Jij snapt het volkomen.quote:Op zondag 1 mei 2005 23:49 schreef ALTER-EGO het volgende:
Als ik zo eens om me heen kijk, zie ik een wereld vol Kunst rondom me.
Zolang het niet te (semi)intellectueel is, wil ik het nog wel bevatten.quote:Op zondag 1 mei 2005 23:59 schreef Gajus het volgende:
[..]
Jij snapt het volkomen.![]()
geef jij wel eens rondleidingen in jouw museum?
Zou Dootje zich aangesproken voelen?quote:Op maandag 2 mei 2005 00:06 schreef ALTER-EGO het volgende:
... enkel wanneer ik weet dat diegene een ongeordende sloddervos is ...
het zou me niets verbazenquote:Op maandag 2 mei 2005 00:30 schreef Gajus het volgende:
[..]
Zou Dootje zich aangesproken voelen?
Jammer dat de geestelijke vader van deze topic ontbreekt. Dan had hij kunnen bevestigen dat 'installaties' - evenals beeldhouwwerken, gebouwen e.d. - niet welkom zijn in BdT.
ondertussen zouden wij dat Victoriaans Classicistisch werk weer kunnen oppakken
bron: http://www.artcyclopedia.com/history/victorian-classicism.htmlquote:Victorian Classicism was a British style of historical painting inspired by the art and architecture of Classical Greece and Rome.
In the 19th century, an increasing number of Europeans made the "Grand Tour" to Mediterranean lands. There was a great popular interest in the region's ancient ruins and exotic cultures, and this interest fuelled the rise of Classicism in Britain, and Orientalism, which was mostly centered in continental Europe.
Klopt!quote:Op maandag 2 mei 2005 01:02 schreef ALTER-EGO het volgende:
Heb het gevonden:
"Bacchante" van Sir Lawrence Alma-Tadema uit 1907.
Het zijn van die werken die ik nimmer aan mijn muren zou willen zien, maar waarvoor ik wel degelijk respect op kan brengen gezien vakkundigheid.quote:Op maandag 2 mei 2005 01:21 schreef Gajus het volgende:
[..]
Klopt!
Überkitsch en daardoor toch weer boeiend vind ik zijn oeuvre. En jij?
intussen heb ik drie huishoudelijke 'installaties' aan het werk gezet
Andermaal, helemaal goed ... jij bent in topvorm vanavond ... heb jij daarvoor een verklaring?quote:Op maandag 2 mei 2005 01:29 schreef ALTER-EGO het volgende:
de wasmachine, afwasmachine en de droogtrommel?
Niets is wat het lijkt, blijk wel weer, want in topvorm ben/voel ik me niet bepaald.quote:Op maandag 2 mei 2005 01:42 schreef Gajus het volgende:
[..]
Andermaal, helemaal goed ... jij bent in topvorm vanavond ... heb jij daarvoor een verklaring?![]()
Inmiddels mijn slaapmutsje ingeschonken ... zou een laatste opgave nog lukken?![]()
Mijn slaapmutsje is geen kledingstuk maar mijn laatste consumptie (Palm spéciale).quote:Op maandag 2 mei 2005 01:49 schreef ALTER-EGO het volgende:
Wat voor iets heb je in je slaapmutsje geschonken?
Heb jij een opgave in gedachten?
Proost dan maar.quote:Op maandag 2 mei 2005 01:59 schreef Gajus het volgende:
[..]
Mijn slaapmutsje is geen kledingstuk maar mijn laatste consumptie (Palm spéciale).![]()
Volgens mij ben jij aan de beurt. Maar ik ga wel op zoek naar iets wat past bij dit tijdstip.![]()
Dé droom ... dat is toch een toepasselijke titel voor dit tijdstip van de nacht. Voor mij wel in ieder geval. AE, geen idee hoe lang jij het nog volhoudt, maar deze jongen verlangt naar het dons.quote:Op maandag 2 mei 2005 02:48 schreef ALTER-EGO het volgende:
Hehe, gevonden!
Het is "The Dream" van Henri Rousseau uit 1910.
Dan kunnen we nu voldaan gaan slapen?
Na het intensief zoeken zojuist verlang ik ook hevig naar mijn kussen en een horizontale houding.quote:Op maandag 2 mei 2005 02:55 schreef Gajus het volgende:
[..]
Dé droom ... dat is toch een toepasselijke titel voor dit tijdstip van de nacht. Voor mij wel in ieder geval. AE, geen idee hoe lang jij het nog volhoudt, maar deze jongen verlangt naar het dons.
Alvast welterusten met mooie dromen.![]()
Jij snapt er niet veel van he Gajus??quote:Op zondag 1 mei 2005 23:32 schreef Gajus het volgende:
[..]
Een installateur installeert een installatie. Bijvoorbeeld een loodgieter installeert een toiletpot, door die pot te plaatsen en vervolgens de stortbak aan te sluiten op het waterleidingnet en de toiletafvoer aan te sluiten op het riool. Naar mijn onbescheiden mening heeft een installatie absoluut niets met kunst van doen!
En als jullie er anders over denken, dan promoveer ik bij deze mijn toiletpot tot kunstwerk en mijn badkamer tot museum. En dan verkondig ik dat jullie nog nooit in mijn museum zijn geweest.
AR, met deze reactie maak jij duidelijk er zelf niets van te snappen. Dit behoeft een toelichting.quote:Op maandag 2 mei 2005 12:06 schreef Automatic_Rock het volgende:
Jij snapt er niet veel van he Gajus??![]()
Waarom laat jij 'voor een bepaald doel' ofwel functionaliteit weg? Immers, daardoor onderscheidt een installatie zich van een verzameling apparaten.quote:Op maandag 2 mei 2005 20:20 schreef Z het volgende:
in·stal·la·tie (de ~ (v.), ~s)
1 het aanbrengen van technische toestellen => montage
2 geheel van apparaten voor een bepaald doel
3 plechtige bevestiging in een ambt, opneming in een vereniging
4 het zich ergens vestigen en inrichten => vestiging
Installatie als een geheel van apparaten dus. Dat is toch een vrij algemene term? Of bedoel je wat anders?
Gajus, jij hebt geen zinnig argument gegeven in mijn ogen. Jij gaat een installatie als in de zin van een kunstwerk uitleggen als een installatie van een toiletpot...quote:Op maandag 2 mei 2005 23:45 schreef Gajus het volgende:
[..]
AR, met deze reactie maak jij duidelijk er zelf niets van te snappen. Dit behoeft een toelichting.
Wat onderscheidt een kunstwerk van een niet-kunstwerk? Is dat zijn schoonheid / lelijkheid? Is dat zijn aantrekkelijkheid / walgelijkheid? Niets van dit alles. Een kunstwerk dient emotie op te roepen, en daarmee te triggeren tot een discussie. Dat is het leuke van een kunstwerk, de een vindt het zus en de ander vindt het zo, en ziedaar de aftrap tot een discussie over bepaalde esthetische normen en waarden.
Dus als ik met argumenten stel dat een 'installatie' geen kunst is, dan doe ik dat om tegenargumenten te ontlokken. Als jouw enige tegenargument luidt dat ik er niet veel van snap, dan is dat geen stimulans maar een sabotage van een discussie over het kunstwerk. Daarom concludeer ik dat jij het doel van een kunstwerk (nog) niet snapt.
Over die opgave van Z (zie pagina1), die in het Stedelijk Museum van Amsterdam te zien is.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 01:34 schreef De-oneven-2 het volgende:
Over welke installatie hebben we het hier eigenlijk?
Wat moet ik precies uitleggen AE???quote:Op maandag 2 mei 2005 19:25 schreef ALTER-EGO het volgende:
Wie wil mij een uitleg geven over die "installatie" van Z zijn opgave?
Kan me nog steeds geen voorstelling maken hoe dat afgrijselijk kroegtafereel "geinstalleerd" is.
Als jouw beschilderde raamkozijn emoties losmaakt, dan reken ik dat ook tot kunst.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 07:42 schreef Automatic_Rock het volgende:
...
Volgens jou beredenering heeft een schilderij ook absoluut niks met kunst van doen. Een schilder schildert mijn raamkozijen.
Als dat kunst is promoveer ik mijn raamkozijn tot kunst![]()
...
Niet alleen ik, maar vele belastingbetalers die hun zuurverdiende centjes verkwanseld zien worden aan gehypte prullaria.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 07:45 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Over die opgave van Z (zie pagina1), die in het Stedelijk Museum van Amsterdam te zien is.
Gajus vind het geen kunst vanwege een loodgieter, en het stedelijk museum denkt er anders over.
Zo, ben je weer op de hoogte
Op grond van deze toelichting mogen wij de Efteling van Anton Pieck dus rekenen tot een 'installatie'.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 07:54 schreef Automatic_Rock het volgende:
Wat moet ik precies uitleggen AE???
Nou uhmmm, je kan je een schilderij voorstellen van een man zittend aan een bar???
Je kan je ook een beelhouwwerk voorstellen van een zittende man???
Nou, een installatie is niet alleen een 3d weergave van de zittende man (zoals een beeldhouwwerk), maar ook de bar en de hele omgeving erbij. Zoals een schilder dat zou schilderen.
Ik heb nu even een realistisch voorbeeld genomen, maar een installatie kan ook veel abstracter zijn, of er kunnen bewegende dingen in zitten, of geluid, etc etc
Dat weet men over een paar honderd jaar pas, of dat waar is....quote:Op dinsdag 3 mei 2005 10:14 schreef Z het volgende:
Ja, dat snap ik, maar waarom zouden die dan langer houdbaarder zijn?
Jaquote:Op dinsdag 3 mei 2005 09:15 schreef Gajus het volgende:
[..]
Op grond van deze toelichting mogen wij de Efteling van Anton Pieck dus rekenen tot een 'installatie'.![]()
quote:Op maandag 2 mei 2005 19:25 schreef ALTER-EGO het volgende:
Wie wil mij een uitleg geven over die "installatie" van Z zijn opgave?
Kan me nog steeds geen voorstelling maken hoe dat afgrijselijk kroegtafereel "geinstalleerd" is.
quote:Kienholz verwerkte allerlei voorwerpen om een stukje Amerikaanse werkelijkheid neer te zetten.
Het werk "The Beanery" (1965) is een bar en bestaat uit zeventien figuren onder gedimd licht en met bijbehorende achtergrondgeluiden.
De krantenkop 'Children Kill Children in Viet Nam Riots' van 28 augustus 1964 vormde de directe aanleiding tot het maken van de Beanery. Bij de ingang van de kroeg is deze krant te koop in een krantenautomaat.
Als je binnenstapt word je een van de bezoekers die rond de bar zitten en staan.
We zien geen echte mensen maar aangeklede polyester poppen die in stereotiepe houdingen hier rondhangen: de kletser, de werker van de nachtploeg in overall en de mooie meid. Er linkt geroezemoes van stemmen, de jukebox maakt muziek en er hangt een eigenaardig luchtje. De mensen hier hebben geen hoofden maar klokken (de wijzers geven bij iedereen dezelfde tijd aan: tien over tien); alles is bedekt met een groezelig bruin laagje vernis. Kienholz: "Het hele werk symboliseert het verloop van de echte tijd (de krantenkop van 28 augustus) naar de surrealistische tijd in de bar waar mensen hun tijd verspillen, de tijd doden, de tijd vergeten en de tijd negeren." Alleen de barkeeper heeft een hoofd, de enige die zich niet ontspant maar zijn brood staat te verdienen. Deze figuur is een portret van Barney, de eigenaar van The Original Beanery, zoals het café oorspronkelijk heette. Het was in Los Angeles een echte ontmoetingsplaats voor kunstenaars en ook Kienholz zelf was er stamgast.
Kienholz heeft hier een assemblage of beter een "environment" (omgeving) - zelf spreekt hij van "Tableaux" - gecreëerd in de geest van Pop Art. Door met elementen uit de consumptiecultuur te werken en deze in een nieuwe context te plaatsen, zet hij de wereld te kijk. Maar Kienholz gaat verder dan het uiterlijke vertoon van de doorsnee Pop Art-artiest. Hij verbeeldt meer de zelfkant, de keerzijde van die consumptiemaatschappij, hij plaatst waarschuwende opmerkingen en verduidelijkt op bittere, soms cynische wijze het mensselijk lot.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |