Jawel, dat gaat nog heel lang duren. China is een heel erg arm land en als je niets hebt, dan is het gemakkelijk groeien. Maar die groei gaat gepaard met corruptie, milieuvervuiling en sociale problemen. Er worden bijvoorbeeld heel veel mensen terechtgesteld in China. China zal door blijven groeien, maar er is nog heel veel groei nodig voordat men op hetzelfde niveau zit als West Europa of de VS.quote:Amerika is niet meer alleen een wereld macht. China begint zo snel te groeien dat het niet lang meer duurt. Een wereldmacht ben je niet alleen met wapens of legers.
Werkeloosheid wordt ALTIJD uitgedrukt als percentage van de beroepsbevolking. Ik zou dit soort zaken niet uit hoeven te moeten leggen op dit forum.quote:De werkeloosheid van Amerika is hoger dan die van Nederland. Dat komt ook omdat Nederland kleiner is. Dus Lyrebird ik denk dat je dat even moet onthouden.
dat heeft geen enkel volk want absolute wereldmacht heeft niemand ooit gehadquote:Op maandag 13 juni 2005 20:29 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
whehehehe, ze hebben allicht 1000 jaar bestaan, nou dat doen indianen ook, maar om nou te zeggen dat die landen 1000 jaar lang een wereldmacht waren lijkt me behoorlijk dom.
Ik denk toch dat China hier schromelijk onderschat wordt hoor. Ja natuurlijk, ze gaan zich nog even gedeisd houden, en neen ze gaan geen oorlog voeren, maar ze gaan toch wel de touwtjes in handen nemen als ze zich daartoe in staat achten.quote:Op woensdag 15 juni 2005 18:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Jawel, dat gaat nog heel lang duren. China is een heel erg arm land en als je niets hebt, dan is het gemakkelijk groeien. Maar die groei gaat gepaard met corruptie, milieuvervuiling en sociale problemen. Er worden bijvoorbeeld heel veel mensen terechtgesteld in China. China zal door blijven groeien, maar er is nog heel veel groei nodig voordat men op hetzelfde niveau zit als West Europa of de VS.
Natuurlijk, maar dat gaat nog wel effe duren.quote:Op donderdag 16 juni 2005 21:04 schreef JackyVie het volgende:
[..]
Ik denk toch dat China hier schromelijk onderschat wordt hoor. Ja natuurlijk, ze gaan zich nog even gedeisd houden, en neen ze gaan geen oorlog voeren, maar ze gaan toch wel de touwtjes in handen nemen als ze zich daartoe in staat achten.
Kern van het probleem. Extrapoleren is uitermate gevaarlijk. China kan never nooit niet op deze weg doorgroeien totdat het op hetzelfde niveau zit als de VS of Europa. Denk alleen maar aan alle auto's, televisie's en vliegvakantie's die je daar voor nodig hebt. Een miljard Chinezen die allemaal op skivakantie willen en dat liefst twee keer per jaar?? Los dat maar eens op.quote:Economisch zijn ze zo sterk. Ze moeten maar wat textiel aan ongelooflijke lage prijzen op onze markten dumpen en we zitten al met een probleem. Dat is inderdaad een klein voorbeeld, maar zoiets kan je uiteraard extrapoleren.
Als. Zie mijn commentaar hierboven.quote:De economische groei van China bedraagt ongeveer 10%. Dit is onnoemelijk veel en als dat nog 20 jaar doorgaat, dan zit je met een land waar je wel serieus rekening mee moet houden.
Ik zie het met interesse tegemoet.quote:Laatst stond er een artikel in de krant van een bekend econoom. Ik ga eens zoeken of ik dat kan terugvinden.
quote:Roland Leuschel : Alles zal beginnen met enkele niet eens spectaculaire gebeurtenissen, enkele ontgoochelingen gewoon. Maar ze kunnen ver reikende gevolgen hebben, omdat het vertrouwen weg zal zijn. Wat vormt nu de basis voor het internationale monetaire systeem ? Het vertrouwen in de dollar. Begint dat te wankelen, dan kan men zich voorstellen dat de gevolgen zwaar zullen zijn. Waarom zou dat vertrouwen geschokt worden ? Als gevolg van de globale schuldgraad van de Verenigde Staten, die gigantische vormen heeft aangenomen. De opgetelde schulden van de gezinnen, ondernemingen en de overheid bedroegen begin oktober 305 % van het bruto binnenlands product (BBP). Ter vergelijking : die ratio bedroeg 'maar' 260 % op het hoogtepunt van de crisis van de jaren '30.
En was hij nadien veel minder hoog ?
