
Hetzelfde jingoistische gebral deed toen opgang, eindresultaat? De Japanse economie hielp zichzelf de vernieling in door deze veel te dure acquisities en ipv dat geld de VS verliet bleef het in de VS.

China neemt raffinaderij over voor meer geld als Chevron, lijkt mij dat kapitalisten daar voor moeten zijn, China besteed zijn dollars in de VS ipv in andere landen (dollars die China verkrijgt door een gigantisch verschil in de betalingsbalans), zou mij ook zeer goed lijken als kapitalist en Amerikaan.

Als de amerikanen isolationisme willen gaan spelen dan is dat ook goed wat mij betreft maar slim is het niet, zeker niet voor de economie.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2005 19:57:36 ]
pi_28810384
Goeie zaak, die overname. Laat die Chinezen maar investeren in de Amerikaanse economie. Het zou van de gekke zijn als ze, nadat ze zich eerst kapotwerken, daarna hun zuurverdiende dollars niet mogen investeren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_28811012
Ze mogen IMO die overname blokkeren, China loopt alleen maar te kloten met bedrijfsspionage, IP, etc..
pi_28811163
quote:
De Japanse economie hielp zichzelf de vernieling in door deze veel te dure acquisities en ipv dat geld de VS verliet bleef het in de VS
Onze super intelligente huiseconoom kan zeker wel vertellen hoe dat geld de VS verlaat of blijft hij de ignore-theorie toepassen en komt hij niet verder dan populistisch op de man te spelen?
pi_28811652
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 20:38 schreef NightH4wk het volgende:
Ze mogen IMO die overname blokkeren, China loopt alleen maar te kloten met bedrijfsspionage, IP, etc..
Ben het met het laatste eens. Maar pak dan die bedrijfsspionage en IP aan. Door China te accepteren als een volwaardige handelspartner en hen keihard aan te pakken als ze inbreuk maken op patenten kom je volgens mij het verst.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 14 juli 2005 @ 21:26:31 #159
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_28812280
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 19:56 schreef Tijger_m het volgende:
Tja, dat jij niet veel van economie begrijpt kan ik niet helpen maar bestudeer eens de opkomst en ondergang van Japan
Welke ondergang? Japan stagneert ongeveer zoals alle westerse verzorgingsstaten dat nu doen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  donderdag 14 juli 2005 @ 22:38:03 #160
124307 HokkePok
Ga zoals je gaat.
pi_28814474
quote:
Hoe kunnen de VS hun positie behouden als wereldmacht?
Dat kunnen ze niet.
waarschijnlijk wel
  vrijdag 15 juli 2005 @ 00:49:42 #161
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_28818503
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 21:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ben het met het laatste eens. Maar pak dan die bedrijfsspionage en IP aan. Door China te accepteren als een volwaardige handelspartner en hen keihard aan te pakken als ze inbreuk maken op patenten kom je volgens mij het verst.
Klopt, maar het lijkt me meer iets voor het WTO. Iig, er komen nog wat leuke jaren aan. In 2006 moet de bankensector open in China en het land schijnt ook instabieler te worden. De gigantische toename van welvaard vindt bijna uitsluitend plaats aan de kust, en daar leven in verhouding niet al te veel mensen. De boeren worden op dit moment nog rustig gehouden door hele slechte leningen. Volgens wat strategie denktanks gaan de problemen toenemen na de Olympische Spelen van Beijing.

Iig, ze gaat groot worden, maar met aardig wat hobbels.
pi_28818994
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 20:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Onze super intelligente huiseconoom kan zeker wel vertellen hoe dat geld de VS verlaat of blijft hij de ignore-theorie toepassen en komt hij niet verder dan populistisch op de man te spelen?
Doe niet zo huillie, ik heb jouw eerdere postings ook gewoon beantwoord, dat jij het antwoord niet leuk vindt is jammer voor jou.

China heeft in 2004 161 miljard dollar meer gexporteerd naar de VS dan de VS naar China, voor 2005 staat de teller op 72 miljard dollar (tot en met mei), die dollars zijn in Chinese handen gekomen en niet in de VS geinvesteerd.
Met deze overname zou China voor het eerst een echt grote investering doen in de VS ipv. geld het land uit te brengen.
pi_28819192
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 00:49 schreef NightH4wk het volgende:

Klopt, maar het lijkt me meer iets voor het WTO. Iig, er komen nog wat leuke jaren aan. In 2006 moet de bankensector open in China en het land schijnt ook instabieler te worden. De gigantische toename van welvaard vindt bijna uitsluitend plaats aan de kust, en daar leven in verhouding niet al te veel mensen. De boeren worden op dit moment nog rustig gehouden door hele slechte leningen. Volgens wat strategie denktanks gaan de problemen toenemen na de Olympische Spelen van Beijing.

Ik dacht dat de Chinese premier al een aantal maatregelen had aan/afgekondigd vorig jaar om de welvaartsverschillen met het platteland te verkleinen? Tijdens de jaarlijkse partijdag, meen ik?

Het zal zeker niet allemaal van een leien dakje gaan, zeker niet als de trend van Chinese vraag naar grondstoffen blijft, dan zal het vroeg of laat tot confrontaties gaan komen en dan zal ook blijken hoeveel cohesie er in het 'moderne' China aanwezig is.
Het zou niet de eerste keer in de geschiedenis zijn dat China zich naar binnen richt, of dat in dit tijdperk nog mogelijk is durf ik niet te zeggen, China blijft een apart land op dat gebied.
pi_28819785
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 00:49 schreef NightH4wk het volgende:
In 2006 moet de bankensector open in China en het land schijnt ook instabieler te worden. De gigantische toename van welvaard vindt bijna uitsluitend plaats aan de kust, en daar leven in verhouding niet al te veel mensen. De boeren worden op dit moment nog rustig gehouden door hele slechte leningen. Volgens wat strategie denktanks gaan de problemen toenemen na de Olympische Spelen van Beijing.

Sluit ik me bij aan. Ik spreek nog al eens met Japanners en Zuid-Koreanen en die weten beter dan wij wat er bij hun buren gebeurt. Ook zij vertellen me dat China's snelle ontwikkeling vooral aan de kust plaatsvindt, terwijl men in het binnenland nog steeds straatarm en onderontwikkeld is. Volgens hen zorgt dat nu al voor spanningen en grijpt de Chinese regering een ruzietje met bijvoorbeeld Japan over een geschiedenisboek aan om de Chinezen te verenigen.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 02:30:34 #165
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_28820220
Tijger_m, ze willen die verschillen wel verkleinen maar dat lijkt me moeilijk met zo'n grote mensenmassa, een economie die nog zwaar aan het groeien is en de ontwikkelingen die daarbij komen kijken. Ze houden er idd ook niet van om zich veel met andere landen te bemoeien.

Lyrebird, boze boeren zijn heel gevaarlijk idd en kleine opstanden/rellen nemen toe. Iets van StrategyPage:
quote:
(..)May 13, 2005: Police records have been leaked, showing a large and rapid increase in the number of public demonstrations against the government. There were only 8,700 such incidents in 1993, but the number increased to 32,000 in 1999, 50,000 in 2002 and some 60,000 last year.(..)
Laatst was er ook een video het land uit gesmokkeld waarop te zien was hoe boeren van hun land worden geschoten: Violent video shows rural unrest in China. Een ander probleem is dat China heel erg centraal bestuurd wordt, wat problemen geeft als verre (boeren)provincies gaan rellen.

Ik denk, en hoop, zelf dat de VS+India+Japan(+Australie) de komende eeuw aardig blijven draaien.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 03:02:38 #166
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_28820635
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 01:57 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Sluit ik me bij aan. Ik spreek nog al eens met Japanners en Zuid-Koreanen en die weten beter dan wij wat er bij hun buren gebeurt. Ook zij vertellen me dat China's snelle ontwikkeling vooral aan de kust plaatsvindt, terwijl men in het binnenland nog steeds straatarm en onderontwikkeld is. Volgens hen zorgt dat nu al voor spanningen en grijpt de Chinese regering een ruzietje met bijvoorbeeld Japan over een geschiedenisboek aan om de Chinezen te verenigen.
Je kan ook eens met Chinezen praten. Geen enkele Fransman zal je zeggen hoe goed de Duitsers het wel niet doen, of de Engelsen...
Het is inderdaad zo dat China vooral ontwikkeld aan de kusten, maar de Chinezen halenmassaal mensen van op het platteland naar daar. Dat werkt met bureaus, je moet je inschrijven in je eigen regio en per jaar kijkt men hoe veel mensen men nodig heeft in de industriestreken en dan mogen er exact zo veel mensen daar gaan werken. En op dat platteland zitten er nog massaal veel mensen die niks liever willen dan werk. Hun maakt het niet zo bijzonder veel uit wat de voorwaarden zijn. Sja, dat zijn natuurlijk gouden krachten. In China neem je twintig werknemers aan voor de prijs van eentje hier. Dan kan je gewoon niet achterblijven.
pi_28821129
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 03:02 schreef JackyVie het volgende:

[..]

Je kan ook eens met Chinezen praten. Geen enkele Fransman zal je zeggen hoe goed de Duitsers het wel niet doen, of de Engelsen...
Het is inderdaad zo dat China vooral ontwikkeld aan de kusten, maar de Chinezen halenmassaal mensen van op het platteland naar daar. Dat werkt met bureaus, je moet je inschrijven in je eigen regio en per jaar kijkt men hoe veel mensen men nodig heeft in de industriestreken en dan mogen er exact zo veel mensen daar gaan werken. En op dat platteland zitten er nog massaal veel mensen die niks liever willen dan werk. Hun maakt het niet zo bijzonder veel uit wat de voorwaarden zijn. Sja, dat zijn natuurlijk gouden krachten. In China neem je twintig werknemers aan voor de prijs van eentje hier. Dan kan je gewoon niet achterblijven.
Dat is wel erg positief. Het is zo dat China zich sterk ontwikkelt, maar dat gaat gepaard met problemen. Een centrale overheid is, zoals het communisme ons eerder in de USSR liet zien, niet de beste overheid om problemen op te lossen. Ik sluit me dus voor de volle 100% bij Nighth4wk aan.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 04:39:13 #168
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_28821164
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 04:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat is wel erg positief. Het is zo dat China zich sterk ontwikkelt, maar dat gaat gepaard met problemen. Een centrale overheid is, zoals het communisme ons eerder in de USSR liet zien, niet de beste overheid om problemen op te lossen. Ik sluit me dus voor de volle 100% bij Nighth4wk aan.
Als de centrale overheid het enige argument is om China af te schieten... Ik ontken niet dat China groeipijnen zal kennen, maar eventuele fouten die al gemaakt zijn zullen ze minder snel maken. Ik ga liever voort op wat ik hier met eigen ogen allemaal zie gebeuren dan dat ik laat inpakken door het voorbeeld van de USSR.
pi_28837031
quote:
China heeft in 2004 161 miljard dollar meer gexporteerd naar de VS dan de VS naar China, voor 2005 staat de teller op 72 miljard dollar (tot en met mei), die dollars zijn in Chinese handen gekomen en niet in de VS geinvesteerd.
Met deze overname zou China voor het eerst een echt grote investering doen in de VS ipv. geld het land uit te brengen.
Toch is het zo dat natuurlijke rijkdommen en technologie van de VS in de handen van de staat van China komen en dat lijkt me voor de VS niet echt gewenst
pi_28837576
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 17:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Toch is het zo dat natuurlijke rijkdommen en technologie van de VS in de handen van de staat van China komen en dat lijkt me voor de VS niet echt gewenst
Een 30 jaar oude raffinaderij is nou niet bepaald een high tech product waar niet aan te komen valt. China kan die technologie op de vrije markt gewoon kopen dus da's een onzin argument.
Tweede argument, wat voor natuurlijke rijkdommen produceert een raffinaderij dan wel? Volgens mij verwerkt een raffinaderij alleen maar olie.

Bovendien is het bod van Chevron lager dan de eigenlijke prijs van de aandelen alleen, kortom, Chevron bied te weinig. Het is nogal een verschil zeg, $1.6 miljard dollar waarbij de Chinezen al te kennen hebben gegeven bereid te zijn om nog 500 miljoen hoger te gaan.
pi_28837912
1 miljard op pak hem beet 16 miljard is niet veel
pi_28839260
De volgende documentaires voegen wel iets toe aan de discussie:

• De hegemonie van de VS
  • Even India bellen...
  • Riverside Conversations deel 1
  • pi_28840107
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 18:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

1 miljard op pak hem beet 16 miljard is niet veel
    1.6 op 16...da's 10%...dat noem jij niet veel? De aandeelhouders en commisarissen van Unocal denken daar anders over.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2005 19:56:00 ]
    pi_28840263
    De grootste aandeelhouder is de staat
    pi_28840558
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 20:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
    De grootste aandeelhouder is de staat
    Van wie? Unocal of CNOOC?
    pi_28840808
    Dat bedrijf dat overgenomen wordt
    pi_28840853
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 20:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Dat bedrijf dat overgenomen wordt
    Waar haal je dat vandaan? Unocal is helemaal geen staatsbedrijf maar een publically traded company.

CNOOC officieel ook maar alle aandelen zijn in handen van de Chinese overheid.
    pi_28841004
    BBC world
    pi_28854153
    quote:
    Op vrijdag 15 juli 2005 20:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
    BBC world
    Dan heeft BBCW het verkeerd of jij hebt het verkeerd begrepen. Een van de twee bedrijven is een staatsbedrijf maar dat is niet Unocal.
    pi_29004324
    door de banden met enkele bondgenoten te verdiepen, zoals met Europa en door een opkomende macht te rehabiliteren (en mogelijk een verdrag te overtreden, een verdrag waar de VS Iran aan wil laten houden ) en ook tot bondgenoot te maken:
    quote:
    Oudste en grootste democratie vinden elkaar

door Jan van Benthem
    In de dans van de grootmachten is India een nieuwe partner. De Verenigde Staten gaan vergaand samenwerken met deze kernmogendheid, zowel op economisch als militair terrein. De belangrijkste rivaal van beide landen is die andere grootmacht, China. Echte machtspolitiek in vol ornaat, dat was het deze week weer eens.

President Bush ontving de Indiase premier Singh met alle denkbare egards, inclusief een exclusief banket en een toespraak van Singh voor de gezamenlijke huizen van het Congres.

Zo'n 'grand welcome ceremony' krijgen alleen de allerhoogste gasten, als een teken van respect en vriendschap. De Indiase premier glunderde en glorieerde, de Indiase pers jubelde over een 'historische doorbraak', maar in China werden de pennen in azijn gedoopt voor wat zure commentaren.

Peking begrijpt maar al te goed de betekenis van deze warme ontvangst: de VS zoeken in Aziė een medestander om de groeiende macht van China in te dammen. Terwijl Singh in Washington in de watten werd gelegd, kreeg China nog een paar vegen uit de pan. President Bush noemde de relatie tussen de VS en China gecompliceerd, door de grote verschillen in de waarden en ideologie. Het Pentagon maakte het beeld nog zwarter met een rapport over de dreiging van de snel groeiende Chinese militaire macht voor Taiwan.

Kernmacht

Centraal in de besprekingen tussen de VS en India staat de samenwerking op nucleair terrein. President Bush heeft beloofd zich in te spannen om India te voorzien van geavanceerde nucleaire technologie, terwijl het toch z'n kernwapens mag houden. Dat is opmerkelijk, want India weigert het Non-Proliferatieverdrag te ondertekenen. Toch, zo verzekerde premier Singh het Congres, kan de VS erop vertrouwen dat India zeer verantwoord met deze kennis zal omgaan.

Het streven van Bush om op nucleair en militair gebied met India samen te werken, betekent veel voor de Indiase regering. In feite wordt India zo erkend als een van de grootmachten. Bovendien heeft India een enorme behoefte aan nieuwe energiebronnen, inclusief kernenergie.

Wat dat betreft heeft India dezelfde problemen als het buurland China. Daarbij is samenwerking tussen India en China belangrijk om niet tegen elkaar uitgespeeld te worden. India heeft eerder dit jaar de banden met China aangehaald en een akkoord over de grenslijnen bereikt. De woorden die toen gebruikt zijn waren echter vooral technisch van aard: samenwerking op het terrein van de informatietechnologie om samen de 'Aziatische eeuw van de IT-industrie' te bepalen. De woorden die Singh deze week gebruikte, ademen een heel andere sfeer. Volgens de Indiase premier hebben de VS en India veel gemeenschappelijk: ,,U bent de oudste democratie ter wereld, wij zijn de grootste. We staan nu op een kruispunt in de geschiedenis waar we een partnerschap kunnen beginnen, gebaseerd op zowel principes als op pragmatisme.''

Machtsbalans

Een van die pragmatische punten is wat de VS betreft zeker de machtsbalans in Aziė. Al enkele jaren rapporteert het Pentagon een toename van het militaire arsenaal van de Chinezen. In het rapport van deze week komt daar een dreigende opmerking bij: China zet vooral in op militaire eenheden die nodig zijn ,,om een hevige maar kortdurende strijd te voeren en te winnen''. Doel van die strijd: Taiwan.

Er is daarnaast een andere strijd: die om de economische macht, om grondstoffen en olie. In al deze zaken staan de VS en China vrijwel lijnrecht tegenover elkaar.

In de Chinese commentaren is er echter verbazing: dit jaar alleen al voert China naar schatting achttien procent meer in uit de VS dan vorig jaar. Nog even en China is de belangrijkste handelspartner van de VS. Hoe kunnen de VS zich dan zo hard opstellen tegenover Peking?

Het antwoord is dat de VS steeds beduchter worden voor de groeiende macht van China, juist op economisch terrein: ,,China is op een strategisch kruispunt. De vraag blijft welke basiskeuze de Chinese leiders maken als de Chinese macht en invloed groeit, vooral de militaire macht''. In een verduidelijking van zijn typering van de gecompliceerde relatie tussen de VS en China gaf president Bush toe dat de Amerikaanse economie al voor een belangrijk deel afhankelijk is van de groei van de welvaart in China, maar, zo waarschuwde hij, ,,er zijn zaken waar het gaat om waarden waar we voor staan''. En daar is nog weinig onderlinge herkenning.

Premier Singh probeerde daarom ook op dat punt te scoren. India wil de versterkte economische positie graag verzilverd zien in de internationale politiek. Daarom pleit het land voor een permanente zetel in de VN Veiligheidsraad. Singh hield het Congres voor dat ,,de stem van de grootste democratie ter wereld niet ongehoord mag blijven in de Veiligheidsraad''. Maar daar wil de VS nog niet aan. Alleen vertrouwde bondgenoten zijn in de Veiligheidsraad welkom, Japan voorop. Dat land staat echter bovenaan de zwarte lijst van China. Zo dansen de grootmachten verder.
    http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=65645
      donderdag 21 juli 2005 @ 11:37:14 #181
    13804 MouseOver
    Cabdriver from Hell
    pi_29004377
    tvp
    Vampire Romance O+
    pi_29005721
    interessant artikel trouwens over waar hechtere economische banden allemaal niet toe kan leiden :

Aid and Comfort. Chinese nuclear proliferation at American taxpayer expense

[ Bericht 1% gewijzigd door zakjapannertje op 21-07-2005 23:02:56 ]
      donderdag 21 juli 2005 @ 12:41:26 #183
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_29006144
    Is het niet de aloude verdeel en heers techniek van de VS?
    60% of what you say is crap.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      donderdag 21 juli 2005 @ 13:44:38 #184
    111863 JackyVie
    No shit, Sherlock?
    pi_29008080
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 12:41 schreef George-Butters het volgende:
    Is het niet de aloude verdeel en heers techniek van de VS?
    Waarop doel je juist, dat artikel?
    pi_29016106
    quote:
    Dan heeft BBCW het verkeerd of jij hebt het verkeerd begrepen. Een van de twee bedrijven is een staatsbedrijf maar dat is niet Unocal.
    Newsweek van deze week, of misschien al vorige week heeft er een interessant artikel over. Ik kan het hier nu niet goed uitleggen maar het komt er in het kort op neer dat de Chinese regering voor een oneerlijke concurrentie positie zorgt door goedkoop geld te lenen
      donderdag 21 juli 2005 @ 21:40:59 #186
    120711 Sukh
    Pure Desi
    pi_29021693
    kan niet wachten tot amerika op z'n knieeen gaat, zal niet lang meer duren....China en India hebben al een samenwerkingsverdrag getekend dus de toekomst ziet er goed uit.

Prediction: India, China will be economic giants

By John Diamond, USA TODAY
    WASHINGTON — By the year 2020, China and India will be vying with the United States for global economic supremacy, the nation's top intelligence analysts predict, and al-Qaeda will have withered away — only to be replaced by smaller, more splintered but equally deadly groups of terrorists.

http://www.usatoday.com/n(...)long-view-usat_x.htm

EU kan het helemaal schudden! haha
    tu mudhje ghoen do, me tume azaadi denge -- Netaji Subhash Chandre Bose
      donderdag 21 juli 2005 @ 21:44:04 #187
    120711 Sukh
    Pure Desi
    pi_29021770
    http://in.rediff.com/news/wen05.htm

chineze pm heeft india bezocht en ze hebben leuke dingen besproken, over samenwerking en dergelijke !!!! ziet er goed uit!
      donderdag 21 juli 2005 @ 22:03:14 #188
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_29022357
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 21:40 schreef Sukh het volgende:
    kan niet wachten tot amerika op z'n knieeen gaat, zal niet lang meer duren....China en India hebben al een samenwerkingsverdrag getekend dus de toekomst ziet er goed uit.
    God, wat wordt dan een dolle pret als de wereld geregeerd wordt door maffe moslims, idiote indiers en chagerijnige chinezen. Reken er voorlopig maar niet op dat het westen door de knieeen gaat. Als puntje bij paaltje komt zullen Rusland, de EU, Canada, Australie, de VS en grote delen van Zuid-Amerika zij aan zij staan. Overigens verwacht ik dat India zich ook aan deze zijde zal scharen zeker gezien de rivaliteit met China. Deze twee landen zijn in sterke competitie om de leider van Azie te worden.
    Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
    Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
      donderdag 21 juli 2005 @ 22:16:44 #189
    111863 JackyVie
    No shit, Sherlock?
    pi_29022796
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 21:40 schreef Sukh het volgende:
    EU kan het helemaal schudden! haha
    ALS China werkelijk de grootste wordt (en ik denk dat dat zo zal gebeuren, maar daar moet je niet mee akkoord gaan natuurlijk), dan kan Amerika het meer schudden dan de VS volgens mij, maar weeral, dat is een eigen mening. Laatst was er vanuit Belgiė een handelsmissie naar China en iedereen die terugkwam gaf toe bang te zijn van de aanstormende Chinese sneltrein. Dat doet me denken dat Europa beter zal inspelen op een wisseling van de wacht.
      donderdag 21 juli 2005 @ 22:22:54 #190
    120711 Sukh
    Pure Desi
    pi_29023007
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 22:03 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

God, wat wordt dan een dolle pret als de wereld geregeerd wordt door maffe moslims, idiote indiers en chagerijnige chinezen. Reken er voorlopig maar niet op dat het westen door de knieeen gaat. Als puntje bij paaltje komt zullen Rusland, de EU, Canada, Australie, de VS en grote delen van Zuid-Amerika zij aan zij staan. Overigens verwacht ik dat India zich ook aan deze zijde zal scharen zeker gezien de rivaliteit met China. Deze twee landen zijn in sterke competitie om de leider van Azie te worden.
    Rusland en India werken al decennia samen, India en China gaan samenwerken ze hebben verdragen getekend!

India heeft meer aan China dan aan de EU
      donderdag 21 juli 2005 @ 22:25:18 #191
    120711 Sukh
    Pure Desi
    pi_29023091
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 22:16 schreef JackyVie het volgende:

[..]

ALS China werkelijk de grootste wordt (en ik denk dat dat zo zal gebeuren, maar daar moet je niet mee akkoord gaan natuurlijk), dan kan Amerika het meer schudden dan de VS volgens mij, maar weeral, dat is een eigen mening. Laatst was er vanuit Belgiė een handelsmissie naar China en iedereen die terugkwam gaf toe bang te zijn van de aanstormende Chinese sneltrein. Dat doet me denken dat Europa beter zal inspelen op een wisseling van de wacht.
    wat valt akkoord over te gaan, het is nou eenmaal zo
      donderdag 21 juli 2005 @ 22:30:01 #192
    111863 JackyVie
    No shit, Sherlock?
    pi_29023234
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 22:25 schreef Sukh het volgende:

[..]

wat valt akkoord over te gaan, het is nou eenmaal zo
    Dat denk jij, dat denk ik, maar er zijn genoeg mensen die denken dat het niet zo is. Dat is hun goed recht, daarom hoef jij nog niet je mening op te dringen, ook al vind ik die ook de juiste.
      donderdag 21 juli 2005 @ 22:31:57 #193
    120711 Sukh
    Pure Desi
    pi_29023292
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 22:30 schreef JackyVie het volgende:

[..]

Dat denk jij, dat denk ik, maar er zijn genoeg mensen die denken dat het niet zo is. Dat is hun goed recht, daarom hoef jij nog niet je mening op te dringen, ook al vind ik die ook de juiste.
    lees goed pik

het gaat erom dat india en china een supermacht worden, usa en eu kunnen daar niks aandoen, valt niks om over akkoord te gaan, die ontwikkeling is nou eenmaal aan de gang of we het leuk vinden of niet.
      donderdag 21 juli 2005 @ 22:35:58 #194
    111863 JackyVie
    No shit, Sherlock?
    pi_29023429
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 22:31 schreef Sukh het volgende:

[..]

lees goed pik

het gaat erom dat india en china een supermacht worden, usa en eu kunnen daar niks aandoen, valt niks om over akkoord te gaan, die ontwikkeling is nou eenmaal aan de gang of we het leuk vinden of niet.
    Man, begin anders nog wat te schelden. Doe misschien eens de moeite om het hele topic door te lezen. Er zijn massaal veel mensen die andere redenen zien om te verklaren dat de evolutie die jij en ik zien niet aan de gang is.

Kan jij het been lekker stijf houden hoor, ze geloven je toch niet en zijn net als jij overtuigd van hun gelijk.
      donderdag 21 juli 2005 @ 22:40:21 #195
    120711 Sukh
    Pure Desi
    pi_29023581
      donderdag 21 juli 2005 @ 22:42:59 #196
    111863 JackyVie
    No shit, Sherlock?
    pi_29023672
    The requested document was not found.

En ik stop met discussiėren, je wil gewoon wat over en weer blaten
      donderdag 21 juli 2005 @ 22:50:57 #197
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_29023972
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 22:31 schreef Sukh het volgende:

[..]

lees goed pik

China kan totaal niet doorgroeien boven een bepaald niveau agv de wijdverbreide corruptie. Het enige dat ze kan redden hiervoor zijn grootscheepse hervormingen, maar voor die beginnen en effect hebben zijn we zo 15-30 jaar verder. India kampt met een economisch zeer nadelig kaste-systeem en grote interne conflicten met moslims. Ze kunnen beide nog wel flink groeien, maar er zit een grens aan die veel lager ligt dan het niveau (per capita) waar wij op liggen.
    Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
    Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
      donderdag 21 juli 2005 @ 22:52:21 #198
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_29024024
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 22:22 schreef Sukh het volgende:

[..]

Rusland en India werken al decennia samen, India en China gaan samenwerken ze hebben verdragen getekend!

India heeft meer aan China dan aan de EU
    ja, ach. India en Pakistan hebben ook verdragen.
    pi_29024156
    India heeft ook last van de corruptie die misschien wel groter is dan in China, toch denk ik dat het een stabielere samenleving straks is dan China, nl de persoonlijke en politieke vrijheden daar zijn nu al groter dan in China, in China moeten ze vrijwel nog verworven worden terwijl de economische nu al volop aan de gang is in de grote steden aan vooral de oost en zuidkust
      donderdag 21 juli 2005 @ 23:21:17 #200
    120711 Sukh
    Pure Desi
    pi_29024959
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 22:50 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

China kan totaal niet doorgroeien boven een bepaald niveau agv de wijdverbreide corruptie. Het enige dat ze kan redden hiervoor zijn grootscheepse hervormingen, maar voor die beginnen en effect hebben zijn we zo 15-30 jaar verder. India kampt met een economisch zeer nadelig kaste-systeem en grote interne conflicten met moslims. Ze kunnen beide nog wel flink groeien, maar er zit een grens aan die veel lager ligt dan het niveau (per capita) waar wij op liggen.
    De backbone van de indiaase economie ligt in de middenklasse en die heeft niet tot weinig te maken met het kastestelsel, de overheid neemt nu allerlei maatregelen om dat tegen te gaan. Zo worden moslims positief gediscirimieerd. De overheid onderleiding van Singh en president kallam heeft als doel india een superpower te maken. De middenklasse is zo 300 miljoen groot in India en groeit nog steeds

Singh was afgelopen week in US. Ze hebben een akkoord gesloten omtrend hun nucliare programma, wat tevens als een onverwinning is voor Singh.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')