Zeker, begin jaren 50 bijvoorbeeld bedroeg die schuldgraad amper 130 %. Een van de redenen van de grote crisis van de jaren '30 was hetgeen men de 'schulddeflatie' noemt : verschillende landen, waaronder Duitsland in Europa, konden niet meer aan hun engagementen voldoen. Ik denk niet dat het zover zal komen en ik ben niet de enige. Welke andere manier rest er de debiteuren om uit die situatie te geraken ? De inflatie activeren. Het is duidelijk dat een belegger zich moet voorbereiden op een moeilijke periode, die erg verschilt van die in de jaren '20. Ze zal eerder op de jaren '70 lijken.
Zal de inflatie zo hoog oplopen als toen ?
Niet noodzakelijk. Ik zou zeggen 4 of 5 %, misschien meer, maar een tijdje. Merk op dat die relatief hoge inflatie ook het enige mogelijke antwoord is op een van de grootste problemen van dit moment: de pensioenen. Kijk maar wat er in Frankrijk en elders gebeurt wanneer men een kleine verlaging van de pensioenen voorstelt: de mensen komen op straat! Een kleine verlaging volstaat echter niet om de schipbreuk van de begrotingen te voorkomen. Een studie van de CDU, nu in de oppositie in Duitsland, komt tot het besluit dat de pensioenen 30% lager moeten!
Aangezien geen enkele politieke partij een dergelijk idee kan lanceren, blijft er alleen de inflatie om het bankroet van het pensioensysteem te vermijden. Men betaalt dus de beloofde pensioenen, zo goed als in elk geval, maar alleen in nominale termen. En op die manier zal dat gebeuren. Vooral omdat de renteniers toch nog nooit een revolutie zijn begonnenà
Hoe kan een belegger zich tegen een dergelijke situatie wapenen ? Welke zijn uw recepten ?
Hij moet zijn portefeuille, voor de helft bijvoorbeeld, baseren op goud en grondstoffen. Want bij problemen met het monetair systeem, het verlies aan vertrouwen in de dollar dat ik daarnet aanhaalde, kan het goud een spectaculair herstel laten zien. De zakenbank Kleinwort Wasserstein publiceerde onlangs een studie over de waarde van het goud in geval van een 'hermonetarisering', dat wil zeggen een terugkeer naar de goudstandaard, die in 1973 door president Nixon werd afgeschaft. Hoeveel zal in dat geval de theoretische evenwichtskoers van het goud zijn? Door een vergelijking van de Amerikaanse goudvoorraad, ofwel 265 miljoen ounces, met de monetaire massa in de ruimste zin, maar alleen de dollars die in de Verenigde Staten in omloop zijn, komt de bank tot een waarde van 2.716 USD. En als we rekening houden met de dollars elders ter wereld, vooral dan de twee derde van de Amerikaanse overheidsschuld die in Aziatische handen is, komen ze tot 15.087 USD! Voor de euro zou die evenwichtskoers 1.335 EUR per ounce bedragen. Een interessante indicatie! Ik verkies trouwens fysiek goud boven goudmijnen.
Bij de aandelen geef ik prioriteit aan de grondstoffen en aan Azië, met China op kop, want dat land maakt zich duidelijk klaar om de grootste economische macht ter wereld te worden. China kan bijna alles produceren wat het nodig heeft, of zal dat over afzienbare tijd kunnenàop voorwaarde dat de grondstoffen worden ingevoerd; er ontbreken er veel, tenminste in grote hoeveelheden. We mogen ook niet de andere landen in volle expansie vergeten. Dat is het kwartet dat bij Morgan Stanley BRIC wordt genoemd: Brazilië, Rusland, India en China.
BRICquote:Op donderdag 16 juni 2005 21:58 schreef Lyrebird het volgende:
Amerikanen lenen graag geld. Velen zien het als 'gratis geld'. Het is jammer voor hen, want ze betalen zich blauw aan rente. Maar zo lang de inflatie en rente laag zijn, mogen ze van mij. De getallen waar die meneer het over heeft zijn een beetje achterhaald. Je zou het 'oude economie' kunnen noemen. Schuld zegt niet alles. Als die meneer gelijk zou hebben, dan was de Amerikaanse economie al lang in elkaar geklapt. Het feit dat het niet het geval is en er alleen maar flinke groei is, geeft al aan dat er meer speelt. Ik weet niet precies van wanneer dat artikel was, maar alleen de afgelopen maand al is de dollar met 4.1 cent gestegen tov de euro.
Make my day, investeer in China. De beurs daar heeft nog niets gedaan. Of Brazilie - zoals een andere forumganger ons eerder informeerde over Brazilie, is dat land zwaar corrupt. Over corruptie gesproken, Rusland is ook een goeie.
quote:Op vrijdag 17 juni 2005 02:15 schreef Kaalhei het volgende:
BRIC
So?quote:De machtigste industriestaten moeten steeds meer rekening houden met opkomende economieën als Rusland, Brazilië, India en China (de zogenaamde BRIC-staten). Niet alleen wordt nu hun invloed al gevoeld op handelsgebied, maar ook op het financiële en monetaire vlak. De 'financiële'-G20 waarvan zij deel uitmaken is door Wereldbank voorgedragen als formele adviseur van de G7. In november spreekt de G20 zich uit.
Ik snap je reactie niet helemaal maar voor mij, om op de vraag van TS te antwoorden komt het op het volgende neer: wie geld heeft, heeft macht. Dat het omgekeerde niet waar is, bewijst Amerika en dat zal hen in het eerste geval brengen. Zonder geld dus he.quote:
Het is niet Europa dat een bedreiging vormt voor Amerika, het is China. Die hebben dan weer niet zo veel last van een mislukte EU-top.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 09:41 schreef more het volgende:
Daar hoeven ze niets voor te doen: Europa stelt na de laatste EU top helemaal niets meer voor.
China, laat me niet lachen! Dat duurt nog wel 100 jaar voordat ze US of Amerika voorbij zijn.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 19:32 schreef JackyVie het volgende:
[..]
Het is niet Europa dat een bedreiging vormt voor Amerika, het is China. Die hebben dan weer niet zo veel last van een mislukte EU-top.
Ik weet niet wat jij leest maar over 10 a 20 jaar word China de economische wereld macht en millitaire machtquote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:25 schreef more het volgende:
[..]
China, laat me niet lachen! Dat duurt nog wel 100 jaar voordat ze US of Amerika voorbij zijn.
Ik heb geluisterd naar deskundigen van Clingendael. En die zeiden dat de kennis van Amerika, de militaire macht, de economische macht de komende honderd jaar met stip op één blijft staan.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:33 schreef dvdfreak het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij leest maar over 10 a 20 jaar word China de economische wereld macht en millitaire macht
denk het niet, belastingen zijn daarvoor te hoog en die kunnen ook niet omlaag vanwege de sterk vergrijzende bevolking die aan de pensioenen lurken, het is een beetje het Frankrijk v h oosten.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 21:33 schreef dvdfreak het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij leest maar over 10 a 20 jaar word China de economische wereld macht en millitaire macht
je hebt eindelijk door hoe moderne economie werktquote:Op vrijdag 17 juni 2005 16:45 schreef TimT het volgende:
De Amerikaanse staatsuitgaven onder Bush zijn vreselijk hoog. De bevolking leent als een idioot. Amerika is een land die zijn grootmacht houdt met geleend niet bestaand geld, wapens en een grote bek!
hulp? hulp is wat er naar africa gaat, voor de rest is er geen hulp in een moderne economie.quote:Dat is alles als het even nuchter bekijkt. Dat is het altijd al geweest. Maar de laatste jaren word het alleen maar erger.
Landen zoals China, Rusland, India en Brazilië zullen de komende jaren de industriestaten van Amerika leegroven. Want hun kunnen producten veel goedkoper aanbieden. We hebben straks niet meer de hulp van de VS nodig. De VS heeft straks hulp van ons nodig. De staalmarkt in Amerika is in elkaar gezakt. Zelfs met hulp kunnen ze de kop nauwelijks boven water houden.
want?quote:Als China, Rusland, India etc hun goedkope handel kunnen voorzetten en kunnen uitbreiden. Dan zal de economie van de VS zoals wij het kennen in elkaar storten als een kaartenhuis.
Bullshit. Zelfs als China haar huidige groei kan vasthouden, groei die ze zelf proberen te temperen om oververhitting te voorkomen, dan duurt het nog decennia eer China op hetzelfde niveau als de VS of EU zit betreffende GDP en al helemaal als het om GDP per capita gaat.quote:Op zondag 19 juni 2005 05:43 schreef TimT het volgende:
McCarthy als jij zo grote kennis van moderne economie hebt. En dat trek ik enigszins in twijfel. Dan zou je moeten weten dat de economie zo kan omslaan. China kan binnen nu en 3 jaar de wereld op het gebied van handel flink domineren. Maar het kan ook zijn dat Amerika een inhaalslag maakt. Maar voorlopig denk ik dat China de nieuwe grootmacht word naast Amerika.
Leer eens fatsoenlijke zinnen te schrijven.quote:Op zondag 19 juni 2005 16:31 schreef TimT het volgende:
Amerika was eind jaren 30 bleef de economie groeien net nu als in China. Maar dat zakte als een zoutzak in elkaar. Amerika kwam daarin tegen na Roosevelt er goed boven op. En daardoor werd Amerika een welvaartswereldmacht. China kan doormiddel van goed leiderschap, goeie ontwikkeling ook snel groeien tot een wereldmacht. En dan kunnen jullie dat Bullshit vinden. Maar China probeert zijn groei nu wat te temperen inderdaad. Maar als ze de groei de komende 15 jaar vasthouden dan gaan ze de VS en EU voorbij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |